Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Syntymäpäiväni ohitettiiin töissä

Lähettäjä: Nappis 
Päivämäärä:   14.7.24 11:50:48

Täytin 40 v ja tätä ei huomioitu mitenkään. Olen 15 v ollut välillä kokoaikaisena, välillä osa-aikaisena töissä. Olen vuosien mittaan osallistunut varmaan kymmeneen rahakeräykseen muiden synttäreiden/eläkkeelle jäämisen tms vuoksi. Jotenkin luulin, että minullekin olisi kerätty lahja.

Jatkossa sitten ei tarvitsekaan osallistua noihin. Tuli kyllä paska fiilis.

  Re: Syntymäpäiväni ohitettiiin töissä

Lähettäjä: sk 
Päivämäärä:   14.7.24 11:52:51

Meillä töissä huomioidaan synttäreustä vain 50- ja 60- vuotispäivät.

  Re: Syntymäpäiväni ohitettiiin töissä

Lähettäjä: <33 
Päivämäärä:   14.7.24 11:55:25

Odotin myös läksiäisiä 18 vuoden jälkeen, mutta ei. Pari kaveria tuli moikkaa. Muille on järkätty kakkukahvit lahjoineen.

  Re: Syntymäpäiväni ohitettiiin töissä

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   14.7.24 11:55:31

Ei 40 ole mikään sellainen luku, mitä vielä töissä juhlittaisi.

50 ja 60 on. Samoin häät, lasten syntymät, saavutetut työhön liittyvät tutkinnot jne.

  Re: Syntymäpäiväni ohitettiiin töissä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.7.24 11:57:00

40 on siinä mielessä ikävä ikä että esim valtiolla se ei ole työn kannalta virallinen merkkipäivä. Itse olen ollut eläkeikäisten työpaikassa ja osallistunut moniin 50, 60 70 vuotislahjoihin. Itse en ole saanut mitään. Kyllä se jossain vaiheessa alkoi tuntumaan ikävältä kun joka viiikko tuli nyt sen ja sen 60-vuotiset. Eli nuorempi maksaa ja kärsii. Siinäkin työpaikassa vähennetään koko ajan joten jos olen vielä silloin, kun täytän 60 niin ei ole näitä enää synttärilahjojen antajina joille itse antanut ja tuskin joku täysin tuntematon mitään antaa.

  Re: Syntymäpäiväni ohitettiiin töissä

Lähettäjä: & 
Päivämäärä:   14.7.24 11:59:54

"Ei 40 ole mikään sellainen luku, mitä vielä töissä juhlittaisi."

Riippuu siitä, että minkä ikäisille nuo muut aloittajan mainitsemat rahankeräykset ovat olleet.

  Re: Syntymäpäiväni ohitettiiin töissä

Lähettäjä: Nappis 
Päivämäärä:   14.7.24 12:02:12

Meillä on siis aina kerätty kolehtia mm vauvan odottajille, pyöreiden täyttäjille, läksiäisiin tms, siksi tämä tuntuukin pahalta. Olen nyt viime ajat ollut osa-aikaisena töissä ja näemmä en ole mitään enää.

  Re: Syntymäpäiväni ohitettiiin töissä

Lähettäjä: RR 
Päivämäärä:   14.7.24 12:10:50

Mä en ole koskaan työpaikoissani edes kertonut, koska syntymäpäiväni on.

  Re: Syntymäpäiväni ohitettiiin töissä

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   14.7.24 12:15:06

Nappis, ootko varma että on kerätty rahaa myös niille 20 ja 30 täyttäneille?

Kyn se 40 nyt vaan ei yleensä ole sellainen ikä vielä että rahaa kerättäisiin.

Synttärit on kuitenkin pikkasen eri asia kuin esim lapsen saaminen.

