Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Elämä ruuhkavuosien jälkeen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.4.24 07:38:55

Mitä olette suunnitelleet tai odotatte elämältä ja parisuhteelta, kun lapset lopulta muuttavat pois kotoa? Minkä ikäinen olet silloin (jos oletetaan, että lapsi muuttaa pois 18-vuotiaana)?

  Re: Elämä ruuhkavuosien jälkeen

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   23.4.24 07:46:48

Olen 50 toisen lapsen täyttäessä 18, 53 kun nuorempi täyttää. Tosin toivon että eivät muuta vielä niin nuorina pois kotoa. Toivon että voidaan kotoa muuton jälkeen viettää yhdessä edelleen aikaa, harrastaa tytön kanssa hevosia ja pojan kanssa muita yhteisiä harrastuksia. Luulen että elämä jatkuu aika lailla muuten ennallaan. Isojahan nuo ovat sitten jo vuosia olleet eli mitään säännöllisiä läksyjen tarkastuksia ja harrastuskuljetuksia ei enää aikoihin ole ollut. Eli omille touhuille ja harrastuksille on jäänyt aikaa.
Saatan ottaa uuden palveluskoiranpennun ja alkaa treenata sen kanssa. Edellinen onkin jo iäkäs. Jatkan asumista isossa talossani, sisustan ehkä hieman toisella tavalla mutta niin että lapsilla on edelleen paikka jonne tulla. Saatan laajentaa yritystoimintaani jota pyöritän kotoa käsin.

  Re: Elämä ruuhkavuosien jälkeen

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   23.4.24 08:00:58

Enpä ole suunnitellut mitään. Arki menee isännän ja kissan kanssa j Ikää jo sen verran että nyt vaan mennään näin eteenpäin . Tietty nyt voi suunnitella tekemiset vaan meidän kahden mukaan ja ihanaa kun lapset käydvät lomilla kotona.

  Re: Elämä ruuhkavuosien jälkeen

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   23.4.24 08:10:35

Olen 48 v kun kuopus täyttää 18. Mikäli lapset asuvat lähellä silloin, niin vien mahdolliset silloiset lemmikit hoitoon heille lomareissujen ajaksi. Eli matkustellaan toivottavasti enemmän, mutta ei siksi että se tapahtuisi ilman lapsia, vaan siksi että voisi hyvillä mielin jättää lemmikit jollekin tutulle. Jos lapset muuttaa kauas niin sitten tämä ei tietysti toimi :D

Ihan kauheasti en keksi mitään. Esimerkiksi ratsastusta harrastan nytkin, ja enemmän sitä rajoittaa työt kuin lapset.

Ehkä siivoan talon perinpohjaisesti ja hankin lisää viherkasveja, kun tilaa vapautuu. On niitä nykyäänkin toki.

  Re: Elämä ruuhkavuosien jälkeen

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   23.4.24 08:20:49

Hankalalta tuntuu ajatella. Olen 44 kun esikoinen on 18, toisen kohdalla 47. En tiedä mitä sitten, toki toivon että saan lasten kanssa silloinkin vielä paljon olla olivat he kotona tai ei.

  Re: Elämä ruuhkavuosien jälkeen

Lähettäjä: Anna 
Päivämäärä:   23.4.24 10:01:08

Olen 49-vuotias, kun ainoa lapseni on 18. Mulla on varmasti silloinkin koira tai koiria, ja toivottavasti olisin löytänyt miehen ja olisin parisuhteessa. Vähintäänkin alan viimeistään tässä kohtaa deittailemaan. Haluaisin myös jossain muodossa alkaa taas harrastaa ravihevosia, mikä jäi lapsen syntymän myötä. Tätä voisi aloitella esimerkiksi siinä kohtaa, kun lapsi on murrosiässä eikä tarvitse enää niin paljon äitiä. Oman hevosen osto kiinnostaisi, mutta siihen ei taida olla varaa ennen kuin asuntolaina on maksettu tai että asuisin yhdessä jonkun kanssa, jolloin asumiskustannukset pienenisivät.

  Re: Elämä ruuhkavuosien jälkeen

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   23.4.24 10:03:17

En tiedä, tuntuu kamalalta ajatella kuinka hiljaista tulee talossa olemaan. Toivottavasti tulee äkkiä lapsenlapsia.

