Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Naapuri huusi koiralleen

Lähettäjä: Juttis 
Päivämäärä:   25.4.24 22:38:20

Kohdattiin naapurin remmirähjän kanssa ja päästiin hiljaa toistemme ohi mutta ohituksen jälkeen koira alkoi haukkumaan niin kuulin kuinka naapuri ärähti aika rumasti koiran nimen :( Olisitteko huolissanne tästä, tarkkailisitteko jatkossa kehuuko koskaan koiraansa vai huutako vaan? Ennen en ole kuullut ihan noin karjaisevan, usein kyllä semmoinen pettynyt äänensävy että "nyyyt riittää" tms.

  Re: Naapuri huusi koiralleen

Lähettäjä: Kiko 
Päivämäärä:   25.4.24 22:43:41

No en olisi huolissani enkä varsinkaan alkaisi mitenkään erikseen tarkkailemaan naapuria.

  Re: Naapuri huusi koiralleen

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   25.4.24 22:45:44

Olisin enemmän aloittajasta huolissani jos alkaa naapuria tarkkailemaan.

  Re: Naapuri huusi koiralleen

Lähettäjä: XD 
Päivämäärä:   25.4.24 22:54:19

Jos naapuri on yleensä käyttäytynyt rauhallisesti ja nytkin vain verbaaliwesti hermostui, niin ei mitään huolen aihetta tuossa kyllä. Koulutuksellisesti naapurin ärähdys tuskin auttoi mitään, mutta ei siitä koira myöskään rikki mene ja jos niin herkkä koira että menisi rikki, niin eiköhän ongelmat olisi jo huomattavasti pahemmat.

Remmirähjäys on usein ihmisille ahdistavaa, mutta koiralle tilanne riippuu taas juurisyystä. Jos koira räyhää epävarmuutta ja pelkoa, jokainen lenkki on myös koiralle stressaava. Jos se räyhää turhautumistaan kun ei pääse moikkaamaan (eli se ylisosiaalinen kaveri, joka sitten muilta ominaisuuksiltaan myös haukkuherkkä) niin vaikka koiran reaktio on äänekäs ja riehakas, se koira ei varsinaisesti siitä turhautumisestaan kuitenkaan kärsi.

Jos tämä oli nyt yksittäinen kerta ja naapuri vain lyhyesti ärähti, niin ymmärretään myös että se naapurikin on ihminen. Voi olla raskas päivä takana ja mitä kaikkea, ehkä siinä hetkeksi vain kiukku purkautui ja vielä inhimillisesti ja suhteellisen harmittomalla tavalla. Suurin kärsijä tilanteessa taisi olla tämän topikin aloittaja, veikkaan että naapuri katselee parhaillaan koira kainalossa telkkaria ja molemmat tyytyväisenä.

  Re: Naapuri huusi koiralleen

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   25.4.24 22:56:21

Joillekin koirille riittää kuiskaus komennoksi, toisille on joskus korotettava ääntä ja karjaistava kunnolla ennen kuin koira havahtuu siihen että joku sanoo jotakin. Kunhan ei jatkuvasti huuda ja räyhää koiralle en olisi huolissani. Satunnainen karjaisu remmin päässä rähisevälle koiralle ei vielä anna aihetta hermostua koiran puolesta.

  Re: Naapuri huusi koiralleen

Lähettäjä: ...... 
Päivämäärä:   25.4.24 23:07:23

Voi luoja.. anna olla ja keskity omaan koiraasi. Yks ärähdys sinne tänne, ei mene koira rikki eikä edes traumatisoidu.

  Re: Naapuri huusi koiralleen

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   25.4.24 23:07:28

Anna huutaa. Ei me kaikki olla kukkahattuja eikä meidän piskimme ole kaikki kukkahattujen piskejä. Osa ei korvaa lotkauta ellei kiroa päräytä ja äristä ärrää vielä.

Niille jotka eivät kestä, ei tarvi käyttää. Niille joille tarvii, kestävät eivätkä ole moksiskaan, mokomat umpiluupäät ...