  Re: Syntymäpäiväni ohitettiiin töissä

Lähettäjä: Nappis 
Päivämäärä:   14.7.24 12:21:07

Ei meillä töissä ole 20 tai 30 v ihmisiä. Ihan vaikka kortti tai onnittelu olisi ollut mukava muistaminen. Ja kyllä, synttärit olivat tiedossa, kun tilasin juhliini asioita tuolta.

  Re: Syntymäpäiväni ohitettiiin töissä

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   14.7.24 12:24:18

Töissä isossa pörssiyhtiössä, jossa 50- ja 60-vuotispäivien muistaminen lopetettiin säästösyistä kymmenisen vuotta sitten. Sitä ennen annettiin firman puolesta n. 500 euron arvoinen lahja. Nuorempia pyöreiden vuosien täyttäjiä ei ollut muistettu ennenkään.

  Re: Syntymäpäiväni ohitettiiin töissä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.7.24 12:25:17

Mua ei muistettu mitenkään, kun täytin 30 v. En odottanutkaan mitään, joten se oli ihan ok. Mutta sitten kun pari vuotta nuoremmalle tyypille, joka oli muutenkin ollut vähemmän aikaa talossa kuin minä, kerättiin kolehtia hänen täytettyä 30, niin kyllä vähän ihmettelin. :D en osallistunut.

  Re: Syntymäpäiväni ohitettiiin töissä

Lähettäjä: × 
Päivämäärä:   14.7.24 12:27:13

Meillä oli yksi harrastusporukka, joka ystävystyi muutenkin niin, että käytiin tapahtumissa, toistemme luona jne. Jokaiselle kerättiin/ostettiin vuorollaan tasavuosina (50, 60 - mikä nyt oli kunkin ikä siinä vaiheessa) tietty harrastusteemainen lahja, kertaalleen siis, mutta monen kohdalla myöhemmistäkin tasasynttäreistä "kohkattiin", että ostetaan jotain pientä. Täytin sitten minäkin viimein 50 vuotta, ei mitään muistamista, taisi yksi joskus puolen vuoden päästä todeta, että ai säkin jo täytit 50, milloin. Ei siis ollut kukaan edes pohtinut, että milloinhan minä mahdan jotain vuosia täyttää. Eivät siis ne ihmiset porukassa ole kaikki samanarvoisia, vaikka ehkä luulivat olevansa...

  Re: Syntymäpäiväni ohitettiiin töissä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.7.24 12:34:17

Mun mielestä naurettavia tuollaiset rahan keräämiset. Sähköpostiin tulee joku viesti, että kerätään rahaa jollekin työkaverille, jota en ole vuosiin edes nähnyt, koska työskentelee toisella paikkakunnalla. Usein olen sitten laittanut sen 5 euroa koska alkuun en kehdannut kieltäytyä. Ja mitään ei sitten edes koskaan kuulu, en ole edes varma meneekö rahat perille tai nimi korttiin. Lopulta lakkasin osallistumasta tuollaisiin naurettavuuksiin.

Nykyisessä työpaikassa on sen verran fiksua väkeä, että mitään keräämisiä ei järjestetä onneksi.

  Re: Syntymäpäiväni ohitettiiin töissä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.7.24 12:35:11

Muinoin ikäpyramidin takia taisi olla suhteellisesti aika vähän 50- ja 60-vuotiaita työpaikoilla, eli keräykset ym. kohdistui laajemmin nuoremmalle väelle. Mutta nyttemmin tilanne tasoittuneempi.

  Re: Syntymäpäiväni ohitettiiin töissä

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   14.7.24 13:28:42

Tuttua. Kun kaksi muuta työkaveria täyttivät 30, toiselle kerättiin melkein 500e lahjakortti ja toiselle vähän vähemmän, mutta kuitenkin merkittävä summa. Kun minä täytin 30, yksi ihminen muisti asian ja onnitteli ruokalassa, mutta kukaan muu pöydässä istujista ei edes yhtynyt onnitteluihin, saati että mitään lahjaa tai korttia olisi herunut. Mutta nää kaksi onkin hyvin karismaattisia työpaikkakiusaajia.

