Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ärsyttää ihmiset, jotka kitisevät omista...

Lähettäjä: Kaktus perseessä 
Päivämäärä:   14.7.24 15:52:43

..valinnoistaan.

Minulla on lapsuudenkaveri (nyt olemme n. 30-vuotiaita), joka jatkuvasti kitisevät omien valintojensa seurauksista. Hän kävi ei-työllistävän perustitkinnon ja koska ei saanut alam töitä, oli grillillä pari vuotta töissä ja teki 20-vuotiaana ekan lapsen. Ja sen jälkeen parin kolmen vuoden välein lapsia yhteensä neljä, nuorin on nyt kolme. Tuona aikana laveri siis ei ole ollut töissä ollenkaan (siis kymmeneen vuoteen), miehensä on matalapalkka-alalla eli tiukkaa on.
Ei tässä siis mitään, kukin taplaa tavallaan, mutta kun hän on sitten jatkuvasti vailla jotain! Pitäs ottaa lapsia hoitoon, että hän pääsee vapaalle (en todellakaan ota neljää pientä lasta hoitoon kerralla), ja koska hänellä ei ole rahaa mihinkään, pitäisi muilla maksaa hänen huvituksensa. Pummaa törkeästi eikä edes pahoittele.

Esimerkiksi viime vkl pyysi, että lähdetäänkö keikalle (oli saanut äidiltään lipun). Sehän sopi. Ehdotin, että tavataan suoraan keikkapaikalla. No, mutta kun hänellä on 30 km keikkapaikalle (minulla n. 10 km vastakkaisesta suunnasta), niin enkö voisi hakea häntä ja majoittaa.
Tässä vaiheessa jo ajattelin, että ei taas..

No, kävin hakemassa (eikä puhettakaan bensakorvauksesta), mutta sanoin, että en vie krapulassa seuraavana päivänä.
Meiltä menimme mieheni kyydillä keikkapaikalle (eikä taaskaan puhettakaan vaivanpalkasta). Keikkapaikalla osti pari juomaa ensin itse, sitten alkoi pummininen (kun ei ole rahaa ja onhan se tylsä olla kuivin suin, enkö nyt yhden ja toisen ja kolmannen vois tarjota, kun mulla on rahaa). Tarjosin yhden ja sitten pistin piikin kiinni.

Kotia lähdön aikaan alkoi kinuaminen, enkö maksaisi taksia. Sanoin, että puolet voin maksaa. Voidaan mun puolesta mennä myös bussilla. No, kinusi aikansa taksia kunnes sanoin, että minä ainakin menen bussilla, tule miten tulet. Pitkin hampain maksoi oman bussilippunsa :D

No, seuraavana päivänä makasi sohvalla iltaan, koska ei ole kyytiä kotiin. Sanoin, että en todellakaan vie ja sen kyllö ilmoitin jo etukäteen. Taas vihjaili, että taksi on hänelle maksettava kotiin :D
No, lopulta suuttui ja soitti äitinsä hakemaan.

Argh! En voi ymmärtää tuommoista loisimista. Oli kyllä viimeinen kerta, kun häntä majoitan tai edes keikalle lähden hänen kanssaan.
Jos on päättänyt jäädä kotiäidiksi ja tehdä liudan lapsia, niin sitten olikoon rahaton. Minä en opiskellut hartaasti + tee 10h työpäivää maksaakseni neidin taksikyytejä.

Sainpahan avautua. Onko muilla loisystäviä?

  Re: Ärsyttää ihmiset, jotka kitisevät omista...

Lähettäjä: Kaktus perseessä 
Päivämäärä:   14.7.24 15:55:07

Pahoittelut kirjoitusvirheistä, puhelimella on yllättävän vaikea kirjoittaa tuohtuneena :D

  Re: Ärsyttää ihmiset, jotka kitisevät omista...

Lähettäjä: Mari 
Päivämäärä:   14.7.24 16:01:17

Ärsyttää ihmiset, jotka kitisevät omista valinnoistaan netissä. Ihan itse olet valinnut pitää tuon ihmisen ystävänäsi.

