Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Samk, kokemuksia?

Lähettäjä: haku 
Päivämäärä:   16.4.24 17:51:50

Pääsin opiskelemaan liiketaloutta sinne, kannattaako ottaa paikka vastaan vai hakea jonnekkin muualle kun oli tarkoitus tässä keväällä vielä hakea.. Millaista opetuksen taso mahtaa olla?

  Re: Samk, kokemuksia?

Lähettäjä: wetehinen 
Päivämäärä:   16.4.24 17:53:55

Olen tehnyt avoimen kautta pari kurssia ja tykkäsin.

  Re: Samk, kokemuksia?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.4.24 18:00:22

Kevään haut päättyivät jo

  Re: Samk, kokemuksia?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   16.4.24 18:03:25

Kevään haku oli jo, nyt on vielä valintakurssi/valintakokeet?

  Re: Samk, kokemuksia?

Lähettäjä: Ap 
Päivämäärä:   16.4.24 18:20:23

Joo, ja pysytään aiheessa. :) jos jollain olisi kokemuksia niin kyseisestä koulusta vielä lisää niin olisi mielenkiintoista kuulla.

  Re: Samk, kokemuksia?

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   16.4.24 18:22:01

Muista, että menetät ensikertalaisuutesi jos otat paikan vastaan.

  Re: Samk, kokemuksia?

Lähettäjä: Ap 
Päivämäärä:   16.4.24 21:19:48

Up

  Re: Samk, kokemuksia?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.4.24 21:27:58

Perehtyisin ehkä siihen mikä on SAMK ranking suomen tasolla ja toiseksi siihen että saatko tradenomin tutkinnolla töitä. Täälläkin useampi ihminen jatkuvasti valittaa ettei löydy tradenomeille edes harkka paikkaa suomesta. Joku international business voisi olla järkevämpi vaihtoehto jos enkku sujuu mutta haku on tammikuussa.

  Re: Samk, kokemuksia?

Lähettäjä: Mieie 
Päivämäärä:   16.4.24 21:51:30

Työkaveri oli tykännyt ja muutkin tutut. Toki kaikki inssejä. Ilmeisesti taso on huomattavasti parempi kuin TurkuAMKissa, mutta siihen ei paljon vaadita. Työkaveri varsinkin kehui sitä miten hyvää tukea sai ja pystyi sopeuttaa opintojaan.

  Re: Samk, kokemuksia?

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   16.4.24 21:55:03

Opiskelin Samkissa liiketaloutta 2016-2019 eikä ollut mitään valittamista missään

  Re: Samk, kokemuksia?

Lähettäjä: haku 
Päivämäärä:   16.4.24 21:58:30

mulla oli tarkoitus hakea xamkiin vielä, kumpikohan näistä olisi parempi?

kiitos kun jaatte kokemuksianne. :)

''Perehtyisin ehkä siihen mikä on SAMK ranking suomen tasolla ja toiseksi siihen että saatko tradenomin tutkinnolla töitä. Täälläkin useampi ihminen jatkuvasti valittaa ettei löydy tradenomeille edes harkka paikkaa suomesta. Joku international business voisi olla järkevämpi vaihtoehto jos enkku sujuu mutta haku on tammikuussa.''

Voihan sitä lähteä ulkomaille liiketalouden koulutuksessakin, se voisi itseä kiinnostaa. Ainakin Samkilla näyttää tämäkin mahdollisuus olevan. Mulla on vaan itsellä vahvasti se linja jo tiedossa jolle haluaisin suuntautua enkä oikein muuta haluaisi lähteä opiskelemaan..

  Re: Samk, kokemuksia?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   16.4.24 23:58:01

Miksi ei kauppakorkeaan?

  Re: Samk, kokemuksia?

Lähettäjä: haku 
Päivämäärä:   17.4.24 00:43:39

kauppis olisi varmasti enemmän mun juttu..mutta ne hakuajat menivät jo. Olen miettinyt että jos saisin amk opinnot nopeammin purkkiin hyvin arvosanoin ja hakisin sitten maisteriopintoihin?

  Re: Samk, kokemuksia?

Lähettäjä: haku 
Päivämäärä:   18.4.24 17:58:54

nostelen vielä.

  Re: Samk, kokemuksia?

Lähettäjä: Insinööri 
Päivämäärä:   18.4.24 20:07:21

Moi!

