Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten nostaa rauta-arvoja

Lähettäjä: Bree Vandekamp 
Päivämäärä:   11.7.24 19:52:16

Kysymys otsikossa, eli millä saada veren rauta-arvot, hemoglobiinit ja ferritiinit nostettua ylemmäksi?
Tiedän kyllä, että rautatableteilla, mutta tässä haetaan nyt jotakin muuta vaihoehtoa niille, koska maha ei kestä.
Rautasuihkeetkaan ei käy.
Syön lihaa ja nyt olen lisännyt pinaattia ruokavalioon, vaikkei se kasvirauta niin hyvin imeydykään.
Onko sennuilla mitään muuta vinkkiä millä arvoja saisi ylemmäksi?

  Re: Miten nostaa rauta-arvoja

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   11.7.24 19:53:29

Miksi ne tulee alas?

  Re: Miten nostaa rauta-arvoja

Lähettäjä: Kyllä vaan 
Päivämäärä:   11.7.24 19:55:12

Käytä valurautapannua.

  Re: Miten nostaa rauta-arvoja

Lähettäjä: Ei nyt omalla 
Päivämäärä:   11.7.24 20:02:43

Joku taisi jonkin aikaa sitten täällä kertoa alkaneensa syömään verilettuja säännöllisesti, ja arvot pysyneet kohdillaan. Tai muu vastaava varmaan paras ja luonnonmukaisin keino. Ja muista c-vitamiini.

  Re: Miten nostaa rauta-arvoja

Lähettäjä: mumma 
Päivämäärä:   11.7.24 20:03:06

Juotavat luontaistuoterautavalmisteet ovat vatsaystävällisempiä. Kysypä apteekista juotavia rautavalmisteita.

  Re: Miten nostaa rauta-arvoja

Lähettäjä: Bree Vandekamp 
Päivämäärä:   11.7.24 20:03:50

- runsaat menkat laskeneet ne alas, nyt ei ole vuoteen ollut menkkoja minipillereiden ansiosta, mutta kun en saa ruuastakaan sitä tarpeeksi.
Rautakuurejakaan en voi vetää mahan takia, Sideralistakin tulee oireita vaikka onkin vatsaystävällistä.
Toukokuussa viimeksi oli ferritiini 49, hb oli ihan ok.

  Re: Miten nostaa rauta-arvoja

Lähettäjä: Hb 
Päivämäärä:   11.7.24 20:10:01

Tummia oliiveja. Rautavalmisteista kannattaa kokeilla montaa, Sideral on aika hyvin siedetty. Samoin sen rautamehu (Floradix Kräuterblut-Saft, piti googlettaa) sopii joillekin. Myös Puhdistamon triplaraudan nimeen vannovia on kaveriporukassa.

Minä pystyn vaihtelevalla menestyksellä käyttämään näistä kaikkia, mutta ei imeydy käytännössä lainkaan, joten olen saanun rautainfuusioita suoraan suoneen muutaman kuukauden välein. Infuusioon pääseminenkin on kyllä vaikeaa, mutta yksityisellä puolella on lääkäreitä, jotka osaa hoitaa raudanpuutetta. Hintaa toki tulee omakustanteiselle tiputukselle, kun pelkkä lääke maksaa n. 500€.

  Re: Miten nostaa rauta-arvoja

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   11.7.24 20:22:08

Jos ja kun ferritiini on matala, niin sitä on ihan turhaa yrittää ruokavaliolla hoitaa kuntoon - menee ikuisuus.

Mullekaan ei rautavalmisteet sovi, tosin nyt kokeilen joka toinen päivä taas aloittaa 2 x 25 mg päivässä C-vitamiiniporetabletin kanssa. Mulla ferritiini nyt 41 (surkea, kaikki alle sadan on oikeastaan huonoja arvoja ja mitä lähemmäs 30 menee, niin sitä huonommassa jamassa on).

