Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Minkä ikäinen lapsi osaa solmia kengännauhat?

Lähettäjä: eueu 
Päivämäärä:   19.4.24 15:07:11

Kuulun pj-kenkäryhmään facessa ja siellä näkee paljon "lapsi ei vielä osaa solmia kengännauhoja".

Kiinnostaa kuitenkin, koska en yhtään muista, minkä ikäisenä olen itse alkanut käyttää nauhakenkiä.

Nyt ei kiinnosta kommentit "nauhat voi jättää sen verran löysälle että kengät voi vain vetää jalkaan" tai "laita joustonauhat" tai "hanki kengät joissa on vetoketju".

En kysynyt noita. Minua kiinnostaa se, minkä ikäisenä lapset yleensä oppivat selviämään kengännauhojen kanssa itse. Kun en todellakaan muista, minkä ikäinen olen itse ollut. Ala-asteella kuitenkin, siitä olen varma, mutta eipä ole enää vanhempiakaan, joilta kysyä.

  Re: Minkä ikäinen lapsi osaa solmia kengännauhat?

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   19.4.24 15:12:36

Osasimme jo päiväkodissa tai viimeistään eskarissa. Sitten jossain vaiheessa kun esikoiseni oli tokalla, älysin, ettei hän osaa kunnolla solmia kengännauhoja. Koska missään kengissä ei ollut niitä ja jos oli, niin ne survottiin jalkaan ilman nauharumbaa. Sai se jotenkin ne solmittua koska luistimet piti laittaa itse, mutta joku kiristi ne ja siinä sitten tuli "varmistettua" curling-aikuisena ne solmut.

  Re: Minkä ikäinen lapsi osaa solmia kengännauhat?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   19.4.24 15:20:22

Meidän lapset ovat oppineet kengännauhojen sitomisen noin 4-vuotiaina.
Ennen kouluikää olisi hyvä jokaisen lapsen oppia kengännauhojen sitominen. Kuuluu samaan kategoriaan kuin veitsellä ja haarukalla syöminen ja pyllyn pyyhintä.

  Re: Minkä ikäinen lapsi osaa solmia kengännauhat?

Lähettäjä: Pullo 
Päivämäärä:   19.4.24 15:27:42

Osasin pyyhkiä pyllyni ja syödä siististi veitsellä ja haarukalla jo 5-vuotiaana, mutta kengännauhat ja pyörällä ajamisen ilman apupyöriä opin vasta ekalla luokalla. Vanhemmilla oli jotenkin tosi vähän kärsivällisyyttä opettaa näitä ja opettaminen oli aina sellaista möykkäämistä, että menin ihan lukkoon ja avuttomaksi.

  Re: Minkä ikäinen lapsi osaa solmia kengännauhat?

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   19.4.24 15:56:01

Joo, kyllä pöytätavat on opittu hyvissä ajoin ihan pöytäkeskusteluja myöten. Samoin pyörällä ajamiset, uimiset, hiihdot ja laskettelut, lukemiset sun muut.

  Re: Minkä ikäinen lapsi osaa solmia kengännauhat?

Lähettäjä: iii 
Päivämäärä:   19.4.24 16:15:03

"kengännauhat ja pyörällä ajamisen ilman apupyöriä opin vasta ekalla luokalla. Vanhemmilla oli jotenkin tosi vähän kärsivällisyyttä opettaa näitä ja opettaminen oli aina sellaista möykkäämistä, että menin ihan lukkoon ja avuttomaksi."

Tämä oli minullakin. Jostain syystä ei autettu ja opetettu, vaan haukuttiin, kun en osannut. Ihan kuin olisi pitänyt opettamatta osata. Neuvoa ei saanut kysyä eikä pyytää opettamaan. Monissa asioissa yhtäkkiä vain käskettiin tekemään, vaikka en ollut ikinä jotain asiaa nähnyt edes vierestä. Isä ja äiti vain halusivat haukkua ja halveksia. Esim. "Tule fileoimaan tämä kala" enkä ollut koskaan nähnyt, miten veistä pidetään ja miten fileoidaan. Mutta huudettiin ja haukuttiin kun en osannut, haukuttiin kun pilasin kalan ja haukuttiin, kun itkin pahaa mieltä, kun minua vain revittiin, tönittiin ja haukuttiin.

