Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onko huolestuttavaa tuntea empatiaa "pahoja" koh

Lähettäjä: taan? 
Päivämäärä:   27.4.24 15:08:35

Siis jopa kovan luokan rikollisia, jotka eivät oikeasti ansaitsisi mitään myötätuntoa. Saatan miettiä esim. että mitä on ollut taustalla, että vinksahtaa niin, että tappaa tai raiskaa jonkun. Myös elokuvia katsoessa ja kirjoja lukiessa saatan miettiä ns. pahisten taustatarinoita ja mustavalkoiset hyvä-paha-asetelmat ärsyttävät, koska ajattelen, että pahiksia tehdään, eikä sellaisiksi synnytä.

Lapsena ja nuorena ajattelin itsekin, että on olemassa yksiselitteisesti pahoja ihmisiä, ja sitten niitä hyviä, ja että ymmärtäminen on yhtä kuin hyväksyminen. Toki ajatusmaailmani muuttumiseen on saattanut vaikuttaa se, että olen sosiaalialalla, ja tehtäväni on auttaa myös pahantekijöitä ja rikollisia pysymään kaidalla polulla, ei vain auttaa pelkkiä uhreja.

Toki tämän ajatusmaailman myötä minun on ollut huomattavasti helpommin antaa anteeksi myös itseäni kiusanneille, pettäneille, ahdistelleille ja muulla tavalla väärin kohdelleille ihmisille, ja olen saanut omaan elämääni rauhaa.

Silti mietin välillä, olenko itse jotenkin vinksahtanut, kun olen alkanut ymmärtää näitä "pahoja" ihmisiä. Kyllä heidän tekonsa yhä hirvittävät.

  Re: Onko huolestuttavaa tuntea empatiaa "pahoja" koh

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   27.4.24 15:11:39

Ei ole huolestuttavaa. Empatian lisääntyminen kokonaisuutena maailmassa vähentää automaattisesti myöskin pahuutta kokonaisuutena, tämä on ihan satavarma.

  Re: Onko huolestuttavaa tuntea empatiaa "pahoja" koh

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.4.24 15:11:57

Ei tietenkään ole huolestuttavaa. Ymmärtäminen tai empatian tunteminen ei tarkoita tekojen hyväksyntää.

  Re: Onko huolestuttavaa tuntea empatiaa "pahoja" koh

Lähettäjä: pentti 
Päivämäärä:   27.4.24 15:24:05

Erityisesti naisilla on tuo ilmiö "juuri minun rakkauteni ja huolenpitoni eheyttää tuon ihanan, hairahtuneen miehen". Sitten luetaan tarinan loppu iltapäivälehdistä ja murhainfosta.

  Re: Onko huolestuttavaa tuntea empatiaa "pahoja" koh

Lähettäjä: ….. 
Päivämäärä:   27.4.24 15:24:32

Ei ole. Minä tunnen samoin, mutta en tietenkään hyväksy pahoja tekoja.

  Re: Onko huolestuttavaa tuntea empatiaa "pahoja" koh

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.4.24 15:42:00

Ei ole huolestuttavaa. Tunnet emptiaa heidän kokemaa vääryyttä kohtaan vaikka et hyväksyisi itse pahaa tekoa. Ja vääryyden kokeminen ei anna kenellekään oikeutta tehdä vääryyttä toista kohtaan.

  Re: Onko huolestuttavaa tuntea empatiaa "pahoja" koh

Lähettäjä: huoh 
Päivämäärä:   27.4.24 15:52:38

"Erityisesti naisilla on tuo ilmiö "juuri minun rakkauteni ja huolenpitoni eheyttää tuon ihanan, hairahtuneen miehen". Sitten luetaan tarinan loppu iltapäivälehdistä ja murhainfosta."

Juu koska tästähän voi vetää suorat yhtäläisyysmerkit empatian tuntemiseen henkilöä kohtaan, jota ei ole koskaan tavannut tai ollut yhteyksissä eikä aiokaan. Huoh, huoh ja vielä kerran huoh.

  Re: Onko huolestuttavaa tuntea empatiaa "pahoja" koh

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   27.4.24 15:57:48

Ei ole. Kyllä minäkin tunnen empatiaa ja ymmärrystä pahoja kohtaan koska ajattelen että heillä itsellään on ollut asiat huonosti ja heitä on esim. lapsena kohdeltu pahasti mutta se ei tarkoita sitä että hyväksyisin pahat teot.

  Re: Onko huolestuttavaa tuntea empatiaa "pahoja" koh

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.4.24 16:04:52

Itse katson Youtubesta UDY:n videoita jossa vieraat voivat hakea ja tehdä lojaalisuustestin kumppaneilleen. Sitten vuokraaavat miljoonäriasunnon ja katsovat haluaaki tilanteesta tiedoton oleva pettää kumppaniaan (joka puolella on kameroita jne).

Siellä näkyy välillä naisia ja miehiä jotka itse ehdottaa pettämistä ja haluavat sen heti tehdä ja ovat jossain pilvilinnassa. Muakin käy jotenkin niitä sääliksi kun jäävät kiinni ja tajuavat etteivät pääsekkään rikastumaan ja naimaan. Vaikka ovatkin ihan kusimulkkuja eivätkä ansaitse parisuhdetta niin minuakin välillä huolestuttaa että tunnen sääliä heitä kohtaan kun heidän pilvilinnansa romahtavat kameroiden edessä tajutessaan että tämä olikin vaan valetta kaikki. En hyväksy heidän tekoa mutta mietin aina miten olevat yksin surkeana ajaessa autollaan kotia ja pakkaamaan tavaroita kun äsken luulivat rikastuvansa ja saavansa sitä "itseä".

  Re: Onko huolestuttavaa tuntea empatiaa "pahoja" koh

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   27.4.24 16:07:19

Ei, on paljon huolestuttavampaa, että iso osa aikuisista ajattelee kuin pikkulapset ja jaottelee ihmisiä mustavalkoisesti hyviin ja pahoihin jakaen lapsellista empatiaansa vain ensiksi mainituille.

On erittäin tervettä, että kykenee asettumaan myös väärintekijän asemaan ja olemaan pahoillaan myös hänen puolestaan. Se ei tarkoita, että antaisi hyväksyntänsä hänen teoilleen, mutta se voi tarkoittaa esim. sitä, että ymmärtää tekoihin johtaneita syitä ja näkee myös ne asiat, jotka tilanteessa voivat olla väärintekijän kannalta epäreiluja ja kohtuuttomia.

  Re: Onko huolestuttavaa tuntea empatiaa "pahoja" koh

Lähettäjä: n 
Päivämäärä:   27.4.24 16:20:39

” Erityisesti naisilla on tuo ilmiö "juuri minun rakkauteni ja huolenpitoni eheyttää tuon ihanan, hairahtuneen miehen". Sitten luetaan tarinan loppu iltapäivälehdistä ja murhainfosta.”

Juu..empatiaa saa tuntea mutta tyhmä ei tarvitse olla.

  Re: Onko huolestuttavaa tuntea empatiaa "pahoja" koh

Lähettäjä: Aidan 
Päivämäärä:   27.4.24 16:29:11

Tervettä sanoisin ja teen myös samoin. Tosin joudun opettelemaan torjumista ja rajojen vetoa. Olenkin päätynyt työskentelemään kaltoinkohdeltujen pariin.
Vähän sama kuin tuo luomani Oketko kostanut.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.