Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miehen reissutyö ja kuolleet(?) tunteet

Lähettäjä: <3 
Päivämäärä:   24.4.24 09:51:55

En olisi uskonut, että joskus tänne parisuhdeasioissa avaudun, mutta nyt pitää johonkin päästä avautumaan.

Mieheni tekee väliaikaisesti (n. vuoden ajan) reissutyötä erään ison kansainvälisen hankkeen avausvaiheessa. Vaihe on jo hieman yli puolivälin. Pääasiassa työmatkat ovat olleet 1-2 viikon pituisia ja välissä on ollut sitten aina suurin piirtein saman ajan kotona ennen seuraavaa matkaa. Nyt tämä viimeisin matka oli kuitenkin 7 viikkoa ja mies palasi viikonloppuna kotiin.

Olin aivan pähkinöinä koko viikonlopun, kyttäsin lentoja ja odotin malttamattomana milloin miehen lento laskeutuu ja voin hakea hänet lentokentältä. Tervehdyshalaus tuntui ihanalta ja olin aivan onneni kukkuloilla, että sain miehen kotiin. Kuitenkin jo autossa olo oli jotenkin vähän kiusaantunut ja keskustelu ei lähtenyt mitenkään käyntiin. Mies oli tietenkin todella väsynyt, 24h matkustusta takana ja iso aikaero, ja laitoinkin oman oudon oloni sen piikkiin.

Nyt mies on ollut kotona yli kaksi vuorokautta, eikä arki ainakaan omassa päässäni ole vieläkään loksahtanut paikoilleen. Hetkittäin mies tuntuu suorastaan tunkeutujalta _minun_ kodissani ja jotkin ihan pikkuasiat ärsyttävät. Läheisyys on tuntunut oudolta, ei pahalta, mutta ei nyt ihan kauhean hyvältäkään. Eilen meillä oli seksiä ja ihan kivalta tuntui, mutta tuntui kuin siitäkin puuttuisi jotain. Keskustelut miehen kanssa tuntuvat pinnallisilta ja enemmän hyvänpäiväntuttujen juttelulta. Mies on osoittanut rakkautta ja onneaan kotiinpaluusta sekä sanoin että teoin tässä parin päivän aikana ja tunnen itseni huijariksi, kun yritän olla näyttämättä miten ristiriitaiselta itsestä tuntuu.

En tiedä mikä on muuttunut vai onko mikään??! Meillä on takana 10 vuotta yhdessä asumista jo ja sitä ennen seurustelua jonkin aikaa. Naimisissakin jo 6 vuotta. Ei lapsia mutta yhteinen talo, lainat, lemmikit ja elämä. Voiko rakkaus näin vain kuolla? 7 viikossa noin vain? En rehellisesti sanottuna tiedä mitä tunnen. Hetkittäin olen tosi iloinen, kun näen miehen vaikka keittiössä kahvia keittämässä ja sitten hetkittäin vain odotan hänen seuraavaa työmatkaansa, että saan taas olla rauhassa.

Saisko ulkopuolisen näkökulmaa asiaan? Olen ihan hukassa. Ikävöin miestä niin paljon, kun hän oli pois, mutta nyt en tiedä haluanko häntä tähän kuitenkaan. Tai haluankai, en tiedä?? Lyhyempien työmatkojen jälkeen ei ole ollut tälläistä, vaan arki on solahtanut hyvin paikoilleen.

  Re: Miehen reissutyö ja kuolleet(?) tunteet

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   24.4.24 09:54:49

Älä panikoi. Seitsemän viikkoa on pitkä aika ja olet ikävöinyt miestä kovasti, joten nyt olet aikamoisen kulttuurishokin kourissa. Monelle tulee sama, kun ovat olleet itse pitkään ulkmailla. Kauan kaivattu koti tuntuukin oudolta. Teillä vaan shokki ei tullutkaan miehelle vaan sinulle :D kyllä se siitä. Tunteesi tuskin ovat kuolleet, olet vain ehtinyt kehittää uusia tapoja ja tottumuksia. Suhteen arki muotoutuu kyllä uudelleen.

  Re: Miehen reissutyö ja kuolleet(?) tunteet

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.4.24 09:55:42

”Olen ihan hukassa. Ikävöin miestä niin paljon, kun hän oli pois, mutta nyt en tiedä haluanko häntä tähän kuitenkaan.”

