Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Endometrioosi ja synnytys

Lähettäjä: kokemuksia? 
Päivämäärä:   24.6.24 11:14:52

Hei! Minulla on jonkin verran levinnyt endometrioosi, jonka takia syön minipillereitä. Leviäminen saaatiin niillä kuriin, mutta toki ei ole varmuutta voinko edes koskaan raskaaksi tulla. Jos voin, onko minulla oikeutta vaatia synnytystavaksi sektio? Synnytys pelottaa ja ahdistaa ajatuksena muutenkin, mutta etenkin tuon endometrioosin takia. Olen lukenut jostain, että voisi revetä jotain ponnistaessa, siis sieltä missä kasvustoa on. Välillä jo tiukempaa ulostetta ponnistaessa saattaa tuntua kipua niillä alueilla, missä ns. pesäkkeitä on..

Onko kellään kokemusta aiheesta endometrioosi ja synnytys? :)

  Re: Endometrioosi ja synnytys

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.6.24 11:19:28

Synnytyksessä voi vähän revetä jotain ilman endoakin. Neuvottele asiasta lääkärin kanssa sitten kun se on ajankohtaista.

  Re: Endometrioosi ja synnytys

Lähettäjä: kokemuksia? 
Päivämäärä:   24.6.24 11:24:03

Viivalle: juu, tiedän että voi revetä.. kiitos että tulit sen asioikseen kertomaan vielä! Ja toki neuvottelen lääkärin kanssa jos joskus ajankohtaista. Mutta pyysin tässä kokemuksia aiheesta endometrioosi ja synnytys. Löytyykö sinulta niitä vai tulitko muuten vaan kommentoimaan ohi kysytyn asian? :)

  Re: Endometrioosi ja synnytys

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.6.24 11:56:17

Tarkoitin kommentillani lähinnä sitä, että pelkän endo diagnoosin perusteella ei saa sektiopäätöstä. Synnytystapa on aina potilaskohtainen. Pahoittelen jos ilmaisin asian huonosti. Ja kyllä, on kokemusta endometrioosista, valitettavasti.

  Re: Endometrioosi ja synnytys

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   24.6.24 12:00:19

Viiva - sektion kyllä saa nykyisin ihan pyytämällä ja kantansa perustelemalla.

  Re: Endometrioosi ja synnytys

Lähettäjä: kokemuksia? 
Päivämäärä:   24.6.24 12:06:48

V tätäpä mietin, että miten tämä nykyään menee. Kenellä pyynnöt/perustelut menee läpi JOS ei hengenvaaraa selkeästi ole miksi sektio tehdään. Olen ymmärtänyt, että moni on joutunut vääntämään aiheesta..

  Re: Endometrioosi ja synnytys

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   24.6.24 12:20:17

Saat valita sektion. Mutta huom., alatiesynnytys on silti kivuttomampi kuin se sektio - tai siis synnytyksestä toipuminen. Plus vauvalle on huomattavasti terveellisempää syntyä alateitse, saa siinä äidin bakteerikannan ja puolustuskykyä. Jos sinulle tulee raskauteen muita juttuja (raskaus yliajalla, diabetes jne.), niin sairaala saattaa valita sinun puolestasi, että tehdään sektio.

  Re: Endometrioosi ja synnytys

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.6.24 14:01:16

Saat valita sektion ja nykyään muutenkin päädytään monesti sektioon ihan turhaakin. Minulle tehtiin sektio vaikka en olisi halunnut. Sektiossa löytyi endometrioosi.

  Re: Endometrioosi ja synnytys

Lähettäjä: kokemuksia? 
Päivämäärä:   24.6.24 14:08:17

s joo ymmärrän sen, että sektion jälkeen toipuminen kestää varmasti monella pidempään. Mutta itseäni pohdituttaa tosiaan (senkin lisäksi että synnytys on aina pelottanut) tuo endometrioosin levinneisyys kehossani ja kivut. Sekä se mitä ja miten paljon sieltä voi sitä kasvustoa revetä jos alateitse ponnistaa hurjana. Tosiaan ajoittain virtsaamis- ja ulostuskipujakin kun on, valitettavasti..

