Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevosen lopetus

Lähettäjä: Tara 
Päivämäärä:   22.4.24 18:40:35

Millaiseen tapaan olette päätyneet? Olisi edessä vanhan, vielä hyväkuntoisen hevosen lopetus.

  Re: Hevosen lopetus

Lähettäjä: HK makkara 
Päivämäärä:   22.4.24 18:43:44

Miksi hyväkuntoisuus täytyy tuoda esille?

  Re: Hevosen lopetus

Lähettäjä: Tara 
Päivämäärä:   22.4.24 18:47:14

Siksi ettei ole mikään raato mistä pitäisi eroon päästä. Mielummin nyt terveenä kun vaivoja odotellessa.
On ylimääräinen hevonen ja kiertoon ei lähde. Ikää yli 20v. Tähän tilanteeseen kun kaikki kallista ja varmasti kallistuu niin pitää laittaa pois.

  Re: Hevosen lopetus

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   22.4.24 19:12:21

Minä päädyin reilu 2,5 vuotta sitten eläinlääkärin tekemään lääkkeelliseen lopetukseen ja hautaukseen. Kaikki sujui tosi hyvin ja nopeasti, tekijä oli varsin kokenut hevosell. MUTTA, sen jälkeen olen oppinut, että ne lopetusaineet voi tappaa raadonsyöjän vielä jopa parin vuoden päästä, joten enää en hevosta lopettaisi aineilla ja hautaisi. Valitsisin joko ampumisen tai sitten niin, että hevonen tuhkataan tms, mutta ei maahan niiden myrkkyjen kanssa. Itse olen tosi paukkuherkkä, enkä olisi pystynyt ampumisessa varmaankaan oleen paikalla, se oli yksi syy miksi sen ell valitsin. Olen ollut myös parin muun lääkkeellisessä lopetuksessa mukana ja ne on menneet aina tosi nätisti ja rauhassa. Osa kertoo näistä, sekä lääkkeellisestä että ampumisesta, tosi huonoja kokemuksia ja niitä tosiaan voi käydä molemmissa jos on huono tuuri.

Jos sulla on hevonen jota ei ole lääkitty, niin ehkä harkitsisin myös jotain metsästäjää joka ottaa lihat talteen vaikka koirille.

  Re: Hevosen lopetus

Lähettäjä: e 
Päivämäärä:   22.4.24 19:15:13

Jos lopetus ei ole vielä ajankohtainen hevosen kunto huomioon ottaen, niin eikö se voi kesän yli vielä elää? Tiedän, ei se hevonen lopetuksesta kärsi, mutta jokaisella elävällä on arvonsa.

  Re: Hevosen lopetus

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.4.24 19:16:43

Hyväkuntoinen teuraaksi niin että olet itse mukana lopetustilanteessa varmaistamassa että lähtee asiallisesti

  Re: Hevosen lopetus

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.4.24 19:19:16

Jos ei ihan pakko tilanne päästä eroon niin itse pitäisin kesän yli ja antaisin hevosen nauttia laidunkesästä

  Re: Hevosen lopetus

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   22.4.24 19:34:29

Ell (kokenut hevosell!) lopettamaan lääkkeillä ja raatoauto hakemaan Honkajoelle, niin on meillä kaikki lähteneet. Mitään ongelmia ei ole ollut, vaan ovat kaatuneet sekunnissa kaatolääkkeen jälkeen (ensin rauhoite).

  Re: Hevosen lopetus

Lähettäjä: TWF 
Päivämäärä:   22.4.24 19:42:00

Ei se hevonen sitä laidunkesää jää murehtimaan. Kaikki on kallista myös kesällä.
Lopetutin omat lääkkeillä ja raatoauto haki pois. Nopeaa ja kätevää.

  Re: Hevosen lopetus

Lähettäjä: ratis 
Päivämäärä:   22.4.24 20:16:09

Teurastamolle vaan, hevosta ei saa haudata pohjavesialueelle, pääset helpolla ja sinulle jopa maksetaan hintaa lihaisista osista.
ps. Mitähän muulle kuin lihalle tapahtuu? Meneekö koirien ruuaksi? Tietääkö joku?

  Re: Hevosen lopetus

Lähettäjä: oioi 
Päivämäärä:   22.4.24 20:19:48

"On ylimääräinen hevonen"

Kaikki kun on niin kallista, niin uutta sulla ei varmaan oo sit varaa ostaa, eihän vaan? ;)

Toivoisin monen muun aiemmin kirjoittaneen kanssa, että ihmiset kokisivat hepalla olevan muutakin kuin käyttöarvoa. Mutta ei, kun isolle osalle se on käyttöesine. Exceltaulukot paukkuu.