Isosiskoni osasi kaiken jo kaksivuotiaana. Häntä ehkä on opetettu, koska hän oli yli kaksivuotias, kun minä synnyin. Minua ei sitten enää jaksettu/ehditty opettaa, kun olen muutenkin aina ollut isosiskoni varjossa ja häntä "huonompi". Ja kun minä en osannut kaikkia asioita edes neljävuotiaana, niin haukut sain. Muistan, kun äiti laittoi minut lukemaan jotain kaunokirjallista tekstiä ääneen enkä tiennyt kaikkia kirjaimia, niin äiti haukkui, kun ei se ole tuo kirjain ja sanoin väärin jonkun nimen, kun en tiennyt edes miten se ulkomaalainen nimi oikeasti kuuluisi kirjoittaa. Kun kysyin, että mikä kirjain tuo on, niin pyöritteli silmiään, kun olen niin tyhmä enkä tiedä. Olin tuolloin jotain 6-7 v.

(Myös siskoani on haukuttu samalla lailla "olet siskoosi verrattuna tyhmä ja huono". Mutta meitä ei haukuttu toistemme kuullen ja meillä oli todella huonot välit, joten emme voineet tukea toisiamme kun emme edes tienneet, että meitä molempia on haukuttu. Molemmilla oli luulo, että "vain minua on haukuttu" ja kun aloimme nelikymppisinä puhua asiosita, niin olimme molemmat aika yllättyneitä.)

Pyörällä opin myös ajamaan ekalla luokalla ilman apurattaita. Syynä tähän se, että polkupyörän renkaat oli niin lussut, etten pysynyt pystyssä. Monet kerrat itkin, kun isä pakotti ajamaan ilman apurattaita ja haukkui, kun en pysy pystyssä. Kun sitten jonain iltana itkettämisen jälkeen kysyin, että miksi renkaat on noin pehmeät, hän raivoten, puhisten, minua haukkuen laittoi renkaisiin ilmaa ja ärähti "No kokeile nyt!". No, minä lähdin ajamaan ongelmitta ilman apurattaita.

Isä jaksoi moneen kertaan haukkua, että miten voi olla niin hidasta oppia että vasta tuolloin opin, ja aina kun vastasin että pysytkö itse pystyssä pehmeillä renkailla, hän nauroi ja ilkkui, että minä vain kuvittelen ja joka viikkohan hän laittaa kaikkien pyörien renkaisiin ilmaa. No, hyvä jos laittoi edes kerran vuodessa... Veikkaan, että oli tuolloin opetusvaiheessakin tahallaan lussauttanut renkaani, että voisi haukkua, kun ajan niin vaikean näköisesti ja hitaasti apurattaiden kanssa ja en osaa ajaa ilman apareita.

En alkanut nauhakenkiäkään käyttää, kun en kestänyt sitä haukkumista. Muistan, että olin viimeisiä, jotka meidän luokalla tarralenkkareita käytti. Osasin kyllä tehdä rusetin, mutta äidin ja isän mielestä solmin nauhat väärin, joten en uskaltanut haluta nauhakenkiä :/

Taisin olla ehkä neljännellä luokalla, kun sain nauhakengät. Syynä se, etten koskaan saanut edes opetella. Olisin minä varmasti osannut jo viimeistään ekalla, mutta...

  Re: Minkä ikäinen lapsi osaa solmia kengännauhat?

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   19.4.24 16:18:24

Itse en osannut ekalla, eikä osaa lapsenikaan :D
Onkohan syytä ryhdistäytyä..

  Re: Minkä ikäinen lapsi osaa solmia kengännauhat?

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   19.4.24 16:48:05

Aktiivisemmin luonteinen kuopus oppi 6-vuotiaana kun halusi oppia itse pukemaan jalkapallokamat. Passiivisemman luonteinen esikoinen väitti vielä 7-vuotiaana ettei osaa, mutta osasi kuitenkin jos sattui niin että nauhat piti solmia kesken treenien eikä äiti ollut kentän laidalla palvelemassa. Sellainen 6-8 v ylipäätään tuntuisi (hyvin laajassa) tuttavapiirissä olevan tyypillinen ikä.

