Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Idean varastaminen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.4.24 20:53:15

Mulla on ollu ajatus jo siitä minkä haluan seuraavan koiran nimeksi, menin sen sanoin ääneen läheisilleni. Arvaa minkä nimen hän antoi uudelle koiralle ? Että ärsyttää.

  Re: Idean varastaminen

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   19.4.24 21:01:39

Niin?

Annat silti omallesi saman.

Se oli luitenkin joku tosi yleinen koiran nimi, jota et omista.

  Re: Idean varastaminen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.4.24 21:02:58

Ei itseasiassa ole yleinen

  Re: Idean varastaminen

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   19.4.24 21:04:47

Sitten kerrot sen ennen kuin saat sympatiaa.

  Re: Idean varastaminen

Lähettäjä: qewe 
Päivämäärä:   19.4.24 21:19:38

Älä ikinä kerro, minkä nimen aiot lapselle, lemmikille, kodille tai mille tahansa antaa. Se, jolle kerrot, varastaa sen nimen kuitenkin.

Olen tätä testannut monta kertaa.

Kirjoitin tämän tekstin joskus toiseen ketjuun, jossa aiheena lapsen nimen "varastaminen":

"Kaikki tapausten nimet ovat siis ihan keksittyjä.

- Kysyin kaverilta, minkä nimen hän aikoo antaa lapselleen kun hän oli jo raskaana ja tiesi että lapsi on tyttö. Hän sanoi, että todennäköisesti Saara Helena Anniina. Minä kerroin, että hautausmaalla kävellessäni näin sukuhaudasta, että joku esiäitini parin sadan vuoden takaa on ollut nimeltään Armida, ja toinen kiva nimi joka oli sukuhaudassa, oli Helmi. Omalle lapselleni voisin antaa nimeksi vaikka Helmi Armida jos joskus saan tytön. Kaveri sanoi että ok, sen kummemmin reagoimatta. Kaverin lapsi syntyi, ja lapsi sai nimekseen Helmi Helena Armida. Sattumaa? :)

- Toinen tapaus: Hyvä ystäväni sai tyttölapsen, ja kysyin, mikä tytön nimeksi tulee. Kuulemma Ronja, koska hän itse on tykännyt lapsena lukea Ronja Ryövärintytär -satua. Toinen nimi on sama kuin hänellä itsellään, kolmas sama kuin miehensä mummilla, eli lapsen nimeksi tulisi Ronja Veera Pauliina. Kerroin, että nimi on kiva. Ja hetken päästä (ehkä vartti tuon jälkeen) sanoin, että jos joskus hankin kissan, niin sen nimeksi tulee Mirina. Ja jos nimeäisin eläimen jonkun sadun mukaan, niin siitä tulisi varmaankin Liisa Ihmemaassa -mukaan Liisa Mirina. Kaveri naurahti tuolle nimiehdotukselle. Ja hänen lapsensa nimeksi paljastui sitten Liisa Mirina Pauliina. Mistä ihmeestä hän tuon nimen keksi? :')

- Kolmas tapaus: Kaveri mietti lapselleen nimeä, ja yritti urkkia siskoltani että minkä nimen hän aikoo antaa lapselleen. Siskoni ei kertonut, koska ei halunnut kenenkään varastavan nimeä, koska toinen nimi on erittäin harvinainen ja sellainen, jonka hän haluaa "pitää itsellään" ainakin siihen asti, että hänen lapsensa on nimetty. Tuo kaveri yritti kärttää nimeä myös minulta, ja lopulta hellyin "Okei, sen lapsen nimeksi tulee Saara Elisa. Mutta hän haluaa pitää tuon Elisa-nimen salassa, koska se liittyy hänelle erittäin tärkeää Für Elise -biisiin". Kaveri sanoi että okei, ja nimesi oman lapsensa Saana Elisaksi (eli etunimi melkein sama, toinen nimi täysin sama eli juuri se, joka oli siskolleni erittäin tärkeä ja nimitilastojen mukaan todella harvinainen). Ja siskoni nimesi lapsensa Janita Ilonaksi. Tuo kaveri hihitteli että hähhähhää, saipas vietyä sen nimen siskoni nenän edestä eikä hän sitten kehdannut nimetä lastaan enää Saara Elisaksi. Johon sitten vastasin, että se aiemmin hänelle kertomani nimi oli hämäystä, koska tiesin hänen varastavan sen nimen jonka minä hänelle väitän tulevan siskoni lapsen nimeksi. Kerroin että tuo Janita Ilona on päätetty jo ajat sittten, ja siskolleni Apulannan Ilona on todella tärkeä biisi. Se kaverin ilme oli todella näkemisen arvoinen ja hän raivostui minulle aivan silmittömästi, miten kehtaankin valehdella hänelle. Hän olisi kuulemma halunnut lapsensa nimeksi Ilona! Joo, ihan varmasti :DDD