  Re: Hevosen lopetus

Lähettäjä: yllätys 
Päivämäärä:   22.4.24 20:22:50

Kuvitella että ranskassa raskaita, alunperin työhevosia käytetään ruuaksi ja vielä nuoria, noin 6kk, menevät lihoiksi. Mitä nuorempi, sitä mureampi, kuitenkin niin että lihaa riittää sopivassa hyötysuhteessa.

  Re: Hevosen lopetus

Lähettäjä: Kippa 
Päivämäärä:   22.4.24 20:24:29

Ell lopetti lääkkeillä, Salon lemmikkituhkaamo haki ruhon poltettavaksi.

  Re: Hevosen lopetus

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   22.4.24 20:27:51

Teuraaksi. Nopea, stressitön lopetus ja ei mene ruho ihan hukkaan.

  Re: Hevosen lopetus

Lähettäjä: Hipsu 
Päivämäärä:   22.4.24 20:43:05

Omat menee ensisijsisesti teuraaksi.
Jos jostain syystä ei mene, niin honkajoen auton kuski ampuu.
Jos tulee kiire, niin tuttu ampuu, honkajoki hakee.
Ell ei lopeta

  Re: Hevosen lopetus

Lähettäjä: Tara 
Päivämäärä:   22.4.24 20:51:47

oioi: meillä on kaksi muutakin hevosta, uutta kolmatta en ota. Ja onnea sulle jos ecxelit ei pauku!

  Re: Hevosen lopetus

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.4.24 22:44:33

Ampumalla, lähellä onneksi tuttu metsästäjä joka hevosia lopettaa myös. Sinne viety omat ja muutama muukin.
Rakkain vanha tamma laitettiin pois kotona ja haudattiin, muut ovat menneet koirien (metsästäjän ja omien) ruuaksi.

  Re: Hevosen lopetus

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   22.4.24 23:59:32

Ampumalla kuopan reunalle lähti mun vanhus. Laukaus otsaan ja se oli siinä. Tietysti lopettajan pitää tietää mitä tekee.

  Re: Hevosen lopetus

Lähettäjä: Oma maa 
Päivämäärä:   23.4.24 07:00:53

Jos on lääniä, voi kesällä kaivattaa kuopan metsään, kyselee metsästäjän valmiiksi. kun aika on niin hepo mutustamaan heiniä kuopan viereen. Metsästäjä ja sitten kaivuri paikalle. Lopetus reunalle, kaivurilla monttuun ja mullat päälle. Voi väkertää vaikka jonkun hautamuistomerkin tulevien sukupolvien ihmeteltäväksi. (Här vilar hepo)
Syksyn sateisiin ei kannata viivyttää ellei ole uppopumppua käytössä. Ja paikat kantaa koneet.

  Re: Hevosen lopetus

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   23.4.24 07:03:04

Kiväärillä hyvä laukaus päähän ja kotimetsään hautaan. Ei ole pohjavesialuetta. Näin meillä on toimittu vanhojen hevosten tai muuten sellaisten kanssa, jotka eivät ole soveltuneet elintarvikkeeksi. Suurin haaste on tarpeeksi suuren kuopan kaivaminen.

  Re: Hevosen lopetus

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.4.24 07:25:53

Eläinlääkäri lopetti, Honkajoen raatokiito haki. Rauhallisesti ja hyvin meni.

  Re: Hevosen lopetus

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.4.24 07:27:21

Mun vanhus meni taivaslaitumille eläinlääkärin tekemän lääkketieteellisen avun myötä. Oli monta vuotta ollut cushinglääkitys. Kaikki sujui hyvin.

  Re: Hevosen lopetus

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   23.4.24 11:31:12

Halvemmalla pääsee jos vie teuraaksi tai joku vie koiran ruoaksi. Jotkut jopa maksaa siitä.
Jotkut on meillä lääkäri lopettanut ja haudattu omille maille esim oma kasvatti joka oli ikänsä 28 v meillä mutta osan vienyt raatoauto esim ison puoliverisen jota ei ole niin helppo haudata,

  Re: Hevosen lopetus

Lähettäjä: Höh 
Päivämäärä:   23.4.24 11:58:32

Minä vein teurastamoon joka ottaa vastaan hevosia.
Menimme heti aamulla ensimmäiseksi. Ell teki pihalla elävänä tarkastuksen, katsoi passin ja sitten teurastamon työntekijä talutti hevosen kaikessa rauhassa sisälle.
Siirryin sivummalle siksi aikaa kunnes teurastamon henkilökunta käski vielä allekirjoittamaan lomakkeen.
Omistajalle hevosen riimu ja riimunnaru käteen, kiitos ja näkemiin.