  Re: Minkä ikäinen lapsi osaa solmia kengännauhat?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.4.24 17:33:54

Itse opin vasta kakkosluokan lopussa :D Olin aina mennyt tarrakengillä joten ei ollut olla tarvetta opetella kunnes eräänä päivänä minulle annettiin nauhakengät käteen.

  Re: Minkä ikäinen lapsi osaa solmia kengännauhat?

Lähettäjä: LT 
Päivämäärä:   19.4.24 18:10:55

4-5 vuotiaana on opittu tekemään rusetti esim. tuolin jalassa olevaan naruun. Kengännauhat sitten joskus 5-6 vuotiaana. Tämä oikeakätisillä.

Vasenkätinen (nyt jo aikuinen) ei osaa vieläkään sitoa kengännauhoja muuten kuin ”pupunkorvilla”, eli tekee ensin tavallisen solmun, sitten molemmat narut lenkiksi ja niillä lenkeillä tekee tavallisen solmun.

Oikeakätiset tekevät sen tavallisen solmun jälkeen vaan toiseen nauhaan lenkin ja toinen nauha on suorana.

  Re: Minkä ikäinen lapsi osaa solmia kengännauhat?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.4.24 18:14:49

LT, mitä väliä sillä on, tekeekö solmun pupunkorvilla vai ilman?

  Re: Minkä ikäinen lapsi osaa solmia kengännauhat?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   19.4.24 18:49:18

2002 ekaluokkalaisille annettiin kouluuntutustumispäivänä keväällä kotiläksyksi, että kun koulu alkaa syksyllä niin on osattava solmia kengännauhat ja kuoria perunat.

  Re: Minkä ikäinen lapsi osaa solmia kengännauhat?

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   19.4.24 19:36:11

Minäkin teen pupunkorvilla.

  Re: Minkä ikäinen lapsi osaa solmia kengännauhat?

Lähettäjä: kukkeliskuu 
Päivämäärä:   19.4.24 20:35:11

Mun ekaluokkalainen ei vielä osaa ja saa kauheat raivarit, jos yrittää opettaa. Mielestäni yritän ihan hyvällä ja kannustaen, enkä lyttää vaikka ei suju. Itse olen varmaan oppinut ennen kouluikää. Ei ollut tarralenkkareita eli jos halusi ulos, piti osata laittaa lenkkarin nauhat solmuun. Lisäksi olin hyvä kaikissa näpräyshommissa muutenkin ja kiinnostunut niistä.

Kuulostaa pahalta, millaista opetusta tai ”opetusta” jotkut kommentoijista ovat saaneet osakseen. Itse olen ollut lapsesta lähtien smart ass, jonka piti omasta mielestään osata kaikki ilman mitään harjoittelua (ja monet asiat osasinkin). Tämä luonnollisesti aiheutti jäätävää turhautumista välillä. Muistelen, että pyörällä ajamisen oppiminen oli todella hankalaa. Olin kuitenkin alle kouluikäinen, kun opin ajamaan ilman apupyöriä.

  Re: Minkä ikäinen lapsi osaa solmia kengännauhat?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   19.4.24 21:30:50

Oltiin juuri 4 vuotisneuvolassa ja siellä ei ainakaan oletettu että vielä edes 100% pukee itse vaatteet, joten ei tarvitse vielä kengännauhoja osata solmia. Itse sanoisin että kouluikään mennessä, mutta itse muistelisin että oon ekalla vielä.joitain kavereita auttanut, jotka ei osannut ainakaan kovin hyvin.
Meiltä ainakin tulee päiväkodista tosi nopeasti negatiivista viestiä, jos sinne vie jonkun vaatteen, jota lapsi ei osaa itse pukea eli juuri mietin, että koska nauhakengät edes uskaltaa ostaa. Ei vielä ainakaan reiluun vuoteen.