  Re: Syntymäpäiväni ohitettiiin töissä

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   14.7.24 14:12:16

Mistä teidän työkaverit tietävät synttäripäivänne?

  Re: Syntymäpäiväni ohitettiiin töissä

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   14.7.24 14:15:49

... , pienessä työyhteisössä tulee helposti puheeksi.

  Re: Syntymäpäiväni ohitettiiin töissä

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   14.7.24 14:19:20

"Mistä teidän työkaverit tietävät synttäripäivänne?"

Meillä ne lukee ilmoitustaululla. Oli tosi "kiva" aloittaa viime elokuussa uudessa työpaikassa ja olla syntynyt elokuussa ja tulla kahvihuoneeseen, kun oma syntymäpäivä oli kaikkien luettavissa seinällä kissankokoisin kirjaimin. En koskaan ole pitänyt henkilökohtaisista huomionosoituksista töissä.

  Re: Syntymäpäiväni ohitettiiin töissä

Lähettäjä: Ida 
Päivämäärä:   14.7.24 14:25:44

Itse kyllä jättäisin jatkossa kaikki muistamiset omalta osaltani. Meillä ei 40v juhlita mitenkään erikseen työpaikalla, oikeastaan vaan 50v, eläkkeellejäännit ja vauvan saamiset ne mihin keräyksiä. Mutta toki teidän työpaikalla kun joka kissanristiäisiin on ne rahat kerätty, niin en sit jatkossa osallistuisi. Jos kysyy tai ihmettelee, niin sanot vaan että ei ole kaikkia muistettu noin.

  Re: Syntymäpäiväni ohitettiiin töissä

Lähettäjä: Kasvattaja 
Päivämäärä:   14.7.24 15:49:06

En todellakaan kerro syntymäpäivääni työpaikallla enkä odota kenenkään onnitteluja, saati lahjakeräyksiä. Meillä onneksi on niin sivistyneet pomot, että he kysyvät etukäteen 50/60- vuotiailta, haluavatko muistamisen merkkipäivänä. Jos henkilö haluaa, firma tarjoaa kakkukahvit osaston väelle. Jos ei halua, homma ohitetaan.

Pidän näitä "juhlijoita" aika pinnallisina huomionhakuisina tyyppeinä. Eläkejuhlat ja keräykset ymmärrän ja hyvällä mielellä osallistun.

  Re: Syntymäpäiväni ohitettiiin töissä

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   14.7.24 16:22:15

No minua ei edellisessä työpaikassa muistettu mitenkään kun sain lapsen. Aikaisemmin oli tosiaan tapana kerätä yksikön sisällä muutama kymppi kukkiin ja korttiin. Ei sillä, olisi "unohtunut" parin muunkin lapsen syntymä, jos en itse olisi ottanut purkkia käteen ja käynyt keräämässä kolehdin. Tuntui omalla kohdalla niin pahalta että ajattelin pitää huolen ettei muille tulee samaa mielipahaa. Tämähän olisi ollut lähiesihenkilön tehtävä, mutta lahjat hommattiin kun sattui huvittamaan...

  Re: Syntymäpäiväni ohitettiiin töissä

Lähettäjä: oOoOo 
Päivämäärä:   14.7.24 19:06:17

Minuakaan ei mitenkään onniteltu lapsen saannista. Jotenkin odotin lausetta hyvää äitiyslomaa, tai jotakin kun viimeisenä päivänä palautin työpaikan avaimet työnantajalle suoraa käteen.

  Re: Syntymäpäiväni ohitettiiin töissä

Lähettäjä: invisible Bday 
Päivämäärä:   14.7.24 19:31:20

Kun mä täytin 50, istuin koko iltavuoron töissä sohvalla syöden suklaata ja työnantaja nukkui viereisessä huoneessa. Emme vaihtaneet sanaakaan. Kun pääsin kotiin, join yksin lasillisen kuohuvaa ja menin nukkumaan.
Olin siis hoiva-avustaja vuodepotilaalla. Työkavereita ei ollut.

