Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  "Hoikka" mutta pömppövatsainen, harmitus!

Lähettäjä: Iirisrupukka 
Päivämäärä:   24.4.24 07:41:24

Olin ennen selvästi ylipainoinen, painoindeksinkin mukaan. Nyt elämäntapamuutoksen ansiosta jo viidettä vuotta normaalipainoinen ja elintapasairauksien riskin selättänyt. Aiemmin siis veriarvot olivat pielessä (kolesterolit ym.) ja verenpainettakin vähäsen. Nyt arvot ovat priimaa.

Olen hyvässä fyysisessä kunnossa, hapenottokykyni on hyvä, lihaskuntonikin ihan riittävä minulle, jaksan kävellä ja pyöräillä pitkät matkat ja tuntikaudet, olen energnen ja voin hyvin.

Mutta. Vatsani ei ole litteä, kaukana siitä. Se pömpöttää ja siinä on ihan ehtaa läskiä aivan reilu määrä. Minua on luonnehdittu hoikaksi, mutta osaan valita vaatteeni niin, ettei iso maha näy. Itsekin vaatteet päällä näen itseni peilistä ihan hoikkana, sporttisen hoikkana ja jopa "hyväkroppaisena", mutta kun riisun, totuus tulee armottomana näkyviin. Maha on ja pysyy eikä katoa mihinkään.

En ole laihduttanut sanan varsinaisessa merkityksessä vaan muuttanut elintapojani, ja sen seurauksena näytän nyt ihan ihmiseltä. Paitsi se maha.

Miten oppia hyväksymään se, ettei ole litteävatsainen? Ongelma on puhtaasti, täysin ja sataprosenttisesti esteettinen. Turhamaisuuttani ja pinnallisuuttani kiroan tätä.

Voiko nainen, joka on muuten hoikka mutta jolla on vatsamakkara, olla kaunis/hyväksyttävä/haluttava/kelvollinen?

Iältäni olen vaihdevuosissa jo. Se ei helpota asiaa.

  Re: "Hoikka" mutta pömppövatsainen, harmitus!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.4.24 07:46:12

” Miten oppia hyväksymään se, ettei ole litteävatsainen?”

Siten, että harvalla aina hoikkana olleellakaan se vatsa oikeasti on litteä.

Esimerkiksi minulla on pömppömaha, näyttää oikeasti alkuraskauden mahalta. Bmi ollut koko aikuisiän 19

  Re: "Hoikka" mutta pömppövatsainen, harmitus!

Lähettäjä: rimmie 
Päivämäärä:   24.4.24 07:46:49

Onko vatsan ympärysmitta suurempi kuin lantio / rinnanympärys?

  Re: "Hoikka" mutta pömppövatsainen, harmitus!

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.4.24 07:47:59

Kyllähän ne vatsan seudun lihakset löystyy jos niitä ei koskaan treenaa.

  Re: "Hoikka" mutta pömppövatsainen, harmitus!

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   24.4.24 08:01:05

Oletko joskus ollut raskaana? Voisiko sinulla olla vatsalihasten erkauma?

  Re: "Hoikka" mutta pömppövatsainen, harmitus!

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   24.4.24 08:05:11

Mulla on sama ongelma, mulla vaan kaikki ylimääräinen kertyy vatsaan. Yleensä se kertoo insuliiniresistenssistä. Mulla siis on PCOS. Itse treenaan paljon, sali on kuulunut elämääni jo vuosia useita kertoja viikossa, mutta maha on ja pysyy. Olen normaalipainoinen, vyötärön ympäristön lähemmäs 90 cm. Itse olen sen jo hyväksynyt. Nyt lääkäri ehdotti metformiinia, minkä aloitusta pohdin.

  Re: "Hoikka" mutta pömppövatsainen, harmitus!

Lähettäjä: —- 
Päivämäärä:   24.4.24 08:09:47

Mulla on kans “pömppis”, vaikka ympärysmitta ei ole iso. Alaselkä jotenkin notkolla ja tuo oikein mahan esiin. Ärsyttävää, mutta sellaista se on. En ole enää vuosiin edes ajatellut asiaa, ennen kuin nyt.

  Re: "Hoikka" mutta pömppövatsainen, harmitus!

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   24.4.24 08:10:18

Estrogeenin väheneminen lisää pömppömahaisuutta. Minäkin olen laihtunut aika paljon, mutta vatsaläski on ja pysyy aika tiukasti. En jaksa siitä stressata.

  Re: "Hoikka" mutta pömppövatsainen, harmitus!

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   24.4.24 08:10:38

Ei PCOS tarkoita automaattisesti sitä, että läski kertyy vyötärölle. Mulla on PCOS ja ykköstyypin diabetes, mutta silti läski kertyy mulla enimmäkseen takapuoleen ja reisiin. Mun mitat on 165/60 ja vyötärönympärys 68-69 cm, ja jos mulla ei olisi vatsalihasten erkaumaa, vy olisi vielä vähän vähemmän.

  Re: "Hoikka" mutta pömppövatsainen, harmitus!

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   24.4.24 08:15:42

” Ei PCOS tarkoita automaattisesti sitä, että läski kertyy vyötärölle.”

Ei tarkoita, mutta kyllä se useimmilla on niin. Sinä vain satut olemaan onnekas. Itsekin olen ollut suurimman osan elämästäni hoikka, eikä minulla silloin ollut iso vyötärö PCOS:sta huolimatta. Silloin ei vain rasvaa ollut missään.

  Re: "Hoikka" mutta pömppövatsainen, harmitus!

Lähettäjä: Iirisrupukka 
Päivämäärä:   24.4.24 08:20:12

En ole koskaan ollut raskaana, eikä sokeriarvoissani ole ollut koskaan mitään huomauttamista. Olen aina liikkunut vähintään terveyssuositusten verran, en siis ole ollut koskaan mikään sohvaperuna. Insuliiniresistenssi ei siksi tunnu oikein hyvältä selitykseltä.

