Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Selittäkää lapsettomalle miten tuet menee

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   21.6.24 01:41:17

Anteeksi ihan surkeasta otsikosta.

Selittäkää lapsettomalle kolmekymppiselle, miten lapsen syntymän aikana palkka-asiat ja tuet menee. Kuinka kauan saa täyttä palkkaa, mikä ero on vanhempainvapaalla ja hoitovapaalla, paljonko sitten saa tukea kun palkanmaksu loppuu?

Lapsi on harkinnassa muutaman vuoden sisällä, minä tienaan noin 45 000 vuodessa ja mies suunnilleen saman verran. Tässä ihan kiinnostuneena haluaisin tietää, miten tulot muuttuvat vauvan saamisen jälkeen ennen kuin menen itse töihin.

Re: Selittäkää lapsettomalle miten tuet menee

Lähettäjä: Öö 
Päivämäärä:   21.6.24 02:00:44

Saat kolme kuukautta palkkaa normaalisti kun lapsi on syntynyt, sen jälkeen kuukaudessa 377 euroa käteen. Parempi olla siis mies, joka tienaa...

Päivämäärä:   21.6.24 02:07:46

377 euroa kuukaudessa? Eihän tuo riitä yhtään mihinkään. :O Töihinkään ei oikein voi mennä, kun lapsi ei ole edes puolta vuotta. Miten ihmeessä ihmiset pystyvät tekemään lapsia, jos tulotaso tippuu noin rajusti. En tietenkään odota, että yhteiskunta maksaisi kaiken, mutta hurjalta kuulostaa, jos edes on totta.

Lähettäjä: Himu 
Päivämäärä:   21.6.24 02:50:32

Edellinen pilailee. Minä sain muistaakseni 4kk palkkaa, sen jälkeen palkkaa vähän pienemmän summan, en muista minkä. Näin kului 9kk, minkä jälkeen kotihoidontuki oli sitten joitain satasia. Plus lapsilisä. Kelalla on muuten laskuri noista, kannattaa kokeilla.

Päivämäärä:   21.6.24 02:58:24

https://laskurit.kela.fi/vanhempainpaivaraha-laskuri

https://laskurit.kela.fi/lastenhoidon-tukien-maaran-laskuri

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.6.24 05:03:07

Minä sain muistaakseni 4kk palkkaa, sen jälkeen palkkaa vähän pienemmän summan, en muista minkä. Näin kului 9kk,

Eli työnantaja joutui maksamaan tämän vaikkei työ tullut tehdyksi. En ikinä koskaan tule palkkaamaan lisääntymisikäistä ihmistä. Ikinä.

Päivämäärä:   21.6.24 05:34:54

Kela maksoi siis kaiken sen 4kk(?) jälkeen ja kelahan maksaa tuon myös työnantajalle korvausta siitä, että joutuu maksamaan palkkaa.

Päivämäärä:   21.6.24 05:37:55

Niin siis tarkennan, että kela maksaa vanhempainpäivärahaa pikkaisen normaalipalkkaa pienemmän summan. Ei suinkaan niin, että työnantaja maksaa sen koko 9kk. Ja kela tosiaan maksaa työnantajalle korvausta

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   21.6.24 05:47:07

No monissa maissa ei ole näin hyvät tuet. Töihin palataankin pian eikä olla kuukausitolkulla kotona. Tai sitten ollaan omalla rahalla

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   21.6.24 07:29:53

"Saat kolme kuukautta palkkaa normaalisti kun lapsi on syntynyt, sen jälkeen kuukaudessa 377 euroa käteen. Parempi olla siis mies, joka tienaa"

Älähän höpötä.

Kelalla on laskureita tuohon.

Mä sain ekat 3 kk eli raskausvapaan ajan täyttä palkkaa, sitten alkaa vanhempainvapaa, jolla olin seuraavat 6 kk. Siitä Kela maksaa noin 70 % palkasta. Tämän jälkeen mies käyttää omat vanhempainvapaalla 3 kk, jolloin hän saa 70 % palkasta.