  Re: Endometrioosi ja synnytys

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.6.24 14:09:11

"Mutta huom., alatiesynnytys on silti kivuttomampi kuin se sektio - tai siis synnytyksestä toipuminen."

Tätähän sinä et voi kenellekään luvata.

  Re: Endometrioosi ja synnytys

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.6.24 14:12:22

Hyvähän se olisi, jos kasvustoa repeäisi pois. Itse en huomannut repeilyä. Raskauden aikana endohan ei ole virkeimmillään, kun sille edullista hormonitoimintaa ei ole.

  Re: Endometrioosi ja synnytys

Lähettäjä: Tinge 
Päivämäärä:   24.6.24 14:23:37

Sektio ei ole mikään kevyt siisti pikkuleikkaus vaan todella brutaali toimenpide - voi siis hyvin olla, että siinä sitä vasta endokudosta repeää verrattuna alatiesynnytykseen. Sen lisäksi vatsan alueen leikkaushaavat ovat todella hyvä kasvualusta uudelle endokudokselle, joten sektio saattaa pitemmällä aikavälillä pahentaa endometrioosia. En halua pelotella asialla, mutta en vain ymmärrä, miksi ihmiset ajattelevat sektion olevan helpompi ja mukavampi vaihtoehto joka tilanteessa.

Tämän lisäksi Facebookin endometrioosiryhmässä on kysytty ainakin pariin kertaan kumpi on kivuliaampaa, synnytys (supistukset & ponnistus) vai endopotilaan "normikivut" ovulaation/menkkojen aikana, ja 90 % ihmisistä sanoo, ettei synnytyskivut ole mitään endokipuihin verrattuna. Uskon, että pelkäät siis alatiesynnytystä ihan turhaan, ja että endosta ei siinä vaiheessa tule ongelmia.

Jos silti haluat sektion, niin kuten moni muukin tässä ketjussa on sanonut, suunnitellun sektion saa nykyään helposti pyytämällä.

Onnea raskautumiseen!

  Re: Endometrioosi ja synnytys

Lähettäjä: kokemuksia? 
Päivämäärä:   24.6.24 14:29:27

Kiitos Tinge, en toki sektiota siistinä pikku leikkauksena pidä (siskoiltani viisi lasta tullut sektiolla, joten olen läheltä nähnyt siitä toipumisen). Mutta ultratessa ja magneettikuvissa ainakin minulta on saatu selvyys missä ne isoimmat pesäkkeet endoa ovat -luulisi että myös sitä voi käyttää pohjana sille että voisiko sektion tehdä. Hui, tuo kuulostaa hurjalle ja melko uskomattomalle, että endokivut on pahemmat kuin synnytyskivut. Toki yksilöllistä varmasti kaikki meillä jokaisella.

  Re: Endometrioosi ja synnytys

Lähettäjä: kokemuksia? 
Päivämäärä:   24.6.24 14:34:22

... eli se olisi mielestäsi hyvä että sieltä repeää kasvustoa irti holtittomasti aiheuttaen samalla kipua ja verenvuotoa? En itse ainakaan tahtoisi, että virtsarakkoni, paksusuoleni, kohtuni tai munasarjojeni osalta vaan jotain siellä kauan ja tiukasti kiinni ollutta repeilisi..

  Re: Endometrioosi ja synnytys

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   24.6.24 14:53:13

Jos sulla lääkärikontakti tuohon endoon, niin kannattaa ottaa raskaushaaveet hänen kanssaan puheeksi ja samalla pyytää lääkärin arviota synnytystapaan. Jokaisen tilanne on erilainen ja luottaisin ensisijaisesti lääkäriin.

