Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mitä ysärillä tehtiin?

Lähettäjä: r 
Päivämäärä:   11.6.24 18:51:30

90-luvulla, varsinkaan alkupuolella, ei ollut laajasti nettiä kaikkien käytettävissä. Vuosikymmenen loppupuolella useimmat pystyivät sentään käyttämään nettiä ainakin kirjastossa tai koulussa. Somea ei käytännössä ollut, älypuhelimista puhumattakaan. Silti muistan, että minulla ei ollut koskaan tylsää, vaikka olin peruskoululainen ja siis jopa vailla aikuisen huolia ja velvollisuuksia.

Jotenkin kaipaan sitä aikaa. Huomaan ainakin itse olevani jonkinlaisessa internet-koukussa, vaikka minulla ei edes ole some-profiileja. Kesälomalla olen päättänyt tehdä siitä irtioton ja muuttaa myös pysyvämmin käyttäytymistäni.

Kerro siis, mitä sinä teit ysärillä, kun et pyörinyt KissFM:n chatissa? ;)

Re: Mitä ysärillä tehtiin?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   11.6.24 18:56:19

Leikittiin kavereiden kanssa, ulkoiltiin paljon, eli pyöräiltiin, rakennettiin majoja, lumilinnoja, urheiltiin, kokattiin, pelattiin kortteja, lautapelejä, tietokoneella, luettiin, käytiin kirjastossa, piirrettiin, kirjoiteltiin kirjeitä, askarreltiin, swappailtiin, oltiin leireillä, harrastettiin eri asioita, oltiin keskenään mökillä/vaeltamassa...

Lähettäjä: Bree Vandekamp 
Päivämäärä:   11.6.24 18:58:11

Leikittiin ulkona, talvella tehtiin lumesta lumiukkoja ja kesällä pyöräiltiin uimaan.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.6.24 18:58:57

Noh luin kirjoja, lehtiä, kattelin telkkaria (jonka ääressä piti olla just eikä melkeen ku ohjelma alkoi). Vietin aikaa kavereiden kanssa tai tallilla. Kavereiden kanssa leikittiin aika pitkään, varmaan vielä 14v leikittiin että meidän polkupyörät on heppoja ja ajeltiin niillä ympäriinsä.

Olin luova, piirsin paljon, tein käsitöitä, kirjoittelin asioita ylös, kuuntelin musiikkia. Tuollaista ei tule enää tehtyä ollenkaan. Puhelin tappaa kaiken luovuuden.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   11.6.24 19:01:09

Käytiin baarissa, pussikaljoilla, keikoilla, kylässä.

Lähettäjä: Kansas 
Päivämäärä:   11.6.24 19:06:16

Pyydettiin kavereita "olemaan" ("Voiksää olla?"), tehtiin majoja, leikittiin liikunnallisia pihaleikkejä tai sisällä leluilla, pelattiin videopelejä, seikkailtiin metsissä, tehtiin tarrakirjoja ja vaihdeltiin tarroja, kirjoiteltiin ystäväkirjoihin, luettiin, piirrettiin, oltiin kirjeenvaihdossa, ratsastettiin ja muutenkin urheiltiin.

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   11.6.24 19:29:00

Moni kirjoittaa mitä teki lapsena, mutta mitä aikuiset tekivät?

Lähettäjä: c 
Päivämäärä:   11.6.24 19:41:44

Toimistotöissä ennen sähköpostin tuloa dokkarit yms paperit kulki etanapostissa ja talon sisäiset postit tsuppareiden toimesta. Myöhemmin paperit lähetettiin fakseilla, se oli iso edistysaskel. Kaikilla oli postilokerikot jossain aulassa. Lankapuhelimella soiteltiin työasioista asiakkaille ja kollegoille. Palavereihin matkustettiin paikan päälle. Etätöitä ei tietenkään ollut, aina tultiin toimistolle.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   11.6.24 19:46:53

Nuoriso oli pihalla, tapasi kavereita ulkona, talvella luisteltiin ja kesällä pelattiin pesistä tai jalista.
Vanhemmat teki pitkän päivän töissä, sitten oli iltaruoka koko perhe söi keittiössä yhtäaikaa, ei edes ollut mikroa. Äiti ja iskä teki kotitöitä ja puutarhaa ja talvella lumityöt kun oli iso tontti. Ei siinä arki-iltoina varsinkaan talvella mitään kummallista ehtinyt. Vanhemmat ei koskaa kitisseet mitään "tarvin omaa aikaa" tai riidelleet harrastuksiin käytetystä ajasta.

Lähettäjä: v 
Päivämäärä:   11.6.24 19:55:11

Olin reilu kaksikymppinen ja ensimmäisessä työpaikassani.
Raha meni kaikki vuokraan ruokaan ja polttoaineeseen ja pieni lainakin taisi olla.
Meillä oli lankapuhelin rivarissa ukon kanssa asuessa. Oli isot pinot lp levyjä, joita tilattiin kerhosta ja kaivettiin Anttilan laareista.Hyvää musaa ja hyvät poppivehkeet sekä koira ja kissa .
Molemmat lenkkeiltiin ja käytiin kylässä tutuilla. Haaveiltiin uudemmasta autosta ja kuljettiin kaikki autonäyttelyt ja autokaupat läpi harva se viikonloppu.

Lähettäjä: Tiku82 
Päivämäärä:   11.6.24 20:01:43

Ulkoilin paljon hevosten ja koiran kanssa. Kokosin palapelejä, piirsin ja maalasin ja tein käsitöitä. Telkkaria tuli katsottua paljon ja elokuvia nauhoitettiin kaseteille.

Ihan kaikki noista tekemisistä on jäänyt vähemmälle kun tulee vaan istuttua koneella. Piirtänyt en ole enää vuosiin, mieli tekis aloittaa harrastus uudelleen mutta kun ei saa aikaiseksi irrottautua tietokoneelta.

Päivämäärä:   11.6.24 20:11:12

Kiitos kaikille hauskoista muisteloista, lisää vaan!

Jos joku muukin haluaa vähän palata ajassa takaisin, niin ei se ole mahdotonta. Pitää vain ottaa ja ryhtyä tekemään muuta.

