Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  IBS-ihmiset, mitä syötte?

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   26.4.24 07:17:05

Olen aiheesta lueskellut jonkin verran ja kiinnostaisi, mitä te pystytte syömään ilman, että tulee suolisto-oireita? Onko jotain lääkitystä käytössä ja onko siitä ollut apua? Onko jostain luontaistuotteista/lisäravinteista ollut apua? Jostain muusta, mistä? Onko esim. Maitohappobakteerit ihan turha homma?

  Re: IBS-ihmiset, mitä syötte?

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   26.4.24 07:18:16

Ai niin ja mikä ruoka-aineet tekevät juuri sinulle pahimmat oireet?

  Re: IBS-ihmiset, mitä syötte?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   26.4.24 07:22:32

Ainut 100% varma mitä voi syödä ilman että maha reagoi on kaurapuuro, mustikat, banaani ja raejuusto. Pahimmat oireet tulee sipulista ja valkosipulista, paprikasta, kaikista rasvaisista ruoista, suklaasta. Mutta hankalimpina stressikausina oireita aiheuttaa ihan mikä tahansa ruoka. Loma-aikoina vatsa sietää paremmin kaikenlaista.

  Re: IBS-ihmiset, mitä syötte?

Lähettäjä: Aikanen 
Päivämäärä:   26.4.24 07:31:50

Sipuli, pavut, herneet, kaalit, omena ja vesimeloni ovat pahimmat.

Itse siedän ruisleipää ja paprikaa, mitä moni ei

Rasvainen ja kiristetty ruoka aiheuttaa oireita.

Ja tosiaan, stressimpänä aikana voi olla, ettei siedä oikein mitään.

  Re: IBS-ihmiset, mitä syötte?

Lähettäjä: :( 
Päivämäärä:   26.4.24 07:43:33

Tuntuu siltä ettei mikään sovi täydellisesti, esim vatsa tuntuu kestävän laktoosittomat maitotuotteet, mutta saan niistä järkyttävän selkäaknen. :(

No lohi ja kalat yleensäkin sopii, mut eihän niitä suositella päivittäin. Riisi on hyvä. Ite kestän chiliä, muita paprikoita en.

Samat on pahimmat mitkä muut on maininneet, lisänä sienet ja bataatti, marinoidut lihat, melkolailla kaikki einekset tekee pahat oireet... cashew-pähkinät tosi paha. kaura ei mulle sovi hyvin, paremmin ihan vehnä. Naudanliha aiheuttaa kovat kivut.

Kun nukkuu hyvin, ei oo stressiä ja on muuten terve tota vatsaoireilua jaksaa. Mutta huonosti nukutun yön jälkeen vessassa ramppaaminen ja vatsakivut repii hermot. Kuitulisää käytän joka päivä, silti onnistuin saamaan pukamat.

  Re: IBS-ihmiset, mitä syötte?

Lähettäjä: Se aito M 
Päivämäärä:   26.4.24 07:43:53

Oireita tulee pahiten rasvaisesta ruuasta,leivästä,kahvi (juon silti),limut ja muut hapolliset juomat.

Strssiä kun on niin on ihan sama mitä suuhunsa laittaa, oireita tulee kaikesta.
Maitohappobakteeri on koettu hyväksi avuksi.

  Re: IBS-ihmiset, mitä syötte?

Lähettäjä: :( 
Päivämäärä:   26.4.24 07:51:17

Ainiin ja pannukakku :D en tiedä mikä siinä on, koska vehnä ja kananmunat ja laktoositon maito muuten kyllä menee, mutta teeppä letut tai pannukakku niin vatsa turpoaa valtavaksi ja piereskeken aamuun asti. Yksi naurettava pala riittää. Onko muilla tällaista?