  Re: Syntymäpäiväni ohitettiiin töissä

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   14.7.24 19:35:24

"enkä odota kenenkään onnitteluja, saati lahjakeräyksiä"

Loppujen lopuksi aika harva varmaan odottaa tai heille olisi ihan ok, ettei mitään lahjakeräyksiä ole tai onnitteluja tule. Se mikä heitä tässä kismittää, että näiden kautta tulee niin hyvin ilmi, mikä itse kunkin asema on työpaikalla. Huomaa sen kuka on tärkeämpi, vähäpätöisempi, läheisempi, pidetympi jne., että kun joillekin kerätään ihan kaikkeen, onnitteluja satelee ja toisille ei mitään. Ja se ei sitten varsinaisesti kannusta "tiimiin sitoutumiseen" tai työn iloa lisää.

  Re: Syntymäpäiväni ohitettiiin töissä

Lähettäjä: Maisa 
Päivämäärä:   14.7.24 20:23:11

Meillä myös muistetaan vain 50 ja 60 täyttävät. Muista ei tiedetä ellei ko.henkilö itse kerro. Eikä siis siltikään mitään kerätä, vaikka joku nyt kovasti toisikin esille täyttävänsä vuosia.

  Re: Syntymäpäiväni ohitettiiin töissä

Lähettäjä: jbpjb 
Päivämäärä:   14.7.24 23:27:22

Meillä isossa firmassa HR kysyy sähköpostilla, miten haluaa synttäriään muistettavan töissä. Vastasin että ehdottomasti ei mitenkään, enkä halua että siitä edes kerrotaan, siis 50v.

TÄSTÄ HUOLIMATTA, kun tulin synttärinä töihin, pomo oli järkännyt kahvihuoneeseen kakut ja ilmapallot ja kortit ja lahjat! Kyllä suoraan sanottuna visutti, kun olin varta vasten ilmoittanut että EI MITÄÄN! Tekohymy huulilla sitten kuuntelin puheita ja söin kakkua. Ei se työkaverien syy ollut, eihä ne tienneet mun toiveesta, mutta pomo vitutti!
Se täytti itse 50 seuraavana vuonna ja pakotti koko firman juhlimaan sitä 3 päivää. Jakoi lahjalistaa meilissä ja muuta. Oli illallisia kalliissa ravintolassa, brunsseja...

  Re: Syntymäpäiväni ohitettiiin töissä

Lähettäjä: Kerkko 
Päivämäärä:   15.7.24 00:09:37

Henkilönä, joka on järjestänyt ja yhä järjestää näitä keräyksiä ihan omasta tahdostaan, omalla ajallaan jne, niin aina ei vaan voi muistaa tai jaksaa kaikkia. Meillä ei ole mitään ohjetta, ihan vaan hyvää hyvyttään muistetaan ja olen nyt useamman vuoden jälkeen huomannut, että jos minä en järjestä, niin sitten ei järjestä kukaan. Karu tosi asia, ettei aina vaan muista ja jaksa. Tiedän jo valmiiksi, että kun itse lähden, ei kukaan tee keräystä, kun minähän sen yleensä teen :D

Eli ei ole välttämättä henkilökohtaista, jos teillä on sama systeemi. Resurssit vaan loppuu.

  Re: Syntymäpäiväni ohitettiiin töissä

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.7.24 03:04:26

Jotku ei vaan tee numeroa ikääntymisestään..

  Re: Syntymäpäiväni ohitettiiin töissä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.7.24 06:45:36

Tuttu tunne. Kun menin edelliseen työpaikkaani, oli minun edeltäjälläni aina tapana laittaa keräykset eläkkelle jäämisistä ja läksiäisistä, ei pyöreistä kuitenkaan. Työ oli siis vastuuasema. Minulta odotettiin samaa ja sen sitten teinkin jokaisen eläkkeelle jäävän ja pitkäaikaisen työntekijän lähtiessä. Vaan sitten kun minä lähdin niin arvatkaapa kaksi kertaa oliko minulle mitään keräystä, vaikka ehdin pitkäaikainen työntekijä ollakin. Mutta eipä noista kannata lannistua.

