Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Palkanlaskenta

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   22.4.24 08:29:01

Hei! Alanvaihto mielessä ja mielelläni kuuntelisin palkanlaskijoilta/kirjanpitäjiltä millaista teidän työnne on. Millaista palkkaa saatte? Mistä kannattaisi lähteä opiskelemaan tätä alaa kohti? Olen käsittänyt, että koulupenkiltä näistä asioita vaikea opiskella. Olen siis kyllä jo koulussa, mutta mietin sellaista itse opiskelua. Tavoitteena olisi siirtyä mahdollisimman nopeasti työelämään taas. Oppisopimus myös mielessä, mutta ilmeisesti paikkaa vaikea löytää.

Kiitos etukäteen :)*

  Re: Palkanlaskenta

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   22.4.24 08:33:36

Parhaiten pääsee töihin tilitoimistoon harjoittelun kautta.

Firmoihin suoraan palkanlaskijaksi ei oteta yleensä kuin kokeneempia.

  Re: Palkanlaskenta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.4.24 08:39:38

Täällä toinen alanvaihtaja ja huomannut, että tulisi olla jotain näistä:
a) rahaa, jotta voit mennä opislemaan amikseen päiväopintoina tai olla ilmainen harjoittelija useamman kuukauden tai jotta voisit mennä opiskelrmaan avoimeen AMK: iin tai maksullisiin koulutuksiin.
b) osaamista, jotta sinut otettaisiin töihin tai oppisopimuksella opiskelemaan.
c) alan työpaikka, jotta sinut otettaisiin koulutukseen opiskelemaan.

Jos sinulla ei ole mitään näistä alanvaihto on erittäin vaikeaa.

  Re: Palkanlaskenta

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   22.4.24 09:08:20

Mutta miksi kukaan maksaisi siitä vielä opiskelijalle että kouluttaa omien töidensä ja kiireiden ohella?

Kun oikeasti harkkareista on pitkään enemmän haittaa kun apua.

  Re: Palkanlaskenta

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   22.4.24 09:29:05

Mielestäni esim. Sillalla on harjoittelijapaikkoja tarjolla ja joku koulutussysteemikin taustalla.

https://silta.jobilla.com/ajwgs-ty%C3%B6harjoittelupaikka-palkkahallinto?locale=fi-FI

  Re: Palkanlaskenta

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   22.4.24 09:30:49

Siis mä ymmärrän tuon ajatuksen hyvin. Siinä on oma hommansa harjoittelijoita alkuun ohjailla ennen kuin oppivat työhönsä. Huomasin tämän itse edellisessä työssä. Just tämän takia ajattelin kysyä, että mistä aloittaa itseopiskelu jos saisi oman oppimisen kautta edes vähän jalkaa oven väliin.

  Re: Palkanlaskenta

Lähettäjä: Mieie 
Päivämäärä:   22.4.24 09:32:14

Todella hankala ala saada harkkapaikkaa ja ensimmäistä työpaikkaa. Lähtisin ehkä lukenaan tradeksi paikassa, jossa on omaa osuuskunta tai muuta toimintaa missä pääsee tekemään oikeasti juttuja.

  Re: Palkanlaskenta

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   22.4.24 12:41:31

Kiinnostaa tämä myös.

  Re: Palkanlaskenta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.4.24 15:22:46

"Todella hankala ala saada harkkapaikkaa ja ensimmäistä työpaikkaa. Lähtisin ehkä lukenaan tradeksi paikassa, jossa on omaa osuuskunta tai muuta toimintaa missä pääsee tekemään oikeasti juttuja."

Täällä yksi alaa vaihtava taloushallinnon tradenomiopiskelija. Harjoittelupaikkaa ei tosiaan ole helppo löytää, ja olen ymmärtänyt, että työnantajat yleisesti toivovat, että harjoittelijat ja vastavalmistuneet olisivat paremmin perillä käytännön tehtävistä. En yhtään ihmettele, oman koulun taloushallinnon kurssit antavat hämmästyttävän vähän eväitä mihinkään taloushallinnon tehtäviin. Olen miettinyt koulun vaihtoa sellaiseen, jossa on opiskelijoiden pyörittämä osuuskunta, ja kuulisin mielelläni kokemuksia. Onko jollain kokemusta esim Turun Amkin taloushallinnon opinnoista?

