Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  YAMK-opinnäytetyöt

Lähettäjä: Kiia 
Päivämäärä:   19.4.24 14:43:12

Heippa!

Tarvitsen vertaistukea! Yritän etsiä inspiraatiota YAMK-opinnäytetyön kirjoittamiseen.

Kauanko teillä meni aikaa omaan opinnäytetyöhönne, aloituksesta lopetukseen? Mikä ala? Tuntuu, että stressaan 80% ajasta, että pitäisi kirjoittaa ja loput 20% teen oikeasti jotain..

En tiedä yhtään, mikä on järkevä aika varata tälle aikaa? Haluaisin mahdollisimman nopeasti alta pois, eli en haluaisi 3kk päästä havahtua, etten ole tehnyt asian eteen mitään.. Eli pitäisi varata varmaan joku x määrä aikaa viikosta, jolloin istun alas kirjoittamaan.

Opiskelen tekniikan alaa (YAMK insinööri). Aihe minulla on jo ja se on hyväksytty, nyt siis ajattelin ensin kirjoittaa teoriaosuuden pois ja sitten keskittyä vielä itse toteutukseen ns. "tutkimus"puoleen. Ei tämä mitään helppoa ole, mutta tiedän selviytyväni.. Enemmän kiinnittäisin nyt huomiota siihen, että jostain on vain aloitettava, eikä kävisi niin, että havahdun vain pitkittäväni aloitusta..

Vinkkejä, tsemppejä yms. otetaan vastaan! AMK-opinnäytetyöprosessi minulle on tuttua, ja niiden kirjoittaminen oli loppupeleissä melko helppoa.. Olisin saanut ne alusta loppuun joissakin viikoissa, mutta ns. kirjoittaminen otti monta "luovaa taukoa" ennen kuin jaksoi taas jatkaa..

Mielellään otan vinkkejä kokonaisuuksista mihin työ kannattaa jakaa ja millainen "aikataulusuunnitelma" olisi järkevä?

  Re: YAMK-opinnäytetyöt

Lähettäjä: Nimi 
Päivämäärä:   19.4.24 15:01:01

Mä en ole edes aloittanut oman yamk-insinöörin opparin kirjoittamista, vaikka aihe hyväksyttiin pari kuukautta sitten. Olen väsännyt kaikkia siihen liittyviä liitteitä vasta ja pohtinut teoriaosuutta. Päätin viivästyttää tuon teon syksymmälle, kun mun työprojektin aikataulu siirtyi puolella vuodella eteenpäin.

Amk-opparit olivat kyllä helppoja. Toisen kirjoitin kasaan kahdessa viikossa, mutta silloin en opiskellutkaan töiden ohella ja viimeisimmässä oli motivaatiopulaa kirjoittamisen osalta, niin meni varmaan pari kuukautta.

  Re: YAMK-opinnäytetyöt

Lähettäjä: Sohvapöytä 
Päivämäärä:   19.4.24 15:07:55

Mä en ole tehnyt YAMK-opinnäytetyötä (AMK opinnäytetyö "vaiheessa"), mutta mies teki ja onhan se sen ainakin kaksi kertaa vaativampi kuin AMK opinnäytetyö.

  Re: YAMK-opinnäytetyöt

Lähettäjä: wuw 
Päivämäärä:   19.4.24 15:17:52

En ole YAMK-tutkintoa tehnyt, mutta ainakin yliopistossa (minun alalla) opinnäytetöissä aiheen päättämisen jälkeen laitetaan ohjaajalle jonkinlainen luonnos siitä, millainen sisällysluettelo tulee olemaan. Voi myös samalla kirjata, mitä niihin laitetaan, eli väliotsikoita ja jonkinlainen lause sisällöstä. Ohjaaja sitten antaa siitä palautteen, onko sisällysluettelo hyvä vai miten sitä muokataan. Sen perusteella sitten lähdetään väsäämään aineistoa teoriaa varten jne.

Kun sinulla on jonkinlainen kuva, mitä teoriaan kirjoitat, niin saat sen paremmin aikaan.