Olen opiskellut Samkissa tuotantotalouden insinööriksi vuosina 2015-2019. Ei valittamista.

Sen jälkeen opiskelin Tampereen ammattikorkeakoulussa toisen inssitutkinnon 2020-2024. En huomannut mitään isoa eroa opetuksen tasossa, vaikka Tamkia kehutaan Suomen parhaana!

Koen Samkissa olevan laadukas opetus, ja ehkä paremmin homma hallinnassa tai jopa laadukkaampaa, kun opiskelijoita ei ole niin paljon! Toki Samkiin taitaa olla helpompi päästä, koska isot kaupungit vetävät enemmän opiskelijoita puoleensa. Pori ja Rauma on kuitenkin ihan kivoja paikkoja, mutta opiskelijat eivät kaikki halua muuttaa "pikkupaikkakunnalle".

Eli älä ainakaan jätä valitsematta juuri sen Samkin takia. Myös työpaikkoja täällä päin on hyvin, kun myös teollisuutta on paljon.

  Re: Samk, kokemuksia?

Lähettäjä: haku 
Päivämäärä:   18.4.24 21:05:28

Kiitos! Taidan ottaa paikan vastaan. Vielä kuitenkin hieman epäröin Xamkin ja Samkin välillä...

  Re: Samk, kokemuksia?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   18.4.24 21:52:25

Ja siis totta helvetissä Porissa on laadukkaampaa asua ja opiskella kuin jossain Kouvolassa.

  Re: Samk, kokemuksia?

Lähettäjä: haku 
Päivämäärä:   18.4.24 22:57:49

Minähän en näistä oikein tiedä kun asun syrjäseudulla itäisessä Suomessa. :D tänne en halunnut jäädä korkeakouluun opiskelemaan kun mietin ihan työllistymisen ja koulutuksen laadun kannalta että parempi lähteä muualle.

  Re: Samk, kokemuksia?

Lähettäjä: Z 
Päivämäärä:   19.4.24 03:43:11

Olen opiskellut liiketaloutta Samkissa, sekä Tradenomin että Yamk:n.
Tyytäinen olen ollut ja töitä minulla on ollut aina.
Aloittajalle vaan tiedoksi että Yamk vastaa maisteritason opintoja.

  Re: Samk, kokemuksia?

Lähettäjä: wetehinen 
Päivämäärä:   19.4.24 06:21:27

Siis jos olet hakenut yhteishaussa et voi enää valita mitään, vaan on otettava se ensimmäiseksi laittamasi paikka johon pääset vastaan.

  Re: Samk, kokemuksia?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   19.4.24 14:55:21

Z:

No eikä vastaa. Ei oikeasti. Korkeintaan kanditasoa

T. Ktm

  Re: Samk, kokemuksia?

Lähettäjä: € 
Päivämäärä:   19.4.24 16:21:21

Oon opiskellu "ihmisaloja" sekä Hyvinkäällä laureassa että Porissa samkissa ja kyllä Pori niistä parempi oli. Tosin kumpaakaan alaa en saanut valmiiks mutta se ei johtunu kouluista:D

  Re: Samk, kokemuksia?

Lähettäjä: Z 
Päivämäärä:   19.4.24 16:48:39

Ktm
Yamk rinnastetaan maisteritutkintoon esim. jos haet työpaikkaa.
Ylempi korkeakoulututkinto ammatilliselle puolelle.
Sisältöihin en ota kantaa.

  Re: Samk, kokemuksia?

Lähettäjä: haku 
Päivämäärä:   19.4.24 16:58:51

Kiitos teille, alkaa nyt varmistua ht.netinkin avulla se että kannattais sinne Poriin lähteä Kouvolan sijaan.

Ja maisterin tutkinto nimenomaan yliopistossa kiinnostaa niin olisi sitten ainakin monipuolisesti koulutusta.

  Re: Samk, kokemuksia?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   19.4.24 18:06:31

Liiketaloudesta en tiedä, mutta hoitotyöstä ei mitään hyvää sanottavaa

  Re: Samk, kokemuksia?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   19.4.24 18:07:33

Joo, rinnastetaan varmasti jos rekrytoijatkin on yamk eikä yliopistopohjalta :D

Muutoin... noh..

