Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mitä asioita teet eri tavalla kuin vanhempasi

Lähettäjä: ... aikoinaan? 
Päivämäärä:   26.4.24 16:22:27

Kysymys otsikossa ja nimimerkkikentässä. Tietysti on paljon ihan käytännön asioita, jotka nykyään tai eri ammateissa ja eri asumismuodoissa tehdään eri tavalla. Hän lähinnä periaatteellista eroja.

Meillä nukutaan lomalla pitkään ja tehdään asioita periaatteella "jokaiselle jotakin". Ja aamupala syödään myöhään! Lapsena lomareissuilla ei saanut nukkua pitkään koska sitten olisi sama olla kotona. Aamupala syötiin vielä aikaisemmin kuin arkena kotona, eikä kenelläkään ollut nälkä. Silti olisi pitänyt vaan syödä. Paitsi pekonia, koska "ethän sinä siitä tykkää kun eihän meillä ole ikinä ollut!".

Kompromisseja tehdään perheessä ja ihan ilman riitelyä.

  Re: Mitä asioita teet eri tavalla kuin vanhempasi

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.4.24 16:24:34

Pidän huolta ympäristöstäni ja läheisistäni parhaan kykyni mukaan.

  Re: Mitä asioita teet eri tavalla kuin vanhempasi

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.4.24 16:43:00

Äitini laittoi aina kaikkien muiden tarpeet omien tarpeidensa edelle. Minä taas osaan olla terveellä tavalla itsekäs ja elää omaa elämääni ensisijaisesti itseäni varten.

  Re: Mitä asioita teet eri tavalla kuin vanhempasi

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.4.24 16:46:44

Vältetään riitelyä, asiat ratkaistaan yhdessä. Syödään ja herkutellaan yhdessä. En vaadi lapsiani oikeastaan siivoamaan, kotona pitää olla siistiä ja heidän huolehtia että huoneet on suht siistit. Sänkyjä ei tarvitse pedata. Kannustetaan kokeilemaan ja yrittämään parhaansa. Viedään harrastuksiin ja kisoihin. Panostetaan uraan mutta ollaan aina läsnä ja kotona.

Lapsuudessa tapeltiin, rähjättiin sotkusta, kukaan ei vienyt harrastuksiin tai tullut kisoihin, syötiin hotkaisten, kukaan ei kannustanut ja auttanut opinnoissa. Ei vietetty juurikaan aikaa vanhempien kanssa.

  Re: Mitä asioita teet eri tavalla kuin vanhempasi

Lähettäjä: Lapsi 
Päivämäärä:   26.4.24 16:49:02

En haali lapsia ja eläimiä hetken mielijohteesta vaan mietin paljon kauaskantoisemmin halujeni ja niiden toteuttamisen seurauksia.

  Re: Mitä asioita teet eri tavalla kuin vanhempasi

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   26.4.24 18:13:50

-En ole hankkinut lapsia lainkaan, vanhemmillani 3.
-En ole tarvinnut asuntolainaa (lapsettomana valmistuin ajallaan, tein töitä ja kulut oli pienet, ostimme pienen vanhan kerrostaloasunnon uuden rivitalonpätkän rakennuttamisen sijaan)
-En ole vaihtanut autoa vähän väliä uuteen, enkä koskaan ostanut autoa velaksi toisin kuin vanhempani.
-En tee ylitöitä lähes lainkaan toisin kuin työnarkomaanivanhempani
-Valitsen kalliimpia hotelleja ja ravintoloita kuin vanhempani, toki osittain varmaan siksi etten ole koko aikuisikääni lainat tapissa kuten he oli käytännössä eläkeikään asti.
-Olen vaatinut puolisoltani tasapuolista vastuunkantoa kotitöistä, toisin kuin äitini, joka passasi koko perheen pitkän työpäivän päälle isän lorviessa sen mitä töiltään ehti.
-Meillä herätään aikaisin lomallakin, toisin kuin pitkään vapaapäivinään nukkuvat vanhempani. Tosin tämä tulee ihan puhtaasti puolisoni rutiineista.
-Aiemmin opiskeluaikana käytin runsaasti alkoholia ja harrastin irtosuhteita, siinä missä vanhempani tapasivat toisensa hyvin nuorena ja viihtyivät hengellisissä ja päihteettömissä porukoissa.

  Re: Mitä asioita teet eri tavalla kuin vanhempasi

Lähettäjä: vilkku 
Päivämäärä:   26.4.24 18:31:22

En ole hankkinut lapsia.
En ole mennyt naimisiin.
Asun vuokralla.