(Ja edelleen, nimet keksittyjä, joten älkää takertukon tuohon "Eihän Ilona mitenkään hirveän harvinainen nimi ole?" Se siskolleni tärkeä biisi ei ole Apulannan eikä edes suomalainen tai suomenkielinen.)

Suutuinko yhdellekään noista? En. Koska halusin pysyä lapsettomana, suunnittelin nimiä ihan muuten vain. En ole koskaan edes sitä kissaa hankkinut. Ja jos hankin, niin nimi sille on kyllä valmiina, mutta ei yksikään tässä mainitsemani. Nuo tapaukset kuitenkin tekivät erittäin selväksi sen, että kaverit ovat todellisia nimivarkaita, onhan näitä tapauksia ollut todella paljon eikä varmasti tähän lopu."

  Re: Idean varastaminen

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.4.24 21:29:08

qewe, ai että. Näiden nimivarkaiden kusettaminen on kyllä hauskaa puuhaa :D

  Re: Idean varastaminen

Lähettäjä: eeliö 
Päivämäärä:   19.4.24 21:45:33

Minun koirallani on nimi mikä on varmaan ainut koko tässä maassa. Ja lähiviikkoina pitää tehdä vanhalle kaverille se viimeinen palvelus.

  Re: Idean varastaminen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.4.24 22:14:31

Tuskin noita tietoisesti varastetaan. Luultavasti nimen antaja on unohtanut koko keskustelun ja luulee keksineensä nimen itse.

  Re: Idean varastaminen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.4.24 22:46:15

qewe, muistan tuon aloittamasi ketjun :D Sitä oli kyllä hauska lukea!

  Re: Idean varastaminen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.4.24 22:56:43

"Tuskin noita tietoisesti varastetaan. Luultavasti nimen antaja on unohtanut koko keskustelun ja luulee keksineensä nimen itse."

Joo joo, aivan varmasti. Oletko kaiken muunkin suhteen yhtä sinisilmäinen?

  Re: Idean varastaminen

Lähettäjä: jaa 
Päivämäärä:   19.4.24 22:59:16

Mielestäni vähän hankala tuollainen kaksiosainen nimi, mutta K.

  Re: Idean varastaminen

Lähettäjä: Pihlaja 
Päivämäärä:   19.4.24 23:03:30

Nimiä "varastetaan" paljon. Itse en usko tahallisuuteen, vaan siihen, että joku nimi jää ihmisen mieleen ja nousee sieltä kun nimeä tarvitaan lapselle/kissalle/koiralle.

Paitsi, että tää oli tahallista :D Mun kälyn (nykyään ex-käly) tytär varasti meidän kissan nimen omalle kissalleen. Kissan nimeksi harvinainen, ja muutenkin harvinainen nimi nykyään.

  Re: Idean varastaminen

Lähettäjä: qewe 
Päivämäärä:   19.4.24 23:09:25

Ei ollut minun aloittamani ketju, minä vain kommentoin siihen, kun moni oli tullut kaakattamaan aloittajalle "Tuskin tahallaan varasti nimeä". Laitoin sitten esimerkkejä, että moni kyllä varastaa nimet. Monilla muillakin oli siinä ketjussa samoja kokemuksia.

  Re: Idean varastaminen

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   19.4.24 23:16:52

En ymmärrä miksi niitä miniä pitää kertoa kellekään etukäteen? Parempi kun ei makustele tuttujen kanssa nimiä lainkaan, nuo makustelut kuuluu hoitaa lapsen toisen vanhemman kanssa.

  Re: Idean varastaminen

Lähettäjä: Yew 
Päivämäärä:   19.4.24 23:17:10

En ymmärrä miten ihmisillä on pokkaa varastaa jonkun kaverin lapsen/lemmikin nimi? Ei ole kovin kaverimaista toimintaa.

  Re: Idean varastaminen

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   19.4.24 23:29:33

Mulla on kans vastaava kokemus kuin qewellä.