Eli aloita alustavan sisällysluettelon laadinnalla.

Voit päättää esim. jonkun ajan, jonka teet. esim tunti joka päivä (voi venyä pidemmäksikin). Tai näin monena päivänä viikossa joku tuntimäärä.

Opinnäytetöiden tekemiseen meni ihan liian kauan. Syitä on paljon. Gradu edelleen kesken... Eikä näytä valmistuvan. Odotan, että HOPS hyväksytään, että voin laittaa TAAS lisäaikahakemuksen.

  Re: YAMK-opinnäytetyöt

Lähettäjä: Nimi 
Päivämäärä:   19.4.24 15:21:04

wuw: Alustava sisällysluettelo pitää olla jo opinnäytetyön suunnitelmassa mukana, kun aihe hyväksytään. Ainakin mun koulussa.

  Re: YAMK-opinnäytetyöt

Lähettäjä: sk 
Päivämäärä:   19.4.24 15:22:02

Mulla kesti hiukan yli puoli vuotta.
Terveysala.

  Re: YAMK-opinnäytetyöt

Lähettäjä: --O 
Päivämäärä:   19.4.24 15:34:14

No YAMK thesis on ihan eri vaikeusastetta, kuin AMK lopputyö. Itsellä meni noin 10kk varsinaiseen kirjoittamiseen ja tiedonhakuun (aloitin elokuussa, valmistuin seuraavana kesänä). Sitä ennen olin jo ainakin puoli vuotta miettinyt aihetta.

  Re: YAMK-opinnäytetyöt

Lähettäjä: Elias 
Päivämäärä:   19.4.24 16:55:59

Olen työn loppuvaiheessa tällä hetkellä.
Minulla menee noin 4,5-5 kk. (Olen opintovapaalla tämän ajan).
Aika riippuu niin paljon aiheesta ja paljonko työhön haluaa panostaa.
Teoreettiseen viitekehykseen kannattaa panostaa, ohjaajalta sain myös hyviä ohjeita.

Tsemppiä aloittajalle !

  Re: YAMK-opinnäytetyöt

Lähettäjä: Opiskelija 
Päivämäärä:   20.4.24 12:08:11

Kirjoitan itse maisteriopinnot liittyvää gradua yliopistossa, tavoitteena valmistus 4kk aikana kun opintovapaata sen verran. Nyt 1,5kk jäljellä ja puolessa välissä ollaan. Kiire tulossa, tsemppiä sinulle!

  Re: YAMK-opinnäytetyöt

Lähettäjä: Cupcake 
Päivämäärä:   20.4.24 12:20:51

Kirjoittaminen on haastavaa, koska se on aina myös luova prosessi. Yritä tehdä edes jotain aina kun sulla on aikaa. Edes joku aivan pieni tehtävä oppariin liittyen. Toinen asia on ymmärtää, että kirjoittaminen on aina prosessi ja ensimmäinen versio on hyvin harvoin viimeinen versio. Tekstiä siis muokataan matkan varrella. Etenkin johdanto muuttuu ja tarkentuu matkan varrella. Ota tyhjän paperin kammoon Chat GPT avuksi?

  Re: YAMK-opinnäytetyöt

Lähettäjä: Camilla 
Päivämäärä:   20.4.24 12:40:32

Itse aloitin YAMK:ssa viime syksynä ja nyt viimeistelen toimintasuunnitelmaa. Muutamalla vasta on suunnitelma valmis ja hyväksytty. Jotkut eivät ole vielä aloittaneetkaan. Itse en halunnut luoda liian tiukkoja aikatauluja, minulla on aikaa opiskella 12/25 saakka ja siihen mennessä kun on valmis, niin hyvä homma. Mikä kiire niissä opinnoissa on? Jatkossa ei tule saaman aikuisopintorahaakaan, niin itse ainakin aion käyttää koko ajan hyödyksi.

Ja itse työn tekemisestä: Minulle aloittaminen on aina vaikeaa, mutta jos saan edes jonkun pienen jutun alulle, niin pääsääntöisesti työ sitten imaisee mennessään.

