Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Millä teette arjesta hyvää?

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   22.4.24 09:27:18

Minua on jo jonkun aikaa tympinyt tämä suht raskas arki, herään aikaisin, teen kaikki päivän monet työt (pitkää päivää), harrastan, katson illalla pari tuntia sarjoja ja menen nukkumaan, seuraavana päivänä sama homma. Odotan lomia ja viikonloppuja, ne tuntuvat menevän silmänräpäyksessä?

Mitä olette muuttaneet, että arki on alkanut tuntua mielekkäämmältä. Tykkään itse elämyksistä: leffoista, konserteista, teatterista jne ja käyn niillä parhaani mukaan. Mutta muuten arki on todella tylsää.

  Re: Millä teette arjesta hyvää?

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   22.4.24 09:29:43

No mä hankin lapsia ja eipä ole tylsää.

  Re: Millä teette arjesta hyvää?

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   22.4.24 09:30:19

Mulla on työ, jota rakastan ja joka tuottaa lähes päivittäin elämyksiä.

  Re: Millä teette arjesta hyvää?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   22.4.24 09:31:47

"No mä hankin lapsia ja eipä ole tylsää."

Minusta taas se vauva- ja pikkulapsiaika oli sellaista elämäni murmelina -touhua. Nyt koululaisen kanssa helpottaa.

  Re: Millä teette arjesta hyvää?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.4.24 09:34:12

Mulla oli sama kun tein töitä virka-aikaan, vaihdoin työhön jota tehdään kahdessa vuorossa 7pv viikossa. Tämä sopii mulle paremmin, koska aiempi duuni tuntui just tuolta, että arkipäivät toistaa itseään ja viikonloppu on ohi ennenkuin edes ehtii alkaa. Nykyisessä suunissa pystyy suunnittelemaan pidempiä pätkiä töitä ja sitten useampi peräkkäinen vapaa, jolloin voi tehdä esim reissuja useammin kun lomilla.

  Re: Millä teette arjesta hyvää?

Lähettäjä: mema 
Päivämäärä:   22.4.24 09:34:24

Kiinnittämällä aktiivisesti huomiota myös niihin kivoihin asioihin arjessa. Sulla on kuitenkin arkisin myös harrastuksia. Oletettavasti ne tuottaa sinulle jotain iloa? Yritänyt ainakin olla niiden aikana läsnä ja nauttia niistä.

Mitä muuta sun arjessa on, mikä tuottaa iloa? Itselleni se voi olla esim. kiva rauhallinen aamukahvi, kukkien hoito, hyvä ruuan laittaminen, juoksulenkki. Sinulle ehkä jokin ihan muu asia. Saisitko niitä kivoja hetkiä lisää myös arkeen? jos tykkäät leffoista ja teatterista jne., niin voisihan niitäkin olla välillä arkisin. Mutta mikään ns. elämys ei enää tunnu elämykseltä, jos sitä on joka päivä - silloin siitä tulee myös sitä "tylsää" arkea.

Jos taas arki tuntuu liian raskaalta, niin voisiko niitä pakollisia velvollisuuksia ja raskaita hommia vähentää?

  Re: Millä teette arjesta hyvää?

Lähettäjä: Assi 
Päivämäärä:   22.4.24 09:38:16

Arki on kyllä välillä tylsää ja työ vie siitä ison osan.

Itse harrastan koiria ja hevosia, kuntosalia. Haluaisin harrastaa muita asioita, mutta aika ei vain riitä. Haluaisin myös tavata ystäviä, mutta en vain ehdi. Ajattelen heitä paljon, mutta aikataulut eivät vain natsaa ja elämäntilanteet ovat niin erilaisia. .

  Re: Millä teette arjesta hyvää?

Lähettäjä: koo 
Päivämäärä:   22.4.24 09:52:08

Niin, arki on joskus tylsää ja ei niin kivaa mutta mitä sitten? Tarviiko koko ajan olla hyvää, hienoa ja mielekästä? Ei se elämä koko aikaa ole ruusuilla tanssimista. Mä en yhtään ihmettele lapsia, joilla on suuria ongelmia keskittymisen suhteen kun eivät vaan osaa olla, koko ajan pitäisi olla jotain mielekästä tekemistä koska aikuiset näyttävät tässä mallia.