Päivämäärä:   11.6.24 20:28:09

Enemmän ulkoilua, ompelin, virkkasin,kudoin,kuuntelin musiikkia,soitin,sisustin,luin paljon kirjoja, ratsastin, vietin enemmän aikaa ihmisten kanssa,seurustelin, ajeltiin autolla, opiskelin. Tein ja olin liikkeessä enemmän.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   11.6.24 21:03:37

Olin paljon tallilla, kisoissa ja valmennuksissa. Siinä välissä sitten baarissa, featareilla, mökillä.

Silloin oli melkein joka kisoissa illanvietot, varsinkin Lohja, Hanko ja Hamina ovat jääneet mieleen tästä, oi sitä aikaa =)

Päivämäärä:   12.6.24 07:53:37

Oli tuolloin opiskelija. Matkustelin, opiskelin, irccasin, kävin irc-bileissä, hengailtiin kavereiden kanssa muutenkin ja käytiin toistemme luona kylässä. Onneksi olin nuori tuolloin enkä nyt.

Päivämäärä:   12.6.24 08:10:25

Tallilla aikaa kului paljon hevosten kanssa puuhatessa, ratsastaessa ja tallikavereiden kanssa ihan vaan aikaa viettäessä ja talkoillessa. Kavereita tavattiin usein, ja mm pelattiin kortti- ja lautapelejä. Urheilu ja ulkoilu oli myös isossa roolissa, usein mm juoksin tallimatkat "alkulämmöiksi", talvella hiihdin.

Kävin säännöllisesti kirjastossa, luin ja kirjoitin itse. Tein käsitöitä ja kokosin palapelejä. Lauloin ja soitin kitaraa bändissä ja käytiin live-keikoilla. Joskus vuokrattiin porukalla kioskilta VHS-videoita illanviettoihin tai käytiin leffassa. Pyöräilin joka paikkaan. Kirpparit alkoi olla suosittuja ennen ysärin puoliväliä, siellä käytiin "shoppailemassa". Uusia vaatteita ostettiin tai tilattiin Anttilasta, Sokkarilta tai Seppälästä.

Lähettäjä: 4x. 
Päivämäärä:   12.6.24 08:14:01

Päätettiin opinnot, mentiin työelämään, perustettiin perhe ja muutettiin maalle.

Lähettäjä: —irc 
Päivämäärä:   12.6.24 08:31:57

Ihana kun on muitakin irkkaajia! Vieläkö ? irkkaa? :)

Olin aktiivi ratsastusseurassa. Järjestettiin paljon tapahtumia :) Nykyisin kukaan ei enää kerkeä, eikä junnuja kiinnosta.

Lähettäjä: Zn 
Päivämäärä:   12.6.24 09:51:59

Olin tallilla, kuuntelin Perspiranttia perjantaisin Raidio Mafiasta ja nauhoitin kasetille kun tuli hyviä biisejä, swappailtiin, käveltiin, pyöräiltiin, haettiin videovuokraamosta VHS-leffoja vuokralle jne.

Lähettäjä: äm 
Päivämäärä:   12.6.24 09:57:04

Itse olin lapsi 90-luvulla, mutta jos mietin vanhempieni arkea, niin ainakin meillä oli lähes aina tv auki koko illan, varsinkin uutiset oli aina tärkeää katsoa. Välillä katsottiin koko perhe yhdessä joitakin ohjelmia. Äitini luki paljon kirjoja ja isäkin jonkin verran, ja isä täytti myös sanaristikoita. Lauantaisin käytiin aina kaupungilla aamupäivästä. Mökkeiltiin myös paljon ympäri vuoden.

Lähettäjä: Meri 
Päivämäärä:   12.6.24 10:00:04

Oltiin aina ulkona tai "nuokulla" kavereiden kanssa. Ihmiset tavattiin ihan livenä ja oltiin sosiaalisia. Itse olin ysärillä teini-ikäinen. Enemmän huolehdittiin ihan vaan itsestä, jos mentiin vaikka ratsastusleirille niin sinne vietiin ja haettiin viikon päästä, ei kyselty kuulumisia välissä.
Vanhemmat oli yrittäjiä ja kun mentiin vaikka mökille tai reissuun, olivat oikeasti lomalla eivätkä olleet tavoitettavissa. Työasiat odottivat sitten kotona.

Päivämäärä:   12.6.24 10:00:43

En oo irkannu sitten 90-luvun. Jotain samantapaista tulee kyllä edelleen harrastettua.

Lähettäjä: Minerva 
Päivämäärä:   12.6.24 10:09:13

Olin teini ysärillä, mutta mitä aikuiset tekivät? Perheellisillä ei ehkä samalla lailla ollut harrastuksia kuin nykyään. Omat vanhempani innostuivat tosin opiskelemaan, suorittivat iltalukiota ja muita opintokokonaisuuksia. Mahtoikohan tällainen mahdollisuus meidän paikkakunnalla tulla sitten juuri 90-luvulla.

Omasta ajasta vanhemmat eivät puhuneet, mutta toisaalta ei lapset sellaisesta kaipuusta aina tiedä, vaikka sellaista olisi ollutkin. Toisaalta ennen lapset leikkivät keskenään paljon ulkona ihan valvomatta, joten aikuiset saivat sitä kautta rauhallisia hetkiä. Nykyisin tuntuu, että lapsia valvotaan paljon tiukemmin ja he viettivät vähemmän aikaa keskenään ja enemmän kotona (kukin ruuduillaan, aika surullista).

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   12.6.24 10:13:49

"Enemmän huolehdittiin ihan vaan itsestä, jos mentiin vaikka ratsastusleirille niin sinne vietiin ja haettiin viikon päästä, ei kyselty kuulumisia välissä. "

No tämä! Oon itse samanikäisen lapsen äitinä nyt kauhistellut, kun mut vietiin juna-asemalle sunnuntaina ja tultiin hakemaan tyyliin lauantaina samalta asemalta pois. Siinä välissä matkustin siis ratsastusleirille monen sadan kilsan päähän, vaihdoin vielä junaa, enkä edes soittanut kertaakaan kotiin sieltä leiriltä että kaikki on hyvin, tai että oon ylipäätään päässyt perille. :D Eikä tullut mieleenkään, että muka pitäisi soittaa.