Minulla ei ole mittanauhaa, joten en osaa sanoa, mistä kohtaa otettu ympärysmitta on minkäkin suuruinen ja mikä suurempi tai pienempi kuin jokin toinen.

Haluaisin tuohon kysymysmerkin tilanteeseen, että en yhtään stressaisi asiaa.

Estrogeenia syön vaihdevuosioireisiin...

  Re: "Hoikka" mutta pömppövatsainen, harmitus!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.4.24 08:22:37

Rasvaimu?

  Re: "Hoikka" mutta pömppövatsainen, harmitus!

Lähettäjä: Iirisrupukka 
Päivämäärä:   24.4.24 08:27:08

Kiitti, nämä viivan (lihakset löystyy, jos ei treenaa) ja pisteen (rasvaimu) kommentit ovat tosi suureksi avuksi. :D :/

Haluaisin oppia hyväksymään tämän, en oikeastaan etsi ratkaisua siihen, miten pääsisin pömpöstä eroon. Koska verikokein on todettu, että mitään terveyshaittaa tästä ei ole, ongelma on puhtaasti esteettinen, niin todellista syytä pömpöstä eroon pääsemiseksi ei ole.

Kaikkein vähiten järkevältä tuo rasvaimu kuulostaa ihan terveydenkin kannalta. Anestesia on aina riski, eikä rasvaimu kai muutenkaan ole sieltä riskittömimmästä päästä toimenpiteitä.

  Re: "Hoikka" mutta pömppövatsainen, harmitus!

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.4.24 08:28:41

Osta sellainen hulavanne painolla ja ala treenaamaan sillä. Lisäksi vatsa- ja selkälihastreeniä. Samanlainen pömppä meillä kaikilla vaihdevuosi-ikäisillä on vaatteiden alla piilossa, jos se yhtään lohduttaa.

  Re: "Hoikka" mutta pömppövatsainen, harmitus!

Lähettäjä: <33 
Päivämäärä:   24.4.24 08:29:37

Eipä siihen auta kuin muuttaa ajatteluaan. Jotkut sanoo sitä luovuttamiseksi. Kysyppä keltä tahansa hetero mieheltä niin ei se mahaläski huono juttu ole ollenkaan. Kerta tykkäät kuntoilla, niin alat treenaa niin että tulee muotoja, eikä vain löski katoa.

  Re: "Hoikka" mutta pömppövatsainen, harmitus!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.4.24 08:31:59

Pienet rasvaimut tehdään paikallispuudutuksessa. Itsellä vaihdevuodet jo takana ja ongelmana just vatsa, muu kroppa ihan jees. Harkitsen vakavasti rasvaimua. Siksi viestini ei ollut vinoilua.

  Re: "Hoikka" mutta pömppövatsainen, harmitus!

Lähettäjä: Iirisrupukka 
Päivämäärä:   24.4.24 08:47:17

Kiitos, piste, tuo selvensi asiaa. Yksisanaisena viestinä, vaikka kysymysmerkkiin päättyvänä, tuo rasvaimu kuulosti tosiaan vinoilulta.

Se kyllä lohduttaa, että samanlaista on muillakin! Hiukan epäilen noita sydänmerkin sanoja, että miesten mielestä läski ei olisi huono juttu. Tosin en tunnusta, että miesten takia tästä kärsisin.

Voipi olla, että tuo kropan muokkaus on helpompaa kuin ajattelun muokkaus, vai mitenkä lienee.

Ehkä kun ikää tulee vielä vähän lisää, tämäkin murhe alkaa tuntua ihan mitättömältä. Jospa siihen pyrkisi etupainotteisesti. Menisi vain merenrantaan istuskelemaan ja katselisi aaltoja, joisi kuksasta kaffetta ja päästäisi kasvoilleen ihan pienen hymyn.

  Re: "Hoikka" mutta pömppövatsainen, harmitus!

Lähettäjä: rimmie 
Päivämäärä:   24.4.24 08:59:05

Vähän aikaa sitten oli topikki, jossa joku etsi vaatteita omenavartalolle. Eikös tämä pömppämaha juuri ole omenavartalo?

Ap, oletko mitannut vyötärön ja lantion ympäryksen? Millaiset lukemat?

Monesti vyötärö näyttää pienemmältä, jos rinnanympärys on suuri. Eli kyse on myös vartalon mittasuhteista.

  Re: "Hoikka" mutta pömppövatsainen, harmitus!

Lähettäjä: <33 
Päivämäärä:   24.4.24 09:15:45

Menisi vain merenrantaan istuskelemaan ja katselisi aaltoja, joisi kuksasta kaffetta ja päästäisi kasvoilleen ihan pienen hymyn."

Oikein hyvä keino! Eiköhän se röllykkäkin vielä vähän sula, kun jatkat samaa.

  Re: "Hoikka" mutta pömppövatsainen, harmitus!

Lähettäjä: Aikanen 
Päivämäärä:   24.4.24 09:26:08

Miehet tykkää meistä pullukoistakin, niin miksi pömppä olisi jotenkin yksiselitteisen paha?

Tämäkin kuulostaa vinoilulta, mutta korvien välissähän tuo on. Käsittele asia, opi nauttimaan hyvistä puolista ja arvostamaan myös niitä muita puolia.

  Re: "Hoikka" mutta pömppövatsainen, harmitus!

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   24.4.24 09:31:56

Miksi pömppövatsa pitää hyväksyä, treenaa se kuntoon. Insta on täynnä hyviä ohjeita.

  Re: "Hoikka" mutta pömppövatsainen, harmitus!

Lähettäjä: Iirisrupukka 
Päivämäärä:   24.4.24 09:36:43

Aikainen: juurikin niin: asia on korvien välissä ja siihen oikeastaan pyysinkin neuvoja jo ihan aloituksessa, jossa kysyin: "Miten oppia hyväksymään se, ettei ole litteävatsainen?"

