Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi valitsit huonopalkkaisen alan?

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   19.4.24 12:26:57

Kertokaahan nyt, miksi valitsitte huonopalkkaisen työn ja valitatte tutuille ja somessa kun olette vähävaraisia?

En itse tunne yhtäkään itseään ja jatkuvaa huonosta palkasta johtuvaa huonoa taloustilannetta säälivää henkilöä, joten kysyn teiltä, kun kiinnostaa todella tietää miksi kyseiset henkilöt valitsevat näin ja sitten valittavat?

  Re: Miksi valitsit huonopalkkaisen alan?

Lähettäjä: Ei omalla 
Päivämäärä:   19.4.24 12:36:06

Saako vastata pelkkään otsikon kysymykseen?

Koska työn vapaus. Olin vuosikaudet tallimestarina ja rakastin työtäni yli kaiken. Sitten muutin aivan muualle ja sellaista työpaikkaa ei ole toista ja halusin myös tehdä lapset siinä välissä. Nyt sitten työn joustavuus on se juttu, miehen työ ei jousta juurikaan mutta näin saadaan lapset ja koti pyöritettyä. Työajat ja joustavuus ovat palkkaa tärkeämmät, vaikka rahan takiahan minä nyt sinänsä töitä teen.

  Re: Miksi valitsit huonopalkkaisen alan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.4.24 12:42:14

Koska ei ole koulutusta semmoiseen mistä saisi 3000e palkan. Palkat on paskoja, ei saa parempaa palkkaa.

  Re: Miksi valitsit huonopalkkaisen alan?

Lähettäjä: ***** 
Päivämäärä:   19.4.24 12:45:38

En ole itse huonosti palkatulla alalla, mutta silti en kyllä muista että ainakaan meillä olisi yläaste- tai lukioaikoina puhuttu eri opiskelualojen kohdalla siitä, miten hyvin tai huonosti ne työllistävät ja minkä verran hommista voi saada palkkaa. Lisäksi vaikka palkasta puhuttaisikin, on alle parikymppisen, yleensä vielä kotona asuvan nuoren käsitys itseä tyydyttävästä palkkatasosta usein aika eri kuin mitä se on vaikka 10v myöhemmin. Joku peruskäsitys nyt toki oli että lääkärit ja juristit tienaa hyvin, mutta muuten palkka-asioista ei kyllä juuri ollut käsitystä.

Kun nuoret tekevät opiskelupaikan valintaa sen mukaan, mikä heistä tuntuu kiinnostavalta, voi siinä helposti käydä niin että totuus työllisyydestä ja palkkatasosta valkenee vasta kun opintoja on takana jo hyvän aikaa.

  Re: Miksi valitsit huonopalkkaisen alan?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   19.4.24 12:47:28

En puhu omasta puolestani, koska olen palkkani ihan tyytyväinen.

Mutta ehkä sitä nuori ihminen ei osaa ajatella palkkoja vielä sillä tavalla. Ei ole kokemusta mitä mikäkin maksaa. 2 000 euroa kuulostaa jo hurjalta summalta, itse olin kesätöissä aikoinani reilun 8 euron tuntipalkalla. :D kaikki kallistuu lisäksi.

  Re: Miksi valitsit huonopalkkaisen alan?

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   19.4.24 12:51:53

., Eli miksi olet valinnut kouluttautua huonosti palkatulle alalle?

*****, Kyllä mulla ja koulukavereilla ainakin vaikutti jatkokoulutus vaihtoehdoissa se, elääkö sillä. On outoa ettei tuon ikäinen osaisi ajatella mitään. Eikä ole ollut kotoa mitään "painostusta" mennä jollekkin alalle tai edes mainostettu palkka asioita. Semmoinen järki löytyy jo ihan omasta takaa. En vaan ymmärrä, miksi kukaan vartavasten lähtee yleisesti tunnetuille huonopalkkaisille aloille. Helppous? Laiskuus opiskella?

  Re: Miksi valitsit huonopalkkaisen alan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.4.24 12:55:38

” Kyllä mulla ja koulukavereilla ainakin vaikutti jatkokoulutus vaihtoehdoissa se, elääkö sillä. On outoa ettei tuon ikäinen osaisi ajatella mitään.”

Ei mulla ainakaan ollut mitään hajua elämisen kustannuksista ennen kuin omilleen muutin. Lisäksi ne elämisen kustannukset ovat aika reippaasti kallistuneet tässä ihan muutamankin vuoden sisällä.

Mutta mä koen pärjääväni sairaanhoitajan liksalla ihan hyvin. Säästöön jää. Toki mulla ei ole lapsia, niiden kanssa menisi varmaan tiukille.

  Re: Miksi valitsit huonopalkkaisen alan?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   19.4.24 12:56:11

Aloittaja ei taida ymmärtää, että kaikki ei yksinkertaisesti pääse opiskelemaan sinne minne haluaa ja jonkun ne huonopalkkaisimmatkin työt on tehtävä. Mielestäni aika turha aloitus - mollata nyt niitä, ketkä tekevät töitä.

Mitä töitä sinä aloittaja teet, mikä on koulutuksesi ja palkkasi ja mikä on mielestäsi huonopalkkaisen työn raja?

  Re: Miksi valitsit huonopalkkaisen alan?

Lähettäjä: U 
Päivämäärä:   19.4.24 12:56:44

Valitsin alan puhtaasti kiinnostuksen kohteiden mukaan. Oletin että ylemmällä korjeakoulututkinnolla (plus tohtorin tutkinto) saa ok palkkaa. Palkalla kyllä elää, mutta se ei ole koulutukseen tai työnkuvaan nähden hyvä.

