Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Oletko ollut ambulanssissa?

Lähettäjä: Sennu 
Päivämäärä:   3.7.24 15:00:24

Miksi? Mitä tapahtui? Pelottiko?

  Re: Oletko ollut ambulanssissa?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   3.7.24 15:04:55

Työn puolesta usein.
Kerran potilaana kaaduttuani polkupyörällä.
Ei todellakaan pelottanut, miksi olisi pitänyt? Tai miksi ihmeessä luulet, että ketään pelottaisi ambulanssissa?

  Re: Oletko ollut ambulanssissa?

Lähettäjä: Kookos 
Päivämäärä:   3.7.24 15:04:58

En ole ollut ambulanssissa, mutta helikopterikyydillä (onko se nyt mediheli) olen kerran joutunut sairaalaan. Tipuin hevosen selästä niin, että kävi vähän pahemmin. Ja kyllä pelotti!! Toisaalta ehkä se kauhu lentämisestä myös harhautti vähän kipua pois ja toisinpäin.

  Re: Oletko ollut ambulanssissa?

Lähettäjä: joan 
Päivämäärä:   3.7.24 15:05:04

Olen, muutaman kerran. Sairastuin.

  Re: Oletko ollut ambulanssissa?

Lähettäjä: Sattuujatapahtuu 
Päivämäärä:   3.7.24 15:08:30

Olen. Voin kertoa, ettei ole kivaa eikä jännää, siinä on aika kipeänä itse, jos ambulanssikyytiin joutuu. Itsellä syynä istukan repeämä. Samasta syystä muutamaa viikkoa myöhemmin myös lapsen ennenaikainen syntymä, silloinkin mentiin piipaalla sairaalaa kohti.

  Re: Oletko ollut ambulanssissa?

Lähettäjä: svf 
Päivämäärä:   3.7.24 15:14:16

Kerran sain keskenmenon myöhäisillä viikoilla, toisella kerralla synnytin sinne :D

  Re: Oletko ollut ambulanssissa?

Lähettäjä: Hoech 
Päivämäärä:   3.7.24 15:15:03

Olen, kaaduttuani laukasta hevosen kanssa ja taju lähti. Soittivat ambulanssin kun en oikein meinannut tulla tolkkuihini.

Toisella kertaa autokolariin jouduttuani, oli sen verran kova tälli että veivät varon vuoksi tarkastettavaksi.

Ekaa kertaa en juuri muista kun oli vintti pimeenä, tokalla kerralla ei pelottanut.

  Re: Oletko ollut ambulanssissa?

Lähettäjä: Joiku 
Päivämäärä:   3.7.24 15:16:11

Ainakin kahdesti. Syynä vakavat itsemurhayritykset. Ei mitään muistikuvia...

  Re: Oletko ollut ambulanssissa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.7.24 15:16:39

Kerran olen ollut. Putosin hepalta ja sain aivotärähdyksen, niin lanssikyyti oli vähän sumuinen ja olin 100% varma että uneksin koko homman, joten heikohkosti naureskellen se meni. Vasta sairaalassa aloin tajuamaan, että nyt on oikeasti sattunut ja siellä alkoi pelottamaan.

  Re: Oletko ollut ambulanssissa?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   3.7.24 15:25:00

3 kertaa, ekan kerran kaatusin hevosen kanssa (en muista matkasta mitään) ja kaksi muuta on siirrot paikasta a paikkaan b.

  Re: Oletko ollut ambulanssissa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.7.24 15:25:54

Työni puolesta istunut useasti kyydissä saattajana. Välillä saanut istua jopa etupenkillä, ihan ku ensihoitaja konsanaan! :D

Kerran oman rytmihäiriön vuoksi, joka kesti normaalia pidempään. Meni onneksi aikanaan ohi, eikä tarvinnut lähteä lanssiajelulle kohti sairaalaa.

  Re: Oletko ollut ambulanssissa?

Lähettäjä: Sohvapöytä 
Päivämäärä:   3.7.24 15:30:44

Lapsena hevosen selästä putoamisen vuoksi ja aikuisena silmän puhkeamisen vuoksi. Lapsena pelotti, aikuisena ei. Ehkä olisi aikuisenakin pelottanut, jos olisin tajunnut mitä tapahtui, mutta ei sattunut yhtään ja luulin, että näen molemmilla silmillä.

  Re: Oletko ollut ambulanssissa?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.7.24 15:32:43

"Ei todellakaan pelottanut, miksi olisi pitänyt? Tai miksi ihmeessä luulet, että ketään pelottaisi ambulanssissa?"