Asian käsittelyyn siis kaipasin apuja, juurikin siellä korvien välissä tapahtuvaan, en niinkään hulahulavanne-, rasvaimu-, vatsalihasliike- ym. ohjeita.

Osa tämän ketjun kommenteista onkin oikeastaan juuri sitä, mitä kaipasin, kiitos monelle kommentoijalle! Lisääkin luen mielelläni. Ja juu, myös sinun kommentissasi, Aikainen, on sitä, mikä auttaa minua asian korvienvälikäsittelyssä, eli tuo "miksi pömppä olisi jotenkin yksiselitteisen paha". – Niin, olen oppinut ajattelemaan (minulle on taottu päähän), että mikään ei ole naisella rumempi kuin pömppövatsa, ja siksi asiaa pitää vähän työstää.

  Re: "Hoikka" mutta pömppövatsainen, harmitus!

Lähettäjä: Aikanen 
Päivämäärä:   24.4.24 09:45:14

Tällaiset päähän taotut aiheet on kyllä hankalia, mutta kyllä niistä yli pääsee. :)

Itsellä tällainen päähän taottu aihe epäonnistumiseen liittyen. Olen sitä työstänyt sen kautta, että sättisinkö muita näistä asioista? En, joten miksi itseäni sitten?

  Re: "Hoikka" mutta pömppövatsainen, harmitus!

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   24.4.24 09:46:28

Kuulostat aika vaativalta itseäsi kohtaan. Jos paras ystäväsi tai tyttäresi valittelisi keskivartalolihavuuttaan, sanoisitko hänelle, että ”joo, toi on kyllä ruminta mitä voi olla, hankkiudu siitä äkkiä eroon keinolla millä hyvänsä”? Tai ajattelisitko niin? Vai ajattelisitko, että hän on maastaan huolimatta loistava ihminen, joka ansaitsee rakkautta?

  Re: "Hoikka" mutta pömppövatsainen, harmitus!

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   24.4.24 09:48:35

Etkö ole koskaan nähnyt eri-ikäisiä ja kokoisia naisia alasti?

  Re: "Hoikka" mutta pömppövatsainen, harmitus!

Lähettäjä: Minerva 
Päivämäärä:   24.4.24 09:57:29

Minulla jäi kahden raskauden jäljiltä pömppis, vaikka olen painoindeksiltäni normaalipainoinen, vielä enempi asteikon alapäässä.

Erkaumaa on edelleen vuosienkin jälkeen, vaikka kuntoutusta on tehty koko ajan. Venynyt ihokaan ei enää palautunut. Mutta sellaista se on, elämää.

Ihmisten elo on niin hankalaa, kun mietitään ulkonäköä ja tunnetaan paineita. Eipä eläinemot sure roikkuvatsaansa.

  Re: "Hoikka" mutta pömppövatsainen, harmitus!

Lähettäjä: Vhh ja voimistelu 
Päivämäärä:   24.4.24 10:02:23

No tulihan se selitys sieltä eli "estrogeenimaha".
Minullekin se läskimakkara alkoi kertyä vaihdevuosissa.
Ei hätää pääset siitä kyllä ajan myötä eroon.
Eihän sulla ole mitään hätää koska liikut ja hoidat itseäsi.
Minulla on nyt menossa myös keskivartalolaihdutus. -4 kg on helmikuusta lähtenyt ja vyötä saa jo kiristää. Tuo läskilaatu lähtee kyllä koska ei ole mitään viskeraalista. Luulin että olisi vaikeampaakin laihtua koska minulla on myös kilpparin vajaatoiminta, onneksi aika hyvin hallinnassa mutta vaikuttaahan se aineenvaihduntaa hidastavasti. Lisäksi hiilareihin pitää oikeasti kiinnittää huomiota. Vehnähän on pahin turvottaja minulla ainakin. Ennen kun söin vaaleaa leipää paljon mahani oli kuin mikäkin löllöpallo.
Minulla on lisäksi ollut paljon unettomuutta ja stressiä vaihdevuosista liittyen kuumuuskohtauksiin. Nyt helpottaa jo kolmen vuoden jälkeen ja jaksan liikkua. Eiköhän se tästä ja pitää muistaa että naisella harvemmin on täysin litteä vatsa enää näin vuosin. Hiukan armollisuutta itseä kohtaan mutta myös tsemppiä sulle toivotan.

  Re: "Hoikka" mutta pömppövatsainen, harmitus!

Lähettäjä: Iirisrupukka 
Päivämäärä:   24.4.24 10:11:24

Taas hyviä ajatuksia, kiitos uusille kommentoijille!

Tosiaankin: tunnen lähinnä lämpöä niitä naisia kohtaan, joilla on tämä sama "vamma" kuin minulla. En sättisi muita, todellakaan, päinvastoin: kokisin, että muut kaltaiseni ovat inhimillisiä ja näkisin hyvät puolet tämän "vian" läpi. Tuntisin yhteenkuuluvuutta ja iloa samaistuttavuudesta.

Oma mieshän tästä minulle on valittanut, hänen edessään en ole enää halunnut riisuutua vuosikausiin, etten joutuisi kuuntelemaan (onneksi harvakseltaan töksäytettyjä) kommentteja tai edes näkemään, miten hänen ei-hyväksyvä katseensa osuu vatsani alueelle, vaikkei hän mitään sanoisikaan.

Eipä eläinemot sure roikkuvatsaansa, totta tuokin.

Tämä on vähän kaksipiippuinen juttu: toisaalta tunnen, miten mies ei tätä hyväksy, ja toisaalta itse jo ajattelen, että olisin omasta mielestäni ihan hyvä ihminen ja naisenakin mukava juuri tällaisena, niin on kaksi voimaa, jotka vetävät eri suuntiin. Itse olisin jo taipuvainen tämän hyväksymään, mutta aina, kun näen tuon miehen, tunnen itseni rumaksi pömpön takia ja häpeilen ja peittelen sitä.

