Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tuntuu, että olen psyko tai narsisti

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   25.4.24 17:11:19

Koska olen aika epäempaattinen ja itsekäs. Minun on vaikea samaistua muiden ihmisten kokemuksiin, jos en ole itse kokenut samaa. Siksi esimerkiksi muiden lohduttaminen on minulle vaikeaa. Saatan tuntea sääliä esim. loukkaantunutta eläintä tai nälkää näkevää lasta kohtaan. Mutta silti todella vaikea aidosti samaistua toisten kokemuksiin ja ymmärtää mitä toinen todella käy läpi. Olen loukannut muita tahattomasti monta kertaa puheillani ja teoillani. Nykyään pysyttelen kaukana todella herkistä ja haavoittuvaisista ihmisistä, koska pelkään, että rikon heidät.

Muita?

  Re: Tuntuu, että olen psyko tai narsisti

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.4.24 17:20:07

Et ole "psyko" tai narsisti. Hurt people hurt people. Kukaan meistä ei selviä elämästä satuttamatta toisia tahattomasti, ja empatiakykyä on monenlaista.

  Re: Tuntuu, että olen psyko tai narsisti

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   25.4.24 17:34:22

Varsinkin nyt 2000-luvulla ihmisiä tulee loukattua ihan tuon tuosta.
Ihmiset loukkaantuvat ihan mistä vain, ja jopa toisten puolesta.

Aloittaja, et ole psyko etkä narsisti.
Psykopaatteja ja narsisteja on ihmisistä noin yksi promille. (Paitsi hötö-ämmien läheisistä.)

  Re: Tuntuu, että olen psyko tai narsisti

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.4.24 17:50:23

Jos olisit psyko tai narsisti, et näkisi itsessäsi mitään vikaa.

Oletko miettinyt mahdollisuutta, että voisit olla autismin kirjolla? Kirjo on todellakin laaja ja varsinkin naispuolisilla lievemmän pään asseilla se voi näkyä sosiaalisissa tilanteissa tuolla tavalla, että toisten tunteita on vaikea lukea ja samaistua niihin tai että tulee tahattomasti loukattua muita.

  Re: Tuntuu, että olen psyko tai narsisti

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.4.24 17:55:19

^tai cptsd, tai ihan vaan mallin puute lapsuudessa.

  Re: Tuntuu, että olen psyko tai narsisti

Lähettäjä: it 
Päivämäärä:   25.4.24 17:55:30

"Mutta silti todella vaikea aidosti samaistua toisten kokemuksiin ja ymmärtää mitä toinen todella käy läpi."
Eikö tämä ole ihan inhimillistä? Varsinkin, jos ei itse ole kokenut sitä samaa.

  Re: Tuntuu, että olen psyko tai narsisti

Lähettäjä: Nina 
Päivämäärä:   25.4.24 19:19:31

Nykymaailmassa tosiaan toisille ei saa sanoa mitään negatiivista. Niinhän koulussakin opetetaan että opettajien pitää hiippailla etteivät he vaan loukkaa lapsia. Lapsilla ei ole enää mitään kykyä käsitellä pettymyksiä. Jos sanot jotain negatiivista, kuvittelet olevasi parempi kuin muut.

  Re: Tuntuu, että olen psyko tai narsisti

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.4.24 20:25:22

"Nykymaailmassa tosiaan toisille ei saa sanoa mitään negatiivista."

^ Tämä. Nykyään pitää vaan olla hali, hali, pusi, pusi ja aikun ihanaa tai on tympeä tyyppi. Myöskään minä en jaksa lirkutella joutaville ihmisille, enkä vaivata päätäni toisten murheilla kun on omiakin. Eläimiä ja muita heikompia kohtaan tunnen sääliä, empatiaa ja monia muita tunteita, normi-ihmisiä kohtaan en. Ja ihan normaalin, ehkä sit vähän tympeänä tyyppinä itseäni pidän.

  Re: Tuntuu, että olen psyko tai narsisti

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   25.4.24 20:34:55

Höpöhöpö ettei muka nykyään voi sanoa mitään negatiivista. Mutta aloittajan kaltaiset totaalisen epäempaattiset yksilöt ovat kyllä lisääntyneet ihan eksponentiaalisesti, ihan kuten yleisesti kiusaaminenkin, ihan itsemurhiin saakka. Liekö kotikasvatuksen ja välittämisen puute lapsena?? Hyvä jos aloittaja tiedostat puutteesi, kukaan muu ei niitä pysty kohentamaan kun sinä itse. Kasvamista, ihminen.

  Re: Tuntuu, että olen psyko tai narsisti

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.4.24 20:45:24

Olisi ollut vanhempien tehtävä mallintaa lohduttamista ja empatiaa.

  Re: Tuntuu, että olen psyko tai narsisti

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   26.4.24 13:12:54

Hei ap tässä. Avaan vielä hieman ajatuksiani, koska tuntuu, etten ole kertonut koko tarinaa.

Autismin kirjoa olen miettinyt kyllä, ja siinäkin oireyhtymästä paljon kohtia, jotka minuun sopivat. Mutta toisaalta minua mietityttää se, kun jotkut kuvailevat minua kivaksi ja empaattiseksi, mutta itse tiedän etten sellainen ole ja että juuri aidon empatian puute on joskus aiheuttanut ongelmatilanteita. Pakostakin tulee mieleen ajatus, että entä jos manipuloin ihmisiä tiedostamattani, kun luulevat minua empaattiseksi, vaikka oikeasti minun on aika vaikeaa täysin samaistua muiden ihmisten tunnekokemuksiin, paitsi tietenkin silloin, kun itsellä samoja kokemuksia. Ehkä sen ulkoisen "kivalta vaikuttamisen" takia minulle joskus avaudutaan ja noihin tilanteisiin ylipäätään joudun, ja sitten ihmiset saattavat pettyä, kun en ehkä osaakaan lohduttaa.

En kuitenkaan halua olla vastuussa kenenkään traumatisoitumisesta, joten helpompaa pitää ihmiset etäällä.

  Re: Tuntuu, että olen psyko tai narsisti

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.4.24 13:20:40

"Psykopaatteja ja narsisteja on ihmisistä noin yksi promille."

Ei nyt ihan noinkaan

"Eri tutkimusten mukaan noin 0,5 – 6% väestöstä, joista n. 75 % on miehiä kärsii narsistisesta persoonallisuushäiriöstä."
https://narsismi.info/mita-on-narsismi-ja-kuinka-yleista-se-on/

Samasta lähteestä
"Noin 10 %: lla suomalaisista on narsistisia ja psykopaattisia piirteitä ilman, että heillä on persoonallisuushäiriö."

  Re: Tuntuu, että olen psyko tai narsisti

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.4.24 16:04:39

Toisella on enemmän ja toisella vähemmän empatiakykyä mutta jos sitä on edes vähän niin silloin et ole narsisti.

Liika empatia voi olla jopa huonoa ja itse kärsin siitä. Kun toteutan haaveitani niin se tuntuu pahalta koska säälin esimerkiksi vähätuloista äitiäni joka haluaisi tehdä samaa muttei voi. Joten en pysty koskaan nauttimaan ja odotan vain pääsyä äitini luokse tsekkaamaan että onko hän okei tms.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.