  Re: Mitä asioita teet eri tavalla kuin vanhempasi

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   26.4.24 18:52:06

En ole mennyt naimisiin, enkä hankkinut lapsia ja kohtelen puolisoani kauniisti ja riitelen rakentavasti, toisin kuin vanhempani. Teen puolisoni kanssa paljon töitä ja maksamme isoa asuntolainaa, päinvastoin kuin vanhempani jotka minimoivat työtunnit eikä heillä ollut koskaan lainaa.

Emme puolisoni kanssa puutu toistemme unirytmiin, ruokavalioon tai ruoka-aikoihin, meillä saa elää vapaasti niin kuin itsestä hyvältä tuntuu.

  Re: Mitä asioita teet eri tavalla kuin vanhempasi

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   26.4.24 20:02:07

Asumme kerrostalossa kaupungissa lähes keskustassa, vanhempani asuivat ikänsä omakotitalossa maalla. Käymme oopperassa, teatterissa ja konserteissa, vanhemmat ei koskaan. Rakastan pastaa ja nuudeleita, wokkiruokia, kiinalaista, kotona syötiin perunaa ja kastiketta. Äiti teki käytännössä kaikki kotityöt eli ”naisten hommat”, ei toimi meillä, mies saaluvan käyttää imuria, pestä astioita ja pyykkiä siinä missä minäkin.

  Re: Mitä asioita teet eri tavalla kuin vanhempasi

Lähettäjä: Sama 
Päivämäärä:   26.4.24 20:06:18

En hankkinut lapsia ollenkaan, eikä kaduta (46 v).

  Re: Mitä asioita teet eri tavalla kuin vanhempasi

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   26.4.24 20:10:33

Tukkapöllyä ei ole lapselle ole tarvinnut ikinä antaa. Itse sain, tosin varmasti aiheesta! En ole siitä katkera. =)

  Re: Mitä asioita teet eri tavalla kuin vanhempasi

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   26.4.24 20:12:34

Nii joo, ja olen ollut koko ajan kiinnostunut lapsen koulunkäynnistä (ehkä koska olen itse koulussa töissä) ja pakotan tekemään läksyjä ja lukemaan kokeisiin. Mä en saanut tukea koulunkäyntiin ja se menikin aikas pyllylleen.

  Re: Mitä asioita teet eri tavalla kuin vanhempasi

Lähettäjä: Norkko 
Päivämäärä:   26.4.24 20:33:03

Vanhempani ovat sodanjälkeistä nuukuuteen tottunutta sukupolvea. Ymmärrän heidän lähtökohtansa, mutta nyt heidänkään ei tarvitsisi enää niin nuukailla. Vanhempani ostavat edelleen halvinta mahdollista ja voi että sittä ylpeyden aihetta, kun halvalla saa (vaikka se olisi miten p*skaa). Kodinkoneet ovat niitä halvimpia mahdollisia ja jatkuvasti rikki. Itse ostan mieluummin laadukkaan ja kalliimman, joka kestää pitkään. En osta halvinta mahdollista tapettia tai laminaattia, vaan sitä mikä miellyttää silmää ja kestää aikaa.
Ravintolassa ei lapsena käyty ikinä ja kotona syötiin tavallista suomalaista ruokaa. Viinin juominen, juustojen maistelu tai eksoottiset ruuat olivat täysin tuntemattomia tapoja. Itse käyn mielelläni silloin tällöin ravintolassa, tykkään kokkailla erikoisempia ruokia ja toisinaan kaveriporukalla juodaan viiniä sekä maistellaan juustoja.
Lapsena kyläiltiin paljon niin sukulaisten kuin tuttujen luona. Omalta kohdalta tuo kyläilykulttuuri on kadonnut. Tietysti niitä samanikäsiä sukulaisiakin on paljon vähemmän. Kaverit taas ovat usein kiireisiä ja mieluummin nähdään kaupungilla tai harrastusten parissa kuin mennään lähestulkoon kutsumatta kylään.

  Re: Mitä asioita teet eri tavalla kuin vanhempasi

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   26.4.24 20:54:01

En hankkinut lapsia, en käytä alkoholia ollenkaan, käytän rahani järkevästi.

  Re: Mitä asioita teet eri tavalla kuin vanhempasi

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   26.4.24 21:14:46

Vähemmän sääntöjä. Ruokaa ei ole pakko syödä kunhan vähän maistelee. Wc paperi saa olla miten päin vaan, jääkaappi saa olla sellaisessa järjestyksessä kun sattuu olemaan.