  Re: Palkanlaskenta

Lähettäjä: hak 
Päivämäärä:   23.4.24 13:56:40

Onko kellään tietoa muista kouluista missä olisi osuuskunta toimintaa kuin tuo Turku, se ei olisi itselle realistinen vaihtoehto kun asun niin kaukana. Olen miettinyt myös koulun vaihtamista, taloushallinnon opiskelijana vaikka jonkin verran täällä on päässyt harjoittelemaan.

  Re: Palkanlaskenta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.4.24 14:05:44

juu harjoitteluun ei pääse mihinkään vaikka ilmainen harjoittelu ja kestokin vuoden. ei ota kukaan.

sama tulee varmaan eteen jos joskus valmistuu. ei pääse mihinkään kun ei ole työkokemusta.

  Re: Palkanlaskenta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.4.24 14:30:35

Missä on vuoden mittainen harjoittelu?

Onhan tämä tosiaan kaikin puolin naurettava tilanne, että alalla on kova osaajapula ja samaan aikaan opiskelijat joutuvat venyttämään opintoja tai jopa keskeyttämään, kun eivät millään löydä harjoittelupaikkoja. Oon kuullut, etteivät vastavalmistuneetkaan oikein kelpaa, kun pitäisi olla se vuosien työkokemus.

Itse olen opiskellut sekä kirjanpitoon että palkanlaskentaan liittyviä kursseja, ja ottaisin minkä tahansa ilmaisen harjoittelupaikan, jossa pääsee harjoittelemaan jatkotyöllistymisen kannalta tärkeitä perusasioita. Mulle on tässä vaiheessa oikeastaan ihan sama mihin suuntaudun.

  Re: Palkanlaskenta

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.4.24 14:56:32

Minä löysin harjoittelupaikan helposti ja olisi ollut töitäkin tiedossa seuraavat 1,5 vuotta, mutta ei se palkanlaskenta sitten ollutkaan oma juttu.

  Re: Palkanlaskenta

Lähettäjä: Kk 
Päivämäärä:   23.4.24 15:04:36

-// Suhteilla varmaan?

  Re: Palkanlaskenta

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.4.24 16:28:38

Ihan jouduin hakemaan paikan. Ei ole tuttuja töissä.

  Re: Palkanlaskenta

Lähettäjä: Juulia 
Päivämäärä:   23.4.24 16:52:58

Harjoittelupaikkoja tai työpaikkaa voi olla vaikea saada jos ei ole kokemusta tai koulutusta tai suhteita.

  Re: Palkanlaskenta

Lähettäjä: jees 
Päivämäärä:   23.4.24 17:24:15

Taloushallintoala on kyllä härskein ala kaikista. Taloushallintoliitto (jonka hallituksessa istuu isoimpien tilitoimistoketjujen johtajat) huutaa kuinka karmea osaajapula alalla on. Todellisuudessa alalla on valtava pula työpaikoista.

"Työvoimapulan" varjolla teettävät työtä järkyttävällä kiireellä ja huonolla johtamisella. Paikkoja on kyllä auki, mutta läheskään aina niihin ei palkata ketään. Saman ilmoituksen hakuaikaa vaan jatketaan ja parhailla vielä vuokrafirmojen kautta samat paikat muka haussa. Big-yhtiöt lienee pahimpia, mutta ihan pikkutoimistot näkyvät tekevän ihan samaa. Ei muka löydy kuukausiin työntekijää kun on niin kamala työvoimapula - tämän varjolla saadaan jo ennestään ylityöllistetyt työntekijät tekemään sen loparit ottaneen ja eläkkeelle jääneenkin työt.

Alan epäkohdista voisi kirjoittaa vaikka romaanin. Etsivät riittävän härskejä tyyppejä, jotka eivät epäkohdista välitä tai sitten tarpeeksi epätoivoisia joojoo-(yleensä)naisia, joilla ei ole varaa valittaa. Normaaleja työntekijöitä, joilla on jonkinlainen omanarvontunto ja muiden ihmisten kunnioitus ei tilitoimistot kaipaa.

  Re: Palkanlaskenta

Lähettäjä: hak 
Päivämäärä:   23.4.24 17:44:21

Tosi kiva kyllä jos elät opintotuella ja parhaillaan nostat lainaa etkä edes löydä harjoittelupaikkaa. Toki jos valmistumaan pääsee niin tradenomin tutkinnolla voi varmaan muihinkin töihin aika laajasti hakea.

