Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kohta syksy ja peruskurssit

Lähettäjä: Vetäjä 
Päivämäärä:   13.7.24 22:32:41

Syksy tulee ja peruskurssit täyttyy.

Tiedättekö miten turhauttavaa on olla vetäjänä urheilulajissa ja vuodesta toiseen ottaa syksyllä ja vuoden alussa kaikki laihduttajat ja yksinäiset ihmiset sinne mukaan laihdutushommin tai tapaamaan uusia ystäviä, ja yrittää spotata ne lajista kiinnostuneet ihmiset ja jakaa huomio tasaisesti, että jokainen kehittyisi lajin harrastamisessa ja innostuisi jatkamaan eteenpäin..?

Minun velvollisuuteni on opettaa lajia; en ole terapeutti, pt, enkä voi luoda ryhmähenkeä sen enempää kuin ryhmä itse sen tekee.

Miksi aina yksinäisiä ihmisiä opastetaan hakeutumaan harrastuksen pariin, varsinkaan jos se harrastus ei nyt oikeen nappaa.

  Re: Kohta syksy ja peruskurssit

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   13.7.24 22:36:05

Mikä siinä siis turhauttaa? Miksi tehdään tuollaista hommaa ylipäätään jos se turhauttaa jo etukäteen?

  Re: Kohta syksy ja peruskurssit

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   13.7.24 22:38:18

Olisiko ehkä aika vaihtaa alaa? Yksinäiset haluavat ehkä seuraa tai iloa uuden oppimisesta, aika karua, jos joku ajattelee noin kyynisesti, että haluaa opastaa vaan tavoitteellisesti harrastavia.

  Re: Kohta syksy ja peruskurssit

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   13.7.24 22:39:38

Korjaan, tai siis että turhautuu jo valmiiksi ja yrittää etsiä ne "oikeasti kiinnostuneet".

  Re: Kohta syksy ja peruskurssit

Lähettäjä: Mm 
Päivämäärä:   13.7.24 22:47:31

"enkä voi luoda ryhmähenkeä sen enempää kuin ryhmä itse sen tekee."

Nyt on jäänyt oppimatta jotain tosi oleellista ryhmien ohjaamisesta. Etenkin ryhmän alkuvaiheessa ohjaajalla on yllättävän iso rooli ryhmähengen rakentamisessa.

  Re: Kohta syksy ja peruskurssit

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.7.24 00:39:22

Onko Ällö ja Mm kuinka monta vuotta ollut harrastaja ja ohjaaja ja missä lajissa?

  Re: Kohta syksy ja peruskurssit

Lähettäjä: TT 
Päivämäärä:   14.7.24 00:54:39

Onko siinä jotain väärää, jos ohjaajana tykkää viedä ihmisiä eteenpäin ja opettaa omassa lajissaan ja kannustaa jatkamaan alkeiskurssilta eteenpäin?

Kukaan ohjaaja tai vetäjä ei ole vastuussa yksilöiden sosiaalisesta toiminnasta treenin ulkopuolella.

  Re: Kohta syksy ja peruskurssit

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.7.24 00:56:51

Minäkin haluan mielenkiinnosta tietää, minkä urheilulajin vetäjä/ohjaaja Ällö on ollut!

  Re: Kohta syksy ja peruskurssit

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   14.7.24 01:11:51

Partiotoiminnassa olin vuosikaudet ja 4H-liiton kerhotoiminnassa myös.

  Re: Kohta syksy ja peruskurssit

Lähettäjä: Vetäjä 
Päivämäärä:   14.7.24 01:12:55

"Nyt on jäänyt oppimatta jotain tosi oleellista ryhmien ohjaamisesta. Etenkin ryhmän alkuvaiheessa ohjaajalla on yllättävän iso rooli ryhmähengen rakentamisessa."

Mutta mitäs sen jälkeen, kun alkaa kivana ryhmänä työn tekeminen ja jokainen on omillaan ja siellä ei olekaan kivaa osalla tehdä sitä omaa osaa ja ihan yksin. Kun treeni onkin treeniä, eikä kerran viikossa reeneissä käyntiä hyvässä porukassa ja sydän.

  Re: Kohta syksy ja peruskurssit

Lähettäjä: Vetäjä 
Päivämäärä:   14.7.24 01:18:12

"Partiotoiminnassa olin vuosikaudet ja 4H-liiton kerhotoiminnassa myös."