Tyypillistä pitkän erossa olon jälkeen. Odotukset on niin korkealla, että putoaa korkealta. Usein myös tuo odotus saattaa purkautua riitelynä.

  Re: Miehen reissutyö ja kuolleet(?) tunteet

Lähettäjä: Kitten 
Päivämäärä:   24.4.24 09:56:10

Älä nyt hötkyile. Tuo on ihan normaalia pidemmän eron jälkeen. Anna asioiden mennä omalla painollaan ja katso, miltä tuntuu viikon päästä. Sitä ennen älä ajattele koko asiaa.

  Re: Miehen reissutyö ja kuolleet(?) tunteet

Lähettäjä: <3 
Päivämäärä:   24.4.24 10:00:02

Huh, kiitos. Jo nämä muutamat viestit helpotti. Ehkä tämä tästä, mutta aika järkytyksenä tuli nämä omat ristiriitaiset tunteet. Mielestäni meillä on (ollut) tosi hyvä suhde ja rakkautta. Toivotaan, että tämä tästä vielä lähtee.

  Re: Miehen reissutyö ja kuolleet(?) tunteet

Lähettäjä: Pallo 
Päivämäärä:   24.4.24 10:00:54

Sulle on jo seitsemässä viikossa ehtinyt tulla omat rutiinit, tekemiset ja menemiset. Nyt on outoa, kun toinen pyöriikin siinä kotosalla eikä lähde. Ainakin itsellä oli tuo, kun muutettiin takaisin Suomeen, minä kolme kuukautta aikaisemmin ja mies sitten perässä. Mulla oli omat kuviot ja tapa tehdä asioita, mies tuli niitä sotkemaan :) Hetki meni, että yhteinen arki löytyi, vieläkin ollaan yhdessä.

  Re: Miehen reissutyö ja kuolleet(?) tunteet

Lähettäjä: <3 
Päivämäärä:   24.4.24 10:03:31

Kiitos Pallo!

  Re: Miehen reissutyö ja kuolleet(?) tunteet

Lähettäjä: Päivi 
Päivämäärä:   24.4.24 10:07:59

Nyt kärsivällisyyttä ja ei hötkyillä.
Itse olen ollut naimisissa kohta 40 vuotta ja koko tämän ajan mieheni on tehnyt matkatöitä. Välillä lyhyempiä ja välillä pidempiä.
Mitään ongelmaa asian suhteen ei ole, kun asiaan oikein suhtautuu.
Meillä on ihan riittävästi yhteistä aikaa. Ei sen miehen tarvi siinä kyljessä koko aikaa olla. Sinulla on myös oma elämä, ainakin toivottavasti.
Todettakoon vielä että itsekin teen matkatöitä.

  Re: Miehen reissutyö ja kuolleet(?) tunteet

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.4.24 10:09:49

Lapikasta. Mies pitää selkeästi työtään tärkeämpänä kuin Sinua.

  Re: Miehen reissutyö ja kuolleet(?) tunteet

Lähettäjä: Brii 
Päivämäärä:   24.4.24 10:46:08

Pallo sen totesikin, sulle tullu ne omat kuviot ja nyt toinen sotkee sun rutiinit..älä hätäile, kunhan mies ehtii olla pidempään kotona niin se suhde ja oleminen kyllä löytää uomansa..meillä mies tehnyt kanssa reissuhommia koko 35v vuoden liiton ajan ja tuo tuntuu hyvin tutulta..

  Re: Miehen reissutyö ja kuolleet(?) tunteet

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   24.4.24 11:57:20

Itse tykkään jos toinen on ison osan ajasta poissa. Reissusta paluut on aina vähän haastavia, tuo on normaalia.

Tuo että reissutyö tarkoittaa että työ on kunmppania täekeämpää on naurettavaa. Ellei sitten ole parisuhteessa holhottavan kanssa. Sellainen alkulima joka tarvitsee jatkuvaa läsnäoloa joutaosi ryhdistäytymään, hirveä taakka läheisille.

  Re: Miehen reissutyö ja kuolleet(?) tunteet

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   24.4.24 12:14:49

Mieheni on myös "reissutyössä" - eipä ole puolustusvoimat kyselleet että lähteekö hän Nato-harjoituksiin vai ei ?
Lapikastako pitäisi antaa ?
Oma vai maan etu :):):)

  Re: Miehen reissutyö ja kuolleet(?) tunteet

Lähettäjä: Molli 
Päivämäärä:   24.4.24 12:24:14

Tuo on ihan normaalia pidemmän eron jälkeen. Itse elän etäsuhteessa, jossa nähdään kuitenkin miltei joka viikonloppu. 3vk ollut pisin erossaoloaika ja kyllä silloin miehelle kerroin tavatessa, että mua hei jännittää ja musta tuntuu oudolta. Sovittiin että otetaan ihan rauhassa ja tunnustellaan miltä se toinen taas tuntuikaan.

