Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Passiivinen nuori

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   18.4.24 12:52:42

Lähes aikuinen kotona asuva nuori on kuin ääripää. Rauhallinen, arka, harkitseva, tasaisuutta arvostava. Viihtyy kotona pelaamassa ja netissä, ei halua harrastaa mitään eikä lähteä tapaamaan kavereita. Kavereita on, mutta niitä tapaa vain meillä kotona ja koulussa. Ei innostu heidänkään retkistään tai yökyläilyistä.
Minä pidän matkustelusta, erilaisista tapahtumista, elämyksistä ja urheilemisesta. Mutta nuorta ei saa mihinkään mukaan. Puolipakolla kerran lähti huvipuistoon, mutta ei halunnut laitteisiin. On arka monessa asiassa ja haluaa aina olla mukavuusalueella.
Tämän jälkeen en ole painostanut mihinkään, koska tilanne oli epämiellyttävä seurueelle ja eniten ehkä nuorelle: yksi halusi jäädä laukkuvahdiksi, kun muut menivät laitteisiin.

On vaikea löytää mitään yhteistä säveltä, kun perheessä muut eivät oikein osaa pelata tietokonepelejä mutta nuori ei innostu oikein muusta. Ei tänä päivänä taideta pelata lauta- tai pihapelejä. Ei tykkää olla ulkona, sillä aina on huono sää.
Masentuneelta ei vaikuta eikä sitä myönnä, vaikka sekin on käynyt mielessä. Mietin voiko noin passiivinen ihminen olla onnellinen. Kai varmaan? Itselle onni tulee kokemuksista ja saan iloa vaihtelusta, joten on vaikea nähdä että joku toinen ei. Tuntuu kuin hänen elämän menisi hukkaan, vaikka tottakai olen onnellinen ettei riehu missään kylillä ja juopottele.

  Re: Passiivinen nuori

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   18.4.24 12:56:33

Yritä ymmärtää erilaisuutta ja sitä että kaikki eivät ole kuin sinä. En minä näkisi mitään ongelmaa, jos käy koulussa ja ystäviä on vaikka ei tykkääkään luuhata ympäri kyliä.

  Re: Passiivinen nuori

Lähettäjä: lilli 
Päivämäärä:   18.4.24 13:03:32

Jotain liikuntaa olisi kyllä hyvä harrastaa, vaikka ihan yksinään jos ei halua tehdä sitä porukassa. Yksin lenkillä tms. Koska jos kunto jo nuorena on tosi huono - ja onhan se jos ei tee mitään fyysistä ikinä, niin aikuisena luvassa paljon sairauksia ja kurjaa elämää.
Muuten joku voi viettää itselleen ihan hyvää elämää vaikka olisi täysin introvertti.

  Re: Passiivinen nuori

Lähettäjä: Ally 
Päivämäärä:   18.4.24 13:17:46

"koska tilanne oli epämiellyttävä seurueelle ja eniten ehkä nuorelle: yksi halusi jäädä laukkuvahdiksi, kun muut menivät laitteisiin."

Miksi tuo on epämiellyttävää? Hyvähän se on jos joku vahtii laukkuja :)

On aika yleistä, että omissa oloissaan viihtyviä ihmisiä pidetään outoina ja tilanteista nostetaan kauhea haloo. On todella inhottavaa joutua selittelemään jatkuvasti, että kaikki on ihan hyvin, ei vain huvita lähteä ihmishulinaan. Ihmisiä on erilaisia ;)

  Re: Passiivinen nuori

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   18.4.24 14:03:33

Oletko kysynyt mikä mielestäsi on hyvä sää?

En tiedä antaisinko lapsen olla sisällä 24/7. Kuulostaa tosi huolestuttavalta kaikilta mahdollisilta kannoilta. Toki tiedän että pakottaminen on vaikeaa myös ellei mahdotonta mutta rauhassa asian suhteen en antaisi olla.

