Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Raudanpuute - mitään ei jaksa

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   14.4.24 11:43:12

Pienikin kuormitus väsyttää ja vie lihaksista voimat. Salilla ei enää jaksa tehdä niin isoilla painoilla - paitsi ehkä hyvänä päivänä joskus. Ylipäätään sali- ja lenkkikäyntejä on pitänyt vähentää, koska on vain levättävä.

Öisin nukun katkonaisesti ja ravaan pissalla.

Töissä jaksan ensimmäisen tunnin, sitten loppuu voimat. Työ on ''keskifyysistä'' eli välillä pääsee istumaankin - onneksi.

Aivosumu laittaa ajatukset jäähän: en aina ymmärrä mitä minulle sanotaan. Joudun pyytämään keskustelukumppania toistamaan usein. Jos yritän itse selittää asioita, menee puolet energiasta siihen että miettii sanoja ja miten lauserakenne meneekään järkevästi.

Portaissa jopa 15 askelmaa tuntuu älyttömän raskaalta ja reidet hapottaa.

-----------------------

Alkuvuodesta oli iso verenvuoto (hirviömenkat, jotka kesti n. 2 viikkoa). Ferritiini oli jo valmiiksi alhainen, mutta myös hemoglobiini laski ensimmäistä kertaa ikinä ihan alarajalle. Se on aina ollut 130-135, nyt oli sekin laskenut 118!!!!!

Ei ihme ettei jaksa. Olen syönyt rautaa jo pari vuotta, eri valmisteita. Löysin hyvän, josta ei mene maha sekaisin, mutta se on kallis. Aina ei oo varaa ostaa sitä, joten taukoja raudansyöntiin on tullut. :/

-----------------------

Avautukaa / kertokaa teidän oireista. Mulla onneksi jo 2019 vuonna työterveyslääkäri tajusi homman ja silloin alettiin seurata ferritiiniä, oli silloin 26. Nyt se on keikkunut vuosien aikana korkeimmillaan lukemassa 55. Lähemmäs sataa olisi hyvä saada. Menkat pysyy kurissa pillereillä, joita syön ilman taukoja lääkärin määräyksestä. Ruokavalio on kunnossa.

  Re: Raudanpuute - mitään ei jaksa

Lähettäjä: Aidan 
Päivämäärä:   14.4.24 11:50:42

Kohdunpoisto, ja 10cm kasvaimien, pelasti elämäni. Tein myös valituksen työterveydestä. Verenpaine 150/210, ambulanssi jne. ei auttanut. Vuosia hb 100-114, ferrit 3.Vaihdoin työpaikkaa myös.

  Re: Raudanpuute - mitään ei jaksa

Lähettäjä: Peppi 
Päivämäärä:   14.4.24 11:51:11

Mulla ferritiini 4, hb 90 ja välillä kun saan hb yli sadan, tuntuu, että jaksan juosta maratoonin. Kaverin mies kuoli syksyllä leukemiaan 29-vuotiaana, siskon poika sairastui juuri ykköstyypin diabetekseen ja oma äiti sai haimasyöpädiagnoodin, joten en jaksa vähästä valittaa.

  Re: Raudanpuute - mitään ei jaksa

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   14.4.24 11:55:37

Aidan: Ai kamala, onneksi pääsit tuohon kasvainleikkaukseen. Onko sulta nyt seurattu arvoja myöhemmin?

Peppi: Otan osaa sinun ja läheistesi vastoinkäymisiin ja menetyksiin. On silti hyvä, että myös raudanpuutetta hoidetaan, vaikkei sitä voikaan verrata leukemiaan.

  Re: Raudanpuute - mitään ei jaksa

Lähettäjä: Mimmu 
Päivämäärä:   14.4.24 11:58:37

Hb 117, ferrit 46, hyvin pyyhkii.

  Re: Raudanpuute - mitään ei jaksa

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   14.4.24 12:03:41

Mimmu: Tässä nähdään, että ihmiset reagoivat niin eri tavalla raudanpuutteeseen. Joillekin nuo arvot eivät tuota mitään oireita, ja jotkut ovat ihan loppu noilla arvoilla...

