Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Sennut ei rantakuntoon, vaan parempaan kuntoon

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.4.24 22:46:29

Aina välillä täällä on näitä erilaisia laihdutusketjuja, joten kokeillaan ainakin hakea vinkkejä, miten muilla on onnistunut ja kuinka on löytänyt motivaation jatkuvaan toimintaa. Itselle kun helposti käy, että hetki kunnolla ja sitten ensin kiireessä unohtuu ruokarytmi ja liikunta ja sitten ollaankin jo herkuttelulinjalla.

Ruokailuihin ehkä eniten kaipaisin vinkkejä, mitä terveellistä muut syövät yksin. Helppoja, nopeita ja kerralla syötäviä annoksia? Toki otetaan vastaan myös vinkkejä ruokiin, joista tulee useampi annos, mutta suurin tarve noille, mitä tehdä silloin kun ei ole ehditty isompaa ruokaerää tehdä ja nopeasti pitäisi saada annos pienellä vaivalla valmiiksi.

Sitten liikunta. Itse en todellakaan ole tyyppiä, että ihan pelkällä ruokinnan muutoksella lähtisi ylimääräiset karisemaan. Sillä lähtee ainoastaan järki, eli herkut on laitettu jo minimii, sallitaan viikonloppuina järkevissä määrin. Ja liikuntaa ehdottomasti haluaisin lisää, aina olen tykännyt liikkua, mutta koska nykyisin täytyisi suorittaa paljolti yksin, niin aloittamisen motivaatio hukassa. Helpot lajit toteuttaa lenkkeily (kävellen tai reippaammalla sykkeellä pyörällä) ja lihaskunto kotona. Lihaskuntoa olen tykännyt tehdä erilaisten youtube viedoiden avulla, mutta nyt tuntuu että ei oikein löydy sopivia. Ongelmana on se, että kropassa sen verran erinäisiä kremppoja, että varsinkin alkuun (2-3 kuukautta) pitäisi tehdä lähinnä oman kehon painolla, ei hyppyjä, ei juoksua eikä hirveästi kiertoliikkeittä. Eli noissa videoissa paljon käytetään vatsa ja selkälihasten kohdalla kiertoja ja nämä eivät tällä hetkellä ole mahdollisia. Eli onko jollain suositella jotain tähän sopivia lihaskunto-ohjelmia, millä pääsisi alkuun? Tai onko joku löytänyt jonkun hyvän ilmaisen treenivideon? Tai vaikka olisikon joku vaikka kuukauden maksullinen versio, näissä tosin aina sillä varauksella, että aikaan en pysty sitoutumaan enkä ihan jokapäiväiseen, vaan jos esim 3 kertaa viikossa tulisi lihaskunto tehtyä. Ja tämän päälle sitten lenkkeilyä, pyöräilyä, uinti tms.

Eli millä vinkeillä hyvän peruskunnon omaava kolmekymppinen saa hieman ylimääräistä pois. Tarkoitus ei ole varsinaisesti hulluna laihduttaa, 5kg pois niin sitten ollaan siinä painossa missä mukava olla eikä tarvitse mennä vaateostoksille. Eli tässä tapauksessa kyseessä on koko elämän normaalipainon sisällä ollut, jonka paino nyt viimeisen parin vuoden sisään pikkuhiljaa noussut sinne lievän ylipainon kohdalle. Lähinnä saada sellainen ruokailu ja liikuntarytmi, että kantaa jatkossa ja sitä viitsii myös talven pimeinä aikoina ylläpitää.

Alle vapaata keskustelua aiheesta. Ja jos joku muu innostuu niin voidaanhan tätä topikkia päivittää säännöllisesti ja jakaa motivaatiota muillekin.

  Re: Sennut ei rantakuntoon, vaan parempaan kuntoon

Lähettäjä: Meikkis 
Päivämäärä:   23.4.24 22:57:26

Itse ajattelin kokeilla semmoista että suunnittelen viikon ruuat etukäteen. En ole ikinä ennen tuommosta edes miettinyt. Aina mennyt parin päivän sykleissä vaan. Ja sitten kerran viikossa karkkipäivä jollon riittää semmonen joku pieni pussi. Yleensä ostan aina kaupassa jonku pienen jutun kuten lakupatukan vähintään. Itsellä tavoitteena muutama kilo pudottaa pysyvästi. Tarpeeksi jo liikun että sitä ei voi lisätä mutta syömistä järkevöittää.

