Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Laihdutus vs liikunta

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.4.24 10:58:40

Painoa pitäisi pudottaa ~15kg, ja haluan myös liikkua. Lasken ja laitan sovellukseen kaikki mitä suuhuni laitan, syön nyt n. 1800kcal/vrk. Syön ketogeenisesti, mikä on aiemmin vienyt näläntunteen aika nopeasti pois kokonaan. Ja silti, aivan huutava nälkä koko ajan! Salilla käyn 2x/viikko, sen lisäksi yhdesti ryhmäliikunnassa. Tuntuu että laihduttamisen kannalta pitäisi liikkuminen jättää pois, mutta harmittaisi kovasti, kun olen löytänyt innon salillakäyntiin.

Onko muita asian kanssa painineita? Löytyikö ratkaisua?

  Re: Laihdutus vs liikunta

Lähettäjä: Kl 
Päivämäärä:   17.4.24 11:04:49

Laihtuminen on ollut todella hidasta kun haluaa liikkua samalla. Käyn 2x viikossa voimistelemassa, 2x viikossa salilla. Lisäksi ratsastan noin 6-8h viikossa ja lenkkeilen koiran kanssa. Työkin on melko liikkuvaa. Sanomattakin selvää että energiaa tarvitsee, 1800 kalorilla päivässä ei vain jaksa. Syön tällä hetkellä 2000-2200 kaloria päivässä ja tiputan tällä noin 2kg/kk. Aikaisemmin yritin sitkuttaa 1700-1800 kalorilla, mutta loppui puhti niin että jäi salit, voikat, lenkit ja ratsastukset todella vähälle. Toki laihtuminen oli nopeampaa. Päätin kuitenkin että haluan nauttia elämästäni vaikka olen ylipainoinen ja päätavoitteeni on kroppa jolla voi tehdä asioita, ei sellainen joka näyttää hyvältä.

  Re: Laihdutus vs liikunta

Lähettäjä: iiii 
Päivämäärä:   17.4.24 11:45:40

Paljonko juot vettä? Siis ei mehua, teetä, kahvia, pepsimaxia tai piimää vaan vettä.

Minulla on ihan hirveä näläntunne koko ajan, ruokavaliosta riippumatta, jos en juo tarpeeksi vettä. Voisin syödä loputtomiin ja nälkä ei vain lähde enkä tule kylläiseksi, jos en juo vettä. Ja kun juon vettä, niin tulen kylläiseksi ja rämähtää ähky päälle, jos olen syönyt paljon. Siksi juon vettä aina ennen ruokailua, ettei syödessä ole jano, ja tulen kylläiseksi. Ja aina kun tulee nälkä, niin ensin juon vettä, jos se tunne onkin jano eikä nälkä.

  Re: Laihdutus vs liikunta

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.4.24 12:30:21

Juon kyllä reilusti vettä. Juon 2-3 sodastream pullollista päivässä, eli vajaat 2-3 litraa, lisäksi salipäivinä vielä ylimääräistä. Siihen lisäksi kuppi kahvia ja mahdollisesti tölkki pepsi maxia (josta kyllä yritän vieroittautua). Lisäksi minä en allekirjoita väitettä "vatsa ei tunnista mistä se täyttyy". Omani valitettavasti tunnistaa :'). Ja huomautuksena vettä ei kannata juoda ennen ruokaa tai ruuan kanssa suuria määriä, sillä se lainentaa vatsahappoja ja voi aiheuttaa vatsaongelmia.

Kl: liikut melko paljon minuun verrattuna. Minulla ei ole aikaa tai mahdollisuuksia liikkua tämän enempää, mutta vedänkin salitreenit niin raskaina että välissä on parempikin huilia.

  Re: Laihdutus vs liikunta

Lähettäjä: iiii 
Päivämäärä:   17.4.24 12:52:29

"Ja huomautuksena vettä ei kannata juoda ennen ruokaa tai ruuan kanssa suuria määriä, sillä se lainentaa vatsahappoja ja voi aiheuttaa vatsaongelmia."

En minä sanonut, että vettä pitää juoda paljon syödessä tai juuri kun on ruokalautanen nokan edessä. Vaan ennen kuin alkaa syödä, että vesi ehtii mennä mahalaukusta eteenpäin. Aivoilla kestää n. 20 minuuttia tajuta että ihminen syö, joten ajattelen tuon saman pätevän myös juomiseen ja janon aiheuttamaan nälätunteeseen.

Yleensä en syödessä juo vettä tai mitään muutakaan, vain lasillisen vettä ruuan päälle, ja senkin vain huuhdellakseni suuni, en juodakseni janoon.

