Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kenelläkään täällä alopeciaa?

Lähettäjä: xxx 
Päivämäärä:   7.5.24 23:02:33

Onko muita tuosta kärsiviä täällä?
Itseltäni kampaaja huomasi pari hiuksetonta läiskää nyt keväällä ja oli varma, ettei niitä edellisellä kerralla ollut. Isompi on vielä sellaisessa paikassa, etten olisi itse varmaan vieläkään sitä huomannut. Molemmat läiskät onneksi jäävät näkymättömiin, ainakin toistaiseksi, kun hiukset ovat kiinni. Uusia hentoja karvoja molemmissa kasvaa, mutta "kauhulla" odotan, milloin ilmaantuu uusi. Oikeasti en kovin paniikissa vielä asiasta ole, positiivista on, että tämä ei onneksi tartu eikä ole kuolemaksi...

  Re: Kenelläkään täällä alopeciaa?

Lähettäjä: El Chefe 
Päivämäärä:   8.5.24 06:02:11

Mulla on. Oisko ollut 2020 kun huomasin että niskassa on kalju kohta. Kalju on kasvanut hitaasti, mutta vääjäämättä ja läikkiäkin on tullut, mutta ilokseni ennen joulua huomasin ekan kerran myös uutta kasvua. Reilusti yli puolet hiuksista on jo lähtenyt. Kyllähän se melko shokki oli aluksi ja monet itkutkin piti itkeä ja voi olla vielä itkettävänäkin, mutta aina tulee muistaa asioiden suhteellisuus. Tämä sairaus ei vaikuta toimintakykyyn eikä ole vaarallinen. Ainoastaan ulkonäkö muuttuu. Toki se on henkisesti raskasta kun näkyy selkeästi ulospäin. Jos tilanne on riittävän paha olet oikeutettu saamaan palvelusetelin peruukkia varten. Ei kata koko peruukin hintaa, mut jonku satasen kuitenkin. Sitä kannattaa lähteä kyselemään terveyskeskuksen kautta.
Vertaistukea kannattaa hakea, ainakin allergia ja astmaliitolla on jotain myös alopeetikoille, mut suht aktiivinen facebook ryhmä Alopeciaklubi on hyvä kans.

Muista, että hiuksia enempää tälle sairaudelle ei tarvitse antaa. Eli älä anna sen estää lähtemästä, menemästä ja elämästä vaikka välillä ahdistaisikin. Se mitä muut ajattelee, on muiden ongelma, ei sinun.

  Re: Kenelläkään täällä alopeciaa?

Lähettäjä: xxx 
Päivämäärä:   8.5.24 22:51:06

Kiitos vertaistuesta, El Chefe.
Tuo oli kyllä hyvä pointti, että "hiuksia enempää tälle sairaudelle ei tarvitse antaa" ja tällä mielellä ainakin nyt olenkin. Onneksi suhtaudun yleensäkin positiivisesti asioihin, ja olen muistuttanut itselleni, että tämä sairaus ei minua mitenkään vammauta. Totuttelemista tietysti on, kun itselläni on aina ollut paksut ja hyväkuntoiset hiukset. Mahdollistahan sekin on, että "kaljuuntuminen" jää vain pariin läiskään silloin tällöin. Nähtäväksi jää, miten omalla kohdalla käy.
Paljon olen nyt lukenut aiheesta, ja tuo peruukkiasia on tiedossa, vaikka kukapa tietää tulenko sellaista tarvitsemaankaan. Allergia- ja astmaliiton toiminnasta itsekin luin, mutta kiitos myös tuosta faceryhmävinkistä, ja tsemppiä kaikkeen myös sinulle!

  Re: Kenelläkään täällä alopeciaa?

Lähettäjä: jane 
Päivämäärä:   8.5.24 23:13:34

Mulla oli työkaveri jolla oli tuo sairaus. Oltiin varmaan vuosi oltu töissä viereisissa huoneissa enkä tajunnut asiaa! Hänellä oli hyvä peruukki, silmärajaukset, kiva meikki,en todellakaan huomannut että hänellä ei kasva tukkaa eikä karvoja. Vasta kun itse kertoi.

  Re: Kenelläkään täällä alopeciaa?

Lähettäjä: hwaa 
Päivämäärä:   8.5.24 23:20:14

Minullakin eräällä kollegalla on ja hän käyttää töissä peruukkia asiakkaiden nähden. Paperitöissä kollegojen kesken voi olla huivi tai pipo päässä mutta asiakkaat voivat kommentoida törkeästi kaljulle naiselle, niin käyttää sitten peruukkia.

En edes tiennyt koko asiasta ja peruukista, ennen kuin hän itse sanoi siitä kun tälläsi hiuksiaan ja sanoi sitten tälläävänsä peruukkia. En todellakaan ollut tajunnut hänellä oelvan peruukki.

Hän kertoi myös, että ei häntä hävetä olla kaljuna, mutta käyttää kotonakin pipoa usein siksi, että muuten alkaa palella. Aika jännä. En ollut koskaan tajunnut, että pään kautta haihtuu paljon lämpöä js hiuksia ei ole.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.