Sitten, kun tuo mies ei enää kuulu minun elämääni, asia saattaa muuttua paremmaksi melkein itsestään. Uutta miestä en elämääni halua enää kuuna kullan valkeana, pysykööt kaukana. Mutta toistaiseksi mies on tuossa enkä häntä ole hylkäämässä tämän takia.

  Re: "Hoikka" mutta pömppövatsainen, harmitus!

Lähettäjä: Aikanen 
Päivämäärä:   24.4.24 10:32:37

Voisitko sanoa miehelle, miltä sinusta tuntuu?

  Re: "Hoikka" mutta pömppövatsainen, harmitus!

Lähettäjä: Iirisrupukka 
Päivämäärä:   24.4.24 10:47:21

Heh, olen tästä joskus nuoruusvuosina jotain sanonut, mutta ei sillä ole mitään merkitystä eikä vaikutusta siihen, mitä mies ajattelee ja millaista pitää kauniina tai rumana. Sanoisin, että vahinko on jo tapahtunut, eikä mikään saa minua luulemaan ja kuvittelemaan, että mies yhtäkkiä pitäisikin minua kauniina juuri tällaisena kuin olen. Ei hän pidä, se on fakta.

Niille, jotka sanovat, että miksi olen tuollaisen miehen kanssa, sanon: en tiedä, miksi tähän aikanaan jäin. Olisi pitänyt lähteä suhteesta jo 30 vuotta sitten, mutta en lähtenyt. Nyt mies on vakavasti sairas ja olen häneen jollain tapaa kuitenkin kiintynyt ja hän minuun. Siis vaikkei kaikki ulkonäössäni häntä miellytäkään, niin tiedän, että hän välittää. Suhteessa on paljon välittämistä, jonkintapaista rakkauttakin ehkäpä, eikä ratkaisu ole se, että lähden lätkimään. En lähde.

Yritän tässä vain itse epätoivoisesti alkaa pitää itseäni ei-rumana, vähän vahvistaa omaa itsetuntoani, ja siihen toivon löytäväni keinoja. En kaipaa neuvoja, joilla pömppömahasta pääsee eroon, vaan neuvoja, joilla oppisin sen hyväksymään, koska mitään muuta kuin esteettistä haittaa siitä ei ole.

  Re: "Hoikka" mutta pömppövatsainen, harmitus!

Lähettäjä: Vhh ja voimistelu 
Päivämäärä:   24.4.24 10:49:21

No hyvänen aika sentään millainen mies!
Kyllä rakkaus ja välittäminen punnitaan kun tässä itse kukin rupsahtaa. Tuskin miehesikään samanlaisena pysyy.
Olen hyvin surullinen miehesi käytöksestä. Olethan laihduttanut sanojesi mukaan itsesi normipainoonkin ja silti saat kokea tuollaista.
Minäkin olen saanut kuulla omalta äidiltäni melko jäätäviä lauseita kuten siitä miten käytän collegehousuja varmaan sen vuoksi koska en mahdu enää farkkuihin...olen lihonut ihan liikaa lyhyessä ajassa. Joo se oli vaihdevuosien pahimpana aikana kuten jo mainitsin kärsin silloin unettomuudesta ym. Kun yritin sanoa että minulla on niitä vaivoja ja lisäksi kilpparivaiva en saanut mitään myötätuntoa. Pelkkää ruokavalioni arvostelua. Äiti ei ymmärrä vhh- ruokavaliosta mitään yleensäkään ja saan kuulla jatkuvaa mussutusta maitorasvojen käytöstäni.
Yritän olla välittämättä tuosta mutta välillä olen todella surullinen arvostelusta. Vielä kun molemmat siskoni ovat niin "missimittaisia" ja syövät terveellisesti kuulemma.
Olen noin kymmenen kiloa ylipainoinen ja yritän laihduttaa mutta väärin keinoin ilmeisesti...Nykyään riitelemme jokseenkin paljon. Olen aika kyyninen enkä haluaisi keskustella aiheesta mutta joka kerta siitä täytyy jotain huomauttaa.
Ymmärrän sinua aloittaja. Lähimmän ihmisen negatiivinen suhtautuminen syö ihmistä.
Onneksi minulla on ihana mies ja aikuiset mukavat lapset.
Toivottavasti sinullakin riittää voimia hyväksyä itsesi sellaisena kuin olet ja saat jostain tukea jaksaa.

  Re: "Hoikka" mutta pömppövatsainen, harmitus!

Lähettäjä: Iirisrupukka 
Päivämäärä:   24.4.24 11:01:33

Kiitos, Vhh ja voimistelu. Itse en ole enkä ole ollut millään erityisellä dieetillä, vaan tein joitain vuosia sitten elämäntapamuutoksen, jonka seurauksena olen nyt normaalipainoinen ja kaikki veriarvoni (kolesterolit, muut rasvat, maksa-arvot, ihan kaikki) ovat ihanteellisella tasolla. Ja orastava verenpainetautikin torjuttu. Kuten kerroin, sokeriarvoissani ei ollut koskaan ollutkaan mitään huomauttamista, ehkä kiitos koko elämän mittaisen liikuntaharrastuksen (jota olen nyttemmin lisännyt).

Siispä mitään terveydellistä haittaa tuosta pömpöstä ei ymmärtääkseni ole.

Onneksi sinulla on ihana mies ja mukavat lapset!

On minullakin elämässä paljon hyvää eikä tämä ole joka päivä mielessä, mutta silloin tällöin nostaa päätään ja varsinkin muutenkin huonoina päivinä tunnen itseni huonoksi ja mitättömäksi myös tämän takia... Välillä tuntuu, että vaatii aika paljon voimaa vastustaa alaspainamista. Toisinaan mies muista asioista minuakin jopa kehuu ja jossain asiassa kannustaa, että ei hänkään mustavalkoisesti mikään hirviö ole.

Negatiivisuus nimenomaan syö ihmistä. Se vie voimavaroja ja energiaa, ihan kuin valtaisi aivoista jonkin tilan, jonka pitäisi olla käytössä jollekin ihan muulle asialle.