  Re: Sennut ei rantakuntoon, vaan parempaan kuntoon

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.4.24 23:22:39

Kaupassa käynti kerran viikkoon on kyllä hyvä! Itse olen puolivahingossa hintojen nousun takia ruvennut käymään mieluummin 1-2 kertaa viikossa useamman päivän ruuat, ennen juoksin kaupassa kanssa joka päivä. Ja tästä kyllä se loistavin puoli on, ettei tartu kaikkea ylimääräistä mukaan. Kun joka päivä ei osta sitä "vain yksi pieni suklaapatukka", niin kummasti myös se karkinhimo vähenee.

  Re: Sennut ei rantakuntoon, vaan parempaan kuntoon

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   23.4.24 23:23:03

Sinuna ottaisin asiaksi käydä säännöllisesti fysioterapeutti/personal trailerin luona, oma pt on molempia. Hän tekee sinulle ohjelman jota alat tavoitteellisesti tekemään kotona tai vaikka salillakin. Noin puolen vuoden välein ohjelman uusinta. Itse liityin salille ja heillä on sellainen sovellus, johon merkitään kalenteriin päivän urheilut. Meni tosi pitkään kun jouduin oikeasti pakottamaan itseni keksimään joka päivälle jotain urheilua. Nyt elämänmuutos on tapahtunut ja tulen hulluksi jos en pääse muutamaan päivään purkamaan energiaa. On pyöräilyä, lenkkeilyä, porrastreeni, salitreenien, ratsastusta.

Itse aloitin myös suurimmaksi osaksi kasvisruokavalion. Kalaa kuitenkin syön ja harvoin muuta lihaa. Pikkuhiljaa alkaa miettiä ruokakuvioita uusiksi. Herkkuja ei kannata tyrmätä kokonaan koska sitten menee yli. Itselleni on sopivaa syödä joka päivä 1 herkku kahvin kanssa ja thats IT.. Suosittelen myös ostamaan kokkikirjoja ja tekemään niitä reseptejä läpi.

  Re: Sennut ei rantakuntoon, vaan parempaan kuntoon

Lähettäjä: Kolmas täti 
Päivämäärä:   24.4.24 08:24:50

Ainakin englanninkielisiä jumppavideoita on youtube tulvillaan, ja hakemalla löytyy myös rajoitteisille sopivia. Itsekin jumpannut koko ajan, vaikka toivun vielä jalkavammasta.

Kokeile vaikka seisten tai istuen tehtäviä harjoituksia, "walking workouts" tai senioreille suunnattuja harjoituksia. Niissä liikevalikoima ja intensiteetti ovat usein "helpompia". Jos vuoroon tulee liike, jota et voi tehdä, skippaa ja tee se hetki jotain toista, kunhan liikut.

Netti on pullollaan ilmaisia ohjelmia, joten välttämättä et tarvitse mitään maksullista. Itse olen vuosikausia jumpannut pelkästään nettivideoiden avulla (lihaskuntoa, joogaa, pilatesta) ja ihan ilmaiseksi. Videoita katson juutuupista ja instasta. Toki jollekin se maksullinen harjoittelu voi olla parempi motivaattori, kukin tyylillään.

Välineiksi löytyy kotoa jumppamatto, parit käsipainot, kahvakuula sekä tanko. Nekään eivät ole välttämättömiä, painoiksi käyvät vesipullot ja mattoakaan ei välttämättä tarvitse. Seisten tehtäviä harjoituksia löytyy paljon, ja jotain vatsalihaksi nyt voi tehdä tavan matollakin.

  Re: Sennut ei rantakuntoon, vaan parempaan kuntoon

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.4.24 10:58:13

Matto löytyykin jo kotoa ja vesipullot ovat toimineet pikkupainoina. Ja mieluummin kyllä jumppaan ilmaiseksi, kun materiaalia tuntuu kyllä tosiaan netti olevan pullollaan. Sehän se onkin kun, pitäisi ensin kahlata niitä läpi aika kasa, että löytää sopivia. Senioreille tai suoraan selkärajoitteiselle olevat treenit ovat vain usein liian kevyitä, niitä tein sillon kun välilevy meni, mutta nyt tarvitsen jo enemmän ns normaalia liikuntaa, lukien pois vain ne muutamat asiat. Ja toki tähänkin asti olen tarvittaessa vaihtanut liikkeitä, mutta se kyllä syö omaa motivaatiotani jos valitset jonkun videon ja sitten joka toinen liike on sellainen ettei voi tehdä.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.