Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mies ei ymmärrä liikuntaharrastuksia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.4.24 13:23:40

Pakko päästä tänne avautumaan kun harmittaa tilanne… Reilu kolme vuotta seurustelua takana mieheni kanssa. Heti tapailun alussa toin selvästi ilmi että liikunta on mulle hyvin tärkeää. Mies oli selvästi enemmän ”sohvaperunamallia”, mutta oli innoissaan liikunnallisuudestani ja kertoikin että toivoi että minun myötä hänestäkin tulisi urheilullisempi. Alkussa liikuttiinkin paljon yhdessä: käytiin juoksulenkeillä, pyöräiltiin, tehtiin lihaskuntotreenejä yms.

Noh, nyt kun vuosia on mennyt jokunen eteenpäin ja meillä on lapsikin, niin mies ei enää oikein ymmärräkään liikuntaharrastuksiani. Häntä harmittaa jos haluaisin käydä kodin ulkopuolella treenaamassa, kokee että se aika on pois jostain tärkeämmästä, kuten kotitöistä, meidän yhteisestä ajasta tms. Ymmärtäisin jos joka päivä olisin johonkin menossa, mutta esim viime viikolla minulla oli YKSI tällainen oma salipäivä, johon erikseen lähdin kotoa. Muuten olenkin yrittänyt järjestää harrastukseni niin, että esim käyn lapsen kanssa juoksemassa juoksurattailla tai poljen kuntopyörää/nostelen kotona painoja kun lapsi nukkuu, jolloin harrastukseni olisivat mahdollisimman vähän perheeltämme pois. Mutta olisihan se vaan kiva päästä kerran-pari viikossa hyvällä omatunnolla viettämään ihan omaa aikaa tunniksi-pariksi ilman että täytyy olla valmiudessa koska lapsi tarvitsee minua… Mies ei itse enää liiku käytännössä ollenkaan, kokee ettei siihen ole aikaa. Minusta kyse on eri prioriteeteista - itselleni terveys on tosi tärkeää ja olen ihan väsynyt ja huonolla mielialalla jos en pääse liikkumaan, miehelle taas liikunta ei koskaan ole ollut samalla tavalla tärkeää. Välillä on sellainen olo, että miehellä on jonkinlainen alemmuuskompleksi liikunnan harrastamisesta.

Joo, täytyy miehen kanssa keskustella asiasta, mutta kunhan nyt vaan halusin päästä johonkin avautumaan. Tällä hetkellä ärsyttää vaan niin paljon, kun mielestäni olen heti alusta alkaen tehnyt selväksi että liikunta on minulle tärkeää, ja tällä hetkellä koen tulleeni suorastaan petetyksi :D Haaveilin siitä että yhdessä perheenä hiihdettäisiin, pyöräiltäisiin ym mutta eipä ole toteutunut… No lapsikin on toki vasta pieni että ehkä tilanne tästä vielä helpottaa. Tällä hetkellä siis suunnittelen jo käyväni suorastaan salaa salilla työpäiväni aikana 1-2 krt viikossa (saan siis itse suunnitella työni ja työpäiväni), jolloin miehelle ei synny katkeruutta siitä että käyn treenaamassa kun ei siitä tiedä, mutta ei varmaan nyt mikään kovin rakentava ratkaisu tämäkään…

Kenelläkään kokemuksia vastaavasta tilanteesta? Ei tarvitse juuri liikunnasta olla kyse, mutta muista eroista elämäntavoissa.

  Re: Mies ei ymmärrä liikuntaharrastuksia

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   24.4.24 13:30:24

Ethän sinä nyt herranjumala tosissasi suunnittele SALAA treenaamista, kun miestä harmittaa? Jos miestä sitä paitsi harmittaa kun lähdet kotoa pois, eikö hän olisi iloinen kun ratkaiset asian käymällä salilla töissä?