Äitini sanoi myöhemmin kun tätä muistelin, että no kyllä se vähän mietitytti, mutta olisi ne ratsastusleirin pitäjät soittaneet, jos en olisi vaikka ollut siellä asemalla silloin kun piti, tai jos jotain olisi sattunut. Silloin luotettiin muihin ihmisiin ehkä enemmän, ja kyllä esimerkiksi haku/vienti asemalle olivat ihan normisettiä ratsastusleirin pitäjiltä, ja ne oli sovittu etukäteen.

Lähettäjä: Tiku82 
Päivämäärä:   12.6.24 10:48:31

Ei kauheasti juu perään kyselty, leireiltä soitettiin kotiin vain jos jotain isompaa tapahtui. Kotona suunniteltu ratsastuslenkki kerrottiin ja joskus hevonen palasi yksinään kotiin niin isä lähti pyörällä kiertämään lenkkiä.

Olin teini-ikäinen ysärillä. Vanhempani pyöritti karjatilaa. Isä teki kaikenlaista pikkuhommaa vapaalla, puuhommia, marjastusta, lumihommia. Pelasi se MSX-konsolilla videopelejä. Äiti maalasi ja hoiti puutarhaa. Televisio oli auki lähes aina, siellä pyöri luonto-ohjelmia, uutisia ja kauniit ja rohkeat.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   12.6.24 10:50:45

Vedettiin pussikaljaa ja viriteltiin mopoja.

Lähettäjä: Poni 
Päivämäärä:   12.6.24 10:57:30

Vuonna 1990 täytin 17 vuotta. Olin peruskoulun jälkeisessä oppilaitoksessa, juhannuksena tapasin pojan, jonka kanssa alettiin seurustelemaan. Vapaa-ajalla muuten pyörin tallilla, luin ja katselin telkkaria.
Loppuvuodesta -91 muutettiin poikaystävän kanssa hänen armeija-aikansa jälkeen yhteen asumaan. Tammikuussa -92 otettiin kissa. Valmistuin keväällä -92 ja olin onnellisessa asemassa, että syvän laman keskellä sain jäädä opiskeluaikaiseen työpaikkaan vakituisena työntekijänä. Poikaystävä oli lomautettuna välillä pitkiäkin aikoja, meillä oli aika tiukkaa, mutta pärjättiin kuitenkin jotenkuten.
Kesällä -95 mentiin naimisiin ja muutetiin vähän isompaan asuntoon.
Tammikuussa -96 otettiin ensimmäinen koira, jonka kanssa ulkoiltiin uskomattoman paljon. Se oli aina meidän mukana joka paikassa, myös tallilla kanssani.
Heinäkuussa ostettiin omakotitalo.
Huhtikuussa -97 tuli toinen koira, joka tuli pärjäämään todella hienosti ihan kaikessa, mitä sen kanssa harrastettiin. Edelleen molemmat koirat kulkivat tallilla aina mukana ja olivat hevosten kanssa lenkillä mukana.
Kesällä -99 syntyi meidän ensimmäinen lapsi, joka pääsi mukaan heti rintarepussa kulkemaan kanssamme koiratapahtumissa.

Tässä minun 90-lukuni pähkinänkuoreessa =)

Lähettäjä: hs 
Päivämäärä:   12.6.24 11:32:44

kyllähän tuolla ylempänä on tullut se mitä tuli tehtyä sen jälkeen kun en tallilla oleillut, matkaa oli tuolloin 15km joten en pikkulikkana sitä jokapäivä pyöräillyt(vain kesällä), myöhemmin muutettiin lähemmäs, jolloin pyöräilin lähes joka päivä tallille.

Lähettäjä: w 
Päivämäärä:   12.6.24 11:39:15

Onpa ihana ketju! Itse olen syntynyt -91 eli nyt vielä 32 v. Lähinnä lapsuusajasta kokemuksia. Muistan ja videokamerallakin on kuvattu paljon kun äiti on leiponut. Siivottiin ja myös meidät lapset otettiin mukaan siivoamaan ja leipomaan.

Äiti vei meitä usein uimaan ja haettiin matkalla Frisco-limpparia kaupasta. Tätä kun saisi vielä, sitä omenan makuista!!

Iskä vei usein tallille sitten 90-luvun lopulla kun olin alakouluikäinen. Muistan, kun ratsastustuntini oli keskiviikkoisin, niin piti odottaa torstaiaamuun, että sai parhaalle kaverille kertoa koulussa että minkä hepan oli saanut tunnille. Miettikää. Ei nykyajan lapset edes tajua että pitäisi odottaa seuraavaan päivään kertoakseen tuollaisia asioita. :D

Kesällä käytiin ainakin kerran Särkänniemessä. Kaksi kertaa ysärillä käytiin myös etelässä: Portugalissa ja Kanarialla. Oli jännää olla lentokoneessa.

Mummu ja pappa ottivat mukaan karavaanaripaikoille mm. Kuninkaanlähteelle Kankaanpäähän. Siellä oltiin usein auton takapenkillä 4 serkusta, minä pienimpänä keskellä. :D

Päivämäärä:   12.6.24 11:41:56

Piti vielä lisätä, että joskus ihmettelin että miten meillä oli varaa käydä etelässä ja aina tehdä kaikkea, vanhempani olivat kuitenkin vain ammattikoulun käyneitä, perushoitaja ja kiinteistönhoitaja...