  Re: Miksi valitsit huonopalkkaisen alan?

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   19.4.24 12:57:15

Siksi, etten halua käyttää kaikkea aikaani töiden tekemiseen ja työasioista murehtimiseen. Valitettavasti usein palkan mukana kasvaa myös vastuu ja työn määrä.

  Re: Miksi valitsit huonopalkkaisen alan?

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   19.4.24 12:57:43

Mikä on huonopalkkaisuuden raja aloittajan mielestä? Voin sitten tulla vastaamaan jos aloittaja pitää minua huonopalkkaisena.

  Re: Miksi valitsit huonopalkkaisen alan?

Lähettäjä: Minäpä kerron 
Päivämäärä:   19.4.24 13:06:18

Olen lähtöisin huonoista ja köyhistä oloista. Mun oli pakko mennä töihin heti peruskoulun jälkeen 15 vuotiaana ja oon elättänyt siitä lähtien itseni.

Ei ollut rahallisesti mahdollista kouluttautua pitkälle, kauppiksen kävin ja sen jälkeen oon ollu töissä koko ajan. Onneksi ei ole päivääkään tarvinnut silti olla työttömänä.

  Re: Miksi valitsit huonopalkkaisen alan?

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   19.4.24 13:07:48

Tarkoitin sitä, että kyllä tuon ikäisenä osaa ajatella niin, että haluaa alalle, missä tullaan palkkaamaan hyvin. Niin ajattelin itsekkin, sillä ajattelin että en halua elää kädestä suuhun tulevaisuudessa.

Joo, huonopalkkaisemmat työtkin on tehtävä, mutta kysmysy oli että miksi juuri sinä valitsit sen huonopalkkaisemman työn? Itsehän se valinta tehdään, eikä se, että sinä et valitse sitä työtä, tarkoita ettei kukaan valitsisi.

Kyllä, jonkun mielestä 6000e saattaa olla itsellensä huono palkka, jos on edellisessä duunissa saanut tonnin enemmän. Huonopalkkaisella työllä tarkoitan sitä, kun henkilö itse kokee olevansa vähävarainen KOSKA on huonopalkkaisella alalla, eli ei saa tarpeeksi rahaa elämiseen.

Ei siis ole järkeä sanoa mitään eurorajaa, milloin on huonopalkkaisessa työssä, palkka on aina liian huono jos on vähävarainen eikä raha riitä elämiseen.

Itse en ollut opiskeluja päättäessä sokea, ja osasin ajatella että hei, insinöörit tienaavat edes jonkun verran riittävästi, kävin koulun ja nyt alle vuoden työkokemuksella saan 3500. Ei, se ei ole paljon, mutta tiesin jo opiskelemaan lähdössä, että palkkakäyrä sentään nousee kokemuksen mukaan.

  Re: Miksi valitsit huonopalkkaisen alan?

Lähettäjä: ***** 
Päivämäärä:   19.4.24 13:13:29

"Kyllä mulla ja koulukavereilla ainakin vaikutti jatkokoulutus vaihtoehdoissa se, elääkö sillä. On outoa ettei tuon ikäinen osaisi ajatella mitään."

Omalla kohdallani taas ei vaikuttanut, eikä tämä tullut esiin kenenkään puheissa kun kavereiden kanssa opiskelusuunnitelmista juteltiin. Eikä mulla ainakaan kyllä olisi ollut mitään käsitystä siitä, millaisella palkalla elää, kun ei ollut mitään kokemusta siitä mitä asiat maksaa kun kaikki pitää hoitaa itse. En silti koe että "en olisi osannut ajatella itse".

Koen ainakin itse nuorena olleeni aika sinisilmäinen talousasioissa - oli luotto siihen, että kyllä töitä saa ja niistä saa riittävästi palkkaa. Tavallaan se oli hyväkin, koska sen vuoksi ylipäätään uskalsin muuttaa kauas kotoa ilman että mulla vielä vuokrasopimusta tehdessä oli mitään tietoa tulevasta opiskelupaikasta tai siitä, onko edes töitä pidemmälle kuin kesäksi. Nykyään en samoilla spekseillä enää uskaltaisi muuttaa. Koen omalla kohdallani myös, että on ollut sattumien kauppa että olen päätynyt tähän tilanteeseen jossa olen varsin hyvin palkattu, en todellakaan voi väittää että olen silloin 19-vuotiaana osannut ajatella asiat myös talouden kannalta järkevästi.

  Re: Miksi valitsit huonopalkkaisen alan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.4.24 13:14:21

"Aloittaja ei taida ymmärtää, että kaikki ei yksinkertaisesti pääse opiskelemaan sinne minne haluaa ja jonkun ne huonopalkkaisimmatkin työt on tehtävä. Mielestäni aika turha aloitus - mollata nyt niitä, ketkä tekevät töitä."

No tämä. Kaikki työ on tärkeää. Oikeampi kysymys olisi, että miten on mahdollista, että kokopäivätyöstä voi saada niin huonoa palkkaa ettei sillä elä.

Eivät kaikki voi kouluttautua lääkäreiksi, juristeiksi ja diplomi-insinööreiksi. Ei ole mahdollista koulutuspaikkojen puolesta ja jos olisi, niin kyseisissä ammattiryhmissä aika nopeasti ne palkat romahtaisivat ja työttömyys iskisi. Jos aloittaja kuuluu johonkin kovapalkkaiseen ryhmään niin olisi vaan tyytyväinen, että kaikki eivät voi tai halua valita samaa polkua, sillä se on seikka joka pitää aloittajankin palkkaa korkealla. Yksinkertainen kysynnän ja tarjonnan laki.

