Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Väsynyt parisuhteen tilanteeseen

Lähettäjä: ._. 
Päivämäärä:   22.4.24 11:08:20

En tiedä mitä nyt haen tällä kirjoituksella. Ehkä haluan vain tuulettaa päätä ja koittaa selkeyttää omia sekavia ajatuksia. Sen tiedän etten ainakaan kaipaa mitään kauheaa lynkkausta, itseni tai tämän tarinan toisen osapuolenkaan osalta.

Mistähän aloittaisin... Kyseessä on siis noin kahdeksan vuotta kestänyt parisuhde, naimisissa ollaan. Meillä on yksi lapsi. Naimisiinmeno/lapsen syntymä aiheutti itselleni jonkinlaisen kriisin, aloin käsittelemään lapsuuden kokemuksia ja peilaamaan lapsuudesta opittua parisuhdemallia omaan parisuhteeseen ja perheeseen. Kipuilin aika kovastikin ja mm. turvattomuuden tunnetta pyrin paikkaamaan kontrolloivalla käytöksellä, ja tiedän että olin tuolloin todella vaikea puoliso. Hakeuduinkin jo raskausaikana avun piiriin.

Saamani keskusteluavun turvin olen oppinut itsestäni, oman taustani vaikutuksesta omaan parisuhteeseen ja omiin toimintamalleihin. Ja olen tehnyt kovasti töitä muuttaakseni omia käytösmalleja, tiedän että olen niissä paljon edistynyt. Pikkuhiljaa pyrin pois miellyttäjän roolista, ja tuomaan rehellisesti esille myös omia tarpeita ja toiveita. Se on vaikeaa, ja helposti edelleen ajaudun patoamaan pettymykset, jotka edelleen säännöllisen epäsäännöllisesti purkautuvat ärtyisenä käytöksenä puolisoani kohtaan.

Mietin, miten voisin kuvata tätä mahdollisimman objektiivisesti... Näihin samoihin aikoihin miehelläni on taas ollut rahaan liittyvää stressiä (toki vaikuttanut meihin molempiin ja koko perheeseen), uuden työuran aloittaminen alanvaihdon jälkeen ja tietysti hänellekin lapsen syntymä on ollut suuri muutos. Tähän päälle meidän parisuhteen kipuilut, ja kaiken tämän keskellä mies uupui. Yritimme käydä perheneuvojalla, mutta se ei ollut onnistunut kokeilu ja mies on sen jälkeen kieltäytynyt mm. Pariterapiasta. Hänen mielestään meidän täytyy itse selvitä omista ongelmista. Hän kokee heikkoutena oman uupumuksensa, josta kärsii edelleen, eikä ole suostunut hakemaan edes henkilökohtaista ammattiapua.

Miehen henkinen vointi on toki parantunut, siihen on vaikuttanut moni asia, kuten lapsen kasvaminen ja mielekäs harrastus. Haluan uskoa, että omalla työskentelyllä itseni kanssa on myös vaikutusta asiaan.
Periaatteessa meidän arki on suhteellisen tasaista, välillä on ärtyisää ja miehellä jää herkästi tämä tunnetila päälle, jolloin hän voi olla etäinen monta päivää.

Tyypillisesti omaa ärtymystä lisää kotitöiden jakautuminen, tai enemmänkin siitä johtuva arvostuksen puute. Minä teen meillä tilanteesta vaihdellen 60-80% kotitöistä, ja olen miehelle sanonutkin että mielelläni teen nyt kun teen lyhyempää työaikaa ja kun mies on uupunut. Olen kuitenkin jo vuosia sanonut, että toivoisin kuitenkin vastineeksi arvostusta. Olisi esimerkiksi mukava kuulla kiitos tehdystä ruoasta, tai muuta. Olen yrittänyt mallintaa tätä omalla käytökselläni, mutta sillä ei ole ollut juuri vaikutusta.

