Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kuinka monta koiraa yhdellä ihmisellä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.4.24 21:01:19

Kuinka monta koiraa voi olla yhdellä ihmisellä? Joka siis yksin huolehtii

  Re: Kuinka monta koiraa yhdellä ihmisellä?

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   23.4.24 21:03:51

Kaverilla on 9, isoja koiria. Asuu yksin ja tekee töitä kotona. Todella hyvin ovat koulutettu. Asuu maalla

  Re: Kuinka monta koiraa yhdellä ihmisellä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.4.24 21:06:40

Itse sanoisin, että niin monta kun pystyy kerralla yksin hallitsemaan, esim hihnalenkillä.
Jotain pieniä menis varmaan kolmekin. Keskikokoisia pari ja jättirotuisia yksi.

Meillä on kolme koiraa keskikokoista koiraa kahden hengen taloudessa. Välillä ärsyttää, jos olen yksin kolmen koiran kanssa, vähän vaikeeta se on. Kaksi vielä menee.

  Re: Kuinka monta koiraa yhdellä ihmisellä?

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   23.4.24 21:09:31

Jos remmilenkeillä käy, kaksi koiraa maksimissaan, kun on kaksi kättä. Enemmän menee ehkä jossain maalla, mutta on silti aina kaaos luvassa, kun laumassa tyhmyys tiivistyy.

  Re: Kuinka monta koiraa yhdellä ihmisellä?

Lähettäjä: Rosa 
Päivämäärä:   23.4.24 21:23:55

Mulla on neljä. Kahta eri rotua. Kaksi painaa n.20 kg ja toiset kaksi vähän alle 10 kg. Arki sujuu hyvin. Ulkoiluissa ei ongelmaa. Paljon näistä on myös seuraa toisilleen.

Autona nyt paku. Treenataan ja kisataan, ja kaikki on mukana. Pakussa on hyvät tilat koirille ja tavaroille.

  Re: Kuinka monta koiraa yhdellä ihmisellä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.4.24 21:29:26

Riippuu olosuhteista. Meneehän niitä valjakkoharrastajalla vaikka tusina, kun ei niitä porukalla käytetä remmilenkillä.

  Re: Kuinka monta koiraa yhdellä ihmisellä?

Lähettäjä: HH 
Päivämäärä:   23.4.24 21:32:35

Sellaista joten kuten "normaalia" elämää pystyy viettämään enintään noin kuuden koiran kanssa. Riippuu toki rodusta, asumisolosuhteista, ihmisestä, sattumasta jne jne, mutta yleistäen vetäisin rajan tuohon. Tiedän useamman yksinasuvan, jolla on selkeästi enemmänkin koiria kuin tuo määrä, enimmillään 15, mutta siinä esimerkiksi oma koti on jo puoliksi kenneltila, eikä vain tavallinen koti.

Henkilökohtaisesti sopiva määrä minulle olisi kaksi, koska olen todennut, että on ihan kätevää monessakin tilanteessa, kun koiria on yksi per käsi :)

  Re: Kuinka monta koiraa yhdellä ihmisellä?

Lähettäjä: Pete 
Päivämäärä:   23.4.24 21:34:38

Koiria ei pitäisi kenelläkään olla kahta enempää, ellei kyseessä ole työ/aktiivinen harrastus mihin useampaa koiraa tarvitaan.

  Re: Kuinka monta koiraa yhdellä ihmisellä?

Lähettäjä: Joop 
Päivämäärä:   23.4.24 21:54:57

Kolme on nyt, neljä on ollut melkein 10v ajan. Yksi nukkui pois muutama viikko sitten. Nuorin vielä koheltaa lenkillä, vanhusosasto toimii kuin junan vessa. Ei mitään ongelmaa niiden kanssa.

  Re: Kuinka monta koiraa yhdellä ihmisellä?

Lähettäjä: Äö 
Päivämäärä:   23.4.24 23:03:39

Koirien rodut, asumismuoto, tontin koko, työ ja työmatka, harrastukset, tulot, oma fyysinen kunto, apujoukot - nämä muuttujatksi ratkaisee oikean määrän.

Mielestäni kerrostalossa 0
Rivarissa 2
Omakotitalo, iso tontti, harrastus lähinnä koirat: ehkä 3-4

  Re: Kuinka monta koiraa yhdellä ihmisellä?