  Re: Palkanlaskenta

Lähettäjä: Juulia 
Päivämäärä:   23.4.24 19:34:51

Tietysti voi traden papereilla hakea monenlaisia töitä, sitten huomaat että olet yksi sadoista hakijoista. Erotu jollain, hanki jo opintojen aikana jokin erityisyys missä olet huippu alasi paras. Nuo perinteiset työt hoidetaan jo pitkälle roboteilla ja automaatiolla.

  Re: Palkanlaskenta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.4.24 19:49:05

Kyllähän töiden saaminen on monilla aloilla oikeasti vaikeaa, mutta ei sitä sentään "alansa paras" tarvitse olla saadakseen tavallisia töitä keskivertopalkalla. Työllisyyshän olisi silloin ehkä promillen luokkaa...

  Re: Palkanlaskenta

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   23.4.24 20:12:36

Itse kävin taloushallinnon ammattitutkinnon, on nykyään ilmeisesti nimeltään liiketalouden ammattitutkinto. Koulua oli noin yksi päivä viikossa, kolme päivää oli harjoittelua tilitoimistossa ja yksi itsenäisen opiskelun päivä. Vuodessa valmistuin ja minut palkattiin harjoittelupaikkaani heti valmistuttuani. Sain aikuiskoulutustukea opiskelun ajan.

  Re: Palkanlaskenta

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   23.4.24 20:15:47

"
Taloushallintoala on kyllä härskein ala kaikista. Taloushallintoliitto (jonka hallituksessa istuu isoimpien tilitoimistoketjujen johtajat) huutaa kuinka karmea osaajapula alalla on. Todellisuudessa alalla on valtava pula työpaikoista.

"Työvoimapulan" varjolla teettävät työtä järkyttävällä kiireellä ja huonolla johtamisella. Paikkoja on kyllä auki, mutta läheskään aina niihin ei palkata ketään. Saman ilmoituksen hakuaikaa vaan jatketaan ja parhailla vielä vuokrafirmojen kautta samat paikat muka haussa. Big-yhtiöt lienee pahimpia, mutta ihan pikkutoimistot näkyvät tekevän ihan samaa. Ei muka löydy kuukausiin työntekijää kun on niin kamala työvoimapula - tämän varjolla saadaan jo ennestään ylityöllistetyt työntekijät tekemään sen loparit ottaneen ja eläkkeelle jääneenkin työt.

Alan epäkohdista voisi kirjoittaa vaikka romaanin. Etsivät riittävän härskejä tyyppejä, jotka eivät epäkohdista välitä tai sitten tarpeeksi epätoivoisia joojoo-(yleensä)naisia, joilla ei ole varaa valittaa. Normaaleja työntekijöitä, joilla on jonkinlainen omanarvontunto ja muiden ihmisten kunnioitus ei tilitoimistot kaipaa."

Mun kokemus on aika päinvastainen. Kiireen kyllä allekirjoitan, mutta ainakin oma työnantaja tekee kaikkensa parantaakseen tilannetta ja löytääkseen työntekijöitä lopettavien tilalle. Ongelma vaan on se, että osaavista on huutava pula ja vasta-alkajan perehdytys vie niin paljon aikaa, että se kuormittaa muita vaan lisää.

  Re: Palkanlaskenta

Lähettäjä: hak 
Päivämäärä:   23.4.24 20:16:18

^ mistä sait sen harjoittelupaikan ?

  Re: Palkanlaskenta

Lähettäjä: Juulia 
Päivämäärä:   23.4.24 20:58:34

Alalla osaavista on pula, koska heille ei makseta työstä osaamisen mukaan.
Eikös palkan laskenta ja kirjanpitäjä ole edelleen ilman yleissitovaa tessiä?

  Re: Palkanlaskenta

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.4.24 21:25:42

Riippuu työpaikasta. Meillä oli kyllä tes

  Re: Palkanlaskenta

Lähettäjä: HH 
Päivämäärä:   23.4.24 21:28:30

Olin itsekin kiinnostunut palkanlaskennasta, mutta en aikuisena asuntolainallisena henkilönä pysty – enkä kyllä haluakaan – mennä kuukausien täysin palkattomaan harjoitteluun. Sellaiseenkin on kaiken kukkuraksi todella vaikea päästä.

  Re: Palkanlaskenta

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   23.4.24 21:29:54

"Alalla osaavista on pula, koska heille ei makseta työstä osaamisen mukaan.
Eikös palkan laskenta ja kirjanpitäjä ole edelleen ilman yleissitovaa tessiä?"