Mutta! Siihen aikaan nykyinen 30 tuhannen euron bruttopalkka vuodessa vastasi silloin euroiksi muutettuna 38 tuhatta euroa. Eli vähän eroa. =)

Lähettäjä: j 
Päivämäärä:   12.6.24 11:46:16

Asioitten hoitamiseen piti käyttää aikaa ja vaivaa, eikä tiedon saanti ollut klikkauksen päässä, vaan piti mennä paikan päälle ottamaan selko tai soitella ja soittaessa kirjoittaa asiat muistiin. Jonottaa piti pankissa, matkatoimistossa, lippuluukulla jne., mutta se oli normisettiä eikä siitä mennyt hermo kuten nyt tapahtuisi.
Tahattomia ohareita sattui vähän väliä, jos sovittuun tapaamiseen tulikin jokin yllättävä este, niin tietoa siitä ei saanut välitettyä. Tämä ennen kännyköiden yleistymistä. Toimistoissa konttoripaperia kului valtavat määrät, kun kaikki tieto oli mapeissa ja mappeja kaapit täynnä.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   12.6.24 11:48:27

Olin nuori aikuinen, opiskelija silloin. Kotona: luin tentteihin ja tein muita opintotehtäviä, luin, neuloin, ompelin, katsoin tv:tä (kuten joku jo yllä sanoi, ohjelmat piti katsoa siihen aikaan, kun ne tv:stä tulivat), ulkoilin, soittelin lankapuhelimella kavereilleni yms.

Ja sitten kavereiden kanssa sovittiin tekemistä ja tapaamisia, käytiin baareissa/tansseissa/yökerhoissa jne. Vanhempieni luona kävin jne.

Lisäksi monet asiat piti tai sai hoitaa silloin käymällä paikan päällä (tai soittamalla), joten niihinkin meni osa ajasta. Tuli kierreltyä kaupoissa (kun ei mitään tilattu verkkokaupoista tai edes katsottu etukäteen, että mistä jotain löytyy ja marssittu suoraan sinne vaan piti etsiä), postissa, pankissa, maksamassa laskut automaatilla, verotoimistossa, opintotoimistossa, kelassa, ostamassa junaliput asemalta etukäteen ja mitä kaikkea asiointitarvetta kulloinkin ilmeni.

Paljon enemmän tuli puuhailtua kuin nykyisin, kun liikaa jumittuu puhelin kädessä sohvannurkkaan.

Päivämäärä:   12.6.24 11:53:20

Ai niin joo, monesti olin äitin mukana kun kaupan aulassa maksettiin laskuja. :D

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   12.6.24 12:04:45

Paljon kirjoja, ihan päivittäin tunti-pari vähintään, enemmänkin jos oli aikaa. Ulkoilua paljon, päiväretkeilyä eväät mukana, lasten kanssa pulkkamäessä, hiihtämässä, muistelemassa, mainospostin tutkimista ja paremmasta elämästä haaveilua. Kavereiden ja kaveriperheiden kesken vierailuja toistemme luona, yökyläilyjäkin. Saunomista, telkkaria, ekat OC:tvtuli joten autopelejä ym.

Lähettäjä: nasse 
Päivämäärä:   12.6.24 12:34:39

Olin lapsi ja teini ysärillä, mutta vanhempani ainakin kävivät urheiluharrastuksissa, laskettelu oli koko perheen harrastus ja siellä meni paljon aikaa. Iltaisin katsottiin telkkaria. Viikonloppuisin usein kyläiltiin jossain tai oltiin harrastusten parissa, kesäisin oli myös puutarhan hoitoa, marjastusta ja sienestystä.

Kesäisin lähdettiin matkailuvaunun kanssa kuukaudeksi ulkomaille reissuun.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   12.6.24 13:10:05

Kävin tallilla tyyliin joka ilta ja kuljin sinne pyörällä tai talvella kävellen. Joskus liftattiin.

Leffassa jos kävin niin Hesarista piti katsoa näytökset, varata liput soittamalla lankapuhelimella ja mennä sinne paikanpäälle jonottamaan.

Tykkäsin myös pelata Nintendoa, Segaa ja jotain hyvin yksinkertaisia tietsikkapelejä (kuten Tetris). Käytiin Makuunista vuokraamassa elokuvia.

Kävin kirjastossa ja kirjastoautolla. Luin tosi paljon hevoskirjoja ja Neiti Etsiviä.

Talvella käytiin perheen kanssa hiihtämässä ja luistelemassa, kesällä urheilukentällä yleisurheilemassa. Käytiin isän kanssa tosi paljon uimahallissa ja sitten kesällä uitiin.

Vähän vanhempana juotiin appelsiinilonkeroa ja Ofeliaa.

Vanhemmat järjesti tosi paljon kaikenlaisia juhlia ja sitten isä urheili. Äiti ompeli ja hoiti pihaa. Kuunneltiin myös jumppakasettia ja jumpattiin sen tahtiin.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   12.6.24 13:52:30

Oli hyvää aikaa ! Hienoa aikaa ! Edes lama ei jättänyt mitään traumaa, vaikka äidin duunit siinä yhdessä yössä hetkeksi katosikin ja niin teki monen kaverinkin vanhemmilla. Elin siis teinivuodet ysärin aikana ja se oli MAHTIA ! Joka paikkaan mentiin fillarilla ja piti tapaamiset oikeasti sopia, koska kotona ei juuri oltu ja kommunikointi oli irl tai lankapuhelimella. Arkisin juostiin harrastuksissa ja pari krt vkossa tallilla, kesällä niin monta viikkoa leiriä kuin ikinä sai vanhemmilta ruinattua. (Juu ei perään soiteltu :D omat vanhemmat oli ihania ja kävi hakemassa aina pois niin että sain koko monen tunnin automatkan kertoa millaista oli ollut). Viikonloppuisin otettiin pussikaljaa tai hei omppupomppua !! Tapasin ihanan komean salikroppaisen pojan kuka rakastui minuun (pomottavaan pullukkaan) tulisesti ja sekin oli ihanaa aikaa. Etelässä käytiin kerran vuodessa, kesäisin sukuloimassa parissa paikassa kun vanhemmilla oli lomaa. Muuten vanhemmat kävi tunnollisesti töissä ja äitini harrasti muutaman kerran viikossa omaa juttuaan ja kävi myös kavereiden kanssa ulkona (ihan perinteisesti kaljalla siis :D) , isäni oli enemmän kotona ja puuhitteli juttuja, mutta kävi myös kalassa ja urheilemassa kavereiden kanssa, kaljallakin joskus. Ei siellä kotona siis juuri kukaan meistä ollut kuin öisin -tai se isä puuhittelemassa omia juttujaan. Oli rippikoulut, ajokortit, kirjoittamiset ja kaikki niihin liittyvät loistavat bileet ja menot. Oijoi, tosi hyvää aikaa ! Ja minulle riittäisi melkein nekin kommunikointimahdollisuudet edelleen.. okei, ehkä sen soitettavan ja just ja just txt viestejä lähettävän kännykän voisin ottaa.