Sitten on mahdollista jäädä hoitovapaalle, jolloin saa kotihoidontukea ja se on se noin 338 € kuussa, jos oikein muistan.

Vanhempainvapaan voi jakaa myös esim puoliksi, mutta itse halusin olla enemmän kotona.

Myös miehen kannattaa käyttää omat vapaansa ja se kannattaa sopia jo heti alkuun. :)

Lähettäjä: Höh 
Päivämäärä:   21.6.24 07:35:48

Minulle työpaikka ei maksa mitään. Olen siis yrittäjä..eli jäin äitiysvapaalle ( nyk. Vanhempainvapaa) n.2kk ennen laskettua kun olen oikeutettu erityisäitiysvapaaseen. Joka jatkuu vanhempainvapaana vajaan vuoden. Tältä ajalta saan 700e/kk Kelalta. Tämän jälkeen tuki muuttuu kotihoidontueksi, mikä on n.300e/kk. No lapsi on yhä niin pieni etten voi kovin paljon silloinkaan töitä tehdä.. kk lapsen syntymän jälkeen alkaa lapsilisä, jos sen hakee Kelalta. Siinäpä nuo. Toki kovapalkkaisempi saa enemmän vanhempainrahaa, minä hevosalan yrittäjänä kun pystyn nostamaan kädestä-suuhun- palkkaa, menen minimeillä...

Päivämäärä:   21.6.24 07:44:42

Kyllä nuo äitiys- ja vanhempainvapaat tosiaan pärjäilee ihan hyvin, työssäkäyntikulutkin katoavat siksi aikaa eli menot pienenevät. Vauvan kulut eivät ole isot, jos ei sitten polta rahaa menemään ihan vaan huvikseen. Mutta kotihoidontuki on tosi pieni. Siihen pitää varautua ennakkoon säästämällä, tai suunnittelemalla talous tosi niukaksi ja elämällä puolison rahalla (tai toimeentulotuella jos tilanne sellainen on). Itse tein osa-aikatyötä. Töitähän saa kotihoidontuella tehdä, se tarkoittaa vaan että lasta ei saa viedä yhteiskunnan maksamaan päivähoitoon.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   21.6.24 07:45:22

Laitatte miehen kanssa rahaa säästöön ennen kuin alatte lasta yrittämään. Niin me teimme eli hyvissä ajoin alettiin erikseen rahaa säästämään noita vanhempainvapaita varten. Ei tarvinnut sitten niin kituuttaa ja ollut kiirettä laittaa lasta hoitoon. Kaksi lasta tehtiin putkeen eli olin kotona kaiken kaikkiaan 4 vuotta. Lapsilla ikäeroa 2 vuotta.

Lähettäjä: Plöör 
Päivämäärä:   21.6.24 07:47:55

Hyvä että mietit näitä etukäteen :) puskuria kannattaa alkaa kerryttää hyvissä ajoin, tee ylitöitä jos siihen on mahis, nipistäkää kulutuksesta ja laittakaa säästöön vanhempainvapaan varalle niin sitten voit olla kotona vähän vähemmällä stressillä siitä rahasta.

Moni tätä onkin jo avannut sulle eli se 3-4 kk täysi palkka siihen alkuun on TES kohtainen/työnantajakohtainen asia. Jotkut maksaa jotkut ei. Itselle maksetaan tuo 3kk normipalkka, sitten siirryn vanhempaivapaalle josta korvaus on noin 70%sun palkasta. Se kestää tätä nykyä reilu 6kk johon mies voi luovuttaa sulle lisää omista vanhempainvapaapäivistään (max 63 pv). Sitten kun oot omat päiväsi käyttänyt, joko jäät hoitovapaalle (kotihoidontuki) jolloin tosiaan käteen jää se vajaa 300e kuussa. Tai sitten mies käyttää omat vanhempainvapaansa jotka on jäljellä, siitä tulee noin 4kk kun on jo luovuttanut sulle sen 63 päivää. Hän saa tältä ajalta myös sen noin 70%palkasta.

