Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Rv 9, hirveä olo

Lähettäjä: Q 
Päivämäärä:   15.7.24 13:31:30

Onko kohtalotovereita?
Onko totta että raskaushormonitasot ovat juuri näillä viikoilla korkeimmillaan? Olo on nimittäin aivan hirveä.

Jo useamman viikon menty zombina mutta nyt olo on niin sairas ettei paljon tarvitse sohvalta haaveilla liikkuvansa. Jatkuvan pahoinvoinnin ja täysuupumuksen lisäksi pyörryttävä ja heikko olo, silmissä mustuu joka kerta kun nousee ylös ja portaissa hengästyy hullun lailla (ennen ei tuntuneet missään).

Kauheaa valitusta, tiedän. Mutta vertaistuesta voisi olla jotakin iloa. Mielialakaan ei ole pysynyt enää hirvittävän korkealla.

  Re: Rv 9, hirveä olo

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   15.7.24 13:46:41

Näin kaksi lasta tehneenä sanoisin, että tuo ennen yhtäkään lasta koettu raskausväsymys ja voimattomuus oli vielä tavallaan helppoa aikaa ;)

  Re: Rv 9, hirveä olo

Lähettäjä: Paiste 
Päivämäärä:   15.7.24 13:48:56

Voi sinua, ei ole kivaa. Jos pahoinvointi on sietämätöntä ja jatkuu vaan, niin mene lääkäriin.

Minullakin oli noilla seuduilla todella kurja olo, ei noin paha kuin mitä sinulla. Mutta minulla se sitten helpotti ja vasta loppuraskaudessa oli uusi kurjan olon vaihe, joka johtui vauvan koosta ja turvotuksesta. Kun ei voinut edes nukkua missään asennossa. Siihen vielä päälle viisastelut kuinka raskaana oleminen on ihanaa ja siitä pitää nauttia.

Mutta onneksi tuo "sairaus" on paranevaa sorttia, ja vaikka noilla viikoilla ainakin minusta tuntui, että loppua ei näy, niin viikko viikolta se etenee.

  Re: Rv 9, hirveä olo

Lähettäjä: Paiste 
Päivämäärä:   15.7.24 13:49:31

Jaahas, ja siellähän ensimmäinen kaksi lasta synnyttänyt vinkkailee silmäänsä.

  Re: Rv 9, hirveä olo

Lähettäjä: Me 
Päivämäärä:   15.7.24 13:52:56

Pahimmillaan tuo kestää synnytykseen asti. Näin mulla joka kerta. Puolivälissä on sellainen kuukauden energinen tauko, silloin jaksaa laittaa kaikki valmiiksi.
Loppua kohden alkaa tulla kaikkia kipuja, ensimmäisenä selkään. Ja tässä vaiheessa mulla palasi väsymys ja pahoinvointi.
Mutta, sitten kun nuorin lapsi on 20v, alkaa elämä taas maistumaan, ehkä 5 vuotta menee mukavasti kun sitten iskee vaihdevuodet :)

  Re: Rv 9, hirveä olo

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   15.7.24 13:55:01

Itselläni oli aamut parhainta aikaa, olo oli hyvä ja pirteä. Iltaa kohden se huono olo alkoi vyöryä päälle ja väsymys oli lamaannuttava.

Miehen tuttavat olivat kysyneet huolestuneita että enhän ole sairastunut johonkin vakavaan tautiin kun nukuin käytännössä aina kun kävivät kylässä.

Usein olo helpottuu siellä ekan kolmanneksen tienoilla, valitettavasti ei kaikilla. Toivottavasti sinulla helpottaa

  Re: Rv 9, hirveä olo

Lähettäjä: Tosi on 
Päivämäärä:   15.7.24 13:55:32

No raskaaltahan se raskausväsymys aikanaan tuntui, mutta jos on kovin itsesääliin tai miksi kaikki kurja aina tapahtuu minulle -ajatteluun taipuvainen, niin kannattaa jo etukäteen asennoitua, ettei tule sitten arki yllätyksenä kun se vauva valvottaa yöt joskus vielä taaperoiässäkin.

  Re: Rv 9, hirveä olo

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   15.7.24 14:04:07

Naiset ovat ihan kamalia toisilleen.

...: entäs, kun siskolleni iski hyperemeesi vasta kolmannessa ja neljännessä raskaudessa?