  Re: Elämä ruuhkavuosien jälkeen

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   23.4.24 20:20:06

Meillä tämä vaihe on edessä todella pian, osittain tätä jo eletäänkin, kun 19-vuotias muutti omilleen ja 17-vuotias seurustelee niin tiiviisti, ettei häntä juuri kotona näy. Minä olen 46 ja mies 49.
Suoraan sanottuna en tiedä muuttuuko tässä ihan kauheasti mikään. Meillä on miehen kanssa ollut omat harrastuksemme aina, kummallakin kaksi eri juttua joissa menee aikaa jonkin verran ja niiden parissa jatketaan. Ehkä aletaan hyödyntää etätyömahdollisuuksia laajemmin, kun sitten on vain me kaksi, joiden matkoista täytyy maksaa niin voidaan lähteä lyhyelläkin varoitusajalla pariksi viikoksi jonnekin Välimeren lämpöön töitä tekemään. Oman hevosen ostoa ja kunnollista valmentautumista olen pohtinut, että siihen alkaisi vihdoinkin olla sekä aikaa että rahaa.
Tottakai perusarjessa sen huomaa, kuinka paljon vähemmän on tiskiä ja pyykkiä, kuinka paljon vähemmän kauppaan menee rahaa ja tarvitsee tehdä ruokaa jne. eli tuollaiset asiat luonnollisesti muuttuu.

  Re: Elämä ruuhkavuosien jälkeen

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.4.24 20:27:01

Kaksi vanhinta lentäneet pesästä 3v sitten ja nuorin voi olla että muuttaa jo 1,5v kuluttua opintojen perässä. Nyt jo ihan tyhjä olo. Tuntuu ettei mua tarvita mihinkään. Rahaa on enemmän käytössä mutta nyt kun olis aikaa siivota ni ei oo sotkijoita kylliksi. Itse olen nyt 45 ja mies vuoden vanhempi. Välillä tuntuu et tässäkö tämä elämä oli. Kaksi ensimmäistä muutti 500km.n päähän. Lapsenlapsia toivon kovasti, niille olis aikaa mutta saa nähdä milloin ja kuinka kaukana sitten asuvat. Lämpimät välit kaikkiin lapsiin.

  Re: Elämä ruuhkavuosien jälkeen

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   23.4.24 20:39:21

Taidan olla 65 v, kun lapsi täysi-ikäinen. Odotan rauhaa ja omaa aikaa, toivottavast joku vielä maksas eläkettä ettei töissä enää tarvis kulkea.

  Re: Elämä ruuhkavuosien jälkeen

Lähettäjä: Daa 
Päivämäärä:   23.4.24 22:01:26

Esikoinen muutti aikanaan jo 16vuotiaana pois avokinsa kanssa yhteen, viikottain ollaan tekemisissä heidän kanssa. Nuorempi muutti syksyllä, ostettiin sijoitusosake ja rempattiin se meille ja tytölle mieleiseksi. Nyt reilu kuukausi oltu rauhassa kun remppa tuli valmiiksi.
Aloitin ratsastustunnit, mies urakoi ylitöitä. Useampi sarja ollaan katsottu suoratoistoista, mitä ollaan vuodet haaveiltu. Sohvaperunaolo varmasti loppuu kun ilmat paranee ja pääsee pihalle.
Tulevaisuudessa matkustelua, pikkuhiljaa pienempää taloa vähän syrjemmästä johon saisi mieleiset sauna-spa-pihapaljualueet ja kunnon autotallin. Sitten joskus... Pitää nuita töitä vielä tehdä. Ollaan alle viisikymppisiä ja aika hyvässä kunnossa vielä, ei halua rauhoittua

  Re: Elämä ruuhkavuosien jälkeen

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   24.4.24 22:09:21

39, tähän vielä 8 vuotta aikaa. Haaveilen matkustavani spontaanimmin. Haluaisin muuttaa pieneen asuntoon, joku olisi helppo pitää koko ajan siistinä.

  Re: Elämä ruuhkavuosien jälkeen

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   24.4.24 22:15:24

Eikö 18-vuotiaan vanhemmalla ruuhkavuodet ole jo kaukana takana? Eihän sitä muksua ole enää pitkiin aikoihin tarvinnut huolehtia kouluun tai kuskata harrastuksiin tai kavereille. Tai huolehtia, että kotona on joku aikuinen lapsen kanssa.

Mutta 10 vuotta olisi siihen, että lapsi on täysi ikäinen, minä silloin 53-vuotias. Toivottavasti olen vielä fyysisesti kunnossa, etten ole rikkonut itseäni. Voisi viettää pitempiä aikoja etätöissä vaikkapa lapissa ja matkustella ja harrastaa monipuolisesti.

  Re: Elämä ruuhkavuosien jälkeen

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   25.4.24 09:12:03

Olen 50 kun nuorimmainen täyttää 18. Tällä hetkellä lasten harrastukset (ratsastus) nielee ylimääräiset rahat mutta haaveissa on alkaa lasten kotoa muuttaessa ratsastaa itse taas säännöllisesti vuosien tauon jälkeen. Lisäksi haaveilen matkustelusta niin kotimaassa kuin ulkomaillakin.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.