Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tyroksiinin viitearvot

Lähettäjä: Kilppari 
Päivämäärä:   26.4.24 19:13:02

Voiko olla kilpirauhasen vajaatoimintaa tai jotain laiskuutta kun aina väsyttää vaikka miten nukkuisi. Tyroksiini 12,7 (viitearvo 11-22). Hb 130 ja ferritiini 120.

  Re: Tyroksiinin viitearvot

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   26.4.24 19:18:29

Googleen väsymys syyt.

  Re: Tyroksiinin viitearvot

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   26.4.24 19:37:13

Eikö otettu TSH-arvoa? Tuo on mielestäni matala T4V arvo, mutta mulla saattaa olla vääristynyt käsitys, kun itsellä vajis ja pitää olla 20, jotta ok olo.

  Re: Tyroksiinin viitearvot

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   26.4.24 21:23:04

Viitearvot on mitä on. Meillä miehellä oli kauhea aivosumu ja väsymys ja vaikka mitä. Kilpirauhasarvot oli muka ok useammassa verikokeessa ja sai masennuslääkkeet. Lopetti niiden syömisen kun ei niistä ollut hyötyä. No nyt vasta selvisi että vika oli oikeasti kilpirauhasessa. 2 päivää tyroksiinitabletteja mies on entisellään ja väsymys ja kärttyisyys poissa. Uskomatonta.

  Re: Tyroksiinin viitearvot

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   26.4.24 22:11:00

Ota itse tsh, t4 ja t3 jos haluat tietää oikeat tulokset.

Tuo ei kerro vielä mitään. Voi myös olla että tauti on vasta tuloillaan. Vähennä hiilareita ja syö enemmän kasviksia ja marjoja.

Entäs miten on d-vitskut ja b-vitskut?

  Re: Tyroksiinin viitearvot

Lähettäjä: Ok 
Päivämäärä:   26.4.24 23:49:06

Noi on aika normaalit arvot. Toki mikään ei kiellä tutkimasta syvemmin mutta noiden ilmoittamiesi arvojen perusteella ei mitään selkeää suoraa syytä väsymykseen näy.

  Re: Tyroksiinin viitearvot

Lähettäjä: Kilppis 
Päivämäärä:   27.4.24 07:52:24

T4V laskee vajaatoiminnassa
Arvo kertoo kuinka hyvin kilpirauhanen toimii
Hyvä arvo on silloin kun se on viitearvon yläkolmanneksessa eli lähempänä 20
Itse pyrin siihen ja TSH arvossa taas alle yhden lukemaan. Eli mahdollisimman kaukana nämä kaksi toisistaan mielellään viitearvoissa.
Silloin voin parhaiten.

  Re: Tyroksiinin viitearvot

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.4.24 08:03:33

Se on ihan sama mihin itse pyrkii kun lääkärit ei määrää tarpeeksi lääkettä.
Minulla on arvot TSH 0,6 ja T4 12,5 ja lääkäri määräsi vähentämään lääkitystä koska tuo TSH on kuulemma liian alhainen. Itse olsin halunnut lisätä lääkitystä koska oireet ja t4 viittaavat vajaatoimintaan.

  Re: Tyroksiinin viitearvot

Lähettäjä: Qi 
Päivämäärä:   27.4.24 08:05:05

Väsymykseen voi olla aika monta muutakin eri syytä kuin ferritiini ja kilppari...

  Re: Tyroksiinin viitearvot

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.4.24 08:16:48

Normaali arvohan tuo on. Minulla on jatkuvasti viitteen alarajalla tai alle viitearvon, mutta lääkäreiden mielestä se on ihan hyvä arvo. TSH on viitteissä.

  Re: Tyroksiinin viitearvot

Lähettäjä: Kilppis 
Päivämäärä:   27.4.24 08:29:48

Oma vointi on se tärkein kriteeri, ei lääkärin mielipide
Hyvä lääkäri kysyy vointiasi

  Re: Tyroksiinin viitearvot

Lähettäjä: Ok 
Päivämäärä:   27.4.24 08:46:03

Mutta kun siihen omaan vointiin vaikuttaa kaikki muukin kuin pelkkä kilpirauhanen, turha sitä on lääkitä kun se verikokeen mukaan on kunnossa.

  Re: Tyroksiinin viitearvot

Lähettäjä: Uni 
Päivämäärä:   27.4.24 09:36:03

Ennen ferritiiniä trendinä oli kilpirauhanen

  Re: Tyroksiinin viitearvot

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.4.24 09:58:15

Voi olla aivolisäkeperäinen vajaatoiminta, jolloin tsh ei nouse, vaikka t4 on alhaalla.

  Re: Tyroksiinin viitearvot

Lähettäjä: Mitä mieltä? 
Päivämäärä:   27.4.24 10:05:51

Mitä mieltä näistä arvoista:

T4-V 13 (9,0 - 19)
TSH 0,54 (0,50 - 3,6)

En ole yhtään perehtynyt kilpirauhasjuttuihin...

  Re: Tyroksiinin viitearvot

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   27.4.24 10:09:09



T4-V 13 (9,0 - 19)
TSH 0,54 (0,50 - 3,6

Ihan ok jos voit hyvin, ei noista voi olla mitään mieltä tietämättä syötkö lääkettä ja syltkö sitä liika vai vajaatoimintaan eli onko sairaus jo todettu ja mikä, onko sinulla ylipäätään kilpirauhasta yms.

  Re: Tyroksiinin viitearvot

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   27.4.24 10:34:19

Esidiabetes aiheuttaa myös jatkuvaa väsymystä verensokerin heilahteluiden vuoksi ja siihen tarjotaan hoidoksi ruokavaliota ja painon pudotusta. T-4V arvo 12 on matala ja tarvitaan TSH-arvo lisäksi.

  Re: Tyroksiinin viitearvot

Lähettäjä: Mitä mieltä? 
Päivämäärä:   27.4.24 10:37:17

En syö tyroksiinia missään muodossa.

Voiko nuo viitata enemmän siis vajaa- vai liikatoimintaan? Jos pitäisi jompi kumpi sanoa? Mulla on ollut vähän molempiin sopivia oireita + raudanpuutetta (syön rautaa koko ajan sen takia). Raudanpuutteeseenkin liittyy tosi moni kilpparioire...

  Re: Tyroksiinin viitearvot

Lähettäjä: Mitä mieltä? 
Päivämäärä:   27.4.24 14:40:06

Up

  Re: Tyroksiinin viitearvot

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   27.4.24 14:48:39

No siis tuo tyroksiini on matala ennemmin kuin korkea, eli siis enemmän viittaa vajaa- kuin liiketoiminnan suuntaan. Mutta se on kuitenkin ihan reilusti normaalialueella, joten ei se varsinaisesti tarkoita mitään poikkeavaa. TSH kannattaisi mitata myös, ja mahdollisesti tpoab. Eikö sinulta todella ole mitattu TSH? Yleensä se otetaan aina, kun kilpirauhasarvoja halutaan mitata.

  Re: Tyroksiinin viitearvot

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   27.4.24 16:57:39

Ei viittaa kumpaankaan, vaan hyvät arvot ovat.

  Re: Tyroksiinin viitearvot

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   27.4.24 23:47:04

T4V voi laskea muistakin kuin kilpirauhasesta johtuvista syistä, eli paha sanoa mitään.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.