Jos sektio tuntuu kuitenkin itselle parhaalta vaihtoehdolta, niin silloin voit neuvolakäynnillä ottaa asian puheeksi hoitajan kanssa. Hoitaja ohjaa asiaa eteenpäin. Voi olla, että ennen sektiopäätöstä sut ohjataan pelkopolille ensin, mutta kyllä sen sektion saa. Tietysti lääkäristä riippuen voi olla, että joutuu vaatimalla vaatimaan.

Itse pelkäsin etukäteen alatiesynnytystä, mutta lopulta pelkopolikäynti ja keskustelu kätilön kanssa lievitti pelkoa. Synnytys sujui omalla kohdalla hyvin ja pelko oli turha. Toki endotilanteessa ymmärrän pelkosi eri komplikaatioista, kivuista ym. Mutta puhu näistä ammattihenkilökunnan kanssa ja muodosta sen jälkeen oma päätös.

  Re: Endometrioosi ja synnytys

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.6.24 15:02:13

Ei itsellä ainakaan endokivut ole mitään synnytyskipuun verrattuna. Ei lähellekään. Synnytys kesti sairaalassa yli 5 vuorokautta ja kivut oli hirveät. Sektio tehtiin ja nyt en tule enää uudestaan raskaaksi. Epäilen että sektio pahentanut kasvustoa niin että haittaa raskautumista. Ennen sektiota tulin helposti raskaaksi. Sektiosta sinällään toivuin hyvin ja helposti. Tallilla olin jo 4 päivää sektiosta.

  Re: Endometrioosi ja synnytys

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   24.6.24 15:05:06

Miksi ihmeessä haluat tuon helvetillisen sairauden eteenpäin populaatiossa ja vielä omille lapsillesi?!?!

  Re: Endometrioosi ja synnytys

Lähettäjä: kokemuksia? 
Päivämäärä:   24.6.24 15:32:12

Huoh: jätän kommenttisi omaan arvoonsa.

  Re: Endometrioosi ja synnytys

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.6.24 15:32:58

Itse en kylläkään ole kärsinyt endosta juurikaan. Kilpirauhasen vajaatoiminnasta paljon enemmän. Ja migreenistä varsinkin.

  Re: Endometrioosi ja synnytys

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   24.6.24 15:36:42

"Lähettäjäkokemuksia?

Päivämäärä24.6.24 15:32:12

Huoh: jätän kommenttisi omaan arvoonsa."

Ihanko oikeasti haluat tyttäresi olevan joskus samassa tilanteessa? Ja hänen tyttäresi? Ja niin edelleen? Mistä tiedät onko heillä varaa tai mahdollisuutta edes kipulääkkeisiin sadan vuoden päästä?

  Re: Endometrioosi ja synnytys

Lähettäjä: kokemuksia? 
Päivämäärä:   24.6.24 15:43:56

Mistä sinä nimimerkki "huoh" tiedät että periytyy heille 100% varmasti? Mistä tiedät että saan juurikin tyttären? Enhän edes tiedä voinko saada lasta joten ei tässä tietentahtoen olla tyttärille tai tyttären tyttärille tätä periyttämässä..

En minäkään tiedä mistä olen tämän saanut. Äidilläni tai isoäidilläni ei ole (todistetusti) tätä tai tähän viittaavia vaivoja koskaan ollut.

  Re: Endometrioosi ja synnytys

Lähettäjä: kokemuksia? 
Päivämäärä:   24.6.24 15:45:52

Ajatteletko huoh myös samalla tavalla esim. diabeteksesta, että diabeetikko ei saa lapsia tehdä? Kerrotko vielä kaikki muut endometrioosia sairastavien lisäksi ketkä ei saa lisääntyä ja _tahallaan periyttää_ sairauksiaan? :)

  Re: Endometrioosi ja synnytys

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   24.6.24 15:58:53

Voi varmasti poikakin periyttää tuota omalle tyttärelleen "yllätyksenä mummolta". Olen sitä mieltä, että diabeetikoidenkaan saati muiden sairaden tai vammaisten ei pitäisi lisääntyä. Ja jos he niin tekevät, heidät pitäisi tuomita lastensa vammantuottamuksesta. Itse olen käynyt sterilisaatiossa juuri sen takia, että en halua laittaa eteenpäin kuukautiskipujani ja minulla ei ole edes endometrioosia.

