Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Narsistin ihmisarvo?

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   26.4.24 08:35:34

Tuli tosta toisesta topasta mieleen, kun narsistit aina vetoavat "ihmisarvoon" kun heitä pyydetään tilille tekemisistään. Niin mikä se ihmisarvo oikeastaan on? Eikö se nimenomaan liity siihen, että elää ihmisiksi, yhteisten sääntöjen mukaan?

Hesarissa oli jokin aika sitten juttu miehestä, joka oli diagnosoitu narsisti. Hän vetosi nimenomaan ihmisarvoon myös, että heitä leimataan jne vaikka heilläkin on ihmisarvo. Olen törmännyt tähän parin diagnosoidun narsistin kanssa. Käyttäydyttyään todella ala-arvoisesti ja kaikkia sopivaisuussääntöjä vastaan, he alkavat ulista, että kyllä heilläkin on ihmisarvo!

Oletteko törmänneet samaan ja mikä tämä maaginen ihmisarvo on, että heitä pitäisi arvostaa ja kohdella hyvin, tekivätpä he mitä tahansa. Onko se vain tavallista manipulointia vai mitä?

  Re: Narsistin ihmisarvo?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.4.24 08:37:41

Joku keinohan pitää olla sanoa vastaan. Eihän muut hyväksy sitä perseilyä ja jos alettaisiin toimiin niin oikein paha pitäisi sulkea vankilaan. Kyllä ne tietää että rikkovat rajoja mutta kokevat että siihen on oikeus.

  Re: Narsistin ihmisarvo?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.4.24 08:39:22

KAIKILLA on ihmisarvo. Ihan kaikilla.

  Re: Narsistin ihmisarvo?

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   26.4.24 08:40:36

No voin vastata tähän omasta näkökulmastani, taustalla pitkä avioliitto dg. narsistin kanssa. Minulle ihmisarvo on sitä, että jokaisella on oikeus tulla kohdatuksi omana itsenään, hyvine ja huonoine piirteineen. Minulla itselläni on velvollisuus huolehtia siitä, miten annan itseäni kohdella. Jos puolisoni loukkaa minua, otan asian puheeksi ja kerron, miltä se minusta tuntuu. Vedän rajoja, päätän mitä olen valmis sietämään. Silti hyväksyn puolisoni sellaisena, kun hän on.

  Re: Narsistin ihmisarvo?

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   26.4.24 08:41:32

"Ihmisarvo on käsite, joka viittaa jokaisen ihmisen perustavanlaatuiseen arvoon, oikeuksiin ja kunnioitukseen pelkästään sen vuoksi, että hän on ihminen. Ihmisarvoon sisältyy käsitys siitä, että jokaisella ihmisellä on luonnostaan tiettyä arvoa, joka ei riipu hänen asemastaan, statuksestaan, varallisuudestaan, taustastaan, rodustaan, uskonnostaan, sukupuolestaan tai muista ominaisuuksistaan. Ihmisarvoa pidetään yleisesti moraalisena periaatteena, joka ohjaa kohtelua ja kunnioitusta kaikkia ihmisiä kohtaan. Ihmisarvo liittyy myös usein ihmisoikeuksiin ja oikeudenmukaisuuteen yhteiskunnassa."

Niin, tuon mukaan ihmisarvo kuuluu kaikille, mutta en ymmärrä miten se liittyy siihen, ettei ihminen joutuisi vastuuseen teoistaan. Joutuvathan kaikki ei-narsistisetkin ihmiset teoistaan vastuuseen. Ja narsisti jos kuka on aina syyttämässä jotakuta muuta ongelmistaan?

  Re: Narsistin ihmisarvo?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.4.24 08:43:07

Eli jo tämä keskustelu kertoo karua kieltään siitä että narsisti pääsee vastuusta kohdellessaan muita paskasti.

  Re: Narsistin ihmisarvo?

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   26.4.24 08:43:47

” Niin, tuon mukaan ihmisarvo kuuluu kaikille, mutta en ymmärrä miten se liittyy siihen, ettei ihminen joutuisi vastuuseen teoistaan. ”

Eiväthän nämä liitykään toisiinsa mitenkään.

  Re: Narsistin ihmisarvo?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.4.24 08:43:58

Ei sillä olekaan mitään tekemistä vastuuseen joutumisen kanssa. Jokaista ihmistä tulee kohdella ihmisenä, myös niitä jotka ovat tehneet pahoja asioita.

  Re: Narsistin ihmisarvo?