  Re: Ärsyttää ihmiset, jotka kitisevät omista...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.7.24 16:04:21

Huomaatko kaktuspylly että kitiset itse omista valinnoistasi? Päätit lähteä kuskaamaan ja kitiset. Päätit tarjota ja kitiset.

  Re: Ärsyttää ihmiset, jotka kitisevät omista...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.7.24 16:07:52

On kyllä mielenkiintoista että joku aikuinen näin olettaa, että ruinaten saa jonkun perheen ulkopuolisen maksamaan omia ei niin välttämättömiä menoja. Jos rahaa ei ole, ei lähdetä.

  Re: Ärsyttää ihmiset, jotka kitisevät omista...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.7.24 16:14:31

Kyllähän aloittaja pidit rajasi, ihan hyvä. Lähetäpä kirjoittamasi teksti kaverillesi, syttyisiköhän mikään valo päässä?

  Re: Ärsyttää ihmiset, jotka kitisevät omista...

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   14.7.24 16:15:44

Hyviä pointteja yllä niistä omista valinnoista ;)
Mutta tiedän ihmistyypin ! Vaikka jokainen heistä ei noin näkyvä loinen olisikaan niin se ajatusmaailma, kuinka heillekin kuuluisi kaikkea kivaa vaikka eivät sen eteen viitsi tai jaksa yhtä paljon tehdä kuin muut.. Näitä on nähty ja näitä pistetty mäelle sitä mukaan kun ei enää jaksa katsella !

  Re: Ärsyttää ihmiset, jotka kitisevät omista...

Lähettäjä: Kaktus perseessä 
Päivämäärä:   14.7.24 16:39:46

Niin, enkö minä juuri sanonut, että en enää jatkossa hänen kanssaan keikoille lähde.
Ja jos hiuksia halotaan, en suinkaan kitise omasta valinnastani, vaan hänen toiminnastaan ;)

  Re: Ärsyttää ihmiset, jotka kitisevät omista...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.7.24 17:09:28

Mutta toisaalta olet valinnut viettää aikaa hänen kanssaan vaikka tiedät millainen hän on.
Ärsyttävää ja noloahan tuo kaveriltasi on.

  Re: Ärsyttää ihmiset, jotka kitisevät omista...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.7.24 17:13:28

"Ja jos hiuksia halotaan, en suinkaan kitise omasta valinnastani, vaan hänen toiminnastaan ;)"

Sinä tiedät kaverin olevan lokki ja silti kaveeraat hänen kanssaan. Kenen valinta se on?

  Re: Ärsyttää ihmiset, jotka kitisevät omista...

Lähettäjä: Buiqk 
Päivämäärä:   14.7.24 18:01:18

Tunnet hänet jo tarpeeksi hyvin tietääksesi hänen toimintatapansa, koska alat vastuuttaa itseäsi? Kuinka kauan aiot vain uhriutua ja tehdä samat virheet uudestaan?

Ei se riitä ettet lähde enää keikoille, ei tuollainen toiminta rajaudu vain johonkin yksittäiseen aktiviteettiin vaan on kaverillesi elämäntapa.

Välit poikki tai lakkaat kitisemästä ja tyydyt kohtaloosi.

  Re: Ärsyttää ihmiset, jotka kitisevät omista...

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   14.7.24 18:05:19

Törkeä tyyppi- eipä tulisi mieleen vinkua toiselta rahaa juomiin ja taksiin. Pysytään kotona jos ei ole varaa lähteä.

  Re: Ärsyttää ihmiset, jotka kitisevät omista...

Lähettäjä: ?! 
Päivämäärä:   14.7.24 18:09:22

30 v. kotiäiti, mies ja neljä lasta ja silti neiti? No ehkeivät ole avioliitossa, mutta silti kalskahtaa oudolta nimitykseltä.

  Re: Ärsyttää ihmiset, jotka kitisevät omista...

Lähettäjä: fakker 
Päivämäärä:   14.7.24 18:13:07

Haha, aloittaja on nyt se valinnoista kitisijä. Totta kai, niinhän aloituksen voi tulkita kun on sarvet päässä mielellään vääntämässä kaiken ylösalaisin.

  Re: Ärsyttää ihmiset, jotka kitisevät omista...

Lähettäjä: Buiqk 
Päivämäärä:   14.7.24 18:41:37

Fakker: kaikki muut on siis vastuussa valinnoistaan, paitsi aloittaja?