Kaveri sai tytön ja samaan aikaan kaverin siskon puolison veli sai tytön, näillä ikäeroa n. viikko ja ristiäiset oli aika peräkkäin, jos ei peräkkäisinä päivinä niin alle viikon välein. Kaverin lapsi sai nimekseen Lili Aurora (keksitty nimi kun oikeat olisi tunnistettavat) ja ristiäisissä kysyttiin siskon puolisolta, että onko hänen veljensä vauvan nimi valmiina. Ei ollut, ei hajuakaan vielä, onhan tässä aikaa miettiä. Oli mietittykin ihan tosissaan ja päädytty nimeen Lilli Aurora. Kuinka sattuikaan, kyseessä oikeasti nimi joka siihen aikaan oli melko harvinainen molemmilla kirjoitustavoilla. Ei asialla mitään väliä ollut kenellekään ja nuo tytöt on elämässään tavanneet ehkä 5 kertaa, mutta olihan se aika huvittavaa.

  Re: Idean varastaminen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.4.24 23:36:56

Ei voi unohtaa asiaa kun puhuin siitä ihan pari kolme viikkoa sitten.

  Re: Idean varastaminen

Lähettäjä: Pilvi 
Päivämäärä:   20.4.24 01:57:51

Tota tapahtuu tosi paljon, etenkin vauvan nimien kohdalla. Ikinä ei saa mennä ääneen sanomaan, jos haluaa jonkun harvinaisen nimen käyttöönsä. Annat koiralles saman nimen, jos joku jotain mainitsee sanot suoraan että varastanut sulta sen.

  Re: Idean varastaminen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.4.24 09:22:12

Ei nimet edes ole mitään omaisuutta. Mitä väliä etyä joku tuttu nimeää koiransa tai lapsensa samoin. Lapsella voi muutenkin olla kaimoja. Ja se, että on sama nimi koetaan yleensä positiivisena ja yhdistävänä tekijänä.

  Re: Idean varastaminen

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   20.4.24 10:05:36

Todellakin "varastetaan" nimiä ja ideoita, hölmöjäkö ootte jotka muuta väitätte :D

Mietittiin kavereitten kanssa nimiä ja sanoin, että pojalle antaisin jonkun helpon ja perinteisen nimen kun Kalle tai Topi. Arvatkaas kuinka monta Kallea ja Topia nimettiin yhtäkkiä XD Omalle pojalle olisin antanut nimeksi Frans jos olisin pojan saanut. Tyttöjen nimissä vedin samaa linjaa eli Liisa ja Maarit tms. Kumpaakaan en todellakaan suunnitellut vaan ihan muuta, jonka sittemmin lapselleni annoin. Yksi Liisa ja Maarit löytyy tuttavapiiristä, ihan puhdasta sattumaa vai ;D Kun antamani nimi tuli julki, pari suuttui ja oli sitä mieltä että mun olisi pitänyt sanoa nimi/nimet aikaisemmin. On se kumma etten sanonut, todella kumma. Kuittasin vaan että antamani nimi sopii kyseiselle lapselle.

Lemmikinnimiä on muut omineet tukuttain, siitä oikeastaan opin ettei kannata omia suunnitelmia liiemmälti kuuluttaa. Itse asiassa tämä pätee moneen muuhunkin asiaan kuin pelkästään nimiin.

  Re: Idean varastaminen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.4.24 10:16:53

Entinen kaveri nimesi kissansa samalla nimellä kuin edelleen elossa oleva kissani on. On vielä saman värinen. :D Huvittaa, ei suututa. Onhan se hauska nimi kieltämättä. Nimi on melko yleinen lemmikin nimi, ja tämä oli eläinkodista ja sille oli jo joku nimi keksitty ennen luovutusta, oli itse vaihtanut samaan nimeen.

  Re: Idean varastaminen

Lähettäjä: hggf 
Päivämäärä:   20.4.24 12:19:00

Sanoin joskus, että aion nimetä tulevan koirani Pertaksi.
Pertta, eli ei Bertta eikä Pertti vaan Pertta. Kaveri hankki itselleen koiran vähän ennen minua ja laittoi sen nimeksi Pertta.

Onneksi en ollut aikonut nimetä koiraani oikeasti Pertaksi vaan Hilleviksi. Kaveria ärsytti, kun oli antanut koiralleen niin tyhmän nimen ja olisi halunnut nimetä koiransa Hilleviksi.