  Re: IBS-ihmiset, mitä syötte?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.4.24 08:17:46

Pahimmat nopea hiilari (leipä, pasta), sokeri ja rasvaiset ruuat. Syön hyvin kypsennettyjä kasviksia fetalla, sen lisäksi kaurapuuroa, laktoositonta rahkaa ja marjoja. Tästä ruokarungosta kun poikkeaa niin ongelmia ilmenee. En kestä hiilihapollisia juomia yhtään ja kahvi tyhjentää koko suoliston. Ennen matkustamista pitää miettiä pari päivää etupeltoon mitä syö ja juo. Liikuntaa kun harrastaa edes kävelyn muodossa vähintään puolituntia päivittäin niin välttää pahimmat suoliston toiminta ongelmat. Pähkinöitä ja jäätelöä söisin muuten mutta saan järkyttävän aknen. Stressiä pitäisi välttää mutta olen ollut burn Out partaalla vuodesta 2020.

  Re: IBS-ihmiset, mitä syötte?

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   26.4.24 08:28:03

"Pahimmat nopea hiilari (leipä, pasta), sokeri ja rasvaiset ruuat."

Nämä. ja jäätelö !

  Re: IBS-ihmiset, mitä syötte?

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   26.4.24 09:14:42

Minä olen saanut avun Symbiosys Alflorex -kapseleista. Ovat aika hinnakkaita, ja kaikilla ei ilmeisesti toimi, mutta minun vatsani on pysynyt kunnossa näillä ja pystyn nykyään syömään aika lailla mitä vain.

  Re: IBS-ihmiset, mitä syötte?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.4.24 09:17:03

Mikähän siinä on että energiajuoma tyhjää suoliston. Ja salaatinlehdet, tai ainakin oletan kun ne tulee samannäköisinä läpi.

  Re: IBS-ihmiset, mitä syötte?

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   26.4.24 09:19:59

Minä syön maitohappobakteereita jatkuvasti, vaihtelen vain merkkiä koko ajan. Butyraatista olen saanut apua, pitäisikin taas ostaa purkillinen.

  Re: IBS-ihmiset, mitä syötte?

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   26.4.24 09:43:07

Mulla kaalit ja herneet ja pavut taitaa olla pahimpia, sit tulee varmaan sipuli. Valkosipulia pystyn pieniä määriä käyttään kuivattuna.
Mitä tummemman vihreä salaatti, sen huonommin sulaa eli tekee oireita.
Raaka porkkana ei sovi.
Ihme kyllä, tankoparsa ei tee oireita! Kurkkua ei voi syödä kuorineen, paitsi itsekasvatettuja avomaankurkkuja kun ne syö aika pienenä. Paprikaa kestää silloin tällöin, parhaiten suippopaprikaa. Lihaa en ole voinut syödä liki 20 vuoteen, maha ei vaan kestä. Kala menee onneksi, ja mulle ONNEKSI käy sienet, joita oon vuosikaudet syönytkin paljon. Tomaattia ei voi syödä paljoa jnejnejne, lista on loputon.

Ja sit huomasin joulun alla, että ilmeisesti muskottipähkinä ei sovi, koska se on ainoa ainesosa gluteenittomassa perunalaatikossa jota en muuten käytä ja se laatikko teki oireita. Niin ja gluteeni tekee sekä vatsa- että iho-oireita vaikka keliakiaa ei ole.
Kahvi tekee heti ripulin.

  Re: IBS-ihmiset, mitä syötte?

Lähettäjä: xx 
Päivämäärä:   26.4.24 10:03:01

Alflorex toiminut mullakin hyvin. Vatsan olen saanut rauhoittumaan tiukalla FODMAP-dieetillä, ja siitä sitten pikku hiljaa lisännyt ruoka-aineita.

  Re: IBS-ihmiset, mitä syötte?

Lähettäjä: **** 
Päivämäärä:   26.4.24 10:26:32

Minua auttaa piihappogeeli, jos maha oireilee. Maitohappobakteerit olen kokenut myös hyödyllisiksi, käytän niitä jatkuvasti. Ruoka-aineista kokonaan olen jättänyt pois kahvin, suklaan, lihan ja valkosipulin, muita kehoa kuunnellen. Keliaakikkona en tietysti käytä gluteenia sisältäviä tuotteita, sokeria mahdollisimman vähän ja ei rasvaisia ruokia. Suurin vaikutus tuntuu silti olevan stressillä. Stressaantuneena onkin melkein sama mitä syö ja vatsa on kehno joka tapauksessa…

  Re: IBS-ihmiset, mitä syötte?