Jos näet jonkun OIKEASTI tahallaan potkivan, hakkaavan, vetävän selällään perässään, juoksuttavan henkihieverissä tai kuumassa, seisottavan jääkylmässä tai pahteessa liikaa tai kuten meillä nähtiin vuosia sitten bretonia - tai pikemminkin bretonilla - hakattavan kirjaimellisesti pyörätien asvalttia - kyllä! Useita todistajia! - niin puutu silloin.

Älä tee hiekanjyvistä Muhammedin vuoria ja olemattomista ongelmia on hyvä tiivistys.

  Re: Naapuri huusi koiralleen

Lähettäjä: Kk 
Päivämäärä:   25.4.24 23:08:06

No ei nyt yhdestä äröhdyksestä/ huudosta tarvi olla huolisssanm . Eri asia jos kurkku suorana huutaa koiralle ja ei lopeta huutamista

  Re: Naapuri huusi koiralleen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.4.24 23:17:31

Onhan tämä provo?

  Re: Naapuri huusi koiralleen

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   26.4.24 04:56:41

.: Pakko olla. Toki onhan niitä kaikenlaisia hevosihmisissäkin.

  Re: Naapuri huusi koiralleen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.4.24 05:35:56

”Onhan tämä provo?”

On, tällainen topa on ollut aiemminkin.

  Re: Naapuri huusi koiralleen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.4.24 06:11:02

”Osa ei korvaa lotkauta ellei kiroa päräytä ja äristä ärrää vielä.”

Kyllä muuten lotkauttaisi jos omistaja osaisi sen kouluttaa. Kun ei osata, pitää huutaa ja päräytellä, jopa käydä fyysisesti käsiksi.

Yllättävän paljon on hevosihmisissä väkivallan hyväksyjiä, sekä henkisen että fyysisen. Mutta eipä ihme, jos ymmärrys eläimistä on tätä kivikautista luokkaa. Toisilla ehkä myös jotain oman epävarmuuden pönkittämistä, kun voi kyykyttää elämiä.

  Re: Naapuri huusi koiralleen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.4.24 06:14:30

0/5 ja osa vielä lankeaa näin huonoon.

  Re: Naapuri huusi koiralleen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.4.24 06:51:44

Mitä nyt taas :D. Todellakin ärähdän tuolle Uunolleni jos kuvittelee että voi perään huudella. Ei ne koirat eikä lapset sanomiseen hajoa vaikka ääni vähän nousisikin
Enemmänkin naisten ominaisuus.

  Re: Naapuri huusi koiralleen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.4.24 06:54:04

Voi ristus...

  Re: Naapuri huusi koiralleen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.4.24 06:57:02

Onko sulla aloittaja kaikki ihan hyvin?

  Re: Naapuri huusi koiralleen

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   26.4.24 07:57:23

. :

On se jännä miten kummasti toisten kanssa ei tarvi, eikä se näidenkään kanssa ole kyse ymmärryksen puutteesta. Kyllä ne ymmärtävät ihan hyvin.

Se mikä niitä huvittaa, on ihan eri asia.

Eikä niiden kanssa pelaa namittamisilla. On aina huvittanut suuresti namittajaihmisten namien tunkemiset ja niiden koirien täytyy olla aika tyhmiä.

Ne ensinnäkin joko käyttävät härskisti toki hyväksi mutta kääntävät tilanteen niin, että sitten ne fiksut kiristävät eivätkä edea tassua nosta jolleivät saa namia. Että joo. Yksi niin osaajaa ollut itse oli pyörtyä oltuaan lenkillä mukana "... eivät koirat voi noin ..." . Mutta kun kyllä.

Jollei synny tuota reaktiota, toiset *loukkaantuvat pahasti* sellaisesta, millä ne näet kokevat ihmisen yrittävän huijata heidän korkeuksiaan. Siitä syntyy voimakas mielensäpahoitus ja sen näyttäminen. "Pidä namisi, vai koetat sinä ketku minua huojata. Pthyi!" Sitten nenä ilmassa ihmistä ei olisikaan.

Ahne kiristäjä johon noilla ei muuta vaikutusta oli tietysti uros. Jälkimmäinen missimallia.