Lähettäjä: Joel 
Päivämäärä:   24.4.24 05:40:51

Minulla on maalla omakotitalossa kolme. Yksi isompi lauman vartija joka talvet asuu tuvassa ja kesät pellossa. Kaksi keskikokoista harrastus/ seurakoira joista jonkin verran apua paimennus tehtävissä navetalla, vasikoiden kanssa pärjäävät mukavasti. Kaikki kulkevat vapaana mukana omalla tilalla. Remmilenkille en tuon laumikaen kanssa viitsisi enkä muutenkaan ihmisten ilmoille. Kaksi muuta kelpaa ottaa mukaan minne vaan ja kulkevat lomilla oikein mallikkaasti hinnoissa taajamassa.

Mm. Tuon laumiksen kasvattajalla noita isoja 5kpl kotona ja hyvin näyttää pärjäävän.

  Re: Kuinka monta koiraa yhdellä ihmisellä?

Lähettäjä: C 
Päivämäärä:   24.4.24 07:13:17

Riippuu ihmisestä, asuinoloista ja talouden tilanteesta. Jollakin voi olla yksi ja toisella viisi. Itse huomaan, että neljä treenattavaa alkaa olla liikaa. Kolme olisi hyvä (vanhus, kisakoira ja nuori).

  Re: Kuinka monta koiraa yhdellä ihmisellä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.4.24 07:47:14

Minulle kolme on ihan minimi. Tarvin koiraa paimennustyöhön ja aina on yksi nuorikko, yksi varsinainen työmies ja yksi eläkeläinen. Näin on varalle sairastapausten tilanteessa ja jatkuvuus taattu.
Toki meillä on ollut enemmänkin koiria ja jos en tarvitsisi työkoiria niin pitäisin kahta maksimina. Kolmekin koiraa on jo ongelma monessa kohtaa ja aiheuttaa yllättävän paljon järjestelyjä.

  Re: Kuinka monta koiraa yhdellä ihmisellä?

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   24.4.24 07:51:44

Mulla ainakin tulee raha vastaan siinä, kuinka monta voin pitää hyvin. Eläinlääkärikulujen kannalta siis. Haluan hoidattaa hampaat säännöllisesti, käyttää seniorit senioritarkastuksissa, syöttää erikoisruokaa jos on siihen tarve jne Nykyään se lysti ei ole halpaa.

Jos voitan eurojackpotissa paljon rahaa, annan kodin monelle kodittomalle koiralle, aitaan ison tontin ja tilaan rahtina koiranruokaa, saatanpa jopa rakentaa oman kotiklinikan, jolle buukkaan eläinlääkärin käymään yhtenä päivänä viikossa :)
Talo rakennettaisiin koirien ehdoilla.

Nyt kolme koiraa.

  Re: Kuinka monta koiraa yhdellä ihmisellä?

Lähettäjä: Miki 
Päivämäärä:   24.4.24 08:08:05

Neljä olen kokenut itselleni maksimiksi (kaksi isoa ja kaksi pientä). Jos koiria on monta, niiden koulutustason pitää olla leskivertokoiraa korkeampi. En kuitenkaan enää ottaisi kuin max 2 koiraa kerrallaan.

Hassu kysymys sinänsä johon ei varmaan ole oikeaa vastausta. Kotikoiraksi ovat ovat ihan eriasia kuin vaikka valkakkokoirat.

  Re: Kuinka monta koiraa yhdellä ihmisellä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.4.24 08:39:00

"niin monta kun pystyy kerralla yksin hallitsemaan, esim hihnalenkillä."

Miksi ne pitää kaikki ulkoiluttaa kerralla hihnassa?

Musta riippuu olosuhteista, koiratyypistä ja myös koirien pitämisen syistä. Kasvattajalla tms. aktiiviharrastajalla on ihan luontevaa ja perusteltua olla useampi koira jatkumon kannalta. Valjakkoharrastajat on myös ehkä vähän oma joukkonsa.

Suht tavan ihmisellä (myös harrastajat ja kasvattajat) ehkä 6 kieppeillä on sellainen lauma, minkä vielä ymmärrän. Jos koiria on sitä enemmän, herää ihmetys, miten riittää oikeasti resursseja kaikille.

  Re: Kuinka monta koiraa yhdellä ihmisellä?