  Re: Ärsyttää ihmiset, jotka kitisevät omista...

Lähettäjä: Kaktus perseessä 
Päivämäärä:   14.7.24 20:05:46

No, onhan se niin, että minä hänen kaverinsa päätän olla. Mutta en uskonut, että oikeasti kehtaa noin käyttäytyä. Ei yleensä ihan noin paha ole :D

Yllättäen hänellä ei ihan kamalasti kavereita ole.. josko oppisi, jos välit laittaisi hetkeksi poikki ja kertoisi syynkin.

  Re: Ärsyttää ihmiset, jotka kitisevät omista...

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   14.7.24 20:16:29

Ei opi ellet kerro selvin esimerkein ja syyllistäen ihan kunnolla. Vertaat myös hänen auttamiset.

  Re: Ärsyttää ihmiset, jotka kitisevät omista...

Lähettäjä: Mutsi 
Päivämäärä:   14.7.24 20:26:36

Eniten tuollaisissa ihmisissä ärsyttää se, että he ovat vihaisia meille jotka teimme elämässämme ne valinnat että opiskelimme ja pääsimme kipuamaan pari porrasta ylemmäs.

Jostain syystä jotkut heistä olettavat että me olemme velkaa heille tarjota juurikin kyytejä, drinkkejä, keikkoja, vastikkeetonta rahaa koska olemme ”rikkaita”. Sitten kun rahahana ei aukeakaan niin loukkaannutaan. Ei tavallaan tunnusteta sitä faktaa että ollaan vuosia kituutettu mekin 300€/kk opintorahalla ja joka ikiset lomat oltu töissä että saa lukuvuoden elintasoa nostettua ja ostettua juustoa leivän päälle. Ihan kuin meille olisi jostain taivaasta annettu kaikki…

  Re: Ärsyttää ihmiset, jotka kitisevät omista...

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   14.7.24 20:28:00

Älä nyt heti hylkää, mutta kerro ettei tää ollut oikein ja pelisäännöt tästä eteenpäin.

  Re: Ärsyttää ihmiset, jotka kitisevät omista...

Lähettäjä: Kaktus perseessä 
Päivämäärä:   14.7.24 22:31:50

Mutsi, just tuo! Minullakin on ilmeisesti "kultalusikka perseessä" (kaktuksen sijaan) kun on varaa omistaa talo, uusi auto ja muuten elää ihan mukavasti. Unohtuu vain se, että 5 vuoden yliopistojakson ajan olin kirjaimellisesti kaikki viikonloput ja lomat töissä, usein arki-illatkin. Sain näin kerättyä ihan mukavan pesämunan ja ostin talon heti vakipaikan auettua (ja itse asiassa asunnon jo kesken opintojen). Tästä hän on muutaman kerran maininnut katkerana, kun itse asuu vuokralla (miten on epäreilua, että hän maksaa toiselle vuokraa ja ei sitä kaikilla ole mahdollisuutta ostaa omaa). No olisi, jos kävisi töissä ja olisi vaikka opiskellut hyväpalkkaisen ammatin.

Taitaa olla viisain sanoa suoraan, vaikka tosi kiusalliselta tuntuu. Vähän harmittaa, että tavallaan ajattelen hänen äitinsä ylläpitävän tätä tyyliä - passaa ja palvelee tytärtään, tarjoaa asioita ilman mitään vastavuoroisuutta. Toki vanhempi saa auttaa lastaan, mutta sitä ei tarvisi olettaa muiltakin sen myötä.

  Re: Ärsyttää ihmiset, jotka kitisevät omista...

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   14.7.24 22:46:48

"
Jostain syystä jotkut heistä olettavat että me olemme velkaa heille tarjota juurikin kyytejä, drinkkejä, keikkoja, vastikkeetonta rahaa koska olemme ”rikkaita”. Sitten kun rahahana ei aukeakaan niin loukkaannutaan. Ei tavallaan tunnusteta sitä faktaa että ollaan vuosia kituutettu mekin 300€/kk opintorahalla ja joka ikiset lomat oltu töissä että saa lukuvuoden elintasoa nostettua ja ostettua juustoa leivän päälle. Ihan kuin meille olisi jostain taivaasta annettu kaikki…"

Tämä sama on ihan laajasti esillä koko tässä yhteiskunnassa. Esimerkiksi iltapäivälehdet ruokkivat tätä kaunaa niitä keskituloisia kohtaan, jotka pyrkivät pärjäämään omillaan.

