Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Jatkuva, lamaannuttava väsymys, mitä kokeilla?

Lähettäjä: Loppu 
Päivämäärä:   15.7.24 13:03:30

Alan olla ihan loppu tähän tilanteeseen. Lääkärissä ja laajoissa verikokeissa olen käynyt, mistään ei löytynyt mitään vikaa tai selitystä. Arjessa ei ole enää mitään erityisen kuormittavaa, ei sellaista mistä ei pitäisi selvitä. Työkin on tietokoneella istumista. Nukun teoriassa riittävästi ja syön ihan ok.

Olen vaan ihan rättipoikkipuhki koko ajan. Jaksan joko tehdä normaalin työpäivän TAI vähän kotihommia TAI käydä koiran kanssa kunnon lenkin (yli puoli tuntia kävelyvauhtia). Harrastukset olen käytännössä lopettanut, koska samana päivänä en voi sekä tehdä töitä että esim. ratsastaa. Kaikki koiralenkkiä rankempi liikunta pilaa seuraavat 2-3 päivää. Mies huolehtii ruuanteosta, muuten eläisin varmaan eineksillä. Saatan istua tuijottamassa seinää tunnin koska en jaksa nousta, tai olla syömättä päivän koska en saa aikaiseksi lämmittää ruokaa mikrossa.

Esimerkiksi eilen aamulla söin aamupalan, taisin laittaa tiskikoneen pyörimään ja olisin ollut täysin valmis nukkumaan. Meinasin kaupassa nukahtaa pystyyn ja haukottelusta ei tullut loppua... Olin ollut 3 viikkoa kesälomalla.

Mitä hittoa mä teen. Mitä voisi kokeilla, tutkia, testata? Ei tästä elämästä näin tule yhtään mitään... Ja laiskuudesta ei ole kyse, koska aikoinaan onnistui 60/-80 h työviikot + aktiivinen harrastaminen + kaverien näkeminen.

  Re: Jatkuva, lamaannuttava väsymys, mitä kokeilla?

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   15.7.24 13:08:04

Tuleeko sulle esim flunssan oireita, pahoinvointia, päänsärkyä tms kun rasitat itseäsi?

  Re: Jatkuva, lamaannuttava väsymys, mitä kokeilla?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.7.24 13:08:13

Masennus?

  Re: Jatkuva, lamaannuttava väsymys, mitä kokeilla?

Lähettäjä: Kuu 
Päivämäärä:   15.7.24 13:13:06

Ferritiini? Vaihdevuodet?

  Re: Jatkuva, lamaannuttava väsymys, mitä kokeilla?

Lähettäjä: Loppu 
Päivämäärä:   15.7.24 13:16:09

LähettäjäVeeras

Päivämäärä15.7.24 13:08:04

Tuleeko sulle esim flunssan oireita, pahoinvointia, päänsärkyä tms kun rasitat itseäsi?
-----

Pahoinvointia tulee, mutta ei varsinaisesti muita flunssaoireita. Lähinnä mieliala romahtaa (niin mitkä endorfiinit?) enkä jaksa sen lisäksi yhtään mitään muuta.

  Re: Jatkuva, lamaannuttava väsymys, mitä kokeilla?

Lähettäjä: Loppu 
Päivämäärä:   15.7.24 13:17:26

LähettäjäKuu

Päivämäärä15.7.24 13:13:06

Ferritiini? Vaihdevuodet?
----

Ferritiini on myös ok. Olen välillä ottanut rautakuureja, mutta sitten päivät menee vessassa istuen kun vatsa ei kestä. Vaihdevuodet ei toivottavasti vielä näin 30-vuotaana ole alkaneet.

  Re: Jatkuva, lamaannuttava väsymys, mitä kokeilla?

Lähettäjä: Kuu 
Päivämäärä:   15.7.24 13:19:52

Mikä on sun ferritiiniarvo? VAihdevuodet/hormoniperäiset jutut kannattaa myös tutkia. Samoin kaikki kilpparijutut.

  Re: Jatkuva, lamaannuttava väsymys, mitä kokeilla?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   15.7.24 13:21:07

Mulla tuo on jatkunut jo kymmenen vuotta. Mitään ei löydy ja lääkärit haluavat syöttää vain entisestään lamauttavia lääkkeitä. Masentunut en ole, vaan ihan onnellinen, jos saan vain olla, kuten nyt lomalla. Kahta asiaa ei tosiaan voi samana päivänä enää tehdä. Mäkin olin ennen aktiivinen liikkuja. Ferritiinit ja kilpirauhaset on kunnossa.

  Re: Jatkuva, lamaannuttava väsymys, mitä kokeilla?

Lähettäjä: Suide 
Päivämäärä:   15.7.24 13:23:33

Mitä luokkaa on sun happisaturaatio?

  Re: Jatkuva, lamaannuttava väsymys, mitä kokeilla?

Lähettäjä: Maisa 
Päivämäärä:   15.7.24 13:26:37

Mitä siis tapahtu, jos käyt työpäivän jälkeen tunnin lenkillä? Pyörryt sinne?

  Re: Jatkuva, lamaannuttava väsymys, mitä kokeilla?

Lähettäjä: Liisa 
Päivämäärä:   15.7.24 13:31:19

Minulla hyvin matala normaali verenpaineeni aiheuttaa väsymykseni. Minulla on urheilijan syke olematta urheilija. Kun juoksen ja hikiliikun sillä tavoin että todella syke nousee pitkäkestoisesti niin se auttaa.

  Re: Jatkuva, lamaannuttava väsymys, mitä kokeilla?

Lähettäjä: hjwj 
Päivämäärä:   15.7.24 13:36:46

Mitä teet kun et tee töitä? Kuunteletko musiikkia tai äänikirjaa tai podcastia, katsotko telkkaria tai tietokonetta, selaatko puhelinta, saatko jostain virikettä aivoille?

Aloitus voisi olla täysin minun kirjoittamani. En todellakaan jaksa mitään. Mutta olen huomannut myös sen, että kaikki mukava "taustatekeminen" tavallaan väsyttää myös. Voin tuntikausia istua läppärin äärellä selaamassa nettiä, katsomassa sarjoja, vaikka vain tuijottaa seinää kun musa soi taustalla, jne.

Ja tuo onkin syynä väsymykselle.

Minulle auttoi se, että laitoin kaiken virikkeen pois. Kaikki musa sun muut pois ja lojumaan johonkin, sohvalle tai lattialle. Kun tuli olo, että kiinnostaisi selata puhelinta tai laittaa musaa, niin tajusin, että jos jaksan plärätä somea niin jaksan tehdä kyllä muutakin. Pakotin itseni tylsistymään, että aivot saivat levätä ja minulle tuli tarve tehdä jotain.

Ehkä pahin "en jaksa" -lamaannuttaja minulla kuitenkin on kotona oleminen. Kun lähden kotoa pois, niin on pakko tehdä jotain sen eteen, että saan itseni järkevän näköiseksi ja liikkeelle. Siellä muualla sitten saan aikaan ja olen sitä mieltä, että tänään käyn lenkilä ja teen kotona sitä ja tätä. Jumppaan ja siivoan ja niin edelleen. Mutta kun tulen kotiovesta sisään, lamaannun ja plösähdän. En jaksa enää mitään enkä saa mitään aikaan. Minunkin työni on koneen äärellä istumista ja kotona sitä voi tehdä lökäreissä lösöttäen ja musa taustalla soiden. Eikä ole pakko aktivoitua mitenkään. Ja sitten väsyttää kuolettavasti.

Eli minulle toimii parhaiten 1) kotoa pois tekemään töitä ja 2) kaikki virikkeet pois niin että tylsistyn ja aivot alkaa kaivata tekemistä.

Minulla oli aikoinaan todella paha burn out ja edelleen on vaikeuksia nukkumisen kanssa. On myös ADHD, joka diagnosoitiin yli kolmekymppisenä burn outin aikoihin. ADHD-lääke on käytössä, mutta ei sekään väsymykseen auta. On kilpirauhasen vajaatoiminta, johon vihdoin sain diagnoosin samoihin aikoihin kuin börnis ja ADHD-diagnoosi tuli, eli jo vuosia sitten. Börniksestä en ole palautunut täysin, mutta kilpirauhasarvot ovat pysyneet hyvänä jo muutaman vuoden eikä thyroxin-annosta tarvitse enää säätää. Rauta-arvot ihan hyvät, hemoglobiini 148 ja ferritiini 80 kieppeillä, valtimoverinäytteestä nuo testattu moneen kertaan viime vuosina. Vitamiinitasot ihan hyvät, joten niissäkään ei vikaa ole. Olen nelikymppinen enkä käytä hormonaalista ehkäisyä kun sille ei ole tarvetta. Steri tehty ja mitään gynevaivoja ei ole, joita tarvitsisi lääkitä.

  Re: Jatkuva, lamaannuttava väsymys, mitä kokeilla?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.7.24 13:37:18

Oletko voinut jossain vaiheessa sairastaa mykoplasman ja siitä jäänyt tuo pitkittynyt tila päälle? Työkaverilla tuo oli ja meni useampi vuosi että alkoi helpottaa

  Re: Jatkuva, lamaannuttava väsymys, mitä kokeilla?

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   15.7.24 13:40:19

Onko borrelioosi poissuljettu?

  Re: Jatkuva, lamaannuttava väsymys, mitä kokeilla?

Lähettäjä: Loppu 
Päivämäärä:   15.7.24 13:48:23

Lähettäjä.

Päivämäärä15.7.24 13:08:13

Masennus?
----

No se on, kuten paniikki- ahdistuneisuushäiriö ja PTSDkin, sellainen kiva sekamuoto. Mutta se on ollut ainakin viimeiset 9 vuotta ja olen käynyt monta vuotta terapiassa. Lääkkeistä ei ollut apua, vaan menin täysin passiiviseksi (esim. auton ajamisesta tuli vaarallista). Toivon siis että tähän löytyisi jokin muu syy tai apu, koska tuo nuppiongelma näköjään on ja pysyy

  Re: Jatkuva, lamaannuttava väsymys, mitä kokeilla?