Aikoinaan lapseni isä reissasi paljon rauhanturvahommissa ja Puolustusvoimiin meni sitten töihin, siellä myös paljon pitkiä sotaharjoituksia jne. Ei osattu puhua asioista, mukana pari lasta kuviossa ja kyllä se oli tosi outoa aina, kun exä palasi kotiin. Tuo oli yksi eroon johtanut tekijä, monia muita ja isompiakin syitä oli kyllä.

Avainsanana siis avoimuus ja keskustelu, tsemppiä!

  Re: Miehen reissutyö ja kuolleet(?) tunteet

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   24.4.24 13:57:32

Mieheni on ollut pitkään reissutyössä ja aina innoissani odotin sitä kotiin.
Sitten olikin vähän outoa, mitä pitempi työreissu oli sen enemmän vaati niitä päiviä tottua, että hän onkin nyt joka päivä kotona. Sitten alkoikin jo odottaa, että koska on se lähtöpäivä. Kai se ihmisenmieli jotenkin noin toimii, ehkä sekin vaikuttaa kun niin tottuu siihen omaan oloonsa yksinään kotona. Monet ovat kokeneet ihan samanlaisesti, varsinkin jos mies pitemmillä työreissuilla.

  Re: Miehen reissutyö ja kuolleet(?) tunteet

Lähettäjä: Mieie 
Päivämäärä:   24.4.24 14:56:25

Suosittelisin tekemään miehen kanssa jotain arjesta poikkeavaa, mielellään sellaista mistä ei ole ennakko-odotuksia. Esim joku pakopeli, minigolf, museo, tapahtuma, kirveenheitto, jousiammunta tms. Joku missä voisitte rennosti puuhata yhdessä ja saisitte hetken kaukaisuutta siihen arkeen.

  Re: Miehen reissutyö ja kuolleet(?) tunteet

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   25.4.24 01:37:29

"Lapikastako pitäisi antaa ?
Oma vai maan etu :):):)"

Voidaan argumentoida, että maan etu on toki tärkeä ja miehen pitää sen vuoksi jatkaa työssään, mutta minkä takia juuri Sinun pitäisi olla se nainen joka joutuu sen vuoksi kärsimään?

  Re: Miehen reissutyö ja kuolleet(?) tunteet

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   25.4.24 07:57:11

Aivan tuttu ilmiö meilläkin, että reissun jälkeen yhdessäolo ahdistaa. Itseasiassa pikku reissun lopussa minua ahdistaa jo etukäteen vapaan loppuminen. Pitkiltä reissuilta tavallaan jo odottaa toista kotiin, mutta alta tunnin jo kaipaa omaa rauhaa. Nuorempana pidin itseäni jotenkin kiittämättömänä viallisena hirveänä akkana kun mies kuitenkin on ihan mukava ja minä vain haluaisin olla enemmän yksin. Mutta nykyään ymmärrän että tarvisen paljon yksin oloa. En erakkoelämää, mutta enemmän hiljaisuutta, järjestystä, aikaa ajatella ajatukset loppuun. Kun samassa tilassa asuu toinen niin on jotenkin ahdasta. On meillä iso talo ja metsää ympärillä, ei meillä neliöt lopu. Mutta en vain osaa oikeasti rentoutua kun toinen huseeraa ja kolistelee. Reagoin herkästi kaikkeen ja sitten väsyn. Tavallaan oma vika tai paremminkin ominaisuus.

Rakastan kyllä tuota kolistelijaa. En anna lapikasta enkä laita vaihtoon. Mutta odotan kyllä niitä pikku pätkiä jolloin saan hengittää ihan rauhassa.

  Re: Miehen reissutyö ja kuolleet(?) tunteet

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   25.4.24 10:18:54

"Voidaan argumentoida, että maan etu on toki tärkeä ja miehen pitää sen vuoksi jatkaa työssään, mutta minkä takia juuri Sinun pitäisi olla se nainen joka joutuu sen vuoksi kärsimään?"

KÄRSIMÄÄN?

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.