On, mutta en tiedä ketään joka tekisi töitä tes-palkalla, joten en ymmärrä miksi se TES:n yleissitovuus olisi jotenkin merkittävä asia. Pula on jo kääntänyt palkat reiluun nousuun ainakin isoissa kaupungeissa ja isoilla työnantajilla, koska osaavaa työntekijää et millään tes-palkalla töihin saa. Muutkin henkilöstöedut pitää olla kunnossa.

Hyville kyllä maksetaan, ihan reippaasti yli TES:n. Toki tilanne pienillä toimijoilla on eri, mutta niissä on joskus muita etuja isoihin nähden.

  Re: Palkanlaskenta

Lähettäjä: Juulia 
Päivämäärä:   24.4.24 17:05:38

Yleissitovuus olisi hyvä olla esim.minimipalkkojen takia. Lomien takia, henkilöstöedut, työajat yms.
Osaavaakin työvoimaa on, mutta jos se pitää saada ilmaiseksi niin sitä ei saa tai se ei pysy, tai sitten se lähtee huonon ilmapiirin vuoksi pois. Jatkuva rekry kun vaihtuvuus on suurta. Josta johtuu jatkuva kitinä, että osaavaa työvoimaa ei ole.

  Re: Palkanlaskenta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.4.24 17:48:19

Työnantajien tulisi tajuta ettei ilmaiseksi osaavia saa. Joko sen maksaa rahana tai kouluttaa itse osaavia. Toki hyvä rekry auttaa tunnistamaan hyvät ja motivoituneet työntekijät, joista pian tulee osaavia. Hyvä johto ja palkka ja työehdot taas pitävät samassa firmassa.

  Re: Palkanlaskenta

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.4.24 17:51:49

Miten koulussa ei kouluteta paremmin? Ymmärrän, että jotkut työtehtävät oppii töissä, mutta ilmaisia harjoitteluja käytetään myös väärin. Työntekijä voidaan laittaa toistamaan jo osaamaansa asiaa koko harjoittelun ajan, jolloin ei opi juuri uutta vaan on vain ilmainen työntekijä. Siksi vähän vierastan pitkiä ilmaisia harjotteluja.

  Re: Palkanlaskenta

Lähettäjä: Niinpä niin 
Päivämäärä:   24.4.24 19:14:02

Olen itse alanvaihtaja ja opiskelen parhaillaan palkanlaskijaksi. Vielä en ole onnistunut saamaan harjoittelupaikkaa, toki en ole kovin montaa hakemusta edes lähettänyt.

Mutta mietin sitä, että ymmärtääkö joku kolmekymppinen HR-typykkä, kuinka hyvä tällainen keski-ikäinen täti tuossa hommassa olisi? On kokemusta asiakaspalvelusta, eri järjestelmistä, stressinsietokykyä, pitkä työura, joka osoittaa, että pää on suht kunnossa. Itse haluaisin ns. eläkehomman eli suhteellisen paineettoman työn, ei tulosvastuuta eikä sen puoleen mitään kummallisia etenemisajatuksiakaan.

Epäilen, että palkataan mieluummin se tradenomi, koska on parempi koulutus, mutta kuinka moni nuori oikeasti haluaa jäädä tuollaiseen työhön? En usko, että tuolla palkalla kovinkaan moni. Itselleni palkka ei ole enää niin tärkeä, kun asuntolainat on maksettu ja lapset muuttaneet pois, vähempikin riittää.

  Re: Palkanlaskenta

Lähettäjä: Kk 
Päivämäärä:   24.4.24 22:22:20

Eikö juuri taloushallinnon työt ole suht vaativia? Ehkä palkkahallinto on sitten helpommasta päästä. Eikai se palkka pitäisi kovin huonona pysyä ainakaan sen jälkeen kun on kokemusta.

Itsellä siinä mielessä hyvä tilanne että olen suht nuori mutten ole kerinnyt hommata asuntolainaa yms, mahdollisuus tehdä ilmainenkin harjoittelu ja olen siihen valmiskin että saan kokemusta.

  Re: Palkanlaskenta

Lähettäjä: Voi apua! 
Päivämäärä:   24.4.24 22:39:14

"Yleissitovuus olisi hyvä olla esim.minimipalkkojen takia. Lomien takia, henkilöstöedut, työajat yms"

Ootko oikeasti tosissasi? Vilkaise nyt ensin ne TES:n minimipalkat ja voit samalla katsoa maksimitkin ja mieti sitten tarvitseeko ko. ala yleissitovaa TES:sta, jos suutin osa saa reilusti sitä TES:sta parempaa palkkaa ja nekin, jotka ei saa, saa niitä TES:n palkkoja.