Sitten kannattaa miettiä jättääkö esim lomapäiviä sinne oman kotonaolopätkän loppuun, jolloin paperilla olet palannut jo töihin mutta oletkin lomalla ja saat normaalin loman ajan palkan. Itse teen näin ja saan sillä pidennettyä kotonaoloaikaa vielä kuukaudella.

Päivämäärä:   21.6.24 07:49:47

Ja työnantajaa ei tarvitse miettiä yhtään. Jokaisella on oikeus lapseen ihan riippumatta siitä, mitä työnantaja on siitä mieltä.

Työnantajan tehtävä on aina budjetoida keskimääräiset perheellistymiseen liittyvät kustannukset palkkamenoihin - näitä tulee aina ja niin kuuluu tullakin, se ei voi olla mikään yllätys. Työnantaja maksaa 3 ensimmäisen äitiyskuukauden palkan ja laskuttaa lähes kaiken kelalta takaisin jälkikäteen. Lisäksi työnantajalle saattaa koitua kulua raskauden aikaisista sairaslomista (mutta tuskinpa sen enempää, kuin sairaslomista yleensäkään) ja yksittäisistä esim neuvolakäyntien poissaoloista muutama tunnin ajalta. Ja sitten toki voi olla rekrytointikuluja sijaisen etsimistä varten.

Lasten teko kuuluu elämään ja myös työelämään. Myös normaalin työnantajan mielestä.

Lähettäjä: ..! 
Päivämäärä:   21.6.24 07:50:37

"En ikinä koskaan tule palkkaamaan lisääntymisikäistä ihmistä. Ikinä." Todennäköisesti et kyllä palkkaile yhtään minkään ikäisiä ihmisiä. Ei millään pahalla.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.6.24 08:06:57

Alkuun 3kk palkka, sen jälkeiset kuukaudet Kelan raha noin 70% palkkatuloista. Sitten tiput kotihoidontuelle kun lapsi on noin vuoden ikäinen. Kotihoidontuki on reilu 300€/kk + lapsilisä noin 100€/kk. Jotkut kunnat maksavat tähän päälle vielä kuntalisää, koska lapsen kotona hoitaminen tulee kunnalle noin sata kertaa halvemmaksi kuin alle yksivuotiaan päivähoitopaikka.

Olin itse onneksi painanut ylitöitä reippaasti ennen vanhempainvapaata, ja tuet laskettiin hyvistä ansioista. Samoin yrittäjä voi tässä kikkailla ja maksaa korkeampaa YEL-maksua ennen äitiyslomaa.

Me tehtiin niin, että sain pari lasta putkeen ja olin lasten välissä hetken kh-tuella, kun nuorempi lapsi oli 1v8kk palasin töihin ja mies jäi puoleksi vuodeksi kh-tuelle molempien lasten kanssa. Tämän mahdollisti säästöt.

Lisäksi sunnuntaisin saat tehdä töitä niin paljon kuin sielu sietää ja se ei vaikuta Kelan tukiin. Tuttuja on ollut kotona siihen asti kuin nuorin lapsi 3-vuotias ja nostaneet Kelan tuet + tehneet sunnuntaivuoroja.

Lähettäjä: Pii 
Päivämäärä:   21.6.24 08:21:35

Kotihoidon tuesta jää sitten verojen jälkeen jotain 270e tilille...

Päivämäärä:   21.6.24 09:07:38

"Eli työnantaja joutui maksamaan tämän vaikkei työ tullut tehdyksi. En ikinä koskaan tule palkkaamaan lisääntymisikäistä ihmistä. Ikinä."