  Re: Mies ei ymmärrä liikuntaharrastuksia

Lähettäjä: Ööh 
Päivämäärä:   24.4.24 13:33:40

Kai sillä miehelläkin on joskus omaa aikaa? Sinä vain haluat käyttää oman aikasi liikkumiseen ja mies johonkin muuhun ja sen pitäisi olla ok. Ja omaa aikaa tarvitaan arjessa jaksamiseen ja kerran-pari viikossa toistuva äidin oma aika ei pitäisi olla liikaa pois perheeltä, sillä silloin isä saa Isi-lapsi -aikaa.

Perheen yhteinen liikunta tulee toivottavasti lapsen kasvaessa myöhemmin luonnostaan jos perheen kanssa vietetty aika on isälle tärkeää. Lapsi kuitenkin tarvitsee päivittäin liikettä, joten siinä sivussa mieskin pääsee aikanaan pikkuhiljaa taas perheliikkumisen pariin.

Voithan nytkin ehdotella sopivissa määrin aina jotain yhteistä tekemistä kuten retkeilyä kaksin tai perheenä tai vaikkapa vanhempien omalle ajalle uutta lajikokeilua ja katsoa miten mies suhtautuu.

  Re: Mies ei ymmärrä liikuntaharrastuksia

Lähettäjä: Jes 
Päivämäärä:   24.4.24 13:35:12

Joo. Ex mies ei halunnut että käyn salilla, "koska muut naiset käy vaan lenkillä, sali on miesten hommaa". Itse ei harrastanut mitään liikuntaa ja silti pullisteli peilin edessä olemattomia lihaksiaan. Antoi palautetta raskausrvistani jotka tulleet nuorena kehon muuttuessa. Ai että pistää vieläkin vihaksi. Itse en katsoisi miestä joka ei harrasta liikuntaa, kyllä se kertoo ettei oikein mitään liiku päässä. Vielä vähemmän katsoisin miestä joka kieltää minua urheilemasta oman olemattoman itsetuntonsa vuoksi.

  Re: Mies ei ymmärrä liikuntaharrastuksia

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   24.4.24 13:35:58

Ongelma ei liene urheilu vaan se ettet ole kotona palvelemassa eli mies joutuu hoitamaan lasta.

Pääsetkö minnekään muutenkaan ilman lasta? Veikkaan ettet pääse. Mietipäs hetki.

  Re: Mies ei ymmärrä liikuntaharrastuksia

Lähettäjä: ywhw 
Päivämäärä:   24.4.24 13:40:42

Mikä ihme on tuo miehen asenne? Eikö hän voisi ottaa sinun liikuntaharrastustasi kahdenkeskisenä aikana lapsen kanssa? Kun sinä et ole kotona, niin mies saa olla kahdestaan lapsen kanssa. Tai tehdä kotitöitä kerrankin yksin, kun lapsi ei ole koko ajan "auttamassa", kun olet ottanut lapsen lenkille mukaan.

Vaikuttaa siltä, että mies yrittää laittaa sinut tekemään kaiken kotona ja lapsen kanssa ja syyllistää sinua, kun et olekaan kotona siivoamassa tai vahtimassa lasta, niin hän joutuu tekemään itse jotain.

Aika paska tyyppi. Itse en tuollaista katselisi vaan sanoisin, että hän alkaa tästä lähtien tehdä enemmän kotitöitä ja ottaa vastuuta lapsesta.

  Re: Mies ei ymmärrä liikuntaharrastuksia

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   24.4.24 13:43:12

Ongelma ei liene urheilu vaan se ettet ole kotona palvelemassa eli mies joutuu hoitamaan lasta.

Pääsetkö minnekään muutenkaan ilman lasta? Veikkaan ettet pääse. Mietipäs hetki.

Niin vahvasti tämä.

  Re: Mies ei ymmärrä liikuntaharrastuksia

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   24.4.24 13:47:03

Kokemusta on!
Oma puoliso vastustelee aina kun aloitan jonkun harrastuksen. Käyn esim. salilla aamulla ennen töitä. On yrittänyt sabotoida tätä mm. sillä verukkeella, että jos lähden aikaisin niin herää (ei herää, nukkuu sikeästi). Juoksuharrastuksenikin vie liikaa aikaa ja "menee yli".