Lähettäjä: Omalla 
Päivämäärä:   26.4.24 08:44:24

"Jos puolisoni loukkaa minua, otan asian puheeksi ja kerron, miltä se minusta tuntuu. Vedän rajoja, päätän mitä olen valmis sietämään. Silti hyväksyn puolisoni sellaisena, kun hän on."
Omasta kokemuksestani: omista tunteista kertominen ja rajojen vetäminen narsistille ei auta mitään. Kun kertoo omista tunteistaan, narsisti "ei välitä", mutta tallettaa kyllä toisen heikot kohdat tarkasti muistiin ja käyttää niitä toista vastaan. Rajojen vetäminen taas on haaste narsistille, koittaa rikkoa niitä joka käänteessä, eikä lepää ennen kuin toisen rajoja on rikottu.

  Re: Narsistin ihmisarvo?

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   26.4.24 08:46:32

” Omasta kokemuksestani: omista tunteista kertominen ja rajojen vetäminen narsistille ei auta mitään. Kun kertoo omista tunteistaan, narsisti "ei välitä", mutta tallettaa kyllä toisen heikot kohdat tarkasti muistiin ja käyttää niitä toista vastaan. Rajojen vetäminen taas on haaste narsistille, koittaa rikkoa niitä joka käänteessä, eikä lepää ennen kuin toisen rajoja on rikottu.”

Tämä on varmasti ihan mahdollista. Tällaiselle ihmiselle ei kannata paljastaa heikkouksiaan. Mutta heikkoutta ei ole esimerkiksi sellainen, että kieltäytyy keskustelusta tai muusta vuorovaikutuksesta siinä tilanteessa.

  Re: Narsistin ihmisarvo?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.4.24 08:56:12

Lähellä elävän heikkoudet narsisti tietää kyllä. Ja iskee vyön alle kun voi.

Ihmisarvo on joo mutta ei nämä ansaitsisi vapaana elää.

  Re: Narsistin ihmisarvo?

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   26.4.24 09:42:21

Pride tapahtumiin kantamaan lippua.

  Re: Narsistin ihmisarvo?

Lähettäjä: Pp 
Päivämäärä:   26.4.24 10:20:02

Dg narsistin tuntevat, miten narsisti on suostunut diagnosoitavaksi? Isäni on 100% narsisti, aivan oppikirjaesimerkki. On kyllä jutellut kaikenlaisten asiantuntijoiden kanssa, mutta ei itsestään vaan on käynyt hakemassa oikeutusta teoilleen ja ajatuksilleen. Sitten jos joku lääkäri näkee, että on narsisti, isä ei kuitenkaan lähde selvittämään sitä asiaa eteenpäin. On käynyt siis vain juttelemassa sen verran, että on saanut mustaa valkoisella lääkärien papereihin jostain muusta ihmisestä/tilanteesta ja käyttää näitä sitten muita vastaan. Kun hänelle huomautetaan hänen narsismistaan, nauraa vain, että nehän ovat vain hyviä ominaisuuksia.

  Re: Narsistin ihmisarvo?

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   26.4.24 11:01:25

Eihän narsisti yleensä hoitoon suostukaan, koska heidän mielestään heissä ei ole mitään vikaa. Yleensä ainoa tilanne on se, kun heitä kohtaa joku valtava kriisi elämässä, tällöin he voivat suunnata hoitoon ja tällöinkin tausta-ajatuksena on se, että lääkäri hoitaisi heidät takaisin ennalleen. Mutta tässä tilanteessa he ovat tavallista avoimempia tutkailemaan omaa toimintaansa, ja taitavat ammattilaiset voivat ”iskeä” siihen kiinni. Diagnoosi sinänsä ei kuitenkaan muuta mitään, joten siihen on minusta turha jäädä kiinni.

  Re: Narsistin ihmisarvo?

Lähettäjä: Omalla 
Päivämäärä:   26.4.24 11:05:57

Tuttu diagnosoitu hakeutui ammattilaisen puheille juuri sellaisessa tilanteessa, että kriisi johtui "muista". Haki siis apua siihen, kun muut pilaavat elämän, eivät toimi kuten hän haluaisi jne. Onneksi sattui hyvä ammattilainen kohdalle, joka näki narsismin paskapuheiden läpi. Kertoi "väärästä" diagnoosistaan pöyristyneenä.

Kuitenkaan esim. aiemmin ei suostunut parisuhdeterapiaan "koska kaikki laitettaisiin vain hänen viakseen". No @!#$ sherlock!

Narsisti on muuten siitäkin erikoisuus, että narsisti pystyy todellakin riitelemään yksinäänkin.

  Re: Narsistin ihmisarvo?

Lähettäjä: Pp 
Päivämäärä:   26.4.24 11:27:55

Niin, ehkä ei siihen diagnoosiin pitäisi takertua. Mutta esim vertaistukea on vaikea saada itselleen, kun narsistitutun oletetaan aina olevan joku itsediagnosoitu naistenlehtien "narsisti."

  Re: Narsistin ihmisarvo?

