Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Olen miettinyt perjantain terapiakäynnin jälkeen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.4.24 16:43:17

...ihan koko ajan, että täytyykö terapiasuhde lopettaa, jos vaikuttaa ilmeiseltä, että kumpikin on ihastunut toisiinsa?

Vai pitäisikö asiasta keskustella avoimesti? Jos siitä keskustelee ja paljastuu, ettei terapeutilla ole mitään tunteita minua kohtaan, niin onko terapia sitten siinä?

  Re: Olen miettinyt perjantain terapiakäynnin jälkeen

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   16.4.24 16:44:23

Taidat tosiaan olla terapian tarpeessa

  Re: Olen miettinyt perjantain terapiakäynnin jälkeen

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   16.4.24 16:47:51

Siitä keskustellaan ja päätetään yhdessä mikä on potilaalle paras ratkaisu.

Mitään suhdettahan tuosta ei voi syntyä vaikka ihastus olisi molemminpuolinen, se olisi moraalitonta. Tuo on erittäin yleistä ja koulutettu terapeutti on opetettu käsittelemään asia.

  Re: Olen miettinyt perjantain terapiakäynnin jälkeen

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   16.4.24 16:48:33

Mistä päättelet terapeutin ihastuneen?

  Re: Olen miettinyt perjantain terapiakäynnin jälkeen

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   16.4.24 16:56:41

Ei tarvitse lopettaa, jos ei häiritse itseä liikaa ja antaa terapeutin olla rauhassa. On todella todella yleistä, että potilas ihastuu terapeuttiin ja myös se, että tulkitsee terapeutin myötätuntoisen käytöksen ihastumisena

  Re: Olen miettinyt perjantain terapiakäynnin jälkeen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.4.24 16:57:46

"Mistä päättelet terapeutin ihastuneen?"

Enhän minä sitä mistään tiedä, on vain sellainen fiilis. Ajaudumme usein reilustikin yliajalle ja terapeutti antoi minulle myös numeronsa ja sanoi, että voin soittaa milloin tahansa.

On vain sellainen vahva yhteyden tunne, ei terapeuttisen yhteyden vaan henkiskemiallisen yhteyden.

  Re: Olen miettinyt perjantain terapiakäynnin jälkeen

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   16.4.24 16:58:45

Ai nyt tällainen syy terapian lopettamiselle tällä kertaa! Nytkö terapia sitten toimii jo muuten?

  Re: Olen miettinyt perjantain terapiakäynnin jälkeen

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.4.24 17:02:41

Tuo on tosi luonnollista. https://en.wikipedia.org/wiki/Transferen

  Re: Olen miettinyt perjantain terapiakäynnin jälkeen

Lähettäjä: ---- 
Päivämäärä:   16.4.24 17:34:46

Valtaosa mun tuntemista terapiassa käyvistä henkilöistä on jossain kohdassa saanut terapeuttinsa numeron noilla samoilla sanoilla. Ei se mitään ihastumista tarkoita. Eikä se yliaikakaan kovin harvinaista ole, jos terapeutilla ei ole kova kiire.

  Re: Olen miettinyt perjantain terapiakäynnin jälkeen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.4.24 17:41:11

Toi on erittäin yleistä ja "normaalia" tuossa prosessissa.

  Re: Olen miettinyt perjantain terapiakäynnin jälkeen

Lähettäjä: 1.1 
Päivämäärä:   16.4.24 17:45:31

"Valtaosa mun tuntemista terapiassa käyvistä henkilöistä on jossain kohdassa saanut terapeuttinsa numeron noilla samoilla sanoilla."

Oikeastiko? Vaikka kuinka monta asiakasta, jotka soittelevat milloin tahansa. Ei kuulosta uskottavalta. Iltaisin soittoja, ehkä öisin soittoja, viikonloppuisin soittoja...

  Re: Olen miettinyt perjantain terapiakäynnin jälkeen

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   16.4.24 17:49:36

Hih, onneksi olen käynyt vain keski-ikäisten terapeutti-tätien juttusilla! On saanut aivan rauhassa keskttyä itse asiaan.

  Re: Olen miettinyt perjantain terapiakäynnin jälkeen

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.4.24 18:10:45

Ei tuo välttämättä ole mikään este tai hidaste, T, vaan voi olla jopa hyödyksi.