Toivottavasti et tuolla tietotaidolla palkka koskaan ketään minnekään.

Päivämäärä:   21.6.24 09:47:42

3kk saa palkkaa tai n. 80-90% palkasta. Sitten saat lopun ajan. n. 60-70% palkasta.

Sinä saat olla kotona 7kk ja mies 7kk. Toinen teistä saa siirtää toiselle 4 kk.

Tämän jälkeen kotihoidontuki on se 300e kk millä pitää pärjätä.

Yksi vaihtoehto on tehdä miehen kanssa 50/50 työaikaa, jolloin molemmat saa palkkaa sen 50% ja lisäkompensaatiota saa hakea kelalta osittaisesta hoitovapaasta. Tällä pääsee aika hyville tuloille kun molempien veroprosentit laskee merkittävästi.

Lapsilisä per lapsi on noin 100e.

Toki sen vuoden ikäisen voi jo hoitoonkin viedä. Meillä on tehty niin. Toiselle lapselle sopi hyvin, jos rehellisiä ollaan niin toinen olisi kaivannut varmaan pidempään kotihoitoa.

Päivämäärä:   21.6.24 09:49:04

Ps. Työnantaja saa kelalta myös korvauksen jos maksaa 3kk palkat työntekijälle. Lisäksi saa kertakorvauksen bonuksena 2500e. Pienipalkkaisilla saa siis enemmän, mitä itse maksaa.

Lähettäjä: Kps 
Päivämäärä:   21.6.24 10:02:01

Muutamia pointteja omalta kohdalta tai muuten vaan:

- osa työnantajista maksaa palkkaa äitiyslomalta, kaikki ei todellakaan. Eli kelan rahalle tippuu, kun äitiysloma alkaa, eli viimeistään 14 vrk ennen laskettua aikaa.

- kotihoidon tuki on pieni sellaisenaan, mutta kotona lapsen kanssa voi tehdä vaikka mitä: etätöitä, opiskella, tai toimia yrittäjänä. Näiden ansiosta tulot voi nousta ihan mukaviksikin, kun kotihoidon päälle voi saada kuntalisän, lapsilisän, joustavan hoitorahan, opintotukea, palkkaa tai yritystuloa. Nää yhdistettynä omalla kohdalla kuukauden tulot olo lähelle 1500e, jolla pärjäilee jo ihan kivasti, kun työssäkäynnin kuluja ei ole.

- sunnuntaityö riippuu ihan työnantajasta ja työnkuvasta. "Huvikseen" töitä ei voi tehdä sunnuntaisin, koska silloin työnantaja joutuu myös maksamaan tuplapalkan, ja harva tähän suostuu jos mitään perustetta ei ole sille, että työtehtävät vaatii just sunnuntaina tekoa. Sen varaan ei siis voi laskea mitenkään automaattisesti, että "teen sit vaan sunnuntaitöitä paljon koska ne ei vaikuta tukiin".

Päivämäärä:   21.6.24 10:02:34

Kiitos vastauksista. Nyt kyllä kauhistuttaa, miten saan asuntolainan kuukausittaisen maksun hoidettua, kun kodinhoitotuki on noin olematon. Pakko kai sitä on sitten mennä töihin heti, kun lapsi täyttää sen vuoden. Laina lyhenee näillä koroilla omalta osaltani sen 1000 euroa kuussa, vaikka lainaa ei olekaan kuin 40 000 jäljellä.

Päivämäärä:   21.6.24 10:16:38

Mikä pakko noin pientä lainaa on noin paljon lyhentää? Lyhennysvapaata itse otin kun olin vuorotteluvapaalla eikä lyhennyskään ole kuin reilu 300 € kk 50 000 lainassa.

Lähettäjä: mm 
Päivämäärä:   21.6.24 10:17:48

Miksi Öö kirjoittaa asiasta, josta ei tiedä yhtään mitään?