  Re: Miksi valitsit huonopalkkaisen alan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.4.24 13:15:18

En saa koulutustani vastaavaa hyväpalkkaista työtä, niin ei ole vaihtoehtoja. Tai voin tietysti olla työttömänä.

  Re: Miksi valitsit huonopalkkaisen alan?

Lähettäjä: Dark Jedi 
Päivämäärä:   19.4.24 13:19:53

Se on kylmä fakta että kaikista ei kertakaikkiaan ole opiskelemaan pitkälle hyvinpalkattuihin ammatteihin.

Kun itse olin peruskoulussa 80- luvulla silloin oli nyt joku haju siitä että sairaanhoitajalla on huonompi palkka kuin lääkärillä. Ja että jos opiskelet pitkälle saat parempaa palkkaa kuin parivuotisen amiskan käynyt. Vaikkapa kampaaja versus juristi mutta siinä se. Eikä minulla ollut joskus ysiluokkaisena tai edes lakkiaisten alla hajuakaan siitä mitä eläminen loppupelissä maksaa.ja minkälaisella ammatilla saisin minkäkinlaisen elintason.

  Re: Miksi valitsit huonopalkkaisen alan?

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   19.4.24 13:21:58

Siis eikai kellään nyt ole ollutkaan eurolleen käsitystä mitä elämineen tulee maksamaan, MUTTA, on käsitys siitä mistä hommista tullaan maksamaan ja mistä ei. Eikö kaikkien tavoite tulisi olla se, että on opiskelujen jälkeen rahaa elää opiskellulla ammatilla?

  Re: Miksi valitsit huonopalkkaisen alan?

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   19.4.24 13:23:07

"Miksi juuri sinä valitsit sen huonopalkkaisemman työn? Itsehän se valinta tehdään."

"Osasin ajatella että hei, insinöörit tienaavat edes jonkun verran riittävästi, kävin koulun."

Aloittaa hei, EI OLE MAHDOLLISTA, että meidän kaikkien rahkeet (mm. älykkyys) riittää johonkin insinöörin koulutukseen. Kiva, että sulla riittää. Kun elät vähän kauemmin, niin ymmärrät, että tässä ympärillä on kaikenlaisia ihmisiä ja todellakaan ei kaikista ole kaikkeen. Esim. mun yksi tuttu on siivooja ja kaikella rakkaudella, hän on tavallaan vähän yksinkertainen ja olen sata varma, että hänen kyvyt ei riittäisi kouluttautua juristiksi, lääkäriksi tmv. Mun yhdellä kaverilla on lukihäiriö, hän haki fysioterapeutiksi varmaan 6 kertaa kunnes lopulta pääsi kouluun. Ei hänkään pystyisi välttämättä opiskelemaan yhtään haastavampaan ammattiin. Musta on aika huvittavaa, että joku insinööri tulee pätemään tänne, että mikset sinä pysty kun minäkin pystyn. :D

  Re: Miksi valitsit huonopalkkaisen alan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.4.24 13:28:25

No eihän se nyt pelkkä valintakysymys ole.

Läheskään kaikki eivät pääse koulutustaan vastaavaan työhön. Monilla aloilla työhakemuksia / avoin paikka on kymmeniä tai jopa satoja.

Omat taipumuksetkin ohjaavat ammatin valintaa, onneksi. Ei jokainen sovellu juuri niille suuripalkkaisille aloille, joissa on työvoimapula.

Kaikki eivät ole niin tiedostavia juuri taloudellisissa asioissa alle parikymppisenä. Ja palkkataso saattaa tulla yllätyksenä, vaikka olisikin. Monilla aloilla palkoissa on todella suurta variaatiota.

Myös sattuma vaikuttaa paljonkin asioihin elämän eri käänteissä. Sitä ei välttämättä tule ajatelleeksi tai usko, jos on tyytyväinen osaansa. On yleisinhimillinen ajatusharha kuvitella, että omat onnistumiset ovat pääasiassa omaa ansiota ja että kaikille yhtälailla ponnisteleville kävisi yhtä hyvin.

  Re: Miksi valitsit huonopalkkaisen alan?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.4.24 13:29:05

Ajattele aloittaja, jos sun toimistossa ei kävisi siivoojaa. Tai kun lähtisit kauppaan, niin hyllyt olisi tyhjiä, koska ei ole maanviljelijöitä eikä rekkakuskeja eikä myyjiä pistämässä niitä tuotteita kaupan hyllyyn. Lähtisit kampaajalle, mutta ei sellaista olekaan kun kukaan ei enää kouluttautunut alalle. Tai lähdet aamulla töihin, muttet voikaan kun autosi on rikki, kukaan ei hinaa sitä pois eikä kukaan korjaa. Eikä lumitöitäkään ole tehty kun mitäs niitäkään tarvi tehdä kun tarvitsemme ainoastaan juristeja ja lääkäreitä ja insinöörejä.

Mielestäni kapeakatseista halveksua niitä ammatteja, joita ilman emme kuitenkaan pärjäisi.

  Re: Miksi valitsit huonopalkkaisen alan?

Lähettäjä: ***** 
Päivämäärä:   19.4.24 13:33:00

"Siis eikai kellään nyt ole ollutkaan eurolleen käsitystä mitä elämineen tulee maksamaan, MUTTA, on käsitys siitä mistä hommista tullaan maksamaan ja mistä ei. Eikö kaikkien tavoite tulisi olla se, että on opiskelujen jälkeen rahaa elää opiskellulla ammatilla?"