  Re: Passiivinen nuori

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.4.24 14:54:56

"Ei tänä päivänä taideta pelata lauta- tai pihapelejä."

Lautapelit on ihan räjähtäneet suosituksi harrastukseksi viimeaikoina. Aikuisille, nuorille, lapsille ja ihan taaperoille on enemmän tarjontaa kuin koskaan! Jos pelaaminen kiehtoo nuorta niin vaihtoehdoista ei kyllä jää kiinni.

Teini nyt ei ehkä jostain hipasta ja piilosesta enää innostu, mutta trampoliini taitaa olla aina suosikki.

Mitä tekemistä teillä on ulkona?

  Re: Passiivinen nuori

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   18.4.24 15:31:45

Kotoa poistuminen tulee aina vaan vaikeammaksi, jos ei ikinä lähde mihinkään. Jossain vaiheessa pitäisi pystyä opiskella ja mennä töihin. Sekin on huomattavasti epämukavampaa kuin kotona pelaaminen. Itse vanhempana rajoittaisin kyllä pelaamista ja kaikin keinoin yrittäisin kannustaa löytämään elämään jotain muuta sisältöä. Jos lasta/nuorta ei ikinä pakota tekemään mitään epämukavaa, niin vaikea aikuisuus on tulossa. Itse ehkä antaisin valita, että lähdetäänkö lääkäriin etsimään syytä passiivisuudelle vai suostuuko kokeilemaan jotain uusia asioita. Pelata saisi vaikka tunnin per päivä. Jos ei sovi, niin pelit loppuu hetkeksi kokonaan pois.

  Re: Passiivinen nuori

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   18.4.24 15:44:22

"lähdetäänkö lääkäriin etsimään syytä passiivisuudelle"

mitä vattua nyt taas? Lapsi on erilainen kuin vanhempansa ja tätä heidän nyt on vaikea ymmärtää. Muksulla on koulu ja kaverit, ei vain kiinnosta juosta ympäri kyliä. Ei tuohon mitään lääkäriä tarvitse!

  Re: Passiivinen nuori

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.4.24 15:51:17

Ht.netissä on aina aloittajassa vika, niin tässäkin.

Eihän tuo oikeasti normaalilta tai hyvältä kuulosta. Vaikka olisi perusluonteeltaan rauhallisempaa sorttia ja introverttikin, elämästä tulee oikeasti todella vaikeaa jos istuu vain sisällä pelaamassa. Ei kaikkien tarvi olla kärjistettynä sosiaalisia kyläluutia, mutta nuoren on pakko ymmärtää että elämää eletään muuallakin kuin tietokoneella.

  Re: Passiivinen nuori

Lähettäjä: Nti50 
Päivämäärä:   18.4.24 15:58:21

Miten päädytään siihen, etyä nuori/lapsi vain pelaa koneella tai plärää nettiä??? Eikö jo ihan vauvana rajoiteta?

en voi ymmärtää kun ei ole lapsia -sanotaan

  Re: Passiivinen nuori

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.4.24 15:59:44

"Vaikka olisi perusluonteeltaan rauhallisempaa sorttia ja introverttikin, elämästä tulee oikeasti todella vaikeaa jos istuu vain sisällä pelaamassa."

Jos hoitaa koulunsa ja siellä on ystäviä (kuten aloituksesta päättelin), niin miten se eroaa työelämästä? Miksi povaat elämästä tulevan vaikeaa, jos _ei_ luuhaa ulkona kavereiden kanssa, vaan viihtyy paremmin kotona hissuksiin? En mä ainakaan koe elämäni olevan mitenkään erityisen hankalaa tai vaikeaa, vaikka töiden jälkeen luuhaan mieluummin itsekseni kotona kuin "pörrään kartsalla".