Noi nyt ainakin.

  Re: Mitä asioita teet eri tavalla kuin vanhempasi

Lähettäjä: Lapsi 
Päivämäärä:   26.4.24 21:50:51

Rakastamme toisiamme, mieheni ja minä. Vanhempieni avioliitto oli äärettömän riitaisa ja onneton.

  Re: Mitä asioita teet eri tavalla kuin vanhempasi

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   26.4.24 21:54:01

No ainakin pesen ja lankaan hampaani enkä juopottele. Olen myös vela.

  Re: Mitä asioita teet eri tavalla kuin vanhempasi

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.4.24 22:58:35

- en ole alkkis
- lapsia ei pahoinpidellä fyysisesti eikä henkisesti
- kerron lapsilleni että rakastan heitä
- hankin yliopistokoulutuksen ja tuen lapsianikin kouluttautumaan
- olen mieheni kanssa rakkaudesta
- lapsia tehdään oman jaksamisen rajoissa, eikä dumpata niitä sieltä vanhemmasta päästä kun uusia syntyy (äidilläni 6kpl)
- tuen ja autan lapsiani mm. läksyissä ja harrastuksissa

  Re: Mitä asioita teet eri tavalla kuin vanhempasi

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.4.24 23:00:02

"En vaadi lapsiani oikeastaan siivoamaan, kotona pitää olla siistiä ja heidän huolehtia että huoneet on suht siistit. "

Miten tämä siis käytännössä tapahtuu? Ei tarvitse siivota, mutta siistiä pitää olla? Siivoat puolesta?

  Re: Mitä asioita teet eri tavalla kuin vanhempasi

Lähettäjä: Pilikullinen 
Päivämäärä:   26.4.24 23:05:51

Ainakin minä vaadin että lattia on siisti pl. kesken oleva leikki, kaapin ovet ovat kiinni ja omat pyykit laitetaan viimeistään kun sanon. Osaavat kyllä hakea puhtaat sanomattakin.

  Re: Mitä asioita teet eri tavalla kuin vanhempasi

Lähettäjä: mie 
Päivämäärä:   26.4.24 23:19:29

Koko koti ei ole koko ajan kuin nuoltu, puts plank, äidilläni oli siivousneuroosi, mulla ei.
En ajattele koko ajan mitä sukulaiset/naapurit sanoo, kuten äitini
En elä "herrojen" ja johtajien pelossa kuten äitini

Äitini oli kyllä äärettömän rakastava ja kiltti ihminen, toivon että olisi myös.

  Re: Mitä asioita teet eri tavalla kuin vanhempasi

Lähettäjä: Pilikullinen 
Päivämäärä:   26.4.24 23:23:51

Minä luulen että tuo "mitä ne muutkin nyt ajattelevat" on sellainen ikäluokkajuttu. Mun vanhemmillani oli se neuroosi, ja on ihanaa miten ovat vapautuneet siitä<3. Luulen että taustalla oli jotain sellaista, että jos teet jotain väärin, niin siitä seuraa paha rangaistus, vaikkei se olisi enää mahdollista. Tyyliin että saat huoran maineen jos treffailet liikaa ja huoralta menee kansalaisluottamus tai jopa henki. Tai ainakaan sellainen ei saa koskaan työpaikkaa.

  Re: Mitä asioita teet eri tavalla kuin vanhempasi

Lähettäjä: Ruusa 
Päivämäärä:   27.4.24 02:27:20

Minä pidän huolta, että meillä keskustellaan avoimesti asioista (oli ne sitten iloja, suruja, vaikeuksia, innostumisia, murheita tai ihan mitä vaan), kehutaan onnistumisista, tunteita saa näyttää eikä ns ”heikkoutta” tarvitse hävetä, pärjääminen vaikka koulussa ja urheilussa ei määritä ihmisen arvoa ja kerrotaan sekä näytetään toisille kuinka rakkaita he ovat <3
Itse kasvoin hyvin tunnekylmässä perheessä, jossa oikeastaan mistään asioista ei keskusteltu, itkemisestä sai huudot, ikinä ei kehuttu ja verrattiin aina muihin tuttavien saman ikäisiin lapsiin eikä mistään vaikeuksista saanut puhua. 10 oppilaana ja sm-tason urheilijana en koskaan ollut vanhemmilleni riittävän hyvä. Ja siitähän vasta riemu repesi, kun menin sairastumaan anoreksiaan, pilasin sillä kuulemma vaan äitini maineen ja tein sen tahallaan… Koska ennenkaikkea tärkeintä meillä omassa lapsuudenkodissani oli olla rikkomatta ulospäin esitettyä täydellisyyden kulissia. Siitä pidän huolen, että oman kattoon alla asiat on aivan toisin.

