Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Polttamisen lopetus

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.4.24 10:10:35

Haluaisin kuulla teidän kokemuksia miten kroppa on reagoinut tupakan polttamisen lopettamiseen.
Ja juurikin kiinnostaa esim 1kk jälkeen,2kk jälkeen puolen vuoden jälkeen. Millaisia kokemuksia olette kokeneet ?

  Re: Polttamisen lopetus

Lähettäjä: Z 
Päivämäärä:   23.4.24 10:21:23

Mulla ei kyl reagoinut mitenkään. Olin polttanut yli 20v melkein ilman taukoja mutta viime vuodet tosi vähän, ehkä 1-2 päivässä, en koskaan aamuisin tai ees oikeestaan päivisin, yleensä illalla ennen nukkumaanmenoa. Ei ollut siis juurikaan enää fyysistä riippuvuutta kun viime syksynä vaan päätin olla ostamatta enää uutta askia.

Olin toivonut jotain positiivista viestä mutta ei kyl mitään minkä osin erityisesti pannut merkille.

  Re: Polttamisen lopetus

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.4.24 10:35:33

Maku- ja hajuaisti parantuneet ihan infernaalisesti…välillä tuntuu, että vähempikin olis riittänyt. Lisäksi henki kulkee paljon paremmin. Painoa on tullut lisää, kun aineenvaihdunta muuttunut ja ruokahalu parantunut. Nyt 3,5 vuotta ilman enkä enää voi sietää tupakanhajua, vaikka siitä olen lapsesta asti tykännyt.

  Re: Polttamisen lopetus

Lähettäjä: Kolmas täti 
Päivämäärä:   23.4.24 10:38:51

Lopetin, kun aloin odottaa esikoistani. Sitä ennen tupakoin varsin reippaalla tahdilla. Alkuvaiheessa oli pinna tiukalla, meni varsin nopeasti ohitse, parissa viikossa. Koen, että oli lopulta helpompaa, kun odotin/pelkäsin.
Hajuaisti parantui tupakoinnin lopettamisen jälkeen jopa liikaa. Iho on paremmassa kunnossa, toki on alkoholikin jäänyt pois matkan varrella.
Painoon tai aineenvaihduntaan en huomannut vaikutusta. Aineenvaihdunta "seisahtui" ihan samalla tavalla muissakin raskauksissa, joita ennen en tupakoinut. Paino palautui jokaisen raskauden jälkeen suurin piirtein lähtötilaan, ja kroppakin alkoi taas toimia.
Kuntoliikuntaa olen harrastanut koko aikuisikäni. Uskon ja toivon, että keuhkot ovat paremmassa kunnossa ilman tupakkaa ;)

  Re: Polttamisen lopetus

Lähettäjä: Neljäs täti 
Päivämäärä:   23.4.24 11:28:04

Lopetin terveystilanteeni muututtua. Olin toivonut lopettavani jo aiemmin, eli lääketieteellinen syy oli vaan helpotus ja siihen jäi polttaminen. Ei vieroitusoireita. Oli polttanut n 25v, välillä enemmän, viimeiset 10v pari tupakkaa päivässä ja juhliessa enemmän.
Painoa on tullut, mutta mun mielestä se johtuu siitä, että samaisesta terveyteen liittyvästä syystä olen viettänyt enemmän aikaa kotona ja siinä se jääkaappi on lähellä.
Nyt, kun terveys on parempi, jaksamistakin on enemmän niin haluan liikkua enemmän. Turvonnut olo. Iän takia myös aineenvaihdunta ja hidastunut ja monellahan tupakointi sitä vilkastuttaa. Onko muita vinkkejä aineenvaihdunnan vilkastuttamiseen?

  Re: Polttamisen lopetus

Lähettäjä: Upi 
Päivämäärä:   23.4.24 12:13:14

Lopetin reilu kuusi vuotta sitten, olin polttanut paria lyhyttä taukoa lukuunottamatta noin 15 vuotta. En tuntenut kovia vieroitusoireita, kun halu lopettaa oli vahva. Tai oikeastaan se oli enemmänkin halu olla polttamatta.
Yskä loppui, ei ollut enää limaa kurkussa aamuisin, ihokin varmaan vähän parani. Noin muuten en muista huomanneeni isoja vaikutuksia. Toki jos edelleen polttaisin, olisin varmaan fyysisesti sairaampi kuin nyt savuttomana. Ja köyhempi.
Edelleen satunnaisesti tulee halu tupakoida, mutta en sitä tee.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.