  Re: "Hoikka" mutta pömppövatsainen, harmitus!

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   24.4.24 11:05:46

Ajattele mitä tuskaa tuotat ihanalle miehellesi, kun mahasi on niin hirveä. Jospa nyt vaan käyt rasvaimussa ja harrastat kovasti liikuntaa. Juokset 20 km päivässä ja teet joogaa ja pilatesta, niin miehesi elämä paranee rutkasti.

  Re: "Hoikka" mutta pömppövatsainen, harmitus!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.4.24 11:25:18

Mä oon 170cm/57kg, eli hoikka, mutta kyllä mullakin pömppömahaa on.

Lantionympärys 94cm
Vyötärönympärys 69cm
Rinnanympärys 93cm
Mahan ympärys 85cm (mitattu jokunen sentti navan alapuolelta)

  Re: "Hoikka" mutta pömppövatsainen, harmitus!

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   24.4.24 11:59:00

"Voiko nainen, joka on muuten hoikka mutta jolla on vatsamakkara, olla kaunis/hyväksyttävä/haluttava/kelvollinen?"

Siis mitä @!#$ä :D Kuka tahansa voi olla noita kaikkia, oli maha mitä tahansa.

Mä olen niin pettynyt näihin aikuisiin, jotka viitsii miettiä tuommoisia.

  Re: "Hoikka" mutta pömppövatsainen, harmitus!

Lähettäjä: Å 
Päivämäärä:   24.4.24 12:06:05

Minua säälittää ihan hirveästi ihmiset, jotka miettivät, ovatko he jollekin tai jonnekin kelpaavia tai tarpeeksi hyviä. Ei sen ikinä pitäisi mennä noin. Minulle ei kelpaisi ikinä ihminen, joka ei pidä minusta, enkä sellaista yrittäisi miellyttää.

  Re: "Hoikka" mutta pömppövatsainen, harmitus!

Lähettäjä: Gerbiili 
Päivämäärä:   24.4.24 12:12:37

Ja aloittajan mies itsehän tietenkin on oikea adonisten adonis, eikö vain?

  Re: "Hoikka" mutta pömppövatsainen, harmitus!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.4.24 12:12:38

Naisilla kuuluu olla rasvaa alavatsassa kohtua suojaamassa

  Re: "Hoikka" mutta pömppövatsainen, harmitus!

Lähettäjä: <3 
Päivämäärä:   24.4.24 12:22:41

"Ja aloittajan mies itsehän tietenkin on oikea adonisten adonis, eikö vain?"

Tämä!

Aloittaja, ihan kamala mies sinulla, olen pahoillani puolestasi!

Ensinnäkin, oikeasti ihannemitoissa olevillakin naisilla on vähän "pömppistä", siellä alavatsassa kun sijaitsee erinäisten sisäelinten lisäksi suolisto, joka pyöristää vatsaa aina sisällön määrästä riippuen. Just taannoin jälleen kerran lehdissä ravitsemusterapeutti noitui, kuinka ihmiset eivät enää ymmärrä, että se alavatsan pyöristyminen on täysin luonnollinen ja tarpeellinenkin ilmiö.

Toisekseen, seuraavalla kerralla lääkärissä pyydä häntä mittaamaan vyötärönympäryksesi. Jos se on alle 90cm, olet terveissä mitoissa ja kaikenlainen laihduttaminen ja stressaaminen on terveydellesi vain huono asia.

Kolmanneksi, onko miehelläsi tosiaan itsellään täydellinen pyykkilautavatsa? Ehkä voisit etsiä netistä hänelle kuvia sellaisista, ja valitella, että miksei miehesi näytä samalta.

Neljänneksi, pistä se kuvottava ukkosi kuriin.

  Re: "Hoikka" mutta pömppövatsainen, harmitus!

Lähettäjä: Iirisrupukka 
Päivämäärä:   24.4.24 12:23:07

Joo, ei mies ole adonisten adonis tosiaankaan. Mutta siltikään nyt ei ole kyse miehestä vaan siitä, että minä oppisin itse hyväksymään itsessäni tämän ominaisuuden, ihan miehestä riippumatta.

  Re: "Hoikka" mutta pömppövatsainen, harmitus!

Lähettäjä: Iirisrupukka 
Päivämäärä:   24.4.24 12:30:38

Olen aika varma, että vyötärönympärykseni on alle 90 cm, enkä laihduta enkä ole koskaan laihduttanut enkä aio myöskään laihduttaa jatkossakaan. En oikeastaan edes halua varsinaisesti tehdä tai joutua tekemään pömppövatsalleni mitään, haluaisin pelkästään oppia hyväksymään, että se on olemassa, ja tuntemaan, että olen ihan ok näinkin, vaikka minulla on se.

Rasva on ihon alla ja tuntuu makkarana, se on vatsalihasten päällä. Suolisto joskus kerää ilmaa ja vatsa on oikein tosi pallomainen, enkä siitä ole yhtään huolissani eikä se haittaa, se on ohimenevä ilmiö ja lähtee useimmiten aika helposti liikkumalla. Turvotus johtuu todennäköisesti jostain, mitä olen sattunut syömään, tai tähtien asennosta tai mistä lie. Turvottelu ei ole ongelma vaan rasvamakkara.

Siis se makkara, jonka saan kämmeneni väliin kun otan sormilla kiinni, on se, jonka haluan oppia näkemään neutraalisti. Ei minun tarvitse sitä alkaa ihailla, mutta että en inhoaisi sitä tai pitäisi itseäni rumana sen takia.

En edes muista, milloin mies olisi viimeksi tästä huomauttanut. Ei hänellä tosin ole ollut oikein tilaisuuttakaan, kun nukumme eri huoneissa, pukeudun aina häneltä piilossa, käymme saunassakin eri aikaan. Seksiä meillä ei ole ollut kymmeneen vuoteen, sitäkään ei tarvitse miettiä. Siispä mies ei tässä ole se akuutti ongelma, toin asian vain esiin taustoittaakseni tätä juttua.