"Ja kun juon vettä, niin tulen kylläiseksi ja rämähtää ähky päälle, jos olen syönyt paljon."

Tuolla lauseella tarkoitin aikaa, kun en vielä tajunnut sen kestonälän olevan jano. Ihmettelin aina, miksi mikään ruokamäärä ei riitä. Mutta kun ruuan päälle join sen lasillisen vettä huuhdellakseni suuni, niin tulikin kauhea ähky. Kun en minä syödessä juo. Tuollaista minulla oli joskus lukioiässä, eli 20 vuotta sitten.

  Re: Laihdutus vs liikunta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.4.24 13:02:40

Liikunnalla on niin monia positiivisia vaikutuksia niin mielenterveyteen kuin koko kropan kunnon ylläpitämiseen, etten jättäisi sitä mistään hinnasta pois. Jos jäät kotiin istumaan ja "laihduttamaan", niin sillä on enemmän negatiivisia vaikutuksia elämääsi.

  Re: Laihdutus vs liikunta

Lähettäjä: 484 
Päivämäärä:   17.4.24 13:25:31

Laihduttajat menettävät lähes poikkeuksetta lihasmassaa, elleivät sitten treenaa lihaksia todella kovasti.

Ei siis missään nimessä kannata jättää liikuntaa pois vaan päinvastoin, lisätä sitä ja treenata lihaksia niin energiankulutus pysyy hyvänä ja lopputuloksena ei ole lihakseton plötkö.

Liikuntaa harrastanut plötkö on aina parempi.

Minä siis kuulun niihin, joilla lihakset eivät välttämättä kasva vaikka voima lisääntyisi ja kunto paranisi. Mutta kyllä lihaksiin silti jotain muotoa tulee ja kroppa ryhdistyy kokonaisuudessaan niin, että näytän miljoona kertaa paremmalta.

  Re: Laihdutus vs liikunta

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.4.24 13:47:06

Oman liikkumiseni tai edes laihduttamisen pointti ei ole ulkonäössä, vaan terveydessä ja omassa olossa. Toki se on plussaa, että näyttää miellyttävämmältä ja ryhdikkäämmältä, mutta en tavoittele esimerkiksi mitään näkyviä lihaksia.

  Re: Laihdutus vs liikunta

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.4.24 15:24:21

Ja esimerkiksi tämän päivän tilanne. Eilen kävin salilla melko kevyesti ja lapsen kanssa uimassa. Lapsen kanssa uiminen on siis lastenaltaassa pyörimistä, leikkimistä ja vahtimista ettei lapsi huku = kovin kevyttä. Kaloreita piti syödä 2200, kun en illalla vaan pystynyt menemään nukkumaan nälän vuoksi.

Tänään olen syönyt jo 1200 kcal edestä, enkä ole edes liikkunut. Söin viimeksi 2h sitten, ja huutava nälkä taas. Juonut olen 2 litraa.

  Re: Laihdutus vs liikunta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.4.24 15:29:20

Ennen puoltapäivää kannattaakin syödä väh puolet päivän kaloreista.

  Re: Laihdutus vs liikunta

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.4.24 15:33:03

Jos minulla on nyt(kin) huutava nälkä, tilanneko on optimaalinen? Tällä nälän tunteella tulen todnäk syömään jälleen yli 2000kcal olemalla nälkäinen suurimman osan päivästä, vaikka en liiku tänään ihmeemmin.

  Re: Laihdutus vs liikunta

Lähettäjä: ww 
Päivämäärä:   17.4.24 17:13:59

Miten niin kaloreita on pakko syödä yli 2000 kun on nälkä?

Kun itse ketoilin, niin ei tarvinnut kyllä nälässä olla ja kcaloreita kertyi vuorokaudessa n. 1500. Mitä sinä oikein syöt ja kuinka paljon jos olet nälissäsi ja on pakko syödä hirveä määrä kaloreita?

  Re: Laihdutus vs liikunta

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.4.24 18:03:46

Tänään: aamulla kahvi kuohukermalla, raejuustopannari mascarponevaahdolla.
Lounaaksi itse tehtyjä kanapuikkoja, wokkivihanneksia ja itsetehtyä currymajoa.
Välipalana kreikkalaista jogurttia, pari hillaa.
Päivällisenä noita kanapuikkoja, currymajoa, salaattia ja pari miniluumutomaattia.

Makrot tähän mennessä hh 21g, prot 86g, rasvaa 110g. Ja olo sellainen että voisin syödä hevosen. Todnäk syön illalla vielä jotain, en tiedä vielä mitä.