Juu, arki on välillä puurtamista ja välillä ihan kivaa, onneksi on mielekäs työ niin ei arki tunnu sellaiselta, että se olisi jotenkin huonoa. Tylsää on välillä mutta tässä taannoin luon artikkelin aivoista ja kuinka niiden pitäisi antaa välillä levätä, itse ainakin pyrin siihen, että en puhelimella someta enää iltaisin kotona vaan voin löhötä sohvalla koirien iltalenkin jälkeen ja jutella mieheni kanssa ihan jonninjoutavia asioita.

Mulle hyvä arki on sitä, että syön hyvin ja terveellisesti, herään aamulla aikaisin virkeänä ja käyn koirien kanssa lenkillä. Käyn töissä ja saan siellä aikaan asioita, iltaisin käyn harrastuksissa ja olen kotona, teen kotitöitä ja saan nautintoa siitä, että meillä on siistiä. Luen hyvin kirjoja ja teen jonkin verran käsitöitä.

Viikonloppuisin sitten tehdään miehen kanssa niitä kivoja asioita yhdessä, toki viikollakin mutta me asutaan sen verran syrjässä, että ei tulisi mieleenkään lähteä töiden jälkeen kaupunkiin syömään paitsi poikkeustapauksissa esim. synttärit.

  Re: Millä teette arjesta hyvää?

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   22.4.24 10:37:40

Ehkä touhuan liikaa arjessa ja joustan omista rajoista, luulen, että se on se asia joka tekee arjesta "huonoa"/raskasta. Osaan paljon kaikenlaista ja siksi moni pyytää jatkuvasti apua kaikessa -aikataulut venyy ja itselle tärkeitä asioita pääsee tekemään vasta viimeisenä kun niistä on liian väsynyt nauttimaan.

Ehkä täytyy nyt alkaa toistella ei:tä ja huolehtia ensisijaisesti siitä, että hoitaa työnsä ja harrastuksensa, ei muiden tarpeita. Muutenkin hieman raskas ajanjakso elämässä kun vanha lähisukulainen tarvitsee paljon apua arjessa, sairastelee paljon ja ei välttämättä elä enää kauan. Ehkä nyt pitää hoitaa vain nämä pakolliset ja luopua muiden auttamisesta tai ainakin laittaa hintalappu avulle, sekin ehkä pistää kaksi kertaa miettimään onko pyyntö tärkeä vai ei.

  Re: Millä teette arjesta hyvää?

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   22.4.24 10:39:40

Itse tykkään että päivät on suht samanlaisia. Kun päivät ovat samanlaisia, niin saan säännöllisesti varattua ajan lenkille koiran kanssa, kuntosalikäynnille, hevosharrastukselle... Liika vaihtelu päivien rutiineissa sotkee harrastusmahdollisuudet arkipäiviltä.

  Re: Millä teette arjesta hyvää?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.4.24 10:41:41

Hanki säätäviä hevosia niin ei tule tylsää. Viikon saldona hajotettu ruokakuppi, ähky, pari hokkihaavaa, hajotettu suolakiviteline ja 2 rikkinäistä ulkovesisaavia.

  Re: Millä teette arjesta hyvää?

Lähettäjä: El Chefe 
Päivämäärä:   22.4.24 10:47:45

Jokainen päivä ei ole hyvä, mutta jokaisessa päivässä on jotain hyvää eli pieniä nautinnon hetkiä joka päivään. Mulle nämä hetket on esimerkiksi viiminarjapensaiden kevät leikkaus, juoksulenkki, kahvit ystävän luona jne. Kaunis ilma jo itsessään tekee päivästä hyvän.

Keskity hyvään.

  Re: Millä teette arjesta hyvää?

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   22.4.24 10:52:55

Hoidan myös tallillista hevosia, eli järjestävät kyllä yllätyksiä -kivoja ja vähemmän kivoja :)

Lapsia en ajatellut hankkia.

Siis en nyt valittanut varsinaisesti, että arki olisi TYLSÄÄ vaan kyselin miten olette tehneet arjesta HYVÄÄ.

  Re: Millä teette arjesta hyvää?

Lähettäjä: Lepa 
Päivämäärä:   22.4.24 10:53:03

Ma-pe on samaa tasaista harmaata: työt, hevonen, kotityöt ja illalla netflix. Viikon kohokohta on keskiviikko, kun on saunailta erikoisoluella :D
Eipä oikein jaksa miettiä mitään spessua enää noihin arki-iltoihin... Viikonloppuna sit enempi kivoja asioita.

  Re: Millä teette arjesta hyvää?