No jollain todella karkealla tasolla varmasti on käsitys niistä yleisimmistä, mutta mahdollisia koulutusaloja on niin valtavasti että ei mulla ainakaan vieläkään (lähes nelikymppisenä) ole mitään käsitystä kaikkien alojen palkkatasoista. Ennemmin ajatus oli se, että kouluttautumalla pääsee hyviin töihin ja ansioihin, eikä tullut pieneen mieleenkään että yliopistostakin valmistuu ihmisiä heikosti palkatuille aloille.

  Re: Miksi valitsit huonopalkkaisen alan?

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   19.4.24 13:33:53

-, Miksi haluat tahallaan ymmärtää väärin? Kysymys ei ollut siinä, pitääkö jonkun mainitsemiasi töitä tehdä. Eihän? Kysymys oli se, miksi ihmiset hakeutuu töihin, joiden palkasta valittavat. Kyse ei ollut siitä, jos haluat olla kampaaja ja olet tyytyväinen. Kyse oli siitä, jos olet hakeutunut kampaajaksi, eikä sinulla ole varaa elää heikon palkan takia.

  Re: Miksi valitsit huonopalkkaisen alan?

Lähettäjä: Twill 
Päivämäärä:   19.4.24 13:37:26

Mulla on koulutus matemaattis-luonnontieteelliseltä alalta (maisteri). Ei pienintäkään mahdollisuutta saada oman alan töitä. Niitä ei vain ole.

  Re: Miksi valitsit huonopalkkaisen alan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.4.24 13:40:17

"Itse en ollut opiskeluja päättäessä sokea, ja osasin ajatella että hei, insinöörit tienaavat edes jonkun verran riittävästi, kävin koulun ja nyt alle vuoden työkokemuksella saan 3500. Ei, se ei ole paljon, mutta tiesin jo opiskelemaan lähdössä, että palkkakäyrä sentään nousee kokemuksen mukaan."

Joo näin simppeliähän se on. Mietin muutama vuosi sitten mille alalle olisi kannattavaa uudelleenkouluttautua, insinööriopinnot kiinnostivat. Selviteltyäni asiaa totesin ettei kannata. Alalla on työttömyyttä ja nelikymppisenä naisena ei tule olemaan rekrytoijien suosikki. Osa insseistäkin on palkkakuopassa, eivätkä pääse etenemään uralla. Tuskimpa sekään on pelkkä tahto- tai lahjakkuuskysymys, saatikka oma tietoinen valinta.

  Re: Miksi valitsit huonopalkkaisen alan?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   19.4.24 13:43:49

Matalapalkka-aloilla, esim siivoojina on yllättävän paljon korkeakoulutettua väkeä. Kun niihin oman alan töihin on satoja hakijoita, tai tarjolla on pelkkää pätkätyötä.

  Re: Miksi valitsit huonopalkkaisen alan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.4.24 13:58:44

Koska en ole lahjakas oikeasti missään, en sovi ns. oikeisiin, vastuullisiin töihin.

Lisäksi olen siitä tyhmä että tykkään työstäni. Nykyään se tuntuu olevan virhe ihmisesssu ja jos etenkin tykkäät siitä matalapalkkaisesta työstäsi. "Et kai aio koko elämääsi vain siivota?" No en tiedä. Sen näkee sitten.

Lisäksi olen hyvä siinä. Harva oikeasti osaa siivota. Useimmat mopatessa lähinnä levittää sitä sotkua eivätkä ymmärrä tekniikkaa vaikka kuinka kädestä pitäen näytät. Työjärjestys on aina uusissa paikoissa mulla ilmiselvä, ei tarvitse siihen tuhlata aikaa. Siitä kiitollinen työ että työnjäljen näet heti.

Meidät huomataan yleensä silloin kun meitä ei ole. Ja huonon siivoojan huomaa kaikki, hyvää ei kukaan.

Ei ole koulutusta alalle. Saan kuitenkin huomattavasti parempaa palkkaa mitä monet koulutetut tai pitempään työssä olleet. Matala se palkka silti on. Mutta kyllä se kertoo jotain.

  Re: Miksi valitsit huonopalkkaisen alan?

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   19.4.24 14:03:28

Äly ei yksinkertaisesti riitä mihinkään parempipalkkaiseen työhön.

  Re: Miksi valitsit huonopalkkaisen alan?

Lähettäjä: Ade 
Päivämäärä:   19.4.24 14:18:23

En valinnut, sattui huono tuuri, olin liian tyhmä, olin väärässä paikassa väärään aikaan, olin liian kompleksinen, ominaisuuteni olivat vääränlaiset, yritykseni ei onnistunut... ehkä kaikkea tätä ja muutakin, mutta laiska en kuitenkaan ollut.

  Re: Miksi valitsit huonopalkkaisen alan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.4.24 14:22:54

En jaksa mitään sosiaalista näytelmää töissä, vaan mielummin puurran kädet likaisina

  Re: Miksi valitsit huonopalkkaisen alan?

Lähettäjä: ---- 
Päivämäärä:   19.4.24 15:16:11

9v koulukiusattuna, ja sitten minut vielä raiskattiin kun olin 17v. Tästä seurasi pälliviat ja se, että päädyin pitkäaikaistyöttömäksi. Sen jälkeen ainoa vaihtoehto oli valita työvoimapulasta kärsivä ala ja soluttautua työelämään harjoittelujakson kautta. Ja koska pälli ei ole vieläkään täysin kunnossa, en ihan mitä tahansa työtä voisi tehdä muutenkaan.