Palkallisen vapaan määrä riippuu TES:sta. Lue omasi, sieltä löytyy vastaus siihen kysymykseen, kauanko maksetaan täyttä palkkaa. Sen maksaa työnantaja sinulle, mutta ei kokonaan omasta pussistaan vaan saa Kelalta saman verran korvausta kuin mikä olisi sinun päivärahasi.

Päivärahan määrä löytyy Kelan laskureista, lapsen kummallekin vanhemmalle erikseen. Kannattaa ottaa huomioon se, että jos tulot vähenevät, myös verotus pienenee.

Kodinhoitotuesta en tiedä, mutta Kelan maksama kotihoidontuen määrän löydät myös Kelan sivulta, ja mahdollisen kuntalisän määrän kotikuntasi sivulta. Kuntalisästä voidaan päättää vuosittain eli kukaan ei tiedä, paljonko se olisi vuonna 2027.

Parhaiten pärjää tosiaan sillä, että kumpikin vanhemmista on töissä vähintään osa-aikaisesti, mutta lapsi kotihoidossa. Silloin saa kaikki työtulovähennykset ja verotus on pienempi, kun tulot vähenevät. Eikä tule päivähoitomaksuja!

Päivämäärä:   21.6.24 10:38:12

"Nyt kyllä kauhistuttaa, miten saan asuntolainan kuukausittaisen maksun hoidettua, kun kodinhoitotuki on noin olematon. Pakko kai sitä on sitten mennä töihin heti, kun lapsi täyttää sen vuoden."

Ei ole pakko. Lainaan voi neuvotella pienemmän lyhennyksen tai pitää lyhennysvapaata.

Lähettäjä: toimistosta 
Päivämäärä:   21.6.24 10:38:23

Kyseessä on lapsen kotihoidontuki ei mikään KODINhoitotuki!

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   21.6.24 10:47:48

Kannattaa tutustua kelan sivuihin.
Sieltä löytyy mm laskurit tukien laskemista varten.

Sitten tutustutaan omaan tessiin tai jos omalla alalla ei ole yleissitovaa tessiä, niin oman työpaikan käytäntöön.

Raskausrahaa saa ensimmäiset 40vrk, eli se alkaa 14-30vrk ennen laskettua aikaa.
Sen jälkeen saa vanhempainrahaa korotettuna 16vrk.

Sen jälkeen saa sitä ns perusrahaa.

Itsellä työnantaja maksoi alussa kelan tuen ja palkan erotusta, mutta toisilla maksetaan täyttä palkkaa jonkun aikaa ja silloin kelan tuet maksetaan tietysti työnantajalle.

Päivämäärä:   21.6.24 10:56:55

Kylläpä tulot tippuisikin. Nytkin joutuu elämään kädestä suuhun, mutta kulujen kasvaessa (vauva) tulot tippuisivat ennestään. Ei hyvä yhtälö. Tukea saisin nettona 960e/kk. En ole sossuloinen, käyn töissä. Miten oletetaan, että tuolla määrällä voisi selvitä? Vai onko tarkoitus, että pienituloisten on pakko ryömiä sossun luukulle kerjäämään kun tekevät sen virheen, että lisääntyvät.

Mielestäni vanhempaintuissa pitäisi olla kohtuullinen minimiraja, jolloin saisi 100% palkastaan. Esim. 1200e.

Päivämäärä:   21.6.24 11:27:09

Laskin laskureilla että itsellisenä saan kaikkineen lähes yhtä paljon kuin oma palkka on, jokunen satanen jää alle. Toki töihin on palattava heti kun lapsi on 9 kk mutta onneksi on mahdollista säädellä osin omia työaikoja.

Päivämäärä:   21.6.24 11:30:08

Oletusarvo taitaa olla se että silloin lisäännytään jos siihen on varaa (=osaa säätää vaikka niillä pienemmilläkin tuloilla taloutensa siten, että pärjää), jos ei ole, ei lisäännytä. Yksinkertaista.