On tässä peräkanaa 2kpl osin päällekkäin keskenään ollut juuri päänupistaan sellaista kaveria. Jos niitä ei huvita omasta halustaan oma-aloitteisesti, sellaista konstia ei ole, millä ne saisi haluamaan. Jos mitä niitä itseänsä huvittaa, ei edes tarvitse oikeasti opettaa mitään. Ihmisen osaamisella ei ole oikein mitään funktiota asiassa.

Uroksien kanssa pärjäsi, se oli vielä helppo. Telepatia toimi, kumpikin aina ymmärsi toistaan.

Yhden nartun kanssa oli helppo, se nyt pisti itse itsensä solmuun jos sen mielestä tilanne vaati sitä. Ei sille tarvinnut sanoa yhtään mitään.

Tämän leidin kanssa - no, tämä on noita ensinmainittuja ja sitten se todella tosissaan teatraalimaisesti loukkaantuva klassikkotapaus.

Menemättä arjen komplikaatioihin tässä enempää..

Ihmiset tekevät näiden kanssa monesti harrastusasioissa sitä virhettä, koettavat ängetä neliskanttista pyöreään reikään jollain merkillisellå koira tekee mitä halutaan - ajatelmalla. Ei; se tekeminen pitää valita sen mukaan mihin näissä yksilö tuntee halua.

Sisatuksen omistaja itkuparkui minulle vuonna miekka ja kirves omaani kadehtiessansa miten heille oli myyty väärä veli.

Ei. Heille ei olisi pitänyt myydä mitään.

He eivät tajunneet katsoa mihin koiran veri veti ja mihin ei, vaan yrittivät mm ruoan pidättämisellä harrastuksiin väkispakolla motivoida.

Minä kauhistuin. En ikinä olisi niin julma.

Jos harrastetaan, se valitaan sen mukaan mikä sopii sille koiralle yksilönä itse, ja niistä sitten sitä mikä sopii minulle tai sinulle / teille siellä.

Siksi sen sisaruksen omistajien kävi kateeksi minun koiraani: omani tykkäsi ja oli ihan luontainen asiassa mitä he tahtoivat. Paruttiin, jotta kun eihän sille edes tarvitse opettaa mitään, osaa niin.

Niin, koska se oli sen juttu. Jonkun muun suhteen sitten aivan eri. Veljelle olisi pitänyt etsiä sille vastaavaa ja pitää sen kanssa hauskaa niissä.

Mutta kun ihmisillä on mielessä vain mitä ihminen tahtoo ja sitten sullotaan neliskanttista palikkaa vääriin reikiin. Sitten itketään kuin paska ja tyhmä koira ja eikun seuraavaa koiraa.

Joku kouluttaja oli saanut useita näit hyvistä linjoista ja hänestä ne olivat kaikki tyhmiä.

Ei.
Se ihminen on itse ollut tyhmä.
Koirat ovat vieneet häntä 6-0 kuin tyhjää vaan.

Ei kaikissa roduissa ole "tyhmä eläin vaan" koiria

Hyvää viikonloppua. Yritän pysyänenimmäkseen pois. On ajatus tehdä köökihommia ja kirjoittaa yksi arvistelu <3

  Re: Naapuri huusi koiralleen

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   26.4.24 08:02:13

Tää on aina tää sama joka huolestuu kun naapurin koiran pieru kuulostaa epävireiseltä. Joillakin vaan on liikaa aikaa.

  Re: Naapuri huusi koiralleen

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.4.24 08:41:59

Tulee mieleen tilanne kun henkilö avautui tuhoja tehneille koirilleen omalla pihalla että "voisin tappaa teidät" ja seuraavaksi poliisit ovella. Oli poliisit saaneet päivän naurut siitä sitten.
Oikeasti: hankkikaa elämä! Siihen kuuluu joskus hermostumista, äänen korottamista, kiroilua. Koira ei siitä hajoa jos sille kerran karjaisee, vai onko se parempi antaa koiran tehdä mitä haluaa ja lässyttää vain joka tilanteessa?

  Re: Naapuri huusi koiralleen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.4.24 09:22:43

"Koira ei siitä hajoa jos sille kerran karjaisee"

Aamen! Ja tähän saisi jalostuksessakin keskittyä.

