Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Oletko sanonut syytä kun olet irtisanoutunut

Lähettäjä: koeajalla? 
Päivämäärä:   26.4.24 14:04:24

Syytähän ei tarvitse kertoa kun irtisanoutuu koeajalla, mutta onko joku kuitenkin sanonut ja mitkä muuten oli syyt irtisanoutua?

  Re: Oletko sanonut syytä kun olet irtisanoutunut

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   26.4.24 14:11:46

Niin ja oliko tässä syitä mitä ei saanut sanoa ? nimim ajankohtaista..

  Re: Oletko sanonut syytä kun olet irtisanoutunut

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.4.24 14:14:27

Niin irtisanoudutko koeajalla vai teetkö koeaikapurun?

  Re: Oletko sanonut syytä kun olet irtisanoutunut

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   26.4.24 14:14:49

Kerroin vaihtavani työpaikkaa

  Re: Oletko sanonut syytä kun olet irtisanoutunut

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   26.4.24 14:20:44

Lähettäjä: -
Päivämäärä: 26.4.24 14:14:27

Niin irtisanoudutko koeajalla vai teetkö koeaikapurun?

  Re: Oletko sanonut syytä kun olet irtisanoutunut

Lähettäjä: koeajalla? 
Päivämäärä:   26.4.24 14:21:16

+:

Mä olen käsittänyt, ettei uusi työpaikka ole hyväksytty syy koeajanpurulle/irtisanoutumiselle?

  Re: Oletko sanonut syytä kun olet irtisanoutunut

Lähettäjä: koeajalla? 
Päivämäärä:   26.4.24 14:22:30

"Niin irtisanoudutko koeajalla vai teetkö koeaikapurun?"

Kunhan vaan lähtee töistä ja sanoo etten tuu enää takasin.

  Re: Oletko sanonut syytä kun olet irtisanoutunut

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   26.4.24 14:23:53

Irtisanoutua voi milloin vain, myös koeajalla. Silloin työvelvoite jatkuu vielä ajan x, esim 2 vkoa. Koeaikapurun kohdalla työvelvoite päättyy heti. Ja joo, uusi työpaikka ei ole riittävä peruste purkuun.

  Re: Oletko sanonut syytä kun olet irtisanoutunut

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   26.4.24 14:28:39

Eli käytettävä termiä koeaikainen purku ja pitää olla mainitsematta uutta työtä. Tätä uuden työn mainitsemista hainkin ! "Ei ole riittävä peruste" vai saako siitä aiheen kinata enemmänkin ? Harva ta tietenkään kinaamaan lähtee, mutta teoriassa.

  Re: Oletko sanonut syytä kun olet irtisanoutunut

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   26.4.24 14:30:48

Purettu sopimus päättyy sitten välittömästi. Laittomasta syystä puretusta sopimuksesta olet velvollinen korvaamaan työnantajan menetykset.

  Re: Oletko sanonut syytä kun olet irtisanoutunut

Lähettäjä: Jaana Järvenheimo 
Päivämäärä:   26.4.24 14:39:33

Olen irtisanoutunut koeajan puiteissa. Sanoin, että en kokenut yritystä ja työtehtävää itselleni sopiviksi. Sain olankohauttelua vastaukseksi. Oli tietenkin uusi työpaikka tiedossa, mutta enpä sitä mitään sanonut eivätkä kysyneet.

  Re: Oletko sanonut syytä kun olet irtisanoutunut

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.4.24 14:48:46

Siis ainahan voit sanoa vaihtavasi työpaikkaa, mutta silloin kyse on irtisanoutumisesta, ei koeaikapurusta. Nämä termit on oikeasti aika tärkeitä ja tarkkoja. Koeaikapurkua et saa tehdä toisen työpaikan takia, sillä koeaikapurun täytyy olla työpaikkaan liittyvää, mistä olet lähdössä. Se, onko se syy todellinen, on eri asia.

Eli vaikka lähtisit paremman palkan takia muualle, sanot, että työ ei vastannut odotuksiasi tai et sano mitään, esimerkiksi.