Lähettäjä: Meik 
Päivämäärä:   21.6.24 11:48:17

Suurin vinkkini on, että vaikka teillä puolisosi kanssa olisi tällä hetkellä täysin erilliset taloudet siis että maksatte kumpikin omat kulunne, ryhdytte yhteiseen talouteen ainakin niin pitkäksi aikaa kun lapset eivät ole päiväkodissa. Liian monta kertaa lähipiirissäkin nähnyt, että pienten lasten äidit kituuttavat miehen jatkaessa samaa elintasoa kuin ennenkin ja kerryttämällä vielä säästöjäkin entiseen malliin. Yhteinen päätös on sitten se, kuinka kauan lasta/lapsia hoidetaan kotona. Meillä on kaksi lasta, menivät hoitoon aika nuorina, mutta molemmat vanhemmat pitivät vapaita, minä vähän enemmän. Tulotaso tietenkin hieman laski, mutta yhdessä pärjättiin. Ollaan molemmat 20v yhdessäoloaikana myös oltu hetkittäin työttömänä tai lomautettuna, silloin myös puolestaan toinen on osallistunut enemmän yhteisiin kuluihin. Välillä toinen on tienannut enemmän, välillä toinen.

Päivämäärä:   21.6.24 12:56:03

"osa työnantajista maksaa palkkaa äitiyslomalta, kaikki ei todellakaan. Eli kelan rahalle tippuu, kun äitiysloma alkaa, eli viimeistään 14 vrk ennen laskettua aikaa"

Myös kela maksaa korotettua eli n.85 % palkasta.

Päivämäärä:   21.6.24 13:38:28

Itse sain 4 kk täyttä palkkaa kahdesta yrityksestä eli 11 000-13800€ kk. Sitten kelalta noin 4000e. Nyt kun olen toisesta työstä hoitovapaalla ja toisessa käyn niin töistä noin 7000e ja kelalta jotain 660e.

Päivämäärä:   21.6.24 18:43:13

"Oletusarvo taitaa olla se että silloin lisäännytään jos siihen on varaa (=osaa säätää vaikka niillä pienemmilläkin tuloilla taloutensa siten, että pärjää), jos ei ole, ei lisäännytä. Yksinkertaista."

On silti nurinkurista, että rikkaalle tuet ovat isommat. Huomattavasti. Rikas, joka on jo oikeasti voinut myös säästää rahaa ennakkoon ja jolla on varaa muokata talouttaan, maksetaan lisääntymisestä useita satoja enemmän kuin henkilölle, joka ei ennestään ole hyvätuloinen.

Mielestäni tämä on todella eriarvoistavaa ja käsittämätöntä. On totta, että monen rikkaan kulut ovat isommat, mutta se johtuu aivan omista valinnoista. Siitä, että on totuttu syömään ulkona tai ostettu lainalla hieno asunta. En ymmärrä miksi yhteiskunnan tulee sponsoroida hyvätuloisia näissä kuluissa, samalla kuin pienituloiselle ei haluta kustantaa edes kohtuullista tulotasoa. Itse lapsen kuluthan sekä välttämättömät kulut ovat täysin samat henkilöstä riippumatta. Rikkaan ei ole pakko ostaa vanhempainrahalla merkkivaatteita lapselle.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   21.6.24 20:02:07

"En ymmärrä miksi yhteiskunnan tulee sponsoroida hyvätuloisia näissä kuluissa, samalla kuin pienituloiselle ei haluta kustantaa edes kohtuullista tulotasoa."

Ajattelet vähän hassusti, että tässä on kyse jotenkin naisten eriarvoistamisesta keskenään, kun kyse on siitä, ettei synnyttävä nainen joutuisi kovin eriarvoiseen asemaan vastaavaa uraa tekevän miehen kanssa.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   21.6.24 20:19:57

Mikäli talouden puolta haluaa optimoida, kannattaa myös miehen jäädä vauvan kanssa kotiin. Tämä on toki myös ihan parisuhteen ja perhe-elämän kannalta.