  Re: Ärsyttää ihmiset, jotka kitisevät omista...

Lähettäjä: :-D 
Päivämäärä:   15.7.24 03:33:37

Onko kaverillas hevosia / harraste tai näyttelykoiria :-D Siinä kyllä yhensortin lokkeilijat ..

  Re: Ärsyttää ihmiset, jotka kitisevät omista...

Lähettäjä: Lucy 
Päivämäärä:   15.7.24 09:35:37

Aloittajalla on ihanan kuvaava nimimerkki.

  Re: Ärsyttää ihmiset, jotka kitisevät omista...

Lähettäjä: Kaktus perseessä 
Päivämäärä:   15.7.24 11:48:46

:-D
Ei ole, vaikka aikanaan hevosia on kyllä harrastanutkin.

Lucy, eikö.

  Re: Ärsyttää ihmiset, jotka kitisevät omista...

Lähettäjä: Ida 
Päivämäärä:   15.7.24 11:51:49

Aikaa jo olisi rahahanat mennyt tuollaisen kaverin kanssa kiinni, noi myös yleensä sellaisia "kavereita", että ovat yhteydessä vaan kun tarvitsee itse jotain. Eli heivaan nämä yleensä parin vuoden katselun jälkeen.

  Re: Ärsyttää ihmiset, jotka kitisevät omista...

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   15.7.24 12:48:55

"Eniten tuollaisissa ihmisissä ärsyttää se, että he ovat vihaisia meille jotka teimme elämässämme ne valinnat että opiskelimme ja pääsimme kipuamaan pari porrasta ylemmäs."

No tämä! Mulla oli pari kaveria, jotka kinusivat rahaa kaikkeen ja olivat niin katkeria, kun mulla meni paremmin kuin heillä. Olisin jotenkin ollut heidän mielestään velkaa kaikenlaista. Eräänä arki-iltana olisi pitänyt kuulemma viedä festareille toiselle puolelle Suomea, koska yksi ei tykännyt julkisilla matkustamisesta. Laskivat kuulemma, että olisin ehtinyt aamuksi töihin, jos ajaisin sen koko illan ja yön. Olisivat myös kuulemma maksaneet bensarahat, johon vastasin, että en ole nähnyt aikaisempiakaan velkoja takaisin, joten minnekään en lähde ennen kuin ne on mun kourassa. Kuulemma saisin nekin. Kun sanoin myös, että on vaarallista ajaa niin pitkää matkaa nukkumatta ollenkaan ja suoraan töihin, ja kieltäydyin täysin turvallisuuteenkin vedoten, heistä ei hetkeen kuulunut ja niitä velkarahoja en muuten koskaan saanut takaisin. Meni oppirahoiksi.

Koskaan eivät menneet töihin enkä edes tiedä miten onnistuivat loisimaan niin pitkään ilman töitä ja opintoja (tai no, toisella oli muutaman vuoden ihan hyvätuloinen kumppani). En tiedä, ovatko vielä päivääkään tehneet töitä nyt kolmekymppisiksi tultuaan.

Mutta ihminen on usein tyhmä nuorena. Harva on valmis vanhemmaksi parikymppisenä tässä maailmassa, jossa on vaikea pärjätä ilman rahaa ja selkeitä tulevaisuuden suunnitelmia. Sinällään siis voin ymmärtää, että aloittajan kaveri on mennyt nuorena tekemään ehkä tyhmän valinnan, mutta sitten vielä kasvanut epäkypsäksi aikuiseksi. Taloushuolet tekee ihmisistä monesti itsekkäitä, sillä samalla sitä haluaa edes jotain iloa arjen sekaan vaikka keikan muodossa, mutta silti voi tiedostaa, että tähän ei oikeasti ole varaa. Epäkypsyys ja itsekkyys näkyy siinä, että muiden pitäisi kustantaa jotain takseja, vaikka bussillakin pääsisi.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.