Niin, miksi ihmeessä ketään pelottaisi, jos saa vakavan sairaskohtauksen tai vaikka menettää jalkansa :D Typerät pelkurit!

  Re: Oletko ollut ambulanssissa?

Lähettäjä: Maisa 
Päivämäärä:   3.7.24 15:48:44

Nuorena jäi yks juttu kurkkuun, lanssilla isompaan sairaalaan poistaan se. Ei pelottanut, teinithän on kuolemattomia.

Tipuin raskaana hevoskärrystä, metsästä lanssilla ultraan ja röntgeniin. Pelotti tietysti että menee kesken. Eniten otti päähän oma typeryys, ihana kätilö kyllä lohdutti että ei voi koko raskautta olla kotona.

Sitten mentiinkin synnyttämään sitä lasta lanssilla, ei oikeastaan pelottanut.

Sitten se lapsi löi päänsä ja mentiin lanssilla isompaan sairaalaan, pelotti!!

  Re: Oletko ollut ambulanssissa?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   3.7.24 16:26:27

Vakavampi tapaturma hevosen kanssa.
Silloin mentiin ja lujaa!
Ei pelottanut, mutta ampparilääkäriä pelotti..meinaan se etten selviä elossa sairaalaan.

  Re: Oletko ollut ambulanssissa?

Lähettäjä: Noh 
Päivämäärä:   3.7.24 16:27:35

Kerran, kun lapsi tarvitsi ambulanssin ja kyllä pelotti.

  Re: Oletko ollut ambulanssissa?

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   3.7.24 17:07:28

Olen. Kyllä pelotti että mitä tapahtuu ja miksi ja selviänkö.

  Re: Oletko ollut ambulanssissa?

Lähettäjä: Eioma 
Päivämäärä:   3.7.24 17:30:47

Olen töissä ambulanssissa, joskus pelottanutkin :)

  Re: Oletko ollut ambulanssissa?

Lähettäjä: ratsastaja 
Päivämäärä:   3.7.24 18:21:01

Kerran ratsastaessa nuorta heppaa alkoi myrsky yltyä kesken ratsastuksen ja heppa säikähti ja teki ylläripydähdyksen ja tulin nenälleni alas. Verta tuli reilusti ja tallikaverit totesi, että ehkä parempi kutsua ambulanssi.

Ambulanssissa ahdistavinta on olla selällään, kun ei näe minne mennään. Sitten yhtäkkiä ambulanssi heittelehti, kuului kolinaa ja kuski huudahti jotain ja pysäytti auton. Tuulilasiin oli myrskyn takia lentänyt paksu puun oksa ja sivupeileistä toinen meni kappaleiksi. Ei helpottanut jännitystä!

Sairaalassa sitten kursivat haljenneen nenän kasaan ja loppu hyvin, kaikki hyvin. Terkut tutuille 

  Re: Oletko ollut ambulanssissa?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   3.7.24 18:22:36

Olen kun lapsena siirrettiin kahden sairaalan välillä. Tylsää!

  Re: Oletko ollut ambulanssissa?

Lähettäjä: Mari 
Päivämäärä:   3.7.24 18:27:20

Olen ollut lapsena ambulanssin kuljetettavana, kun olin onnettomuudessa jossa vasen reiteni murtui ja sain vaikean aivovamman. Ambulanssissa olosta en tietenkään muista mitään kun olin tajuttomana, mutta vieläkin yli 40 vuotta tapahtuneesta saan paniikkikohtauksen kun ambulanssi ajaa ohi pillit soiden.

  Re: Oletko ollut ambulanssissa?

Lähettäjä: Kipa 
Päivämäärä:   3.7.24 18:27:30

Kerran, mutta kaverin seurana kun ei halunnut yksin lähteä sairaalaan. :D Flunssa oli pahentanut astmaa ja mua pyydettiin viemään kaveri terveyskeskukseen tarkistamaan kunto kun kaverin äiti ei pystynyt viemään (oliko töitä vai eikö ollut bensaa). Sieltä sitten passittivat naapurikaupunkiin sairaalaan ja kun eivät normi autokyydillä arvanneet pistää menemään, niin laittoivat lanssin kyytiin. Kaveri ei halunnut yksin lähteä sinne sairaalaan, vaan vaati että lähden mukaan. Mä sit istuin lanssissa etupenkillä kun toinen hoitaja oli kaverin kanssa siellä takana. Vähän jännitti olla lanssin kyydissä ja kysyin lähtiessä kuskilta, että saako siellä käyttää kännykkää. :'D

  Re: Oletko ollut ambulanssissa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.7.24 18:33:35

Olen, mutta etupenkillä. Piti mennä kerran mukaan kun ambulanssilla haettu työkaveri ei osannut hyvin suomea.