Ja minä siis olen introvertti aikuinen, viihdyn tietokoneella, käyn töissä ja elätän itseni. Mua ei todellakaan olisi saanut huvipuistoissa mihinkään laitteisiin, vaan mä olisin ollut just se laukkuvahti. Enkä muuten olisi hyppinyt trampoliinillakaan, hullu ajatuskin :D

  Re: Passiivinen nuori

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   18.4.24 16:02:04

"mitä vattua nyt taas? Lapsi on erilainen kuin vanhempansa ja tätä heidän nyt on vaikea ymmärtää. Muksulla on koulu ja kaverit, ei vain kiinnosta juosta ympäri kyliä. Ei tuohon mitään lääkäriä tarvitse!"

No ei tarvitse juosta ympäri kyliä, mutta kyllä jotain muutakin tarvitsee tehdä kuin istua kotona pelaamassa. Vanhempien tehtävä on yrittää huolehtia lapsen terveydestä parhaalla mahdollisella tavalla. Se, että mahdollistaa kotona makaamisen ja täyden passivoitumisen, ei edistä kenenkään terveyttä. Jos mikään muu kuin pelaaminen ei kiinnosta, niin silloin on vikaa korvien välissä, on koukussa peleihin tai on vain laiska. Mikään näistä ei ole syy antaa lapsen maata kotona. Ei ole ihme, että nuoret syrjäytyy, kun curling vanhemmat päivittelevät vaan netissä, kun lapsi ei suostu tekemään mitään muuta kuin pelata.

  Re: Passiivinen nuori

Lähettäjä: Ally 
Päivämäärä:   18.4.24 16:03:32

Kyllähän tuo nuori kotoa poistuu useinkin jos kerta koulussa käy, ja kavereitakin on siellä.

Olen itsekin ennemmin sellainen, että sosiaaliset tilanteet väsyttävät ja menen työpäivän ja tallilla käynnin jällkeen mieluummin kotiin kuin ihmisten pariin.

  Re: Passiivinen nuori

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   18.4.24 16:05:08

"No ei tarvitse juosta ympäri kyliä, mutta kyllä jotain muutakin tarvitsee tehdä kuin istua kotona pelaamassa."

No käyhän se koulussa ja on siellä kavereita. Kotonakin niitä kavereita käy.
Minä en kyllä ymmärrä, mistä tässä nyt saadaan se passiivinen kotona makaaja, kun hoitaa koulunsa ja siellä on kavereita. Jos se lapsi ei nyt innostu huvipuistolaitteista tai trampoliinista, niin ei se vielä pilalla ole.

  Re: Passiivinen nuori

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   18.4.24 16:06:01

Miten osan mielestä ainoa vaihtoehto on istua kotona pelaamassa tai "pörrätä kartsalla". Itse näkisin, että voi mennä ihan vaikka kävelylle ulos, käydä kirjastossa, elokuvissa, kuntosalilla, jossain harrastuksessa tai ihan missä tahansa. Jos ei seura kiinnosta, niin yksinkin (tai perheen kesken) voi tehdä vaikka ja mitä. Mutta parempi varmaan antaa vaan pelata, kun pakottaa lapsi tekemään mitään epämukavaa.

  Re: Passiivinen nuori

Lähettäjä: Juulia 
Päivämäärä:   18.4.24 16:12:38

Näitä erilaisia "passiivisia" nuoria on ihan älyttömän paljon. Se, että ihminen kehittää itse itselleen sosiaalisen tilanteen pelon alkaa olla kansantauti. Jos mökkiytyy niin kohta ei tarvitse mökistä poistua kun ei enää uskalla. Elämä on netissä 24/7 sopivan kaukana, että ei tule liian lähelle.

  Re: Passiivinen nuori

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   18.4.24 16:53:30

No eihän tällä nuorella mitään sosiaalisten tilanteiden pelkoa ole kerran kavereidenkin kanssa viihtyy, eikä mökkiydy kun käy koulussa.

