Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  1-2 lapsen kotiäitinä oleminen

Lähettäjä: Miksi? 
Päivämäärä:   23.4.24 14:07:23

Eli miksi joku, jolla on vain maksimissaan pari lasta, haluaa olla täysipäiväinen kotiäiti? Suurperheiden äideille kotiin jääminen on ymmärrettävä valinta, koska jo pelkästään se arjen pyörittäminen kun lapsia on esim. 5 tai enemmän, voi olla aivan täyttä työtä. Kotiäitiydellä en siis tarkoita tavallista hoitovapaata ja töihin paluuta sen jälkeen kun nuorin lapsi täyttää 3, vaan pelkkää äitiyttä "uravalintana". Se mitä en ymmärrä on se, että jos halutaan pyhittää koko elämä pelkälle äitiydelle, niin miksi samaan aikaan se lapsimäärä halutaan kuitenkin pitää hyvin rajattuna?

Joo Suomessa on vapaus toimia näin jos haluaa. Tämä ei olekaan lakialoite asian kieltämiseksi.

  Re: 1-2 lapsen kotiäitinä oleminen

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   23.4.24 14:12:24

Jos olisi ollut varaa, olisin jäänyt lasten kanssa ehdottomasti kotiin. Viihdyn lasteni seurassa ja haluan viettää niiden kanssa mahdollisimman paljon aikaa, kun vielä lapsia ovat. En silti halunnut suurperhettä. Raskaana olo ja synnytys on iso rasitus keholle.

  Re: 1-2 lapsen kotiäitinä oleminen

Lähettäjä: Ei omalla 
Päivämäärä:   23.4.24 14:17:30

Minulla on ollut mahdollisuus olla kotiäitinä ja sen jälkeen työskennellä vain muutama tunti päivässä. Nyt kun nuorempi täyttää 11 niin menen taas oikeisiin töihin. On ollut mukavaa harrastaa, ottaa lapset vastaan koulusta, viedä harkkoihin, auttaa läksyissä ja tehdä kotihommat rauhassa.

  Re: 1-2 lapsen kotiäitinä oleminen

Lähettäjä: Å 
Päivämäärä:   23.4.24 14:19:04

Eikö syyksi riitä, että viihtyy lapsiensa kanssa, ja rahatilanne sallii?

  Re: 1-2 lapsen kotiäitinä oleminen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.4.24 14:22:29

Aika monella on pitkä pinna ja jaksaminen koska ei se kotona oleminen 2-3 vuotiaan kanssa ole mitään lasten leikkiä että äiti vähän kutoo ja tekee käsitöitä kun lapsi leikkii. Tuon ikäinen riippuu koko ajan kiinni ja penkoo kaikki paikat mullin mallin monta kertaa päivässä.

  Re: 1-2 lapsen kotiäitinä oleminen

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   23.4.24 14:23:54

Sellaisen eskarilaisen tai koululaisen kotiäitinä voisin helposti olla. Olisi aamupäivät aikaa rauhassa puuhastella kotona tai käydä omissa harrastuksissa, iltapäivällä olisi kotona vastassa kun lapsi tulee koulusta.

  Re: 1-2 lapsen kotiäitinä oleminen

Lähettäjä: Mn 
Päivämäärä:   23.4.24 14:49:21

Olin kotiäitinä, halusin hoitaa lapsia itse. Nautin kun teimme kaikenlaista yhdessä.

  Re: 1-2 lapsen kotiäitinä oleminen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.4.24 17:31:48

"Se mitä en ymmärrä on se, että jos halutaan pyhittää koko elämä pelkälle äitiydelle, niin miksi samaan aikaan se lapsimäärä halutaan kuitenkin pitää hyvin rajattuna?"

Tällaisessa tapauksessa usein ymmärretään, että sisarusmäärän kasvattaminen ei mitenkään paranna lasten elämänlaatua. Tai vanhempien.

  Re: 1-2 lapsen kotiäitinä oleminen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.4.24 17:44:32

Mä olin ”kotirouva” jo ennen kuin lapsi syntyi.

Miksi? Koska halusin ja voin.

  Re: 1-2 lapsen kotiäitinä oleminen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.4.24 17:51:46

Miksi ei voisi olla?
Eikö nykyään pitäisi jo olla kyseenalaistamatta toisten päätöksiä.
Nykyään on kehopositiivisuuskin jo saatu aika hyvälle tolalle.
Miksi kotiäiteys herättää tunteita vielä nykypäivänäkin?
Jokainen saa itse valita ja tehdä niinkuin haluaa.

  Re: 1-2 lapsen kotiäitinä oleminen

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   23.4.24 17:53:57

Ite käyn töissä normaalisti (tai no, 80-90 % työajalla) mutta uskon että kotiäitiys voi olla ihan kivaakin. Koulupäivät saattaa olla tosi lyhyitä, lapsi on kotona 12-13 aikoihin. Jos en olisi töissä, niin sitten voisi käydä lapsen kanssa vaikka uimahallissa ja tehdä rauhassa läksyt ennen kuin 17-18 aikoihin alkaa illan harrastukset.