Säästän rahaa infuusioon, kun kaikista tableteista menee maha sekaisin samantien. Mulla on hyvä tuuri siinä, että työnantajan vakuutus korvaa kaiken muun paitsi itse raudan (500 mg = 270 e apteekissa).

  Re: Miten nostaa rauta-arvoja

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   11.7.24 20:23:28

Ja mulla tarkoitus siis ihan pikkuhiljaa nostaa raudan määrää, viikkojen / kuukausien kuluessa. Raudanpuutteessa pitäisi syödä ihan vähintään 100 mg, mieluiten 200-300 jos pystyy...

  Re: Miten nostaa rauta-arvoja

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   11.7.24 20:24:56

Syö maksaa pari kertaa viikossa

  Re: Miten nostaa rauta-arvoja

Lähettäjä: Qi 
Päivämäärä:   11.7.24 20:31:30

Syö lihaa, pinaatti pois (surkea raudan lähde ja oksalaatit voivat häiritä raudan imeytymistä), mutta itse jättäisin pois kaiken mikä voi häiritä suolistoa, ja se voi olla hyvin yksilöllistä. Rauta imeytyy ohutsuolessa, ohutsuolta taas häiritsee mm vatsan matalahappoisuus ja se että syödään kiireessä/stressaantuneena.
Itse aikanaan jätin pois viljat, maitotuotteet, osan kasviksista (mitkä tiesin että eivät sovi) ja vatsa rauhoittui. Pikkuhiljaa myös rauta-arvot nousi. Mutta tähän liittyi myös aika kokonaisvaltainen elämänmuutos, eli muutin liikuntatottumiksia vähemmän hermostoa stressaavaksi, priorisoin unen, vaihdoin ammattia ym...
Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Kokeilemalla selviää mikä sinulle sopii.

  Re: Miten nostaa rauta-arvoja

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.7.24 20:32:45

Valurautapannua ehdotan minäkin. Ei ole edes huuhaata vaan ihan aito ohje.

  Re: Miten nostaa rauta-arvoja

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   11.7.24 20:36:05

Ja liity facebookissa sellaisiin ryhmiin kuin ''Raudanpuute'' ja ''Raudanpuute ilman anemiaa''. Saat paljon tietoa.

  Re: Miten nostaa rauta-arvoja

Lähettäjä: Nonna 
Päivämäärä:   11.7.24 20:38:17

Mulla ferritiini oli viimeksi 8, HB 136. Sanottiin että voithan ottaa lisärauta kuureja. Suuret Menkat täälläkin matalaan ferritiiniin todennäköisesti syypää.
En ole keksinyt mitään keinoa saada rautaa ylöspäin. Kaikkia olen kokeillut ja käytän lihas, kasviksia, pinaattia, maksaa,verta jne. Jostain luin että jos on isot menkat se varasto tyhjenee aina ja sen takia ei nouse ferritiiniarvot. Eli menkat pitäis saada pienemmäksi. Valitettavasti hormoonit ei sovi mulle.

  Re: Miten nostaa rauta-arvoja

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   11.7.24 20:47:03

Nonna: Cyklocapron-lääket hillitsee vuotoja. Hormonit ei sovi sulle? Mitä kaikkea olet kokeillut...? Tai miksi ei sovi?

  Re: Miten nostaa rauta-arvoja

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   11.7.24 20:48:31

Mihin aikaan olet ottanut rautatablettisi? Olen todennut että herkkä vatsani kestää niitä jos otan kun menen nukkumaan. Toki ulosteen koostumus muuttuu muttei okseta tai satu vatsaan joten kelpaa.

  Re: Miten nostaa rauta-arvoja

Lähettäjä: ei omal 
Päivämäärä:   11.7.24 21:00:28

Kiinnitä myös muuhun ruokavalioon huomiota. Älä käytä maitotuotteita joka aterialla ja liharuoan tai maksan mukaan c-vitamiini pitoisia ruokia esim. Puolukkaa tms. Ja kahvia ei kannata juoda kovin paljon, eikä varsinkaan heti syönnin päälle. Rautavalmisteitakin voi käyttää esimerkiksi vain joka toinen tai kolmas päivä. Joillakin se toimii jopa paremmin, kuin joka päivä nautittu rautalisä.