  Re: Laihdutus vs liikunta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.4.24 19:46:40

Majoa, mascarponea, kuohukermaa ja kanapuikkoja (jotka voivat olla joko todella terveellisiä, tai sitten ei) ja ihmettelet, miksi noilla kaloreilla on nälkä? Trollaatko?

  Re: Laihdutus vs liikunta

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.4.24 20:03:57

Kanapuikot ovat kyllä terveellisiä tällä ohjeella tehtynä. Mikä mainitsemissasi jutuissa tekee sen etteivät ne pitäisi nälkää loitolla?

  Re: Laihdutus vs liikunta

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.4.24 21:42:53

Hopsan

  Re: Laihdutus vs liikunta

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   18.4.24 07:20:13

Ja vielä.

  Re: Laihdutus vs liikunta

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   18.4.24 07:33:07

Onko joku syy, miksi välttelet hiilareita? Usein paljon liikkuva vaan tarvitsee myös hiilareita, muuten loppuu puhti? Ja helpommin saa mahaa täyteenkin.
Itsellä myös hidas laihdutus käynnissä paljon urheillen, mutta ravintoainejakauma aika erilainen, hiilareita tavoite syödä lähes puolet energiansaannista, rasvaa reilu neljännes ja proteiinia loput (proteiinia 2g/painokilo koska treenaan salilla tavoitteellisesti). Aika paljolta kuulostaa saamasi rasvamäärä?
Mutta eri ihmisille tietysti toimii eri asiat, ja riippuu miten treenaa.
Itsellä treeniohjelmassa 3xsali, n.3-4xratsastus ja 1-2 kevyttä lenkkiä (kävely tai kävely-hölkkä) viikossa. Kalorien saanti n. 2000-2100/vrk ja laskennallinen kulutus n. 2300, eli eihän tällä nopeasti laihdu.

  Re: Laihdutus vs liikunta

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   18.4.24 07:50:10

Ihan vaan siksi, että vhh ruokavaliona toimii minulla. Hiilareita syömällä syön aivan liikaa, verensokeri heittelee ja on jatkuva sokerinhimo. Aiemmin ketolla näläntunne on kadonnut viikossa, ihon epäpuhtaudet kadonneet, on riittänyt 2x/vrk syönti ja mieliteot kadonneet.

Jos ei ole mitään tietoa ketosta niin tähän on aika turha kommentoida mitään, kun tarkoituksena tosiaan on syödä sitä rasvaa eikä karttaa sitä. Ja sen kuuluusi pitää nälkää, mutta nyt jokin on oudosti kun niin ei ole käynyt. Lähinnä ehkä urheilevien ketoilijoiden kokemuksia kaipaan.
Ravintoainejakauma on suunnilleen kuten kuuluu, eli 5% hiilareita, protskua 1,5-2g/tavoitepainokilo, loput rasvaa. Proteiinia ja rasvaa menee vaan enemmän kuin kuuluisi, ja kalorit paukkuu yli.

  Re: Laihdutus vs liikunta

Lähettäjä: Klo 
Päivämäärä:   18.4.24 07:56:51

Oot nyt käsittänyt ketoilun väärin. Siinä ei lasketa kaloreita. On määrällisesti todella vähän jos syö noita rasvaisia ruokia (maho, mascarpone).
Ei oo ihme että on nälkä. Jos haluat laskea kaloreita, vaihda nuo proteiiniin, saat enemmän syömistä.
Jos haluat ketoilla, syö noita mainitsemiasi ruokia niin paljon että nälkä lähtee.

  Re: Laihdutus vs liikunta

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   18.4.24 08:27:27

Aivan sama ketoileeko vai ei, ei oo ihme että on nölkä jos syö määrällisesti(!) noin vähän. Voit syödä enemmän, mutta ravintoharvempia aineksia . Ihan oikeasti ihmetyttää itseänikin, miten vähillä tiedoilla laihdutetaan, jos sitä yritetään tehdä kuohukermalla ja mascarponella..

  Re: Laihdutus vs liikunta

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   18.4.24 08:28:36

Et voi samanaikaisesti ketoilla ja pitää kaloreita isolla vajeella.

Minä laihdutan hyvää tahtia, liikun koirien kanssa ja teen lihasjuttuja kotona, kulutan n2200-2300kcal/vrk. Syön 1400-1500kcal/vrk. Mutta jakauman koitan pitää 33%, 33% ja 33%. Tällä lailla on lähtenyt hyvin rasvaa mutta vain hieman menetettyä lihasrasvaa. (8kg; 7,4kg rasvaa, 600g lihasta).

