Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Navan kipu

Lähettäjä: Aloittaja 
Päivämäärä:   12.7.24 12:49:18

Minua alkoi taas vaivaamaan navan ja sen seudun kipu. En ole raskaana joten ei johdu siitä. Vuosi sitten vaivasi ihan sama vaiva. Alkoi heti kesäloman jälkeen kun palasin fyysiseen työhön. Lomalla tuli syötyä raskaammin ja epöterveellisemmin. Lopulta meni niin pahaksi, että tuli kovia repäisy kipu esim. Sukkaa laittaessa ja jouduin jäämään sairaslomalle. Vatsa ultrattiin, otettiin kaikki maksa arvot yms. Mitään poikkeavaa ei löytynyt. Rauhoittui lopulta itsestään levossa ja kun työt vaihtui kevyempään.

Nyt olen ollut lomalla ja aloittanut jumppaamisen kotona sairastelu jakson jälkeen. Jumpannut nyt päivittäin 4 viikon ajan. Kipuja ei ole ollut. Oltiin reissussa jossa oli paljon istumista matkojen vuoksi ja tuli syötyä rasvaista ruokaa. Reissun jälkeen alkoi taas sama napakipu. Napa on kosketus arka ja sen yläpuoli myös kipeä. Jumpatessa ei tykkää sivuttaisista vatsalihas liikkeistä.

Mikä ihme voi olla kivun taustalla? Rasvainen ruoka aiheuttaa suolistossa jotain? Joku hermopinne?

Kellään vastaavia kokemuksia? Viime vuonna kyselin täältä kokemuksia, mutta silloin kenelläkään ei ollut vastaavaa. En tosiaan ole raskaana enkä usko liittyvän umpisuolen.

Re: Navan kipu

Päivämäärä:   12.7.24 13:03:28

Ja ei ole ollut närästystä, ilmavaivoja yms. Ainoa outo asia oli, että minulla oli pitkästä aikaan vähäistä vuotoa. Syön minipillereitä ja kuukautiset tulee kerran kaksi vuodessa ja nyt oli kahtena päivänä vuotoa. En muista oliko viime vuonna.

Lähettäjä: nacho 
Päivämäärä:   12.7.24 13:11:31

Minulla IBS aiheuttaa kaikenmoisia mahavaivoja aika-ajoin, ja navan seudun kipu on ollut välillä yksi niistä. Oon huomannut, että itselläni vaikuttaa vahvasti stressi ja rasvainen ruoka sekä alkoholi tuohon, että onko kipuja vai ei.

Päivämäärä:   12.7.24 13:18:07

nacho//Kiitos kokemuksesta. Itselläni myös IBS ja refluksi, mutta nyt ne eivät ole oireilleet eikä viimeksikään oireilleet. Viimeksi myös fyysinen työ pahensi kipua ja lopulta en tosiaan voinut esim. Sukkia laittaa jalkaa, kun yhtäkkiä tuli kova repäisy kipu aivan kuin joku olisi puukolla vetänyt alueelta mahan auki. Nyt ei tosiaan myös tykkää poikittaisten vatsalihasten käytöstä. Pohdin siis vain että voiko suolisto reagoida liikkeeseen yms. Noin jos kyse ärtyneestä suolistosta vai onko lihas/selkä perästäistä sitten kuitenkin.

Lähettäjä: Aikaa on 
Päivämäärä:   12.7.24 13:18:13

Oletko käynyt gynellä? Itseltäni löytyi iso munasarjakysta, joka alkoi painaa hermoja.

Päivämäärä:   12.7.24 13:23:33

Aikaa on//En ole käynyt gynellä, kun tosiaan vaiva sitten loppui itsestään. Mutta silloin lääkäri sanoi, vettä jos oireet ei helpota niin sitten varmaan seuraavaksi gynelle. Nyt tosiaan oli vuotoa. Olen myös nykyään aina tuntenut etukäteen, kun vuotoa tulee eli alavatsa tulee kipeäksi ja sitten saattaa tulla vähän vuotoa joka kestää max. Päivän.