Lähettäjä: Loppu 
Päivämäärä:   15.7.24 13:57:24

"Tuleeko sulle esim flunssan oireita, pahoinvointia, päänsärkyä tms. kun rasitat itseäsi?"

Tai hetkinen, korjataas vastausta tähän. Silloin kun liikuin, olin vähän väliä kuumeessa ja flunssassa. Ei siis iske välittömästi, mutta olin pahimmillaan puolet kuukaudesta kipeänä. Tähänkään ei löytynyt mistään mitään syytä, mutta nyt kun en enää liiku niin olen pysynyt terveenä...

Ferritiini oli 50, ja hemoglobiini 130 g/l. Happisaturaatiota ei ole ikinä taidettu mitata, en ainakaan löydä tietoa mistään. Borrelioosi tutkittiin joskus 7 vuotta sitten, mutta siitä on tosiaan aikaa. Kilpirauhasarvot on myös kunnossa. On siis testattu kaikki mikä työterveyden mielestä kannattaa testata.

  Re: Jatkuva, lamaannuttava väsymys, mitä kokeilla?

Lähettäjä: Loppu 
Päivämäärä:   15.7.24 14:23:54

LähettäjäMaisa

Päivämäärä15.7.24 13:26:37

Mitä siis tapahtu, jos käyt työpäivän jälkeen tunnin lenkillä? Pyörryt sinne?
----

En sentään pyörry, mutta jalat ei meinaa kantaa kotiinkaan. Sen jälkeen tai seuraavana päivänäkään on turha kuvitella tekevänsä mitään niin vaativaa kuin täyttä työpäivää tai pyykinpesua, vaan kaadun suoraan sänkyyn makaamaan tai istun lattialla tekemättä mitään. Hyvä että jaksaa ottaa omat kengät ja koiralta valjaat pois.

  Re: Jatkuva, lamaannuttava väsymys, mitä kokeilla?

Lähettäjä: Ylös 
Päivämäärä:   15.7.24 14:25:08

Oletko sairastanut koronan lähiaikoina?

  Re: Jatkuva, lamaannuttava väsymys, mitä kokeilla?

Lähettäjä: Mari 
Päivämäärä:   15.7.24 14:30:05

”Ferritiinit ok” lääkärien mielestä hyvinkin matalat ferritiiniarvot ovat ”ok” kun eivät halua jostain kumman syystä niihin puuttua sen kummemmin. Kuitenkin alle 30 ferritiiniarvoilla rautavarastot ovat melkein tyhjät ja voivat aiheuttaa kuvatunlaisia oireita. Monilla oireet alkavat helpottaa vasta kun ovat saaneet arvot nostettua ja pidettyä päälle sadan.

  Re: Jatkuva, lamaannuttava väsymys, mitä kokeilla?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.7.24 14:30:52

Käytän antihistamiinia silloin tällöin ja jännä huomata, kun olen aivan superunelias kun olen ottanut tabletin, ja jos en ole ottanut niin huomattavasti virkeämpi

  Re: Jatkuva, lamaannuttava väsymys, mitä kokeilla?

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   15.7.24 14:33:28

"Ferritiini oli 50"

Eikös arvon pitäisi olla ainakin 100 ollakseen hyvä? Naisilla hyvin monet vaivat johtuvat raudanpuutteesta, mutta asiaa ei oteta tosissaan terveydenhuollossa.

  Re: Jatkuva, lamaannuttava väsymys, mitä kokeilla?

Lähettäjä: Loppu 
Päivämäärä:   15.7.24 14:35:20

LähettäjäYlös

Päivämäärä15.7.24 14:25:08

Oletko sairastanut koronan lähiaikoina?
----

En tietääkseni lähiaikoina, mutta reilu vuosi sitten ja 2022 myös kerran. Tätä ongelmaa on siis jatkunut jo pidempään, välillä parempi välillä huonompaa.

  Re: Jatkuva, lamaannuttava väsymys, mitä kokeilla?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.7.24 15:11:44

Ferritiini 50 ei vielä kovin kummoinen ole.

  Re: Jatkuva, lamaannuttava väsymys, mitä kokeilla?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   15.7.24 15:14:13

"ei sellaista mistä ei pitäisi selvitä"

uupumus voi iskeä vaikka kaikki olisikin sellaista, mistä "pitäisi selvitä".

Milloin olet ollut viimeksi kunnolla lomalla? Niin, ettet ole vastuussa mistään.

  Re: Jatkuva, lamaannuttava väsymys, mitä kokeilla?

Lähettäjä: Loppu 
Päivämäärä:   15.7.24 15:14:59

Lähettäjähmm

Päivämäärä15.7.24 14:33:28

"Ferritiini oli 50"

Eikös arvon pitäisi olla ainakin 100 ollakseen hyvä? Naisilla hyvin monet vaivat johtuvat raudanpuutteesta, mutta asiaa ei oteta tosissaan terveydenhuollossa
----

Pitäisikö? Aemmin arvo oli minulla 34, ja silloinkin lääkäri piti sitä hyvänä... Mutta en tosiaan tiedä miten lähtisi arvoa nostamaankaan, kun vatsa ei kestä rautalisiä. Ruuassa on jo lihaa se määrä mitä vatsa kestää.

  Re: Jatkuva, lamaannuttava väsymys, mitä kokeilla?

Lähettäjä: Ninni 
Päivämäärä:   15.7.24 15:17:52

Uniapnea tai muu sairaus joka estää nukkumasta?

  Re: Jatkuva, lamaannuttava väsymys, mitä kokeilla?

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   15.7.24 15:26:59

Minullekin lääkäri totesi puolen vuoden rautakuurin jälkeen ferritiinin olevan erinomainen, kun se oli noussut 20 -> 29. Mutta jos mietitään että ferritiinin viitearvot ovat 30-150, niin eipä juuri mikään alle sadan ole kummoinen arvo.

  Re: Jatkuva, lamaannuttava väsymys, mitä kokeilla?

Lähettäjä: baasa 
Päivämäärä:   15.7.24 15:30:52

"Eikös arvon pitäisi olla ainakin 100 ollakseen hyvä?"

Tätä hoetaan hötölässä todella paljon, mutta mitään lähteitä tälle ei ole. Ja vaikka niitä kysyy tuon väitteen esittäneeltä, saa vain haukut niskaansa ja rääkymiset, että "Ei mun tarvi sulle mitään lähteitä esittää".

Lähteinä on ainoastaan jotkut Ilona Ritolan ja Esa Sopin blogikirjoitukset. Niissä ja heissä mättää se, että he ovat "rauta-asiantuntijoita" jotka saavat elantonsa syöttämällä ihmisille hirveät määrät rautavalmisteita eli nonhemirautaa, joka sitten aiheuttaa omat ongelmansa. Tunnen muutaman, jotka söivät "lääkärin ohjeen mukaan" isoa annosta rautavalmistetta pitkään, kävivät välillä samaisen lääkärin vastaanotolla valittamasta oireista ja heille soperrettiin mitä sattuu ja käskettiin vain syödä terveellisesti, ulkoilla ja ajatella positiivisesti ja syödä sitä rautavalmistetta. Kunnes sitten hakeutuivat oireiden vuoksi toiselle lääkärille, joka kysyi, kauanko on rautavalmistetta syönyt ja millä annoksella. Käski välittömästi lopettaa rautalisän syönnin ja katsoa, vaikuttaako oireisiin. Vaikuttihan se, oireet katosivat. Jokaiselle heistä kävi noin!!

Eli pitkäaikainen liika rautavalmisteen mättäminen AIHEUTTI uusia oireita, jotka vetivät ihan lyttyyn, ja joiden vuoksi piti pahimmillaan jäädä saikulle ja mennä lääkäriin selvittämään, mikä oireet aiheuttaa.

Nonhemirauta eli kasvikunnan rauta imeytyy TO-DEL-LA huonosti ja aiheuttaa vatsa- ja suolistovaivoja, joista koituu sitten uudet ongelmat. Kannattaa syödä hemirautaa eli eläinkunan rautaa. Sekään ei hirveän hyvin imeydy, koska rauta imeytyy ylipäätään todella huonosti, mutta hemirauta imeytyy kuitenkin kymmenkertaisesti nonhemirautaan verrattuna. Hemirautaa saa vain eläinperäisistä tuotteista, kasvikunnan tuotteissa sitä ei ole, eikä myöskään rautavalmisteissa. Hemirauta on Fe2+ rautaa joka sisältää hemimolekyylin. Kasvikunnan rautaa on olemassa sekä kahden- että kolmenarvoisena, mutta kumpikaan niistä ei sisällä hemimolekyyliä eikä siis ole hemirautaa.

Ja lisäksi lähes kaikki mahdollinen häiritsee tai estää rautaa imeytymästä, ja jos rautaa ottaa tyhjään vatsaan, varsinkin ison määrän kerrallaan ja rautavalmisteissahan on iso määrä rautaa, niin siitä tulee huono olo, ripulia tai ummetusta. Eli ei ei imeydy silloinkaan. Eikä yleensä imeydy mikään muukaan ravintoaine, josta tulee omat ongelmansa, esim. vitamiinien ja hivenaineiden puute...

Monille on paras vaihtoehto syödä jotain samalla kun ottaa rautavalmisteen, kunhan välttää sellaisia aineksia, jotka selkeimmin estävät rautaa imeytymästä, kuten viljojen kuitu, kalsium, Mg-valmiste, jne. Moni syö esim. hedelmän ja lasillisen appelsiinimehua tai C-vitamiiniporejuoman rautavalmisteen yhteydessä.

Olen myös monilta lääkäreiltä kysynyt ferritiinistä, niin minua hoitaneilta kuin lääkäriystäviltäni, jotka eivät minua hoida. Kukaan ei ole sanonut, että ferritiinin pitäisi olla vähintään 100 eikä kukaan ole sanonut, että olisi tutkittu juttu, että ferritiini on hyvä vain jos se on vähintään 100 ja huono jos se on alle sata.