  Re: Endometrioosi ja synnytys

Lähettäjä: kokemuksia? 
Päivämäärä:   24.6.24 16:30:33

Okei. Eli jos on diabetes, migreeni, endometrioosi, joku suolistoalueen sairaus niin ei lapsia? Perus kipeät kuukautisetkin - ei lapsia? Laktoosi-intoleranssi, ei lapsia? Joku allergia -ei lapsia?

Näillä kriteereillä varmaan syntyvyys laskisi melkolailla! :D

  Re: Endometrioosi ja synnytys

Lähettäjä: Plussa 
Päivämäärä:   24.6.24 16:31:20

Huoh: olet tehnyt hyvän valinnan, kun päädyit steriin! Kuukautiskipujen periytyminen on pienempi paha sen rinnalla, että olisit laittanut tyhmyytesi jakoon.

  Re: Endometrioosi ja synnytys

Lähettäjä: Minä 
Päivämäärä:   24.6.24 16:39:22

Levinnyt endo ja kaksi altiesynnytystä. Ekassa tosi pahat repeämät, en istunut kolmeen kuukauteen ja virtsanpidätys ei onnistunut lähemmäs puoleen vuoteen, toisessa ei pienintäkään repeämää. Mutta ekan synnytyksen repeäminen ei johtunut endosta, vaan oli ihan muut syyt.

  Re: Endometrioosi ja synnytys

Lähettäjä: 58 
Päivämäärä:   24.6.24 16:39:30

Itselläni on ollut huomattavan paha endometrioosi. Yllätysvauvan kuitenkin sain. Gynekologi sanoi, että raskaus ja alatiesynnytys yleensä helpottavat endometrioosin oireita. Niin kävikin, sillä ne venyttävät vatsaonteloon muodostuneita kiinnikkeitä, jotka aiheuttavat osan kivuista.

  Re: Endometrioosi ja synnytys

Lähettäjä: &@ 
Päivämäärä:   24.6.24 17:20:40

Olen miettinyt itse samaa.

Minulla on yksi alateitse syntynyt lapsi mutta tästä yli 10v aikaa, ja silloin ei mitään tietoa endosta ollut. Aloin oireilla vasta muutama vuosi sitten.

Nyt olen raskaana taas.

  Re: Endometrioosi ja synnytys

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   24.6.24 17:26:17

"Lähettäjäkokemuksia?

Päivämäärä24.6.24 16:30:33

Okei. Eli jos on diabetes, migreeni, endometrioosi, joku suolistoalueen sairaus niin ei lapsia? Perus kipeät kuukautisetkin - ei lapsia? Laktoosi-intoleranssi, ei lapsia? Joku allergia -ei lapsia?

Näillä kriteereillä varmaan syntyvyys laskisi melkolailla! :D"

Kyllä. Miksi diabeteksestä valistetaan ja sitä pyritään ehkäisemään terveellisillä elintavoilla, jos kerta taudin tuleminen on "ihan sama"? Saati muita sairauksia? Maailmassa on yli kahdeksan miljardia ihmistä, joten syntyvyys pitäisikin saada laskuun! Ja kun joku vinoili tyhmyydestäni, niin en myöskään pidä itseäni älyltäni tai luonteeltani niin @!#$ ylivertaisena, että juuri _minun_ ominaisuuksia kannattaisi ylikansoitetulle planeetalle tuottaa vielä lisää! Jos lapsista ja niiden hoivaamisesta pitää, niin aina voi mennä vaikka päiväkotiin töihin tai ryhtyä tukiperheeksi? Ai ei kelpaa? No sitten kannattaa miettiä, mitkä ne todelliset motiivit lasten tehtailuun onkaan...