Ällö, nyt puhutaan urheilusta, joten ei ole sinun paikka sanoa yhtään mitään tässä topikissa.

Kai tajuat itsekin, ehkä..?

  Re: Kohta syksy ja peruskurssit

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   14.7.24 01:18:31

Jokainen on lopulta itse vastuussa omasta tekemisestään ja ryhmään/treeniin sitoutumisesta. Voit kannustaa, innostaa, ohjata ja opastaa tiettyyn pisteeseen vain. Ohjaa eteenpäin, muille asiantuntijoille, jos koet että menee oman ohjauksesi ohi.

Ja jos vedät esim. ryhmäliikuntaa, musiikilla on valtava merkitys. Hengitellen ilon kautta. Tsemppiä!

  Re: Kohta syksy ja peruskurssit

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   14.7.24 01:18:43

Itse olen rc-kerhon yksi vetäjistä täälläpäin.
Syksy on aikaa, kun vanhat starbut tulee paikalle, mutta Joulun jälkeen on väkeä ruuhkaksi asti.

  Re: Kohta syksy ja peruskurssit

Lähettäjä: Vetäjä 
Päivämäärä:   14.7.24 01:26:03

Hmm, mitä urheilulajia sinä vedät?
Ja minkä urheilulajin vetäjä /ohjaaja Hm?

  Re: Kohta syksy ja peruskurssit

Lähettäjä: Vetäjä 
Päivämäärä:   14.7.24 01:29:51

RC on moottoriurheilua, eikä niitä syksyllä ja joulun jälkeen aloitettavia "uusia harrastuksia".

  Re: Kohta syksy ja peruskurssit

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   14.7.24 01:31:43

Vetäjä, ihan samoin se into muihinkin harrastuksiin hiipuu tai ei viitsitä edes yrittää. Olen myös ollut töissä ammattikoulussa ja näki saman sielläkin, kaikista ei alan töihin ole.

  Re: Kohta syksy ja peruskurssit

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   14.7.24 01:36:34

Ja varmaan fiksuna ymmärrät, että partiossa, 4H:ssa tai opinnoissa on ihan vastaavia kehittymistavoitteita? :D Hupaisaa kuvitella, että pyhä urheilu on ainoa, jossa voi siirtyä eteenpäin.

  Re: Kohta syksy ja peruskurssit

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   14.7.24 01:37:15

"RC on moottoriurheilua, eikä niitä syksyllä ja joulun jälkeen aloitettavia "uusia harrastuksia"."

Rc on pienoisautoilua, jos ihan tarkkoja ollaan ja juurikin Joulun jälkeen ilmestyy radalle isiä poikineen, kun on joululahjaksi isä ostanut pojalleen eli itselleen kalliimman auton.
Yleistä on, että se poika tai tyttö jää pois kuvioista ja isä jää ajelemaan.

Tätä on nähty jo yli 30 vuotta eli tiedän mistä puhun.

Sekoitatko mahdollisesti luokkaan RX? Se on rallikrossia.

  Re: Kohta syksy ja peruskurssit

Lähettäjä: Vetäjä 
Päivämäärä:   14.7.24 01:39:59

Ällö, mites se ammattikoulukaan tähän topikkiin liittyy..?

  Re: Kohta syksy ja peruskurssit

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   14.7.24 01:43:45

Eipä liity sen kummemmin kuin sinunkaan harrastusten dissaaminen. Kysyttiin, mitä ryhmiä olen ohjannut ja vastasin.

  Re: Kohta syksy ja peruskurssit

Lähettäjä: Vetäjä 
Päivämäärä:   14.7.24 01:52:36

Mutta Ällö, kyse oli urheiluharrastuksesta. Miksi jäät jankkaamaan..?
Ja R-riku, rispektit pienautourheilulle, mutta kumpikaan teistä ei ehkä nyt aloita syksyllä trikoot jalassa peruskurssia ja ala opastamaan ihmisiä liikkumaan ihan itse.

  Re: Kohta syksy ja peruskurssit

Lähettäjä: Ikä 
Päivämäärä:   14.7.24 01:58:55

Ohjaako ap lapsia/nuoria, jos peruskurssilta on tavoitteena löytää lajista kiinnostuneet ja kehityskelpoiset?