Minulle on yksi minua hoitanut lääkäri sanonut, että ferritiinin on hyvä olla yli 50 ja lähempänä sataa kuin nollaa, eli hän olisi puuttunut minun arvoihini jo silloin, jos ferritiini olisi ollut alle 50 ja hemoglobiini samoin jotenkin minulle alhainen. Olen huomannut, että minulla kannattaa hemoglobiinin olla vähintään 130 ja minulla on kai "luonnostaan" ihan hyvä hemoglobiini, kun se on yleensä yli 140. On kyllä parinkymmenen vuoden takaa kokemusta siitäkin, kun hemoglobiini oli vain 100, ja olo oli ihan karsea. Ferritiniiä ei tuolloin otettu, mutta varmasti se oli ihan pohjamudissa. Rautavalmisteilla oloni ei kohentunut, mutta kun aloin syödä päivittäin verilättyjä eli hemirautaa, niin sain hemoglobiinin ylös ja rautavalmisteen aiheuttamat vatsavaivat pois. Edelleen syön välillä verilättyjä, yleensä 1 paketillisen kuukaudessa (5 kpl päivässä eli riittää useammaksi päiväksi) puolukkahillon kera, koska jostain hemirautaa on saatava ja veri on sille paras lähde.

  Re: Jatkuva, lamaannuttava väsymys, mitä kokeilla?

Lähettäjä: Ninni 
Päivämäärä:   15.7.24 15:31:33

Loppu, rauta-arvoista, kannattaa tutkia onko jotain mikä lisää raudan imeytymistä sinulla? Sitä kannattaa yrittää. Ja vastaavasti jos joku estää imeytymistä, vähennä sitä. Sinulla ei varmaan ole, mutta tunnen useamman tapauksen jossa itse henkilö ei mielestään juo paljon, mutta tosiasia käyttää aika paljon alkoholia viikossa. Kaikki alkoholi pois, rööki pois ja ruokavalioon huomiota. Jos happi ei veressä kulje ei mistään levosta ole apua. Tsemppiä.

  Re: Jatkuva, lamaannuttava väsymys, mitä kokeilla?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   15.7.24 15:35:01

Mulla on ferritiini 118 ja silti olen uupunut.

  Re: Jatkuva, lamaannuttava väsymys, mitä kokeilla?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   15.7.24 15:40:28

Jos ei ole mitään fyysistä vikaa, niin ekana tulee mieleen uupumus.
"Ja laiskuudesta ei ole kyse, koska aikoinaan onnistui 60/-80 h työviikot + aktiivinen harrastaminen + kaverien näkeminen."

Tämä pisti pahasti silmään. Tuo on hurja tahti, jos oikeasti teet lähes tuplamäärän töitä mitä normaalisti tehdään ja siihen päälle harrastat aktiivisesti (eli oletettavasti useamman kerran viikossa jotain harrastukseen liittyvää).

Tuolla tahdilla kuka tahansa uupuu, sille on nimikin, burnout. Ja voi viedä jopa vuosia että siitä toipuu. Keho sanoo että nyt on oikeasti rauhoituttava ja jos itselleen antaa luvan hengähtää, edes muutaman päivän loman verran, voi olla että totaaliuupumus iskee niin ettei enää jaksakaan jatkaa. Tai jos ei anna sitä lomaa itselleen, voi olla että romahtaa lopulta joka tapauksessa.

Suosittelen käymään lääkärillä ja juttelemaan ja rehellisesti kertoo elämästään.

  Re: Jatkuva, lamaannuttava väsymys, mitä kokeilla?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.7.24 15:42:55

Lähettäjä: Loppu
Päivämäärä: 15.7.24 13:48:23

Lähettäjä.

Päivämäärä15.7.24 13:08:13

Masennus?
----

No se on, kuten paniikki- ahdistuneisuushäiriö ja PTSDkin, sellainen kiva sekamuoto. Mutta se on ollut ainakin viimeiset 9 vuotta ja olen käynyt monta vuotta terapiassa. Lääkkeistä ei ollut apua, vaan menin täysin passiiviseksi (esim. auton ajamisesta tuli vaarallista). Toivon siis että tähän löytyisi jokin muu syy tai apu, koska tuo nuppiongelma näköjään on ja pysyy

^ Onko sulla koskaan tutkittu neurologisten poikkeavuuksien mahdollista? Onko sulla muuten ollut elämänmittaisia tunteita siitä, että olet erilainen kuin muut - et pelkästään väsynyt? Mitä asioita koet erityisen kuormittavana; kirkkaat valot, kovat äänet?

Paniikkihäiriön, ahdistuneisuushäiriön ja PTSD:n kun laittaa yhteen, saadaan ehkä maailman yleisin virhediagnooisläjä naisille autismin spektrumilla tai ADHD:lla. Mutta etenkin tuo ensimmäinen.

Mutta voi myös olla että se tulee sieltä PTSD:stä. On todella rankkaa keholle olla jatkuvassa valmiustilassa, mitä PTSD nimenomaan tekee. Koko hermosto on valmistautunut siihen että kohta tapahtuu jotain ikävää, ja pyrkii säästämään voimiaan siihen = tuloksena se väsymys ja saamattomuus.

  Re: Jatkuva, lamaannuttava väsymys, mitä kokeilla?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   15.7.24 15:43:31

Jep, aikoinaan olet paahtanut ja nyt pikkuhiljaa olet joutunut vähentämään tekemistä siihen pisteeseen, että et jaksa käydä töissä ja koiralenkillä samana päivänä.

Missä välissä elämässäsi olet oikeasti levännyt?

  Re: Jatkuva, lamaannuttava väsymys, mitä kokeilla?

Lähettäjä: keeu 
Päivämäärä:   15.7.24 15:48:39

Mielenkiinnosta kysyn, että paljonko kilpirauhsarvosi olivat, kun ne olivat hyvät?

Minullekin hoettiin 10 vuotta, että kilpirauhasarvoni ovat todella hyvät. Todellisuudessa oli koko ajan otettu pelkästään TSH eikä T4V:tä kertaakaan. TSH:n viiterajat olivat tuolloin jotain vähän alle yhdestä 4,5:een. Minulla TSH oli tuon yläpuolella, pahimmillaan vähän yli 7. Mutta lopulta sain kuulla, että "TSH on hyvä, kun se on alle 10. Silloin ei edes katsota T4V:tä".

Eli vaikka TSH ei ole viitteiden sisällä ja potilaan olo on ihan karsea ja hänellä on lähes kaikki vajiksen oireet, niin "Kilpirauhasarvot on todella hyvät" vaikka ei ole otettu arvoja (monikko) vaan pelkästään arvo (yksikkö), eikä sekään ole viitteissä.

Typerintä oli se, että minulle hoettiin, että kuvittelen oireeni, annettiin masennusdiagnoosi ja kehotettiin menemään psykiatrille. Jäin sakulle. Ja siellä psykiatrisella polillakaan ei kilppariarvoista välitetty. Tutkittiin kaikki muu, otettiin jopa verikokeet, myös se T4V, joka sekään ei ollut viitteissä vaan alapuolella eli vajiksen puolella. Lopputulos oli se, että en saanut mitään mt-puolen diagnoosia (paitsi se masennus), eikä minua voitu psykiatrisella puolella auttaa, "koska kilpirauhasarvoni eivät ole viitteiden sisällä ja oireilen siihen malliin, että pahan olon voi aiheuttaa vain kilparivajis, eikä sitä psykiatrisella puolella hoideta". Puoli vuotta ravasin psykiatrisella puolella tutkimusjaksolla ja olin saikulla vain, koska kilppariarvoista ei välitetty.

Käskettiin mennä takaisin somaattisen puolen lääkärille, vaatia resepti kilpirauhaslääkkeeseen ja katsoa muutaman kuukauden ajan, onko sillä vaikutusta. Ja jos oireet jatkuu tai pahenee, niin sitten voin hakeutua takaisin psykiatriselle puolelle. No, vaikutus näkyi nopeasti ja kun annostus saatiin kohdalleen 4 kk päästä, oli olo ihan uusi, eikä ole ollut tarvetta etsiä ongelmaa mt-puolelta.

Ihmettelen suuresti vielä vuosienkin jälkeen, että mitä hemmettiä tuo oikein oli. Miksi somaattisella puolella ei suostuttu ottamaan myös T4V:tä ja miksi ihmeessä minut edes otettiin sinne psykiatriselle puolelle tutkimusjaksolle, ennen kuin kilpirauhasarvot on kohdallaan? Käsittämätöntä resurssien tuhausta ja minun kiusaamistani.

Ne minun "hyväT kilpirauhasarvoT olivat siis tuolloin TSH 5,7-7,3 vuosien aikana. Ja kun lopulta otettiin se T4V niin TSH oli 6,8 ja T4V oli 10,8. Ja lääkityksellä ollessani olen huomannut, että TSH saa olla melkein mitä vain, ihan sama onko se 4 vai 0,4, mutta T4V:n pitää olla vähintään 17. Jos se on alle sen, niin kärsin vajiksen oireista. Ja jos se putoaa 15,5:een, niin tuntuu ettei happi kulje, jäädyn pystyyn ja tuntuu kuin sydän jäätyisi ja pysähtyisi sen takia.

Eli melkoinen moka, ettei koskaan otettu T4V:tä ja siellä psykiatrisellakin vain ihmeteltiin monta kuukautta, että mikähän minua vaivaa, kun ei mikään sen puolen diagnoosi tunnu minuun täsmäävän... Toki verikokeiden jälkeen konsultoitiin jotakuta endokrinologia, mutta hänkin oli kommentoinut, että "Seuraillaan, kontrolliverikokeet vuoden päästä" vaikka arvot ei olleet viitteissä ja oloni oli karsea ja olin ollut saikulla työkyvyttömänä jo yli 4 kk!!!

Käsittämätöntä.

Siksi minua kiinnostaa, millaisia kilpirauhasarvoja ihmisillä on, kun niiden sanotaan olevan "ihan hyvät"... Kun ne ei välttämättä todellakaan ole ihan hyvät, vaikka lääkäri niin väittäisikin.

  Re: Jatkuva, lamaannuttava väsymys, mitä kokeilla?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.7.24 15:50:52

"Pitäisikö? Aemmin arvo oli minulla 34, ja silloinkin lääkäri piti sitä hyvänä..."

Ei ole hyvä kun 30 alle on käytännössä tyhjät rautavarastot.