Nykyään en enää kysy, ilmoitan vain, toimii paremmin ja hyväksyy asian helpommin. Jos kyselen, keksii tekosyitä ja verukkeita miksi minun pitäisi luuhata kotona. On myös narsistisia taipumuksia ja narsistiselle ihmisellehän rakkauskokemus on se, että toinen olisi aina kotona ja saatavilla. Näin vitsinä pakko sanoakin, että kun aina kehotetaan "juokse" narsistin puolisoa, niin se on todella auttanut jaksamaan :D

Mutta luulen, että sohvaperunoilla on aina hiukan kyse myös kateudesta kun eivät itse jaksa eivätkä viitsi. Älä anna piiruakaan periski. Kerro että hänellekin järjestyy kyllä omaa aikaa ja sinulla on oikeus omaan aikaan.

Voi kyllä olla että olette pidemmän päälle liian erilaisia/ mies ei kunnioita sinulle tärkeitä asioita.

  Re: Mies ei ymmärrä liikuntaharrastuksia

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   24.4.24 13:56:12

***, olet asian ytimessä, se on juuri näin!

., ehdottaisin "lenkkeilyä" eri suuntiin pysyvästi, tuollainen ei ole tervettä touhua!

  Re: Mies ei ymmärrä liikuntaharrastuksia

Lähettäjä: cccc 
Päivämäärä:   24.4.24 14:06:58

Eikö mies itse harrasta mitään? Kuulostaa kyllä tosi oudolta valittaa toisen liikuntaharrastuksesta, kun ei se kuitenkaan vie kaikkea aikaa.

Voisko takana olla jotain muuta? Kokeeko mies esimerkiksi oikeasti, että teillä on liian vähän aikaa yhdessä tai että kotityöt jää hoitamatta?
Voisiko asiasta keskustella siitä näkökulmasta, että minkä verran miehen ja sinun mielestä on ok olla pois kotoa ja paljonko pitäisi olla aikaa parisuhteelle ja miten paljon kotitöitä pitäisi tehdä.

Ehkä voisitte sopia jotain käytäntöjä tähän. Esim. kummallakin on 1 arki-ilta viikossa "omaa aikaa" jonka voi käyttää salilla tai missä vaan harrastuksissa ja toinen sitoutuu silloin hoitamaan lapsen. Sovitte myös että yritätte vaikka kerran kuussa järjestää teille "treffi-illan" jolloin lapsi menee hoitoon tai jos se ei ole mahdollista, niin lapsen mentyä nukkumaan keskitytte toisiinne ettekä mietikään mitään kotitöitä.

Mietin, että jos mies on sitä tyyppiä joka ei oikein osaa keskittyä yhteen asiaan vaan tekee vähän kaikeka yhtä aikaa, helposti tuntuu ettei saa oikein mitään aikaiseksi. Ja mies voi siksi kokea että teidän kummankin pitäisi olla enemmän tekemässä niitä kotitöitä. Jos miehellä ei oikein ole harrastuksiakaan, voi tuntua että sinä olet aina jossain ja hän aina kotona.

Mutta jos sopisitte jotain rajoja tähän, olisi kummallekin selvää, paljonko ollaan kotona ja poissa. Näin ei ehkä tulisi sitä tunnetta että toinen on "aina jossain". Kotityötkin sujuu kenties paremin, jos on suunniteltu tarkemmin miten ne hoidetaan ja jaetaan.

  Re: Mies ei ymmärrä liikuntaharrastuksia

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   24.4.24 14:12:00

” Ongelma ei liene urheilu vaan se ettet ole kotona palvelemassa eli mies joutuu hoitamaan lasta.

Pääsetkö minnekään muutenkaan ilman lasta? Veikkaan ettet pääse. Mietipäs hetki.”

Tämä voi olla iso osa ongelmaa.

Toisaalta voi olla että siellä hiertää joku muukin. Oletteko jutelleet yhdessä että mitä kummallekin parisuhde aika ja rakkauden osoittaminen tarkoittaa käytännössä. Mieluiten niin että molemmat kirjoittaa ne ylös jotta keskustelu ei mene vaan toisen myöntelyksi. Voi olla ihan yksinkertaisiakin ratkaisuja siihen että mies tuntisi että teillä on enemmän parisuhdeaikaa.