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   24.4.24 09:59:13

”Mielestäni kerrostalossa 0
Rivarissa 2
Omakotitalo, iso tontti, harrastus lähinnä koirat: ehkä 3-4”


:D

Minulla ollut kerrostalossa kaksi koiraa ja pidin sitä minulle aika lailla maksimina. Kahta jaksoin tarpeen mukaan lenkittää välillä itse erikseen (etenkin toisen ollessa vielä pentu) ja kaksi pystyin hallitsemaan samaan aikaankin. Tosin meitä on taloudessa myös kaksi aikuista, joten usein toinen hoiti sitten nivelvaivaisen vanhuksen kanssa rauhalliset käppäilyt ja toinen nuoremman kanssa pidemmät ja reippaammat lenkit.

Meidän koirilla ei kovin pitkiä yksinoloja ollut, mutta olihan niillä sitten edes henkistä seuraa toisistaan niiden aikana, vaikka eivät keskenään muuten paljon touhunneetkaan. Kahdelle oli vielä helppo tarjota myös sellaista yksilöllistä laatuaikaa ilman toista.

Toisaalta tässä lähellä asuu nainen, jolla oletettavasti rescuekoiria kotihoidossa ja ihaillen olen katsonut, miten rauhallisesti ovat sujuneet hänen ulkoilunsa neljänkin koiran kanssa.

Riippuu siis ihmisestä, resursseista ja itse koirista aika paljon.

  Re: Kuinka monta koiraa yhdellä ihmisellä?

Lähettäjä: Niinpä 
Päivämäärä:   24.4.24 10:41:13

Eläinlääkärihintojen takia en tohdi enää pitää kuin yhtä kerralla. Muuten 2-4 olisi ihan sopiva.

  Re: Kuinka monta koiraa yhdellä ihmisellä?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   24.4.24 10:50:08

Tiedän useita joilla on ollut 3 koiraa kerrallaan, silloin ovat jo pieni lauma. Itse pitäisin kahta maksimina, varsinkin jos asuu kaupungissa ja ulkoilu on lähinnä hihnassa.

  Re: Kuinka monta koiraa yhdellä ihmisellä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.4.24 10:56:39

Mulla on kolme, on ollut joskus neljäkin. Sellainen määrä, että pystyy kerralla lenkittämään.

  Re: Kuinka monta koiraa yhdellä ihmisellä?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.4.24 11:02:03

Jos rahapuoli unohdetaan, niin omalla kohdalla maksimi on kaksi 20-30-kiloista koiraa. Suurempaa määrää en pysty massani puolesta hihnassa hallitsemaan, jos tulee äkillinen yllättävä tilanne. Aika ei myöskään riitä arjessa useammassa satsissa lenkkeilyttämiseen, jos ja kun haluan tarjota kaikille kunnon lenkit. Jos olisi mahdollisuus kulkea aina ilman hihnaa kotipihasta suoraan syrjäiseen metsään, niin sitten ehkä 3 tai max 4, mutta siinäkin alkaa yksilöllinen aika jo kärsiä.

  Re: Kuinka monta koiraa yhdellä ihmisellä?

Lähettäjä: RR 
Päivämäärä:   24.4.24 11:47:48

Täysin tapauskohtaista. Mulla on ollut lauma (8-15 koiraa) jo parikymmentä vuotta. Jokainen varmaan ymmärtää, että tätä määrää ei pidetä jotain koira-aggressiivisia molosseja tai aktiivisia palveluskoiria samassa taloudessa. Vinttikoiria taas on hyvin usein ihmisillä enemmän kuin yksi tai kaksi, koska ne ovat äärimmäisen loistavia laumakoiria ja kun saavat juosta riittävästi vapaana, niin ovat hyvin helppoja ja tyytyväisiä.. Vinttejä mulla on siis suurin osa, sen lisäksi muutama muu. Aktiivisina harrastusvuosina juoksivat kilpaa ja käytiin paljon näyttelyissä, nyt on suurin osa kymmenestä jo iäkkäitä veteraaneja. Mä olen aina järjestänyt elämäni ja asumiseni koirille sopivaksi, eli talo ja riittävän suuri tontti maalla. Ja kun ihmisten ilmoille mennään, niin kaikki osaavat kulkea asiallisesti hihnassa eikä tarvitse pohtia, että kuinka monta kiloa kykenen voimillani pitelemään. Nuoret oppivat vanhemmilta.
Mä olen asunut muinoin vuosia kerrostalossa, silloin oli 2-3 pk-rotuista. Tämä kymmenen muunrotuista koiraa omakotitalossa maalla on huomattavasti vaivattomampaa. :)