  Re: Minkä ikäinen lapsi osaa solmia kengännauhat?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   19.4.24 21:36:34

No tämän osamattomuus ei kyllä johdu vasenkätisyydestä vaan korkeintaan oikeakätisten kyvyttömyydestä opettaa vasureille mitään. Tai sitten kyseinen henkilö nyt vaan tekee sen rusetin niin ja on motorisesti hieman kömpelö. Oikeakätinen miehenikin tekee ja valitettavasti periyttänyt tätä kömpelyyttään myös toiselle lapsistamme.

Ja vasurit on sitäpaitsi yleensä näppärämpi ja monikätisempiä kuin oikeakätiset. Haluaisin esimerkiksi päästä näkemään miten oikeakätinen saa auki säilykepurkin, jos purkinavaaja olisikin vasureiden (onko sellaisia edes?)

"Vasenkätinen (nyt jo aikuinen) ei osaa vieläkään sitoa kengännauhoja muuten kuin ”pupunkorvilla”, eli tekee ensin tavallisen solmun, sitten molemmat narut lenkiksi ja niillä lenkeillä tekee tavallisen solmun.

Oikeakätiset tekevät sen tavallisen solmun jälkeen vaan toiseen nauhaan lenkin ja toinen nauha on suorana"

T. Vasuri ja ylpeä siitä

  Re: Minkä ikäinen lapsi osaa solmia kengännauhat?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.4.24 21:38:47

Varmaan jossain ekalla luokalla itse opin. Vaelluskengät piti tietty solmia.

Hämmentää vaan tämä asiayhteys mistä aloittajalle tämä kysymys heräsi, kun noille kommenteille ilmiselväkin vastaus on :D Ja siis se että tuota kommenttia tulee noin paljon vastaan.

  Re: Minkä ikäinen lapsi osaa solmia kengännauhat?

Lähettäjä: eueu 
Päivämäärä:   19.4.24 22:17:41

Kysyin siksi, kun jatkuvasti tuossa pj-kenkäryhmässä kysytään suosituksia tällaiseen jalkaan ton ikäiselle lapselle ja "missään nimessä ei saa olla nauhalliset, koska lapsi ei vielä osaa solmia kengännauhoja".

Ja kun olen tuohon ryhmään kuulunut jo monta vuotta, ja noita "ei saa olla nauhalliset koska ei osaa solmia itse" -kommentteja on ympäri vuoden, niin olen monta kertaa miettinyt, että minkähän ikäisenä itse opin kengännauhat solmimaan ja minkä ikäisenä se normaalisti opitaan tai kuuluisi osata. Jotkut kyselijät etsivät kenkiä kouluikäiselle ja jotkut alle kouluikäiselle, enkä minä todellakaan tiedä, minkä kokoinen jalka on minkäkin ikäisellä lapsella ja missä vaiheessa/koossa lasten kengissä alkaa olla nauhoja.

Sitten on erikseen nuo "lapsi ei tahdo solmittavia nauhoja" -kommentit, joihin tullaan selittämään, että "laita joustonauhat" tai"jätä nauhat löysälle" tms. Pelkäsin, että tämäkin ketju täyttyy niistä kommenteista sen sijaan, että vastattaisiin siihen, minkä ikäisenä lapset yleensä oppivat nauhat solmimaan.

Enkä yhtään muista omalta kohdaltani sitäkään, että auoinko ja solminko nauhoja vai jätinkö ne vain löysälle ja vedin kengät jalkaan ja pois :D Olen itse lapseton, niin ei ole edes omista lapsista mitään kokemusta.

Ihan siis muuten vain kunhan pohdin, kun kiinnostaa tietää.

  Re: Minkä ikäinen lapsi osaa solmia kengännauhat?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   19.4.24 22:58:53

Teen töitä eri-ikäisten lasten kanssa lasten kehityksellisiin taitoihin liittyen ja voin sanoa nämä ”osasin 4-vuotiaana” jutut on puutaheinää :D
Ilman isompaa probleemaa se on yleensä siinä eskari-ykkönen.

  Re: Minkä ikäinen lapsi osaa solmia kengännauhat?

Lähettäjä: Pilvi 
Päivämäärä:   20.4.24 02:07:32

Ekaluokkalaisen pitäisi osata sitoa kengännauhat, mutta lapsissa tosi paljon vaihtelua, itse opin vasta kolmannella luokalla ja ihan normaali lapsi olin.