  Re: Miten nostaa rauta-arvoja

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   11.7.24 21:12:07

Cyclokapronia ei ole apteekeissa saatavilla, on kuulemma tukusta loppu. Näin mulle apteekkari kertoi Uudellamaalla. Vuodenvaihteessa on saatavilla taas; siihen asti naiset voi ilmeisesti ihan vaan vuotaa. Kiva jos lisärauta auttaa, aika hiuskaton moni vaan sitäkin vuosikausia tankanneena joutuu toteamaan että ei auta. Ja hormonivalmisteet ei tosiaan kaikille kerta kaikkiaan sovi.

  Re: Miten nostaa rauta-arvoja

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   11.7.24 21:19:41

Syö b12 ja foolihappoa, raudanpuute voi johtua myös noiden puutteista.

  Re: Miten nostaa rauta-arvoja

Lähettäjä: C.A. 
Päivämäärä:   11.7.24 21:48:10

Itse herkkämahaisena syön Ferrodan 50 mg.
Otan aamupäivällä, kun edellisestä ruokailusta on kulunut vähintään kaksi tuntia. Mehun kanssa, jossa C-vitamiinia 40 mg/100ml (esim. Pirkka Omenamehu), mehua noin 3 dl. Sitten syön vähintään jotain pientä 30 min - 60 min raudan ottamisen jälkeen.

Vuosien kokeilujen jälkeen oon päätynyt tähän. Nyt pystyn syömään rautainfuusioiden välissä rautaa ja väli pitkittyy jopa 8 kuukauteen.

  Re: Miten nostaa rauta-arvoja

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   11.7.24 23:05:15

Liharuoka aina erillään maitotuotteista, eli ei esim maitoa juomaksi tai juustoa tai kermaa kastikkeessa. Lihan lisukkeeksi jotain missä on c-vitamiinia. Lihan kanssa ei myöskään kahvia, teetä tai suklaata
nuo verilätyt lienee kaikista rautatiheintö ruokaa, eli niitä esim puolukkojen kanssa päivittäin annos jos vaan niitä pystyt syömään

  Re: Miten nostaa rauta-arvoja

Lähettäjä: Bree Vandekamp 
Päivämäärä:   12.7.24 01:19:07

Kiitos vastauksistanne, hyviä ohjeita tullut.
Olen ottanut joka toinen päivä iltaisin. Montaa eri merkkiä olen kokeillut mutta maha ei tykkää yhtään.
Joskus varmaan 15 vuotta sitten sain rautaa suoraan suoneen kun hb oli alle 60.

  Re: Miten nostaa rauta-arvoja

Lähettäjä: ei omal 
Päivämäärä:   12.7.24 08:54:49

Onko keliakia pois suljettu? Miettisin myös mikä tuota raudan imeytymistä häiritsee ja estää.

  Re: Miten nostaa rauta-arvoja

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.7.24 09:36:45

Mulla kans matala ferritiini eli 13. Työterveyshoitaja suositteli heti keliakiatestejä, jos ei ole selvää syytä matalalle ferritiinille, niin voi olla imeytymisongelmaa. Olen kyllä ollut sen verran laiska, etten ole jaksanut vielä mennä julkiselle keliakiatesteihin (eivät kuulu meillä työterveyteen). Mä otan rautatabletin joka toinen aamu tyhjään mahaan, ja kärvistelen syömättä parin tuntia. Ihme kyllä maha on kestänyt hyvin.