Viimeksi eilen kävimme tätä keskustelua. Olen myös miehelle kertonut, kuinka kaipaan hänen huomiotaan ja hellyyttä - silitystä, halausta tai suukkoa silloin tällöin. Kuulla olevani rakas tai kulta. Kysymystä, että mitä kuuluu? Mies vain sanoo, että kun se vain ei tunnu luontevalta tehdä itse aloitetta. Kuulemma on mukavaa, jos esimerkiksi minä tulen kainaloon tai halaamaan tai olen kiinnostunut hänen asioistaan. Ja onhan se totta että ei hän minua pois aja. Seksi kyllä kelpaa, siinä hän on itsekin aloitteellinen - myönnän että olen sortunut hakemaan läheisyyttä ja lämpöä sillä tavoin, kun muuten sitä ei tunnu saavan.

Jotenkin vain alan olla aika väsynyt. Mies sanoo, että on uupunut ja lapsen hoito on ensisijaista. Että ehkä ne tunteet tulee sitten luonnostaan, kun hänellä alkaa jaksaminen olla parempi.
Sanoinkin eilen, että en tiedä onko sitten jo myöhäistä. Että en tiedä jaksanko enää keräillä näitä rakkauden murusia, kun itsellä on jo aika syrjään lyöty olo. Tuntuu, että minulle tärkeitä perustarpeita, näkyväksi, kuulluksi ja kosketetuksi tulemisen tarpeita, on laiminlyöty jo pitkään. On uuvuttavaa olla aina itse aloitteellinen ja yrittää saada toisen hellyyden heräämään. Onko se edes minun tehtäväni?

En tiedä oletko nyt kirjoittanut kaiken tarpeellisen. Sen voisin lisätä, että mies on kyllä hyvä isä ja muutoin luotettava ja turvallinen ihminen. Kodin kustannuksia jaetaan ja kokonaisuudessaan hän maksaa mukisematta minua pienituloista enemmän. Miehestä tuntuu, että en ymmärrä hänen uupumustaan ja sen suhteen olen koittanut tehdä töitä. Olen viimeksi eilen sanonut hänelle, että hänen olisi hyvä avata suunsa ja kertoa, jos kaipaa lepoa - otan silloin mielelläni enemmän vastuuta. Mutta kuulemma se ei ole niin yksinkertaista. Tuntuu, että minulta odotetaan olevan jatkuvasti tuntosarvet pystyssä ja tietämään, millainen olo on milloinkin. Kyllä mielestäni mielellä on oma vastuunsa kommunikoida voinnistaan ja tunteistaan.

Mutta olen tällä hetkellä tilanteeseen hyvin väsynyt. Voiko mies tosiaan olla niin uupunut (tai masentunut - mistä minä tiedän kun hän ei suostu lääkäriin/keskusteluapuun), että hänellä ei yksinkertaisesti vain riitä jakamista minun tarpeideni huomioimiseen? Kannattaako minun vain yrittää vain jaksaa yrittää, ja toivoa että kyllä se tästä helpottaa? Vai onko kyseessä oikeasti vain tahdon kysymys - olenko minä vain helppo ratkaisu miehelle jakamaan lapsen/kodin hoidon, ja koska minun kanssani on siedettävää elää, hän pysyy kanssani vaikka ei enää rakastakaan minua? Sanoin miehelle eilen, että mieti vaikka pidempään, rakastatko minua oikeasti enää. Että ei edes tarvitse vastata heti. Minä rakastan kyllä häntä, mutta en tiedä onko tässä mitään järkeä ja kauanko tätä enää jaksaa...

Huh. Olipa vuodatus. Mutta tätä olen itkenyt ja viime yön miettinyt. Tällä hetkellä olo on aika tyhjä.

  Re: Väsynyt parisuhteen tilanteeseen

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.4.24 11:15:33

Menkää yhdessä parisuhdeterapeutille! Edes pari kertaa.