  Re: Minkä ikäinen lapsi osaa solmia kengännauhat?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   20.4.24 06:50:35

Vaihtelee. Mulla tosi varhain kaiken oppinut tyttö solmi varmaan 4-5 -vuotiaana. Hänellä on ollut aina tosi hyvä hienomotoriikka.
Pojalla taas on erinomainen karkeamotoriikka, on ollut pienestä asti taitava monessa urheilulajissa, oppi lukemaan 5-vuotiaana, soittaa vaativaa soitinta hyvin ja on tosi yritteliäs ja aktiivinen. Ei kuitenkaan saa kengännauhoja solmittua vielä 9-vuotiaanakaan. Ollaan opeteltu mitta sormet on heti solmussa ja hermo menee.

On siis tosi yksilöllistä eikä välttämättä muissa asioissa taitava lapsi osaa solmia niitä. Riippuu varmaan myös siitä minkä verran tarvitsee tätä taitoa ja kiinnostaako se.

  Re: Minkä ikäinen lapsi osaa solmia kengännauhat?

Lähettäjä: 01 
Päivämäärä:   20.4.24 06:52:31

Jos ei opeteta eikä tehdä niin tämä ultimate taito saattaa jäädä. Armeijan alokkaista löytyy nykyään nuoria joille kenkien nauhat ensimmäinen suuri haaste. Pelastakaa lapsenne noloista hetkiltä ja opettakaa perusasiat kotona.

  Re: Minkä ikäinen lapsi osaa solmia kengännauhat?

Lähettäjä: Sirius 
Päivämäärä:   20.4.24 07:27:06

"Ja vasurit on sitäpaitsi yleensä näppärämpi ja monikätisempiä kuin oikeakätiset."

Mä pidän kässää 1-3.luokkalaisille ja tasan tarkkaan pystyn neuvomaan virkkaamisessa sekä vasureita, että oikeakätisiä. :) Neulon myös molempikätisesti, pikkuveljeni pystyy kirjoittamaan kummalla kädellä tahansa.

t. vasuri itsekin

Mutta noin yleisesti olen huomannut, että harva ykkönen vielä osaa. Kakkoset ja viimeistään kolmoset osaa sitoa kengännauhat.

  Re: Minkä ikäinen lapsi osaa solmia kengännauhat?

Lähettäjä: Rusetti 
Päivämäärä:   20.4.24 15:37:57

Kyllä ekaluokkalaisen pitää osata solmia nauhat. Vai luuletteko, että opettaja solmii ne koulussa. Tarralenkkarit jalkaan, koska vanhemmat ei itse osaa solmia ja siksi ei myöskään opettaa? Luistelemaan ei voi mennä, kun ei osaa solmia nauhoja. Eikä hiihtämään tietenkään. Tai onhan nykyisin tarramonoja tyhmille ja niitä muovisia paskaluistimia mitä ei tarvitse solmia. Ei niillä luistellakaan voi, mutta eihän se mitään.
Eskarissa ennen oppi jokainen ja ennen kouluun tuloa viimeistään pitää osata.

  Re: Minkä ikäinen lapsi osaa solmia kengännauhat?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   20.4.24 16:02:00

Viimeistään kouluun mennessä on osattava käytöstavat, käyttää kynää, sitoa kengännauhat, syödä siististi haarukalla ja veitsellä, ja istua 30 minuuttia paikallaan.
Näin ennen 2000-lukua.
Nykyään on hyvä, jos osaa välttävästi lukea ja kirjoittaa 16-vuotiaana.

  Re: Minkä ikäinen lapsi osaa solmia kengännauhat?

Lähettäjä: Visentti 
Päivämäärä:   20.4.24 16:37:13

Rusetti, no sitähän me opet mm. Tehdään ykkösille 

  Re: Minkä ikäinen lapsi osaa solmia kengännauhat?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.4.24 16:46:10

Rusetti, vaikka ekaluokkalainen osaisi ne nauhat solmia, niin voimat ei riitä kyllä kiristämään luistinten nauhoja riittävän napakaksi kuitenkaan, että luistelu olisi mielekästä. Eli kyllä ne opeta siellä koulussa joutuu auttamaan.