Toisekseen hyvin harva TES poikkeaa lomalaista lomien osalta, pl. Lomaraha. Asiantuntija-alojen TES ei myöskään erityisemmin poikkea työaikalsista. Kolmannekseen henkilöstöeduilla ei ole mitään tekemistä työehtosopimusten kanssa, ei yleissitovan eikä normaali sitovan.

Mihin siis kyseinen ala tarvitsee yleissitovaa TES:sta? Siihen, että työnantajat maksaisivat niitä 2000-2500€ tes-palkkoja? XD

  Re: Palkanlaskenta

Lähettäjä: Juulia 
Päivämäärä:   24.4.24 23:00:00

Mihin siis kyseinen ala tarvitsee yleissitovaa TES:sta? Siihen, että työnantajat maksaisivat niitä 2000-2500€ tes-palkkoja?
No esim.just tähän ettei poljeta niitä palkkoja, kuten monet työnantajat alalla tekevät. Ilmaisia harkkoja, pätkätöitä, lomat joskus ja jouluna yms. Ei koskaan yli 2 vko putkeen. Ruuhka-ajat kun on ei ikinä saa siihen lomia, eikä tunteja lasketa. Sitten sijaisjärjestelyt, niitä ei ole.

  Re: Palkanlaskenta

Lähettäjä: Voi apua! 
Päivämäärä:   25.4.24 07:46:35

"No esim.just tähän ettei poljeta niitä palkkoja, kuten monet työnantajat alalla tekevät. Ilmaisia harkkoja, pätkätöitä, lomat joskus ja jouluna yms. Ei koskaan yli 2 vko putkeen. Ruuhka-ajat kun on ei ikinä saa siihen lomia, eikä tunteja lasketa. Sitten sijaisjärjestelyt, niitä ei ole."

Se sinun autuaaksi tekevä TES ei auta yhteenkään noista listaamistasi asioista. Minimipalkat se voi määrätä, mutta jos ne minimipalkat on jo huonommat kuin alan palkkataso, niin aika laiha lohtu.

Ehkä sinun vaan kannattaa hakeutua sellaiselle alalle, josta löytyy yleissitova TES, jos se on asiallisen työsuhteen edellytys.

  Re: Palkanlaskenta

Lähettäjä: Psllanlaskija 
Päivämäärä:   25.4.24 08:14:33

Kyllä mäkin vähän ihmettelen, että oikeastiko Juulia luulee, että jos työnantaja ei noudata vuosilomalakia, työaikalakia jne, niin jotenkin mystisesti se kuitenkin noudattaisi yleissitovaa työehtosopimusta? Jos kohdalle osuu idiootti työnantaja, niin ei sitä TES:lla ratkaista vaan äänestämällä jaloillaan.

Itse viihdyn alalla, vaikka tunnistankin täällä mainittuja ongelmia. Paljon on kiinni sekä työnantajasta että työntekijästä ja molempien asenteesta. Alalle aikovan kannattaa myös varautua siihen, että homma ei ole mikään 8-16 työ vaan joskus päivät venyy ja niitä tunteja pidetään hiljaisena aikana pois. Omaan työhönsä ja työaikoihinsa pystyy kuitenkin vaikuttamaan aika pitkälti itse.

"Eikö juuri taloushallinnon työt ole suht vaativia? Ehkä palkkahallinto on sitten helpommasta päästä. Eikai se palkka pitäisi kovin huonona pysyä ainakaan sen jälkeen kun on kokemusta."

Tähän on pakko sanoa, että helpoimmillaan palkanlaskenta on todella helppoa. Toimiessaan oikein, ohjelmisto hoitaa homman parilla napin painalluksella alusta loppuun ja toiset ohjelmat voi myös automatisoida. Näiden hommien tekijöistä ei ole pulaa, kuka vaan voi tulla tuota tekemään. Sen sijaan ne vaativammat hommat onkin sitten niitä, ettei itsekään tiedä mitä kaikkea voi tulla vastaan. Jokainen muistaa Helsingin kaupungin palkka sotkun.... Siinä oiva esimerkki siitä kun ohjelma ei toimikaan miten on tarkoitettu ja mitä siitä seuraa, kun aikaa tai osaamista tarkistaa ei ole. Ei tää nyt ihan niin helppoa ole kuin moni luulee.