  Re: Jatkuva, lamaannuttava väsymys, mitä kokeilla?

Lähettäjä: pp 
Päivämäärä:   15.7.24 16:00:10

Mitse toi työ? Kai siinä muutakin tehdään kuin istutaan? Kuulostaa kyllä ihan börnis-oireille..

  Re: Jatkuva, lamaannuttava väsymys, mitä kokeilla?

Lähettäjä: pp 
Päivämäärä:   15.7.24 16:03:32

*Mites*:)

  Re: Jatkuva, lamaannuttava väsymys, mitä kokeilla?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.7.24 16:04:04

Miksei kukaan ole vielä ehdottanut CFS/ME/LC?

  Re: Jatkuva, lamaannuttava väsymys, mitä kokeilla?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   15.7.24 16:06:32

S-tyroksiini ollut 16-19, S-tyreotropiini 0,9-2.

  Re: Jatkuva, lamaannuttava väsymys, mitä kokeilla?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.7.24 16:09:29

Esimerkiksi levottomien jalkojen yhtenä aiheuttajana pidetään matalaa ferritiiniä ja rautalääkitys aloitetaan vaikka ferritiini olisi 75. Hoidolla pyritään vähintään 80-120 tasolle.

"Tunnen muutaman, jotka söivät "lääkärin ohjeen mukaan" isoa annosta rautavalmistetta pitkään"

Minä taas tiedän useita, jotka ovat syöneet isoa rauta-annosta pitkään, mahdollisesti saaneet infuusion/infuusioita ja saaneet vihdoin ferritiininsä nousemaan ja päässeet eroon mm. masennus- ja ahdistuslääkityksistä ja takaisin työelämään. On ne rauta-asiantuntijalääkärit kamalia. Kannattaa ennemmin luottaa johonkin muuhun lääkäriin ja uskoa heidän antamaansa masennusdiagnoosia ja jäädä vaikka työkyvyttömyyseläkkeelle.

  Re: Jatkuva, lamaannuttava väsymys, mitä kokeilla?

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   15.7.24 16:20:45

Itselläni insuliiniresistenssi aiheuttaa voimakasta väsymystä. Voiko siitä olla kyse? Tuppaako vyötärölle kertymään vararengasta?

  Re: Jatkuva, lamaannuttava väsymys, mitä kokeilla?

Lähettäjä: Hicks 
Päivämäärä:   15.7.24 16:24:38

Mites D-vitamiinitaso?

  Re: Jatkuva, lamaannuttava väsymys, mitä kokeilla?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.7.24 16:36:43

Me/cfs poissuljettu?

  Re: Jatkuva, lamaannuttava väsymys, mitä kokeilla?

Lähettäjä: Loppu 
Päivämäärä:   15.7.24 17:11:30

-- Tuosta tahdosta on jo 10 vuotta, mainitsin vain esimerkkinä ettei kommentit ole pelkkää "senkin laiska paska" ivaa. Sen jälkeen olen opiskellut ja sen aikana tehnyt osa-aikatöitä, ja nyt viimeiset 5 vuotta ns. normaalia työaikaa. Asunto on toki aina ollut enemmän tai vähemmän kaaos, mutta tälläistä totaalista väsymystä ei ole ollut kuin pari vuotta. Toki olen nämä vuodet myös jonkin verran (tai paljon) huolehtinut lapsuudenperheestä, mutta siltä olen pyristellyt irti.

Voi hyvinkin olla että olen aiemmin tehnyt ihan liikaa, mutta kyllähän sen parissa vuodessa pitäisi helpottaa... Kai.

  Re: Jatkuva, lamaannuttava väsymys, mitä kokeilla?

Lähettäjä: baasa 
Päivämäärä:   15.7.24 17:12:13

.
Kerran tai useammin annettu infuusio on ihan eri asia kuin rautavalmisteen jatkuva syönti 100 mg annoksella päivittäin tai joka toinen päivä vuoden ajan ja sekin on ihan eri asia kuin rautavalmisteen syönti 300-400 mg annoksella per päivä, joka ainoa päivä, 2-3 vuoden ajan. Joku noista kavereistani hakeutui toiselle lääkärille oireiden vuoksi syötyään rautalisää isolla annoksella "vain" 1,5 vuotta, muut olivat käyttäneet vielä pidempään, jopa kolme vuotta.

Et kai sinä vertaa polkupyörää ja muoviämpäriäkään toisiinsa, joten miksi alat kertoa "infuusiosta olleen monille apua", kun aiheena oli se, että "pitkäaikainen rautalisän syönti todella isolla annoksella päivittäin ei ole hyväksi vaan aiheuttaa vähitellen ongelmia"?

Rauta on sellainen aine, ettei elimistö ota sitä ruokavaliosta vastaan kuin tietyn määrän. Elimistö alkaa laittaa vastaan liialle rautamäärälle jota ei kykene imeyttämään ja pahimmillaan jopa kerryttämään rautakertymiä maksaan, joka ei sitten ole mikään leikin asia. Eikä ruokavaliosta/rautavalmisteesta saatavaa rautaa voi verrata suoneen annettavaan infuusioon. Älä siis vertaa näitä kahta asiaa toisiinsa kuin ne olisivat sama asia.

Monilla ei vatsa kestä rautavalmisteita ollenkaan, joten iso annos jo itsessään tuottaa ongelmia. Eikä kannata noin ronskilla annoksella (noiden "asiantuntijalääkäreiden" määräämä monta sataa milligramma joka päivä) käyttää kauaa, vaan annos kannattaisi maltillistaa alun jälkeen. Tai käyttää vaikka vain joka toinen päivä. Ja ihan ensimmäisenä etsiä ja hoitaa syy huonoille rauta-arvoille. Joiltakin se löytyy elintavoista, jolle voi tehdä jotain, toisilta se vaatii lääkitystä (esim. liian runsaat menkat), eikä siihen voi itse vaikuttaa. Mutta ratkaisu ei juuri kenellekään ole "syö rautalisää 300-400 mg joka ikinen päivä monen vuoden ajan". Koska rautalisästä on haittaa noin isolla annoksella ja noin pitkään tuolla annoksella käytettynä.

Mutta ei, kun nämä rautagurut käskivät käyttää roisia annosta päivittäin vuosia... Eikä siitä edes ollut juuri hyötyä. Infuusioon eivät nuo mainitsemani kaverit päässeet, kun ei nuo gurulääkärit sellaista lähetettä kirjoittaneet. Jos olisivat päässeet jo vaikka heti hoitoon hakeuduttuaan, olisi ehkä lopetettu se järjetön rautalisän syönti ja saatukin ehkä sitä kautta asiat paremmiksi? Julkisellekaan ei päässeet infuusioon, koska olivat mättäneet rautalisää niin järjettömällä annoksella niin kauan, ettei infuusiota todellakaan uskallettu antaa vaan sitä harkitaan vasta myöhemmin, jos on tarve. Ainakin yksi noista on tullut lopputulokseen, ettei tarvitse, koska rauta-arvot korjaantuivat itsestään hänen siirryttyään vilja-allergian vuoksi täysin viljattomaan ruokavalioon, eli se vilja taisi olla hänellä syynä huonoihin rauta-arvoihin. Ja se vilja-allergia (vehnä ja ruis) löytyi ihan muun lääkärin lähetteellä otetuista verikokeista, ei ollut kumpikaan noista gurulääkäreistä vaan ihan satunnainen työterveyslääkäri. Keliakiaa ei noista tuntemistani ihmisistä löytynyt yhdeltäkään. Toiselle auttoi se, että vähensi ruumiillista työtä ja alkoi levätä enemmän, jolloin elimistöllä oli aikaa palautua ja kerätä sitä rautaa. Eli gurulääkärin ohje "liiku enemmän ja mätä paljon rautalisää" vain pahensi hänen tilaansa. Muiden tilanteesta en tiedä tarkemmin.

Ymmärrät varmasti senkin, että on eri asia ottaa 100 mg rautaa alkuun joka päivä ja alun jälkeen joka toinen päivä, kuin 300 mg joka ikinen päivä? Ja joka toinen päivä rautalisän syönti vuosikausia on ihan eri asia kuin 400 mg joka päivä vuosien ajan? Joten mikä ihme olikaan siis kommenttisi pointti? Vai ihan muuten vainko kirjoittelit, kopioituasi pätkän minun kommentistani, edes lukematta minun kommenttiani?

Minä uskon ennemmin lääkäreitä, joilla on omaakin kokemusta rauta-arvojen alhaisuudesta (esim. 3 raskautta, synnytystä ja imetystä) ja rauta-arvojen nostamisesta, kuin sellaisia lääkäreitä, jotka pitävät omaa yksityispraktiikkaa rautalisiä määräten ja saavat sillä elantonsa.

Tiedäthän varmasti sen ilmiön, kuinka elantonsa jostain saavat hehkuttavat omia tuotteitaan ja palveluitaan ja lupaavat niiden tuovan kuun taivaalta, ja hinta on korkea ja käyttöä pitää jatkaa ikuisesti, jotta lopputulos olisi mahdollisimman hyvä?

En itsekään ole sitä mieltä, että ferritiini on hyvä jos se on 30. Uskon tuota lääkäriä, joka minulle sanoi, että parempi olla yli kuin alle 50. Se tuntuu olevan monien muidenkin lääkäreiden kanta. Ihmettelen kyllä itsekin niitä lääkäreitä, jotka ovat sanoneet täällä ferritiinistä kirjoitelleille "Naisilla nyt on yleensäkin huonot rauta-arvot", "Ferritiini on nyt muotisairaus joten tuo sun arvo 6 on ihan ok" tai "ferritiini on ihan ok kun se on vain 10". Ei varmasti ole ok jos on noin alhainen ja se ei ole normaalia, että naiset ovat aneemisia, vaikka se yleistä onkin.

