Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Montaa kieltä osaavat!

Lähettäjä: Kielimieli 
Päivämäärä:   22.4.24 20:47:22

Hei te, jotka osaatte useampaa kieltä (ainakin 4–5)!

Miten te ylläpidätte (ehditte ylläpitää) kaikkia kieliä? Mä itse osaan periaatteessa yhdeksää kieltä, mutta normiarkeen mahtuu järkevästi vain neljä, ja ne loput ovat ihan ruosteessa. Sitten hävettää, kun tulisi tilanne, että pitäisi käyttää kyseistä kieltä. Lomilla yritän toki matkustella kielialueilla ja muutenkin käyttää aikaa kielten verryttelyyn, mutta se ei oikein riitä.

  Re: Montaa kieltä osaavat!

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   22.4.24 21:06:14

Suomi - no äidinkieli
Arabia - miehen äidinkieli, puhutaan sekasin kumpaakin, myös lapset puhuu sekasin suomea ja arabiaa
Espanja - asuinmaamme kieli, tulee siis käytettyä paljon
Englanti - työkieleni
Ruotsi - ruosteessa, ehkä juuri ja juuri saisin tilattua ruoan ravintolassa.

En ole ikinä ollut erityisen hyvä kielissä ja minulle ainoa tapa oppia niitä on se, että käytän niitä. Noita neljää kieltä on ollut / on yhä pakko käyttää, joten ne sujuu. Ruotsia sen sijaan ei ole ikinä tarvinnut kuin opiskella, joten en ole ikinä ollut siinä kovin hyvä. En ollut englannissakaan ennen kuin oli pakko ruveta käyttämään. Joka päivä oppi lisää.

  Re: Montaa kieltä osaavat!

Lähettäjä: Kielimieli 
Päivämäärä:   23.4.24 11:08:15

Juu, kiitos sulle vastauksesta, vaikka et kysymykseeni vastannutkaan. :D

Haen siis edelleen heitä, jotka pystyvät ylläpitämään 4+ kieltä koko ajan.

  Re: Montaa kieltä osaavat!

Lähettäjä: <3 
Päivämäärä:   23.4.24 11:21:50

Asun Italiassa ja työkielini on englanti. Siinä tulee arjessa jo kaksi kieltä, joiden ylläpitoon ei erikseen tarvitse nähdä vaivaa. Oma äidinkieli (suomi) pysyy myös helposti yllä, kun pidän yhteyttä sukulaisiin ja perheeseen Suomessa sekä vierailen siellä säännöllisesti.

Lisäksi puhun ja osaan kahta muuta kieltä (saksa ja ruotsi). Saksaa pidän aktiivisesti yllä lukemalla uutisia netistä sekä pidän yhteyttä vanhoihin saksalaisiin kavereihini (olin joskus hevoshommissa töissä Saksassa sekä myöhemmin vaihto-opiskelemassa). Saksan taitoni on mielestäni pysynyt hyvin yllä.

Sen sijaan ruotsin kanssa olen ollut laiska. Pitäisi sitäkin petrata ja vaikka kuunnella säännöllisesti YleFemmiltä jotain.

Minä sain aikoinaan saksan opettajaltani neuvoksi tuon uutisten lukemisen ja kuuntelun. Siinä tulee monipuolisesti sanastoa, uutiset aina vaihtuvat ja ovat sopivan lyhyitä. Puhumista ja kirjoittamista ylläpitääkseen pitää puhua ja kirjoittaa eli joko kirjoitella itsekseen (tylsää, en itse jaksaisi), kieltä osaavien kavereiden kanssa tai jossain kurssilla.

Jos suomessa haluaisin ylläpitää äidinkielen lisäksi neljää kieltä (minun tapauksessa englantia, italiaa, saksaa ja ruotsia) niin aika paljon vaivaa pitäisi nähdä. Katsoisin ja lukisin varmaan uutisia kaikilla kielillä säännöllisesti ja kävisin jollain kansalaisopiston puhekursseilla. Ainakin Tampereella oli aikoinaan saksankielen puhekurssi, jossa juteltiin saksaksi. Siellä oli tosi hyvä opettaja ja pidin kurssia tosi hyödyllisenä.