Aikaisemmin kärsinyt epäsäännöllisistä kuukautisista jotka saattoi kestää 10 päivää eikä tamponi ja side aina pitäneet vuotoa kurissa. 2 lasta eikä lasten saantikaan auttaneet. Nyt minipillerit pitäneet vuodot lähes kokonaan poissa.

Kohtu ja sen seutu viimeksi ultrattu 5 vuotta sitten kun oli kohtutulehdus synnytyksen jälkeen ja silloin näkyi jokin pieni varjostuma jonka epäilivät aiheuttaneen tulehduksen.

Lähettäjä: Viluti 
Päivämäärä:   12.7.24 16:02:34

Napatyrä/ navan yläpuolella oleva tyrä voisi olla mahdollinen. Muistaakseni voi testata jalat koukussa selinmakuulla ja sitten nostat päätä kohti polvia. Näkyykö/ tuntuuko silloin jotain reikää tai palluraa vatsalihasten välissä?

Päivämäärä:   12.7.24 16:23:14

Viluti//Ei ole tyrää. Useampi lääkäri tutkinut ja vatsan alue ultrattu joten tyrä on poissuljettu. Lääkäri sanoi, että seuraavaksi jos oireet ei helpota niin gynelle meno yksi vaihtoehto ja alavatsan alueen ultraus, mutta oireet tosiaan lopulta helpottui itsestään.

Nyt ei ole ollut niitä repäisy kipuja (kivut siis saman tyylisiä kun raskaana tulee kovia repäisyjä) vaan napa kosketus arka niin seisaalteen kuin maatessa. Ihan pelkkä navan ihon hellä silittäminen sattuu ja siksi epäilen, että onko jotain hermoperäistä kun esim. Jalassa itsellä ollut noita hermoperäisiä kipuja joissa pelkkä silittäminen sattuu jalkaan.

Itsellä tosiaan IBS, refluksi, lonkka ja si nivel ongelmia ollut, epäilty välilevyn pullistumaa ja sitten vielä kuukautiset olleet riesana joten kaiken näköisiä vaivoja ollut ja nyt vaikea pohtia onko oire johonkin noista vai jotain ihan muuta. Tällä hetkellä mikään muu ei vaivaa kuin tuo napa.

Sen verran pakko sanoa, oikea puolen pallean kohdalta minulla nykyään kramppaa herkästi ja samoin jos teen jonkun liikeradan väärin/huonosti treenatessa niin tuntuu kylkiluissa ylhäällä lihaksissa vihlasuna. Ihmettelen vain, että jos on jotain hermo peräistä niin tosiaanko pelkkä autossa istuminen sitten voi saada paikat niin jumiin.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   12.7.24 17:40:09

Olisko siellä itse navassa jotain, siis tyyliin hiiva kasvaa tms? Se selittäisi miksi on kosketusarka iholta. Painaako sulla housujen resori, vyö tms?

Päivämäärä:   12.7.24 19:02:27

... //Ei ole navassa mitään. Siisti iho. Iho kosketusarka ja samoin kevyesti painaessa navan yläpuolelta. Viimeksi oli oikealta puolelta navan lisäksi ja navan ihopomusta, jos otti kiinni ihoa pitkin meni polttavaa säteilevää kipua sivulle. Sivussa tuli myös niitä repäisy kipuja, jos teki nopeita liikkeitä tai esim. Taivutti laittaakseni sukat jalkaan. Joskus tuntui kuin maha syöpyisi auki. Oli siis sellaista nopeaa kovaa kipua jota olen viimeksi tuntenut raskaana nivusrepäisykipuina.

Päivämäärä:   29.7.24 17:08:57

Kipu helpottui sitä myötä kun vuoto loppui. Nyt sitten alkoi taas vuoto ja navan seutu kipeytyi uudelleen eli liittyy selkeästi jotenkin tähän vuotoon.

Voiko endometrioosi oireilla näin?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.