  Re: YAMK-opinnäytetyöt

Lähettäjä: Happo 
Päivämäärä:   20.4.24 12:48:12

Tein yamk-opinnäytteen työn ohessa (ei liittynyt silloiseen työhöni) 2kk:ssa. Ympäripyöreää tiedonhakua ja valmistelua oli ollut tuota ennen n. kuukausi ja toki tuon jälkeen se pakollinen aikajana koulun prosessissa mutta aktiivinen oma työstöaikani oli tuo 2kk osa-aikaisesti, ensimmäinen kk lepsusti ja jälkimmäinen kk hyvin aktiivista työstöä.

  Re: YAMK-opinnäytetyöt

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   20.4.24 13:09:38

Mulla tulee aloituksesta vain olo, että aloittaja hakee täältä joko syytä venyttää aloitusta entisestään tai sitten potkun perseelle aloittaa. Miksi et voi itse päättää, että teet opparia yhtenä tai kahtena päivänä viikossa ja jos näyttää aikarajat paukkuvan, varaat sille enemmän aikaa? Eihän me voida edes tohon aika-asiaan mitään sanoa, kun ei tiedetä mitään sun muista opinnoista, töistä tai muusta elämästä.

  Re: YAMK-opinnäytetyöt

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.4.24 13:21:38

Jos on tehnyt jo amk-opinnäytetyön huolella ja sellaisessa amk:ssa, jossa vaaditaankin jotain, niin ei yamk siitä eroa. Mutta totta on, että amk-oppareita on erittäin laajalla kirjolla.

En ole itse tehnyt yamk-opparia, mutta sen mitä olen lukenut, niin ei ole taso korkealla, jos se nyt yhtään lohduttaa. Amk-opparin ja gradun olen tehnyt. Graduun en jaksanut enää panostaa, mutta omaan silmään kehnosti tehtynäkin oli graduseminaariemme paras. Ei se silti hyvä ole, mutta kertoo yleisestä tasosta.

Korkeakouluopiskelijoiden tutkielmissa vasta väikkäri on sellainen, jossa jo vaaditaan jotain.

Eipä oppareihin oikein ole muuta neuvoa, kun vain alkaa tehdä. Tekemiseen kuuluu myös lähdeaineiston lukeminen ja työn suunnittelu.

Itseäni on aina auttanut se, kun rakennan pohjan valmiiksi ja alan sille rakennella tekstiä sitä mukaan kun pystyy ja jaksaa. Teoriaosuus on hyvä saada edes johonkin muottiin ennen kuin alkaa keräämään tutkimusaineistoa. Tämä siksi, että teoriaa tehdessä paneutuu siihen, mikä on juuri se sinun näkökulmasi tutkittavaan aineistoon.

  Re: YAMK-opinnäytetyöt

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   20.4.24 13:36:07

Taso ?
Kait se on aikuisopiskelijasta ITSESTÄÄN kiinni, kuinka paljon haluaa oppariinsa panostaa ?
Itseään varten kait sitä tehdään, eikä ohjaajaa.
Itse ainakin yritän tutkimustuloksista jotain oppia ja vetää johtopäätöksiä jatkoa varten.
Olen opponoinut ihan huipputöitä, mutta kehnojakin olen nähnyt.
Työt arvioidaan ihan kriteeristön pohjalta !

  Re: YAMK-opinnäytetyöt

Lähettäjä: Juulia 
Päivämäärä:   20.4.24 14:58:15

Tein noin puoli vuotta työn ohella parin kanssa. Aikataulujen sopiminen oli haastavaa, molempien töiden, perheen ja koulun kanssa. Lisäksi meillä oli projekti jota tehtiin, se vei aikaa valmistukseen. Lähde aineistoa oli haastavaa löytää. Eli vinkki valitse aihe johon löytyy helposti materiaalia, älä yritä tehdä liian isoa juttua.
AMK työhön meni myös noin puoli vuotta töiden ohella. Siinä oli kehitys projekti jonka tein yksin.
Kohta ois Gradun aika.. saapa nähdä kauanko se vie.