  Re: Palkanlaskenta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.4.24 21:13:48

Itse työskentelen alalla. Olen aina sanonut, että suuri on vastuu, mutta myös vapaus. Esim. meillä on täysin liukuva työaika. Saadaan mennä ja tulla vapaasti, kunhan vain työmme hoidetaan. Vapaapäiviin ei pomon lupia tarvita jos vain oma työtilanne sen sallii eli toisaalta voi hyvinkin suunnitella asioita etukäteen tai myös yleensä hyvin nopeasti saa tarvittaessa vapaata.

Ei ole neljän viikon lomia putkeen, mutta en ole ikinä sellaista osannut kaivatakaan. Lomien suhteen myös meillä hyvin joustavaa ja tähän asti kaikki saaneet pitää lomansa juuri silloin, kun on halunnut. Ei ole tarvinnut mitään kiertäviä lomia ja jos vaikka suunnitellun loman aikana tekevänsä paljon pihatöitä ja sataakin viikon kaatamalla putkeen niin voi ollakin töissä ja pitää lomansa muulloin. Akuuteissa asioissa työkaverit tuuraa.

Mitä tulee ilmaiseen harjoitteluun niin sen kautta itsekin työpaikan saanut. En olisi ollut silloin kyllä palkkaa vailla, koska ei minusta loppuunsa juurikaan apua silloin ollut. Samoin voin sanoa meillä olleista harjoittelijoista. Eli mistä sitä palkkaa pitäisi maksaa jos harjoittelija ei sitä oikein edes ansaitse? Ehkä loppuajasta, mutta alkuun kyllä menee hommissa yli tuplaten aikaa kuin versus siihen mitä itsellä menee aikaa.

Alalla jos meinaa saada hyvää palkkaa niin vaatii sitä, että tarttuu myös niihin haastavampiin töihin.

Mitö taas tessiin tulee niin yksi työnantaja on minulla kokeillut, että lomarahat katsottaisiin joka vuosi erikseen maksetaanko vai ei ja muitakin epäkohtia oli. No äkkiä tilanne meni siihen, että tekijät äänestivät jaloillaan eivätkä uusia saaneet niin tietäähän sen miten sille kävi. Muuten osunut työantajat oikein nappiin.

  Re: Palkanlaskenta

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   25.4.24 23:10:09

Piste, kuulostaa juuri sellaiselta työltä, johon toivon joskus pääseväni. Olisiko harjoittelupaikkavinkkejä ;)

Olen tehnyt muutaman vuoden projektitöitä, jossa deadlinejä lukuunottamatta ei ole mitään aikatauluja, ja olen huomannut olevani tällä systeemillä paljon tehokkaampi ja onnellisempi työntekijä kuin 8-16 aikataululla.

  Re: Palkanlaskenta

Lähettäjä: Pht 
Päivämäärä:   26.4.24 08:06:01

... : isommista tilitoimisto-toimijoista lähtisin kyselemään. Ja hyvissä ajoin, koska harjoittelijoita ei voi kovin montaa ottaa kerralla. Eli jalkaa oven väliin ja kyselyä jo kuukausia ennen harjoittelua. Meille harjoittelussa kykynsä osoittanut, porukkaan sopiva tyyppi työllistyy lähes 100% varmasti ja koskee niin palkkoja kuin kirjanpitoakin. Varmin aika on kevään harjoittelu ja siitä kesätyöt.

Pieniin toimistoihin taas kannattaa soitella. Joskus käy tuuri ja tarvetta on, vaikkei sitä ole välttämättä edes tiedostettu. Kaveri työllistyi näin.

  Re: Palkanlaskenta

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   26.4.24 19:01:04

Tilitoimistotyö on vaativaa ja hektistä, pitää sietää painetta ja uskaltaa tehdä itsenäisesti päätöksiä. Vaatii tarkkuutta, ahkeruutta ja paineensietokykyä.