  Re: Kuinka monta koiraa yhdellä ihmisellä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.4.24 12:45:54

Aika varakas saa olla, jos useamman laadukkaasti ruokkii ja hoitaa. Itsellä oli yksi koira, ja kova siivoaminen oli, ettei koti haissut koiralle. Useamman koiran kodit joissa olen käynyt, haisevat kennelille. Itselle tuo hajuhaitta olisi jo este usean koiran hankinnalle.

  Re: Kuinka monta koiraa yhdellä ihmisellä?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   24.4.24 13:02:18

"Koirien rodut, asumismuoto, tontin koko, työ ja työmatka, harrastukset, tulot, oma fyysinen kunto, apujoukot - nämä muuttujatksi ratkaisee oikean määrän."

Tämä. 2 aktiivista harrastuskoiraa on itselleni sopiva määrä, kolmas on jo liikaa, mutta joillakin on enemmänkin.

  Re: Kuinka monta koiraa yhdellä ihmisellä?

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   25.4.24 16:00:46

Asun yksin ja minulla on kaksi koiraa (25 kg ja 30 kg). Enempää en ottaisi. Kahden kanssa koen pärjääväni hyvin.

  Re: Kuinka monta koiraa yhdellä ihmisellä?

Lähettäjä: Y 
Päivämäärä:   25.4.24 16:20:41

Maalla asutaan.3 saksanpaimenkoiraa

  Re: Kuinka monta koiraa yhdellä ihmisellä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.4.24 18:15:16

Niin monta kuin on käsiä.

Harva oikeasti tarvitsee jumalatonta koiralaumaa. On vaan coolia kerätä koiria nykyään. Sitten vinkua somessa kun on kallista..

  Re: Kuinka monta koiraa yhdellä ihmisellä?

Lähettäjä: Koira 
Päivämäärä:   25.4.24 18:24:18

20 koiraa on hyvä

  Re: Kuinka monta koiraa yhdellä ihmisellä?

Lähettäjä: wetehinen 
Päivämäärä:   25.4.24 18:45:49

Itselle sopiva määrä on 3. Koiria on ollut väliltä 1-5 vuosien mittaan. Harrastan aktiivisesti agilitya (jos koira siihen soveltuu), mutta en anna veteraanejakaan pois. Tämä vaikuttaa koiramäärään.

Koira on myös laumaeläin, eli en missään nimessä halua että koiria olisi vain yksi. Ihminen ei korvaa koiralle toisen koiran seuraa.

Kolme koiraa on siis ideaali määrä, joukkoon mahtuu yksi vanha, yksi harrastusikäinen ja yksi juniori, jos ikäerot saa säädettyä kohdilleen. Koirien ei tarvitse olla yksin, koska jos yksi koirista lähtee kisoihin, lääkäriin tms., toisilla on seuraa.

Asun maalla ja puitteet sallisivat pitää vaikka kymmentä samaan aikaan. Kolme on ideaali siksi, että kaikille riittää myös sitä ihmisen huomiota tarpeeksi, ja lenkittäminen onnistuu kerralla yhdeltä ihmiseltä.

  Re: Kuinka monta koiraa yhdellä ihmisellä?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.4.24 21:29:18

Niin monta kuin on taloudellisesti huolehtia koiran tarpeista, terveydestä ja terveydenhuolto ja sairauskuluista.

  Re: Kuinka monta koiraa yhdellä ihmisellä?

Lähettäjä: Tt 
Päivämäärä:   25.4.24 23:07:09

N.30 löytyy. Haskei ja malamuuttei ja yks tiibetinspanieli:D

  Re: Kuinka monta koiraa yhdellä ihmisellä?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.4.24 12:28:03

Itellä 2 on ehdoton maksimi. Välillä joudun lenkittämään erikseen, toinen vajaa 30 kg ja toinen vajaa 40 kg. Paljon käydään kuitenkin metsässä, missä molemmat mukana. Useampi tunti menee päivässä jo lenkkeilyyn ja muut treenit päälle, en pystyisi enempään.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.