Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Puoli vuotta yritystä, ei lasta :(

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   19.4.24 07:30:57

Toki on vielä normaalin ajan puitteissa yrittää. Kuitenkin väkisinkin alkaa miettimään ja ihmettelemään, että missä vika..

  Re: Puoli vuotta yritystä, ei lasta :(

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   19.4.24 08:04:36

Voit käydä yksityisellä ultrassa jos kovin huolettaa, siinä näkevät usein jos on suurempaa vikaa tiedossa. Yleensä gynet ottavat aika vakavasti, jos kerrot että et ole tullut raskaaksi ja mietit missä vika on.

Ja puolen vuoden kuluttua pääsette jo testeihin parina, jossa selvitetään laajemmin hormonitasot yms.

  Re: Puoli vuotta yritystä, ei lasta :(

Lähettäjä: Lesssii 
Päivämäärä:   19.4.24 08:11:33

Meillä meni ensimmäisen kohdalla vuosi. Toisen kohdalla 8 kk. Kolmannen joku 4 kk ja nyt viimeisimmän kohdalla joku 6 kk muistaakseni.

Puoli vuotta on lyhyt aika ja erityisesti JOS on ollut hormonaalinen ehkäisy aiemmin niin kyllähän kropalla kestää hetki palautua.

Malttia siis <3

  Re: Puoli vuotta yritystä, ei lasta :(

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   19.4.24 08:13:55

Musta tuntu, että itsellä ainakin stressi vaikutti, heti kun lopetti stressamisen, niin plussa tuli. Ootko koittanut tikuttaa ovista? Toki sekin saattaa lisätä stressiä ja tehdä suorituspaineita, mutta antaa myös viitteitä parhaasta ajankohdasta raskautua.

  Re: Puoli vuotta yritystä, ei lasta :(

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.4.24 08:29:57

Puoli vuotta on ihan normi aika, todennäköisesti ei mitään vikaa. Eikös julkiselle pääse kahden vuoden kohdalla. Yksityiselle toki vaikka heti, mutta todennäköisesti ne ultraa, sanoo kaiken näyttävän normaalilta ja kehoittaa yhtymään joka toinen päivä. Ja opastaa ovistesteissä jos haluat.

  Re: Puoli vuotta yritystä, ei lasta :(

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.4.24 09:01:04

Meillä tuli vuosi täyteen tuloksetonta yritystä. On ovulaationtikutettu ja lopulta olen mennyt ihan höpöksi ruokien suhteen vaikka siinä ei oikeasti ole mitään vikaa meillä. Ikuinen lause on tuo että "älä stressaa" vaikka siinäkin on se sama että jaetaan sitä tapaa muille, minkä uskoo itse vaikuttaneen raskautumiseen. Joku voisi siis sanoa että juo greippimehua tai stressaa niin hemmetisti, koska he ovat silloin raskautuneet. Itsehän olen kieltänyt itseltäni koko aiheesta puhumisen tai miettimisen viimeiset 4 kk, juuri tuon "älä stressaa"-ajattelun takia. No ei ole auttanut. Ja tottakai sitä miettii, onhan toive lapsesta todella suuri ja merkittävä asia.

Tänään soitan Mehiläiseen puhelun ja varailen ajan lapsettomuushoitojen suunnittelukäyntiin.

  Re: Puoli vuotta yritystä, ei lasta :(

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.4.24 09:02:29

Vuoden yrittämisen jälkeen pääsee hoitoihin julkisella, tosin jonot voivat olla pitkät alueesta riippuen. Täällä noin vuoden jonot. Siksi mennään suoraan yksityiselle.

  Re: Puoli vuotta yritystä, ei lasta :(

Lähettäjä: Poni 
Päivämäärä:   19.4.24 09:09:37

Mä tulin eka kerran raskaaksi heti. Toista odottettiinkin sitten 3,5 vuotta.

  Re: Puoli vuotta yritystä, ei lasta :(

Lähettäjä: kerp 
Päivämäärä:   19.4.24 09:11:41

Tikuta ovulaatio. Onko niitä edes? Mulla ei ollut ja löytyikin oireeton ja siksi hoitamaton keliakia. Ruokavalio kuntoon ja johan alkoi ovulaatiotkin. Sitten heti raskaana, toinen lapsi sai alkunsa myös ensimmäisestä mahdollisesta kierrosta.