  Re: Minkä ikäinen lapsi osaa solmia kengännauhat?

Lähettäjä: -4° 
Päivämäärä:   20.4.24 17:42:01

Kuusivuotiaana opin itse. Muistan kuinka vanhemmat totesivat, ettei syksyllä alkavassa koulussa kukaan tule sitomaan nauhoja. Kiukuttelin asiasta aikani ja loppukesästä ruotsinlaivan hytissä päätin yrittää ja sain rusetin aikaiseksi. Tekniikkaa en muista, nykyään käytän molempia sujuvasti ristiin. Luistimet piti oppia kiristämään kunnolla 9v.

  Re: Minkä ikäinen lapsi osaa solmia kengännauhat?

Lähettäjä: Eskari 
Päivämäärä:   20.4.24 17:42:24

Eskarissa opettelivat solmimaan nauhat ja kaikki oppivat. Tämä tänä vuonna. Luistimia opettelivat kiristämään, mutta aikuiset hoitivat solmimisen.

  Re: Minkä ikäinen lapsi osaa solmia kengännauhat?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   20.4.24 17:45:24

No en tiedä onko luistimet erilaisia sitten -95 mutta kyllä ne ennen omin voimin kiristettiin ja solmittiin.

  Re: Minkä ikäinen lapsi osaa solmia kengännauhat?

Lähettäjä: Aidan 
Päivämäärä:   20.4.24 17:51:10

3 vuotiaasta alkaa hurja oppiminen, ja uhma, joten silloin kun jaksaa panostaa ...selittääjaselittää niin kyllä tulee fiksuja muksuja.

70 luvulla kengännauhat piti osata solmia kouluun mennessä, kuten perunan kuoriminen jne.

  Re: Minkä ikäinen lapsi osaa solmia kengännauhat?

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   20.4.24 18:05:39

Kuten todettu, kengännauhojen solmiminen on melko haastava hienomotoriikkaa vaativa tehtävä. Sanoisin, että keskivertolapsi oppii varmaan joskus eskarissa-ekaluokalla, mutta helposti voi mennä pidempäänkin, jos on haasteita. Sama lapsi voi kokea nauhojen sitomisen vaikeaksi, joka jo varhain rohkeana oppii ajamaan polkupyörällä.

  Re: Minkä ikäinen lapsi osaa solmia kengännauhat?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   20.4.24 18:46:36

Harmi, kun netissä ei ole mitään suodatinta tyhmille.

  Re: Minkä ikäinen lapsi osaa solmia kengännauhat?

Lähettäjä: kumma 
Päivämäärä:   20.4.24 20:34:29

Meidän nelosluokkalaisen (siis 10-vuotiaan lapsen!) opettajalta tuli talvella kaikille kotiin yleistiedote, että nyt todellaki pitäisi harjoitella sitä luistimen nauhojen kiristämistä, koska vieläkin siitä 60 minuutin liikuntatunnista menee joku 20 minuuttia siihen, että opettajat auttaa luistimia jalkaan (oma lapsi tuolloin kyllä jo osasi). Joillakin kerroilla oli kasiluokkalaisia värvätty avuksi.

Taidot ylipäätään kehittyy miten milloinkin, eivätkä aina siten kuin olettaisi. Vaikka yleisesti olisi taitava ja esimerkiksi liikunnallisesti lahjakas lapsi, niin jokin yksittäinen taito (esim. uinti, pyöräily) jostain syystä viipyä tosi pitkään. Väkisin ei opi ja toisaalta sitten, kun aika on kypsä, niin palaset loksahtaa paikalleen kuin itsestään.

Mutta onhan toki esim. käsityön opettajat ilmaisseet mediassa, että samanlaiset hommat ei nykylapsilta onnistu kuin vaikka kymmenen vuotta sitten.

  Re: Minkä ikäinen lapsi osaa solmia kengännauhat?