  Re: 1-2 lapsen kotiäitinä oleminen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.4.24 18:07:25

Mä oon yhden lapsen kanssa kotona. Eskarilainen on aamut/aamupäivät pois. Meillä on runsaasti yhteistä aikaa ja päästäänkin tekemään paljon asioita ns ruuhka-aikojen ulkopuolella. Käydään uimassa, luistelemassa, skeittipuistossa(tänne ei pienen lapsen kanssa edes uskalla kun isommat lapset pääsee koulusta), ratsastamassa…

Mä tykkään kun asioita ei tarvitse tehdä kiireellä ja kun ei ole taloudellista pakkoa mennä töihin niin tää on ollut meidän perheelle hyvä ratkaisu.

Ehkä nykyään Suomessa kotiäidiksi/isäksi(mä tiedän yhden koti-isän vaikka harvinaista se on) jäädään sellaisissa perheissä joissa toinen haluaa selkeästi tehdä uraa ja toinen ei ja lisäksi on taloudelliset resurssit kunnossa. Puhun siis yksi/kaksilapsisista perheistä.

  Re: 1-2 lapsen kotiäitinä oleminen

Lähettäjä: Helmi 
Päivämäärä:   23.4.24 19:13:39

Koska yhden lapsen huolehtii ja elättää (yleensä) helpommin kuin 5+ lasta....

  Re: 1-2 lapsen kotiäitinä oleminen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.4.24 19:17:19

Miksi äitiyden valitseminen elämäntehtäväksi tarkoittaisi mahdollisimman montaa lasta? Ihan yhtä lailla äiti sitä on yhden, kahden tai viiden lapsen kanssa, työn määrä vain kasvaa.

Eihän esim. hevosharrastuskaan tarkoita, että itselle haalittaisiin mahdollisimman paljon hevosia, erilaisten elämäntehtävien ja tavoitteiden muoto voi olla jotain muuta kuin "kaikki" tai "mahdollisimman paljon".

Ei siirretä ikuisen kasvun tavoitteita yrityste tavoitteista ihmisten elämään :)

  Re: 1-2 lapsen kotiäitinä oleminen

Lähettäjä: Nastat 
Päivämäärä:   23.4.24 20:51:17

Ehkä kannattaisi enemmän ihmetellä niitä äitejä ja isiä, joille työssä käynnin lisäksi omat iltariennot ja menot ovat elämässä lapsia tärkeämpiä. Siitä lapset kärsivät, eivät äidin kotona olosta.

  Re: 1-2 lapsen kotiäitinä oleminen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.4.24 20:54:33

No miksipäs ei.

Jos olisi liitua millä piirtää, ”jäisin kotiäidiksi” mun koiralle.

  Re: 1-2 lapsen kotiäitinä oleminen

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   23.4.24 21:37:15

Miksi: Siksi että lapset on niin vähän aikaa pieniä . Alle 3 vuotiaille paras hoitopaikka on kotona. Yhteiskunnalle halvempaaa myös.

  Re: 1-2 lapsen kotiäitinä oleminen

Lähettäjä: Massimamma 
Päivämäärä:   23.4.24 23:42:12

Ei sun tarvitsekaan ymmärtää. Minulla on kaksi lasta ja yhä olen aamulla tekemässä aamupalan ja muistuttamassa koulutavaroista. Minulla on kolme tutkintoa maisterista amikseen, mutta rahan takia ei tarvitse töitä tehdä, joten harrastelen mieluisia töitä ja olen läsnä lapsille kotirouvana.

  Re: 1-2 lapsen kotiäitinä oleminen

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.4.24 23:57:10

Oma lapsi meni lähemmäs 4v päiväkotiin, sielläkin 3-4 päivää viikossa. Nyt on ollut hankalaa sitouutua eskariin..olisi voinut aloitta aiemmin totuttelun. Joutuu vielä olemaan pitkiä päiviä kun minä koulussa. Aiemmin oli myös paljon mummolassa

  Re: 1-2 lapsen kotiäitinä oleminen

Lähettäjä: Sivustakatsoja 
Päivämäärä:   24.4.24 02:30:56

Kouluaikainen paras kaverini tuli nelilapsisesta perheestä. Vanhin lapsi oli syntynyt -84 ja nuorin -95. Äiti oli jäänyt kotiäidiksi -84. Nuorin lapsi meni lukioon joskus 2011-2012. Äiti oli edelleen kotiäitinä. Kuopuksen ollessa lukiossa vanhemmat erosivat.

Äiti alkoi etsiä töitä, mutta kun oli ollut töissä viimeksi vuonna -84, ei hän enää omalle alalleen päässyt. Ei ollut tehnyt oman alansa töitä tietokoneella vuonna -84 ja 2010-luvulla olisi pitänyt hallita alalla käytössä olevat ohjelmistot. Yritti uudelleenkouluttautua eri aloille, pääsi kyllä työharjoitteluun, mutta oli sen verran surkea työntekijä, ettei harjoittelu koskaan johtanut työllistymiseen. Pari vuotta sitten pääsi eläkkeelle, mutta viimeinen ”oikea” työpaikka ollut tosiaan vuonna -84.

Eli varmasti unelmaansa sen melkein 30 vuotta kotiäitinä, mutta sitten joutui maksamaan kovan hinnan, kun tuli ero eikä enää päässyt töihin. Elintaso putosi kerralla.

  Re: 1-2 lapsen kotiäitinä oleminen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.4.24 02:36:20

Miksi ei, jos siihen on mahdollisuus? Monet kuitenkin rakastavat niitä lapsiaan ja haluavat viettää mahdollisimman paljon aikaa niiden kanssa.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.