  Re: YAMK-opinnäytetyöt

Lähettäjä: Kasvattaja 
Päivämäärä:   20.4.24 20:33:19

9kk. Aloitin opparin heti, kun opinnot alkoivat ja valmistuin 9 kk kuluttua. Tein samalla kaikkinkurssit ja olin kokopäivätöissä. Oli kovaa settiä, mutta tulipahan tehtyä.

  Re: YAMK-opinnäytetyöt

Lähettäjä: Sohvapöytä 
Päivämäärä:   20.4.24 21:52:58

"Jos on tehnyt jo amk-opinnäytetyön huolella ja sellaisessa amk:ssa, jossa vaaditaankin jotain, niin ei yamk siitä eroa. Mutta totta on, että amk-oppareita on erittäin laajalla kirjolla."

Onhan yamk-opinnäytetyö laajuudeltaan kaksinkertainen verrattuna amk-työhön.

  Re: YAMK-opinnäytetyöt

Lähettäjä: Salli 
Päivämäärä:   20.4.24 21:53:22

Tein YAMK-opparin (liiketalous) 7 kuukaudessa työn ohessa. Ihan hirveä homma ja prosessia ei auttanut ei niin mukava opparin ohjaaja.

Lisäksi meillä ei ollut koulussa mitään vertaistukiryhmää, vaan piti yksi pakertaa.

No homma tuli tehtyä, mutta edelleen pxxka fiilis ja ei kyllä ole kaipuuta opiskelun pariin.

Joku kirjoitti tuolla vinkiksi: Eli vinkki valitse aihe johon löytyy helposti materiaalia, älä yritä tehdä liian isoa juttua.

Allekirjoitan tämän, ei kannata haukata liian suurta tai vaikuttavaa aihetta. Harva kuitenkaan tohtori-tutkintoon tähtään, joten ei sillä ole väliä saako minkä numeron. Pääasia, että toimeksiantaja ja itse on tyytyväinen.

Meidän yksi ohjaaja sanoi, että paras oppari on palautettu oppari.

  Re: YAMK-opinnäytetyöt

Lähettäjä: hei 
Päivämäärä:   20.4.24 23:45:29

No ainakin sen aiheen pitää olla sellainen joka imaisee sinut kiinnostavuudellaan ja kantaa koko prosessin läpi. Sellainen aihe, joka tuottaa osaamista sinulle ja tietoa ja hyötyä toimeksiantajalle/asiakkaalle. Ja se rajaaminen.. ah niin hankalaa.

  Re: YAMK-opinnäytetyöt

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.4.24 00:19:43

"Onhan yamk-opinnäytetyö laajuudeltaan kaksinkertainen verrattuna amk-työhön."

Jos on tehnyt amk-opparin siitä mistä aita on matalin, niin varmasti näin. Minulla ei laajuudessa ollut suurta eroa edes amk-opparin ja gradun välillä. Toki meillä amk-oppareissa oli hyvin vapaa ohjeistus laajuudeen suhteen, näin voi olla, ettei kaikilla ole.

  Re: YAMK-opinnäytetyöt

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   21.4.24 00:52:08

"Mulla tulee aloituksesta vain olo, että aloittaja hakee täältä joko syytä venyttää aloitusta entisestään tai sitten potkun perseelle aloittaa. Miksi et voi itse päättää, että teet opparia yhtenä tai kahtena päivänä viikossa ja jos näyttää aikarajat paukkuvan, varaat sille enemmän aikaa? Eihän me voida edes tohon aika-asiaan mitään sanoa, kun ei tiedetä mitään sun muista opinnoista, töistä tai muusta elämästä."