  Re: Laihdutus vs liikunta

Lähettäjä: d 
Päivämäärä:   18.4.24 08:33:57

En ole käsittänyt ketoilua väärin. KetoillessaKIN makroilla, ja sen myötä myös kaloreilla on merkitystä. Joskus olen mättänyt sitä rasvaa huoletta varmaan 2x tarpeen, mutta kappas kun paino ei ole laskenut.
Ei kalorien merkitys katoa mihinkään, vaikka ketoilisi. Kaikki niitä eivät laske, mutta minä lasken. Esimerkkinä nyt nopeasti laskurilla laskettuna suositellaan 91g proteiinia, 21g hiilareita, 83g rasvaa. Ja tämä tekee vain n. 1200kcal. Toinen ehdotus on 104g proteiinia, 20g hiilareita, 97g rasvaa. Ja tämä on urheilun huomioiva laskuri, kalorit vajaa 1600kcal/päivä.

  Re: Laihdutus vs liikunta

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   18.4.24 08:35:54

Nimimerkki näköjään muuttui kun vaihdoin koneelle. Mutta tosiaan, jos ei ole kokemusta ketoilusta, on aika turha kommentoida. Sama kun yksi puhuisi olosuhteista kuussa ja toinen maassa.

  Re: Laihdutus vs liikunta

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   18.4.24 09:28:34

Mikset voi liikkua kuin 3 päivänä viikossa? Lapsikin on, eikö se ulkoile? Menette yhdessä lenkille sinä juosten ja lapsi pyörällä/potkulaudalla tai jumppaat pihalla, kun kersa leikkii hiekkalaatikolla. Sisälläkin voi jumpata eikä lasta tarvi tuijottaa 24/7. Kyllähän sitä liikuntaa päivään saa, jos oikeasti haluaa.

  Re: Laihdutus vs liikunta

Lähettäjä: u8+ 
Päivämäärä:   18.4.24 09:47:28

Mä en laske mitään. Välttelen toki vehnää, valmisruokia, maitotuotteita ja ylenmääräistä sokeria. Kuuden tunnin aikana syön mitä haluan ja lopun paastoan vedellä. Vesi sammuttaa mulla näläntunteen, vähän olen ärtynyt mutta tunnen että paasto tervehdyttää kehoa, joten olen kärvistellyt. Se myös selkeyttää kehon omaa viestitystä, tuo kevyen olon ja parantaa mielentilaa siten että ruoka maistuu todella hyvältä kun sitä saa, arvostan sitä todella kun aamupalan saan eteen.

Kuuntelen mitä keho haluaa, onko se energinen vai haluaisiko hiilareita ja levätä, sitten syön muutamana päivänä myös herkkuja jos siltä tuntuu. Aloittelen juoksupätkiä nyt. Tähän saakka kävellyt talvella satunnaisesti 5 km kerrallaan.
Kaksi senttiä kuukaudessa lähtee vyötäröltä.

  Re: Laihdutus vs liikunta

Lähettäjä: ohhoh 
Päivämäärä:   18.4.24 10:33:18

Jos laihtumisen tarkoituksena on se että kilot myös pysyy poissa, on ENSIARVOISEN tärkeää että dieetin aikana syöt. Mitä enemmän voit dietin aikana syödä niin sen parempi.
Suosittelisin ottamaan ruokavalion jostain ja noudattamaan sitä. Jätä majot ja mascarponet kauppaan ja syödä jotain ihan oikeaa ruokaa. Ei vatsalaukku tunnista kaloreita vaikka sinne mättäis paketillisen voita. Tarvitaan täytettä! kun ruola on oikeaa, hurahtaa myös aineenvaihdunta käyntiin.

Liikun paljon, 3 salitreeniä viikossa, kävelen/hölkkään 6xvko 7-10 km ja 3x vko ratsastus päälle.
1800-200 kaloria nyt dieetillä ja ruokaa on niin paljon etten meinaa saada kaikkea syötyä. Jos liikut, pitää saada proteiinia (väh 120g/päivä jotta lihas pysyy/kasvaa) ja tietenkin hh

Kun ruoka on oikeaa, ei tee mieli makeaa. Itselläni loppui alkoholin ja sokerin nälkä kuin seinään.

  Re: Laihdutus vs liikunta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.4.24 10:45:20

Kokeile pätkäpaastoa. Näläntunteeseen ei kukaan kuole ja se menee pois kun vaan riittävän kauan odottaa.

  Re: Laihdutus vs liikunta

Lähettäjä: Rooibos 
Päivämäärä:   18.4.24 13:49:54

Ihan vaan siksi, että vhh ruokavaliona toimii minulla.

^ no eihän se toimi, jos koko ajan on nälkä.

