Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten match showssa oikein arvostellaan

Lähettäjä: a 
Päivämäärä:   25.4.24 21:06:12

Onko kyseessä vain sen tietyn "tuomarin" mielipide että mikä koira näyttää parhaimmalta? Joskus olen nähnyt että hihnassa riekkuva saa punaisen ja hienosti käyttäytyvä sinisen nauhan.

  Re: Miten match showssa oikein arvostellaan

Lähettäjä: Juu tuota 
Päivämäärä:   25.4.24 21:08:55

Itse monta kertaa mätsärituomarina olleena katson kyllä myös koiran rakennetta, mutta pääasiassa lähinnä koiran esiintymistä, kuntoa, luonnetta, kokonaisuutta. Mätsärihän on leikkimielinen näyttely, lähinnä harjoitteluun tarkoitettu, joten ei kannata ottaa liian vakavasti.

  Re: Miten match showssa oikein arvostellaan

Lähettäjä: Qtar 
Päivämäärä:   25.4.24 21:09:45

Epäviralliset kisat. Ei mitään sääntöjä.

Harjoituksen vuoksi näissä käydään, ei arvostelun tai palkintojen.

  Re: Miten match showssa oikein arvostellaan

Lähettäjä: Paljaspylly 
Päivämäärä:   25.4.24 21:17:23

Osa ottaa mätsäritkin tosissaan, ihan aikuiset ihmiset H niissä käydään ympäri maakuntia ja valmistaudutaan kuin cruftsiin. Kanssa esiintyjät saavat kuulla kunniansa jos eksyvät näiden pro harrastajien verryttelyn eteen tai "mokaavat" kehässä..... :'D *myötähäpeä*

Voi toki olla ettei enää ole niin totista touhua kuin 10 vuotta sitten, kun koirapiireissä tuli pyörittyä enemmänkin

  Re: Miten match showssa oikein arvostellaan

Lähettäjä: a 
Päivämäärä:   25.4.24 21:25:30

En ole ottanut tosissani enkä ole kuin turistina niissä ollut. Oman koiran ajattelin viedä ja kunhan mietin että millä tavalla sinne kannattaa valmistautua.

  Re: Miten match showssa oikein arvostellaan

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.4.24 21:41:15

Valitettavasti mätsäreistä on tullut turhan näyttelymäiset. Rentous ja hauskuus on mennyttä aikaa, silloin 2000-luvun alkupuolella oli hyvä meininki. Nykyään on turhan tiukkapipoisia osallistujia ja näyttelymenestyjät laittavat järjestäjille helposti viestejä jos eivät menesty sillä kertaa sen multichanpionin kanssa.

Silloin 2000-luvun alussa vielä arvosteltiin perinteisellä mallilla, eli pääpaino koiran ja omistajan yhteistyössä, koiran käytöksessä ja koiran yleiskunnossa. Nykyään tosiaan on sitten ihan näyttelymeininki. Tuomareiksi usein valitaan joku kylän arvostettu kasvattaja joka ääneen arvoi rotuja joita tuskin on edes koskaan nähnyt kuin mikäkin asiantuntija. Törkeintä on ottaa mätsäreihin tuomariksi virallinen ulkomuototuomari koska he eivät voi virkansa puolesta arvostella sekarotuisia - sulkee siis juuri ne koirat pois, joille alunperin aikoinaan tapahtumat luotiin. Mutta seropeja nykyään on erittäin harvoin mätsäreissä, juurikin tuon muuttuneen arvosteluperiaatteen vuoksi - muuan tuomari sanoi kerran ettei voi sijoittaa seropia koska niillä ei ole rotumääritelmää.

Olen mätsäreitä kiertänyt siis parikymmentä vuotta ja puolet siitä niitä myös järjestänyt. Myöskin tuomaroinut - ja koska olen sitä wanhan ajan porukkaa, arvostelun ei ole kaikkia miellyttänyt ja siitä sitten on saanut perästä kuulla (kuinka palkitsin seropin enkä tuota championsipsiä, jne).

Eli kyllä. Arvostelu perustuu täysin tuomarin sen hetkiseen mielipiteeseen ja fiilikseen.

  Re: Miten match showssa oikein arvostellaan

Lähettäjä: Poni 
Päivämäärä:   26.4.24 08:34:00

Käyn sekä itse koirieni kanssa mätsäreissä että tuomaroimassa.
Itselleni edelleen tärkeimpiä asioita ovat ehdottomasti koiran kaunis käsittely, koiran ja esittäjän yhteistyö (eli molemmilla pitää olla kivaa!), koiran turkin puhtaus ja sen suhtautuminen tilanteeseen.
Saa pakittaa, jos on jännää, se ei välttämättä laske sijoitusta, mutta silloin juuri punnitaan koiran ja esittäjän yhteistyö. Eli jos esittäjä pakottaa väkisin koiran tulemaan luokseni ja toinen tärisee pelosta yleensä neuvon esittäjää viemään koiran suosiolla kauemmas, eikä asettaa sitä ikävään tilanteeseen. Vähän ajan kuluttua koira voi hyvinkin rentoutua sen verran, että sitä pääsee koskemaan.
Olen myös kehän ulkopuolella mätsärin jälkeen (jos on jäänyt paikalle) käynyt joitain pelokkaita katsomassa uudelleen ja yrittänyt luoda hyviä kokemuksia koiralle. Sekä omistajalle, joka monesti on se, joka koiralle näitä jännityksiä aiheuttaa.
Minulla on aina ollut rotukoiria, mutta kehässäni on pärjännyt erittäin usein myös monirotuiset edellämainituista syistä.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.