  Re: Olen miettinyt perjantain terapiakäynnin jälkeen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.4.24 18:15:24

Kyllä, minulla on terapeuttini numero, ja oli myös edellisen terapeutin numero. Toiselle soitin kaksi kertaa, kun tilanne alkoi olla kriittinen, nykyiselle en ole soittanut vielä kertaakaan enkä toivonmukaan joudukaan soittamaan.

  Re: Olen miettinyt perjantain terapiakäynnin jälkeen

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.4.24 19:03:10

Tässä olisi myös hyvä tietää mikä terapeutti. Pilipali elämänvalmentajat voivatkin antaa numeronsa ja terapiakin on vähän mitä on.

Ammatyimaiset psykoterapeutit ymmärtävät tai tulisi ymmärtää asiakassuhde ja rajojen veto. Asiakkaallekaan ei ole hyväksi ripustautua terapeuttiin tai soittaa milloin vain. Lisäksi liiat luulot ja liika tuttavallisuus voi johtaa karuun ja kylmään hylkäämiskokemukseen jo muutenkin herkillä olevalle asiakkaalle, joka on jakanut elämänsä kipeimmät asiat.

Aloittaja, onko terapeutti kertonut sinulle omista ongelmistaan, omasta perheestään ja pyytänyt mukaan harrastuksiinsa ja lounaalle?

  Re: Olen miettinyt perjantain terapiakäynnin jälkeen

Lähettäjä: Ella 
Päivämäärä:   16.4.24 19:04:38

Tietenkin asiakkailla on terapeuttinsa numero.
Ja aloittaja voi rauhassa tutustua transferenssin käsitteeseen, tai love transference. Tietysti sinä voit olla myös aidosti ihastunut, terapeutti ei.

Niin tai näin terapeutit on koulutettu näihin tilanteisiin. Ja yliajalle joutuminen viittaaa useammin terapeutin huleen potilaasta ja huonosta rajojen asettamisesta tutkimusten mukaan, mikä on tyypillistä auttaja-ammateissa jos asiaa ei harjoittele kovin.

  Re: Olen miettinyt perjantain terapiakäynnin jälkeen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.4.24 19:07:30

Miksi terapeutti ihastuisi ihmiseen joka puhuu vain itsestään ja tuo negatiivisia asioita esiin? Oikeasti ja järkevästi, rakastuisitko itse?

  Re: Olen miettinyt perjantain terapiakäynnin jälkeen

Lähettäjä: Mieie 
Päivämäärä:   16.4.24 19:08:24

Minäkin olen saanut kolmelta terapeutilta numerot ja sanat että saa soittaa tai viestittää milloin vain. Myös nykyinen psykiatrini on tehnyt saman. Kaikki toki yksityisiä ja kyse pitkäaikaisesta hoitosuhteesta. Pitempien saikkujen kohdalla ovat kertoneet laittavansa puhelimensa kiinni ja neuvoneet mihin olla tarvittaessa yhteydessä (päivystys, kollega)

Harva varmaatikkaan soittaa. Minä olen soittanut kahdesti. Kerran myös terapeutti on jäänyt oli tunniksi ylitöihin selvittämään asiaani, ettei tarvitse mennä päivystykseen. Omasta ehdotuksestaan..

  Re: Olen miettinyt perjantain terapiakäynnin jälkeen

Lähettäjä: Mieie 
Päivämäärä:   16.4.24 19:08:56

Ja eivät siis todellakaan ole olleet ihastuneita. Vain tehneet työtään.

  Re: Olen miettinyt perjantain terapiakäynnin jälkeen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.4.24 19:10:41

Terapeuttien työ on auttaa ihmisiä, ja sitä he haluavat tehdä. Toisinaan jopa ylitöinä.

  Re: Olen miettinyt perjantain terapiakäynnin jälkeen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.4.24 19:20:02

On normaalia ihastua terapeuttiinsa. On myös normaalia kuvitella, että terapeutin ammatillinen kiinnostus omia ongelmia kohtaan olisikin osoitus jostain syvemmistä tunteista. Ikävä fakta nyt vaan on, että sille terapeutille maksetaan kiinnostuksen ja empatian osoittamisesta sinua kohtaan.

Ihan jo se, että joku kuuntelee ja tuntuu välittävän, voi aiheuttaa illuusion jostain syvemmistä tunteista - etenkin kun terapiassa käyvillä yleensä on jotain isompia ongelmia käsiteltävänä ja he ovat emotionaalisesti herkässä tilassa .