Lähettäjä: Erakkorapu 
Päivämäärä:   22.4.24 11:08:33

Minulla on vapaa-aika mielekästä lapsen ansiosta, mutta se töiden puolesta jatkuva vapaiden ja lomien odottelu ratkesi sillä kun vaihdoin työpaikkaa mieluisampaan.

  Re: Millä teette arjesta hyvää?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   22.4.24 11:11:17

Eikö niiden harrastusten olisi tarkoitus tuottaa hyvää ja tehdä elämästä mielekästä? Miksi katsot sarjoja, jos se ei tuota elämääsi hyvää?

  Re: Millä teette arjesta hyvää?

Lähettäjä: f 
Päivämäärä:   22.4.24 11:23:10

Minulla alkoi hiljattain uusi työ, ja työajat ovat säännölliset, tosin viikonloppuvuoroja on myös. Olen huomannut ennenkin, että töissä kaikki menee suhteellisen hyvin ja fiilis on hyvä, mutta sitten kotona alan kelata päässäni päivän sosiaalisia tilanteita. Ne voivat olla keskusteluja työkavereiden tai asiakkaiden kanssa, jotkut ovat hauskoja tilanteita, jotkut epämiellyttäviä. En tiedä, miten pääsisin tuosta eroon. Meneekö ohi ajan myötä vai mitä pitäisi tehdä? Töitten jälkeen yleensä syön hyvin ja juttelen miehen kanssa. Töitten jälkeen en jaksa lähteä lenkille tai treenata. Millä saisin pääni "nollattua"? Onko vinkkejä :)

  Re: Millä teette arjesta hyvää?

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   22.4.24 13:53:18

Lapset tekee osansa, ja sitten valitsen ne vähät harrastukset ja sarjat sen mukaan, että ne on oikeasti hyviä eikä mitään pakkopullakuraa. Siksi minulla ei ole (enää) hevosta mutta Netflix löytyy. Ja luen. :)

  Re: Millä teette arjesta hyvää?

Lähettäjä: Kaneli 
Päivämäärä:   23.4.24 21:33:57

Se voi olla osin asennekysymyskin. Mä olen niitä ärsyttäviä "pikkuasioista nauttijoita", eli pysähdyn monta kertaa päivässä hetkiin, jotka on hyviä. Esimerkiksi aamukahvi, pieni iltapäivälepo koirien seurassa, illalla suihkunraikkaana sänkyyn meno jne. Ja lisäksi mä pidän huolen siitä, että ulkoilen joka päivä. Jos olen vain sisällä, niin kaikki tuntuu jotenkin lattealta ja "keskeneräiseltä".

  Re: Millä teette arjesta hyvää?

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   23.4.24 22:25:05

Kaneli, itse jouduin opettelemaan tähän. Oma äitini on jatkuva valittaja. Näkee kaikessa aina jotain huonoa ja negatiivisen puolen hyvistäkin asioista. Tuntuu oikein löytävän aina jotain ikävää, josta sitten valittaa. Ei tee tätä tietoisesti, mutta luo aika ankeaa fiilistä sitten muihinkin. Elämä tuntuu yhdeltä suurelta vastoinkäymiseltä ja lasi on aina puoliksi tyhjä. Omassa puolisossani olen huomannut samanlaisia piirteitä, tarttuu aina herkimmin siihen huonoon kuin hyvään puoleen asioissa. Jossain vaiheessa havahduin olevani itsekin matkalla krooniseksi valittajaksi ja jouduin tekemään aika ison työn että tietoisesti yritän ajatella positiivisesti kun kerran asiat ovat hyvin. Toki välillä harmittaa, masentaa ja kaikki kaatuu päälle, mutta yritän olla jäämättä kurjuuteen. Yritän vähän kliseisesti elää hetkessä. Keskittyä kuinka kaunista on metsässä, kuinka hevonen tuoksuu, kuinka hyvälle tuntuu lapsen halaus. Kuinka ihanaa on lukea hyvää kirjaa, katsella maisemaa tai vaikka pikkulintuja pihassa. Tämä on tosiaan vaatinut aktiivista työtä oman pään sisällä, mutta on ihanaa kun joka päivä tuntee ainakin hetken onnea jostain, vaikka naurusta työpaikan kahvihuoneessa tai kun käy koiran kanssa kävelyllä. Toisista pieniä tylsiä asioita, minulle koko elämä.

  Re: Millä teette arjesta hyvää?

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   23.4.24 22:27:50

Lapset.