Päivämäärä:   21.6.24 21:44:22

Kyllä meilläkin oli asuntolaina lyhennysvapaalla jonkin aikaa kun putosin kotihoidontuelle. Lisäksi tein osa-aikatyötä, jossain vaiheessa mies taas reilusti ylitöitä. Kyllä me käytännössä ihan hyvin selvittiin!

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   21.6.24 22:25:54

"Eli työnantaja joutui maksamaan tämän vaikkei työ tullut tehdyksi. En ikinä koskaan tule palkkaamaan lisääntymisikäistä ihmistä. Ikinä."

Mä teen vain pimeitä töitä, en tule maksamaan sinun eläkkeellä makaamista. Ikinä.

Päivämäärä:   21.6.24 22:51:31

Se, että maksaako työnantaja vanhempainvapaalta palkkaa riippuu ihan TESistä. Joskus työnantaja ei maksa mitään jolloin korvaukset maksaa heti Kela.

Itse pidin raskausvapaat 40pvä + 161 päivää vanhempainvapaalta. Tästä työnantaja (olen yrittäjä eli oma yritys) maksoi 3kk palkkaa ja tämän jälkeen kela maksaa palkkatuloihin perustuvan korvauksen joka oli minulla käteen jäi n 2300€/kk (ei huono). Työnantaja (eli oma yritys) sai 3kk palkan maksun ajalta lähes kaikki kulut keltalta takaisin + 2500€ bonuksen (ei huono).

Oman vapaani jälkeen mies pitää omat vanhempainvapaansa. Hänellä työnantaja maksaa 1kk palkkaa ja tämän jälkeen Kela maksaa korvauksen (on parempi kuin minulla).

Kannattavinta on, että molemmat vanhemmat pitävät omat vanhempainvapaansa pois

Päivämäärä:   22.6.24 02:44:54

"Mikäli talouden puolta haluaa optimoida, kannattaa myös miehen jäädä vauvan kanssa kotiin. Tämä on toki myös ihan parisuhteen ja perhe-elämän kannalta."

Tämähän riippuu täysin siitä mitä vanhemmat tekevät työkseen ja mitä tienaavat. Meillä ei todellakaan kannattanut miehen olla yhtään vapailla

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   22.6.24 02:57:19

"Pakko kai sitä on sitten mennä töihin heti, kun lapsi täyttää sen vuoden."

Tämä on normaalia.

Asuvatko isovanhemmat lähellä?

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   22.6.24 07:44:57

Kannattaa muistaa se, että tulee myös päivähoitomaksut, jos lapsen laittaa hoitoon.
Yllättäen monella miesvaltaisella alalla on TES:n mukaan paremmat edut vanhempainvapaan ajalta ja myös sairaan lapsen hoitoon käytetyt 3 päivää palkallisia. Tämänkin kannattaa selvittää siinä vaiheessa, kun mietitään, kumpi vanhempi on kotona.

Parempipalkkaisella on myös parempi tulosidonnainen päiväraha.

Lähettäjä: Ei omalla tätä 
Päivämäärä:   22.6.24 17:51:43

Paljonko teillä, jotka olitte/olette kotona lapsen kansss pidempään kuin sen minimiajan, oli säästössä rahaa ennen lapsen tekemistä ?

Päivämäärä:   22.6.24 19:04:23

Lähettäjä.

Päivämäärä22.6.24 02:44:54

"Mikäli talouden puolta haluaa optimoida, kannattaa myös miehen jäädä vauvan kanssa kotiin. Tämä on toki myös ihan parisuhteen ja perhe-elämän kannalta."