Lähettäjä: Parisuhde 
Päivämäärä:   26.4.24 11:45:16

Kyllä narsisti narsistin tuntee ja mielestäni ei kuulu olla keskenään parisuhteessa.

  Re: Narsistin ihmisarvo?

Lähettäjä: Erika 
Päivämäärä:   26.4.24 12:27:09

Minusta tuo "ei saa diagnoisoida narsistiksi" voi olla todella haitallinenkin neuvo. Itse en ollut perehtynyt narsismiin, kuvittelin vain, että se on jotain todella pimeää ja käsittämättömän pahaa. Ja koska ei saa diagnosoida, en tutustunut oikein koko aiheeseen. Joskus luin täältä jonkun muun vuodatusta ihmissuhteestaan ja tunnistin kaiken omasta elämästä ja haastavasta ihmissuhteesta. Joku kommentoi, että kuulostaa narsistilta. Laput tippui silmiltäni!

Tutustuin aiheeseen ja toden totta, omakin ihmissuhde oli oppikirjanarsistin kanssa!
Jotenkin omaa tilannetta oli vaikeampi nähdä, mutta kun joku muu koki samoja kokemuksia ja sai niihin selityksen, palaset loksahtelivat kohdalleen.

Minusta tuo ihmisarvo on sanahelinää. Narsisti yrittää saada sillä vain itselleen empatiaa. Narsisti tosiaan myös tuntee narsistin. Yksi kaverini (jälkeenpäin ajateltuna selvästi narsistinen) oli jäänyt kiinni vakavasta eläinsuojelurikoksesta. Sanoin tälle ihmissuhdenarsistilleni, että en halua enää olla hänen kanssaan tekemisissä, koko teko kuvotti minua niin paljon ja kuvottaa yhä -en ymmärrä kuinka kukaan pystyy sellaiseen tekoon. Mitä sanookaan tämä? "Jokaisella on kuitenkin ihmisarvo". En ollut siis mitenkään kenenkään ihmisarvoa kyseenalaistanut, totesin vain, että yhteydenpito loppuu nyt lopullisesti, muitakin syitä oli. Eläimet olivat minullekin rakkaita kun olin niitä paljon hoitanut narskun manipuloimana, en ollut ikinä nähnyt mitään epäilyttävää, mutta niin vain oli saanut ne parissa viikossa hengiltä iljettävillä tavoilla kun en ollut siellä käynyt. Varmaan eivät hivelleet enää omistajansa egoa...

  Re: Narsistin ihmisarvo?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   26.4.24 12:31:36

On ihan virhe alkaa puimaan semantiikkaa narsistin kanssa. Tämä ketju on siitä oppikirjaesimerkki. Narsisti vetoaa ihmisarvoonsa paskottuaan jonkun elämän ja keskustelu siirtyy näppärästi siihen, mitä tekemistä ihmisarvolla on minkään kanssa.

  Re: Narsistin ihmisarvo?

Lähettäjä: Pp 
Päivämäärä:   26.4.24 15:28:32

^^Isäni on juuri tuollainen. Maailman itsekkäin ihminen, jonka kanssa ei voi keskustella vakavasti mistään hänen tekemistä asioista. Kääntää puheen aina tuolla tavalla muuhun.

  Re: Narsistin ihmisarvo?

Lähettäjä: Ei omalla 
Päivämäärä:   26.4.24 15:50:49

Jep, tuttua on -narsisti sekoittaa kätevän sanasalaatin jostain toisen sanomasta ja aihe alkaakin pyöriä siinä, miten häntä on nyt loukattu, miten toinen on ilmaissut itseään väärin jne jne. Loputon suo.

Olen vihdoin alkanut oppimaan toimivan tavan, ilmaisen asian enkä käsittele sitä loputtomiin, teen omia kivoja juttuja. Yleensä se narsistikin alkaa siitä sitten ehdotella sopua kun normaalisti pitää mykkäkoulua päiväkausia.

  Re: Narsistin ihmisarvo?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.4.24 16:48:08

"Minusta tuo "ei saa diagnoisoida narsistiksi" voi olla todella haitallinenkin neuvo."

Eiköhän sitä omassa päässään tai nimettömänä nettipalstalla voi diagnosoida mitä tahtoo. Sen sijaan ihan oikeassa elämässä yhteisille tutuille ei pitäisi levitellä omia olettamuksia, tulkintoja ja arvailuja. On vain hyvä, jos sellaiseen toimintaan yleinen ilmapiiri on nuiva. Aina kun se diagnoosien arvelija ei ole se uhri vaan se itse narsisti, joka pyrkii pilaamaan kumppanin maineen.

Eikä kaikella tarvitse olla diagnoosia. Väkivalta on väkivaltaa teki sen kuka vain.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.