Ja tulevaisuus näyttää siltä, ettei ole myöskään varaa lähteä uudelleen opiskelemaan kun CV on saanut täytettä. Koska en minä tästä palkasta pysty säästämään juuri mitään, enkä usko että pystyisin opiskelemaan samalla kun käyn töissä. Joten kai sitä ollaan sitten tällä huonopalkkaisella alalla siihen asti, että kroppa sanoo sopimuksensa irti. Ei paljon muitakaan vaihtoehtoja jää. Kun tätä alaa lähdin opiskelemaan, oli ajatuksena että voisi vaikka aikuiskoulutustuella sitten aikanaan lähteä opiskelemaan jotain paremmin palkattua alaa. Eipä ole enää sitäkään mahdollisuutta.

En kyllä tutuille valita, netissä vain. Ja yhdelle työkaverille, jolla on aika samanlainen tilanne kuin minulla. Valitetaan sitten välillä yhdessä siitä kuinka ärsyttävää on jäädä jumiin köyhyysloukkuun josta ei löydy tietä ulos.

  Re: Miksi valitsit huonopalkkaisen alan?

Lähettäjä: Pullo 
Päivämäärä:   19.4.24 15:24:54

Tein kaksivuorotyötä ja nettipalkkani oli lisineen noin 2300 €/kk. Halusin kuitenkin päivätyön. Työsopimusta allekirjoittaessa en tiennyt, että tällä firmalla tuotannon määrä on tosi vaihteleva ja työpäivä kestää yleensä 6,5-7 tuntia, kun pitäisi olla 8. Mikäänhän ei pakota lähtemään töistä yhtään aiemmin, mutta minulla ei kestä järki istuskella tyhjänpanttina joka päivä viikosta toiseen ja toisaalta, onhan se kiva kun on vähän enemmän vapaa-aikaa. Nettopalkkani vaihtelee nyt välillä 1400-1700 €/kk. Tällä pärjää, mutta kyllä pidän itseäni silti pienituloisena. Säästän, että voisin joskus ostaa oman kodin, mutta hidastahan se tällä palkalla on. En toki valita somessa.

  Re: Miksi valitsit huonopalkkaisen alan?

Lähettäjä: u 
Päivämäärä:   19.4.24 15:27:20

Valitsin huonopalkkaisen alan, koska minusta lapsuus on kiinnostava ja tärkeä elämänvaihe ja koska pidän opettamisesta ja ohjaamisesta. En miettinyt alaa valitessani palkkaa itse asiassa ollenkaan. Nykyisellä koulutuksellani voisin työskennellä koulussakin, mutta viihdyn vaka-puolella.

En kylläkään valita sen paremmin tutuille kuin netissäkään, ellei nyt erikseen kysytä, olenko tyytyväinen palkkaani. Olen tyytyväinen elämääni palkasta huolimatta.

  Re: Miksi valitsit huonopalkkaisen alan?

Lähettäjä: Pullo 
Päivämäärä:   19.4.24 15:29:08

Niin juu, ja kehnosta palkasta huolimatta olen viihtynyt tässä firmassa. Työtahti, työnjohto, työkaverit, kaikki on priimaa. Minä oikeasti viihdyn ja panen sille paljon arvoa.

  Re: Miksi valitsit huonopalkkaisen alan?

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   19.4.24 15:40:42

Olen laitoshuoltaja koska pidän työstäni enkä varmaan muuta työtä edes osaisi/ haluaisi tehdä mutta en valita pienipalkkaisuudestani.

  Re: Miksi valitsit huonopalkkaisen alan?

Lähettäjä: gwg 
Päivämäärä:   19.4.24 17:22:15

Hoitamattomien mt-ongelmien vuoksi päädyin sinne missä oletin pärjääväni. Nyt kun pää alkaa olla jokseenkin kunnossa, voisi olla aika harkita kouluttautumista paremmalle alalle. Hallitus tekee kuitenkin kaikkensa ettei mulla ole siihen varaa, joten ei auta kuin yrittää selvitä tällä mitä on.

  Re: Miksi valitsit huonopalkkaisen alan?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.4.24 17:29:00

Koska mukava työ on omasta mielestäni isoa palkkaa tärkeämpi. En kestäisi mitään paperinpyörityshommaa vaikka maksettaisiin mitä.
En tosin myöskään valita (omasta) palkastani.

  Re: Miksi valitsit huonopalkkaisen alan?

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   19.4.24 19:13:48

Meillä oli ysillä vuonna 95 ehkäpä yhteiskuntaopin yhteydessä tehtävänä tehdä budjetti siihen, kun muuttaa pois kotoa. Mitä tukia saa, paljonko tienaisi viikonloppu- ja/tai iltatöillä, paljonko olisi vuokra yksiössä tai solussa, mitä muita säännöllisiä menoja olisi jne. Vastaushan oli liki täydellisesti, ettei kukaan olisi tullut toimeen ilman vanhempien apua. Tuohon aikaan taisi moni teini tietää oman perheen rahatilanteen, minkä suuruiset olivat vanhempien palkat, saivatko he jotain tukia, moni tiesi myös kavereitten perheitten tilanteen. Jos jonkin äippä sai urheiluauton 50-vuotislahjaksi, niin kaikki tiesi, missä työssä sellaiset massit oli kerätty. Tai jos niihin aikoihin joku perhe lomaili kaukomailla, niin niiden vanhempien töillä selkeesti pääsi tienaamaan.