  Re: Väsynyt parisuhteen tilanteeseen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.4.24 11:16:23

Uupuneen/masentuneen kumppani usein alkaa kärsiä samasta ongelmasta juuri kuvailemiesi asioiden takia. Kun kannattelee yksin parisuhdetta ja perhettä, antaa vuosia enemmän kuin saa. Pystyisitkö hakeutumaan keskusteluryhmiin samassa tilanteessa olevien kanssa? Saamaan vertaistukea?

Se on valitettavasti totta, että rakkauden tunteet jäävät usein uupumuksen alle, ja etenkin miehillä on monest lähtökohtaisesti jo hiekommat tunnetaidot, joten monet eivät ehkä edes osaa erotella uupumuksen turruttamia tunteita aidosta tunteettomuudesta. Siihen kun lisätään uupumuksen ja masennuksen lisäämä itsekyys (ei tunnu luontevalta suukottaa vaimoa) niin soppa on valmis.

  Re: Väsynyt parisuhteen tilanteeseen

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   22.4.24 11:18:56

No juuri tekstissä sanottiin ettei mies suostu, koska huono kokemus.

  Re: Väsynyt parisuhteen tilanteeseen

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.4.24 11:22:23

Ei edes jos sanot että joko mennään tai suhde on siinä? Eikä yksilöterapiaankaan samalla perusteella?

Koska ethän sinä voi elää noin, tarvitsette jotain apua.

  Re: Väsynyt parisuhteen tilanteeseen

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   22.4.24 11:26:02

"Se on valitettavasti totta, että rakkauden tunteet jäävät usein uupumuksen alle, ja etenkin miehillä on monest lähtökohtaisesti jo hiekommat tunnetaidot, joten monet eivät ehkä edes osaa erotella uupumuksen turruttamia tunteita aidosta tunteettomuudesta. Siihen kun lisätään uupumuksen ja masennuksen lisäämä itsekyys (ei tunnu luontevalta suukottaa vaimoa) niin soppa on valmis."

Se on ihan näin. Mutta kukaan ei osaa sanoa toipuuko mies tuosta itsekseen, koskaan, tai jos se onkin lapsen yms. asioiden aiheuttamaa myllerrystä niin kestääkö kunnes lapsi muuttaa pois vai milloin ? Miehet voi tuosta aina havahtua myös niin, että tulee se joku ihana tipu vastaan ja pakataankin vaan kassit " kun en enää rakasta". Näistä kaikista syistä en itse suostuisi jäädä vain odottelemaan miten käy.

Mutta miten tämä uupumus on todettu tai diagnosoitu jos ei ole lääkärillä käynyt ? Joku oma arvio, että nyt tuli uupumus vai ? Aivan todellistahan se silti voi olla, mutta kun voi olla myös jonkinlaista masennusta, unettomuutta, joku ihan fyysinen sairaus olemassa tai kehittymässä.. ja siksi se lääkäri ja asiaan oikeasti selvyys olisi niin tärkeä. Jo hänen itsensä kannalta. Uupumustakin täytyy hoitaa, alan vaihtaminen on varmasti ollut hyvä ja tärkeä askel, mutta jos ei vieläkään tunne itseään toipuneeksi niin jostain niitä työkaluja toipumisen avittamiseen pitäisi saada.. valitettavasti siis en ikuisesti uskoisi uupumukseen ja vain istuisi odottamassa sen poistumista vaan vaatisin oikean hoitosuunnitelman miehen parantamiseksi. Sitten kun asiat on faktoja ja miehellä itselläänkin yritystä niin voi jäädä katselemaan ja odottelemaan parempia aikoja.. jos näitä ei ole niin ensimmäisen kappaleeni rujot vaihtoehdot saisi kyllä herättelemään miestä jollain tavoin -on se sitten oman kämpän hankkiminen tai mitä vaan.