  Re: Endometrioosi ja synnytys

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   24.6.24 17:28:00

"Perus kipeät kuukautisetkin - ei lapsia?"

Ja olipa taas ihanaa kuukautiskipujen vähättelyä. Kuukautiskipuni ovat niin pahat, että ilman lääkitystä tekisin itsemurhan. Samaa tunnetta ei ole tullut esim. migreenin ja luunmurtumien kanssa.

  Re: Endometrioosi ja synnytys

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   24.6.24 17:28:54

"Olen sitä mieltä, että diabeetikoidenkaan saati muiden sairaden tai vammaisten ei pitäisi lisääntyä."
"Miksi diabeteksestä valistetaan ja sitä pyritään ehkäisemään terveellisillä elintavoilla, jos kerta taudin tuleminen on "ihan sama"?"

Kirjoitatko sinä nyt ykkös- vai kakkostyypin diabeteksesta?

  Re: Endometrioosi ja synnytys

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   24.6.24 17:32:10

Tiedän, että ovat eri tauteja, ykköstyyppi on autoimmuunisairaus ja kakkostyyppi elintasosairaus. Olen vierestä muuten seurannut tapausta, josta useampaa autoimmuunisairautta sairastanut äiti sai lapsen, jolla puhkesi ykköstyypin diabetes alle kouluikäisenä. Ei ole mielestäni ihmisarvoista pienen lapsen elämää.

  Re: Endometrioosi ja synnytys

Lähettäjä: kokemuksia? 
Päivämäärä:   24.6.24 17:33:21

"Ja olipa taas ihanaa kuukautiskipujen vähättelyä."

Minä endometrioosia sairastavana en todellakaan vähättele kuukautiskipuja, mutta ymmärrätkö sinä Huoh, että sinun kriteereillä ei kovinkaan moni lapsia tekisi? Entäs sitten jos on akne? Leveä luusto? Ruma? Tyhmä? Kuka päättää kenenkin kohdalla saako lisääntyä vai ei? Kyllä yltiöpäisestä tyhmyydestäkin on elämässä haittaa, ei kait sitäkään sitten kellekään soisi.

Mene Huoh pois tästä topicista, kiitos!

  Re: Endometrioosi ja synnytys

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   24.6.24 17:33:58

Pointtini oli siis, että jos kakkostyypin ehkäisy on hyvä juttu, niin miksi ykköstyypin ehkäisy olisi huono juttu?

  Re: Endometrioosi ja synnytys

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   24.6.24 17:34:59

"Minä endometrioosia sairastavana en todellakaan vähättele kuukautiskipuja, mutta ymmärrätkö sinä Huoh, että sinun kriteereillä ei kovinkaan moni lapsia tekisi?"

No eikö se olisi tässä väestökriisissä nimenomaan hyvä asia?

  Re: Endometrioosi ja synnytys

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.6.24 17:37:42

Samaa mieltä huoh kanssa, varsinkin vammaiset ja tauteja periyttävät ihmiset ei saisi hankkia omilla huonoilla geeneillään lisää ihmisiä tänne kärsimään. Mutta tämä on niitä mielipiteitä joita ei vaan suivaita

  Re: Endometrioosi ja synnytys

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.6.24 17:38:04

Suvaita*.

  Re: Endometrioosi ja synnytys

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   24.6.24 17:41:21

"Pointtini oli siis, että jos kakkostyypin ehkäisy on hyvä juttu, niin miksi ykköstyypin ehkäisy olisi huono juttu?"

Tiedätkö millä todennäköisyydellä ykköstyypin diabetes periytyy vanhemmalta lapselle?

"Olen vierestä muuten seurannut tapausta, josta useampaa autoimmuunisairautta sairastanut äiti sai lapsen, jolla puhkesi ykköstyypin diabetes alle kouluikäisenä. Ei ole mielestäni ihmisarvoista pienen lapsen elämää."

Miksei?