  Re: Miten nostaa rauta-arvoja

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.7.24 10:56:58

Ystäväni söi verilettuja, lihaa ja rautatabletteja pari vuotta, sen jälkeen lähti lääkäriin ja totesivat siellä, että ne pussit oli ihan tyhjät eli hänen kehossa ei ollut edes säästössä juurikaan rautaa. Lääkärin mukaan tietyn alhaisuuden jälkeen niitä ei oikeen edes pysty nostamaan ellei käy suonen sisäisesti ottamassa. Ystäväni joutui muutaman kerran menemään eli kerta ei ollut riittävä saamaan normaaliksi.

Kävisin kyllä ottamassa veri-arvot. Sieltä näkevät riittääkö sinulle edes lisäämiset vai tarviiko lisätä lääkärissä suoraan.

  Re: Miten nostaa rauta-arvoja

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   12.7.24 11:00:44

Minulla oli viime verikokeissa ferritiini 8 ja hb 115. Lääkäri määräsi kolmen kuukauden rautakuurin ja siinä se. Olen kärsinyt jo pidempään sumuisesta ja väsyneestä olosta, hengitysvaikeuksista ja sydämen syke on korkea. Eipä siinä, mennään sitten lääkärin määräyksellä.

  Re: Miten nostaa rauta-arvoja

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   12.7.24 11:04:03

Pelkällä ruoalla on aika toivotonta. Minä saan rautatiputuksen 2-3 krt vuodessa, koska on perussairaus + en pysty rautaa syömään.

  Re: Miten nostaa rauta-arvoja

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   12.7.24 11:12:23

Tiina: Ei riitä pelkkä 3 kk, syöt vähintään vuoden ja käy siinä välissä ainakin pari kertaa vaikka omaan piikkiin mittauttamassa ferritiinin + hemoglobiinin + crp:n. Koholla oleva crp vääristää ferritiiniä ylöspäin jopa 4-kertaiseksi. Eli jos crp on koholla reilusti, niin ferritiinitulokseen ei voi luottaa. Sitten vaan uudestaan vaikka parin viikon päästä.

  Re: Miten nostaa rauta-arvoja

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.7.24 11:32:12

Kaveri vetää rautapillereitä, pinaattia, papuja, verilettuja, lihaa ja maksaa. Hemoglobiini on nyt hyvä, varasto nousee hitaasti mutta nousee kumminkin, on lääkärin seurannassa

  Re: Miten nostaa rauta-arvoja

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   12.7.24 11:32:44

Eiköhän nämä kuukautisongelmat olisi ihan eri tavalla tosissaan hoidettavia jos olisi miesten vaiva!! Saakelinmoisella laajuudella voi ihmiseen vaikuttaa, ei vain kuukautisten aikana vaan esim. raudanpuuteanemian jatkuvan vastaanrimpuilun vuoksi ihan kokonaisvaltaisesti koko yleisvointiin ja elämänlaatuun.

Ei ole välttämättä vielä Cyklocapronin toimitusaika apteekkeihin vuodenvaihteessakaan, voi mennä maaliskuulle.

  Re: Miten nostaa rauta-arvoja

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   12.7.24 12:01:15

Mulle Maltofer 100mg purutabletti ennen nukkumaan menoa on ollut toimiva ratkaisu, vaikka herkkämahainen olenkin.

  Re: Miten nostaa rauta-arvoja

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   12.7.24 12:09:09

Se infuusiokin on joillekin ihmisistä vasta-aiheinen, samoin hormonit.
Lääkkeiden saatavuusongelma on aika ongelma.
Toisaalta myös lääkkeiden mukana tuoma veritulppariski voi olla ongelma.

Rautalisät ja ruokavalio liian ohut apu monelle.
Iso tsemppi tämän kanssa kamppaileville.

Onko leikkaushoitoon päätyneitä täällä? Miten auttoi elämänlaatuun, jos on?