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   12.6.24 13:58:50

Avattiin ovi jos siihen koputettiin.

Päivämäärä:   15.6.24 13:12:18

Löytyihän tää vielä! Kiitos kaikille vastauksista, paljon sellaista on mainittu, minkä itsekin muistan.

Ysärillä vei paljon aikaa myös hevosten sukujen tutkiminen. Minä selvittelin hoitohevoseni sukua kirjojen sekä HH:n ja VV:n avulla.

Lähettäjä: Aikuiset ysärillä 
Päivämäärä:   15.6.24 13:45:22

Laitettiin jakkupuku päälle ja lähdettiin kavereiden kanssa ravintolaan tai yökerhoon, jossa tultiin kysymään tanssimaan ja siinä sitten tutustuttiin (heti huomasi, miellyttikö käytös, ääni, puhetyyli, eleet, ulkonäkö kun nähtiin naamakkain ilman mitään kirjoitteluja netissä ja muokattuja tai vanhoja kuvia), miehet myös tarjosivat naisille drinksut ja treffeillä ruoat (ei puhettakaan, että treffeillä nainen olisi maksanut).

Yo-tutkinnon jälkeen mentiin opiskelemaan yliopistoon, tekuun (teknillinen opisto) tai kauppikseen (kauppaopisto). Jälkimmäisten uudeksi nimeksi tuli ammattikorkeakoulu koulutusuudistuksen myötä about vuosikymmenen puolivälissä vähitellen.

Työpaikkoihin haettiin tavallisella hakemuksella, mentiin haastatteluun ja joko päästiin töihin tai ei.

Päivämäärä:   15.6.24 14:00:45

Minäkin tutkin hevosten sukuja. Ja valokuvia otettiin paljon hevosista FILMILLE, ja sitten vietiin filmit kehitettäviksi liikkeeseen. Kuvia ihasteltiin yhdessä. Ratsastustuntien hevosen ja tehtävät kirjasin teinariin :)

Lähettäjä: Dark Jedi 
Päivämäärä:   15.6.24 14:19:27

Mä olin lukiossa ysärin alussa.

Tallilla käytiin lähes päivittäin. Sulan maan, tai oikeastaan sulan tien ajan oli noin huhtikuusta marraskuulle pyörällä ja loppuajan jonkun vanhemman kyydillä tai osan matkaa kävelken ja loppumatkan bussilla

Kotona kuuntelin musiikkia ja radiota, Radiomafia oli juuri aloittanut lähetykset. Metalliliitto, Ilmestyskirja, Räkärodeo. Alivaltiosihteeri, Komisaario Gottelin. Vapaa vyöhyke. Paikallisradiossa oli perjantaisin nuortenohjelma joka tuli kuunneltua. Radiosta nauhoitettiin musiikkia kaseteille. Telkkarista MTV oli myös monesti kotona päällä, Headbanger's Ball eli hevin erikoisohjelmasta nauhoitin parhaat videot ja haastattelut.

Luin paljon. Niin kirjoja, lehtiä kuin sarjakuvia. Piirsin. Kirjoittelin kirjekavereille.

Aikuiset lähipiirissä harrasti eri liikuntalajeja, kalastusta, vanhojen autojen rassailua, kansalaisopiston kursseja, kuoroa, tanssia ja muutama toimi vapaaehtoisena SPR: ssä ja Autoliitossa.

Jos jossain oli joku tapahtuma oli se sitten limudisko, markkinat, tivoli,...sinne meni "kaikki".

Päivämäärä:   15.6.24 14:38:59

Kavereitten kanssa käytiin paljon elokuvissa, mun kotipaikkakunnalla yritettiin järjestää nuorille "fiksua" tekemistä ja viikonloppuisin elokuvissa oli monesti joku vähän vanhempi elokuva johon oli halvat liput. Aika monta kauhuelokuvaa tuli käytiä katsomassa: Painajainen Elm Streetillä 1-3, Halloween parhaimpina. Elettiin videolain aikaa ja K-18 elokuvia ei saanut näyttää telkkarissa tai olla vuokra/ myyntivideoina. Jostain joku aina kuitenkin onnistui saamaan käsiin jonkun kopionkopion "kielletystä" elokuvasta tai jos oli rahaa ostettua Hollannista tuodun alkuperäisen VHS kasetin. Noita kiellettyjä oli juuri melkolailla kaikki kauhuelokuvat, Rambot, Terminator ja Sid ja Nancy(!).

Viikonloppuisin oltiin kartsalla eli käveltiin kaupungin "pääkatua" eestaas, ajokortin ja auton omaavat ajoi p*llurallia joka herätti niin paljon pahennusta että "ongelma" päätyi jopa Karpon ohjelmaan.

Lähettäjä: Hans 
Päivämäärä:   17.6.24 12:33:39

Olin itse aika nuori tuolloin (koulussa), mut ymmärtääkseni täys-ikäiset oli enemmän "kyläilemässä" kavereillaan kun nykyään. Isoveljeni on syntynyt -71 eli on tuota ikäluokkaa ja harrastusten (normaalit urheilut joita nykyäänkin nuoriso harrastaa) oli niitä 18-25v kavereita kylässä viikottain.

Nykyään on enemmän viihdettä suoratoistopalveluiden ja muiden nettijuttujen kautta, ennen katsottiin jotain X-filestä yhtenä iltana viikossa ja muu aika hengattiin kavereiden kans.

Päivämäärä:   17.6.24 13:06:33

"Yo-tutkinnon jälkeen mentiin opiskelemaan yliopistoon, tekuun (teknillinen opisto) tai kauppikseen (kauppaopisto). Jälkimmäisten uudeksi nimeksi tuli ammattikorkeakoulu koulutusuudistuksen myötä about vuosikymmenen puolivälissä vähitellen."