Tosi on: Mitäs, kun omat lapseni eivät ole sen kummemmin valvottaneet, kokonaista yötä eivät koskaan? Tosin vasta alkavat olla murrosiässä joten kaipa se sekin vielä tulee eteen. .

Tsemppiä aloittaja, raskauden nimi on syystäkin raskaus, monella on erilaisia vaivoja sinä aikana, ei tietenkään kaikilla. Ja tosiaan, jos olo on pitempään aivan kamala, niin lääkärin pakeille!

  Re: Rv 9, hirveä olo

Lähettäjä: Q 
Päivämäärä:   15.7.24 14:08:01

Niinpä niin. Sanoinko jossain, että lapsi on minulle ensimmäinen?
Lapsi on toinen, mutta edellisestä raskaudesta on jo hyvä tovi aikaa, ja lisäksi oli aivan erilainen. En potenut tällaista oloa missään vaiheessa.

Kiitos tsemppaajille<3

  Re: Rv 9, hirveä olo

Lähettäjä: Hattara 
Päivämäärä:   15.7.24 14:37:06

Ne alkuraskauden viikot on pitkiä! Tsemppiä!!
Itsellä auttoi pienet kävelylenkit (joskin oli kynnys saada itsensä liikkeelle), kylmät kirsikkatomaatit ja tuc-suolakeksit. Tasaisesti pieni välipala auttoi aina vähän, vaikka oli jatkuva nälkä.

Toivottavasti vointisi pian helpottaa. Onnea odotukseen!

  Re: Rv 9, hirveä olo

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   15.7.24 15:05:12

Minulla oli ensimmäinen kolmannes jäätävä väsy ja hajuaisti herkillä, paljon pahoin vointia. Toinen kolmannes oli kivaa. Viimeinen kolmannes taas hirveä väsy. Nukahdin aina samantien kun pääsin hetkeksi vaakatasoon.

Älä stressaa. Jos väsyttää niin lepää niin paljon kuin pystyt, ihan hyvällä omalla tunnolla. Aikansa kutakin ja nyt lepo on erittäin tärkeää.

  Re: Rv 9, hirveä olo

Lähettäjä: Meri 
Päivämäärä:   15.7.24 15:13:41

Mulla oli kauhea olo suunnilleen 12.viikolle saakka molemmissa raskauksissa. Sitten helpotti. Viimeinen kuukausi oli myös ihan tuskaa sitten.

  Re: Rv 9, hirveä olo

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.7.24 16:17:47

Täällä kolme raskautta ja kolme synnytettyä lasta :)

Pahoinvointi oli joka lapsesta hieman erilaista, kolmannesta pahinta. Vuorokauden ympäri niin suunnaton kuvotus, pahoinvointi ja oksetuksen tunne, että alkoi tulla mieleen outoja ajatuksia, kuten parvekkeelta hyppääminen ja abortti jne. Se oli niin kammottavaa. Toki asiaan ehkä liittyi myös suuri oksennusfobiani.

Hyvä uutinen on se, että kaikista näistä se pahoinvointi alkoi helpottaa rv10 paikkeilla ja taisi loppua kokonaan rv12-13 mennessä <3 Toivottavasti sullekin kävisi niin, siinä tapauksessa sinnittele, suosi viileää ilmaa ja viileitä, maistuvia ruokia. Itse söin vain sen mikä maistui, en potenut huonoa omaatuntoa jos lämmin ruoka ei maistunut. Verensokeri ei kuitenkaan saisi päästä laksemaan kauheasti, ainakin itsellä se vain huononsi oloa entisestään. Kahden lapsen kanssa ulkoilin silloin vain oman talonyhtiön pihalla varjossa, mehulasi kädessä ja tarjoilin valmiimpia ruokia tai puolison edellisenä päivänä tekemää, kun itse en voinut esim paistaa mitään lihatuotteita.

Jos ei helpota tuohon mennessä, niin lääkäristä apua. Pahoinvointiin on erilaisia lääkkeitä kyllä, joita voi hyvällä omallatunnolla ottaa. Tsemppiä tosi paljon. Kolme kesäistä alkuraskautta kokeneena, niin kyllä helteet ja pahoinvointi on oma koetuksensa.

  Re: Rv 9, hirveä olo

Lähettäjä: Wink 
Päivämäärä:   15.7.24 16:37:51

Pahoinvointiranneke apteekista

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.