Toisaalta itse olen vahvasti sitä mieltä että miesten täytyy alusta asti tottua olemaan lapsen kanssa yksin ja jos ei se luontaisesti käy niin sitten puoli pakolla. Ensinnäkin mies niin oppii arvostamaan puolison panosta (oleskelu kotona lapsen kanssa ei ole sama kuin oleskelu kotona yksin) ja oppii olemaan lapsen kanssa ja ottamaan vastuuta lapsen asioista. Meillä ainakin jaetaan aika selkeästi niin että työt, molempien oma (lapseton) aika ja perheaika. Auttaa kaikkia jaksamaan

  Re: Mies ei ymmärrä liikuntaharrastuksia

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   24.4.24 14:16:15

Olette alunperinkin liian erilaisia. Jos liikunnallisuus on sinulle tärkeää, sinun olisi pitänyt valita liikunnallinen mies, ei sellaista, joka sanoo muuttuvansa sinun mieliksesi.

  Re: Mies ei ymmärrä liikuntaharrastuksia

Lähettäjä: koo 
Päivämäärä:   24.4.24 14:35:06

Mä ilmoitin miehelleni kun aikoinaan aloimme seurustelemaan, että minulla on aina ollut koiria ja aina tulee olemaan koiria ja lisäksi harrastan ratsastusta ja jos tämä on sinulle ongelma niin sitten ei tarvinne syventää suhdetta. En olisi ikinä päätynyt yhteen miehen kanssa, jolle toisen harrastaminen ja tietynlainen elämäntapa on ongelma. Mieheni ei siis aikaisemmin ollut mitään koiraihminen eli heillä ei ollut koiria edes lapsuudenkodissa. Mun kanssa mies on oppinut koiraihmiseksi vaikka itse ne koulutan ja treenaan niiden kanssa mutta mies lähtee mielellään lenkille mukaan. Toki onhan hänelläkin omia harrastuksia ja käyn mielelläni seuraamassa mieheni pelejä vaikka jalkapallo ja salibandy eivät olekaan mun harrastuksia.

Se on sitä vastavuoroisuutta.

  Re: Mies ei ymmärrä liikuntaharrastuksia

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   24.4.24 19:15:41

koo, tämä liittyy aiheeseen miten? Onhan aloittajankin miehelle ollut aloittajan liikunnallisuus selvää. On vain ilmeisesti itsekseen olettanut että aloittajan omat harrastukset loppuu kun tehdään lapsia ja aloittaja vain hoitaa lasta kaiken vapaa-aikansa..

Tuo on yllättävän yleistä miehillä että suhteen alussa luvataan kuut ja tähdet taivaalta, tässäkin mies tullut alkuun harrastuksiin mukaan. Sitten kun nainen on jo sitoutunut voi paljastaa todellisen luonteensa sen huijauksen alta :)

  Re: Mies ei ymmärrä liikuntaharrastuksia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.4.24 19:47:29

Et voi muuttaa toista ihmistä, voit muuttaa vain itseäsi.

Kolme vuotta - tunnette vasta jotenkuten. Ei mikään ihmekään jos alkaa mieheltä puhti loppua urheiluun jos ei ole alunperin ollut urheilullinen ja lähtenyt hommaan vain sinua miellyttääkseen, ja ehkä kokeilunhaluansa.

Hienoa, että mies on lähtenyt kokeilemaan kanssasi lajeja, mutta et voi vaatia toiselta lähtemään juttuihisi mukaan. Olet luonut odotuksia ja olettamuksia toiseen ihmiseen ja silloin mennään aina hakoteille.

Luo itse oma elämäsi ja anna toisen elää omaansa.

"Ongelma ei liene urheilu vaan se ettet ole kotona palvelemassa eli mies joutuu hoitamaan lasta."