Itellä oli lto äite ja virkamies/juristi iskä, joten todellakin tiesin ettei mikään varhaiskasvatusala kannata, mikäli aion harrastaa ratsastusta, ja haaveenanihan tietty oli oma hevonen. Vaihtoehtoisia aloja kyllä oli, ja b-suunnitelmiakin. Yläasteaikaisia haaveita olivat kuvis- tai äikänope, mutta ne haaveet jäivät haaveilutasolle opiskelupaikkakuntien vuoksi). Pakkohaussa ajauduin rak.ins.puolelle amkiin, b-suunnitelma sen jälkeen oli sitten kauppatieteet
yliopistossa (hain kerran kokeeksi, jotta näin koesysteemin ennen tosissaan hakemista - joka ei siis toteutunut lopulta). Oikeustieteet olisi kiinnostanut, mutta taas opiskelupaikkakunnat tökki. Kolmannella hakukerralla tärppäsi ykköshaaveeni eli arkkitehtuuri, vaikka tiesin, ettei alalla kylvetä rahassa siinä määrin kuin joillain DI-aloilla. Sanoin itteni irti sieltä amkista. Valitettavasti valmistuttuani olin turhan pitkään sellaisessa toimistossa, joka pitää työntekijöitään palkkakuopassa. Olisi pitänyt nähdä vaivaa paljon aikaisemmin ja nostaa kytkintä kauan sitten. Ei se palkka nyt surkea ollut, mutta liikaa arvostin hyvää työporukkaa, kivoja hommia jne., olisi pitänyt mittauttaa omaa arvoa väjän kilpailijoilla.Tuollakin työpaikassa ollessani mulla oli jo enimmillään 3 hevosta kotipihassa, vuosia.

Tämä laji kun ei ole halpa. Ei ollut kasarilla, ei ysärillä, nollarilla halpeni suhteessa muuhun elämiseen, mutta halventuminen tapahtui ehkä sitten tallinpitäjien ja palvelutuottajien selkänahasta. Kasarilla ja ysärillä omia hevosia ei todellakaan ollut "kaikilla" ja monella teinillä oli tiukkaa päästä tunneillekin, tienasivat viikonlopputalleja tekemällä tuntirahoja jne.

  Re: Miksi valitsit huonopalkkaisen alan?

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   19.4.24 19:29:36

Kun yläasteen jälkeen ammattikouluun hain niin kukaan ei puhunut palkasta mitään. Silloin oli muutenkin kaikki halvempaa, joten palkka tuntui alkuun isolta (varsinkin opintotuen jälkeen). Katsoin 10 vuoden takaisia palkkakuitteja ja keskimäärin käteen oli jäänyt ~1300€/kk. Sitä aiempia ei enää tallessa ole.

Nykyään jää reilusti enemmän palkasta käteen, mutta nyt kun miettii niin palkka oli todella huono, kun alan töihin menin.

  Re: Miksi valitsit huonopalkkaisen alan?

Lähettäjä: Poni 
Päivämäärä:   19.4.24 19:31:08

Siksi että on rikkailla mitä harrastaa. Raskasta puuhaa, mutta köyhänä velvollisuuteni on huolehtia että rikkailla riittää huveja ja hevosia jotta jaksavat verosuunnitella omaisuutensa ulkomaille ja ilkkua köyhille.

  Re: Miksi valitsit huonopalkkaisen alan?

Lähettäjä: Tuulihattu 
Päivämäärä:   19.4.24 20:32:24

Koska toinen vaihtoehto on työttömyys.

  Re: Miksi valitsit huonopalkkaisen alan?

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   19.4.24 20:50:03

En valinnut:)

  Re: Miksi valitsit huonopalkkaisen alan?

Lähettäjä: kukkeliskuu 
Päivämäärä:   19.4.24 20:55:08

Lukion jälkeen valitsin alan, joka kiinnosti (tekstiili- ja vaatetus). Palkasta kukaan ei puhunut mitään, toisaalta olin eettinen hippi joka ei kuluttanut juuri mitään.

Kävin artesaanitutkinnon ja insinööri amk:n. Opinnot oli tosi kiinnostavat, kävin vaihdossa ja olin tosi hyvä. Olin varma, että kyllä osaavalle töitä löytyy. Valmistuessani olin jo n. 25 ja elämän realiteetit alkaneet paljastua. Ei kuitenkaan löytynyt koulutusta vastaavaa työtä, ainoastaan pesulaan pääsi nälkäpalkalla.

Tein sitten arvion ”minimityöllä maksimitulokseen” ja hankkiuduin lukemaan koneinssiksi. Parissa vuodessa koulusta pihalle ja vakityöt aloitin jo opiskeluaikana. Palkka ei tässäkään pilvissä ole, mutta on työhön nähden ihan ok (vajaat 4500 + tuotantopalkkiot, tosin on kohta 20 vuotta kokemustakin).

  Re: Miksi valitsit huonopalkkaisen alan?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   19.4.24 21:46:55

Mika Kinnunen haki kuusi kertaa lääketieteelliseen ennen kuin tärppäsi
https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-

Riina Turpeinen, 24, on hakenut lääketieteelliseen 6 kertaa ja käyttänyt hakuun lähes 10 000 euroa
https://www.is.fi/menaiset/ilmiot/art-20

Eihän AP ole sellainen, joka pilkkaa näin tekeviä ihmisiä? Koska tällaisia ihmisiä pilkkaavia löytyy, käsketään luovuttamaan. He ovat valinneet, että haluavat hyväpalkkaisen alan ja hakevat sinne, kunnes tärppää.