  Re: Endometrioosi ja synnytys

Lähettäjä: kokemuksia? 
Päivämäärä:   24.6.24 17:41:25

Olisiko jollain nyt tietoa tai lisää kokemuksia vastata nimenomaan alkuperäiseen kysymykseen. Huoh ja muut voi tehdä omalle aatteelleen uuden topicin, jos sopii :)

  Re: Endometrioosi ja synnytys

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   24.6.24 18:08:36

""Olen vierestä muuten seurannut tapausta, josta useampaa autoimmuunisairautta sairastanut äiti sai lapsen, jolla puhkesi ykköstyypin diabetes alle kouluikäisenä. Ei ole mielestäni ihmisarvoista pienen lapsen elämää."

Miksei?"

Lapsi itse valittaa ja kapinoi pistämistä ja "pakkosyömistä". Ja aiheuttaahan korkea verensokeri muitakin ongelmia iän myötä.

  Re: Endometrioosi ja synnytys

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.6.24 18:51:53

"Lapsi itse valittaa ja kapinoi pistämistä ja "pakkosyömistä". Ja aiheuttaahan korkea verensokeri muitakin ongelmia iän myötä"

Miksei lapsella ole vielä pumppua?

  Re: Endometrioosi ja synnytys

Lähettäjä: kokemuksia? 
Päivämäärä:   24.6.24 18:53:31

&@ sama varmasti olisi minulla, jos olisin nuorena tehnyt lapsen. Oireet alkoi vasta 27-28 vuotiaana ekoja kertoja. 29 vuotiaana oli jo niin pahat kuukautiskivut, että hakeuduin tutkimuksiin. Sieltäpä paljastui tämä. Eli jos olisin vaikka 25 vuotiaana tehnyt lapsen, en olisi tiennyt kyseisestä sairaudesta mitään eikä sitä välttämättä minulla olisi vielä ainakaan "kunnolla" ollutkaan.

  Re: Endometrioosi ja synnytys

Lähettäjä: Puu 
Päivämäärä:   24.6.24 19:05:52

"Olen vierestä muuten seurannut tapausta, josta useampaa autoimmuunisairautta sairastanut äiti sai lapsen, jolla puhkesi ykköstyypin diabetes alle kouluikäisenä. Ei ole mielestäni ihmisarvoista pienen lapsen elämää."

Minulle puhkesi 1-tyypin diabetes 2-vuotiaana. En tiedä olenko kelpo vastaamaan kun en muista elämää ilman diabetesta, mutta ainakaan omalla kohdallani diabetes ei lapsenakaan tuntunut mitenkään pahalta. Tietenkin syömisten kanssa piti olla tarkka ja sain vain tosi vähän hiilihydraattipitoisia herkkuja, mutta ei se koskaan ollut minulle iso juttu. Se vaan oli niin. Sairastuin vuonna -98 ja silloin ei ollut saatavilla pumppua tai monipistoshoitoa, vaan insuliini pistettiin ja ruoka syötiin melko kellontarkasti joka päivä. Se säännöllisyys ja "nyt on vaan pistettävä ja syötävä" -systeemi ehkä jopa helpottivat elämää, koska pieni lapsi kaipaa rutiineja ja ennustettavuutta.

Nykyään olen hyvävointinen aikuinen, joka ehkä hieman kiittää diabetesta siitä, että se on aina pakottanut elämään terveellisesti. :) Totta kai antaisin tämän pois jos voisin, mutta en toisaalta ole koskaan tuntenut, että diabetes juuri heikentäisi elämänlaatua.

  Re: Endometrioosi ja synnytys

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   24.6.24 20:46:19

"Lähettäjä.

Päivämäärä24.6.24 18:51:53

"Lapsi itse valittaa ja kapinoi pistämistä ja "pakkosyömistä". Ja aiheuttaahan korkea verensokeri muitakin ongelmia iän myötä"

Miksei lapsella ole vielä pumppua?"

Kerro ettei sinulla ole kokemusta lapsen diabeteksen houdosta kertomatta ettei sinulla ole kokemusta lapsen diabeteksen hoidosta... On kokeiltu useamman eri merkin pumppuja, eivät pidä verensokeria yhtä hyvin optimialueella kuin itse pistämällä.