Aika harvassa urheilulajissa joku keski-ikäinen yksinäinen laihduttaja, joka aloittaa lajin peruskurssin nelikymppisenä, tulee enää pääsemään huipulle. Eiohjaajan siis tarvitse löytää ”tulevaisuuden tähtiä” siitä tätijoukosta.

  Re: Kohta syksy ja peruskurssit

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   14.7.24 01:59:39

Kuten sanottu, samat ongelmat ovat harrastuksesta riippumatta.

  Re: Kohta syksy ja peruskurssit

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.7.24 02:03:14

Ikä, repäise pikkuisen ja kokeile kamppailulajeja

  Re: Kohta syksy ja peruskurssit

Lähettäjä: Vetäjä 
Päivämäärä:   14.7.24 02:09:36

En vedä seuran lasten/ nuorten peruskursseja.

Ei keski-ikäisistä haeta huippu-urheiljoita, vaan niitä, jotka jäävät lajin pariin, koska laji on hieno ja se sosiaalinen aspekti rakentuu ajan mittaan.

  Re: Kohta syksy ja peruskurssit

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   14.7.24 02:14:02

Rc-harrastuksessa ei kyllä lihakset kasva, mutta oikein hyvä laji meille, joita kiinnostaa tekniikka ja itse ajaminen treenaa käden ja pään välistä motoriikkaa.
Kuitenkin aivot on se osa elimistöä, joka kuluttaa oikein käytettynä kolmasosan energiasta.

Kokemuksesta voin sanoa, että enemmän olen puhki rc kisojen jälkeen kuin nyrkkeilymatsin.
Nekkalossa entinen piirimestari, mutta autoilussa vain SM neljäs.
Urheiluruudussakin olen pariin kertaan esiintynyt.

  Re: Kohta syksy ja peruskurssit

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.7.24 02:15:54

Niin se Ällö varmaan on, kaikki seuraurheilu on yhtä 4H:ta!!
Sinä voitit tämän matsin.
Saat rintamerkin.

  Re: Kohta syksy ja peruskurssit

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.7.24 02:22:27

Ällö, sait sanotttua ja tuolla on keskustelu ruoan kilohinnoista, joten mene sinne seuraavaksi!

  Re: Kohta syksy ja peruskurssit

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.7.24 02:32:45

Jos on nuorena jannuna ollut piirimestarina nekkaloissa ja keski-ikäisenä rallikuskina sama syke, se ei ehkä imartele, mutta hyvä, että silmä-käsi-koordinaatio vielä hallussa..

  Re: Kohta syksy ja peruskurssit

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.7.24 02:35:35

Keski-ikäisenä saa hien pintaan istumallakin.

  Re: Kohta syksy ja peruskurssit

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   14.7.24 02:48:40

. , onko sinulla jostain paha mieli?

  Re: Kohta syksy ja peruskurssit

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.7.24 04:32:26

"kumpikaan teistä ei ehkä nyt aloita syksyllä trikoot jalassa peruskurssia ja ala opastamaan ihmisiä liikkumaan ihan itse"

Älä hyvä ihminen aloita sinäkään, jos se tekee sinusta noin kärpiintyneen.

  Re: Kohta syksy ja peruskurssit

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   14.7.24 07:40:26

Aloittaja kuulostaa kyllä tosi leipääntyneeltä ja myös ammattitaidottomalta. Ite käyn (aikuisena aloittamissani) tenniksessä, kamppailulajissa ja tanssitunneilla. Tenniksessä olen jatkanut sen hyvän ryhmähengen takia, kamppailulajissa sen mahtavan, innostavan ja ammattitaitoisen valmentajan takia, joka pakottaa oppimaan ja haastamaan itseä. Tanssissa käyn, koska haluan oppia ja se on hyvää vastapainoa noille muille lajeille.

Tee välillä jotain muuta, niin jaksat paremmin.

  Re: Kohta syksy ja peruskurssit

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   14.7.24 07:46:59

Onneksi mulle on sattunut sellaisia ohjaajia, joka saa potkua siitä, kun saa aloittajat innostumaan ja kehittymään. Ja kyllä ällö on nyt oikeassa, ryhmän vetäminen on saman tyyppistä harrastuksesta riippumatta

t. Montaa erilaista harrastusta vetänyt

  Re: Kohta syksy ja peruskurssit

Lähettäjä: Snipper 
Päivämäärä:   14.7.24 07:56:09

Kyllä nekin aloittajan parjaamat ihmiset sinne aloittajan vetämälle peruskurssille tulee siksi että siellä harrastettavaa asiaa kohtaan on jonkunlainen kiinnostus olemassa. Miksi ihmeessä joku menisi esimerkiksi lavatanssikurssille jos oikeasti haluaisi mennä spinningiin, ihan ohjaajan kiusaksi?