  Re: Samk, kokemuksia?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.4.24 23:07:09

Yamk ja yliopisto ei todellakaan ole sama asia. Yliopisto on ainut akateeminen koulu suomessa. AMK ei ole akateemista nähnytkään.

Jos aloittaja haluaa maisteriin niin kannattaa varautua että AMKssa tehdään ryhmätöitä luultavasti älyttömät määrät ja ne vaikuttavat paljon arvosanoihin.

Kannattaa nyt jo katsoa millaisella keskiarvolla maisteriin on asiaa ja mitä muuta se vaatii.

Oma keskiarvo oli yli 4 kun hain AMK inssi papereilla opiskelemaan DItä. Opiskelu paikkoja oli alle 20 ja hakijoita noin 200.

  Re: Samk, kokemuksia?

Lähettäjä: haku 
Päivämäärä:   19.4.24 23:19:44

Tätä myös mietin että tehdäänkö samkissa paljon ryhmätöitä? Xamkista olen kuullut sen että on mahdollista tehdä itsenäisesti eikä ryhmätöihin niin paljon ”pakoteta”.

  Re: Samk, kokemuksia?

Lähettäjä: Aaa 
Päivämäärä:   20.4.24 10:38:34

Olen opiskellut tradenomiksi SAMK:ssa. Suosittelen. Erittäin tyytyväinen ja olen hyvin työllistynyt aina.

  Re: Samk, kokemuksia?

Lähettäjä: Ap 
Päivämäärä:   20.4.24 13:40:39

Mites ne ryhmätyöt, teittekö paljon?

  Re: Samk, kokemuksia?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   20.4.24 16:30:33

Ryhmätöitä joka hiton kurssilla, yksi tai kaksi. Varsinaista opetusta ei ole yhtään, pelkkää itseopiskelua (olemme päiväopetusryhmä), ryhmätyöt ja lisäksi arvioimme toistemme työt ja annamme niistä myös arvosanat toisillemme!! Opettajat hehkuttavat, miten hieno järjestelmä, kun jokainen opettaa tässä toinen toistaan. Opettajien opetusta ei ole käytännössä yhtään ja tenteissä kysellään asioita, joista ei ole puhuttu mitään ryhmätöissä. Ei itseopiskelumateriaalia opettajien tekemänä, kaikki materiaali on linkattu Moodleen Duodecimistä; "lukekaa ja opetelkaa tuolta ite".

  Re: Samk, kokemuksia?

Lähettäjä: haku 
Päivämäärä:   20.4.24 16:46:01

Okei, aika ristiriitaista tietoa nyt. Pitäiskö kuitenkin sinne xamkiin sitten yrittää kun siellä pystyisi omiin arvosanoihin vaikuttamaan enemmän kun ei ole pakko tehdä ryhmätöitä..

  Re: Samk, kokemuksia?

Lähettäjä: haku 
Päivämäärä:   20.4.24 17:52:21

up

  Re: Samk, kokemuksia?

Lähettäjä: Ap 
Päivämäärä:   20.4.24 18:23:38

Lähinnä tradenomi opiskelijat jos haluaa kertoa. :)

  Re: Samk, kokemuksia?

Lähettäjä: MBA 
Päivämäärä:   20.4.24 20:09:00

Opiskelin ensin tradenomiksi ja sitten yamk (master of business administration) samkissa. Opetus ja luennot ovat laadukkaita, hyvin opiskelijat työllistyvät. Ja tiedoksi että yamk tosiaan vastaa maisterin opintoja ja oikeuttaa jatkamaan väitöskirjan tekoon.

  Re: Samk, kokemuksia?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.4.24 20:15:12

"Ja tiedoksi että yamk tosiaan vastaa maisterin opintoja ja oikeuttaa jatkamaan väitöskirjan tekoon. "

Se vaan että YAMK pohjalla ei kovin helposti mihinkään väitöskirjan tekoon mennä. Työnhaussa myös oikea Maisteri painaa enemmän vaikka et sitä haluakkaan itsellesi myöntää :D AMK ja Yliopisto on edelleenkin täysin kaksi eri asiaa ja mikään YAMK ei sitä miksikään muuta. YAMK on sopiva ihmisille jotka ei pääse tai pärjää yliopistossa.

  Re: Samk, kokemuksia?