  Re: Endometrioosi ja synnytys

Lähettäjä: kokemuksia? 
Päivämäärä:   27.6.24 10:38:17

Nostan vielä, jos sattuisin saamaan alkuperäiseen aiheeseen lisää kokemuksia/vastauksia :)

  Re: Endometrioosi ja synnytys

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.6.24 19:16:18

Ymmärrän Huohin pointin.
Olen myös itse tehnyt päätöksen olla periyttämättä endometrioosisairautta eteenpäin. Itselläni ei omatunto kestäisi nähdä oman jälkeläisen kärsivän niinkuin itse kärsin.
Varmaan ymmärrät, että on täysin eri asia lisääntyä jos ei tiedä sairaudesta versus se on jo diagnosoitu. Ei voi kuin ihmetellä ihmisten itsekkyyttä. Varsinkin tänä maailman aikana kun ihmisiä on liikaa, kaikille ei riitä työpaikkoja ja hallitus leikkaa ja kurjistaa oloja minkä ehtii.

  Re: Endometrioosi ja synnytys

Lähettäjä: kokemuksia? 
Päivämäärä:   27.6.24 19:22:30

Selevä homma! :)

Hauskaa tulla tuomituksi itsekkäänä, kun lapsi ei ole edes aluillaan ja pohtii vasta raskautta/synnytystä/sitä voiko edes tulla raskaaksi. Mutta annetaanpa tämän aiheen ja topicin vaipua unholaan siis.

  Re: Endometrioosi ja synnytys

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   27.6.24 19:44:28

Vieläköhän Huoh löytyy linjoille? Taisi jäädä kysymys huomaamatta?

"Tiedätkö millä todennäköisyydellä ykköstyypin diabetes periytyy vanhemmalta lapselle?"

  Re: Endometrioosi ja synnytys

Lähettäjä: &@ 
Päivämäärä:   27.6.24 19:50:43

Vielä tuohon endon periyttämis -keskusteluun otan osaa sen verran, että itsellä endo on kyllä elämän varrella läpikäydyistä vaikeuksista ja tuskista ihan pienimpiä.

Varmasti jonkun toisen endo on ihan hirveän paljon tuskallisempi mutta se ensinäkin todistaa sen, että endometrioosi ei välttämättä ole elämänlaatuun merkittävästi vaikuttava asia.

Lisäksi, elämään kuuluu monenlaista vaikeutta ja kärsimystä ja harvempia niistä voi ennustaa. Tuolla periaatteella kenenkään ei tulisi lisääntyä. Miksi turhaan kärsiä?

  Re: Endometrioosi ja synnytys

Lähettäjä: _ 
Päivämäärä:   27.6.24 21:08:51

"Itselläni ei omatunto kestäisi nähdä oman jälkeläisen kärsivän niinkuin itse kärsin.
Varmaan ymmärrät, että on täysin eri asia lisääntyä jos ei tiedä sairaudesta versus se on jo diagnosoitu. Ei voi kuin ihmetellä ihmisten itsekkyyttä. "

Juuri näin!

  Re: Endometrioosi ja synnytys

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.6.24 21:18:40

Minä sain endosta varmistuksen vasta synnytyksessä, koska sektiossa kohdun takaa löytyi kasvustoa. Sektion saa pyytämällä. Tsemppiä!

  Re: Endometrioosi ja synnytys

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   27.6.24 21:32:15

Vaikea endo, joka levinnyt myös suolistoon ja sitä on myös laajalti koko lantion alueella ja virtsarskon pinnalla. Yksi lapsi sektiolla ja toinen alateitse. Jos haluaisin kolmannen lapsen, ehdottomasti alakautta. Sektioarpi joskus kiristää, varmasti kiinnikkeitä sielläkin. Toipuminen oli huomattavasti nopeampaa alakautta synnyttäessä ja jälkikivut vähäisempiä. Tsemppiä haaveisiin!