Ihan jo suomalainen perusterveellinen ruokavalio, "syökää leipää ja juokaa maitoa ja juokaa kahvia ja teetä monta kertaa päivässä" on malliesimerkki siitä, miten estetään raudan imeytyminen, vakka verta ja punaista lihaa paljon söisikin. Samoin kasvissyönti, kun käytetään esim. soijaa joka estää rautaa imeytymästä eikä syödä ollenkaan hemirautaa sisältäviä ruoka-aineita, käytännössä pakottaa hankkimaan sitä rautaa ruokavalion ulkopuolelta. Todella vähän tästä kuitenkaan saa infoa lääkäreiltä. Toki tunnen sellaisiakin, esim. kahdelle kaverilleni on sektion jälkeen sanottu, että nyt loppui kasvissyönti ja alkoi lihan ja veren syönti, että saat riittävästi rautaa. Ja nämä olivat lääkäreille kiitollisia. Olivat siis hyvin selvinneet vuosikausia kasvissyöjinä siihen asti, mutta sektiossa menetetty veri yhdistettynä raskauteen ja imetykseen olikin sitten jo elimistölle liikaa.

Enkä tarkoita, että kaikki kasvissyöjät tai vegaanit kärsivät raudanpuutteesta. Mutta lihaa syömättömillä se on todella yleistä ja syy löytyy ruokavalion kasvikunnan raudasta ja sen olemattomasta imeytymisestä.

Pelkkä rautalisän mättäminen tai edes se infuusio useampaan kertaan ei auta, jos syytä raudanpuutteelle ei selvitä ja hoida. Toki on niitäkin, joilla on joku sairaus ja infuusio toistuvasti on välttämättömyys, mutta nämä on sitten jo ihan eri asia...

Järkeä päähän sitä rautalisää käytettäessä. Ei ne kaikille maltillisesti käytettynä ole huono asia ja moni niistä hyötyy, mutta ne hyötyjät eivät yleensä ole niitä, jotka käyttävät rautalisää vuosien ajan monta sataa milligrammaa päivässä.

  Re: Jatkuva, lamaannuttava väsymys, mitä kokeilla?

Lähettäjä: Loppu 
Päivämäärä:   15.7.24 17:16:54

"Milloin olet ollut viimeksi kunnolla lomalla? Niin, ettet ole vastuussa mistään."
- kesäloman ensimmäisen ja viimeisen viikon. Tänään on tosiaan ensimmäinen työpäivä kesäloman jälkeen, ja olen jo nyt ihan loppu. Toukokuussa olin viikon lomareissussa ulkomailla

"Onko sulla koskaan tutkittu neurologisten poikkeavuuksien mahdollista? Onko sulla muuten ollut elämänmittaisia tunteita siitä, että olet erilainen kuin muut - et pelkästään väsynyt? Mitä asioita koet erityisen kuormittavana; kirkkaat valot, kovat äänet?

Paniikkihäiriön, ahdistuneisuushäiriön ja PTSD:n kun laittaa yhteen, saadaan ehkä maailman yleisin virhediagnooisläjä naisille autismin spektrumilla tai ADHD:lla. Mutta etenkin tuo ensimmäinen."

Ei ole tutkittu, kun koulussakin olin aika klassinen 10 tyttö. Olen aina ollut sosiaalisesti aika kömpelö ja "helppo kiusattava", mutta en erityisen erilainen kuin muut. Kuormitun kyllä kirkkaista valoista ja vihaan kovia ääniä. En ehkä yllättyisi vaikka olisinkin autismin spektrillä, mutta mitä kautta tuota lähtisi tutkimaan ja olisiko diagnoosista mitään hyötyä?

  Re: Jatkuva, lamaannuttava väsymys, mitä kokeilla?

Lähettäjä: autisti 
Päivämäärä:   15.7.24 17:19:15

Valitettavasti autistillakin voi olla paniikkihäiriö ja (c)ptsd ja ahdistuneisuushäiriö, kulkevat käsi kädessä. Jeeee.

  Re: Jatkuva, lamaannuttava väsymys, mitä kokeilla?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   15.7.24 17:20:56

"- kesäloman ensimmäisen ja viimeisen viikon. Tänään on tosiaan ensimmäinen työpäivä kesäloman jälkeen, ja olen jo nyt ihan loppu. Toukokuussa olin viikon lomareissussa ulkomailla"

Eli olet maksimissaan viikon kerrallaan rauhassa, useimmiten lomailet puuhaamalla ja olet kuolemanväsynyt heti yhden työpäivän jälkeen.

Uupumukselta kuulostaa. Noilla oireilla saa jo sairaslomaakin jos menee ihan rehellisesti puhumaan lääkärille, eikä tsemppaa ja kaunistele. Palautuminen vaatii tuollaisessa tilanteessa useamman kuukauden levon ja paluuta entiseen paahtamiseen ei välttämättä ole.

  Re: Jatkuva, lamaannuttava väsymys, mitä kokeilla?

Lähettäjä: Aidan 
Päivämäärä:   15.7.24 17:26:33

Täälläkin selittämätöntä väsymystä. Irtisanouduin työstä ja oken vuoden levännyt. Nyt vähän helpottaa, mutta se syyllistäminen stressaa.
Työterveys ei hoida, koska on boreout mukamas ja lisää työtä.
Tää on outo tunne, kun ei varmasti ole masentunut, mutta se väsymys vsin tulee. Luulen, että uupumusta on, koska jaksan jo yhden päivän "painaa", jos saan nukkua

  Re: Jatkuva, lamaannuttava väsymys, mitä kokeilla?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   15.7.24 17:45:45

Ei uupumukseen lomaa lääkäriltä saa. Itse en kymmenessä vuodessa ole saanut päivääkään, vaikka nukahtelen töissä seisaalleni, en muista mitään, enkä meinaa suoriutua yksinkertaisistakaan työtehtävistä kunnialla.

  Re: Jatkuva, lamaannuttava väsymys, mitä kokeilla?

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   15.7.24 18:11:32

"'Lähettäjä*

Päivämäärä15.7.24 17:45:45

Ei uupumukseen lomaa lääkäriltä saa. Itse en kymmenessä vuodessa ole saanut päivääkään, vaikka nukahtelen töissä seisaalleni, en muista mitään, enkä meinaa suoriutua yksinkertaisistakaan työtehtävistä kunnialla."

- No ei kyllä paikkaansa. Jos olet oikeasti kärsinyt tuollaisesta olosta töissä, JA SANONUT SEN ÄÄNEEN LÄÄKÄRISSÄ, niin ihan varmasti joku lääkäri 10 vuoden aikana olisi noteerannut.

  Re: Jatkuva, lamaannuttava väsymys, mitä kokeilla?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   15.7.24 18:15:23

Minä sain kyllä uupumussairaslomaa ihan niin paljon kuin tarvitsin kun menin kertomaan tilanteeni. Tunti siinä meni itkun lomassa kertoa mikä työssä ja elämäntilanteessa mättää. Piti olla oikeasti rehellinen, ei passiivisaggressiivinen eikä kaunistella tai puolustella yhtään, eikä antaa olla jos lääkäri kuvitteli jotain asiaa kuvainnolliseksi kun se olikin faktuaalista ("nukahtelen töissä seisaalleni, en muista mitään").

  Re: Jatkuva, lamaannuttava väsymys, mitä kokeilla?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   15.7.24 18:44:00

J, tutkittu on laajasti, mutta kun vikaa ei löydy, ei lomaakaan kirjoiteta. Kuulemma tutkimusten mukaan loma ei auta uupumukseen. Viimeksi nukahdin vastaanotolla tuoliin ja sain vain luennon normaaleista unta parantavista kotikonsteista.

  Re: Jatkuva, lamaannuttava väsymys, mitä kokeilla?

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   15.7.24 19:03:01

Sitä me/cfs minä mietin heti ekana, unohdin vaan tuossa välissä että olin kommentoinut. Mutta niin, me/cfs se ns pääoire on PEM-oireet, jotka siis tulee yleensä 12-72h viiveellä tms. Monelle tulee vuorokauden kuluessa, niin mullekin yleensä. Ja siis oireita monenlaisia, mutta just flunssankaltaiset oireet on yleisiä, voimakas uupumus, päänsärky, pahoinvointi, erilaiset kivut, aivosumu jne.

TOIVOTTAVASTI on jostain muusta kyse, koska tää on aivan hemmetin ikävä sairaus ja varsinkin, kun diagnoosia ja apua on tosi vaikea Suomessa saada. Itsellä nyt käytössä LDN (joka siis on kokeellinen lääkitys), joka on mulle tehnyt tosi paljon - olin tänäänkin liki tunnin pihalla putkeen, kun vielä talvella pystyin oleen tolpillani max 2-3 minuuttia kerralla, eli oon oikeasti käynyt vain vessassa/jääkaapilla ja maannu sängyssä kaiken muun ajan. 2,5 vuotta meni näin.

Kaikilla sairaus ei ole yhtä invalidisoiva, mutta toisaalta osa ei pysty ollenkaan edes puhumaan eikä kestä valoa/ääniä ollenkaan. Mulla puhuminen on ollut kans paha, mutta ei sentään ihan heti. Mutta esim vartin puhuminen putkeen sai mut tosi huonovointiseksi. Itsellä tää alkoi keuhkokuumeesta. Long covid voi olla hyvin hyvin samanlainen.

  Re: Jatkuva, lamaannuttava väsymys, mitä kokeilla?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.7.24 19:44:24

Mites se uniapnea?
Itselläni paljastui vihdoin keskivaikea uniapnea kymmenen vuoden piinan jälkeen.
Mitään isoja oireita ei ollut muuta kuin valtava väsymys vaikka nukuin 10 tuntia.

  Re: Jatkuva, lamaannuttava väsymys, mitä kokeilla?

Lähettäjä: Loppu 
Päivämäärä:   15.7.24 19:57:42

hjwj: tuo kuulostaa siltä tilanteelta, jossa olin pari vuotta sitten. Eli kodin ulkopuolella jaksoin vielä jotenkuten tehdä ja touhuta, tykkäsinkin siitä, mutta viime syksynä ei onnistunut sekään. En esim. saanut hevosta varustettua alle 40 minuutissa, kun olin niin hidas. Eli jos lähden vaikka asioille, voin hyvinkin istua puoli tuntia autossa tekemättä mitään, koska nouseminen tuntuu ylivoimaiselta. Sitten taas kotona on pakko olla aivoille jotain virikettä melkein koko ajan, ettei paniikki- ja pakkoajatukset saa liikaa tilaa.