  Re: Oletko ollut ambulanssissa?

Lähettäjä: Sennu 
Päivämäärä:   3.7.24 18:53:44

Huh mitä juttuja teillä! Itse en ole ollut ambulanssissa, mutta mua varmasti pelottaisi :o

  Re: Oletko ollut ambulanssissa?

Lähettäjä: Mei 
Päivämäärä:   3.7.24 20:26:34

Kahdesti olen ollut. Kerran alaikäisenä pudottuani hevosen selästä ja mentyäni seuraavana päivänä terveyskeskukseen ensin kotiin käännytettäväksi ja sitten uudelleen sitä kuuluisaa toista mielipidettä hakemaan, joka johtikin sitten ambulanssireissuun sairaalaan. Toisen kerran aikuisena jouduttuani autokolariin, vietiin ambulanssilla sairaalaan tarkistettavaksi. Ei pelottanut kummallakaan kerralla.

  Re: Oletko ollut ambulanssissa?

Lähettäjä: Jqjqhq 
Päivämäärä:   3.7.24 20:30:04

Olen. Siirrettiin terveysasemalta oysiin, ei saanut omalla kyydillä mennä. Olin aika wtf ja pidin vähän hössötyksen kun ite olin kävellyt sinne terveysasemalle vaikkakin huonossa kunnossa.

  Re: Oletko ollut ambulanssissa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.7.24 22:07:52

Neljä kertaa. Liian tunnistettavia tarinoita, että laittaisin kaikkia tähän. Mutta kaksi liittyy tippumiseen hevosen selästä.

  Re: Oletko ollut ambulanssissa?

Lähettäjä: Maija 
Päivämäärä:   3.7.24 22:49:08

Kerran olen ollut. Lapsena autokolarista vietiin sairaalaan.
Useamman ihmisen olen saatellut ambulanssiin.

  Re: Oletko ollut ambulanssissa?

Lähettäjä: Pepe 
Päivämäärä:   3.7.24 23:19:19

Paljon hevosonnettomuuksia. Vaarallinen laji..

  Re: Oletko ollut ambulanssissa?

Lähettäjä: VV 
Päivämäärä:   3.7.24 23:22:04

Kahdesti.

Ekalla kerralla meni jalka, ei pelottanut mutta sattui pirusti.

Toisella kerralla aivoinfarkti, pelkäsin käsittämättömän paljon.

  Re: Oletko ollut ambulanssissa?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   4.7.24 01:20:52

Kahdesti itse ja pari kertaa lapsen vakavan astmaongelman vuoksi.

Lasten kanssa aina tietty se jokin pelko. Pelottavampaa silti ollut osastolla, kun näkee sen oman lapsen niin huonona kaikissa letkuissa kiinni.

Omat kyydit, niistä jo aikaa, mutta opiskellessa olin saanut koululla niin rajun poissaolokohtauksen, että oli päädytty soittamaan lanssi jotta pääsen turvallisesti päivystykseen. En oikeastaan muista siitä mitään. Kuin vasta sitten sairaalassa olosta.

Toinen kerta pelotti. Olin saanut lähetteen sieltä päivystyksestä psykiatrian avopolille ja olin kartoituksessa. En ole varma montako kertaa ja millä kerralla tämä oli, mutta olin taas saanut poissaolokohtauksen ja jotenkin sinä aikana hoitaja oli kai kutsunut jonkun muun myös ja oli soitettu lanssi. Kohtaus oli mennyt ohi ja olin aivan ok, mutta mua ei päästetty lähtemään. Kieltäydyin lähtemästä päivystykseen, koska olin ok ja olisin voinut lähteä kotiin. En uskaltanut tehdä mitään, seisoin vain kädet puuskassa käytävässä enkä edes ymmärtänyt mistä on kyse. Sieltä sitten poliisit tulivat saattamaan ja säikähdin aivan todella paljon. Olin jo valmiiksi herkässä tilassa henkisesti ja nämä tarttuivat suoraan kiinni ja yritin nätisti vetää itseni pois ja sanoa olevani ok. Ei auttanut ja väkivalloin repivät lanssiin, olin aivan kauhuissani. Kukaan ei edes selittänyt mitään. Siitä eteenpäin onkin taas sumua. Oma psyyke nollasi tilanteen taas lamaantumalla ja "poistumalla paikalta". En muista siitä päivästä mitään enempää. Mutta se pelko jäi mieleen. Ja miten päivystys on itselle edelleen jotain, mikä salpaa henkeä.