Haluan itse oppia ajattelemaan itsestäni toisin...

  Re: "Hoikka" mutta pömppövatsainen, harmitus!

Lähettäjä: Kh 
Päivämäärä:   24.4.24 12:38:06

Mulla ollut aina pömppö vatsa, ihan lapsesta alkaen. Liikuntaa harrastanut aina. Pallea ja maha aina pömpöttänyt

  Re: "Hoikka" mutta pömppövatsainen, harmitus!

Lähettäjä: Vhh ja voimistelu 
Päivämäärä:   24.4.24 12:55:09

Annan sinulle yhden vinkin
Voit lainata kirjastosta tai ostaa P.Heinosen Hyvinvointia vaihdevuosiin.
Sieltä luet ainakin kohdan ' Rasvakudos vaihdevuosi- iässä'
Minua ainakin auttoi ymmärtämään mitä voi tehdä ja kuinka kannattaa suhtautua kehon muuttumiseen tässä iässä.

  Re: "Hoikka" mutta pömppövatsainen, harmitus!

Lähettäjä: Iirisrupukka 
Päivämäärä:   24.4.24 13:36:20

Kiitos vinkistä, Vhh ja voimistelu! Laitanpa tuon muistiin ja haen kirjastosta, kun seuraavan kerran sinne asiaa.

  Re: "Hoikka" mutta pömppövatsainen, harmitus!

Lähettäjä: Aikanen 
Päivämäärä:   24.4.24 13:47:32

Vaikuttaa siltä, että olet itse jo asian hyväksynyt ja olet tyytyväinen itseeni? Eli ehkä ongelma onkin se, että sinun pitää "hyväksyä" se, että miehesi ajattelee mitä ajattelee. Toisin sanoen, päästä tilaan, että ihan yksilysti, mitä mies ajattelee.

  Re: "Hoikka" mutta pömppövatsainen, harmitus!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.4.24 14:13:57

Minä hyväilen itse joka ilta peiton alla vatsaani ja kiitän sitä päivän työstä ja kuinka se aina vaan jaksaa tehdä kaikkensa minun parhaakseni vaikka minä usein en toimi viisaasti oman hyvinvointini kannalta.
Minun maha pömpöttää kivasti ja koska minulla on vaihdevuodet jo ohi niin ajattelen että se on ihana ja pehmeä koska pikkulasten pitää tunteä se pehmeys ja lämpö mummojen mahassa, siski se muuttuu. Itselläni ei ole lapsenlapsia mutta eihän se asiaa muuta. Pehmeä pömppömaha ei ole vaarallinen.

  Re: "Hoikka" mutta pömppövatsainen, harmitus!

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   24.4.24 14:33:23

Olen saanut joskus myös palautetta "miten vatsasi on niin pullea, vaikka urheilet niin paljon?". Painoin tuolloin 47kg ja olen 167 cm pitkä. Itselläni vatsa turvotteli tuolloin syömistäni ruuista. Sittemmin olen ollut kyllä lievästi ylipainoinenkin. Nyt olen juossut pitkää matkaa harrastuksena noin vuoden, vatsalihakset erottuvat, vaikka en treenaa niitä mitenkään. Ja siis painoindeksin mukaan lievä ylipaino.

  Re: "Hoikka" mutta pömppövatsainen, harmitus!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.4.24 14:33:50

Itsellä tulee ihan hirveä pömppis jos syönnyt hirveesti viljaa ja varsinkin vehnää. Puuro, leipä, murot, pasta ja jopa perunakin aiheuttaa helposti pömppistä. Itsellä ero tulee ihan hirveen suureksi jos olen syönnyt vähemmän edellisenä päivänä tai jättänyt kaikki viljat pois. Nyt kun vatsasta ottaa kiinni niin saa irti hirveesti mutta kun seuraavina päivinä syönnyt vähemmän ja jättänyt pömppistä tuovat ruoat pois niin vatsasta en saa enää kiinni. Kannattaa siis katsoa että syötkö ihan hirveesti pastaa ja puuroa päivässä.

  Re: "Hoikka" mutta pömppövatsainen, harmitus!

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   24.4.24 14:59:35

"Miksi pömppövatsa pitää hyväksyä, treenaa se kuntoon. Insta on täynnä hyviä ohjeita."

No tämä nyt ainakin on ihan typerä neuvo. Suurin osa noista fitnessvaikuttajien videoista on ihan potaskaa. Rasvaa kun ei voi polttaa paikallisesti. Jos aloittaja on hoikka ja normaalipainossa, ei laihduttamisessa ole järkeä.

Se voi auttaa vähän, että vahvistaa vatsan ja selän syviä lihaksia, jos pömppö johtuu notkoselästä. Mutta silloinkin lähtisin korjaamaan sitä notkoselkäisyyttä pikemminkin sen takia, että se todennäköisesti aiheuttaa selän kipuilua jossain vaiheessa elämää - en siksi, että vatsa ei näytä tarpeeksi litteältä.

Mutta joo, tietysti kannattaa treenata lihaksia ihan oman hyvinvoinnin kannalta. Rasvaa se ei kuitenkaan polta. Ja jos oikeasti tosissaan treenaa ja haluaa kasvattaa mahdollisimman paljon lihasta, niin siihen kuuluu aika olennaisesti myös massakaudet. Silloin sitä rasvaa voipi tulla kroppaan ihan joka puolelle.

  Re: "Hoikka" mutta pömppövatsainen, harmitus!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.4.24 15:01:10

Kaikilla on maha. Sitä vaan ei näytetä.

"
"Miksi pömppövatsa pitää hyväksyä, treenaa se kuntoon. Insta on täynnä hyviä ohjeita.""

Tämän kommentin laittaja on hyvä ja näyttää normaalipainoisen kehonsa jossa ei tule vatsan kohtaan koskaan makkaraa, missään asennossa.