  Re: Miten nostaa rauta-arvoja

Lähettäjä: ei vaan kiinnosta 
Päivämäärä:   12.7.24 12:17:02

Tummanvirheät kasvikset c-vitamiini poretabletin kanssa. Älä juo kahvia, teetä, energiajuomia äläkä käytä maitotuotteita

  Re: Miten nostaa rauta-arvoja

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   12.7.24 12:20:49

Miten se voi yhä olla joillekin naisillekin niin uskomatonta, että hormonit vaan eivät sovi kaikille. Kun nyt sennupalstalla ollaan, niin oletettavasti täällä on porukalla ollut useita vuosia aikaa käyttää eri valmisteita ja niiden epäsopivuus todeta. Vaan niin vain pitää aina jonkun kyseenalaistaa se.

Aloittajan ongelmaan tulin tuosta keliakian testauksesta minäkin mainitsemaan, kun arvojen nostaminen on hankalaa myös ilman kovia vuotoja.

  Re: Miten nostaa rauta-arvoja

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   12.7.24 12:45:19

Tavis: No kun näissä VOI olla kyse myös siitä, että joku on kokeillut tyyliin yhtä tai kahta merkkiä / valmistetta ja sen jälkeen päättää että ''hormonit ei sovi''.

  Re: Miten nostaa rauta-arvoja

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   12.7.24 12:52:38

Noin puolet koko väestöstä on kohdullisia, ja näiden ihmisten elämään kuukautiskierto kuuluu keskimäärin yli 30 vuoden ajan. Se on monta ihmistä. Osalla näistä kuukautiskierto on tavalla tai toisella oikeasti elämänlaatua merkittävästi heikentävällä tavalla ongelmallinen. Kuinkahan monta ihmistä tämä kattaa vaikkapa Suomessa? Ja silti aihealue on niin vähän esillä.

  Re: Miten nostaa rauta-arvoja

Lähettäjä: Poropeukalo 
Päivämäärä:   12.7.24 15:03:29

Minulla hemoglobiini 149, ferritiini 37. Punasolujen keskimääräinen tilavuus 100 eli pari pykälää yli viitearvojen. Pitänee jättää rautatabut vähemmälle?

  Re: Miten nostaa rauta-arvoja

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   12.7.24 17:16:25

Vielä pitää vinkata, jos joku on jäänyt ilman Cyklokapronia: apteekkari vinkkasi, että kannattaa pyytää lääkäriltä resepti toiseen lääkkeeseen, vaihtoehtokin on. Ei ole niin rinnakkainen valmiste, ettäkö apteekissa voisivat suoraan siihen reseptistä vaihtaa, mutta lääkäriltä kannattaa kysyä.

Ties vaikka tämä toimisi!

  Re: Miten nostaa rauta-arvoja

Lähettäjä: Nonna 
Päivämäärä:   12.7.24 21:04:51

Minulle hormonit eivät sovi, kun ne vaikuttavat niin paljon mieleen ja käytökseen. Sitten kokeilin pelkkää keltarauhashormonia jolloin tulin raskaaksi eli ehkäisynä se ei ainakaan toiminut samalla. Ja ferritiinit on olleet alhaalla aina, menkat myös tulleet vaikka pillerit.
Samasta syystä hormoni kierukka/laastarit/kapselit eivät sovi minulle. Kuparikierukkaa en halua. Ylipäätään kierukka tulee ulos, supistusten ja kipujen takia.
Ja kokeiluja on takana 15 vuotta. Enää en leiki noilla.
Mutta rauta asiaan. Minulla on jatkuva väsymys, henki on ahtaalla helposti, iho kuivuu, silmät kuivuu, hiukset lähtee, kynnet on liuskoittuvat ja katkeilevat, aivosumu, sydämen häiriöt. Lihakset ei palaudu rasituksesta. Tällaisia oireita, luultavasti johtuu suuri osa tuosta varastoraudan puutteesta.

  Re: Miten nostaa rauta-arvoja

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.7.24 21:06:15

'"Sitten kokeilin pelkkää keltarauhashormonia jolloin tulin raskaaksi eli ehkäisynä se ei ainakaan toiminut samalla."