Lähettäjä: Rusetti 
Päivämäärä:   20.4.24 21:14:12

Lapsi oppii, haasteinenkin, kun opettaa. Ja vaatii. Ja toistaa asiaa niin kauan, että osaa. Ei se kaikille ole helppoa, mutta jokainen sen oppii. Aina se ei todellakaan ole helppoa tai hauskaa. Se voi olla itkua ja huutoa ja uudestaan yrittämistä. Mutta se vaan täytyy oppia
Kehitysvammat ja sem sellaiset sitten erikseen.

Eikä kaikki opettajat sido niiden teidän pullamussujen luistimia. Siellä vetävät nilkat naukuen sitten luistimet auki. Eivät tietenkään sitä kotona kerro.

  Re: Minkä ikäinen lapsi osaa solmia kengännauhat?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   21.4.24 02:31:25

"Vasenkätinen (nyt jo aikuinen) ei osaa vieläkään sitoa kengännauhoja muuten kuin ”pupunkorvilla”, eli tekee ensin tavallisen solmun, sitten molemmat narut lenkiksi ja niillä lenkeillä tekee tavallisen solmun."

Olen 30, oikeakätinen, ja en ole ennen tätä tullut edes ajatelleeksi, että sen voisi tehdä muutenkin kuin näin..

  Re: Minkä ikäinen lapsi osaa solmia kengännauhat?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.4.24 03:05:08

Itselleni on jäänyt mieleen että opetettiin eskarissa.

  Re: Minkä ikäinen lapsi osaa solmia kengännauhat?

Lähettäjä: wuuue 
Päivämäärä:   21.4.24 14:29:17

En muista minkä ikäisenä opin kengännauhat solmimaan, mutta muita nauhoja kyllä näpräsin, letitin ja laitoin rusetille jo päiväkoti-ikäisenä. Ehkä 5-6-vuotiaana. Koulussa olen kuitenkin osannut aina monot ja luistimet solmia itse, eli viimeistään kouluun mennessä on kengännauhatkin saatu itse rusetille. En muista, että opettaja olisi kenellekään niitä koskaan solminut vaan kaikki osasivat itse.

Yksi asia, joka voi monilla vaikuttaa hienomotoriikan kehittymiseen ja nauhojen sitomisen opetteluun, on se, että nykyään lapset eivät juuri tee mitään pikkunäpräämistä vaativaa eivätkä kirjoita käsin. Nykyään aika kulutetaan tuijottamalla näyttöä ja kaikki kirjoittaminen tapahtuu nappeja painelemalla.

Olen nelikymppinen ja minun ikäiseni ovat lapsina näpränneet paljonkin, ja koulussa piti kaikki kirjoittaa käsin vielä lukiossakin. Piti olla erityislupa, että sai kirjoittaa tietokoneella. Paitsi joku yksi äikän kurssi, jolla oli joku osa, että piti tehdä tietokoneella joku "lehtiartikkeli" ja osata tällätä siihen eri fontilla ja fonttikoolla otsikko, ingressi, kuvateksti, jne. leipätekstistä erottuen.

Tuntuu, että nykyään lapsia ei edes kiinnosta opetella kirjoittaman käsin tai piirtämään. Ei ihme, että käsien ja sormien hienomotoriikkaa ei tule harjoitettua kun lapset itkevät, että ei ole tekemistä, kun puhelin otetaan pois ja käsketään tehdä jotain muuta kuin tuijottaa telkkua tai tablettia.

Nykyään on todella yleistä, että lapset eivät viitsi laittaa kengännauhoja itse. Ei vain ole aikaa eikä viitsimistä. Kai tuo liittyy osaltaan siihen, että kun ei ole opeteltu, niin se koetaan liian hitaaksi ja työlääksi. Karhunpalvelushan tuossa lapsille tehdään...

  Re: Minkä ikäinen lapsi osaa solmia kengännauhat?

Lähettäjä: p 
Päivämäärä:   21.4.24 14:36:58

”Eskarissa ennen oppi jokainen ja ennen kouluun tuloa viimeistään pitää osata.”

Höpöhöpö, ennen ei edes ollut pakollista eskaria, joten miten siellä saattoi oppia? Itse aloitin peruskoulun -91 enkä käynyt eskaria, kun sitä ei kerta kaikkiaan ollut. Seurakunnan kerhossa kävin kahdesti viikossa kolme tuntia kerrallaan.