  Re: Hevosen lopetus

Lähettäjä: papru 
Päivämäärä:   23.4.24 13:04:45

Jos viette teurastamoon niin muistakaa ottaa kengät pois.

  Re: Hevosen lopetus

Lähettäjä: Höh 
Päivämäärä:   23.4.24 14:33:12

Tottakai otettiin kengät pois ja näin myös ohjeistettiin kun soitettiin teurastamolle edellisenä päivänä ennen hevosen vientiä.

  Re: Hevosen lopetus

Lähettäjä: Tara 
Päivämäärä:   23.4.24 14:33:57

Mitkä teurastamot ottaa hevosia? Mistä löytyy metsästäjiä tms jotka haluaa itselleen/koirilleen ruokaa?

  Re: Hevosen lopetus

Lähettäjä: Poni 
Päivämäärä:   23.4.24 14:40:50

Toinen lopetettiin lääkkeillä ja koska kipushokki oli päällä, niin kesti aivan liian kauan. Ei koskaan enää.

Toisen vein teurastamoon. Aamuvarhaisella, itse talutin perille saakka. Ennen kuin ehdin ulos kuulin vaimean tussahduksen ja kolahduksen. Vähän ajan kuluttua tuotiin riimu minulle takaisin.

  Re: Hevosen lopetus

Lähettäjä: Sohvapöytä 
Päivämäärä:   23.4.24 14:40:50

Mistä päin aloittaja olet? Liha Hietanen ottaa Sastamalassa.

Meillä on tähän mennessä:

- lopetettu klinikalla ja tuhkattu
- lopetettu kotona ja haudattu
- ammuttu kotona ja haudattu
- ammuttu kotona ja ruho koirille

Ei moitittavaa missään tavassa.

  Re: Hevosen lopetus

Lähettäjä: 01 
Päivämäärä:   23.4.24 18:18:02

Ekologisesti fiksuinta on metsästäjän ampuminen. Monet ottavat mielellään lihoiksi koirille. Meillä kokenut metsästäjä, jolla vaimennin joten ei herätä ihmetystä naapureissakaan. Todella hyvin mennyt kaikki. Käy hoitamassa lähialueen tapaukset. Muuta ei tarvita kuin nostolaite, jolla raadon saa peräkärryyn.
En näe mitään järkeä tuhkaukseen tai muuhun joutavaan rahanhaaskaukseen.
Nyt alkaa olla viimeiset hetket metsästäjien kannalta. Metsästysaika ohi joten aikaa raadon käsittelyyn paremmin. Syksyisin kiireisintä joten silloin tuskin moni innostuu. Kelit nyt vielä suosiollinen. Helteillä lihojen käsittely hankalaa.

  Re: Hevosen lopetus

Lähettäjä: Post mortum 
Päivämäärä:   23.4.24 19:14:50

Klinikalla sai nukahtaa ikuiseen uneen. Kaikki meni rauhallisesti molempien hevosten eutanasiassa.

Ampuminen on minulle vieras juttu ja yhdistän sen väkivaltaan, ei mun valinta.

  Re: Hevosen lopetus

Lähettäjä: Aika hyvin 
Päivämäärä:   24.4.24 12:23:46

Liha-hietanen Vammalassa viimeisen päälle fiksu firma

  Re: Hevosen lopetus

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   24.4.24 13:17:09

Oulun seutu Viskaalin teurastamo Muhoksella.

  Re: Hevosen lopetus

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   24.4.24 13:25:27

Toivoisin monen muun aiemmin kirjoittaneen kanssa, että ihmiset kokisivat hepalla olevan muutakin kuin käyttöarvoa.

- Miksi tämä pitäisi kokea tai miten hevonen sen mielestäsi kokee että se on muutakin?
Minusta hevoselle ja yleensäkin eläimelle on merkitystä vain hyvällä hoidolla ja asiallisella lopetuksella eikä sillä että joku eläimen inhimillistäjä haihattelee päässään jotain "lopetettiin ennen aikojaan" tai " nyt en saa enää elää" tai " minulla ei ole enää käyttöä" tms.
Lopuu tulee jokaiselle aikanaan ja ihmisen on päätettävä eläimen lopetuksesta eikä eläin mieti onko se elänyt kaksi vai 20 vuotta.

  Re: Hevosen lopetus

Lähettäjä: ivar 
Päivämäärä:   24.4.24 13:29:44

. tarkoitatko itseäsi.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.