"Mites D-vitamiinitaso?"
- oli talvella vähän alhainen, 47, ja 4 vuotta sitten vaarallisen alhainen 25. Syön melkein päivittäin vitamiinilisää sen takia

"Me/cfs poissuljettu?" Ei ole, ei ole kukaan lääkäri maininnutkaan mitään. Nuo PEM-oireet kyllä täsmäisi liiankin hyvin, mutta muuten toimintakyky tuntuu ns. liian hyvältä tuohon.

"Mitse toi työ? Kai siinä muutakin tehdään kuin istutaan? Kuulostaa kyllä ihan börnis-oireille.."
Sellaista silpputyötä mitä nykyään tuntuu kaikki olevan, olen koulutukseltani DI. Enemmän töitä kuin ehdin ja jaksan tehdä.

  Re: Jatkuva, lamaannuttava väsymys, mitä kokeilla?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.7.24 20:31:23

"Kerran tai useammin annettu infuusio on ihan eri asia kuin rautavalmisteen jatkuva syönti 100 mg annoksella päivittäin tai joka toinen päivä vuoden ajan ja sekin on ihan eri asia kuin rautavalmisteen syönti 300-400 mg annoksella per päivä, joka ainoa päivä, 2-3 vuoden ajan. Joku noista kavereistani hakeutui toiselle lääkärille oireiden vuoksi syötyään rautalisää isolla annoksella "vain" 1,5 vuotta, muut olivat käyttäneet vielä pidempään, jopa kolme vuotta.

Et kai sinä vertaa polkupyörää ja muoviämpäriäkään toisiinsa, joten miksi alat kertoa "infuusiosta olleen monille apua", kun aiheena oli se, että "pitkäaikainen rautalisän syönti todella isolla annoksella päivittäin ei ole hyväksi vaan aiheuttaa vähitellen ongelmia"?"

Taisin kirjoittaa turhan sekavasti. Otetaas uusiksi.

Minä taas tiedän useita, jotka ovat syöneet isoa rauta-annosta pitkään ja saaneet vihdoin ferritiininsä nousemaan ja päässeet eroon mm. masennus- ja ahdistuslääkityksistä ja takaisin työelämään. Osa heistä on mahdollisesti saanut myös infuusion/infuusioita. Moni on nostanut ferritiininsä ylös sillä pelkällä purkista syödyllä raudalla koska infuusioon on vaikea päästä.

  Re: Jatkuva, lamaannuttava väsymys, mitä kokeilla?

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   15.7.24 20:35:47

Minulla ollut myös erittäin kovaa väsymystä. Sitten alkoi tulemaan muitakin oireita, mutta kärsin siis pelkästä väsymyksestä ja sellaisesta uupumuksesta useita vuosia ja edelleenkin olen aina väsynyt (en herää koskaan virkeänä).
Lopuksi sain diagnoosina nivelreuman ja lääkärin mukaan tuo uupuminen/väsymys johtuu siitä.

  Re: Jatkuva, lamaannuttava väsymys, mitä kokeilla?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   15.7.24 20:42:24

Mulla on reumaakin tutkittu laajasti, mutten ihan täytä diagnoosiin vaadittavia kriteerejä. Joka paikkaan sattuu, kudostyyppi on reumalle altistava ja ristinivelessä on vanhoja tulehdusmuutoksia, muttei riittävästi varsinaiseen reumaan.

  Re: Jatkuva, lamaannuttava väsymys, mitä kokeilla?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   15.7.24 20:58:48

"Sitten taas kotona on pakko olla aivoille jotain virikettä melkein koko ajan, ettei paniikki- ja pakkoajatukset saa liikaa tilaa."

Okei, tämä ei myöskään ole normaalia. Minkälaisia pakkoajatuksia, mistä tulee paniikki?

"Sellaista silpputyötä mitä nykyään tuntuu kaikki olevan, olen koulutukseltani DI. Enemmän töitä kuin ehdin ja jaksan tehdä."

Voi herranjumala tämä on juuri sitä kaikkein kuluttavinta kuraa. Olen itse uuvuttanut itseni ihan samanlaisessa loppumattomassa suossa. Sano nyt, että kaikilla pikkuasioilla on hirveä kiire, mihinkään ei saisi käyttää aikaa ja homma ei koskaan lopu? Koskaan ei tule olo, että olisi valmis, paine ei koskaan lakkaa.

  Re: Jatkuva, lamaannuttava väsymys, mitä kokeilla?

Lähettäjä: baasa 
Päivämäärä:   15.7.24 23:58:36

"Minä taas tiedän useita, jotka ovat syöneet isoa rauta-annosta pitkään ja saaneet vihdoin ferritiininsä nousemaan"

Millä annoksella söivät rautavalmistetta joka päivä ja kuinka pitkä aika oli se "pitkään"?

Jos et kerro tarkkoja määriä vaan annat summittaisia arvoja, ovat määrät vain subjektiivisia ja tekstisi ihan höpöhöpöä. "Paljon" tai "vähän" ei kerro mitään, kun jollekin litra vettä on paljon ja toisen mielestä alle kolme litraa on vähän.

  Re: Jatkuva, lamaannuttava väsymys, mitä kokeilla?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.7.24 01:06:10

Vastasin silloin ensimmäisllä kerralla tähän kirjoitukseesi ja käytin samanlaisia höpöhöpömääreitä kuin sinäkin.

"Tunnen muutaman, jotka söivät "lääkärin ohjeen mukaan" isoa annosta rautavalmistetta pitkään, kävivät välillä samaisen lääkärin vastaanotolla valittamasta oireista ja heille soperrettiin mitä sattuu ja käskettiin vain syödä terveellisesti, ulkoilla ja ajatella positiivisesti ja syödä sitä rautavalmistetta. Kunnes sitten hakeutuivat oireiden vuoksi toiselle lääkärille, joka kysyi, kauanko on rautavalmistetta syönyt ja millä annoksella. Käski välittömästi lopettaa rautalisän syönnin ja katsoa, vaikuttaako oireisiin. Vaikuttihan se, oireet katosivat. Jokaiselle heistä kävi noin!!

Eli pitkäaikainen liika rautavalmisteen mättäminen AIHEUTTI uusia oireita, jotka vetivät ihan lyttyyn, ja joiden vuoksi piti pahimmillaan jäädä saikulle ja mennä lääkäriin selvittämään, mikä oireet aiheuttaa."

Mutta 200-400 mg/vrk, useiden (vähintään 2) vuosien ajan.

  Re: Jatkuva, lamaannuttava väsymys, mitä kokeilla?

Lähettäjä: unna 
Päivämäärä:   16.7.24 03:32:30

Ihan mielenkiinnosta; miksi kukaan mättää rautalisää 400 mg joka päivä sen sijaan että söisi hemirautaa jota riittäisi vastaavan määrän imeytymiseen vain murto-osa tuosta määrästä?

Googletin asioita ja löysin ihan kivoja linkkejä. Rautavalmisteissa ei ole hemirautaa ja nonhemiraudasta ei imeydy juuri mitään. Hemiraudasta imeytyy parikymmentä prosenttia ja nonhemiraudasta pari prosenttia. Ei siis mitään järkeä käyttää rautavalmisteita varsinkaan 400 mg päivässä. Minkä ihmeen takia ihmiset siis mättävät rautavalmisteita ja valittavat vatsavaivoja? Rauta ei myöskään ole vaaratonta jos sitä syö liikaa.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Rauta

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01309/kivennaisaineet?q=hemirauta

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01287

https://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/ruoka/miten_rautalaake_imeytyy

https://www.is.fi/terveys/art-2000008046036.html

  Re: Jatkuva, lamaannuttava väsymys, mitä kokeilla?

Lähettäjä: Hups 
Päivämäärä:   16.7.24 06:30:35

Oletko minkä ikäinen? Itselleni tuli joskus 40 jälkeen lamaannuttavia väsymyskausia. Näiden kanssa painin 20 vuotta ja vasta nyt selvisi että kyse oli jo tuolloin vaihdevuosista. Nyt hormonikorvauskokeilussa ja käsittämätön korjaus vointiin. En tiedä voiko hormonitasoja jotenkin selvittää nuoremmilla.

  Re: Jatkuva, lamaannuttava väsymys, mitä kokeilla?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   16.7.24 06:39:21

Mulla väsymys alkoi nelikymppisenä, pari vuotta sterin (ja e-pillereiden lopettamisen) jälkeen, joten sikäli hormoneilla voisi olla jotain tekemistä asian kanssa. Lääkäri ei kuitenkaan asiasta kiinnostunut.

  Re: Jatkuva, lamaannuttava väsymys, mitä kokeilla?

Lähettäjä: Loppu 
Päivämäärä:   16.7.24 09:45:38

Lähettäjä...

Päivämäärä15.7.24 20:58:48

"Sitten taas kotona on pakko olla aivoille jotain virikettä melkein koko ajan, ettei paniikki- ja pakkoajatukset saa liikaa tilaa."

Okei, tämä ei myöskään ole normaalia. Minkälaisia pakkoajatuksia, mistä tulee paniikki?
-----

Ei olekaan, paitsi että minulle on. On jatkunut jo 9 vuotta enkä usko että tulee koskaan loppumaan, mutta tuon ongelman kanssa pärjään ja olen tottunut siihen. Mitä hullumpi pelko, sitä todennäköisemmin se iskee. Tämä väsymys on se ongelma.

Hups: täytin juuri 30, eli tuskin, tai ainakaan toivottavasti, ei ole kyse vaihdevuosista

  Re: Jatkuva, lamaannuttava väsymys, mitä kokeilla?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   16.7.24 09:53:35

Jatkuva stressitila ja pelko pitkän päälle lisäävät uupumusta, koska et missään vaiheessa palaudu.

Entäs viestini toinen osa?

  Re: Jatkuva, lamaannuttava väsymys, mitä kokeilla?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.7.24 09:58:53

"Ihan mielenkiinnosta; miksi kukaan mättää rautalisää 400 mg joka päivä sen sijaan että söisi hemirautaa jota riittäisi vastaavan määrän imeytymiseen vain murto-osa tuosta määrästä?"