  Re: Laihdutus vs liikunta

Lähettäjä: Alli 
Päivämäärä:   18.4.24 13:56:37

"LähettäjäRooibos

Päivämäärä18.4.24 13:49:54

Ihan vaan siksi, että vhh ruokavaliona toimii minulla.

^ no eihän se toimi, jos koko ajan on nälkä."

Tämä. Eivätkä hiilarit ole kaikki samanlaisia. Niitä saa pullasta tai sitten suuremmasta määrästä kasviksia, perunaa, täysjyvää yms. Nehän sitä vatsaa täyttävät ja pitävät olon kylläisenä pidempään, kun ruoka sisältää myös kuituja.

  Re: Laihdutus vs liikunta

Lähettäjä: Höh 
Päivämäärä:   18.4.24 14:00:17

Toi sun dieetti ei ole dieetti vaan normaali ruokavalio liikkuvalle ihmiselle.

  Re: Laihdutus vs liikunta

Lähettäjä: Afff 
Päivämäärä:   18.4.24 15:32:21

Jos syöt lähes pelkkää rasvaa niin ei ihme että kaloreita kertyy ja nälättää.

Lisää päivään vähintään puoli kiloa kasviksia nykymäärää enemmän. Älä hotki vaan pureskele kunnolla niin ruuansulatus toimii paremmin eikä aina ole nälkä.

  Re: Laihdutus vs liikunta

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   18.4.24 17:17:27

Annetaanpa olla, kun keto on näemmä vieras käsite suurimmalle osalle vastaamaan tunkeville :'D

  Re: Laihdutus vs liikunta

Lähettäjä: Rooibos 
Päivämäärä:   18.4.24 20:09:53

Kysymys aloittavalle: aiotko ketoilla koko loppuikäsi? Jos aiot, niin olet oikealla tiellä. Jos taas ketoilu on sinulle lähinnä dieetti, niin metsään menee. Siinä tapauksessa olisi järkevämpää opetella alusta lähtien syömään niitä hiilareita järkevästi.

  Re: Laihdutus vs liikunta

Lähettäjä: Afff 
Päivämäärä:   18.4.24 21:06:08

Minä olen itse ketoillut sen verran paljon, että tiedän, ettei se ole pelkkää rasvaa, rasvaa ja rasvaa. Ja jos nykyiset rasvaa ja mascarponea -ruuat jättävät nälkäiseksi, niin pakkohan sinun on syödä mahan täytteeksi vähähiilarisia kasviksia. Varsinkin, jos uliset siitä, että olet niin nälkäinen että pakko syödä liikaa kaloreita etkä sitten onnistu laihtumaan.

Ketoillessa ei kuulu olla nälkä.

Kyllä se on aloittaja itse joka ei ketoilusta mitään ymmärrä ;)

  Re: Laihdutus vs liikunta

Lähettäjä: Piki 
Päivämäärä:   18.4.24 21:11:49

Jollakin sun painosi on noussut, eli olet vetänyt vatsalaukkusi täyteen ja kyllähän se kasvaa kun sitä venyttää. Menee varmaan joku tovi kunnes kutistuu ” normaaliksi”. No mielestäni ketoilu on ääliöiden hommaa muutoinkin. Täyttäisin kurnivan vatsan porkkanoilla, parsakaalilla, salaateilla. Mutta te ketoilijat haluatte vetää dietilläkin kermavaahtoa, rasvoja , majoneesia, Mascarpone juustoa. Pysyvää painonhallinta ei voi rakentua tuollaiseen ruokavalioon.

  Re: Laihdutus vs liikunta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.4.24 21:43:41

"aiotko ketoilla koko loppuikäsi? Jos aiot, niin olet oikealla tiellä. Jos taas ketoilu on sinulle lähinnä dieetti, niin metsään menee."

Ketoilu nimenomaan on DIEETTI. Se ei ole monellekaan oikea valinta loppuelämän ruokavalioksi, vaikka laihdutuksessa se auttaakin.

  Re: Laihdutus vs liikunta

Lähettäjä30 kg 
Päivämäärä:   19.4.24 01:56:50

Olen laihduttanut aika paljon ja en laskenut kaloreita. Toki tiedän suunnilleen, paljonko ihmisen kuuluu syödä.
Mulle tuli heti mieleen, saatko sä tarpeeksi hiilareita ja kuituja? Hyvää proteiinia ja rasvaa?
Kuitu ja hiilari auttaa jakamaan. Liian moni unohtaa sen. Jos ei syö kunnolla, ei jaksa liikkua. Jos et liiku, aineenvaihdunta menee tukkoon.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.