Eihän tullut. Kauppaopisto on ammattikoulu, josta valmistuu merkonomeja.

Lähettäjä: ö 
Päivämäärä:   17.6.24 19:11:00

"Eihän tullut. Kauppaopisto on ammattikoulu, josta valmistuu merkonomeja."

Kauppaopisto (merkonomi) oli toisen asteen oppilaitos, opistotasoinen siis. Sinne pääsi peruskoulun keski ja laajoilla kursseilla (samat vaatimukset kuin lukioon). Kauppakoulun puolelle (merkantti) pääsi suppeillakin. Merkantti pystyi jatkamaan opiston puolelle ja merkonomiksi sitä kautta.

Samat oli sairaanhoitajaopistossa (sairaanhoitaja) ja perus- tai apuhoitaja sitten alempana asteena, en tiedä sen koulun nimeä, teknisessä opistossa (insinööri) ja tekn. koulu (teknikko)

Sitten keksittiin ammattikorkeakoulut ja ammattikoulut muutettiin ammattioppilaitosten kautta ammattiopistoiksi - mutta eivät vastaa entistä opistotasoista koulutusta, kuten ei myöskään ammattikorkea vastaa esim kauppakorkeaa (vrt. tradenomi- ekonomi tai kauppatieteiden maisteri)

90- luvulla vierailtiin paljon, pelattiin korttia, lautapelejä ja petankkia ja pussikaljaa. Mökkeiltiin jonkun perheen mökillä, käytiin keikoilla ja festareilla. Luettiin, käsitöitä tehtiin, koiran kanssa metsässä remuamista, ratsastelua, uintia, kuntosalia, pojat rassasivat autoja ja tietokoneita, pelasivat myös nhl ja sellaisia pelejä.

Kesätöissä oltiin jos saatiin, jos ei saatu, kesäopintoja ja yöt sitten muuta remuamista, matkustelua, vaatteiden ompelua, tukan värjäystä, kiljun tekoa. Oltiin kauheen touhukkaita!

Lähettäjä: 90 
Päivämäärä:   17.6.24 19:58:58

Kirjojen lukeminen ja telkan katselu vastasivat nykyistä ruutuaikaa. Shoppailu kaupoissa vastasi nykyistä verkkoshoppailua. Toimettomina hetkinä piirrettiin, maalattiin, koottiin palapelejä. Kirjeenvaihto vastasi nykyviestimistä chatissa. Tieto haettiin kirjastosta, nykyään verkosta!

Lähettäjä: 90 
Päivämäärä:   17.6.24 20:00:04

Nukuttiin 1-2h enemmän yössä

Lähettäjä: Mie 
Päivämäärä:   17.6.24 23:22:49

Pelattiin kavereitten kanssa tietokonepelejä livenä, opiskeltiin, juopoteltiin ja naitiin jatkoilla puolisammuneinakin.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   18.6.24 06:35:01

Hypittiin twistiä ja narua. Luin Suosikkeja. Läheteltiin tekstiviestejä pojille. Leikittiin ulkona tai sisällä. Pyöräiltiin ja pyörät oli hevosia, joilla ratsastettiin.

Lähettäjä: Yrittäjä 
Päivämäärä:   18.6.24 14:50:30

Jokapaikassa sai palvelua. Jos en tiennyt jotain asiaa niin soitin tai kävin paikalla niin joku virkailija/as.pa palveli henkilökohtaisesti..tää oli hyvä juttu, nykyään monessa asiassa mahdotonta eli yhteystietoja ei vaan pidetä näkösällä eikä asiakaspalvelua varsinaisesti ole.

Lähettäjä: p 
Päivämäärä:   18.6.24 14:56:39

"Jokapaikassa sai palvelua. Jos en tiennyt jotain asiaa niin soitin tai kävin paikalla niin joku virkailija/as.pa palveli henkilökohtaisesti..tää oli hyvä juttu, nykyään monessa asiassa mahdotonta eli yhteystietoja ei vaan pidetä näkösällä eikä asiakaspalvelua varsinaisesti ole."

Just tämä! ei ole niin kuin nykyisin, että palvelet itse itseäsi tai jätät soittopyyntöjä tai yhteydenottolomakkeita, joihin vastataan joskus tai ei koskaan. Asiat hoitui ennen nopeammin. Nykyisin tuntuu, että huutaa tuuleen eikä kukaan kuule.

Lähettäjä: j 
Päivämäärä:   18.6.24 15:31:03

Muistanko oikein, että kun HIHS siirtyi Hartwall Arenalle 1997, niin expossa Ratsujalostusliiton osastolla sai kirjoittaa lapulle hevosen nimen, jonka sukutaulun (3 polvea?) halusi tietää. Vain yksi hevonen per kysyjä. Tiedon sai sitten käydä hakemassa myöhemmin.

Päivämäärä:   18.6.24 16:04:45

j: Tää oli vielä 2000-luvun alussakin, jolloin pääsin ekaa kertaa HIHS:iin. Se tuloste oli aarre.

Päivämäärä:   18.6.24 17:27:46

Olisiko muuten täällä joku, joka haluaisi alkaa perinteiseen kirjeenvaihtoon? Muuten ei ole mitään väliä, millainen tyyppi olet, mutta toivoisin, että mietit, jaksatko kirjoittaa kuitenkin vähän pidempään kuin pari kirjettä ja suht säännöllisesti, olisiko vaikka kirje kerran kuussa puolin ja toisin hyvä? Hakusessa siis pitkäaikainen kirjekaveri, ja se pitää vielä sanoa, että jos alat kanssani kirjeenvaihtoon, postimerkkeinä pitää käyttää ulkomaan merkkejä (eli vähän kalliimpia). :)

Päivämäärä:   18.6.24 17:33:39

r, voisin mahdollisesti olla kiinnostunut. Pitkäaikainen kirjeystäväni kuoli pari vuotta takaperin ja kuten sinä, myös hän asui suomalaisena ulkomailla. Kirjoittaminen on ollut minulle tosi rakas harrastus seitsemän vanhasta asti.

Laitatko sähköpostisi näkyville, niin voidaan jatkaa tästä, jos kiinnostaa?