Joo ei toimi, ja varmasti tämä infotu lääkärissä.

  Re: Miten nostaa rauta-arvoja

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   12.7.24 21:08:39

Ei niitä pelkällä ruualla saa nostettua, jos on jo vaje. Kannattaa kokeilla monet eri merkit läpi + nestemäinen rauta. Kokeilin itse varmaan viisi eri merkkiä niistä rautatanleteista, ennenku löyty sellanen mikä ei aiheuta vatsakipua ja kovaa ripulia. Noista nykyisistä menee maha vähä löysälle, mut ei samalla tavalla ku muista. Nestemäinen ei aiheuta muuta, kun ehkä nopean hädän mutta ei ole ripulia eikä vatsa kipeä :D

  Re: Miten nostaa rauta-arvoja

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.7.24 22:41:25

CiderAL Folic sopii sellaiselle jonka vatsa ei kestä normaalia rautaa.
Itse sain puolessa vuodessa 8:sta nouseen sataan.
Söin joka 2. päivä, olin tarkka enkä syönyt maitovalmisteita tai kalsiumia sisältäviä ruokia pari tuntia ennen ja jälkeen.
Hb oli 124 kyllä alkuun ja puolen vuoden päästä myös, siihen ei vaikuttanut mitenkään.

  Re: Miten nostaa rauta-arvoja

Lähettäjä: Justiina 
Päivämäärä:   12.7.24 23:08:57

Jos syöt maitotuotteita tai kofeiinia niin sekoita ne hetkiin kun et yritä tankata rautaa, koska ne estävöt melko tehokkaasti raudan imeytymisen. C-vitamiini lisää raudan imeytymistä. Eli esimerkiksi aamupalalla jos tykkäät juoda kahvia tai syödä jogurttia niin tee se. Sitten lounaalla ja päivällisellä syö rautaisia ruokia sekä c-vitamiinia, mutta älä maitoa tai kofeiinia hetkeen. Olen itse opetellut tyylin että kofeiinia vain aamuisin ja maitotuotteet vain aamu- tai iltapalalla. Päivällisruoat on pyhitetty raudan imeytymiseen. Sitten vaan tutkimaan mistä kaikesta sitä oikein saa.

  Re: Miten nostaa rauta-arvoja

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   12.7.24 23:18:56

"'CiderAL Folic sopii sellaiselle jonka vatsa ei kestä normaalia rautaa.
Itse sain puolessa vuodessa 8:sta nouseen sataan.
Söin joka 2. päivä, olin tarkka enkä syönyt maitovalmisteita tai kalsiumia sisältäviä ruokia pari tuntia ennen ja jälkeen.
Hb oli 124 kyllä alkuun ja puolen vuoden päästä myös, siihen ei vaikuttanut mitenkään."

Ootko ihan varma ettei ferritiini ollut vääristynyt ylöspäin? Nimittäin tuo sideral sisältää niiiin vähän rautaa, ettei sillä kyllä tuollaista nostoa saa aikaan. :D Ahkeralla esim 100-300 mg päivittäisellä annoksella ferritiini nousee n. 5-10 yksikköä kuukaudessa. Ei enempää. Veikkaan että sulla on ollut (ehkä oireeton) alkava flunssanpoikanen joka on vääristänyt lukemaa ylöspäin. Ferritiini reagoi aina vähän kuin crp. Pienestäkin flunssasta se voi nousta 4-kertaiseksi.

  Re: Miten nostaa rauta-arvoja

Lähettäjä: C.A. 
Päivämäärä:   12.7.24 23:35:56

. tiedoksi: SideralForte sopii joillekin, joilla on herkkä maha. Et voi yleistää oman kokemuksen pohjalta (ymmärrän hämäännyksen, kun sitä apteekkihenkilökuntakin suosittelee varmana kaikille). Itsellä ferritiini tippui 27 -> 3 sen aikana. Aivan hyödytön, ja olen muutamalta muulta kuullut samaa kommenttia.