  Re: Oletko ollut ambulanssissa?

Lähettäjä: Lila 
Päivämäärä:   4.7.24 02:31:49

Miksi poliisit pakotti lanssiin kun et edes halunnut? :o

  Re: Oletko ollut ambulanssissa?

Lähettäjä: helle 
Päivämäärä:   4.7.24 09:48:27

Tällä palstalla on itsestään selvää, että hevosonnettomuuksia on paljon. Jääkiekkoilijoiden palstalla olisi omat syyt, samoin kilpapyöräilijöiden tai lasketteluharrastajien.

  Re: Oletko ollut ambulanssissa?

Lähettäjä: ciel 
Päivämäärä:   4.7.24 10:52:59

Olen ollut neljä kertaa. Ensimmäisen kerran auto-onnettomuuden jälkeen (nukahdin rattiin ja auto pyöri neljän voltin kautta pellolle päätyen katolleen), toisen kerran pudottuani kisoissa pahasti hevosen selästä. Kolmas kerta oli samaan onnettomuuteen liittyvä siirtoajo, kun minut lähetettiin oman alueeni sairaalaan tarkkailuun yöksi. Neljäs kerta johtui psyykkisistä syistä, kun vahingoitin itseäni pahasti ja jouduin ensiapuun paikattavaksi.

  Re: Oletko ollut ambulanssissa?

Lähettäjä: nöö 
Päivämäärä:   4.7.24 11:44:28

Lila, jos lääkäri tehnyt virka-apupyynnön poliisille henkilön saattamaiseksi päivystykseen mielentilan arvioimiseksi ja niin silloin poliisi avustaa kuljetuksessa. Nämä on tapauksia jos henkilö on sellaisessa mielentilassa että saattaa olla itselleen tai ympäristölleen vaarallinen ja omainen ollut asiasta lääkäriin yhteydessä. Kun virka-apu on hyväksytty henkilöä viedään vaikka sitten väkisin jos ei vapaaehtoisesti suostu. Siellä päivystyksessä sitten lääkäri arvioi jatkoista, eli tuleeko lähete vastentahtoiseen hoitoon psykosastolle vai vapautetaanko luontoon.
Näissä kuljetuksissa ollut miljuuna kertaa mukana työn puolesta.

Itseä viety kerran lanssilla kun kaaduin ja mursin nilkkani pahasti. Lanssarit tunnisti mut ja niitä vähän hymyilytti kun oli mun vuoro maata paareilla:D

  Re: Oletko ollut ambulanssissa?

Lähettäjä: l 
Päivämäärä:   4.7.24 12:08:09

Kahdesti epilepsiakohtauksen takia. Ei pelottanut, koska olin tajuton (muuten olisi voinut pelottaa, koska olin lapsi).

  Re: Oletko ollut ambulanssissa?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   4.7.24 13:50:07

Olen, 3x. Lapsena tiputtuani hevosen selästä ja saatuani aivotärähdyksen, toisen lapsen lapsiveden mentyä piti mennä makuuasennossa sairaalaan synnyttämään ja lapsen saatua epilepsiakohtauksen olin mukana ambulanssissa. Ensimmäisestä en muista mitään, toinen oli hyvin epämukavaa ja matka tuntui todella pitkältä ja kolmannella kerralla pelotti, suretti ja huolestutti lapsen puolesta

  Re: Oletko ollut ambulanssissa?

Lähettäjä: Sade 
Päivämäärä:   4.7.24 14:58:46

Hei kertokaas te lanssissa ja tajuissanne olleet että millaista siellä on? Soiko radio? Hoitaako joku teitä koko ajan? Ajoiko lanssi kovaa ja pillit päällä? Oliko hyvännäkösiä mies/naishoitajia? Sidotaanko potilas aina paareihin? Jne

  Re: Oletko ollut ambulanssissa?

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   5.7.24 10:18:56

...minusta yksi kaverini sanoi, että: "Siinä missä muut tilaa taksin, sä tilaat ambulanssin.." Kertonee siis, että tavallisen monta kertaa olen ollut ambulanssissa. Usein jonkun hevosen aiheuttaman accidentin takia. Ainakin kerran niin, että olin autokolarissa. Aivotärähdyksiä, olkapäiden murtumia ja luxatioita jne. Niin ja kerran nilkkamurtuman vuoksi. Liukastuin jäällä, tähän ei ihme kyllä liittynyt hevosta. :D

  Re: Oletko ollut ambulanssissa?