Kyllähän se niin on että huono ohjaaja tiputtaa enemmän osallistujia pois kuin hyvä. Meidänkin kaupungin kansalaisopiston ohjaajista tiedetään keiden kursseille ei kannata mennä, kun opetus on paskaa. Näitä löytyy ihan kaikilta osa-alueilta, ei pelkästään liikunnasta. Ihmettelen kyllä miten ne samat naamat saa jatkaa vuodesta toiseen kun kurssit jää aina vajaaksi tai tilaa tulee kuin sieniä sateella ensimmäisten viikkojen jälkeen.

Muistan vuosien takaa yhdenkin kurssin, lähdettiin kaverin kanssa sinne ajatuksella oppia jotain uutta ja saada kalenteriin sidottu harrastus että joskus tulisi tehtyä ihan oikeasti jotain muutakin kuin tapaamisten suunnittelua. Kolme kertaa käytiin ja sitten oli pakko lyödä hanskat tiskiin, kurssilla oli muutama edistyneempi osallistuja (lieköhän olivat ohjaajan kavereita?) joille annettiin kaikki apu ja aika, me turhat maksajat saatiin sekoilla keskenämme ja kuunnella pään aukomista siitä kun ei onnistu ilman apua mitä ei ole annettu. Laitettiin kyllä palaute, mutta eipä siitä mitään hyötyä ole kun sama emäntä saa "ohjata" edelleen.

  Re: Kohta syksy ja peruskurssit

Lähettäjä: N36 
Päivämäärä:   14.7.24 07:58:48

Mistä lajista aloittaja puhuu?

”Mutta mitäs sen jälkeen, kun alkaa kivana ryhmänä työn tekeminen ja jokainen on omillaan ja siellä ei olekaan kivaa osalla tehdä sitä omaa osaa ja ihan yksin. Kun treeni onkin treeniä, eikä kerran viikossa reeneissä käyntiä hyvässä porukassa ja sydän.”

Miksi se ei voisi olla?! Entäpä jos tämä ryhmä ei olekaan se tavoitteellisesti treenaava himoliikkuja porukka, vaan kerran viikossa paikalle tuleva sosiaalisia suhteita luova hyvässä porukassa liikkuva ryhmä? Mitä vikaa siinä on?? Sitten sinä ohjaat sen mukaan! Näin saat pysymään kaikki mukana ja jos ryhmiä on enemmän kuin 1 niin yhdistä toiseen himotreenarit ja toiseen mukavassa seurassa liikkujat, näin sinulla on ”kilparyhmä” ja ” harrasteryhmä”..

Ja jos joku kumminkin kysyy, niin ratsastusta opettanut pitkään (nykyään en enää) sekä salibandya valmentanut (nykyään en valmenna, vaan toimin SM-liigajoukkueen huoltajana) eli kokemusta ja näkemystä on niin junioreista kuin keski-ikäisistäkin.

  Re: Kohta syksy ja peruskurssit

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   14.7.24 08:02:49

En ymmärrä aloitusta ollenkaan?

Käsittääkseni usein harrastukset maksaa ihan rahaa. Miksi lauäihduttajilla ja lajikokeilijoilla tai kaverinhakijoilla ei olisi oikeutta harrastaa?

Minusta on ihan normaalia, että peruskurssilta ei jatka eteenpäin kuin osa.

  Re: Kohta syksy ja peruskurssit

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   14.7.24 08:16:33

"Jos on nuorena jannuna ollut piirimestarina nekkaloissa ja keski-ikäisenä rallikuskina sama syke, se ei ehkä imartele, mutta hyvä, että silmä-käsi-koordinaatio vielä hallussa."

Ei sentään rallikuski, mutta nuorempana leposyke oli alle 30. Nyt keski-ikäisenä se on noussut yli neljäänkymppiin. Eli aika lailla kulkee käsi kädessä iän kanssa.
Rc on rauhallisen kuskin laji. Hermoheikot ei siinä pärjää.