  Re: Väsynyt parisuhteen tilanteeseen

Lähettäjä: ._. 
Päivämäärä:   22.4.24 12:56:10

Kiitos paljon vastauksistanne.

Tavallaan lohdullista kuulla, että jos ne tunteet on siellä jossain uupumuksen alla piilossa. Että ei vain ole voimavaroja niitä ajatella saati näyttää... Vaan mistä sitä tietää.

Ja ei, mies ei ole käynyt lääkärissä. Mutta ilmeisesti on asiaa tutkinut (toki olen minäkin) ja oireet kyllä viittaavat uupumiseen. Mies ylikuormittuu herkästi vaihtelevista syistä (lapsiperheen hälinä, meidän välinen ärtyisyys, työstressi). Ylikuormitus näkyy sitten lamaantumisena, vetäytymisenä ja ärtyisyytenä.

En tiedä, olisiko "uhkavaatimuksella" taikaa. Hanki (tai hankitaan) apua, tai minä lähden. Se tuntuu jotenkin rajulta ja lopulliselta. Toisaalta se olisi oman rajan asettamista sille, etten itsekin uuvu miehen uupumuksem sivussa omat tarpeeni hyläten. Kuka sitten meidän parisuhdetta ja perheen arkea kannattele, jos niin kävisi? Se on hyvä kysymys.

Tätä asiaa kyllä täytyy miettiä kunnolla. En halua tehdä mitään hätiköityä.

  Re: Väsynyt parisuhteen tilanteeseen

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   22.4.24 13:07:32

Miehet vaan on tuollasia. Oma ukko ei koskaan ole sanonut esim Kiva mekko yms jos olen ostanut jotain vaatteita tai lähdetty juhliin laittautuneina. Tai kivat hiukset jos olen käynyt kampaajalla. Ei ne vaan tajua. Mutta kiittää kyllä ruokailun päätteeksi.

  Re: Väsynyt parisuhteen tilanteeseen

Lähettäjä: nelli 
Päivämäärä:   22.4.24 13:23:32

Itsellä kokemus parisuhteesta jossa mies sairastui masennukseen. On-off masennusta/uupumista oli vuosikausia, mies kyllä haki ja sai apua itselleen, vaihteli työpaikkaa yms. Mutta ei halunnut näitä asioita minulle mitenkään jakaa, halusi pitää sen omana asianaan. Minä opin haistelemaan tuntosarvet pystyssä miehen tunnetiloja, opin olemaan puhumatta kun mies saattoi ymmärtää kaiken väärin ja pahoittaa mielensä. Lopulta kommunikaatiota ei sitten enää juuri ollutkaan.
Sitten mies ilmoitti ettei ole tyytyväinen meidän avioliittoon ja seurasi pari turhaa käyntiä pariterapiassa. Näin jälkeenpäin arvelen että mies oli jo silloin päättänyt jättää minut. Minulla alkoi siitä kamala kriisi johon saan edelleen terapiaa. Mies muutti pois ja en tiedä mikä on hänen mielenterveytensä tällä hetkellä.

Mutta sen siis halua aloittajalle sanoa, että hae nimenomaan apua itsellesi ajoissa, koska olet pian siinä samassa suossa itsekin! Esim. FinFami saat vartaistukea. Harmittaa että itse en ajoissa löytänyt ja tajunnut tarvitsevani tuollaista.
Ja miehelle voit tosiaan laittaa kovan kovaa vasten, ei sekään siitä suosta itsekseen nouse. Apua on haettava, sen verran on miehellä oltava "munaa" että tajuaa ettei ole kyse pelkästään hänestä itsestään vaan myös koko perheestä. Se teidän parisuhteenne nykytila on teidän lapsenne lapsuus, ei siinä voi odotella että jospa iskä nyt joskus sitten paranee. Sen eteen on tehtävä aktiivisesti töitä!