Tämä tässä mättää. Ja se, että aloittaja ei pääse toteuttamaan itseään suhteessa vapaasti vaan kokee tarvitta urheilla SALAA kun ei saa mieheltä hyväksyntää urheilulle.

Selvitä mikä miestä niin harmittaa siinä, että sinä harrastaisit yksinään jotain. Lapsenhoito? Yhteisen ajan vähyys? Voisiko sitä yhteistä aikaa järjestää muualle, laatuaikaa eikä mitään tv:n tuijottelua, jos siitä kiikastaa?

Jos päädyt jatkamaan tuon miehen kanssa eikä hän halua osallistua lapsenhoitoon, vie lapsi muualle hoitoon tai etsi sali jossa on lastenhoitopalvelu. Tai järjestä työsi ja menosi niin että ehdit käymään ennen töitä tai töiden jälkeen ilman, että mies joutuu "lapsenvahdiksi".

Onko se mies tasavertainen vanhempi vai lapsenvahti?

  Re: Mies ei ymmärrä liikuntaharrastuksia

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   24.4.24 20:38:53

Meillä nainen on sohvaperuna, ja itse kuntoilen ja yritän liikkua.

Harmittaa, ajoittain tulee jotain sanomista.

Pakkohan se on olla molemmilla omia juttuja. Vaihtoon tommonen kontrollimies.

Sieltä salilta sen urheilullisemman elämänkumppanin voi löytää ;)

  Re: Mies ei ymmärrä liikuntaharrastuksia

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   24.4.24 21:14:12

Mitä muuten veikkaatte kuka aloittajan perheessä vie lapsen aina hoitoon ja hakee töiden ohessa?

Itse veikkaan vahvasti aloittajaa...

  Re: Mies ei ymmärrä liikuntaharrastuksia

Lähettäjä: j 
Päivämäärä:   25.4.24 07:07:35

Vain itseäsi voit muuttaa, mutta kannattaako? Mieti hetki, onko oikein, jos joudut SALAA käymään salilla kesken työpäivän. Tietenkin käyt, jos se kuuluu työaikaan niin kuin joissakin työpaikoissa.
Muuten laitat kovan kovaa vastaan ja ilmoitat miehelle, että sinä elät edelleen samaa elämää kuin ennenkin. Hoidat oman osuutesi kotona ja lapsen kanssa. Jos mies haluaa enemmän yhteistä aikaa, hän voi lähteä sinun mukaasi liikkumaan.

  Re: Mies ei ymmärrä liikuntaharrastuksia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.4.24 07:10:48

Ja teit sitten lapsen tuollaisen kanssa ja epäilemättä yhteisiä velkoja..

  Re: Mies ei ymmärrä liikuntaharrastuksia

Lähettäjä: Eira 
Päivämäärä:   25.4.24 07:26:16

"Reilu kolme vuotta seurustelua takana mieheni kanssa.."
"Noh, nyt kun vuosia on mennyt jokunen eteenpäin ja meillä on lapsikin..."

Nyt se aikajana kuntoon. Tehtiinkö lapsi ensitreffeillä?

  Re: Mies ei ymmärrä liikuntaharrastuksia

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   25.4.24 07:36:57

Eira:

Nyt ne biologianopit kuntoon. Ihminen on raskaana 9 kk ei 3 vuotta.

  Re: Mies ei ymmärrä liikuntaharrastuksia

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   25.4.24 07:38:02

Söpö vastaus lapsettomalta:

" Jos mies haluaa enemmän yhteistä aikaa, hän voi lähteä sinun mukaasi liikkumaan."

Kukas sen lapsen sitten hoitaa?

  Re: Mies ei ymmärrä liikuntaharrastuksia

Lähettäjä: Ä 
Päivämäärä:   25.4.24 07:44:08

Mä olen aina treenannut paljon, niin paljon että ehkä puolet viikon treeneistä "salaa" työpäivän ohessa :D ei olisi muuten onnistunut, kun olen jo 4-5 iltaa pois eikä sekään mulle riitå. Jos selviätte pikkulapsiajasta niiin sen jälkeen parisuhteessa on enemmän liikkumavaraa.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.