Yleensä pyritään toki syömään molempia (pl kasvissyöjät/vegaanit), tuskin kukaan lopettaa lihansyöntiä siksi että ryhtyy syömään purkkirautaa. Pohjamudassa ryömivän ferritiinin nostaminen pelkällä ruokavaliolla on vaikeaa, saavutettua tasoa sillä on jo helpompi ylläpitää.

  Re: Jatkuva, lamaannuttava väsymys, mitä kokeilla?

Lähettäjä: unna 
Päivämäärä:   16.7.24 13:56:54

"Pohjamudassa ryömivän ferritiinin nostaminen pelkällä ruokavaliolla on vaikeaa, saavutettua tasoa sillä on jo helpompi ylläpitää."

No eikö juuri siksi kannattaisi syödä sitä hemirautaa eikä rautalisien nonhemirautaa jotta jotain imeytyisi ja saisi ferritiiniä ylös? Niitä rautaisiähän syödään eli rautalisäkin imeytyy ruokavaliosta.

Toki on olemassa myös suuhun suhautettavia rautalisäsuihkeita ja juotavia litkuja mutta niissä rautamäärä on ihan olematon eikä niistä imeydy yhtään mitään.

Jos rautalisästä imeytyy pari prosenttia niin tuosta 400 mg:sta imeytyy 8 mg. Eikö olisi järkevämpää saada imeytettyä se sama 8 mg rautaa hemirautana jolloin sama rautamäärä imeytyisi 40 mg:sta hemirautaa?

Kun raudan liikasaanti on vaarallista ja aiheuttaa vain vatsavaivoja niin kumpi kuulostaa järkevämmältä? 400 mg nonhemirautaa vai 40 mg hemirautaa? Molemmista imeytyisi se sama 10 mg rautaa.

Toki raudan imeytymiseen vaikuttaa moni asia ja varsinkin imeytymättömyyteen. Mutta vaikka mitä tekee niin nonhemiraudan imeytyvyys ei kovin hyvä ole. Vain 2-3 %.

Selittäkää joku että miksi on järkevämpää södä 400 mg nonhemirautaa kuin 40 mg hemirautaa päivässä kun tarkoitus on saada 8 mg rautaa imeytymään?

  Re: Jatkuva, lamaannuttava väsymys, mitä kokeilla?

Lähettäjä: Loppu 
Päivämäärä:   16.7.24 22:04:00

Lähettäjä...

Päivämäärä16.7.24 09:53:35

Jatkuva stressitila ja pelko pitkän päälle lisäävät uupumusta, koska et missään vaiheessa palaudu.

Entäs viestini toinen osa?
----

Ihan tottahan se on, että homma ei koskaan lopu ja kuormitus on korkea. Mutta tätä se on työelämä nykyään, en ole hetkeen kuullut kenestäkään korkeakoulutetuista jonka työ olisi jotain muuta... Ei tässä oikein työttömäksikään voi heittäytyä.

Luen kyllä kaikki pidemmätkin viestit, mutta en tuohon rautakeskusteluun osaa sanoa juuta enkä jaata.

  Re: Jatkuva, lamaannuttava väsymys, mitä kokeilla?

Lähettäjä: ****** 
Päivämäärä:   16.7.24 22:57:55

Taas tuo sama jankkaaja mikä tulee jokaiseen rautaketjuun. Taitaa olla vaan helpompi kun kukaan ei vastaa sille mitään ja jättää mokoman huomiotta. Tietyn ihmistyypin kanssa on turha keskustella.

  Re: Jatkuva, lamaannuttava väsymys, mitä kokeilla?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   16.7.24 23:54:55

"Ihan tottahan se on, että homma ei koskaan lopu ja kuormitus on korkea. Mutta tätä se on työelämä nykyään, en ole hetkeen kuullut kenestäkään korkeakoulutetuista jonka työ olisi jotain muuta... Ei tässä oikein työttömäksikään voi heittäytyä."

Oletko käynyt lääkärissä tuon ahdistuksen ja paniikkiajatusten takia?

Työtä voi järjestellä uudelleen, voit etsiä erilaisia työnkuvia, jotka sopivat sinulle paremmin, parempia työpaikkoja ja niin edelleen.

Minä lähdin tuollaisesta paikasta ja nyt teen paljon järkevämpää hommaa, jossa paine välillä myös helpottaa, koska henkilökunta on resurssoitu paremmin.

  Re: Jatkuva, lamaannuttava väsymys, mitä kokeilla?

Lähettäjä: Mj 
Päivämäärä:   17.7.24 00:22:47

Traumatisoitumiseen liittyy joskus kovaa ja pitkäkestoista väsymystä. Lisäksi jos keho on ollut vuosikymmeniä selviytymistilassa käyden ylikierroksilla niin sekin tekee lepoon ja rauhoittumiseen vaativasta ajasta pitkän.
Kova väsymys on itse asiassa hyvä juttu siinä mielessä, että elämäntilanne on vihdoin vakaa ja turvallinen niin, että levolle on mahdollisuus. Hermoston kunnolliseen rauhoittumiseen voi mennä vielä useampi vuosi, mutta lopulta traumaperäinen stressi alkaa kyllä helpottaa

  Re: Jatkuva, lamaannuttava väsymys, mitä kokeilla?

Lähettäjä: 000 
Päivämäärä:   17.7.24 04:12:01

long covid

  Re: Jatkuva, lamaannuttava väsymys, mitä kokeilla?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   17.7.24 06:23:35

Mä olenkin sitten oikein uranuurtaja, jos olen long covidiin sairastunut 2014... Sinänsä virusinfektion jälkeinen väsymysoireyhtymä ei ole mikään uusi keksintö.

  Re: Jatkuva, lamaannuttava väsymys, mitä kokeilla?

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   17.7.24 08:15:49

Mulla on ollut kaksi kertaa korona, ja molempien jälkeen tuli lamauttava väsymys. Se kesti noin kuukauden.

Yhtenä kesänä mulla oli lomaa 3 vkoa ja olin niin loppu, että makasin vain ulkona ja luin kirjoja. Ja nukuin. Ennen lomaa olin painanut vuoden verran kahta eri duunia ja opiskellut samalla. Kroppa ja mieli kaipasi kunnon lepoa.

Tykkäätkö sun työstä? Ehkä työpaikan vaihto voisi piristää. Tein ennen normaalia toimistotyötä 8-16 arkisin ja olin viikonloput ihan poikki, koska stressaava työ. Vaihdoin toisen alan vuorotyöhön, jossa enemmän vapaita ja pystyn arkena talvella päiväsaikaan harrastamaan. Työ on fyysisesti rasittavaa, mutta ei tippaakaan stressaavaa. Sopii mulle paremmin tuo epäsäännöllinen rytmi.

  Re: Jatkuva, lamaannuttava väsymys, mitä kokeilla?

Lähettäjä: Miksi 
Päivämäärä:   17.7.24 08:27:16

Uniapneaa minäkin epäilen, mutta miksi aloittaja sivuuttaa sen täysin viesteissään, kun sitä ehdotetaan.

  Re: Jatkuva, lamaannuttava väsymys, mitä kokeilla?

Lähettäjä: Loppu 
Päivämäärä:   17.7.24 09:31:28

"Oletko käynyt lääkärissä tuon ahdistuksen ja paniikkiajatusten takia?"
- Olen, ja tosiaan kuntoutuspsykoterapiassa nyt monta vuotta. Lääkkeitä en käytä, koska pahendivat tilannetta niin paljon. Mutta tämän ongelman kanssa pärjään, olen jo hyväksynyt ettei siitä pääse koskaan kunnolla eroon.

"Uniapneaa minäkin epäilen, mutta miksi aloittaja sivuuttaa sen täysin viesteissään, kun sitä ehdotetaan."
- Koska ihan joka viestiin en ole huomannut vastata. Uniapneaakaan ei ole tutkittu, sekin olisi varmaan hyvä selvittää vaikka riskitekijät ja oireet ei oikein täsmää.

Long covid voisi myös olla mahdollinen. Viime talven sairastelin jatkuvasti, kesä ollut vähän helpompaa. Mainitaan nyt tähän loppuun että en tupakoi, käytän hyvin vähän alkoholia (keskimäärin alle annos viikossa), ja vuorokausirytmi on säännöllinen. Ylipainoa on vähän.

  Re: Jatkuva, lamaannuttava väsymys, mitä kokeilla?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.7.24 09:40:47

Insuliiniresistenssi. Kannattaa koklata vhh ruokavaliota. Sokeri väsyttää tosi paljon.

  Re: Jatkuva, lamaannuttava väsymys, mitä kokeilla?

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   17.7.24 09:42:06

Mites vitamiinit? Minä piristyin kummasti, kun söin D- ja B-vitamiineja säännöllisesti.

  Re: Jatkuva, lamaannuttava väsymys, mitä kokeilla?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.7.24 10:36:14

Onko sille joku erityinen syy, että et halua harkita mahdollisuutta, että olet pitkällisten mielenterveysongelmien ja rasittavan työtilanteen takia uupunut?

  Re: Jatkuva, lamaannuttava väsymys, mitä kokeilla?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   17.7.24 13:40:59

Väsymysoireyhtymää ja pitkittyneitä tulehduksia sairastanut täällä. Kaikki lähti burnoutista ja kovasta flunssasta 2018. Synergyn tuotteilla pystyn joten kuten tähän elämään ja jopa jumppaamaan joskus. Ilman niitä sänkypotilaana enkä kirjoittelisi täälläkään. Olen kokeillut olla ilman ja ihan merkittävä romahdus ilman niitä.

  Re: Jatkuva, lamaannuttava väsymys, mitä kokeilla?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.7.24 15:06:01

Alhaista mainostaa uupuneille ties mitä. Heikolla hetkellä ihminen voi turvautua hyödyttömiin tuotteisiin kun epötoivoisena yrittää hakes apua.

  Re: Jatkuva, lamaannuttava väsymys, mitä kokeilla?

Lähettäjä: Loppu 
Päivämäärä:   17.7.24 16:08:46

Lähettäjä...