Keliakia on muuten melko yleinen lapsettomuuden syy. En tiennyt. Mullakin oli melko oireeton, mitä nyt satunnaisesti hiukan nipisteli vatsaa tai joskus meni ruikulille. Kuvittelin vaan olevani herkkävatsainen.

  Re: Puoli vuotta yritystä, ei lasta :(

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.4.24 09:29:29

Tietysti asia stressaa, mutta siihenkin voi vaikuttaa itse: piilota raskaussisältö somesta hetkeksi, täytä päiväsi ulkoilulla ja ystävien tapaamisilla, tee lista mita haluaisit tehdä ennen lasta ja ala toteuttaa niitä asioita (vaikka yritättekin samaan aikaan)

Ylipaino on naisilla yksi yleisimmistä lapsettomuuden syistä.

Ja tosiaan, puoli vuotta yrittämistä ei ole vielä lapsettomuutta, vaikka se siltä tietysti tuntuukin

  Re: Puoli vuotta yritystä, ei lasta :(

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   19.4.24 09:32:43

Väärä mies.

  Re: Puoli vuotta yritystä, ei lasta :(

Lähettäjä: Kai 
Päivämäärä:   19.4.24 09:37:42

Puoli vuotta in vähän, vaikka ei siltä ehkä tunnukaan.

Meidän vauva odotutti itseään neljä vuotta, sitten paukahti tänne luomuna. Olin jo kerennyt vähän kuin unohtaa koko asian, joten oli ihana yllätys. Ja varmaan sen "unohtamisen " takia stressitasotkin laskivat riittävästi. Ja se, että valmistuin opinnoista :D Sikis melkein välittömästi, kun oli maisterin paperit kourassa. Eli vaikka näkyvää stressiä en kärsinyt opinnoista, niin ehkä siellänsit kuitenkin jotain oli, who knows.

Mutta tsemppiä, kyllä se siitä. Kärsivällisyyttä se vaatii. Mutta niin vaatii vauvakin :D

  Re: Puoli vuotta yritystä, ei lasta :(

Lähettäjä: hippu 
Päivämäärä:   19.4.24 09:40:18

Oon sitä mieltä, että jos unohtaa se lastenteon, ja harjottelee vapaasti milloin siltä tuntuu, niin sieltä se tulee ihan itsestään. Ei liikaa tekemisen makua, antaa sattuman ja luonnon hoidella.

  Re: Puoli vuotta yritystä, ei lasta :(

Lähettäjä: Kai 
Päivämäärä:   19.4.24 09:43:42

"Ylipaino on naisilla yksi yleisimmistä lapsettomuuden syistä."

Tämä tietysti. Olen itse ylipainoinen edelleen, mutta pudotin tosiaan ennen vauvan sikiämistä sen 13 kiloa, siis vahingossa, koska aloin syömään normaalisti :D Voi olla tosiaan siis, että sekin vaikutti lopulta.

  Re: Puoli vuotta yritystä, ei lasta :(

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   19.4.24 09:46:01

Panetteko varmasti tarpeeksi tai juuri ovulaation kohdalla?

Mies taitaa olla helpompi ja nopeampi tutkia. Tsekatkaa ensin hänen spermansa. 3 kk menee elämäntapamuutoksilla että sperman laatu paranee.

  Re: Puoli vuotta yritystä, ei lasta :(

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   19.4.24 09:51:59

Voi olla spermakin ihan hyvää silti olla väärä mies tai nainen.

  Re: Puoli vuotta yritystä, ei lasta :(

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   19.4.24 10:01:27

Olen 29 v ja puoliso 35 v. Molemmilla perusterveet elämäntavat, mies käytti nuuskaa mutta on senkin nyt lopettanut. Liikutaan ja syödään terveellisesti. Minun bmi on 20, eli melko hoikanpuoleinen olen.

Ferritiini oli 20 paikkeilla ja rautaa olen nyt pari kuukautta syönyt. Muuten ei ollut laajoissa verikokeissa ihmeempiä.

En ovulaatiotestejä ole tehnyt. Kierto tarkalleen 28 päivää ja ovisoireet tunnistan. Pitänee nuo testit ottaa käyttöön seuraavassa kierrossa.

Ei pitäisi olla pcos tai endometrioosia. Minulla tuli joskus kystia munasarjoihin, jotka puhkesivat kivuliaasti. Muistan gynen sanoneen, että munasarjat ovat siistit. Toki eipä niitä lastensaannin kannalta tarkasteltu, joten tuskin tuo mitään merkitsee.