Vaadittavan tietotaidon määrä on suuri ja en voi kuin ihmetellä mitä siellä tradenomiopinnoissa oikein opetetaan linjoilla, jotka ovat kuitenkin suuntautuneet taloushallintoon. Meille on tullut ihan järjestään amk tradenomeja, jotka eivät osaa laskea palkkoja tai ymmärrä edes reskontrista mitään. Eli ongelma on siinä, kun vasta valmistuneet/opiskelijat tulee tosi heikolla pohjalla "tekemään töitä". Oikeasti kaikki pitää opettaa ihan aasta alkaen ja se vie aina jonkun osaavan työaikaa. Sitten kun tälle noviisille pitäis pystyä aika pian jo siirtää oma asiakaskunta yksin hoidettavaksi, niin onhan se tilanne kaikkien kannalta aika onneton. Virheiden määrä on tosi suuri ja se voi tulla kalliiksi sekä asiakkaalle että tilitoimistolle. Osaavan asiantuntijan koulutus vie kuukausia, helposti vuodenkin. Ja osa uusista huomaa kesken juoksun etten itse asiassa haluakaan olla töissä tilitoimistossa. Työt ovat vaativia ihan asiantuntijoillekin, ellei nyt sitten tee jotain ihan pikkuasiakkaita ja helpoimpia hommia.

Sitten ne palkat, eihän täysin osaamattomalle noviisille voi maksaa juuri mitään, jos vertaa paljonko sille todelliselle ammattilaiselle maksetaan. Vaaditaan kärsivällisyyttä, että uusi tekijä pärjää itsenäisesti oman asiakaskuntansa kanssa. Tässä kohtaa vasta hänelle voidaan maksaakin enemmän. Tilitoimistoissa työtehon seuranta on viety todella pitkälle. Kaikki kellotetaan ja kannattavuuksia seurataan. Eli se oma palkka pitää pystyä tienaamaan.

Kyllä ainakin meidän toimistossa on jatkuva haku päällä, mutta haemme osaavaa henkilöstöä. Vain harva noviisi pääsee sisälle ja opetettavaksi. Uusille tulee pitkät koeajat. Käytännössä uusia tulee muista tilitoimistoista. Kilpailu osaavista tekijöistä käydään tilitoimistojen välillä, tällöin voi olla mahdollisuus siihen palkkatason nostoon.

  Re: Palkanlaskenta

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   26.4.24 19:36:13

Olen alaa vaihtavana taloushallinnon tradenomiopiskelijana hämmästynyt, kuinka vähän eväitä opinnot antavat käytännön työtehtäviin. Pari suppeaa Procountor-harjoitusta, se on siinä. Reskontra ei ole edes käsitteenä tullut opinnoissa vastaan. Onhan se inhottavaa joutua harjoittelijana taakaksi jollekin firmalle, mutta jossain ne asiat on voitava opetella.

  Re: Palkanlaskenta

Lähettäjä: Niinpä niin 
Päivämäärä:   26.4.24 19:40:17

Kirjoitin jo tuolla ylempänä, että olen alanvaihtaja, mutta mulla on kyllä kokemusta reskontroista ja kirjanpidostakin noin 30 vuodelta. Palkanlaskeminen ei ole ennestään tuttua, mutta työelämässä olemisen takia olen toki tutustunut työehtosopimuksiin ja yleensäkin työelämään. Mutta toivottakaa onnea, että se harjoittelupaikka löytyisi!

  Re: Palkanlaskenta

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   26.4.24 20:54:42

J: osin varmasti näin, mutta mitä paremmat prosessit ja perehdytys firmassa on - ja ennenkaikkea kulttuuri niin sen paremmin uusien perehtyminen ja oppiminen toimii. Kyllä se vaan joka alalla meinaa olla että tiimeissä on sekä junnuja että sennuja. Ja varsinkin tal.ha.alalla sitä kavereiden neuvoa tarvitsee ne konkaritkin ihan koko työuran ajan. Pikkuisen huonolle kuulostaa jos uudet nähdään vain taakkana eikä heille haluta tai ehditä neuvoa mitään. Mun kokemus on onneksi ihan toinen, olen itse aloittanut joskus alusta ja mun mielestä on kiva, että myös uusia tulee alalle. Tosi mukavia, oppimishaluisia ja sitoutuneita nuoret ovat olleet ihan järjestään. Samoin alanvaihtajat. Joskus kannattaa niiden vanhojenkin katsoa peiliin miten suhtautuvat uusiin:) Nykyajan nuoret ovat fiksuja, oppivat ja osaavat ohjelmistot, osaavat etsiä tietoa ja osaavat (onneksi!) vaatia myös työpaikalta sen mitä työpaikan on velvollisuus tarjota: hyvät työskentelyolot ja perehdytys.

  Re: Palkanlaskenta

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   26.4.24 21:21:53

Jos haluatte palkanlaskentaan harjoitteluun niin kysykää harjoittelupaikkaa esim. hyvinvointialueelta. Varmasti tärppää. Palkallista se ei välttämättä ole.