Toki ne tekee elämästä myös rankempaa. Viime yökin tuli valvottua, mutta nollaa kyllä työpäivän jälkeen ihanasti kun leikkii lastrn kanssa ja kuuntelee sitä välitöntä naurua ja iloa ja illalla heidän hassuja iltanukutusjutteluita sängyssä.

  Re: Millä teette arjesta hyvää?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   23.4.24 22:29:09

Järjestän asioita, joista pidän ja nautin. Luen kirjaa, kokkaan, käyn lounaalla, joskus lasillisella viiniä, keskityn omiin kiinnostuksen kohteisiini, suunnittelen mukavia juttuja vapaille, nautin siitä, että saa vaan olla. Ei minulla ole koskaan tylsää.

  Re: Millä teette arjesta hyvää?

Lähettäjä: Kolmas täti 
Päivämäärä:   24.4.24 08:49:14

Voi M ja Kaneli, kuin omasta kynästä ja elämästä <3
Olen ankeuttajien ja energiasyöppöjen kasvattama. Kaikella rakkaudella, heidät oli varmasti vaan kasvatettu samalla tavalla, "älä nyt vaan ittestäs ja mistään muustakaan numeroa tee". Lenkille ei voi mennä, kun voi sataa tai paistaa, kaupassa voi olla ihmisiä liikaa tai sitten ei ollenkaan. Aina löytyy syy jättää tekemättä ja menemättä tai sitten muuten vaan valittaa koko ajan.

Olen koko aikuiskäni "kipuillut" tämän kanssa ja koittanut päästä eroon negatiivisesta perusasenteesta. Toivottavasti olen edes jollain tavalla onnistunut. Mutta huomaan nyt, että en jaksaisi aina kuunnella näitä ainaisia narisijoita - vaikka olen itsekin varmasti ollut samanlainen ;)

Nykyään mantrani on "tee arjestasi mahdollisimman hyvää tai ainakin siedettävää". Elämässä toki pitää olla kohokohtia ja kivoja juttuja, joita saa odottaa, mutta niiden varaan ei voi rakentaa koko pakettia. Arkea pitää pystyä elämään ja (ainakin ajoittain) siinä viihtymään. Vaatii toki jumppaamista ja ajankäytön hallintaa. Olen opetellut kantapään kautta, ettei kaikkeen vaan riitä aika ja jaksaminen, mutta toisaalta varaan esimerkiksi liikunnalle aikaa päivittäin, koska sillä pidän päänuppini kasassa ja saan lisävirtaa.

  Re: Millä teette arjesta hyvää?

Lähettäjä: Pete 
Päivämäärä:   24.4.24 08:59:47

Mitä teet viikonloppuna mitä niin aina odotat? Älä odota sinne viikonloppuun: mene arkena syömään, leffaan, nää kavereita tai mitä nyt ikinä teetkään. Nyt kun kesä tulee niin töidenkin jälkeen ehtii vaikka mihin kun on valosaa niin pitkään. Luovu iltaisesti parin tunnin sarjojen tuijotuksesta ja tee sillon jotain mitä viikonloppuna teet.

Mutta no, itse tykkään että on jotain mitä odottaa ja odotan usein viikonloppua, lomaa, jotain muuta... Kun olin kotona hoitovapaalla ja pystyin aina menemään lapsen kanssa minne halusin minne halusin niin eipä se vapaa enää tuntunut miltään. Nyt kun on töissä vapaa-aika saa ihan erilaisen merkityksen.

  Re: Millä teette arjesta hyvää?

Lähettäjä: <33 
Päivämäärä:   24.4.24 09:03:57

Tähänkin joudun eli saan vastata, että jättäydyin työttömäksi. Eli kun saa olla ulkona joka päivä, ottaa unet jos väsyttää, syödä kun on nälkä ja käydä vessassa tarpeen mukaan sekä nähdä ystäviä.

  Re: Millä teette arjesta hyvää?

Lähettäjä: Juu tuota 
Päivämäärä:   24.4.24 09:10:35

"Siis en nyt valittanut varsinaisesti, että arki olisi TYLSÄÄ vaan kyselin miten olette tehneet arjesta HYVÄÄ."

Pysähdy miettimään, mitkä asiat arjessa ovat jo nyt hyviä ja mitkä pakkopullaa. Mitä haluaisit tehdä? Siitä sitten vaan karsimaan ja muuttamaan sitä arkea.