Tosi raastavaa. Puoli vuotta on normaali aika, mutta onhan se nyt kuitenkin jonkin verran pitkä aika. Etenkin kun vauvakuume on ollut kova jo vuosia.

  Re: Puoli vuotta yritystä, ei lasta :(

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   19.4.24 10:13:04

LähettäjäMies

Päivämäärä19.4.24 09:51:59

Voi olla spermakin ihan hyvää silti olla väärä mies tai nainen

Ei kai kukaan tälläistä väittänytkään. On se ihme kun miehille oma kunto on niin pyhä asia.. se nyt vaan on helpoin ja nopein testata. Siksi sen mainitsin ekana.

  Re: Puoli vuotta yritystä, ei lasta :(

Lähettäjä: sonni 
Päivämäärä:   19.4.24 10:53:08

Mies vaihtoon.

  Re: Puoli vuotta yritystä, ei lasta :(

Lähettäjä: .,. 
Päivämäärä:   19.4.24 11:32:48

Puoli vuotta on kyllä vielä hyvin lyhyt aika yrittämiselle, etenkin jos ennestään on ollut joku hormonaalinen ehkäisy, mutta muutenkin.

Meillä ensimmäinen tärppäsi varsin nopeasti muutaman kuukauden yrittämisen jälkeen, mutta toisen kanssa meni sitten melkein vuosi.

  Re: Puoli vuotta yritystä, ei lasta :(

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.4.24 11:39:08

"Mies vaihtoon."

Tämä on typerintä ikinä sanoa kenellekään. Tunnen ihmisen, joka parin vuoden välein vaihtoi ukkoa kun ei tullut silloisen kanssa raskaaksi. Kuudennen kohdalla tulikin raskaaksi. Mies onkin sellainen jonka kanssa ei sen kummemmin halua jakaa elämää, kunhan sai sen lapsen. En arvosta moista toimintaa yhtään.

  Re: Puoli vuotta yritystä, ei lasta :(

Lähettäjä: mutta 
Päivämäärä:   19.4.24 11:48:59

Miehistä viis, lapsi on tärkein.

  Re: Puoli vuotta yritystä, ei lasta :(

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.4.24 11:54:02


"Ei pitäisi olla pcos tai endometrioosia. "

Minulta löytyi endometrioosi vasta synnytyksessä.

  Re: Puoli vuotta yritystä, ei lasta :(

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   19.4.24 11:54:20

"Lähettäjä: hippu
Päivämäärä: 19.4.24 09:40:18

Oon sitä mieltä, että jos unohtaa se lastenteon, ja harjottelee vapaasti milloin siltä tuntuu, niin sieltä se tulee ihan itsestään. Ei liikaa tekemisen makua, antaa sattuman ja luonnon hoidella."

Tiedätkö, ei se kaikilla vaan tule.

Ja tuo "älä stressaa" on kyllä surkein neuvo ikinä.

  Re: Puoli vuotta yritystä, ei lasta :(

Lähettäjä: Ra 
Päivämäärä:   19.4.24 12:14:13

Syö raskaus-imetys monivitamiinia jo nyt. Avainsana foolihappo

  Re: Puoli vuotta yritystä, ei lasta :(

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   19.4.24 12:36:56

Foolihappo ollut kuukausia käytössä.

Toki endoa tai pcos ei ole tutkittu, mutta minulla on kellontarkat menkat jotka ovat hyvin kivuttomat, ei tarvitse ottaa särkylääkettä tai mitään. Eikä muutenkaan kipuja tms. En siis usko, että näitä olisi.

  Re: Puoli vuotta yritystä, ei lasta :(

Lähettäjä: Pete 
Päivämäärä:   19.4.24 12:37:49

Mieti mitä voit vielä tehdä itse:

- riittävä lepo, stressin hoito
- ruokavalio kuntoon
-riittävä liikunta
-normaalipaino

Toki ei se aina näistä kiinni ole mutta asioita joita kannattaa yrittää.

  Re: Puoli vuotta yritystä, ei lasta :(

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   19.4.24 12:44:18

Yhdellä tutulla oli heikko ovulaatio ja heti kun sai siihen hormonitukea, niin tuli raskaaksi. Ei siis välttämättä tarvitse edes mitään isoja hoitoja tai edes inseminaatiota, kun syy voi olla yksinkertainen ja myös helposti hoidettavissa.