  Re: Endometrioosi ja synnytys

Lähettäjä: kokemuksia? 
Päivämäärä:   28.6.24 04:15:02

"Varmaan ymmärrät, että on täysin eri asia lisääntyä jos ei tiedä sairaudesta versus se on jo diagnosoitu. Ei voi kuin ihmetellä ihmisten itsekkyyttä. "

^ ymmärrän kyllä. Mutta endometrioosin periytyminen suoraan 100% lapselle, niin tästä olette varmoja ja teillä on tutkimustietoa aiheesta? Että se periytyy varmasti suoraan jokaiselta jokaiselle? Entäs jos henkilöllä on se diabetes tai vaikkapa adhd, pahat allergiat, pahat ihottumat, oppimisvaikeuksia, suolisto-ongelmaa tai mitä tahansa mikä myös voi periytyä ja vaikuttaa lapsen elämään negatiivisesti tai aiheuttaa jopa kipuja..Oletteko sitä mieltä, että periaatteessa suurin osa, jolla on jotain diagnosoitua, on itsekkäitä ja ei saisi lisääntyä? Vaan pitäisi pysyä sairaana yksin koko elämä ilman kumppania ja lapsia (ellei satu löytämään toista sairasta kumppanikseen ja yhdessä olla periyttämättä vikojaan).

Veikkaan, että harvalla on niin täydellinen tilanne että on täysin mahtava, upea ja terve periyttämään täydelliset ominaisuutensa lapselle.

En tietenkään halua tarkoituksella, että mahdollinen lapseni saisi saman sairauden kuin minä. Enkä edes tiedä voinko tulla raskaaksi tai yritämmekö edes lasta ja jos/kun niin milloin. Halusin lähennä kuulla kokemuksia kun ajattelen paljon tulevaa. Tämän verran oli vielä pakko täsmentää, mutta minä sairas ja itsekäs ihminen lähden nyt tästä töihin hoitamaan muiden lapsia, joihin onneksi tämä sairaus ei tartu! :D

  Re: Endometrioosi ja synnytys

Lähettäjä: kokemuksia? 
Päivämäärä:   28.6.24 04:15:31

Viiva ja tähti: kiitos!

  Re: Endometrioosi ja synnytys

Lähettäjä: kokemuksia? 
Päivämäärä:   18.7.24 17:52:33

Nostan, jos jollain olisi vielä vastata aiheeseen ja kertoa kokemuksiaan :)

  Re: Endometrioosi ja synnytys

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   18.7.24 17:58:50

Eipä kannata synnytystä murehtia, jos ei vielä ole raskaanakaan. Asioilla on aina tapana järjestyä. Muutenkin ei kannata synnytystä suunnitella liian tarkasti omassa mielessään, se ei varmasti mene just niin. Ei kannata mielessään luoda ongelmia, joita ei oikeasti ole olemassa.

  Re: Endometrioosi ja synnytys

Lähettäjä: Luu 
Päivämäärä:   19.7.24 17:38:47

Minä sain sektion puhumalla, koska en halunnut synnyttää alateitse. Riippuu toki sairaanhoitopiiristä miten siitä joutuu vääntää. Minä sanoin ensimmäisellä neuvolakäynnillä, että haluan sektion ja synnytystapa-arviossa kerroin että et voi tehdä tai sanoa mitään, mikä minun mieleni saisi muuttumaan. Riskit sektiosta piti kuunnella ja sitten sovittiin leikkauspäivä. Leikkaus meni hyvin ja toivuin nopeasti.

Onnea yritykseen!

  Re: Endometrioosi ja synnytys

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   19.7.24 17:41:33

En lukenut kaikkia kommentteja. Mutta me sovimme lääkärin kanssa sektiosta, koska samalla kohdustani saatiin poistettua endokasvustoa. En ollut siis pelkopotilas, mutta tätäkin vaihtoehtoa kannattaa miettiä

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.