Tosin mietin kyllä, että 40v harvoin on mikään sellainen, että keräyksiä missään järjestetään.

  Re: Syntymäpäiväni ohitettiiin töissä

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   15.7.24 07:04:51

Ohitan syntymäpäiväni harva tietää ,pääsee helpommalla satavarma että valittajia vieraiden joukossa.

  Re: Syntymäpäiväni ohitettiiin töissä

Lähettäjä: Jaana Järvenheimo 
Päivämäärä:   15.7.24 07:07:42

Mä olen lopettanut kaikenlaisiin kerjäjäisiin osallistumiset. Olen vähän isommassa yksikössä tällä hetkellä töissä, meitä on kaikenkaikkiaan noin 70. Osa väestä tekee koko ajan etänä, ja muutenkin ollaan hajallaan. Eli porukkaan mahtuu väkeä jota en ole koskaan edes kolmen viime vuoden aikana tavannut. Sitten ryhmäpostiin tulee jos jonkinlaita "Jennin nelikymmiset-keräys" tai "Sepon eläkkeellejäänti" Teinkin päätöksen etten osallistu, ellen tunne ja ole henkilökohtaisissa tekemisissä. MIssään tapauksessa en halua itse olla tämmöisten keräysten kohteena.

  Re: Syntymäpäiväni ohitettiiin töissä

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   15.7.24 07:57:20

Lähettäjä...

Päivämäärä14.7.24 11:55:31

Ei 40 ole mikään sellainen luku, mitä vielä töissä juhlittaisi.

Meillä ainakin synttäri huomionosoitukset alkaa jo 40v.

  Re: Syntymäpäiväni ohitettiiin töissä

Lähettäjä: ABC 
Päivämäärä:   15.7.24 08:31:10

Evp työkaveri täytti 65 ja eläköityi, työkaverit muisti, työnantaja ei. Pomokin antoi ns henkilökohtaisen läksiäislahjan. Kaveri oli talossa 41 vuotta töissä. Aika karua, sanoisin, siis työantajan taholta.

  Re: Syntymäpäiväni ohitettiiin töissä

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   15.7.24 08:46:38

Kohteliasta kysyä haluaako huomiota työnantaja voisi kysyä

  Re: Syntymäpäiväni ohitettiiin töissä

Lähettäjä: Joopa 
Päivämäärä:   15.7.24 08:58:11

Voi ei!

Onpa ikävää ja törkeää käytöstä. Tuli paha mieli puolestasi. :(

  Re: Syntymäpäiväni ohitettiiin töissä

Lähettäjä: Joopa 
Päivämäärä:   15.7.24 09:00:36

Kyse on arvoista, arvostuksesta ja käytöstavoista. Ei ole vaiva eikä mikään antaa edes kortti ja kukkia!

  Re: Syntymäpäiväni ohitettiiin töissä

Lähettäjä: Oldie 
Päivämäärä:   15.7.24 09:11:19

Synttärilistoja ei saa pitää yllä missään, alkeistason tietosuoja sääntö..meillä ei synttäreitä juhlita talon puolesta tästä syystä (+2500 työntekijää-> aika iso kuluerä). Jos nyt joku kahvipöydässä mainitsee merkkipäivästä, saattavat lähimmät työkaverit häntä jotenkin muistaa.

  Re: Syntymäpäiväni ohitettiiin töissä

Lähettäjä: Turha valitus 
Päivämäärä:   15.7.24 09:20:22

Vain itseään täynnä oleva narsisti voi olettaa että joku 40v aiheuttaisi jotain toimenpiteitä työpaikalla, ellei sitä ole muidenkaan kohdalla tehty!