  Re: Kohta syksy ja peruskurssit

Lähettäjä: Harrastelija 
Päivämäärä:   14.7.24 08:26:18

Aloittaja ja piste on juuri niitä urheilun ja erilaisten seurojen mätäpaiseita, joille kelpaa kyllä tavallisten harrastajien rahat, mutta oikeasti heitä pidetään pahimpana pohjasakkana ja naureskellaan selän takana ja joskus myös päin naamaa.

Miksi ihmiset eivät saa nykyään enää harrastella ihan huvikseen, miksi kaikki on tehtävä veren maku suussa.

Jo masten ryhmistä lähtien, missä etsitään tulevaisuuden tähtiä, kuten täälläkin ilmaistiin. Miksi ei voida keskittyä itsetunnon kasvatukseen, mukavaan yhdessäoloon ja siihen perus harrastamiseen. Miksi jo lapsille täytyy tehdä tuollainen kilpailuasetelma ja paskoa niiden keskivertojen ja sitä huonompien itsetunto?

  Re: Kohta syksy ja peruskurssit

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.7.24 08:30:50

Minäkään en voi käsittää miten ylimieliseltä aloittaja kuulostaa. Jos vedät jonkun liikuntalajin alkeiskursseja niin onhan se ihan selvää että kaikenlaiset, kaikenkuntoiset eri motivaatiotaustan kokeilijat tulevat kokeilemaan ja HARRASTAMAAN ja heillä on todellakin siihen täysi oikeus! Harrastusten idea on saada sekä liikuntaa että sosiaalisia kontakteja!!!

  Re: Kohta syksy ja peruskurssit

Lähettäjä: ****** 
Päivämäärä:   14.7.24 09:36:21

Aloittaja voisi valottaa missäpäin näitä kursseja vetää ja minkähän lajin kursseja ne mahdollisesti ovat, niin tietää sitten ettei tule häiritsemään.

Vetäjällä on ihan hemmetin iso vaikutus siihen, jaksaako harrastusta jatkaa ja kuinka miellyttävää se on. Ja sekin on ihan ok, vaikka siellä harrastuksessa ei kävisi kuin sen kuukauden. Millä ihmeellä kukaan tietää mikä laji on se oma juttu, jos niitä ei saa käydä kokeilemassa??

Mä olen lopettanut mm. ratsastuksen ja salilla käymisen ohjaajan takia. Ratsastuksesta maksoin mansikoita ja en todellakaan siedä sitä, että mulle huudetaan ja mua nöyryytetään tunnilla. Mä teen parhaani, ja jos en osaa, niin silloin opettajan opetusmetodeissa on on parannuksen varaa. Salilla taas koin, että pt ei viitsinyt edes tehdä kunnon ohjelmaa, saati näyttää kunnolla miten ne liikkeet tehdään. Kaipa mä sitten en ollut yhtä arvokas asiakas kuin muut.

  Re: Kohta syksy ja peruskurssit

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   14.7.24 09:45:40

Itse olen harrastanut ja ohjannut (lasten ja muutama nuorten ryhmä) voimistelua. En tunnista ilmiötä enkä myöskään ymmärrä, miksi Ällön kanssa pitää jankata. Ohjaaminen on ohjaamista. Oli siinä sitten 4H-ryhmä tai joku liikuntaryhmä. Mitään maajoukkuetta kun ei aloittajakaan ohjaa, niin se on aivan yhdentekevää.

  Re: Kohta syksy ja peruskurssit

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.7.24 09:55:33

Minusta on vain valtavan hyvä, että ihmiset uskaltautuvat mukaan harrastamaan. Ei jokaisesta tule huippukuuluisaa taiteilijaakaan mutta omaksi virkistykseksi on kiva maalata. Ja on tosi hyvä motiivi lähteä liikkeelle vain ollakseen ihmisten ilmoilla, yksinäisyyttä potee niin moni. Tai ollakseen aktiivinen, liikkumiseen kehon herätteleminen on tärkeää hyvinvoinnin kannalta. Kaikille kuuluu tasapuolinen vastaanotto. Jokainen tekee omasta lähtökohdastaan käsin. Minäkin osallistuin koirakurssille, vaikka olin umpisurkea ohjaamaan koiraani. Kyllä me silti sieltä saatiin evästä arkeen. Jokainen omaksuu lähtötasonsa ja kykyjensä mukaan, ohjaaja jakaa omasta osaamisestaan ja kannustaa oppimaan.