  Re: Miksi valitsit huonopalkkaisen alan?

Lähettäjä: Koopa 
Päivämäärä:   19.4.24 23:31:51

Valitsin väärän alan, koska uskoin hyviin työnäkymiin. Sain duunarihommia ihan eri alalta ja olin pitkään varsin tyytyväinen, kunnes tuli yt:t ja puolet pistettiin pihalle.

Näinköjän musta tulee viisikymppisenä lähäriopiskelija...

  Re: Miksi valitsit huonopalkkaisen alan?

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   20.4.24 07:11:29

Vamhempani olivat pitkäaikaistyöttömiä alkoholisteja, jotka eivät voineet tukea minua taloudellisesti. Piti valita ala jolla varmasti työllistyy. Siksi sairaanhoitaja. Ei ollut varaa ottaa riskejä.

  Re: Miksi valitsit huonopalkkaisen alan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.4.24 07:32:30

Minulta tuo paikallaan istuminen ei luonnistunut koulussakaan, vaikka älyä riitti. Oli pakko valita suorittava ala. Nykyään ei riitä sitten se älykään...

  Re: Miksi valitsit huonopalkkaisen alan?

Lähettäjä: Joco 
Päivämäärä:   20.4.24 09:15:23

Silloin aikanaan kun olin tallilla töissä sain arkipäivätyöstä palkkaa alle 1400€. Miehen palkka tai mikälie armeijan aikainen tulo yms oli vähemmän. Silti elettiin ihan kivasti kun asumiseen meni kolmasosa siitä mitä nykyään menee, puhelinlaskut oli niin ikään kolmannes nykyisestä, suoratoistopalveluja ei ollut varmaan edes keksitty, ruokakaupasta pääsi halvemmalla ulos ja baarista sai drinksun 3-4€ eikä 9-12€ kuten nykyään.

Jos tekizin samoja töitä edelleen, olisivat elinkustannukset toki sellaiset mitä ne nyt on, mutta palkka olisi jäänyt laahaamaan todella pahasti.

Aloittaja kuulostaa kyllä aika ikävältä ihmiseltä, napsitaan kaikki matalapalkkatyöläiset mielikuvituksessa maailmasta pois niin voit pa niiden ystäviesi kanssa ihmetellä kun ruoka pitää kasvattaa, kerätä ja valmistaa itse, ravintoloita ja baareja ei ole, mummit ja lapset pitää hoitaa kotona, vaatteet saa ommelma itse jos osaa valmistaa kangasta kun vaatekauppoja tai valmisvaatteita yleensäkään ei ole. Eikä lakia tai järjestystä, poliiseilla on toimenkuvaan nähden todella matala palkka ja se on kutsumusammatti!

Ennemmin aloittajankin kaltaisten tylsimysten kannattaisi olla kiitollisia että joku jaksaa tehdä sitä huonosti palkattua työtä syistä riippumatta...

  Re: Miksi valitsit huonopalkkaisen alan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.4.24 09:31:29

Olen todella kiitollinen, että talousasioita opetettiin jo kotona. Sain sen verran ison kuukausirahan, että sain sillä omat laskut maksettua ja bussilipun hankittua. Tiesin siis sitä kautta jo vähän kuluja. Kun pidin välivuoden, maksoin asumisesta kotiin. Kävimme läpi, että mitä kaikki vessapaperista vakuutuksiin maksaa. Ja millaista palkkaa pienipalkkainen äitini saa. Äidilläni olisi kuitenkin ollut varaa elättää minua välivuosi. Se vaan oli periaatrkysymys, että aikuiset käyvät töissä ja maksavat elämisestään, elleivät opiskele. Opiskelin Diksi ja nyt opetan omia lapsiani käyttämään rahaa. Ja jo alle kouluikäisellä on jotain käsitystä palkoista ja siitä mitä hänelle tärkeät asiat maksaa.

  Re: Miksi valitsit huonopalkkaisen alan?

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   20.4.24 10:30:44

Koska olen tyhmä.

Olen vielä niin tyhmä että valitsen tehdä padskaduunia, jotta voin maksaa veroja. Paljon fiksumpaa olisi vaan heittäytyä tukien varaan, mutta minä idiootti teen työtä.

Miten fiksut ihmiset voi olla niin tyhmiä etteivät ymmärrä ettei kaikki oikeasti kykene opiskelemaan pitkälle? Miten se voi olla niin vaikeaa ymmärtää ettei kaikkien aivokapasiteetti vaan riitä?

Olen niin tyhmä etten tätäkään ymmärrä.

Se on niinku Paris Hiltonin t-paidassa luki: Stop being poor!

  Re: Miksi valitsit huonopalkkaisen alan?

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   20.4.24 10:31:46

Olen itse tehnyt yli 20 vuotta töitä alalla, jota perinteisesti pidetään huonopalkkaisena. Itse koen, että missään työssä ei ole palkka ollut niin kohdillaan kuin siinä työssä. Työ oli helppoa, kenen tahansa opittavissa tekemällä ja se ei koskaan seurannut kotiin. 8v kokemusvuosilla tienasi 30000€ vuodessa eli ihan kohtuullisesti enkä ikinä ajatellut etten pärjää palkalla. Palkan eteen piti tehdä n. 50/50 aamua ja iltaa ja lisäksi joka toinen viikonloppu, mutta mulle vuorotyö sopi. Varsinkin ennen lapsia.