Päivämäärä17.7.24 10:36:14

Onko sille joku erityinen syy, että et halua harkita mahdollisuutta, että olet pitkällisten mielenterveysongelmien ja rasittavan työtilanteen takia uupunut?
----

Se, että siihen ei olisi mitään ratkaisua. Nuo ongelmat on ja pysyy, joten sitten loppuelämä olisi tätä aivosumua ja väsymystä. Siksi toivon keksiväni tähän jonkun muun, hoidettavissa olevan syyn.

"Mites vitamiinit? Minä piristyin kummasti, kun söin D- ja B-vitamiineja säännöllisesti"
D-vitamiinia syön päivittäin, b-vitamiinejakin melko usein.

"Insuliiniresistenssi. Kannattaa koklata vhh ruokavaliota. Sokeri väsyttää tosi paljon."
Tämä on teoriassa hyvä idea, mutta käytännössä vatsa kestää parhaiten juuri noita aineita joita pitäisi välttää, ja huonosti monia joita pitäisi suosia. Muutenkin herkut tuntuu olevan ainoita asioita jotka antaa mitään mielihyvää ja energiaa, toistaiseksi kaikki herkkulakot on olleet nykytilannetta pahempia

  Re: Jatkuva, lamaannuttava väsymys, mitä kokeilla?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.7.24 16:12:48

"Se, että siihen ei olisi mitään ratkaisua. Nuo ongelmat on ja pysyy, joten sitten loppuelämä olisi tätä aivosumua ja väsymystä. Siksi toivon keksiväni tähän jonkun muun, hoidettavissa olevan syyn."

Ainakin pari on jo kertonut, kuinka työuupumus paranee lepäämällä, ja mielenterveysongelmatkaan eivät ole mikään elinkautinen ja muuttumaton rangaistus. Tämä on tietysti siitä kurjaa, että väsyneenä pitäisi jaksaa vaatia itselleen sairaslomaa ja sitten parempia hoitoja mielenterveyspuolella.

Oletko harkinnut sitä, että työkuormituksen vähetessä paniikkioireet saattaisivat myös helpottaa?

Minä olin rankasti työuupunut viitisen vuotta sitten. Olin ensin muutaman kuukauden sairaslomalla, mutta totesimme työpsykologin kanssa työjärjestelyjen olevan yksinkertaisesti huonot, joten irtisanouduin ja hain lepäämisen jälkeen muita töitä. Hieman erilainen työpaikka auttoi kummasti, nyt elän ihan tavallista elämää.

  Re: Jatkuva, lamaannuttava väsymys, mitä kokeilla?

Lähettäjä: -8u- 
Päivämäärä:   17.7.24 20:35:00

Kyllähän tuo jatkuva panikointi ja ahdistuneisuus heti kun olet toimettomana stressaa ja väsyttää. Sanon, että sinun kannattaa ensisijaisesti hakea siihen apua, että kykenet vähentämään kuormitusta elämästäsi ja oikeasti lepäämään.

Ei tuohon auta mitkään vitamiinit ja ravintolisät, jos et voi koskaan levätä.

Mitä apua siis olet saanut tuohon, että ahdistut ja panikoit välittömästi, jos et häslää ja touhua ja pidä itseäsi aktiivisena?

Sen uskon, ettei lääkkeet auta kaikkia. Ja monilla on puhjennut paniikkihäiriö jonkun toisen lääkkeen sivuvaikutuksena. Ainakin jollain hermokipulääkkeillä ja masennuslääkkeillä voi olla se sivuvaikutus, ja paniikkihäiriölääkityksen sivuvaikutuksena (joka siis on siksi, ettei sitä masennus- tai kipulääkettä lääkäri anna lopettaa kun "sinnikkäästi nyt vain syöt sitä") tulee sitten jopa harhoja ja murhanhimoa esim. puolisoa kohtaan. Jota sitten lääkitään rauhoittavalla lääkkeellä, ja lopputuloksena sitten on sängyssä makaava tai sohvan takana istuva, pelkäävä, jopa hyperventiloiva ja lääkkeillä turrutettu itkevä ihminen, joka ei halua murhata puolisoaan eikä uskalla poistua kotoaan. Vain siksi, että lääkäri määräsi sopimatonta masennus- tai kipulääkettä, ja nokka pystyssä väitti, ettei sitä saa lopettaa. Kun potilas lopetti sen sopimattoman lääkkeen, kykeni hän lopettamaan myös paniikkihäiriö- ja rauhoittavat lääkkeet.

Yhdellä kaverilla oli tuollainen skenaario Lyricasta, toisella oli joku masennulääke, jonka nimeä en muista.

  Re: Jatkuva, lamaannuttava väsymys, mitä kokeilla?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.7.24 20:39:34

Paniikki ja stressi vapaahetkinä on työuupumuksen oire. Uupuneet aivot ovat rauhallisemmat kun työstät ahdistavaa asiaa, ja panikoivat että maailma räjähtää kun et ole lapioimassa sitä loputonta työmaata. Tämä on paradoksi ja monesti ajaa tekemään enemmän töitä, mutta ratkaisu on oikeasti lepo. Kukaan ei ole korvaamaton ja maailma ei räjähdä, vaikka et juuri nyt tee töitä.

  Re: Jatkuva, lamaannuttava väsymys, mitä kokeilla?

Lähettäjä: -8u- 
Päivämäärä:   17.7.24 20:41:34

Ja siis tarkoitan sitä, että mitä siellä kuntoutuspsykoterapiassa tehdään? Mitä se sisältää? Pelkästään siellä käyminen ei tarkoita, että teet tai sanot yhtään mitään tai saat mitään apua tai neuvoja tai teet terapiakäyntien ulkopuolella yhtään mitään, mkä helpottaisi oireitasi ja saisit sitä kauta elämästäsi helpompaa.

Ihan kokemuksesta sanon, että pelkästään "käyn avun piirissä" ei välttämättä tarkoita yhtään mitään eikä auta millään tavalla, jos se on pelkkää turhanpäiväistä lörpöttelyä tai olemista ja koet sen itsekin turhaksi.

  Re: Jatkuva, lamaannuttava väsymys, mitä kokeilla?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   18.7.24 10:09:46

Minä kyllä jaan neuvoja enkä pidä niitä salassa. Sen verraan paskaa uupumus on. Kokemuksesta. On varmasti muitakin neuvoja jos liittyisi väsymysoireyhtymäisten ryhmiin joissa pyydetään ihmisiä kertomaan mikä auttanut oloon. Suosittelen hakemaan vertaistukea ja kokeilemaan edes jotain. Olin itse vuodepotilaana tosiaan toista vuotta. Nukuin pahimpina aikoina 23/7. Jalat kramppasi alta jos koitin lähteä sängystä. Vaipat ja ravintokin oli laitettava letkuista. Nyt nukun 6-12h + 30min-2h päikyt voinnista riippuen ja olo normaalimpi. Otan nuo vitamiinit aamulla ja iltapäivällä. Kävelyliikuntaa ja kevyttä jumppaa pyrin harrastamaan päivittäin.

  Re: Jatkuva, lamaannuttava väsymys, mitä kokeilla?

Lähettäjä: Pimpula 
Päivämäärä:   18.7.24 10:30:38

Saat tuolla sokeririippuvuudellasi tuon olo aikaiseksi. Se tekee olon veteläksi ja häiritsee unta.

  Re: Jatkuva, lamaannuttava väsymys, mitä kokeilla?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   18.7.24 10:37:16

Jos olet totututtanut suolistosi ”herkkuihin”, ei siellä ole bakteereita kunnon ravinnon pilkkomiseen. Ruokavalion muuttaminen vie aikaa, mutta kannattaa.

  Re: Jatkuva, lamaannuttava väsymys, mitä kokeilla?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   18.7.24 13:56:16

Voiko esivaihdevuosia todeta esim. verikokeella?

  Re: Jatkuva, lamaannuttava väsymys, mitä kokeilla?

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   18.7.24 18:58:24

^ Luulisi, että hormonitasojen mittaus tuon jollain lailla paljastaisi.

  Re: Jatkuva, lamaannuttava väsymys, mitä kokeilla?

Lähettäjä: Hm... 
Päivämäärä:   18.7.24 19:30:19

Monivitamiini tabletteja tai sit jokaista omasta purkista. Syö vähintään kuukausi pari, mieluummin pitempään.

  Re: Jatkuva, lamaannuttava väsymys, mitä kokeilla?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   18.7.24 20:46:59

Mulla oli pitkään korkean suorituskyvyn masennus ja ahdistuneisuushäiriö ja lisäksi muuta uupumis/mt ongelmaa. Mutta pystyin pitkään jatkamaan pinnallisin puolin niin, ettei kukaan muu sitä huomannut. Kunnes sitten alkoi tulla päivittäin paniikkikohtaus heti aamusta. Eikun lapset hoitoon silti ja töihin jne. Aloin hellittää töiden suhteen, opinnot alkoi kaatua etten pystynyt enää normaalitahdilla tekemään. Ja sitten tuli se kuuluisa romahdus. Uuvuin täysin ja päälle vyöryi kellon ympäri pysyvä paniikkikohtauksen tunne.

Puoli vuotta ennen tätä yksi sh sanoi minulle, että sinun on hellitettävä nyt. Että joko työt tai opinnot tauolle, muuten et pysty kumpaankaan kohta ollenkaan, että jossain vaiheessa tulee raja vastaan, jostain ihan pienestä. Ja sitten on vaikea huolehtia enää perheestäkään. En uskonut tarpeeksi. En uskonut voivani romahtaa niin pahoin, että sellainen nyt olisi mahdollista. Kunnes niin kävi. 10v sisään olin saanut kolme lasta, tehnyt töitä, oltiin rakennettu talo, olin aloittanut korkeakouluopinnot, pari raskaudenjälkeistä ahdistus/masennusjaksoa. Oli lasten kanssa sairaalassaoloa muutenkin kaiken työn ja arjen lomassa. Ehkä sitä ehti unohtaa loputkin itsestä, paini vain arkea eteenpäin. En edes ole halunnut muistaa itseäni, mitä mussa on, se on liian raskasta.. Ennen pitkää keho sitten kuitenkin pysäyttää. Vaikka täydellisellä lamaantumisella, jos ei muuten.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.