Ootko vähän urpo :D

  Re: YAMK-opinnäytetyöt

Lähettäjä: & 
Päivämäärä:   21.4.24 07:05:27

Minulla meni noin vuosi mutta tein työn ohessa ja esim kesällä meni monta kuukautta etten ajatellut opparia lainkaan. Alkuun pääsee esim selailemalla aiheesta jo tehtyjä oppareita, hankkimalla kirjat ja käymällä läpi niistä omaan työhön sopivat kohdat. Itse kirjoitin työtä viikonloppuisin koska työpäivien jälkeen en halunnut enää istua sisällä.
Tsemppiä aloittajalle!

  Re: YAMK-opinnäytetyöt

Lähettäjä: Jessus 
Päivämäärä:   21.4.24 08:06:30

Minusta työn pitäisi hyödyttää toimeksiantajaa/tekijää, aivan lapsellista valita aihe sen mukaan, josta löytyy eniten oheismateriaalia.
Mutta jos työn tarkoituksena on kirjoittaa vain jotain diipa daapaa, ja työllä ei ole merkitystä, niin siitä vaan.
Tämän vuoksi varmaan harvemmin näkee hyviä töitä.

  Re: YAMK-opinnäytetyöt

Lähettäjä: Juulia 
Päivämäärä:   21.4.24 10:30:34

"Minusta työn pitäisi hyödyttää toimeksiantajaa/tekijää, aivan lapsellista valita aihe sen mukaan, josta löytyy eniten oheismateriaalia."
Teoria osuus on pakollinen, jos aiheesta on vain vähän teoriaa tai ei vielä ollenkaan, materiaalin etsiminen vie älyttömästi aikaa. Se on fakta, ei lapsellista. Meillä vaadittiin paljon, mielellään tuoretta kansainvälistä tutkimusta pohjalle. Joka asiasta näitä ei ole tehty. Aikaa meni ihan älyttömän paljon, että sai teorian tehtyä. Itse projektiosuus ja testaaminen oli siihen verrattuna pikkujuttu. Tämä oli siis YAMK insinöörityö.

  Re: YAMK-opinnäytetyöt

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.4.24 11:47:38

"Mutta jos työn tarkoituksena on kirjoittaa vain jotain diipa daapaa, ja työllä ei ole merkitystä, niin siitä vaan.
Tämän vuoksi varmaan harvemmin näkee hyviä töitä."

Kyseessä on YAMK-oppari. Se on pieni tutkielma, ei mitään muuta. Yksikään YAMK-oppari ei oikeasti hyödytä yhtään ketään. Se on vain osoitus, että opiskelija on ymmärtänyt tieteellisen tutkimuksen perusteet.

  Re: YAMK-opinnäytetyöt

Lähettäjä: ÅÅ 
Päivämäärä:   21.4.24 13:59:37

^Yksikään YAMK-oppari ei oikeasti hyödytä yhtään ketään: puhu vain omasta puolestasi. Oma AMK oppari oli pala paperitehtaan automaatiojärjestelmästä, se on ollut käytössä jo pitkään, toinen tutki erään prosessin inhibiittoreita - joten ainakin ennenwanhaan oppareissa oli paljon käyttökelpoista tilaajalleen.
YAMK, kuten muutkin koulut on romahtaneet viimeisen kymmenen vuoden sisään ja sieltä pääsee ulos niitäkin joiden osaamistason ei pitäisi riittää edes luokan vaihtoon ala-asteella.

  Re: YAMK-opinnäytetyöt

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.4.24 14:12:07

"Oma AMK oppari oli pala paperitehtaan automaatiojärjestelmästä, se on ollut käytössä jo pitkään, toinen tutki erään prosessin inhibiittoreita - joten ainakin ennenwanhaan oppareissa oli paljon käyttökelpoista tilaajalleen."

Juuri tätä tarkoitin, opparit ei hyödytä yhtään ketään. Kiitos kun tulit tarkentamaan ja antamaan hyvät esimerkit :) Toki voit uskotella itsellesi, että kaikenmaailman osaset, työmenetelmät ja perehdytyskansiot ovat merkityksellisiä, mutta heti kun saat pääsi pois perseestä, niin näet sen saman minkä muutkin: oppari on vain pieni näyte opiskelijan tieteellisen tutkimuksen tekemisen osaamisesta. Tai näin sen kuuluisi olla opintosuunitelman mukaan. Tämä ensimmäinen kuvailemasi ei ole edes sitä.