  Re: "Hoikka" mutta pömppövatsainen, harmitus!

Lähettäjä: Iida 
Päivämäärä:   24.4.24 16:15:27

Ikä tekee ja jos nopeasti paino laskenut. Itse myös vaatteilla peitän, inhottavaa kun muuten hoikka, niin näytän siltä aina kuin olis raskaana. Ei ole vaikuttanut yhtään mitään miesten halukkuuteen.

  Re: "Hoikka" mutta pömppövatsainen, harmitus!

Lähettäjä: —- 
Päivämäärä:   24.4.24 16:21:01

“ Eikös tämä pömppämaha juuri ole omenavartalo?”

Eri asia. Mulla on tosiaan etupuolella pömppää, mutta muuten hyvin selkeä tiimalasi. Vyötärö reilusti kapeampi kuin lantio tai hartiat.

  Re: "Hoikka" mutta pömppövatsainen, harmitus!

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   24.4.24 17:02:36

Tosi monella keski-ikäisellä se vatsa on vaikka olisit itse liikunnanopettaja ellet syökin tosi kurinalaisesti. Itse varmaan menisin rasvaimuun mikäli tosi paljon häiritsisi.

  Re: "Hoikka" mutta pömppövatsainen, harmitus!

Lähettäjä: Rosamunda 
Päivämäärä:   24.4.24 21:02:42

Täällä yksi seminuori (vähän alle 30v)pömppövatsa, haluaisin kovasti uskoa että voisin olla tällä keholla jollekin rakastettava ja kaunis. Mutta vaikeaa se on uskoa, varsinkin näin somen ah niin ihanan vaikutuksen alaisena.
Olen muuten melko noh sanotaan ”fit” janlihakset erottuu, koska olen urheillut koko elämäni, suurimman osan kilpatasolla ihan kovaa treenaten eikä paino koskaan noussut yli 50 kg, mutta sitten on tuo hemmetin maha! Olen oikeasti yrittänyt vaikka ja mitä (ruokavalioita, treenejä jne), mutta se on mitä on. On ehkä joskus aamulla siedettävä, kunnes juon sen ekan lasillisen vettä ja turvotus iskee päälle. Niin raivostuttavaa, kun ei vaan mahdu siihen hyväksyttävään kauneusmuottiin vaikka kuinka haluaisi :/

  Re: "Hoikka" mutta pömppövatsainen, harmitus!

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   24.4.24 21:26:54

Aloittaja, kuulostat viesteissäsi tosi sympaattiselta ja lämpimältä ihmiseltä. Toivottavasti opit pitämään itsestäsi ja myös "puutteistasi". Ainakin instagramissa on joskus tullut vastaan myös mallien instagram vs reality -kuvia, joissa näkyy mahamakkaraa. Auttaisiko niiden katselu, kun huomaa, ettei ole yksin ja myös superkauniiksi luokitellut kärsivät samasta? :) ihanaa kevättä!

  Re: "Hoikka" mutta pömppövatsainen, harmitus!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.4.24 21:34:38

Minä olen myös tätä pömppömahojen heimoa. Jo 19-vuotiaana kuvissa on näkynyt selkeä pömppö, vaikka painoin silloin 42 kiloa (pituus 162).

Nyt synnyttäneenä ja 11 kiloa painavampana (eli bmi siinä 20 kieppeillä) pömppis on edelleen ja pysyy. Olen urheilullinen ja vatsalihakseni ovat hyvät, mutta silti.

Laktoosi-intoleranssi, keliakia ja todennäköinen vatsalihasten jonkinasteinen erkauma, siinäpä monta syytä miksi pömpöttää.

Muuten mahani on kiva ja vartaloni on kiva, mutta en jaksa kun kaikki tuijottavat vatsaa vuodesta toiseen. Ei, en ole raskaana.

  Re: "Hoikka" mutta pömppövatsainen, harmitus!

Lähettäjä: Iirisrupukka 
Päivämäärä:   25.4.24 07:35:00

Kiva, että tästä syntyi keskustelua ja että täältä sai myös vertaistukea! Tämä ketju on jo nyt auttanut minua laittamaan tätä asiaa uusiin, ehkä oikeampiin mittasuhteisiin.

Elämässä on niin paljon tärkeämpiäkin asioita kuin joku mahamakkara.

Edelliselle kysymysmerkille sanon, että tieto tuosta "instagram vs. reality" -kuvituksesta riittää. :D Instassa seuraan kissoja, koiria, taidetta, käsitöitä ja koomista sanataituruutta, haen sieltä iloa ja kepeyttä. En ole katsellut malleja, en miehiä enkä naisia, enkä edes halua niitä instafeediini... :D

  Re: "Hoikka" mutta pömppövatsainen, harmitus!

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.4.24 07:51:16

No jos se on rasvaa niin leikkaukseen vaan. Sillä siitä pääsee.

  Re: "Hoikka" mutta pömppövatsainen, harmitus!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.4.24 08:16:36

"Ikä tekee ja jos nopeasti paino laskenut. Itse myös vaatteilla peitän, inhottavaa kun muuten hoikka, niin näytän siltä aina kuin olis raskaana. Ei ole vaikuttanut yhtään mitään miesten halukkuuteen."

Mistä tiedät mitä halukkuus olisi ollut ilman mahaa? Eikä kaikki sano sitä suoraan mutta kyllä se mielessä käy että onpa kauhea rölly.

  Re: "Hoikka" mutta pömppövatsainen, harmitus!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.4.24 10:11:37

Minusta tämä kuulostaa aika akuutilta ongelmalta. Mutta kukin omalla tavallaan.

—————

En edes muista, milloin mies olisi viimeksi tästä huomauttanut. Ei hänellä tosin ole ollut oikein tilaisuuttakaan, kun nukumme eri huoneissa, pukeudun aina häneltä piilossa, käymme saunassakin eri aikaan. Seksiä meillä ei ole ollut kymmeneen vuoteen, sitäkään ei tarvitse miettiä. Siispä mies ei tässä ole se akuutti ongelma, toin asian vain esiin taustoittaakseni tätä juttua.