Eli vain kokeilemalla voi löytää itselleen sopivan raudan. Ei ole olemassa mitään ihmerautalisää, joka sopii kaikille ja toimii.

  Re: Miten nostaa rauta-arvoja

Lähettäjä: Bree Vandekamp 
Päivämäärä:   13.7.24 01:14:04

Harmillinen juttu kyllä, että nuo rautavalmisteet aiheuttavat mahaongelmia.
Keliakia on testattu, sitä ei ole.

  Re: Miten nostaa rauta-arvoja

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.7.24 06:50:45

SideralFortesta en tiedä mutta SiderAl Folic sopii ainakin minulle kun ei imeydy vatsalaukussa.
Toki söin paljon rautaa sisältäviä ruokia myös.
Puolessa vuodessa nousi siis sataan ja siitä puolivuotta, oli 120. Ja pysynyt koholla. Että tuskin flunssa nostanut ja isoin ero on yleiskunnossa, ei väsytä koko aikaa, hiukset pysyy päässä jne.

  Re: Miten nostaa rauta-arvoja

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   13.7.24 07:10:48

"...(ymmärrän hämäännyksen, kun sitä apteekkihenkilökuntakin suosittelee varmana kaikille)..."

Et voi yleistää, että apteekkihenkilökunta suosittelee SiderAlia varmana kaikille. Minä en ole suositellut sitä ensisijaisena valmisteena kenellekään, saati sitten varmana.

  Re: Miten nostaa rauta-arvoja

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   13.7.24 07:43:38

Maksalaatikkoa.
Kannattaa ostaa sitä missä on rusinoita.
Rusinaton on kalliimpaa, koska on kova homma nyppiä ne rusinat pois laatikosta.

  Re: Miten nostaa rauta-arvoja

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.7.24 07:50:38

"Ja liity facebookissa sellaisiin ryhmiin kuin ''Raudanpuute'' ja ''Raudanpuute ilman anemiaa''. Saat paljon tietoa."

Mä lähdin sieltä kun oli niin hyödytön, koko ryhmä täynnä "onks nää veriarvot hyvät, kokoajan väsyttää" ja "lääkärisuosituksia kaupungista x, laita yv".

  Re: Miten nostaa rauta-arvoja

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   13.7.24 08:50:14

^ No onhan siellä nyt muutakin. Mutta jos sä et löydä sieltä muuta tietoa niin ehkä hyvä että poistuit. :D

  Re: Miten nostaa rauta-arvoja

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   20.7.24 06:53:27

Itse kävin nyt uudelleen mittauttamassa ferritiinin. Se oli 2,5 vuotta sitten 13 ja nyt 38. Olin arvolla 13 kyllä aika uupunut, tuli rytmihäiriöitä nukkumaan mennessä ja kovasta liikunnasta olin aivan rikki. Lisäksi jonkin sortin imeytymishäiriö. Tukka lähti päästä tukkoina yms.

Yritin aluksi syödä rautaa purkistakin, mutta se laittoi vatsan vaan huonompaan kuntoon. Lääkärin ohjeilla aloitin syömään fodmapin mukaisesti. Testattiin onko keliakia - ei ollut. Laitoin kaiken hikiliikunnan tauolle ja aloin harrastaa lempeämpiä lajeja kuten rauhallinen kävely ja jooga. Syömisiä olen miettinyt kuntoon ja syön nyt tosi paljon järkevämmin. Ostan maksamakkaraa ja maksalaatikkoa usein. Pinaattia en pysty syömään, enkä verilettuja. Vähensin kahvin juontia ja juon vain yhden kupin aamuisin. Maitotuotteita myös vähentänyt, syön kyllä maustamatonta jugurttia, viiliä ja juustoa viikoittain. Nyt voin tosi paljon paremmin kuin 2,5 vuotta sitten ja olen iloinen, että arvot on nousseet pelkällä ruokavaliolla.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.