Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ajokortti

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.7.24 23:35:09

Onko sinulla korttia? Miksi jos ei ole? Ikäsi?

  Re: Ajokortti

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.7.24 23:35:49

On. Ajoin heti ku oli mahdollista.
En selviäis nykyisellä asuinpaikalla ilman ajokorttia.

  Re: Ajokortti

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   14.7.24 23:42:30

On. 32v

  Re: Ajokortti

Lähettäjä: Kipa 
Päivämäärä:   14.7.24 23:52:38

On. Ajoin heti kun täytin 18 v. Opiskelin amiksessa maataloutta ja siellä edellytettiin että on ajokortti kun joutui koulun traktoreilla ajelemaan liikenteessä. Ikää nyt 41 v.

  Re: Ajokortti

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   14.7.24 23:56:41

Ei. Olin jo yläasteikäisenä aika ympäristötietoinen, eikä ajokortin hankkiminen sitten aikanaan kiinnostanut. Lisäksi vaikka lapsuudenperheessäni oli auto, meidät lapset opetettiin omatoimisiksi kulkijoiksi eikä meitä kuljetettu harrastuksiin tms., eli opittiin kulkemaan julkisilla, joten tavallaan ajokortille ei ollut edes tarvetta. 39 v.

  Re: Ajokortti

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   15.7.24 00:05:58

On, ajoin heti kun oli mahdollista. Asuttiin paikassa missä julkiset oli koulubussi aamulla ja illalla, koulujen loma-aikaan ei ollenkaan. Ikää 42v.

  Re: Ajokortti

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   15.7.24 00:10:54

Lisäksi äitini halusi, että ajan kortin. Isäni sai sairaskohtauksen heidän lomallaan ja äiti kauhisteli, että mitä hän olisi autolle tehnyt, jos se ainoa kortillinen olisi siellä ambulanssin kyydissä. Niinpä äiti halusi, että me kaikki lapset ajetaan kortti niin tuollaisia tilanteita ei tule.

  Re: Ajokortti

Lähettäjä: n 
Päivämäärä:   15.7.24 07:41:19

Täällä on oltava ajokortti, tai muuten on täysin toisten hyvätahtoisuuden varassa. Siksi niin minä itse kuin lapseni olemme hankkineet ajokortit heti, kun on ollut mahdollista.

X:n äiti ei tullut ajatelleeksi, että olisi itse hankkinut ajokortin. Entiseen aikaan se oli tavallista, että mies ajoi ja vaimo istui vieressä, vaikka molemmilla olisi ollut kortti. Meidän perhe on ollut siitä erikoinen, että perheen yhteisillä reissulla lapset ovat saaneet ajaa heti, kun ovat saaneet kortin, jos ei ole ollut hyvin huono keli tai muusta syystä ole ollut ratissa kokeneempi kuski.

  Re: Ajokortti

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   15.7.24 08:17:52

n, X:n äidillä oli kortti koko ajan.

Maalla on pakko hankkia ajokortti heti, kun on mahdollista. Muuten ei pääse minnekään.

  Re: Ajokortti

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   15.7.24 08:23:11

Ajoin heti kun täytin 18v.
Ei ole niin lyhyttä matkaa, mitä autolla ei voisi mennä.

  Re: Ajokortti

Lähettäjä: sysi 
Päivämäärä:   15.7.24 08:42:22

Ei ole, 42 v. Lapsuudenkodissa ei ollut autoa eikä kortin hankkiminen 18-vuotiaana käynyt edes mielessä, eipä paikkakunnalla ollut autokouluakaan. Myöhemmin aloitin kortin hankkimisen, mutta ajotunneilla tuli selväksi, että keskittymis- ja havainnointikyky ei riitä auton rattiin. Jatkan siis liikkumista jalan, pyörällä ja julkisilla. Ainoastaan muuttoihin olen tarvinnut kuskia ja autoa ja silloin toki rahaa vastaan, ja isot tavarat ostan tietysti kotiinkuljetuksella.

  Re: Ajokortti

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   15.7.24 08:42:40

Tottakai heti kun ajaa sai. Täällä ei julkisia ole (juna pysähtyy) enkä ole koskaan niitä vähiä oppinut käyttämäänkään. BEC1EC on kirjaimet. Oma autonkin ostin heti kun kortin sain ja siitä asti ollu auto.

  Re: Ajokortti

Lähettäjätassu 
Päivämäärä:   15.7.24 08:58:17

On, ajoin heti 18-vuotiaana. Julkista liikennettä ei ollut ja pidemmän päälle tunnin pyöräily suuntaansa säässä kuin säässä ei oikein enää houkutellut... Myöhemmin ajokortti on myös mahdollistanut töiden saamisen. Nyt olen 35 v.

  Re: Ajokortti

Lähettäjä: kortillinen 
Päivämäärä:   15.7.24 09:06:01

On. Ajoin kans heti kun pystyi ja ajoin samaan syssyyn C-kortin. Ei ois tullut elämästä mitään ilman autoa, kun julkiset ei todellakaan kulkeneer juuri minnekään eikä usein, vaikka kaupungissa asuin (vähän syrjemmällä tosin).

Hevosten kans kisoja kiertäessä ihan ehdotonta että kortti löytyy.

Ikää 40.