Lähettäjä: haku 
Päivämäärä:   20.4.24 20:18:41

voisiko joku tradenomin käynyt samkista kertoa vielä niistä ryhmätöistä, tehdäänkö niitä paljon? :D

  Re: Samk, kokemuksia?

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   20.4.24 20:39:18

Tehdään paljon, mutta niin tehdään valitettavasti myös yliopistossa nykyään.

  Re: Samk, kokemuksia?

Lähettäjä: haku 
Päivämäärä:   20.4.24 21:40:44

**// Tästä olen myös kuullut ettei niiltä taida välttyä nykyään oikein missään. Voi kyllä alkaa itseä stressaamaan sitten se jos ryhmätöiden takia numerot laskee, enkä pääse hakemaan maisteriin..pitää kai yrittää sitten vetää kivirekeä perässä että niistä ryhmätöistäkin sais nelosta ja vitosta. Sitten taas jos olisi yliopistossa kandina niin ei tarvitsisi niin niistä ryhmätöistä stressata mutta pakko se on nyt vissiin lähteä tuonne samkiin. Onkohan realistisesti mitään mahdollisuutta päästä maisteriksi opiskelemaan kuitenkaan.. :D

  Re: Samk, kokemuksia?

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   20.4.24 21:44:05

Mikään ei estä hakemasta ensi vuonna suoraan kauppakorkeaan

  Re: Samk, kokemuksia?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   20.4.24 22:05:52

Eikös ainakin joidenkin maisteriohjelmien valinnassa painoteta pääaineen opintojen menestystä? Eli jos haet laskentatoimen maisteriohjelmaan amk-tutkinnolla, niin painotetaan taloushallinnon opintoja.

Itse opiskelen taloushallinnon tradenomiksi etänä Hamkissa, ja vaikka muuten on ryhmätöitä, niin kaikki valitsemani taloushallinnon kurssit voi onneksi suorittaa itsenäisesti. En tiedä, miten niitä edes voisi järjevästi tehdä ryhmätyönä, mutta jos sellaita vaadittaisiin, keskeyttäisin luultavasti opinnot, niin huonoja ryhmätyökokemukset ovat olleet.

Jos jatkon kannalta tärkeistä kursseista tulisi huonoja arvosanoja ryhmätöiden vuoksi, vaatisin opettajalta yksilötehtävää, jolla korottaa. Onhan ryhmätyöpelleily aika súrkeaa, kun sitten kuitenkin mukamas mitataan osaamista yksilöllisesti.

  Re: Samk, kokemuksia?

Lähettäjä: MBA 
Päivämäärä:   20.4.24 22:12:53

Mihin pisteen tarina perustuu? Ihan voi yamk pohjalta lähteä jatkamaan opintoja kuten omasta ryhmästä osa tehnytkin. Se, että sinä et arvosta ammattikorkeakoulusta valmistuneita ei tarkoita, etteivätkö muut arvostaisi. Ammattikorkeasta valmistuneet työllistyvät hyvin ja onhan se usein tehtävästä kiinni millaista koulutusta edellytetään. Toimareina on paljon ammattikorkea taustaisia, talousjohtajina esim yliopistopuolelta.
Jokainen tyylillään, AMK antaa monipuoliset mahdolliset työelämään esim liike-elämään mutta lääkäriksi ei amkista valmistu.

Aloittajalle ryhmätöistä sen verran, että ne ovat tätä päivää myös työelämässä ja siksi niitä teetetään opintojen aikana.

  Re: Samk, kokemuksia?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   20.4.24 22:35:22

Ryhmätöitä teetetään, ainakin oman kouluni opettajen mukaan siksi, ettei heillä ole aikaa tarkastaa yksilötöitä.

Kurssin kuvauksessa kerrotaan oppimistavoitteet, ja siten myös se, mitä pitäisi mitata. Jos siellä ei ole pelkästään ryhmässä toimimiseen ja ryhmän johtamiseen liittyviä tavoitteita, ryhmätöinä tehtäviä kursseja arvostellaan väärin perustein.

Olen onneksi saanut tehdä alkupään opintoja paljon näyttöinä tai saanut suorat hyväksynnät aiempien korkeakouluopintojen perusteella, joten ryhmätyöt ovat jääneet vähiin, mutta nyt teen kahta kurssia ryhmätyönä samassa ryhmässä, ja aika menee siihen, että oltaisiin edes auttavasti samalla ladulla.