  Re: Naapuri huusi koiralleen

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.4.24 10:01:40

"Lähettäjä: *
Päivämäärä: 25.4.24 23:07:28

Anna huutaa. Ei me kaikki olla kukkahattuja eikä meidän piskimme ole kaikki kukkahattujen piskejä. Osa ei korvaa lotkauta ellei kiroa päräytä ja äristä ärrää vielä."

^ Jokanen tyylillään, mutta koira kuin koira toimii paremmin hyvintoteutetulla positiivisella vahvisteella, ellei koirassa ole sitten ihan jotain neurologista vikaa.
Pehmeät, helpot koirat on helppo päristä hiljaisiksi :)

Kyllähän sen näkee kadulla että ylivoimaisesti suurin osa remmirähjien omistajista nyppivät hihnaa, kiukuttelevat koiralleen ja ärisevät ärräpäitä :D Pehmeät koirat toteavat että sorisori oon sitten ihan passiivisena, kunhan et suutu, itsepäisemmät kaverit sulkevat omistajan tehokkaasti mielestään ulos - miksi kuunnella tai keskittyä ihmiseen ollenkaan kun se muuttuu pihalla äriseväksi kiukkuakaksi.

  Re: Naapuri huusi koiralleen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.4.24 10:03:19

Mä oon aloittajasta huolissani.

  Re: Naapuri huusi koiralleen

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.4.24 10:05:56

Aloittajalla lääkkeet säätämättä?

  Re: Naapuri huusi koiralleen

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.4.24 10:13:52

"
Lähettäjä: .
Päivämäärä: 26.4.24 09:22:43

"Koira ei siitä hajoa jos sille kerran karjaisee"

Aamen! Ja tähän saisi jalostuksessakin keskittyä."

^ No niinpä! Ehdottomasti! Meillä onkin suomen koirankäsittely niin hyvällä tasolla palveluskoirakokeista alkaen, että ehdottomasti tarvitaan lisää ärisemistä, karjumista ja eläimelle kiukuttelua täysin epäloogisesti ja eläintä kunnioittamatta.
Pitäisikö ottaa ihan näyttelyihin tavaksi että koiralle karjutaan ja huudetaan tuomareiden toimesta?

No ei, huvittavaahan tässä on vain se, että jos jalostettaisiin koirille parempaa sietokykyä ihmisen karjumiseen ja raivoamiseen niin ainoa tulos on se, että jatkossa ne vähätkään pehmeät ja helpot sesset eivät kuuntele senkään vertaa, koska sitten ne vasta valuvatkin kuin hanhen selästä alas. :D Et sä sitä halua, haluat enemmänkin sitä että jalostetaan enemmän ohjaajaherkkyyttä ja pehmeyttä, jotta se koira passivoituu tehokkaasti kun kerrankin karjaisee pää punaisena.

Mä en tule koskaan ymmärtämään ihmistä joka ottaa lemmikin jotta pääsee sille huutamaan ja kiukuttelemaan, koska joku egonpalainen vaatii kunnioitusta toiselta eläinlajilta täydellisen järjettömällä logiikalla. Itse pidän lemmikistäni ja siksi meidän ulkoilut ovat onnistumisia. Jätetään huonot hetket huomiotta koska siinä on syytä vähintään yhtä paljon itsessäni, sen sijaan että raivostun koiralle omista mokistani, ja keskitytään onnistumisiin. Sitten jotkut haluavat päristä rakkaalle lemmikilleen tietäen, että se karjuminen ei tee muuta kuin passivoi koiraa ja vähentää koiran motivaatiota kuunteluun ja yhteistyöhön.

  Re: Naapuri huusi koiralleen

Lähettäjä: Krisse 
Päivämäärä:   26.4.24 10:45:49

Jumankauta mikä naapurikyylä XD

Karjaisin mieheni perään eilen, kun se saa**nan roskis jäi taas eteiseen. Tekeeköhän nyt joku naapuri huoli ilmoituksen?

  Re: Naapuri huusi koiralleen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.4.24 11:32:54

"Et sä sitä halua, haluat enemmänkin sitä että jalostetaan enemmän ohjaajaherkkyyttä ja pehmeyttä, jotta se koira passivoituu tehokkaasti kun kerrankin karjaisee pää punaisena."