  Re: Ajokortti

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.7.24 09:24:16

On. Menin autokouluun 20 vuotiaana, vaikka porukat (erityisesti isä) alkoi kovasti ehdottelemaan sinne menoa ja hyvissä ajoin ennen kuin täytin 18. Mutta silloin vielä tuntui, etten varmasti uskalla ajaa autoa, ja kaupungissa kun asui niin bussilla pystyi hyvin kulkemaan. Menin sitten viimein 20 vuotiaana kun kuljin koiran kanssa harrastuksissa ja niiden takia piti päästä milloin mihinkin korpeen, eikä äiti tai isä aina jaksanut eikä halunnut lähteä kuskaamaan.

Ikää 28v.

  Re: Ajokortti

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.7.24 10:07:17

On kortti, heti 18-vuotiaana ajoin. Siihen saakka kuljin mopolla. Ei joukkoliikenne toiminut pikkupaikkakunnilla silloin eikä toimi nytkään. Haja-asutusalueella vielä vähemmän. Ikää 48.

  Re: Ajokortti

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   15.7.24 10:38:24

On. Olin 19-20v, kun sen ajoin. Ei kiinnostanut yhtään, mutta kaikkien mielestä se oli ehdoton pakko. Inssin jälkeen olen ajanut ehkä kaksi kertaa. Vanhemmat eivät antaneet autojaan lainaan, vaikka sinne autokouluun painostivat ja vaikka veljet autoja saivatkin lainata. Oon nyt 23v ja tuntuu, että olisi sen rahan (jouduin siis maksamaan itse) sijoittaa paremminkin... kattellaan, jos siitä joskus ois hyötyä

  Re: Ajokortti

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   15.7.24 10:56:28

Sain ABC-kortin sinä päivänä, kun täytin 18.
19-vuotiaana ajoin pikku-e-kortin.
ABC1E on kirjaimet kortissa.
Hevosautoja ja traikkuja kun on ollut pieni pakko ajella.

  Re: Ajokortti

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   15.7.24 11:07:12

Heti 18-vuotiaana ajoin ja myöhemmin korottanut ensin C:hen 22-vuotiaana ja sitten vielä C1E 37-vuotiaana eli BEC1E löytyy nykyään.

Elämä olisi todella hankalaa täällä ilman ajokorttia eikä nykyinen elämäntyyli olisi mahdollistakaan. Ajokorttiluokan korotuksetkin suoritin tarpeeseen enkä vain huvin vuoksi.

  Re: Ajokortti

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   15.7.24 11:10:13

Ei. 18-vuotiaana ei ollut varaa, parikymppisenä ei kiinnostusta (asuin ulkomailla suurkaupungissa monta vuotta) ja nykyään ei uskallusta. 32-v

  Re: Ajokortti

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.7.24 11:14:49

On kortti. Heti 18v synttäripäivänä oli inssi ja kortti taskuun. Ja sitä ennen oli mopokortti.

25v.

  Re: Ajokortti

Lähettäjä: ciel 
Päivämäärä:   15.7.24 11:14:51

On, ajoin 18-vuotiaana. Olin autokoulussa vielä aika pelokas ja haluton kuski, mutta onneksi puskin homman maaliin. Inssin jälkeenhän se oppiminen vasta alkoi kunnolla. Vanhemmat huokasivat helpotuksesta, kun pääsin kulkemaan tallille itsekseni eikä aina tarvinnut kuskata. Pikku-E:n ajoin 22- tai 23-vuotiaana.

Nykyään asun landella julkisten ulottumattomissa, eli ilman korttia arkielämästä ei tulisi mitään. Ajaminen on ihan parasta. Alkon käyttö on myös vähentynyt ihan reilusti, koska on kivointa olla ajokunnossa ja vapaa liikkumaan milloin vain.

  Re: Ajokortti

Lähettäjä: Ida 
Päivämäärä:   15.7.24 12:16:13

On ajokortti, 19v ajoin, nyt 35v.

  Re: Ajokortti

Lähettäjä: u3 
Päivämäärä:   16.7.24 00:50:10

On. Hankin 19- vuotiaana. Oli vähän pakollinen kun asuin paikkakunnalla missä ei julkista liikennettä ole.

Olen nelikymppinen enkä ole koskaan omistanut autoa. Mutta kortille on ollut tarvetta ja kilometrejä on kertynyt. Monessa työssäkin on vaatimuksena vähintään B-kortti.

  Re: Ajokortti

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   16.7.24 01:23:24

Ei, 31-v. Harkinnassa on, vähän mieli tekee syrejmmälle asumaan, mutta tähän mennessä olen pärjännyt julkisilla niin suurilla kuin pienilläkin paikkakunnilla.

  Re: Ajokortti

Lähettäjä: Juuh 
Päivämäärä:   16.7.24 02:30:17

On kortti, ajoin sen heti kun täytin 18. Piti valita: ajokortti tai (hyvässä) ratsastuskoulussa lopettaminen. Kävin hyvässä ratsastuskoulussa, jonne oli meiltä matkaa 15 km. Sen vanhemmat vielä suostuivat ajamaan. Yleensä minun porukat vei ja kaverin porukat haki.

Sitten kyseinen koulu muutti 40 km:n päähän. Kuljetukset jaettiin niin, että joka toinen kerta minun porukat vei, odotti jossain lähistöllä pari tuntia (rats.tunti + hevosen hoito ennen ja jälkeen tunnin) ja vei kotiin. Joka toinen kerta kaverin porukat.

Äitini sitten sanoi, ettei hän enää toimi kuskina, kun olen täyttänyt 18. Joko ajan kortin ja ajan itse tallille tai sitten vaihdan johonkin lähempänä olevaan (huonoon) ratsastuskouluun.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.