  Re: "Hoikka" mutta pömppövatsainen, harmitus!

Lähettäjä: Iirisrupukka 
Päivämäärä:   25.4.24 10:22:49

"Lähettäjä: .
Päivämäärä: 25.4.24 08:16:36

"Ikä tekee ja jos nopeasti paino laskenut. Itse myös vaatteilla peitän, inhottavaa kun muuten hoikka, niin näytän siltä aina kuin olis raskaana. Ei ole vaikuttanut yhtään mitään miesten halukkuuteen."

Mistä tiedät mitä halukkuus olisi ollut ilman mahaa? Eikä kaikki sano sitä suoraan mutta kyllä se mielessä käy että onpa kauhea rölly."

Tämä on oikeastaan yksi suuri syy sille, miksi en halua ajatellakaan uutta parisuhdetta, kun tämä nykyinen joskus päättyy. Pelkään tosi paljon sitä, että mies sanookin jotain tuollaista tai että tulkitsen tai ylitulkitsen uuden miehen ilmeitä ja olen varma, että hän ei hyväksy minua tällaisena kuin olen.

Olen mieluummin yksin.

Edelliselle pisteelle sanon, että ei tuo nykyinen mies ja hänen kommenttinsa oikeasti ole mikään akuutti ongelma, koska niitä kommentteja en nyt ole kuullut pitkiin aikoihin, todellakaan, en ehkä vuosiin. Ainoa, mitä hän on sanonut, on se, kun hän hiljattain – muka vitsinä – kuvaili rintojani kärpäslätkiksi. Tämä tapahtui, kun hän vahingossa näki minut puolipukeissa, vaikka luulin, ettei hän ole lähistöllä. (Kun pienirintainen vaihdevuosi-ikäinen nainen pudottaa painoa, niin rinnoistakin sitä rasvaa lähtee, eivätkä rinnat ole enää terhakkaasti pystyssä. Itse kuitenkin pidän rintojani ihan kauniina vieläkin.)

  Re: "Hoikka" mutta pömppövatsainen, harmitus!

Lähettäjä: Oldie 
Päivämäärä:   25.4.24 10:35:53

Ei sinun tarvitse oppia hyväksymään pömppistäsi vaan hävittää se mies elämästäsi, joka opetti sinut olemaan hyväksymättä itseäsi. Sen jälkeen se pömppis mahtuu ihan hyvin sinun talosi katon alle ja kaikille julkisille uimarannoillekin.

  Re: "Hoikka" mutta pömppövatsainen, harmitus!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.4.24 11:01:46

Rasvaimupiste täällä taas (kun muitakin pisteitä kirjoittanut tuohon väliin).

Aika ilkeä mies jos ei sua hyväksy sellaisena kuin olet. Ymmärrän ettei se paljon itsetuntoa kohota. Mulla on ihana miesystävä joka hyväksyy mut just sellaisena kun olen mutta se ei muuta sitä tosiasiaa, että en edes halua nähdä vartaloani peilistä koska mun vatsa ällöttää itseäni. Liikun paljon, syön suht terveellisesti mutta siinä on ikävä kyllä tunnesyömistä mukana varsinkin iltaisin :( Mulla on vaikea masennus, molemmat nilkat pskana eri tapaturmien jälkeen, alaselässä kulumia yli 30 vuoden raskaan fyysisen vuorotyön jälkeen ja nyt on lonkkiakin alkanut särkemään. Tämän vuoden alusta lähtien olen ollut määräaikaisella tk-eläkkeellä jonka seurauksena tulot pudonneet radikaalisti ja isot pankkilainat maksettavana, mikä ei paranna henkistä hyvinvointia. Lisäksi olen lähiomaisen omaishoitaja mikä ei paranna jaksamista, päin vastoin. Syön mielialalääkkeitä että jaksaisin, kipulääkkeitä että pystyn liikkumaan ja iltaisin unilääkkeitä ja relaxanttia että saan nukuttua. Vatsa on nyt talvella kasvanut vaikka liikun paljon enkä syö karkkeja ja juo limuja. Työkuntoista tuskin tulee enää. Kotitalo(kuolinpesä) ollut myynnissä yli vuoden ja kun se menee kaupaksi niin oma taloudellinen tilanne helpottuu huomattavasti.
Yksi asia on varma, heti kun taloudellinen tilanne sallii niin menen rasvaimuun niin on yksi asia vähemmän murehdittavana ja ehkä pystyn katsomaan koko vartaloani taas peilistä. Että näin.

  Re: "Hoikka" mutta pömppövatsainen, harmitus!

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   25.4.24 11:10:04

” Mistä tiedät mitä halukkuus olisi ollut ilman mahaa? Eikä kaikki sano sitä suoraan mutta kyllä se mielessä käy että onpa kauhea rölly.”

Mitä väliä sillä on, mitä joku ajattelee? Pitääkö kaikkea tulkita ja analysoida, ja yrittää kontrolloida toista ajatuksia myöten. Mulla on mahaa, ja niin on myös mun miehellä. Tottakai joskus katson miestä ja ajattelen, että onpa tuolla maha kasvanut, sitä se keski-ikä varmaan teettää. Ja seksuaalisessa mielessä joskus haaveilen nuoren miehen lihaksikkaasta pyykkilaudasta :P Koska mulla ei ole tapana laukoa ajatuksiani ääneen, en tietenkään sano miehelle tätä. Saatan silitellä hänen mahaansa ja todeta, että onpa ihanaa kun on tyyny tässä valmiina minun päätäni varten. Halukkuuteeni se ei kuitenkaan vaikuta millään tapaa.

  Re: "Hoikka" mutta pömppövatsainen, harmitus!

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   25.4.24 20:14:24

askiites ?

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.