  Re: Palkanlaskenta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.4.24 22:25:39

J:n kanssa samoilla linjoilla. Täytyy ihmetellä, että mitä siellä koukuissa opetetaan, kun tuntuu harjoittelijoiden taso lähtevän aivan nollasta. Välillä tuntuu, että sama kuin hakisi metallipajalta suoraan jonkun niin lähtökohdat on yhtä heikolla pohjalla. Ja tämä varmasti nykyään hankaloittaa harjoittelupaikkojen saamista. Varmasti lähes kaikki yrittäjät ymmärtävät, että valmista tekijää et harjoitteluun voi saada, mutta jos opettaminen pitää lähteä kutakuinkin nollasta niin monella toimistolla ei resurssit riitä eikä välttämättä edes mielenkiinto.

Mutta monesti tuntuu, että alasta on myös aivan väärällainen kuva monellakin ihmisellä. Se tiukkanutturainen täti on monelle se mielikuva mikä alasta tulee vaikka työpaikasta riippuen voi olla hyvinkin rento meininki.

Itse lähtisin kyselemään 5hlö toimistosta isompiin harjoittelupaikkaa jos tilitoimistomaailma kiinnostaa. Parin aloitus on keväällä, koska silloin painetaan muutenkin pitkää päivää eli ihanne olisi aloittaa loppuvuodesta. Silloin harjoittelijasta voisi olla apua ruuhka-aikaan ja siitä kesälomiin jolloin jalka on jo tukevasti oven välissä. Jos hoitaa hyvin hommansa niin työpaikka on aika varma.

  Re: Palkanlaskenta

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   26.4.24 22:57:38

Eikai palkanlaskentaan mitään AMK koulutusta tarvitse. Oma äiti tehnyt ammattikoulupohjalla palkanlaskentaa koko ikänsä. Pienestä firmasta ponnisti ja lopulta oli tunnetussa suomalaisessa firmassa. Viimeiset vuodet oli kyllä ihan loppu koko hommaan. Töitä puraisi ovista ja ikkunoista eikä työnantajalla oikein ollut antaa lisäkäsiä. Osa tekee hommansa huonosti ja muut joutuu sitten korjaamaan jälkiä.

  Re: Palkanlaskenta

Lähettäjä: Okkei 
Päivämäärä:   27.4.24 15:10:52

Itse vaihdoin kaupan alalta vuosi sitten palkanlaskijan pestiin. Amiksesta valmistunut tarjoilijaksi aikoinaan, eli ilman mitään koulutusta mennään
Sain paikan kun tiimiin etsittiin persoonaa eikä niinkään kokenutta osaajaa. Tässä nyt vuoden harjoteltu ja olen sitä mieltä että tekemällä oppii parhaiten. Ei ole mitään rakettitiedettä.

  Re: Palkanlaskenta

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   27.4.24 15:34:22

” Sain paikan kun tiimiin etsittiin persoonaa eikä niinkään kokenutta osaajaa. Tässä nyt vuoden harjoteltu ja olen sitä mieltä että tekemällä oppii parhaiten. Ei ole mitään rakettitiedettä.”

Hrrr… just tää nykyajan työkulttuuri, etsitään vaan hyvää persoonaa osaajasta viis. Ei ole rakettitiedettä ei, kunhan opettelee käytännöt mutta silti hyvä kai nyt jotain pohjaa olis edes koulutuksen kautta olla.

  Re: Palkanlaskenta

Lähettäjä: Okkei 
Päivämäärä:   27.4.24 17:25:19

A. Hyrr vaan itselles. Jos ei ole ammattilaisista tulijoita ni sitten otetaa persoona. Itellä ainakin ihan todella osaavat kollegat kenen kanssa tehdään työtä, toimimme tiiminä ja meillä on yksi iso asiakas. Monessa eri työyhteisössä olen toiminut ja tämä ei eroa mitenkään muista. Samassa rekryssä palkattiin toinen keltanokka, joka käynyt kaiken maailman koulut ja paperilla hän on valmis ”tekijä”. Ihan yhtä uuno hän oli aloittaessaan ja itsekkin sanonut ettei muutamasta kurssista palkan laskentaan liittyen ollut mitään hyötyä tässä työssä. Osaamistasokin meillä näin vuoden jälkeen sama, että eipä ne paperit kyllä aina anteeksi vaan mitään kerro :)

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.