  Re: YAMK-opinnäytetyöt

Lähettäjä: Nimi 
Päivämäärä:   22.4.24 09:36:30

Piste ei ilmeisesti itse ole tehnyt yhtään opparia tai valmistunut mistään, kun tuollaiset käsitykset niistä on. Kyllä mun edellisen opparini teon aikaan pitämien työpajoissa esiin nousseiden haasteiden ratkominen tehosti huimasti prosessia ja nyt työn alla oleva yamk-opparini tulee auttamaan montaa pienempää kuntaa ja kaupunkia.

  Re: YAMK-opinnäytetyöt

Lähettäjä: murre 
Päivämäärä:   22.4.24 12:39:52

Joo, mun yamk oppari hyväksyttäneen tällä viikolla...
Mitä tulee mieleen prosessista.
- tosi paljon palavereita koulun valvojien kanssa, varsinkin alussa. Haluavat ohjata opparia "oikeaan suuntaan", Tämä tarkoittaa viikoittain
- Itse en saanut alkaa kirjoittaa itse työtä, ennekuin opet hyväksy johdannon, ja tätä sitten väännettiin kuin iisakin kirkkoa...
- Ainakin oulussa mulla on tärkeintä, että olisi tieteellisiä lähteitä. Valitettavasti opettajat hyväksyivät aiheen, josta ei ole tieteellisiä julkaisuja kuin yksi, huoh. Eli mun numero tulee olemaan huono, vaikka opparista on todellista hyötyä

Eli elä tee työtä turhaan, vaan palaveeraa opejen kanssa sen verran ku he haluavat

  Re: YAMK-opinnäytetyöt

Lähettäjä: Sohvapöytä 
Päivämäärä:   22.4.24 15:30:20

Meillä amk:ssa oppari on 15 op, miehellä yamk:ssa 30 op eli onhan siinä eroa.

  Re: YAMK-opinnäytetyöt

Lähettäjä: ok 
Päivämäärä:   23.4.24 08:06:12

Teoriaosuuden kirjoittamiseen meni jotakuinkin pari viikkoa, mutta tiedonhakua ja prosessointia olin toki jo tehnyt muutaman kuukauden "taustalla". Mulle ylipäätään on tyypillistä prosessoida asioita pään sisällä jo tosi pitkälle, jolloin kun aloitan kirjoittamaan, tekstiä tulee sivukaupalla ihan yhdessä illassa.

Käytännön osuuden tein omalla työpaikalla omaan työhön liittyen, siihen taisi mennä 3kk.

Työn palauttaminen ja viimeistely olikin sitten puolen vuoden urakka. Kehittämistyön tulos oli meillä työpaikalla ollut käytössä jo pitkään ja sitten iski motivaatiopula viimeistelyssä, lähdeviitteiden kirjaamisessa yms. ns. turhassa. Lopulta palautin työn sitten muutama viikko ennen opiskeluoikeuden päättymistä.

  Re: YAMK-opinnäytetyöt

Lähettäjä: Z 
Päivämäärä:   23.4.24 09:34:27

Minä tein kolmessa vuodessa väitöskirjan, jossa oli kolme kansainvälisissä tieteellisissä lehdissä julkaistua osajulkaisua kokeellisesta työstä ja yhteenveto, jossa oli laaja kirjallisuuskatsaus. Suurin osa ajasta kului käytännön laboratoriotyöhön. Lähteinä olevat tieteelliset artikkelit piti käydä kopioimassa kirjastossa, koska niitä ei ollut vielä elektronisesti saatavilla. Itse kirjoitusvaiheella ei ollut kiire, koska piti odottaa viimeisen julkaisun hyväksymistä julkaistavaksi, mutta muutama kuukausi siinä meni.

En tiedä millaiset vaatimukset YAMK- lopputyöhön on, mutta ei se taida valmistua muuta kuin kirjoittamalla.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.