Toki näin ei kaikilla ole, mutta siksi mieluummin suosittelen lääkäriä kuin poppaskonsteja. Ja "älä stressaa" tyypit voivat painua kuuseen kommenttiensa kanssa.

  Re: Puoli vuotta yritystä, ei lasta :(

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   19.4.24 12:47:21

Ei lasten teko ole niin helppoa, mitä aina ajatellaan. Ymmärrän surusi :(

  Re: Puoli vuotta yritystä, ei lasta :(

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   19.4.24 12:49:18

Viesti lähti kesken... Jos yhtään helpottaisi, niin voithan varata ajan näin alkuun yksityiselle gynelle ja keskustella siellä asiasta.

Toivottavasti teillä pian onnistaa <3

  Re: Puoli vuotta yritystä, ei lasta :(

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.4.24 13:14:25

Minäkin kävin kerran neuvolassa juttelemassa tän vuoden aikana kun tuntui että ajauduin umpikujaan ja ympäriltä juuri tuli näitä neuvoja "älä stressaa, syö vitskuu ja foolihappoa, syö sitä ja tätä, älä syö sitä ja tätä, jumppaa, nuku..." Kaikki nuo edellä luetellut nimenomaan poppaskonstit on ollut aina ok elämässä, ei voi johtua siitä. Mutta ihmiset ympärillä eivät ymmärrä, luulivat auttavansa mutta oikeasti pahensivat tilannetta. Lopulta lopetin puhumasta pahimmille neuvojille. Ja tosiaan, kävin neuvolassa. Juteltiin yli tunti. Hän kyseli, kirjasi ylös, ei tuputtanut eikä tyrkyttänyt asioita. Otti kirjan hyllyltä ja luki sieltä oikeasti asiaa. Vastasi parhaansa mukaan kysymyksiin. Antoi mielenrauhan ja toivoa. Kannattaa käydä neuvolassa, siellä ymmärretään. Se yksikin käynti antaa paljon ja purkaa ajatuksia päästä.

  Re: Puoli vuotta yritystä, ei lasta :(

Lähettäjä: r 
Päivämäärä:   19.4.24 14:03:03

Ei tullut puolessa vuodessa, meni reilu vuosi.

  Re: Puoli vuotta yritystä, ei lasta :(

Lähettäjä: Kp 
Päivämäärä:   19.4.24 15:03:31

Vuosi yritystä, aloin tankkaamaan rautaa esim. maksaa, vihersmoothieita yms. Nappas sitten. Kannattaa käydä mittauttamassa ainakin ferritiini.

  Re: Puoli vuotta yritystä, ei lasta :(

Lähettäjä: ivar 
Päivämäärä:   19.4.24 15:35:24

Häkää pönttöön.

  Re: Puoli vuotta yritystä, ei lasta :(

Lähettäjä: j-j 
Päivämäärä:   19.4.24 15:36:43

En itse halua lapsia, mutta sanon silti, että "älä stressaa" on todella typerä neuvo.

Ihan sama kuin kroonista unettomuutta potevalle sanoisi "Laita vain pää tyynyyn niin nukahdat", masentuneelle sanoo "otat vain itseäsi niskasta kiinni", sairaalloisen ylipainoiselle sanoo "Liiku enemmän ja syö vähemmän", kroonisista kivuista potevalle sanoo "keskity muihin asioihin niin kipu unohtuu", läheisensä menettäneelle tai muusta järkyttävästä elämänmuutoksesta romahtaneelle sanoo "älä mieti ikäviä asioita, mieti kivoja asioita" jne.

Raskaaksituleminen voi olla todella vaikeaa eikä välttämättä edes löydy syytä sille, miksi ei onnistu. Muiden hyväätarkoittavat neuvot voivat yleensä vain ärsyttää, kun sanotaan, että tee sitä ja tota ja oothan kokeillu plää plää ja mitään uutta ei tule.

Siskoni yritti toista lastaan puolitoista vuotta. Jostain syystä ei vain tärpännyt millään, vaikka ensimmäinen ja kolmas lapsi tärppäsivät kerrasta.Tädilläni myös eka lapsi tuli helposti, toista yrittivät kolme vuotta, eli ei ihan toteutunut se "max 2 v ikäero". Yksi kaveripariskunta teki ekan lapsensa parikymppisenä ja toisen 16 v myöhemmin... Ei ollut helppoa heilläkään.

Joskus se vain on tuollaista, eikä varmasti auta sellaista, joka ei ole sitä ensimmäistäkään lasta saanut :/

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.