  Re: Kohta syksy ja peruskurssit

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   14.7.24 10:02:36

... , näinhän se menee. En minäkään menisi leipiintyneen aloittajan kursseille. Työssään hyvän, muita motivoivan henkilön tunnistaa, mutta jos ei näe sitä yhtäläisyyttä harrastusten vetämisen välillä (kaikissa on jokin kehittymistavoite!) ja pitää urheilua ainoana oikeana, niin kertoohan tuo ihmisestä aika paljon. Kannattaa tehdä muuta, jos ärsyttää jo valmiiksi.

Olen itsekin kokeillut monia harrastuksia ihan mielenkiinnosta ja aloittajan kaltainen ankeuttaja on kyllä omiaan tappamaan kiinnostuksen mitä tahansa kohtaan.

  Re: Kohta syksy ja peruskurssit

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.7.24 10:08:26

Aloittaja ei nyt vaan pysty hyväksymään, että on itse huono ohjaaja. Aina peruskursseilta moni lopettaa, koska on tullut vain kokeilemaan, mutta jos se noin ahdistaa niin taidat tiedostaa vain sen, että et ole häävi vetäjä, etkä saa ihmisiä innostumaan lajista. Lopeta ne hommat niin ei harmita noin paljon.

Ja sinä se tässä et nyt ymmärrä, että ihan samanlaista ryhmänvetämistä se on muuallakin kuin urheilussa. Ai kamala jos tuohon tyyliin jankkaat ihmisten kanssa muuallakin kuin täällä, ja pahansuopaisesti mitätöit muiden kommentteja ja keskustelua, niin en kyllä ihmettelekään jos ei sun kurssit ketään kiinnosta.

Ja en yleisesti vastaile täällä näin kärkkäästi, mutta tämä aloittaja oli nyt jotenkin poikkeuksellisen inhottava tapaus, nää kommentit täällä muiden jutteluun ja ihan se fakta miten suhtautuu maksaviin? ihmisiin joita ihan vapaaehtoisesti on päättänyt alkaa ohjata.

  Re: Kohta syksy ja peruskurssit

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.7.24 10:30:05

Ei sitä voi tietää että nappaako jokin harrastus ennen kuin kokeilee. Harrastusinnon lopahtamisen takana voi olla myös esimerkiksi huono ohjaaja, vaikka toki kaikki lajit eivät vaan ole kaikkien juttu eikä motivaation katoamiseen läheskään aina tarvita mitään erityistä syytä.

Ryhmänvetämiseen ja ryhmähengen luomiseen pätevät muuten ihan samat perimmäiset lainalaisuudet, toimittiin sitten harrastuksissa tai vaikkapa työelämässä. Syksyllä alkaa varmasti myös monia ryhmänvetäjäkoulutuksia, jossa käydään esimerkiksi tiimihengen luomista läpi. Psykologiset tekijät siinä taustalla ovat samat, vaikka ryhmän konteksti vaihtelisikin.

  Re: Kohta syksy ja peruskurssit

Lähettäjä: Ä 
Päivämäärä:   14.7.24 10:43:00

Aloittajalla on todella ikävä asenne. Suosittelen reflektoimaan omaa asennetta ja ohjaustapaa.

Minä ohjaan joogaa ja pilatesta ja tunneilleni on tervetulleita kaikki. Ei tulisi mieleenkään jaotella ihmisiä.

  Re: Kohta syksy ja peruskurssit

Lähettäjä: N36 
Päivämäärä:   14.7.24 16:40:12

Mihin aloittaja katosi?

  Re: Kohta syksy ja peruskurssit

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   14.7.24 16:56:10

N36, tietysti katosi, kun sai vääriä vastauksia. Alentavaa on myös suhtautuminen muihin harrastuksiin, kun partion tai 4H:n toiminta on hänestä jotenkin erilaista tai huonompaa kuin urheilun. Kaikissa näissä on kehittymistavoitteita! Ja joo, ri ole mitään eroa, vetääkö partiossa ryhmää tai aitajuoksussa. Motivointia tarvitaan molemmissa.

  Re: Kohta syksy ja peruskurssit

Lähettäjä: N36 
Päivämäärä:   15.7.24 06:18:05

Up

  Re: Kohta syksy ja peruskurssit

Lähettäjä: N36 
Päivämäärä:   16.7.24 11:24:13

Up

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.