Osalle tyypeistä tehtävänanto ei näytä missään vaiheessa valkenevan, vaikka opettaja vääntää rautalangasta, eivät ymmärrä keskeisiä käsitteitä, eivät ymmärrä miten tehtävän osat liittyvät toisiinsa, tekevät osansa suoraan kopioimalla jne. Opiskeluaika on rajallista ja sen haluaisi käyttää asian opetteluun, eikä tämmöisen apinalauman kanssa ihmettelyyn.

En tiedä mistä tulevat arvosanat kertovat. Eivät ainakaan minun osaamisestani ja ymmärryksestäni.

  Re: Samk, kokemuksia?

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   20.4.24 22:38:44

Minulle on amk sopinut opiskelupaikaksi paremmin, koska teen opintoja koko ajan työn ohessa. Yamk nosti palkkaani 700 €, siksi suoritin sen.
Yliopisto ei olisi sopinut minulle lainkaan.

  Re: Samk, kokemuksia?

Lähettäjä: Q 
Päivämäärä:   21.4.24 12:17:43

Olen tradenomi. Mielestäni amkin opetus on monipuolista ja kehittää myös työelämässä tarvittavia metataitoja. Esim. ryhmätyötaidot. Meillä tamkissa opintoihin sisältyi teoriaopintoja talouspuolelta ja markkinoinnista ja projekteja joita toteutettiin oikeisiin yrityksiin. Sen lisäksi opinnoissa oli useita mahdollisuuksia päästä kv-projekteihin ja ulkomaille. Opintoihin kuului myös kaksi harjoittelua kaupanalan ympäristössä. Mun mielestä aika monipuolinen koulutusohjelma ja sopii hyvin etenkin nuorelle ensimmäiseksi askeleeksi alalle. Oma polkuni oli teoriaopinnot, joihin sisältyi mm. tilinpäätösanalyysin ja markkinatutkimuksen teko. Projektit: k-kauppa, yksityinen pieni kodintarvikeliike, koulun oma yritysprojekti, kestävän kehityksen kv-projekti. Harkat kassatyö + toimistotyö. Opintojen aikana työskentelin 3 eri yrityksessä. Mulla ei ollut aiempaa kokemusta alalta. Sanon että ihan hyvä koulutus nuorelle. Siinä on myös jatko-opinto mahdollisuuksia monia. Niitä voi jokainen selvitellä itse. Kuten tuosta tekstistä voi lukea amkissa tehtiin aika paljon. Tehtiin itse sitä ja tätä analyysia ja projektia olemassa oleviin yrityksiin tai niiden avoimilla tiedoilla. Ei pelkästään kuunneltu ja pohdittu kuinka tehtäisiin. Yamk ja KTM rinnastetaan julkisen puolen hauissa vastaaviksi ylemmän korkeakoulutason tutkinnoiksi. Väitöskirjatutkijaksi voi hakea minun mielestäni ylemmän korkeakoulutason tutkinnon lopputyön arvosanalla.

  Re: Samk, kokemuksia?

Lähettäjä: Q 
Päivämäärä:   21.4.24 12:30:08

Edellinen jatkaa. Yliopisto on tiedelaitos joka tuottaa uutta tutkimustietoa. Eli jos kiinnostaa tehdä tiedettä on yliopisto oikea paikka. Amkin ja yliopiston tutkintonimikkeetkin eroaa sillä että ktm on master of economical sciences tmv. Amkissa master of business administration. Kyllä se amkin maisterikin on aika paljon opiskellut ja pätevä työelämään. Amkin lopputyössä ei tuoteta uutta tieteellistä tutkimusta vaan sovelletaan olemassa olevaa. Nämä minun mielipiteitä, teksti vähän sinnepäin mutta haluan että tulisi rauha kaupan alan väen välillä ja siksi kirjoitan. Ei se ero nyt niin brutaali ole että ktm on yritysjohtaja ja trdn yamk kaupan kassalla, vaikka niin netissä osa haluaakin väittää. Loppujen lopuksi tärkeintä on innostus oppia uutta ja tehdä työtä. Ja jos mun vakavasti otettavuutta lisää niin olen ollut myös yliopistolla tutkinto-opiskelija. Eri ala tosin. En kokenut omakseni.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.