Lähettäjä: tatti 
Päivämäärä:   26.4.24 10:57:04

Rasvaiset ruuat, kaura ihan missä muodossa tahansa ja sitten marinoiudut lihat. Liha tuntuu muutenkin olevan hieman vaikea, mutta marinoidut lihatuotteet on ihan ehdoton ei. Myös kaalit on aika hankalia.
Silloin kun tilanne on päässyt lipsumaan huonoksi, tuntuu etten kestä syödä yhtään mitään. Raejuusto ja höyrytetyt vihannekset (ilman mitään kaalta) on silloin ainut mitä voi edes ajatella.

  Re: IBS-ihmiset, mitä syötte?

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   26.4.24 12:18:38

Kuulostaapa kyllä hankalalta ja varsin yksipuoliselta monen ruokavalio =( Pystyttekö käyttämään mitään mausteita vai syöttekö ihan suolatonta ja maustamatonta ruokaa?

  Re: IBS-ihmiset, mitä syötte?

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   26.4.24 12:30:50

Syön aamulla maustamatonta jogurttia ja siihen vadelmia, puolukoita tai banaania. Joskus munakasta vaikka fetalla.

Ruuaksi perunaa, riisiä tai pastaa ja siihen kalaa, kanaa, lihaa ja kasviksia. Yleensä avokado, kurkku, tomaatti tai porkkana. Pitkät vihreät pavut on myös ok.

Sitrushedelmät ja kiivi on ok.

Voin syödä myös vaaleaa leipää, mutta ei mitään täysjyvä/kaura tai ruis. Kaikki ”terveellinen” leipä aiheuttaa oireita. Kaurapuuroa en voi syödä.

Juustoa, leikkelettä voin syödä.

Marjoista en voi syödä viinimarjoja enkä mustikoita.

Kasviksista bataatti, sipulit, kaali, chili ovat pahimmat.

Omenoita ja omenamehua en voi syödä. Varsinkin omenamehua on tungettu ihan kaikkeen.

Mitään keinomakeutettua en voi syödä. Eilen söin epähuomiossa ehkä 15kpl sokerittomia salmiakkipastilleja ja kakkasin varmaan 3kg sen jälkeen :D

Jos vatsani on huonossa kunnossa syön luonnonjugurttia, munia, riisiä+tonnikalaa, raejuustoa ja juustoa.

Pähkinöistä pystyn syömään vain niitä ”aivopähkinöitä”

Jäätelöä pystyn syömään joskus, jos se on ulkolaista. Yleensä syön mehujäätä.

Eilen söin Hesen kanatortillan ja siinä joku, varmaan jalopeno aiheutti ongelmia. Jos menen ulos syömään niin sushi on turvallinen vaihtoehto.

  Re: IBS-ihmiset, mitä syötte?

Lähettäjä: Ahaa 
Päivämäärä:   26.4.24 13:21:40

Oleellisempaa taitaa olla, mitä EN syö.

En syö jättimäisiä annoksia yhtään mitään. Vältän myös rasvaisia ruokia, liiallista sokeria, avokadoa, laktoosia ja bataattia. Juomapuolelta kaikki hiilihapolliset juomat tuntuvat aiheuttavan turvotusta.

Kaiken kaikkiaan ruokavalioni on nykyään aika tylsä ja askeettinen, mutta toisaalta pidän siitä ihan sellaisena. Jos syön päivän aikana esimerkiksi kaurapuuroa, sosekeittoa, salaattia, näkkäriä ja hedelmiä, elimistöni tuntuu oikein hyrisevän tyytyväisyydestä. Kaikki muu saa suoliston yliaktiiviseksi ja vatsan turpoamaan. En varsinaisesti pidä sitä nykyään edes vikana vaan minulla nyt vaan sattuu olemaan elimistö, joka herkästi ilmoittaa, jos ruokavalio ei ole kohdallaan.

Koitan pitää myös stressin kurissa nukkumalla hyvin, elämällä säntillisesti ja pysymällä liikkeessä (silloin aktivoituu myös aineenvaihdunta). Kun olin huonossa parisuhteessa, vatsani oli vuosia huonona, vaikka söin terveellisemmin kuin koskaan.