Itse olen tehnyt koeaikapurun viikko töiden aloittamisesta, ilmoitin vain syyski ettei työ ollut sitä mitä luvattiin. Tämä oli ihan totta ja jäinkin työttömäksi sen jälkeen hetkeksi. Ei olisi tarvinnut syytä kertoa, mutta ihan valtava elin otsassa kyllä oli tuon kusetuksen takia enkä pelännyt tuoda sitä ilmi. Se ei tosin esimiestä kiinnostanut tippaakaan, ilmoitti vain että on oma valintani jäänkö loppupäiväksi vai lähdenkö heti, minne palautan koneen ja avaimet :D

  Re: Oletko sanonut syytä kun olet irtisanoutunut

Lähettäjä: Oujee 
Päivämäärä:   26.4.24 14:49:01

Työntekijän ei tarvitse perustella tai antaa syytä työsuhteen purulle hänen puoleltaan koeaikana. (Työnantajan toisaalta pitää antaa jokin perustelu, jos hän haluaa purkaa työsuhteen koeajalla.)

  Re: Oletko sanonut syytä kun olet irtisanoutunut

Lähettäjä: Erakkorapu 
Päivämäärä:   26.4.24 14:57:02

"Mä olen käsittänyt, ettei uusi työpaikka ole hyväksytty syy koeajanpurulle/irtisanoutumiselle?"

Todellakin uusi työpaikka on hyväksytty syy irtisanoutumiselle! Muttei koeajanpurulle.

  Re: Oletko sanonut syytä kun olet irtisanoutunut

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.4.24 15:07:22

Yhdessä paikassa sanoin että ei ole varaa ajaa sinne (50 km suuntaansa). Osittain oli totta, sähkön hintojen nousu alkoi silloin. Oikeasti homma kusi siellä niin hyvin että minun jälkeen sieltä lähti kolme muutakin.

Yhdessä paikassa valittelin että fyysinen terveys pettää. Osittain totta sekin. Mutta oikeasti siellä oli johtajatasolla työpaikkakiusaamista, jota jaksoin vuoden päivät. Minun lähdön jälkeen lähti pari muutakin samasta syystä ja ennen minua yksi toinenkin.

Yhdestä paikasta lähdin nopeasti. Mulla petti pää (raskas elämänvaihe oli meneillään silloin). Sanoin asiasta jo ennen irtisanoutumista, mutta eivät kuunnelleet. Lopulta vein avaimet ja sanoin tilanteen suoraan. Pomo ei tykännyt, mutta työkaverit ymmärsi. Sen jälkeen tulikin semmonen masennus, että en muista siitä ajasta seuraavaan neljään viikkoon mitään.

Yhdestä paikasta lähdin sanomalla että muutan muualle. Sen kohdalla puhuin totta. Mitään muuta syytä lähdölle ei ollut.

  Re: Oletko sanonut syytä kun olet irtisanoutunut

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   26.4.24 15:07:49

Koeajalma kannattaa mieluummin purkaa kuin irtisanoa soppari

  Re: Oletko sanonut syytä kun olet irtisanoutunut

Lähettäjä: j 
Päivämäärä:   26.4.24 18:04:54

Ei irtisanoutumisen syytä tarvitse TYÖNTEKIJÄN sanoa koskaan.
Koeajalla ei ole irtisanoutumiseen mitään merkitystä. Eräät ovat ymmärtäneet väärin koeaikapurun. Ei se ole irtisanominen = ollaan irtisanomisaika töissä vaan työsuhteen purku = työ loppuu heti.

Työsuhteen purkamiseen tarvitaan aina syy. Koeaika riittää syyksi ja jos tarkemmin selvitetään , että ei ole epäasiallinen, syyn pitää liittyä siihen työpaikkaan. Ei siis parempi työpaikka kelpaa syyksi, mutta se kelpaa, että ei tämä työ ollut sitä mitä odotin.

  Re: Oletko sanonut syytä kun olet irtisanoutunut

Lähettäjä: Biibs 
Päivämäärä:   26.4.24 19:27:47

Siis koeajalla tehdään koeaikapurku.

  Re: Oletko sanonut syytä kun olet irtisanoutunut

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.4.24 19:52:06

Sanoin koulun takia vaikka ei oikeesti siitä enää ollut vaan työ oli niin s**tanan tylsää :D Silloin oli vielä pandemia juuri alkanut niin oli hyvä tekosyy sanoa että koulu rankistui sen takia eikä ole enää aikaa molemmille, työlle ja koululle. Vaikka irtisanouduin koeajalla niin jouduin silti antamaan virallisen syyn koneelle koska pomon tehtävänä oli irtisanoutuneille antaa palautekyselly työstä, yhteisöstä jne. Siinä irtisanoutumisvaihtoehdoissa oli mm koulun takia niin muistan valinneeni sen.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.