  Re: Millä teette arjesta hyvää?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   24.4.24 09:20:03

- Hankin työn, jossa on joustava työaika ja saa tehdä etätöitä - voin keskellä päivääkin käydä vaikka kävelyllä tai omilla asioillani, jos siltä tuntuu
- Treenaan salilla monta kertaa viikossa, hyvä tapa nollata pää ja tuntuu, että on tehnyt jotain itsensä eteen
- Silloin kun jaksan, näen myös kavereita viikolla
- Suunnittelen jotain kivaa viikonlopuille tai lomille
- Ja se tärkein, eli nautin niistä arjen pienistä asioista

Siinäpä se. Ei arki aina mitenkään jännittävää ole ja joskus työt/muu elämä stressaa, mutta olen myös asennoitunut siihen, että arjen ei tarvitse olla koko ajan mahtavaa. Jos se olisi, ei vapaat tuntuisi miltään :D

  Re: Millä teette arjesta hyvää?

Lähettäjä: Aloittaja 
Päivämäärä:   24.4.24 09:41:24

Kiitos hyvistä pohdinnoista!
Olen niiden avulla miettinyt nyt aika syvällisestikin tätä asiaa. Luulen, että yksi ongelma on se, että olen itse peruspositiivinen, tsemppaaja jne -ja vedän sitten ilmeisesti puoleeni negatiivisia ankeuttajia. Jotka tekevät etenkin arjesta melko kuraa kun kuuntelen ja annan aikaa näille ihmisille. Ja joudun jatkuvasti venyttämään rajojani, jolloin aikaa ei meinaa jäädä niille omille tärkeille asioille tai teen niitä viimeiseksi, jolloin olen liian väsynyt nauttimaan niistä. Lomalla ja viikonloppuisin ehdin ja jaksan paremmin.

Heti kun asetan omia tarpeitani edelle ja sanon muille asioille ei.

Myös työympäristö on toksinen ja siellä on monia energiasyöppöjä ja myrkyllisiä käärmenaamoja. Kilttinä ja kohteliaana ihmisenä näistä saa kärsiä aika paljon.

  Re: Millä teette arjesta hyvää?

Lähettäjä: Kaneli 
Päivämäärä:   24.4.24 21:51:52

Mä syytän arjen huononemisesta aika paljon somea, jota siis käytän itsekin. Tyhjäpäinen ja passiivinen netin selailu turruttaa ja on toisaalta sen verran mukavaa maata sohvalla muka tärkeitä asioita lukemassa, että siinä laiskistuu ja kynnys aloittaa muun tekemistä kasvaa. Puhun siis omasta puolestani, mutta ehkä joku muu tunnistaa saman.

Tänään oli aika tympeä päivä, mutta muutaman kivan hetken sain siihen mahtumaan. Tänään ne oli aamusmoothie jaa -kahvi, lenkki koirien kanssa äänikirjaa kuunnellen (sää on harmaa ja loskainen, mutta oikealla vaatetuksella tuli freesi olo) ja herkkuiltapala suihkun jälkeen. Näistä yhteenkään ei liity some tai näytön käpälöinti. Miksi siis käytän puhelinta niin paljon, vaikkei se tuota minulle iloa, vaan on yksi suuri aikasyöppö? En tiedä, se on kai liian koukuttavaa. Mutta yritän vähentää ja korvata sen jollain oikeasti mukavalla tekemisellä. Sillä tavalla saa lisää niitä hyviä hetkiä arkeen.

  Re: Millä teette arjesta hyvää?

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   24.4.24 21:57:37

Ja siis lapset ei poista mun elämästä vain tylsyyttä vaan tekee siitä nimenomaan hyvää.

Mutta toki lapset ei ollut se ratkaisu aloittajalle.

Suosittelen miettimään mitä haluat tehdä ja sitten teet niitä etkä avaa sitä tietokonetta, telkkaria ja ota kännykkää käteen.

Ehkä kannattaa ottaa vaikka arkipäivästä alkuun 2 päivää kun ei ole lupa lässähtää sohvalle olle kaan töiden jälkeen vaan heti kun oot tullut töistä ja haukannut jotain niin alat tekemään niitä kivoja asioita tai sitten suoraan töiden jälkeen jopa.

Sitten lisäät päiviä, jolloin et jää sohvalla pikkuhiljaa. Toki ne lepooäivätkin voi olla sitä hyvää elämää.

Mulle tulee usein tyhjä ja kiukkuinen olo ellen ulkoile tarpeeksi. Sisälle neljän seinän sisään jääminen saa sen ikävän ja tylsän olon aikaan.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.