Päivämäärä:   18.6.24 17:38:40

Ällö: Hauskaa, että joku heti innostui! Palataan vähän myöhemmin. Joka tapauksessa tää on ajankohtainen vasta joskus elokuussa, nyt olen tulossa lomalle Suomeen eikä mulla ole siellä vakinaista osoitetta. Myöhäinen osanotto kirjekaverisi kuoleman johdosta, sellaisestakin kaverista voi tulla tärkeä.

Päivämäärä:   18.6.24 17:42:20

Ja pari sanaa vielä itsestäni: harrastan intohimoisesti ruoanlaittoa, lukemista, meillä on useita lemmikkejä, matkustamme paljon (keskimäärin vietän ulkomailla vähintään 2-3 kk vuodesta pätkittäin), kirjoittaminen on lähellä sydäntä. Mökkeily, sienestys ja ystävät ovat minulle tapoja nollata ajatuksia. Opiskelen harrastuksena milloin mitäkin (parhaillaan tapahtumatuotantoa) ja olen valmistunut useampaan eri ammattiin.

Päivämäärä:   18.6.24 17:45:13

R, joo, olimme hänen kanssaan tavanneetkin. Ehdittiin kirjoitella varmaan 15 vuotta ja hän tiesi minusta oikeasti KAIKEN. Tiesin, että hän sairasti viimeiset vuodet parantumatonta sairautta, mutta hänen kuolemansa olisilti iso isku. Oltiin viikoittain tekemisissä netin kautta ja kirjeitse toki myös.

Lähettäjä: Mipsu 
Päivämäärä:   18.6.24 17:53:23

Olin tietenkin paljon harrastuksissa, kävin isovanhempieni kanssa paljon reissussa ja mökillä, tykkäsin lukea kirjoja, käytiin naapurin ovella kysymässä kavereita, käytiin metsissä ja uimassa, leikein koiran kanssa jne.

Oli kyllä lähes kaikenaikaa jotain puuhasteltavaa, kun puhelimessa oli saldoraja ja meillä ei kotona ollut tietokonetta :D

Päivämäärä:   19.6.24 10:32:18

Ainiin, laitetaan tähän että ensimmäinen porno-leffa tuli nähtyä 90-luvulla myös. Luokkakaveri oli sen oli kopioinut isänsä VHS-kasetista. Kyllähän tuo jollain tapaa avasi silmiä. Muistelen että katsottiin 9lk? ikäisinä tuo vissiin 3 kaverin kesken, ainakin osa leffaa. Olihan se vähän hankalaa tuon ikäisenä nuorena kundina :D Pyysin sit myöhemmin kasetin lainaan jotta vähän tarkemmin pääsi kotona siihen vielä tutustumaan...

Tuollainen materiaali ei ainakaan omassa nuoruudessa ollut mitenkään yleistä tai tuttua. Sellaiseen ei vain törmännyt samalla tapaa kuin nykyään kun joku Instagram vaikka pursuaa puolialastomia naisia ja teinit taitaa aika nuorena jo netistä kaivella pornoa pilvin pimein.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   19.6.24 11:12:40

Kyläiltiin paljon kavereiden luona, käytiin ulkoiluttamassa lähistöllä asuvia koiria, oltiin tallilla, luin tosi paljon kirjoja ja katsoin tv:tä, jos sieltä sattui jotain mielenkiintoista tulemaan. Ja välillä oli myös tylsää, kun ei ollut "mitään" tekemistä ;) Mutta sitten voi nukkua vaikka päiväunet.

Lähettäjä: Marry 
Päivämäärä:   27.6.24 14:23:28

up,näitä oli kiva lukea vaikka omat muistot tuolta ajalta painottuu loppupuolelle ysäriä.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   27.6.24 14:35:13

Itse olin käytännössä aina tallilla tai kavereiden kanssa pyöräilemässä ja viettämässä vain aikaa ulkona.
Vanhemmat töissä perus 8-16, sen jälkeen ruoka ja kotihommat.
Vierailtiin paljon sukulaisten luona (paljon sukulaisia 100km sisällä)
Kesäisin oltiin sukulaisten kanssa mökillä (5 perhettä), sieltä on kyllä ihania muistoja.

Lähettäjä: Nöpölä 
Päivämäärä:   29.6.24 20:41:03

Ulkoilin paljon koirani kanssa, retkeiltiin, telttailtiin, käytiin kirppareilla kaveriporukalla, käytiin roadtripeillä ympäri Suomea, Norjaa, Lappia, soitin pianoa, hoidin hevosia, urheilin, kävin töissä pyörällä, käytiin kylässä omien ja avopuolison vanhempien ja sukulaisten luona, käytiin itse asiassa aika paljon erilaisissa sukujuhlissa, perjantaisin kokonnuttiin jonkun kaverin luo porukalla ja kuunneltiin cd-levyiltä ja vinyyleiltä musiikkia, vuokrattiin leffoja ja katsottiin niitä yhdessä, kävin parilla keikallakin ja kerran Ruisrockissa, vaikken suurista tapahtumista perusta. Ysärin lopulla pääsin yliopistoon ja tekemiset muuttuivat. Ja ysäri loppui.

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   1.7.24 13:04:11

silloin käytiin duunissa ja kasvatettiin lapsia, oli ns ruuhkavuodet 90-luvun alussa

Lähettäjä: TaunoPiirto-Rajala 
Päivämäärä:   1.7.24 18:12:29

Naitua tuli usein, ja välillä haettiin kavereitten kanssa Karvialta 10-20L Kanisterillinen Sahtia.
Kyllä se vieläkin kiinnostaa, mutta aika tavalla olen seestynyt.

Päivämäärä:   1.7.24 20:19:40

Viikonloppuisin monet kävi lähiseudun tanssipaikoilla. Joko ajokortillisen kaverin tai poikakaverin kyydillä, bussikuljetuksella tai liftaamalla. Meiltäpäin käytiin Suonenjoen Mansikkamajalla, Siilinjärven Huvikummussa ja Heinäveden Kerman lavalla. Oli joko pelkkä "nuorisoilta" eli disko ja joku kotimainen rokkibändi tai joissain paikoissa nuorisopuoli ja "humppapuoli". Ei tarvinnut olla mikään suosikkibändi edes soittamassa että tuli lähdettyä.