Tämähän riippuu täysin siitä mitä vanhemmat tekevät työkseen ja mitä tienaavat. Meillä ei todellakaan kannattanut miehen olla yhtään vapailla

Aloituksessa sanotaan, että vanhemmilla suunnilleen samat tulot. Eli kannattaa. Ja useimmissa tapauksisaa, joissa sanotaan, että "miehen ri kannattanut", niin näitä ei ole laskettu. Todetaan vaan hatusta, ettei kannata. Palkkaeron pitää olla todella merkittävä, ettei kannata. Harvalla oikeasti on.

Päivämäärä:   22.6.24 19:08:23

Ja hyvätuloisella vaikutus verotukseen on iso. Progressiivinen verotus pitää huolen, että paremmin tienaava hyötyy tästä isosti. Harva tosiaan vaan näitä laskee.

Päivämäärä:   22.6.24 20:21:29

Noista tuista joutuu maksamaan enemmän veroa kuin palkasta. Riippuu toki mihin aikaan vuodesta on kotona mutta itsellä äitiysvapaa kiristi verotusta runsaasti.

Päivämäärä:   22.6.24 20:24:57

"Tämähän riippuu täysin siitä mitä vanhemmat tekevät työkseen ja mitä tienaavat. Meillä ei todellakaan kannattanut miehen olla yhtään vapailla"

Toki, mutta tällöin täytyy äidin olla pienituloinen tai osa-aikaisella muutenkin ja miehen tienata nettona 2 aikuisen verran.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   11.1.25 22:29:07

Aika vähän on rivareita hintaan Max. 200k€ Espoossa tarjolla. Oikotien pikaisesti selaamalla n. puolet Espoon keskuksen suunnalla minne en itse lähtisi. Eli tuolla budjetilla vaihtoehdot olisi lähinnä postinumero 02940 sekä vanhan Turuntien ja Turunväylän välinen alue; näytti olevan joku Viherlaaksossa ja pari Kilossa.

Suosittelen kyllä oman kokemuksen perusteella Järvenperä - lippajärvi aluetta. Myös ihan kohtuullinen julkinen liikenne siellä. 02920 ja 02970 voi löytyä tarjontaa, mutta sanoisin, taas kokemuksesta, että julkisten varaan ei voi laskea ja palvelut on hyvin vähäiset.

Jos myös kerrostalot ottaa mukaan hakuun, on budjettiin sopivaa tarjontaa enemmän. Oma ääni siinä tapauksessa viherlaaksolle, mutta muitakin hyviä toki on.

Päivämäärä:   11.1.25 22:52:44

Lähettäjä: L
Päivämäärä: 21.6.24 02:07:46

377 euroa kuukaudessa? Eihän tuo riitä yhtään mihinkään. :O Töihinkään ei oikein voi mennä, kun lapsi ei ole edes puolta vuotta. Miten ihmeessä ihmiset pystyvät tekemään lapsia, jos tulotaso tippuu noin rajusti. En tietenkään odota, että yhteiskunta maksaisi kaiken, mutta hurjalta kuulostaa, jos edes on totta.

Joo ei todellakaan tarvitse maksaa teidän ylellisyyksiä..

Lähettäjä: ...... 
Päivämäärä:   11.1.25 23:34:54

"sen jälkeen kuukaudessa 377 euroa käteen"

Ai mä sain kyllä vaan 280 euroa.

Kotihoidontuki ei ole noin paljon ellei saa kuntalisää päälle.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   11.1.25 23:38:35

En minä ainakaan pystyisi elämään millään 400 eurolla kuussa. Asuntolaina, sähkö, vesi, auto, ruoka ja perushygienia. Mitään ekstraa en osta, ihan perus omakotitalo, perusauto, vaatteita ostan ehkä kaksi kertaa vuodessa, en käy kampaajalla tai hierojalla, en syö ulkona ikinä. En tulisi koskaan selviämään tuolla summalla.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.