  Re: IBS-ihmiset, mitä syötte?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.4.24 14:02:52

Mulle taas liha on se joka aina melkein sopii, mutta vain sellaisenaan, riisin tai kypsennettyjen kasvisten kanssa. Vilja, sokeri, peruna, muut kuin rasvaiset maitotuotteet ei käy. Ei alkoholia, hiilihaåollisia juomia, makeutusaineita, kahvia, papuja, herneitä, linssejä ja suuri osa kasviksista on välillä hankalia.

  Re: IBS-ihmiset, mitä syötte?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.4.24 16:28:50

LähettäjäB

Päivämäärä26.4.24 12:18:38

Kuulostaapa kyllä hankalalta ja varsin yksipuoliselta monen ruokavalio =( Pystyttekö käyttämään mitään mausteita vai syöttekö ihan suolatonta ja maustamatonta ruokaa?

--
Maustan kasviksia yleensä joditulla suolalla ja käytän jotain kevyt salaatinkastiketta jossa on vähemmän sokeria. Yleensä kaikki valmiskastikkeet esim. Pasta kastikkeet, italianpata valmispussit on sellaisia mauste-sokeri-hiilari yhdistelmiä että maha menee pariksi päiväksi oikosulkuun. En syö oikeastaan mitään valmisruokia kun maha ei kestä, joten siksi lisään suolaa.

Mulle mausteet normi mauste pusseista ei juurikaan aiheuta isoja ongelmia, ongelmat tulee enemmänkin näistä puolivalmisteista ja erilaisista maustesekoituksista yhdistettynä sokeriin/hiilariin kuten em. Italian pata.

Ravintolaruokaa taas siedän jotenkin paremmin jos valitsen esim kanaa ja uunikasviksia niin nämä mauste kombot on yleensä ok. Mutta pizza, hampurilaiset, ranskalaiset, tortillat.. 100% takuulla kärsin "ruoka krapulasta" 2-3 päivää.

  Re: IBS-ihmiset, mitä syötte?

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   26.4.24 17:50:26

Pääsin pahimmasta IBS-tuskasta yli hyvin tiukan fodmapin avulla 6 vuotta sitten. Yhä edelleenkään en kestä kaikkia maitotuotteita, esim. jogurtit, maitorahkat, raejuustot ja ihan se lehmänmaito alkaa vääntää vatsassa lähes heti vaikka kuinka olisivat laktoosittomia eli laktoosi ei ole se ongelma. Sen sijaat kovat juustot on ok.

Vatsani on pysynyt hyvänä nämä vuodet kun ruokavalioni on gluteeniton (pl. kaura) ja maidoton, en syö mitään palkokasveja, sipuleita tai omenaa ja vältän myös kaikkia oli-makeutuksia eli xylitoli, maltitoli ja vastaavat. Hyvin rasvaiset ruoat eivät käy ja kuten moni muukin on jo kertonut, maustesekoitukset olen todennut parhaaksi jättää pois.

Kauraa syön kaikissa muodoissa ja paljon. Uunipuuroa kaurajuomaan valmistettuna, 100% kauraleipää ja jos ruokaan tarvitaan kermaa, laitan korvaavaa kauravalmistetta. Onneksi kaikki smoothiet eivät ole tehtyjä jogurttiin tai omenamehuun vaan kaurapohjaisiakin löytyy, kun joskus pitää joku välipala saada nopeasti.

Mielestäni saan syödä tosi monipuolisesti! Riisi, peruna ja gluteeniton pasta sopivat hyvin ja ylipäätään kauppojen gluteeniton valikoima on todella kattavaa nykyään niin löydän kyllä hyviä korvaavia tuotteita. (Kunhan katsoo, ettei ole kikhernettä lisättynä, sitä on yllättävissä tuotteissa joskus mukana.) Vihanneksia ja hedelmiä voin syödä aika mukavasti eikä lihojen suhteen ole ongelmia, kun ostan ne aina maustamattomina ja valmistan makuni mukaan kotona.

  Re: IBS-ihmiset, mitä syötte?

Lähettäjä: Pierun törähdys 
Päivämäärä:   26.4.24 17:51:46

Mun serkku löysi helpotuksen IBS:ään ketoruokavaliosta.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.