  Re: Olen miettinyt perjantain terapiakäynnin jälkeen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.4.24 19:21:55

Ja siis varsinkin ihmiset, joilla ei ole monia kokemuksia avoimista, luottamuksellisista ja turvallisista ihmissuhteista, ovat erityisen alttiita ihastumaan terapeuttiinsa ja kuvittelemaan mielessään että terapeuttikin tuntee jotain hyvin erityistä heitä kohtaan.

  Re: Olen miettinyt perjantain terapiakäynnin jälkeen

Lähettäjä: Norm 
Päivämäärä:   16.4.24 19:58:50

"On normaalia ihastua terapeuttiinsa."

Se on normaalia myös toisinpäin. Ihastumisia tapahtuu kaikkialla, missä ihmiset kohtaavat, esimerkiksi työ- ja opiskelupaikoissa. Niitä tapahtuu myös hoitosuhteissa ja terapiasuhteissa.

Ei ammattilaisilla ole mitään mystistä keinoa estää tunteidensa kehittyminen.

https://t.ly/leDaV

  Re: Olen miettinyt perjantain terapiakäynnin jälkeen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.4.24 20:17:26

Norm, mutta kuka ihastuu ihmiseen joka puhuu vain itsestään eikä vuorovaikutus ole tasapainoista tai anna itselleen mitään? Ehkä jos terapeuttikin on päästään vialla tai etsii seuraavaa uhriaan.

  Re: Olen miettinyt perjantain terapiakäynnin jälkeen

Lähettäjä: Norm 
Päivämäärä:   16.4.24 20:25:38

"Norm, mutta kuka ihastuu ihmiseen joka puhuu vain itsestään"

Ei ole oma kokemukseni. Kyllä se hyvin vastavuoroista on ollut, keskustelua, jossa ollaan ajoittain myös hyvinkin erimielisiä. Ei mitään pelkkää myötäilyä tai tukemista vaan ihan todellista dialogia.

Löysin väitteen, että uransa aikana 80 prosenttia terapeuteista ihastuu asiakkaaseensa.

  Re: Olen miettinyt perjantain terapiakäynnin jälkeen

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   16.4.24 21:27:39

Minullakin on terapeutin numero ja sähköposti ja lupa ottaa yhteyttä käyntien välillä. En ole niin tehnyt, mutta tuntuu hyvältä että niin voisi tehdä.

  Re: Olen miettinyt perjantain terapiakäynnin jälkeen

Lähettäjä: Dii 
Päivämäärä:   16.4.24 22:43:40

En tekisi mitään oletuksia terapeutista koska et voi lukea hänen ajatuksia. Ihastuminen ei ole mikään paha juttu. Ihastuuhan ihmiset silloin tällöin eivätkä yleensä tee mitään asian eteen ja jossain vaiheessa ihastus katoaa. Eli sanotaanko että aikuinen ihminen osaa hallita näitä asioita. Minäkin olen ihastunut moneen työkaveriini ja silti pystyn tekemään heidän kanssa töitä. Lopulta asia menee ohi. Sehän on hyvä kun viihtyy terapeutin seurassa, tiedostaa vaan että tämä päättyy joskus.

  Re: Olen miettinyt perjantain terapiakäynnin jälkeen

Lähettäjä: ´` 
Päivämäärä:   17.4.24 08:01:15

"Minäkin olen ihastunut moneen työkaveriini ja silti pystyn tekemään heidän kanssa töitä. Lopulta asia menee ohi."

Minä ihastun hyvin hyvin harvoin, eikä se silloin todellakaan mene ohi. Se on valtava voima. Luulen, että monet ihmiset eivät koe todellista ihastusta yhtään kertaa elämässään.

  Re: Olen miettinyt perjantain terapiakäynnin jälkeen

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   18.4.24 13:36:28

Varmasti joskus harvoin käy niinkin että terapeutti ihastuu asiakkaaseensa (tosin se, että he tekisivät asialle yhtään mitään saati antaisivat sen millään tavalla näkyä ulospäin on varmasti ihan ultraharvinaista ja henkilö silloin kyllästynyt terapeuttina olemiseen), mutta tämä "olen ihastunut terapeuttiini ja siispä varmaan hänkin minuun" on kyllä niin klassinen juttu että 99,999% varmasti voi heti sanoa että ei, ei ole.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.