  Re: Montaa kieltä osaavat!

Lähettäjä: Kielimieli 
Päivämäärä:   23.4.24 11:28:22

<3: Kiitos sulle. Pitäisi vaan tiristää aikaa uutisten seuraamiseen monella kielellä.

En siis itsekään asu Suomessa, joten kieliä on useampia arjessa, mutta mulla noita muitakin kieliä on niin monta, että uutisten seuraaminen kaikilla tuntuu mahdottomalta... Pitäisi varmaan tehdä jokin viikkoaikataulu erikielisille uutisille. :D

  Re: Montaa kieltä osaavat!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.4.24 11:53:45

Ruotsi äidinkieli ja suomi maankieli. Niitä puhun päivittäin.
Saksa isänkieli ja katson esim saksalaisia sarjoja tv:stä, luen saksankielisiä artikkeleita. Isä kuoli muutama vuosi sitten niin puhuminen jäänyt lähes kokonaan.
Englantia kuulee joka päivä telkusta.

  Re: Montaa kieltä osaavat!

Lähettäjä: Jone O 
Päivämäärä:   23.4.24 12:02:05

Youtube, tv... Ja saksa on ruosteessa silti.

  Re: Montaa kieltä osaavat!

Lähettäjä: Kielimieli 
Päivämäärä:   23.4.24 18:33:19

Muita?

  Re: Montaa kieltä osaavat!

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   23.4.24 18:39:23

"Juu, kiitos sulle vastauksesta, vaikka et kysymykseeni vastannutkaan. :D

Haen siis edelleen heitä, jotka pystyvät ylläpitämään 4+ kieltä koko ajan."

Miten niin? Kerroin miten pidän yllä neljää kieltä. Käyttämällä niitä joka päivä.

  Re: Montaa kieltä osaavat!

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.4.24 20:46:13

Juttelen sen maalaisten kanssa jatkuvasti, netissä jos en livenä. Foorumeilla jos en yksityisesti. Katselen videoita niillä kielillä

  Re: Montaa kieltä osaavat!

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   23.4.24 21:04:09

No en noin hurjan montaa osaa
Kolmesta C1 ja päälle ruotsi, ja epämääräisesti olen juomessa mukana espanja, italia, ranska, flaami ja norja.
Näissä epämääräisissä kielitaito vahvistuu maassa ollessa tai uutisia seuratessa ja melkein katoaa muulloin.
No testatut ja periaatteessa äidinkielen tasoiset kielet.
Jos en käytä, puhuminen ja kirjoittaminen vähän kapenee, mutta yksi kirja tai leffa ja olen taas ihan sisällä.

Haluaisin ylläpitää paremmin ja harmittaa olla Suomessa.

  Re: Montaa kieltä osaavat!

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   23.4.24 21:17:34

Tuntuu, että tuo 9 kieltä arjessa olisikin jo mahdotonta säilyttää hyvin. Sinulla pitäisi olla vaikka kaveri jokaisesta ruosteessa olevasta kielestä, jonka kanssa voisit viestitellä aina kun ehdit. Jos siis pystyt myös kirjoittamaan ko. kieliä.

Netissä on podcasteja ja muita, joita kuuntelemalla pysyisi myös vähemmän käytetty kieli hallussa.

Itselläni tekee suurinta hankaluutta vaihtaa yhtäkkiä kielestä toiseen, jään jotenkin jumiin, mutta sitten kun lähtee sujumaan, menee taas hyvin. Takaisin vaikka suomeen vaihtaminen tökkää samalla tavalla, jään ajattelemaan väärällä kielellä ja suusta ei tule järkeviä lauseita. Jos kotona puhutte kahta kieltä, käykö teillä noin?

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.