Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Polku/maastojuoksukengillä asfaltille?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.4.24 07:33:11

Onko joku käyttänyt maasto/polkujuoksuun tarkoitettuja kenkiä pidempikestoisesti myös asfaltilla lenkkeillessä? Onko tullut vaivaa jalkoihin tai kengät kuluneet nopeasti pohjista? Vaimennushan noissa ei ole niin hyvä kai kun kovemmille pohjille tarkoitetuissa ja lisäksi mietitityttää, miten pohjan vahva kuviointi vaikuttaa kroppaan kovalla pohjalla ja kuluuko se kuviointi?

Olen aiemmin käyttänyt vuosia eri malleja Adidakselta ja Nikelta asfaltilla lenkkeilyyn. Tai siis lenkkeiln vaihdellen eri pohjilla, mutta paljon asfaltilla ja noilla on tullut vedettyä kaikki lenkit. Nyt tuntuu menneen viimeisimmätkin mallit sellaisiksi "ufokengiksi", jotka eivät ainakaan minulla ns. uppoa tarpeeksi syvälle jalkaan, eikä esim. nilkkaan tule tarpeeksi tukea. Soviteltu on myös esim. paljon kehutun Hokan kenkiä.

Minulla on ennestään yhdet Salomonin coretex-polkujuoksukengät, joita olen käyttänyt lähinnä talvikeleillä metsässä kävellessä/juostessa. Ne on vähän raskaammat, mutta tuntuvat muuten istuvan jalkaan hyvin. Heillä olisi niistä ehkä "pykälää kesäisempi" malli maastoon tarkoitettuna, mutta mietin voisiko sitä käyttää myös paljolla käytöllä asfaltilla, ilman että hajoaa kroppa tai kengät? Salomonilla on myös parit asfaltille tarkoitetut kengät, mutta nekin tuli sovitettua ja mallit eivät istu jalkaani, periaatteessa sopiva koko oli varpaista liian lyhyt, mutta kuitenkin siinäkin koossa leveydestä aivan liiallinen.

  Re: Polku/maastojuoksukengillä asfaltille?

Lähettäjä: Qi 
Päivämäärä:   25.4.24 07:40:36

Juoksen vain zerodropeilla ja pääasiassa paljasjalkakengillä, myös asfaltilla. Toki jalat aina kauden aluksi menee jumiin eli malttia totuttelun, mutta itselläni jalat eivät vaivaannut sen enempää kuin muilla alustoilla. Juoksutekniikka tietysti vaikuttaa, itse olen enemmän front/mid foot juoksija. Nuo minun kengät kuluu mielestäni aina nopeasti eli 2 paria menee ainakin pohjattomaksi vuodessa, mutta hyvät jalkaan joten sellaisilla jatkan.

  Re: Polku/maastojuoksukengillä asfaltille?

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   25.4.24 07:57:33

Riippuu juoksutyylistäsi. Jos harpot pitkällä askeleella kantapää edellä joutuu kantapäät ja polvet kovalle iskutukselle jolloin hyvä vaimennus on oltava kengässä. Jos taas olet päkiäjuoksija niin voit mennä vaikka paljain jaloin kun iskunvaimentimena toimii päkiä.
Oletko varma että salomonin kenkä on liian leveä? Päkiän ja varpaiden kohdalla väljyyttä pitäisikin olla. Nauhoituksella sitten säädetään kenkä istumaan jalkapöydän päältä. Kantapäästä kengän tulee olla istuva eli siellä ei liika leveyttä tule olla.

  Re: Polku/maastojuoksukengillä asfaltille?

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   25.4.24 08:09:37

Paha sanoa ilman että näkee tai tietää millaisia matkoja juokset.
Suosittelisin kuitenkin kokeilemaan ufokenkiä, minulla meni hetki tottua, nyt en enää muilla juoksisikaan. Maratooneja siis treenaan ja juoksen.

  Re: Polku/maastojuoksukengillä asfaltille?

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   25.4.24 10:03:23

Kyllä juoksen sekä että koska aina niille poluille on päästävä asfalttia pitkin.

  Re: Polku/maastojuoksukengillä asfaltille?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   25.4.24 10:27:18

Minulla pisti silmään tuo lopun toteamus että kengät periaatteessa sopivat mutta varpaista lyhyet. Kenkien on oltava n.1.5cm pidemmät kuin jalat eli älä osta liian pieniä kenkiä ainakaan!

  Re: Polku/maastojuoksukengillä asfaltille?

Lähettäjä: Patton 
Päivämäärä:   25.4.24 11:06:54

Tosiaan varpailla on oltava tarpeeksi tilaa, muuten on ihan se ja sama miten kenkä kuluu. Pääasiassa maastotöppösessä pohjan kumi on paljon kovempi, eli ei ole vaimennuksen kannalta kovin suositeltavaa juosta asvaltilla.
Ite juoksen myös 0dropin kengillä ja suosin "kovempia" pohjia. Mutta ei se nyt maata kaada vaikka niillä joskus asvaltillakin menisi, tarkoituksella en niillä kuitenkaan assulenkkiä vedä

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.