  Re: Mitä asioita teet eri tavalla kuin vanhempasi

Lähettäjä: Työ ensin 
Päivämäärä:   27.4.24 05:00:47

Jos vapaapäivälle oli suunniteltu jotain pakollista ja ”ikävää” työtä, esimerkiksi siivoaminen tai kaupassakäynti, niin äitini hoiti sen aina heti aamusta pois ja oli sitten loppupäivän vapaa. Minä taas nautin rauhassa vapaasta aamusta ja päivästä ja hoidan siivouksen ja/tai kauppareissun illalla.

  Re: Mitä asioita teet eri tavalla kuin vanhempasi

Lähettäjä: sande 
Päivämäärä:   27.4.24 09:57:46

En ole hankkinut lapsia ollenkaan (eli en tehnyt vahingossa nuorena lasta ja pilannut elämääni), yritän kaikkeni että en olisi katkera marttyyri, tosin olen jo perusluonteeltani enemmän optimisti kuin vanhempani. Elin villin ja vapaan nuoruuden, kyllä tätä työelämää ehtii kuitenkin puskea koko loppuiän. Elän onnellisessa parisuhteessa ja minulla on lemmikkejä ja kotieläimiä. Haluan asua maaseudulla ja olenkin asunut jo 20 vuotta vaikka äitini aikoinaan sanoi etten pärjäisi viikkoakaan maalla (hyvin on pärjätty!). En todellakaan välitä siitä "mitähän ne muut ihmiset ajattelee", tosin en kerro kaikkia asioitani kaikille, mutta ei kait kukaan niin tee.

  Re: Mitä asioita teet eri tavalla kuin vanhempasi

Lähettäjä: ö 
Päivämäärä:   27.4.24 10:09:35

Ostin merenrantamökin. Olen lapsesta asti halunnut mökkiä järven tai meren rannalta, mutta ei kuulemma tarvittu koska asuttiin okt ja aina voi mennä uimahalliin tai fillaroida kesäisin myllikselle tai bodomille.
Mulla 2 autoa, v8 ja vanha maasturi. Lapsena meillä ei ollut autoa koska vaarilta sai tarvittaessa lainaksi.
Mulla on mp, tarviiko enemmän selittää.
Mulla on hevonen, 2 kissaa ja kolme koiraa. Meillä oli aina yksi seropi kerrallaan.
Ei ikinä syöty ravintolassa koska kotona on ruokaa. Minä käyn silloin tällöin ulkona syömässä.

  Re: Mitä asioita teet eri tavalla kuin vanhempasi

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   27.4.24 10:27:59

Buhuu, ei meilläkään ollut mökkiä eikä ole vieläkään kun ei ole rahaa sellaista ostaa.

  Re: Mitä asioita teet eri tavalla kuin vanhempasi

Lähettäjä: Mutsi 
Päivämäärä:   27.4.24 10:30:37

No en ainakaan lyö lapsiani. Kolme lasta ja kertaakaan ei ole tarvinnut leipoa niitä turpaan tai vedellä nahkaremmillä persuksille. Ei tukkapöllyjä, ei mitään väkivaltaa.

  Re: Mitä asioita teet eri tavalla kuin vanhempasi

Lähettäjä: ö 
Päivämäärä:   27.4.24 11:14:49

.. otin pankista lainaa ja laitoin taloni ja mökkini pantiksi.

  Re: Mitä asioita teet eri tavalla kuin vanhempasi

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   27.4.24 11:48:17

Meillä ei huudeta, eikä muuteta ulkomaille töiden perässä vain siksi että toinen aikuinen haluaa.

  Re: Mitä asioita teet eri tavalla kuin vanhempasi

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   27.4.24 12:10:12

Ö

Pointti oli kaiketi se, että vähön paksua et lapset voisi vaatia vanhempia hankkimaan mökin.

Olihan sitä kuva saada oma yksisarvinen ja kuurakettikin

  Re: Mitä asioita teet eri tavalla kuin vanhempasi

Lähettäjä: laiska 
Päivämäärä:   27.4.24 12:21:22

- ostan valmisruokia
- käyn ulkona syömässä vähintään kerran viikossa
- siivoan harvoin ja kotona ei ole siistiä
- voin mennä nukkumaan vaikka tiskipöytä ei ole siisti
- minulla on harrastus
- pidän lomaa joskus ja matkustelen / mökkeilen

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.