Ja miksikö kyseistä työtä tein? Mun mielestä se yksinkertaisesti oli kivaa. Ainoastaan nykyinen työ on sellainen, jota pidän yhtä kivana. Voisin ehdottomasti palata vielä joskus vanhaan, jos nykyinen ala ei enää työllistä. Lasten myötä oli pakko siirtyä päivätyöhön, mutta ehkä vielä joskus pystyy tekemään vuorotyötä.

  Re: Miksi valitsit huonopalkkaisen alan?

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   20.4.24 11:08:18

S: mikä oli entinen työ ja mikä nykyinen?
Mistä vielä löytää työn, johon ei tarvii koulutusta ja saa 3000€/kk?

  Re: Miksi valitsit huonopalkkaisen alan?

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   23.4.24 12:13:42

Ihan siitä syystä, että ne työt/ammatit ovat itseäni kiinnostaneet.

  Re: Miksi valitsit huonopalkkaisen alan?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.4.24 12:15:02

Ei ollut varaa opiskella.

  Re: Miksi valitsit huonopalkkaisen alan?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.4.24 12:23:50

30 000 VUODESSA , ei 3000e kuussa. Toi on n. 2500e kuussa, saa vaikka sairaanhoitajana

  Re: Miksi valitsit huonopalkkaisen alan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.4.24 12:33:40

Oma ala ei silloin ollut huonopalkkainen. Nykyään palkat poljettu

  Re: Miksi valitsit huonopalkkaisen alan?

Lähettäjä: Pöö 
Päivämäärä:   23.4.24 12:48:40

Siksi, että eläimet on kivoja ja kaupoissa maitoa ja maitotuotteita sekä leipää pöydässä...

  Re: Miksi valitsit huonopalkkaisen alan?

Lähettäjä: Oldie 
Päivämäärä:   23.4.24 14:04:56

Varmaan on karu fakta, että kaikki ei todellakaan ole saaneet kotoa mitään käsitystä siitä, mitä eläminen maksaa tai muutakaan tukea ammatinvalinnassa esim. palkkakeskusteluiden myötä.

Muttta toisaalta; iltalehti ja -sanomat ovat ilmestyneet niin kauan kuin jaksan muistaa, jostain -80 luvulta ainakin. Niissä on AINA ollut lööppijuttuja millaisilla palkoilla ihmiset töitä tekee.

Ja kyllä minun vanhempani ja isovanhempani ovat lapsia aina opastaneet tai "kohteliaasti valaisseet" eri ammattien palkkatasosta ja siitä mihin niitä omia kykyä ja vahvuuksia kannattaisi suunnata. Haaveilin itsekin ratsastuskenopettajan ammatista, luojan kiitos silloin vanhempani huomauttivat, että mene toki jos haluat, mutta sillä ei kyllä omaa hevosta elätetä. Kun sitten pyrkiminen olisi ollut ajankohtaista, onneksi tajusin itsekin, että yleispätevämpi moneen sopiva tutkinto (tradenomi, merkonomi, ekonomi jne) takaa paremman leivän ja useita erilaisia työpaikka vaihtoehtoja.

  Re: Miksi valitsit huonopalkkaisen alan?

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   23.4.24 14:24:12

Hain opiskelemaan farmasiaa enkä tiennyt todellista tilannetta. Valmistuin ja kyllä harmitti. Opiskelelin sitten insinööriksi. Se kannatti.

  Re: Miksi valitsit huonopalkkaisen alan?

Lähettäjä: huoh 
Päivämäärä:   23.4.24 14:41:29

En valita kellekään vähävaraisuudesta ja alalle jäin sattumalta, mutta siinä vaiheessa kun siivoojalla työt loppuu niin ei ole varmaan muuta vaihtoehtoa kuin alkaa rasvaamaan köyttä.

  Re: Miksi valitsit huonopalkkaisen alan?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.4.24 15:03:07

"Hain opiskelemaan farmasiaa enkä tiennyt todellista tilannetta. Valmistuin ja kyllä harmitti. Opiskelelin sitten insinööriksi. Se kannatti."

No eikö siellä just liiku suuret rahat? Apteekkiakat kilvan leuhkii miten saa määrätä palkkansa ja työaikansa.

  Re: Miksi valitsit huonopalkkaisen alan?

Lähettäjä: dawhia 
Päivämäärä:   23.4.24 15:12:26

Olen korkeasti koulutettu. En kuitenkaan viihdy tiimitöissä, enkä siedä esimiehiä enkä selkään puukottavia kollegoja, joten en pärjännyt enkä viihtynyt yhtään työyhteisöissä. Vihasin pikkujouluja ja kaikkea yhteistoimintapakkoa.

Monien mutkien kautta lopulta päädyin yrittäjäksi, ja tässä hommassa viihdyn, ja olen voinut hyödyntää koulutustani. Ennen tätä jouduin tekemään palkkatöitä, osassa oli hyväkin palkka, osa oli huonopalkkaista raadantaa, mikä vahvisti ajatustani siitä, että minun kuuluu olla yrittäjä.

Nykyinen työni tuottaa riittävästi omiin tarpeisiini, ja aikaa jää kivoihin asioihin myös.

  Re: Miksi valitsit huonopalkkaisen alan?

Lähettäjä: Palkka 
Päivämäärä:   23.4.24 15:40:26

Suuret rahat liikkuu vain apteekkareilla. Normaalimpaa palkkaa saa proviisorit. Ei proviisoriksi/apteekkariksi niin vain pääse. Farmaseutin työ on apteekeissa myyjän työtä ja samaan palkkaan pääset vaatekaupan myyjänä ilman vastuuta sekä korkeakoulututkintoa.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.