Väärin arvattu. Nimenomaan koska en ole täydellinen, joskus suusta pääsee ärräpää, joskus palaa käpy. Ja näissä tilanteissa, jos koiralle kerran karjaisee perkeleen, niin nimenomaan en halua, että se menee siitä pilalle ja huudon aiheuttamasta stressistä vatsa viikoksi ripulille. Mun mielestä hyvä koira kestää äänen korottamisen, oli se korottaminen sitten koiralle tai vaikka riidan yhteydessä miehelle. Pehmeyttä ja passivoitumista ei nykykoirille tarvita yhtään enempää.

Ja siis koiraani koulutan positiivisesti vahvistaen. Mutta kuten sanottu, en ole täydellinen ja minulle luontainen tapa reagoida on korottaa ääntä, joten haluan koiran äänen korottamisen kestävän. Sen ei tarvitse eikä sen odoteta ymmärtävän, mitä se @!#$ tarkoittaa. Mutta se ei saa myöskään mennä siitä rikki.

  Re: Naapuri huusi koiralleen

Lähettäjä: Lilli 
Päivämäärä:   26.4.24 11:40:04

Karjaisin mieheni perään eilen, kun se saa**nan roskis jäi taas eteiseen. Tekeeköhän nyt joku naapuri huoli ilmoituksen?

Aivan varmasti on sossut ovella kohta.

Itse olen hevoselle karjaissut @!#$ kun meinasi koko ajan rynnätä tien vierustalle vihreälle. Tätä ennen olin monta kertaa jo kieltänyt napakasti mutta ei tehonnut. Kerran karjaisin sille ja se riitti. Eipä tuo suomenruuna siitä itseensä ottanut, lopetti vain kiskomisen. Ja sen jälkeen riitti vain pieni kieltoääni jos edes vilkaisi sinne pientareelle.

Ja aivan varmasti olen joskus koiralle jotain karjaissut, varmaan myös lenkillä tai tuossa meidän takapihalla.

Jos 99% en kiinnitä huomiota jonkun käytökseen, niin et hätkähdä jos joskus kuulen karjaisevan. Jos taas 99% kuulen/näen että karjuu eläimilleen/lapsilleen niin tottakai siitä huolestuu. Toki jossain lenkillä ohi menevästä koirasta et voi sitä tietää mutta en jää miettimään asiaa sen enempää. Jos taas koira tulee joka päivä vastaan ja aina karjutaan niin eri asia.

  Re: Naapuri huusi koiralleen

Lähettäjä: Hau 
Päivämäärä:   26.4.24 11:58:14

Ei muuten välttämättä ole provo. Jotkut tekee elsun kun kuulevat jonkun ärähtävän koiralleen, jos vaan saavat ärähtäjän nimen ja osoitteen selville. Joten varokaa vaan ja komentakaa hiljaisella äänellä 😉

  Re: Naapuri huusi koiralleen

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   26.4.24 12:22:26

Meillä naapuri huutaa lapsilleen.

  Re: Naapuri huusi koiralleen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.4.24 13:33:38

Joo, kyllähän tuohon valvontaeläinlääkärin pitäis jo puuttua. Koira pois ja linnaan!

Aloittajan pitää nyt vaan seurata naapuria koiralenkeillä, jotta pääsee kuvaamaan todistusaineistoa.

  Re: Naapuri huusi koiralleen

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.4.24 14:26:12

"Ei muuten välttämättä ole provo. Jotkut tekee elsun kun kuulevat jonkun ärähtävän koiralleen, jos vaan saavat ärähtäjän nimen ja osoitteen selville. Joten varokaa vaan ja komentakaa hiljaisella äänellä"

No antaapa tehdä elsun jos siltä tuntuu. Ihan voin asettua jo jonoon odottamaan, olen ainakin omakohtaisesti korottanut ääntäni paitsi koiralleni, myös miehelleni, lapsille, töissä ja missähän vielä. Eikun vankilaan sitten vain.

  Re: Naapuri huusi koiralleen

Lähettäjä: Peni 
Päivämäärä:   27.4.24 02:54:43

Olen joskus korottanut ääntäni 🫣 Tuleekohan pitkäkin kakku...

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.