  Re: Minkä ikäinen lapsi osaa solmia kengännauhat?

Lähettäjä: abb 
Päivämäärä:   21.4.24 15:11:31

Eihän eskari ole pakollinen nykyäänkään, kun se ei kuulu oppivelvollisuuteen. Mutta eskari on kyllä ollut olemassa jo ennen 90-lukua. Itse menin ekalle v. -89 ja olen käynyt eskarin siis vuosina -88-89. Pikkusiskoni meni ekalle v. -91 ja hänkin käynyt eskarin v. -90-91.

  Re: Minkä ikäinen lapsi osaa solmia kengännauhat?

Lähettäjä: p 
Päivämäärä:   21.4.24 15:17:14

”Eihän eskari ole pakollinen nykyäänkään, kun se ei kuulu oppivelvollisuuteen. Mutta eskari on kyllä ollut olemassa jo ennen 90-lukua. Itse menin ekalle v. -89 ja olen käynyt eskarin siis vuosina -88-89. Pikkusiskoni meni ekalle v. -91 ja hänkin käynyt eskarin v. -90-91.”

Eskari ei ole ”pakollinen”, mutta kuitenkin kaikkien lasten on käytävä eskarissa tai muussa vastaavassa toiminnassa, eli käytännössä se on pakollinen. Kyllähän eskareita alkoi olla jo 70-luvulla, mutta joka niemessä ja notkossa niitä ei ollut edes 90-luvulla. Minä en päässyt eskariin, koska lähin eskari oli kaukana kaupungissa. Sitä tosiasiaa ei muuta sinun siskosi eskari.

  Re: Minkä ikäinen lapsi osaa solmia kengännauhat?

Lähettäjä: zz 
Päivämäärä:   21.4.24 15:21:38

Meillä eskarilainen alkuvuodesta 7 täyttänyt poika oppi sitomaan kengännauhat ihan vastikään kun sai ekat nauhalenkkarit. Luistimia puolestaan ei saa itse kiristettyä niin tiukalle että luistelu olisi mielekästä (tosin ei kyllä saa varustekassiakaan kunnolla kannettua kun kiekkokamojen kassi on liki pojan kokoinen). Ja äkkiseltään veikkaan että luistimien nauhoja saa sitoa vielä helposti yhden parivuotisen.

  Re: Minkä ikäinen lapsi osaa solmia kengännauhat?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.4.24 15:36:52

Sitten kun opetetaan.

Minulle ei opetettu koskaan, joten opin vasta joskus ala-asteella kun löysin kuvalliset ohjeet jostain kirjasta. Sitä ennen tuli vaan huutoa kuinka olen jälkeenjäänyt :)

  Re: Minkä ikäinen lapsi osaa solmia kengännauhat?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   21.4.24 15:41:18

Eskari tuli Suomeen vuonna 1971.

Minä olen Suomen ensimmäinen eskarilainen. Päästiin isän kanssa ihan Aamulehden kansikuvaan, kun menimme ilmoittautumaan eskariin kunnantalolle.

  Re: Minkä ikäinen lapsi osaa solmia kengännauhat?

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   21.4.24 15:58:52

Minä opin suunnilleen 9-10 vuotiaana sitomaan kengännauhat itse. Samoihin aikoihin opin ajamaan pyörällä ilman apupyöriä. Uimaan opin 11-vuotiaana. Olin lapsena todella arka ja motorisesti kömpelö, jonka takia näiden oppimisessa meni kauan. Kömpelyys johtui todennäköisesti autismista ja arkuus periytyi äidiltä. Tuli minusta ihan normaali aikuinen kuitenkin, tai no, niin normaali kuin autistisesta voi tulla.

  Re: Minkä ikäinen lapsi osaa solmia kengännauhat?

Lähettäjä: Hicks 
Päivämäärä:   21.4.24 16:31:23

Varmaan 4-vuotiaana, mutta reilusti ennen kouluikää. Mun lapsuudessa ei tainnut muita vaihtoehtoja ollakaan kuin nauhakengät. Ehkä jotain nepparikenkiä saattoi olla.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.