Olen kyllä itsekin sitä mieltä, että ulkoilua ja liikuntaa pitäisi harrastaa vähän enemmän kuin vain kouluun ja kotiin kulkemiset, ihan terveyden kannalta. Mutta siitä en tekisi ongelmaa, että nuori ei halua retkille tai rientoihin, jotkut meistä nyt vaan on kotihiiriä.

  Re: Passiivinen nuori

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   18.4.24 17:39:48

No ei ole normaalia tai toivottavaa, huolestuttavaa jos joku ei aidosti näe ongelmaa siinä että lapsella on selvä netti/peliriippuvuus.

Harrastuksia saa olla, ja saa olla introvertti, mutta etenkin nuorelle on äärimmäisen tärkeää kehittää sosiaalisia taitoja. Ja ei, ne eivät todellakaan kehity koneella istuessa ja discordissa höpötellessä vaan normaali sosiaalisuus vaatii ihan face to face -kanssakäymistä. Selvä addiktiohan tuo jos kaiket päivät nököttää koneella ja liikunnan puutekaan ole terveellistä.

Miettikää nyt, istuu ensin koulussa 8h ja sitten kotona vielä toiset 8h näyttöpäätteen edessä.. Miksei ole puututtu aikoja sitten, rajoitus esim. max 1-2h konetta päivässä niin joutuu keksimään muutakin tekemistä!
Nää on just niitä nuoria jotka lopulta syrjäytyy täysin kun ei aikuisena ole edes alkeellisia sosiaalisia taitoja eikä kykyä tehdä mitään vähääkään epämiellyttävää kun aiemminkin saanut istua kaiket päivät koneella.. Sitten ei työ maistu ja elämä menee koneella pelatessa työttömyystuen turvin. Jos menee oikein pahaksi rupeaa inceliksi ja suorittaa jonkun terroriteon kun naisia ei kiinnosta sos. taidoton syrjäytynyt.

  Re: Passiivinen nuori

Lähettäjä: Pilvi 
Päivämäärä:   18.4.24 19:00:55

Jatkuva pelaaminen ja koneella/laitteilla olo tekee passiiviseksi kenet tahansa. Peliaika vaan käyttöön reippaasti tai sitten kokonaan tauko sieltä pelaamisesta koneella pariksikin viikoksi. Kummasti alkaa ulkoilu ja muu kiinnostaa. Kannattaa myös miettiä kesäksi vaikka kesätyötä tai muuta ohjelmaa ettei jumiudu kotiin. Tiedän hyvin, että aluksi lähteminen ja porukkaan meno on vaikeaa, mutta kun näkee vaivaa innostuu kyllä jostakin. Lautapelit toki on kivoja, niille on ihan porukoitakin ja messuja joilla voi käydä vaikka koko perheellä. Meillä 16v tyttö tosi arka, helposti sulkeutuu omaan huoneeseen, kaverin kanssa ulkoilee onneksi kuitenkin ja viikonloppuisin myös kyläilevät puolin ja toisin. Jos ei olisi rajoitettu koneen käyttö istuisi siinä kaiken ajan koulun ulkopuolella.

  Re: Passiivinen nuori

Lähettäjä: liisa 
Päivämäärä:   18.4.24 19:27:01

Samaa mieltä. Pelaamista olisi pitänyt rajoittaa jo vuosia sitten kyllä. Joo, nuori suuttuu, so? Muistan mitrn mun 12 v raivostui kun vetäisin töpselin seinästä kun ei muuten lopettanut pelaamista. Mekasti siinä hetken aikaa ja lähti vihaisena pihalle pelaamaan futista parin kaverin kanssa. Takas tuli iloinen ja hyväntuulinen nuori mies.
Tarkoitus oli, että kun mä sanon että peliaikaa on max 2h päivässä, niin se on sitten sitä. Oppi kyllä kerrasta. Joku muu voi olla kovempi luu mutta kyllä ne kaikki oppii.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.