Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Be-ajokokeeseen...

Lähettäjä: Pikku-e 
Päivämäärä:   15.7.24 18:12:53

Selailin lähialueen Be-ajokokeen vapaita aikoja ja huomasin, että aikoja on erittäin huonosti saatavilla. Ajat menevät monen viikon päähän ja ovat hyvin aamupainotteisia. Töissä käyvänä ihmisenä tämä vähän vaikeuttaa. Onko jollain kokemusta, mikäli soittaa asemalle löytyykö sieltä paremmin vapaita aikoja?

Saa myös kertoa kaikki hyvät ja ei niin hyvät vinkit miten käsittelykokeesta selviää. Jonkun verran olen peruutellut traileria, mutta varmalta ei kuitenkaan tunnu. Ajaminen taas tuntuu hyvinkin luonnolliselta.

  Re: Be-ajokokeeseen...

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   15.7.24 18:33:02

Harjoittele niin että se kulmaan peruutus menee vaikka silmät kiinni. Veikkauksia voi harjoitella netissä.

  Re: Be-ajokokeeseen...

Lähettäjä: Vbbbj 
Päivämäärä:   15.7.24 18:34:29

Yhdistelmän kokonaismassa määrittää ajokorttiluokan.

  Re: Be-ajokokeeseen...

Lähettäjä: w 
Päivämäärä:   15.7.24 18:34:43

Harjoittele sillä yhdistelmällä, jolla aiot kokeenkin suorittaa.

Minä pidin itseäni hyvänä kuskina ja osaan ajaa autolla kuin autolla ongelmitta koppakärry perässä, joten ei trailerinkaan kanssa ole ongelmia.

Mutta eipä se ollutkaan niin. Viimeksi ajoin vuokra-autolla, joku WV citymaasturi, enkä osannut YHTÄÄN hahmottaa missä auton rajat menee. Osuin suurin piirtein ruutuun, mutta en hahmottanut sen enempää keulaa kuin perääkään. Näytti ja tuntui siltä, että törmään seinään, vaikka oikeasti olisi ollut varaa ajaa n. 1,5 metriä edemmäs, että auto olisi ollut järkevästi ruudussa. En myöskään uskaltanut peruttaa, kun peilit vääristivät niin paljon ja peruutustutkakin näytti hassusti.

Ja ajoin tuolloin pelkällä autolla, en laittanut mitään kärryä perään. Oikeasti hävetti miten huonosti sen parkkeerasin. Kukaan ei uskoisi, että olen oikeasti hyvä kuski ja nimenomaan se, joka pyydetään ratin taakse, kun joku muu kuskina oleva on autonsa kanssa pulassa ja se pitää saada ajettua/peruutettua hankalista paikoista pois. Minulla on kortti ollut kuitenkin jo yli 20 vuotta.

Olisin ollut aivan pulassa, jos olisin joutunut tuolla autolla Be-kokeeseen. En olisi osannut YH-TÄÄN.

Eli ota alle se yhdistelmä, jolla kokeen suoritat, harjoittele sillä ja opettele sen kanssa, miten pitää toimia.

  Re: Be-ajokokeeseen...

Lähettäjä: Wanha kurppa 
Päivämäärä:   15.7.24 19:49:35

Traficomin sivuilta löytyy pdf, jossa vaatimukset ja mitat käsittelykokeeseen. Tytär just kävi muutama viikko sitten, oltiin jokusen kerran askarreltu pöniköistä "testirata" oikeilla mitoilla ja treenattu niin, että onnistuu.

Perinteisesti täällä saa sitten ei aina niin ajan tasaisia "totuuksia" vaatimuksista :D Tossa muutama fakta, joista edelleen kiertää väärää infoa:
-auton apulaitteita (esim. peruutuskamera) saa käyttää
-tasamaalla ei tarvita kiiloja
-inssi auttaa pyydettäessä esim. katsomaan valoja

  Re: Be-ajokokeeseen...

Lähettäjä: Mimmi 
Päivämäärä:   15.7.24 21:00:46

Tuo trafin ohje oli hyvä, mutta siinäkään ei mainittu missä järjestyksessä irroitus ja kiinnitys tulee tehdä

  Re: Be-ajokokeeseen...

Lähettäjä: Savolainen 
Päivämäärä:   15.7.24 22:53:18

Kiilat-käsijarru-pistoke-vaijeri-irrotus ?

  Re: Be-ajokokeeseen...

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   15.7.24 23:02:05

Sama ois edessä ens viikolla.. todella hermona olen. Olen nyt lähes joka ilta harjoitellut mutta ei se silti niin helppoa ole. Ihan ok sujuu mutta ei vielä hyvin.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.