  Re: Väsynyt parisuhteen tilanteeseen

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   22.4.24 14:23:51

Aina koet että mies ei arvosta sinun panostusta kotitöihin, mies kokee että sinä et arvosta hänen rahallista panostustaan. Lopputulos - kumpikin kokee tekevänsä enemmän suhteen eteen ja kokee katkeruutta tilanteesta.

Oletko muuten koskaan kysynyt mieheltä ihan konkreettisesti mitä pitäisi muuttua jotta hänen uupumuksensa helpottaisi? Niin että antaa miehelle aikaa miettiä asiaa. Se voisi herätellä vähän. Sanot vaikka että sinä et voi elää tämän jatkuvan uupumuksen kanssa, olet valmis auttamaan sen helpottamisesta mutta miehen täytyy keksiä itse mikä auttaisi ja sitten voitte sitä pohtia.

Meillä molemmat kirjoitti ihan paperille listan mikä omasta mielestä on rakastavaa käytöstä ja mitä puolisolta kaipaa. Ja sitten käytiin ne läpi ihan keskustellen. Meillä kävi esimerkiksi ilmi että miestä ärsytti minun tapa jättää tavaroita keittiön pöydälle ja siivota ne myöhemmin. Eli vaikka siivosin paljon, se oli tuo yksi tietty tapa mikä oli ongelma. Nykyään siivoan vähemmän mutta pistän tavarat keittiössä paikalleen heti joten molemmat on tyytyväisiä. Mies taas osallistuu paljon enemmän siivoamiseen (meillä on nykyään siivouspäivä jolloin siivotaan yhdessä) koska se ärsytti minua. Jne. Molemmat oikesti mietti mitä kaipaa ja sitten kuunteli toista. Tämä on meillä toiminut

  Re: Väsynyt parisuhteen tilanteeseen

Lähettäjä: Hicks 
Päivämäärä:   22.4.24 16:44:37

Voiko olla myös niin, että siihen uupuneen rooliin on helppo tuudittautua muuttamatta itsessään ja elämässään mitään? En väitä, etteikö mies oikeasti olisi voinut olla uupunut, mutta uupuminen on tuonut mukavia etuja suhteeseen, kuten sen että sinä teet enemmän. Sinä teet töitä itsesi kanssa, sinä kävelet vähän munankuorilla koko ajan, sinä panostat, mutta mies ei ole tehnyt mitään muutosta. Edes sen vertaa, että sanoisi arvostavansa. Miestä ei kiinnosta terapiat. Miestä ei kiinnosta mikään, minkä eteen hänen itsensä pitäisi tehdä jotain. Ihan kaikkea kuitenkaan ei voi uupumuksenkaan piikkiin laittaa. Tällainen ajatus minulla heräsi, kun luin tekstisi.

  Re: Väsynyt parisuhteen tilanteeseen

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   22.4.24 17:26:30

Käske katsoa tili vuoroviikkofaija ja kysy haluaako sen elämän vai yritättekö kenties vielä, johon kuuluu sekä parisuhdeterapia, että oman uupumuksen hoito.

Yleensä vässykkämiehet itse diagnosoi lapsien tultua itselleen uupumuksen kun ei ymmärrä että kyseisen taudin nimi on ihan vaan vanhemmuus. Äidit ei vaan saa sellaista luksusta, että voisivat levätä.

  Re: Väsynyt parisuhteen tilanteeseen

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   22.4.24 17:26:47

Siis instan tili vuoroviikkofaija

  Re: Väsynyt parisuhteen tilanteeseen

Lähettäjä: Hicks 
Päivämäärä:   22.4.24 17:57:43

"Yleensä vässykkämiehet itse diagnosoi lapsien tultua itselleen uupumuksen kun ei ymmärrä että kyseisen taudin nimi on ihan vaan vanhemmuus. Äidit ei vaan saa sellaista luksusta, että voisivat levätä."

Just näin.