  Re: Syntymäpäiväni ohitettiiin töissä

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   15.7.24 09:26:28

en ymmärrä miksi kukaan osallistuu työpaikan jatkuviin rahankerjuukeräyksiin. Itse lopetin vuosia sitten kun koko homma meni ihan älyttömäksi. Joka viikko oli jotkut kissanristiäiset mihin olisi pitänyt rahaa laittaa. Lopulta sanoin etten osallistu kuin läheisten työkavereitten muistamisiin mutta enpä niihinkään rahaa laittanut. Pari työkaveria kun sai vauvan, niihin osallistuin. Esimerkistäni aika moni sai rohkeutta tehdä saman. Sen lisäksi että mulla on todellakin parempaa käyttöä vähille rahoilleni niin se jatkuva lahjaideoitten perään itkeminen oli yhtä lailla ärsyttävää. Miksi tehdä joku keräys kun ei ole minkäänlaista käsitystä mihin kerätään?

Edellisessä työpaikassa huomioitiin työnantajan taholta 50 ja 60v täyttävät. Jos vuoden aikana oli useampi 50v täyttävä, työnantaja järjesti kerralla kahvitarjoilut useammalle. Sittemmin tavasta luovuttiin mikä oli minusta vain hyvä. Ikääntyminen on monelle arka paikka eikä sitä halua julkistaa työkavereille. Eri asia joskus aikanaan kun 50v oli oikeasti iso merkkipaalu ja saavutus.

  Re: Syntymäpäiväni ohitettiiin töissä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.7.24 09:35:32

"Henkilönä, joka on järjestänyt ja yhä järjestää näitä keräyksiä ihan omasta tahdostaan, omalla ajallaan jne, niin aina ei vaan voi muistaa tai jaksaa kaikkia. Meillä ei ole mitään ohjetta, ihan vaan hyvää hyvyttään muistetaan ja olen nyt useamman vuoden jälkeen huomannut, että jos minä en järjestä, niin sitten ei järjestä kukaan."

Lopeta toi kerääminen. Olet työkavereidesi mielestä ärsyttävä kerääjä.

  Re: Syntymäpäiväni ohitettiiin töissä

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   15.7.24 09:52:50

Nykyäänhän ääriin viety individualismi on pop.

Tämä keräysten vihaaminen ja kokemus siitä, että 2 euroa työkaverille on liikaa, parempaa käyttöä sillä kun käy ostamassa energiajuoman itselle, on osa ilmiötä.

Ei osata olla enää iloisia muiden puolesta eikä sitä edes edellytetä vaan on ihan ok ajatella kaikessa omaa napaansa ensin.

  Re: Syntymäpäiväni ohitettiiin töissä

Lähettäjä: Kunhan kysyn 
Päivämäärä:   15.7.24 10:10:15

Lähetä sarjaviesti jossa kiität muistamisesta.

  Re: Syntymäpäiväni ohitettiiin töissä

Lähettäjä: valtiolla yli 30v 
Päivämäärä:   15.7.24 10:11:40

Valtionhallinnossa on kirjattu ihan työehtosopimukseen että kun täyttää 50 niin se on palkallinen vapaapäivä. Kun minä täytin 50 niin en tiennyt asiasta että tällainen on niin ei ollut vapaata ei. Eikä työnantaja muistanut millään tavalla. Kun mun mies aikanaan (samalla työnantajalla) täytti 50 niin tuli konklaavi kotia asti luovuttamaan työnantajan kustantamaa lahjaa jonka arvo ehkä 200e. Ammattiyhdistys muisti mua 'vähän' myöhässä 1,5v sen jälkeen viirillä. Kun pomojen lellikit täytti vuosia niin olisi pitänyt osallistua keräyksiin. Ilmoitin vain etten osallistu kun ei muakaan muistettu. Että näin poliisihallinnossa.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.