Lähettäjä: :D 
Päivämäärä:   5.7.24 10:24:58

Neljä tuntia rytmihäiriöitä, soitin päivystysapuun pitääkö olla huolissaan ja ambulanssin henkilökunta tuli käymään. Halusivat viedä päivystykseen tarkkailtavaksi. Ei pelottanut ja sain parin tunnin jälkeen lähteä takaisin kotiin.

  Re: Oletko ollut ambulanssissa?

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   5.7.24 13:03:42

Useasti, selässä vikaa ja yksi virheliike niin roikum jossain kun jalat pettää alta. Ei siinä oikein muuta voi kun soittaa lanssi hakemaan. Eipä siinä matkalla pelota, kipu on niin kovaa että toivoo vaan että kuolisi ja helpottaisi.

  Re: Oletko ollut ambulanssissa?

Lähettäjä: Hep 
Päivämäärä:   5.7.24 13:09:25

Joo, siirrettiin muutaman minuutin matka Töölöstä Meilahteen. Ei pelottanut, lähinnä nauratti kun ambulanssihenkilökunta kohteli kuin vajaaälyistä invalidia, vaikka olin täysissä sielun ja ruumiin voimissa ja olisin luultavasti kyennyt kävelemään ko. matkan itse.

  Re: Oletko ollut ambulanssissa?

Lähettäjä: Sohvapöytä 
Päivämäärä:   5.7.24 14:13:01

"Hei kertokaas te lanssissa ja tajuissanne olleet että millaista siellä on? Soiko radio? Hoitaako joku teitä koko ajan? Ajoiko lanssi kovaa ja pillit päällä? Oliko hyvännäkösiä mies/naishoitajia? Sidotaanko potilas aina paareihin? Jne"

En muista soiko radio, ajettiin helvetillisen lujaa pillit päällä, kaveri oli mukana etupenkillä ja sanoi, että kaikki nopeusvalvontakamerat välkkyivät. :) Kuski oli mun vanha luokkakaveri mies ja hoitaja nainen, ei tullut mieleen katsoa ulkonäköä. Ei mua ainakaan ollut sidottu ja hyvä olikin, kun taisin oksentaa välillä (mulla oli siis silmä puhjennut ja aivovamma ja aivotärähdys tietty myös).

Hoitaja kysyi useasti mikä olo ja puhuivat kuskin kanssa ja Acutaan. Mulla oli ihan hyvä olo koko ajan eikä edes sattunut.

  Re: Oletko ollut ambulanssissa?

Lähettäjä: l 
Päivämäärä:   5.7.24 14:35:36

Tuleeko ambulanssissa paha olo kun ei näe ulos?

  Re: Oletko ollut ambulanssissa?

Lähettäjä: Mutsi 
Päivämäärä:   5.7.24 14:39:46

Muutaman kerran. Ekakerralla olin tosi huonovointinen, pyörryin ja muisti oli hatara. Ei hajuakaan mistä johtui, kun sairaalalla jouduin odottamaan niin kauan että olo parani ja lähdin kotiin taksilla hoitamaan eläimet. Ei pelottanut, mutten juuri mitään siitä lanssimatkasta muista vieläkään..
Toisella kertaa synnytin tahattomasti kotiin ja lanssilla sitten tarkastukseen. Ei pelottanut, mutta matka sattui ihan hitokseen, koska synnytin vielä istukkaa lanssissa..( eivät voineet antaa mitään kipulääkettä, kun kaikki mitä lanssissa on, on tarkoitettu humauttamiseen ja se ei ehkä ole hyvä idea juuri synnyttäneen kohdalla..pitäis siitä bebestä kuitenkin kyetä huolehtimaan.. :)

  Re: Oletko ollut ambulanssissa?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   5.7.24 19:49:15

Kerran olen ollut joskus teini-iässä. Tipuin hevosen selästä ja sain aivotärähdyksen. Mitään muistikuvaa ei ole lanssikyydistä.

  Re: Oletko ollut ambulanssissa?

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   5.7.24 19:59:45

11v ja 13v. Molemmilla kerroilla koulun liikuntatunnilta, kun polvi meni sijoiltaan. Ekalla kerralla pelotti, toisella kerralla v itutti, että taasko se sama p ska alkaa alusta. Edellisen sijoiltaanmenon ja leikkauksen kuntoutus oli just loppunut, minua oli kiusattu pahasti polven takia jne. Ja kyllähän se kaikki alko alusta

  Re: Oletko ollut ambulanssissa?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   18.7.24 18:54:25

Uppista

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.