Päivämäärä:   4.7.24 09:37:29

Kiitos kaikista muisteloista, vaikka ihan kaikki eivät tajunneet topicin ideaa. ;)

Päivämäärä:   4.7.24 09:59:46

Luettiin lehtiä! Suosikkia, Hevoshullua ja Villivarsaa, SinäMinää, Reginaa... Lehdet käytiin tosi tarkasti läpi, ja niiden lukijapalstat ja kirjeenvaihtoilmoitukset oli kiehtovia. Tavallaan se oli yksi sen ajan "some". Sitten oli teksti TV ja puhelimen "linjat" jonne soitettiin lankapuhelimella ja linjoilla oli samaan aikaan monta keskustelijaa.

Päivämäärä:   4.7.24 10:07:30

Mä oon joskus pyörinyt KissFM:n chatissa :D ja jos joku hyvä chattimesta olis niin varmasti vieläkin voisin pyöriä.

Päivämäärä:   8.7.24 10:15:59

"Kiitos kaikista muisteloista, vaikka ihan kaikki eivät tajunneet topicin ideaa. ;)"

Mihin tässä nyt viitattiin?

Lähettäjä: Nostalgia 
Päivämäärä:   8.7.24 10:51:09

Olen elänyt ysärillä ikävuodet 9-16. Mitäs silloin tehtiin?

Ala-asteikäisenä:

- käytiin tallilla. Omat hoitohevoset olivat kaikkein tärkeimpiä ja niistä kilpailtiin
- mentiin illalla koulun pallokentälle pelaamaan pesistä tai jotain muuta peliä. Tästä sovittiin etukäteen koulupäivän aikana, koska kännyköitä ei ollut
- talvella käytiin hiihtämässä ja luistelemassa
- oltiin kavereiden luona myös yökylässä

Yläasteikäisenä:

- notkuttiin nuokkarilla kavereiden kanssa
- kuunneltiin kotona lempimusiikkia ja kirjoitettiin laulujen sanoja ylös
- tapetoitiin seinät julisteilla ja tehtiin kaikenlaisia kollaaseja tärkeimmistä kuvista :D
- vierailtiin paljon kavereiden luona
- viikonloppuisin juotiin pussikaljaa jossain puskassa tai teini-corollan takapenkillä
- puhuttiin lankapuhelimesta puheluita kauempana asuville kavereille. Se oli kallista!!
- oltiin kylillä, eli käveltiin edes takaisin ja välillä istuskeltiin jossain kaupan lastauslaiturilla ym. Sinne mentiin, missä oli väkeä! Kovilla pakkasilla kylän raitti hiljeni kovasti :D

Koko lapsuuden ja nuoruuden ajan kävin paljon kirjastossa ja luin paljon. Joka paikkaan kuljettiin kävellen tai pyörällä, eli siihenkin meni aikaa. Harrastukset oli halpoja ja niitä aloitettiin ja lopetettiin, joku harrastus oli aika jonkin aikaa in. Televisio oli tärkeä ja tiettyjä ohjelmia kerääntyi katsomaan koko perhe.

Päivämäärä:   8.7.24 19:51:59

Tuo on muuten totta, että kirjojen lisäksi luettiin lehtiä! Minullekin tuli parhaimmillaan kymmenkunta aikakauslehteä, lisäksi luin useita äidin nimellä tulleita lehtiä, luin lehtiä myös kirjastossa ja sanomalehtiäkin tuli kotiin useita.

Jos mietin omien vanhempieni vapaa-ajankäyttöä, niin isä liikkui paljon luonnossa, hiihti, valokuvasi ja kehitti kuvia itse sekä opiskeli englantia kansalaisopistossa, koska on sitä ikäluokkaa, että ei opiskellut englantia koulussa. Äiti luki, hiihti, harrasti posliininmaalausta (se oli tosi in ysärillä) ja hoiti puutarhaa. Molemmat myös opiskelivat uuden tutkinnon ysärillä työn ohessa, ja isä rakensi kotitaloomme pari uutta huonetta.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   8.7.24 20:04:00

Nostalgian ysäri oli 7 vuotta?

Lähettäjä: Nostalgia 
Päivämäärä:   8.7.24 20:56:08

P: kirjoitusvirhe, tarkoitin ikävuosia 7-16.

Päivämäärä:   14.7.24 13:16:51

Tulin vain ottamaan keskustelun talteen. Kiitos kaikille muisteloista! (Toki saa jatkaakin, jos on vielä jotakin.)

Nostalgia: Lankapuhelimesta minäkin soittelin aina maratonpuheluja varsinkin yhdelle serkulle. Jossakin vaiheessa sain omaan huoneeseen sivupuhelimen.

Minua itseäni ärsyttää se, kuinka paljon nykyään vain roikun puhelimella, vaikka oikeasti nautin paljon enemmän muista asioista. Yritän tämän topicin ideoilla saada elämään muuta sisältöä.

Päivämäärä:   16.8.24 23:19:40

Tulin vielä tänne, kun muistin yllättäen tämän ysäriaiheisen blogin:

https://nuoruusdisko.blogspot.com/.

Päivämäärä:   17.8.24 00:15:53

r, ilokseni löysin muutaman mielenkiintoisen kirjeystävän, osin tämän topicin innoittamana. :D

Päivämäärä:   17.8.24 00:21:13

Ällö: Kiva! Itsellä on vähän jäänyt se asia, mutta ehkä vielä jossakin vaiheessa...

Lähettäjä: poikkeus 
Päivämäärä:   17.8.24 00:23:18

Olin ysärillä teini-ikäinen ja yksinäinen kun samantyylisiä kavereita ei ollut. Ulkopuolisuuden tunne oli valtava, vaikka en siis ollut kiusattu missään vaiheessa. Vasta nuorena aikuisena internet avasi mulle sosiaalisen maailman ja sieltä löytyi sitten samanhenkistä porukkaa sekä poikaystävä. Minun olisi kuulunut syntyä 20 vuotta myöhemmin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.