  Re: Väsynyt parisuhteen tilanteeseen

Lähettäjä: ._. 
Päivämäärä:   23.4.24 09:09:35

Kiitos jälleen viesteistänne. Toitte esiin erilaisia näkökulmia, ja sain niistä paljon ajateltavaa.

Eilen tiivistin vielä miehelle tuntemuksia, joita toissailtainen keskustelu minussa herätti. Ja esitin, että molemmat nyt tahoillaan miettisi, onko enää edes valmiita yrittämään tässä parisuhteessa ja mitä oikein toiselta haluaa. Sanoin, että voi tulla sitten juttelemaan kun on miettinyt asiaa tarpeeksi. Minä en aio tällä kertaa tehdä aloitetta, koska olen aina se tunnustelija ja keskusteluyhteyden aloittaja, asioiden setvijä. Nyt en ota sitä taakkaa kannettavaksi, vaan pallo on nyt miehellä. Hän ilmaisi vastauksessaan, että mikään hänen puolelta ei ole muuttunut, ja hän on tilanteeseen ihan tyytyväinen vaikka se ei ole ideaali. Ja että meidän parisuhde tarvitsee hänen mielestään aikaa.

Minun on tällä hetkellä jotenkin vaikea olla, en oikein edes pysty puhumaan miehelle tai katsomaan häntä. Ehkä tarkoituksellakin haluan vähän konkreettista etäisyyttä, jotta voin pohtia asioita. Olen vähän miettinyt, että antaisin miehelle aikaa syksyyn. Aikaa yrittää tehdä muutosta ja/tai hakea apua. Selkeä deadline. Jos mitään ei tapahdu, eikä yritystä näy, niin eikö se ole aika selkeä juttu sitten?

  Re: Väsynyt parisuhteen tilanteeseen

Lähettäjä: Leon 
Päivämäärä:   23.4.24 09:21:16

"Miehet vaan on tuollasia. Oma ukko ei koskaan ole sanonut esim Kiva mekko yms jos olen ostanut jotain vaatteita tai lähdetty juhliin laittautuneina. Tai kivat hiukset jos olen käynyt kampaajalla. Ei ne vaan tajua. Mutta kiittää kyllä ruokailun päätteeksi."

Ei, miehet eivät ole tuollaisia. Huonokäytöksiset miehet vain väittävät, että tällaisia me kaikki olemme. Tähän ajatteluun ei pidä lähteä mukaan eikä sellaista tarvitse hyväksyä.

  Re: Väsynyt parisuhteen tilanteeseen

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   23.4.24 10:03:00

“ Hän ilmaisi vastauksessaan, että mikään hänen puolelta ei ole muuttunut, ja hän on tilanteeseen ihan tyytyväinen vaikka se ei ole ideaali. Ja että meidän parisuhde tarvitsee hänen mielestään aikaa.”

Hauska. Kai se mies tajuaa että parisuhde ei ole vain hän eli jos parisuhteen toisella osapuolella on ongelma, se on hänenkin ongelmansa? Ja mitä tuon lisäajan aikana pitäisi konkreettisesti tapahtua?

Mä antaisin kyllä ihan itse konkreettisen aika rajan ja sanoisin että loukkaa ihan sairasti se että mies ajattelee cain omaa napaansa (hänellä ei ongelmia parisuhteessa) eikä häntä kiinnosta pätkääkään se että sulla ei ole hyvä olla

  Re: Väsynyt parisuhteen tilanteeseen

Lähettäjä: ._. 
Päivämäärä:   23.4.24 10:56:47

Niinpä, siinä lisää mietittävää. Kyllä se sattuu, kun toista ei tunnu hetkauttavan oma paha olo. En kyllä vielä osaisi nimetä konkreettisia asioita, mitä pitäisi tapahtua ja mitä se voisi olla. Eniten kaipaisin kannustavia ja arvostavia sanoja, kosketusta ja kiinnostusta minunkin kuulumisia ja fiiliksiä kohtaan. Pelkään jo valmiiksi, että ei tule onnistumaan.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.