Niinpä niin... :D

  Re: Idean varastaminen

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   20.4.24 12:28:18

Rekisteröikää ne nimet ennen kuin paljastatte niitä toisille.

  Re: Idean varastaminen

Lähettäjä: jjjj 
Päivämäärä:   20.4.24 12:55:59

Monilta yritetään nyhtää nimiä tietoon etukäteen. Ilmeisesti siksi, että voitaisiin varastaa nimi. En ymmärrä, miksi halutaan ottaa omalle lapselle/lemmikille nimi, jonka toinen on omalleen suunnitellut. Itse en ainakaan halua samaa nimeä enkä yhtään ymmärrä, miksi nimeäisin lapseni/lemmikkini jollain nimellä, jota en itse olisi tajunnut ajatellakaan.

Moni selaa lehdistä kastettujen nimiä, jotta voisi sieltä poimia kivoja. Typerää tuokin. Eikö ennemmin kannattaisi katsoa sukuaan, selata ikivanhoja albumeita, sukututkimuksia tai käydä vaikka hautausmaalla ja katsoa, minkä nimisiä on omassa suvussa syntynyt tai haudattu vaikka 100 v sitten?

Itse olen lapseton, mutta siskollani on kolme lasta joista ensimmäisen nimesi kuten halusi, toisen ja kolmannen lapsen nimissä on jotain jomman kumman suvusta poimittua.

  Re: Idean varastaminen

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   20.4.24 14:40:33

Nää on hauskoja tarinoita ja ihmiset onnnykyään just noin törkeitä että viitsii pilata toisten tärkeät ja ihan mietityt nimisuunnitelmat. Hyviä huijauksia!

  Re: Idean varastaminen

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   20.4.24 15:47:58

Kevennyksenä... Kaverin nimi on Susanna ja hänen liki saman ikäisen serkkunsa nimi on Susanne. Arvatkaapa miksi? Sisaruksista toinen sanoi antavansa vauvalleen nimeksi Susanna, ja toinen halusi saman nimen omalle vauvalleen. Niin oli pakko taipua toisen ja antaa Susanne. Hilpeää, serkut on parhaat kaverit keskenään :)

  Re: Idean varastaminen

Lähettäjä: maaja 
Päivämäärä:   20.4.24 16:14:28

Nimet on vähän muuteltuja, mutta periaate on sama. En halua kertoa oikeita nimiä yksityisyyden suojan vuoksi.

Minä joskus kävin hautausmaalla etsimässä hyviä nimivaihtoehtoja lapselleni. Sukuhaudasta löytyi pari kivaa, mutta lisäksi löytyi muista hautakivistä kivoja. Esim. miehen etunimi Kunto jäi mieleen. Kerroin sitten kaverille, että "Et saa kertoa kenellekään, mutta ajattelin antaa lapselleni nimeksi Oiva Mies Kunto". Esitin sen niin vakuuttavasti, että hän nieli syötin.

Kun lapseni nimiäiset oli tulossa, niin tämä kaverini piti oman lapsensa ristiäiset edellisenä päivänä. Lapsen nimeksi tuli Mies Kunto Loivanen. Kun nimi julkistettiin, niin kaveri tuijotti minua koko ajan silmät sirrillään leveä hymy naamallaan. Luulisi, että tuolla hetkellä tuijottaisi jotain ihan muuta ihan muunlainen ilme naamallaan. Minä meinasin tukehtua nauruun, kun tajusin hänen tosiaan varastaneen ehdotukseni ja sen, miten koomiselta nuo etunimet kuulostivat heidän sukunimensä kanssa ja papillakin oli hieno ilme naamallaan.

Minun lapseni nimiäiset oli seuraavana päivänä ja nimeksi tuli ihan muuta. Isäni ja mieheni suvuista jollain tavalla matkittuja, tyyliin "Eino Onni Matias Möttönen".

Kaverini suuttui minulle tuosta tempusta ja vaihtoi lapsensa nimen myöhemmin.

Eli jos joku utelee teiltä nimiä, niin sanokaa aina joku sellainen, jota ette ikimaailmassa antaisi yhtään kenellekään!

  Re: Idean varastaminen

Lähettäjä: kiuy 
Päivämäärä:   21.4.24 14:38:15

Hauskoja nuo huijaustapaukset. Onko niitä vielä lisää?

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.