  Re: Raudanpuute - mitään ei jaksa

Lähettäjä: Peppi 
Päivämäärä:   14.4.24 12:08:37

Kyllä mä pärjään ihan hyvin, kun vaan saan hb:n pysymään yli sadassa. Ei aiheuta oireita. Nyt vaan jäänyt raudansyönti vähemmälle.

  Re: Raudanpuute - mitään ei jaksa

Lähettäjä: fldic 
Päivämäärä:   14.4.24 12:55:19

synnytyksen jälkeen putos 109:stä 35:teen. Jaksoin valittaa, että en jaksa ja muuta en jaksanutkaan.Ärsytti kun mies ei ottanut tosissaan ja piti laiskana

  Re: Raudanpuute - mitään ei jaksa

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   14.4.24 14:06:01

Olin 30v kun todettiin mulla keliakia ja ferri oli 8. Harrastin lenkkeilyä ja ratsastusta ja työ oli fyysistä. 2 lasta tein ja hoidin. Nyt 52v ferri on 44 kun menkat loppu 4v sitten. Vointi on ollu koko ajan sama, ihan hyvin oon jaksanu.

  Re: Raudanpuute - mitään ei jaksa

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   14.4.24 14:30:58

Meillä on sama nimimerkki äskeisen kanssa, mutta ei haittaa. :)

Olenko itse sitten jotenkin herkempi fyysisesti tuon raudan suhteen? Jännä ettei kaikille tule oireita vaikka lukemat olis ihan "nollissa". En käsitä silti miten jaksatte edelleen :D Oletteko vaan tottuneet siihen ja pidätte sitä normaalina olotilana? Nimittäin mä olen ennen ollut tosi energinen, jaksavainen jne. Viimeiset vuodet energiatasot ihan maassa, hetkellisiä piristyksiä tulee. Masennusta ei ole.

  Re: Raudanpuute - mitään ei jaksa

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   14.4.24 15:58:28

Kyllä siihen väsymykseen tottuu, se on jotenkin niin salakavalan kokonaisvaltaista ja alkaa vähitellen. Eron huomaa vasta sitten, kun alkaa tosissaan tarkkailla kuntoaan sekä ennen raudanpuutteen korjausta että sen jälkeen.

Onneksi verikokeita saa nykyään otettua myös ilman lähetettä, niin voi itse seurata ferritiinitasoa. Muistaa vaan ottaa tulehdusarvot samaan aikaan, niin saa väärät positiiviset eliminoitua pois. Itse käyn kerran pari vuodessa. On ollut vähän haasteita saada rautalisän annostusta kohdilleen, jotta ensinnäkin jaksaminen riittää, mutta nykyään myös levottomien jalkojen takia.

  Re: Raudanpuute - mitään ei jaksa

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   14.4.24 16:35:54

Nosto

  Re: Raudanpuute - mitään ei jaksa

Lähettäjä: EE 
Päivämäärä:   14.4.24 20:00:55

Tiedän tuon fiiliksen. Just tänään kun ajoin kaupan pihaan, niin olisin voinut vain jäädä istumaan autoon. Jalat ja kädet tuntui tosi raskailta, piti oikeasti pakottaa itsensä autosta ylös ja ostoksille. Huh huh. Tuntuu että käsissä ja jaloissa olis vähintään 5 kilon lisäpainot.

  Re: Raudanpuute - mitään ei jaksa

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   14.4.24 20:30:38

Ferrit 2,9, hb 93. Mitään ei jaksa. Rautaa syönyt 2v putkeen, mitään ei tapahdu. Infuusiota ei saa

  Re: Raudanpuute - mitään ei jaksa

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   14.4.24 21:28:09

Syökää SiderAl rautakapseleita, niin saatte jaksamisen takaisin

  Re: Raudanpuute - mitään ei jaksa

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   14.4.24 21:30:46

Nogelin superrauta oli mulla se, millä ferrit lähti vihdoin ylös. Kokeiltu sitä ennen suunnilleen kaikki valmisteet markkinoilla ja lopputulos lähinnä mahanpuruja.

  Re: Raudanpuute - mitään ei jaksa

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   14.4.24 21:54:06

Aloittaja täällä. Hei kiitos nimimerkki X, laitoin heti tilaukseen tota!! =)

  Re: Raudanpuute - mitään ei jaksa

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   14.4.24 22:01:07

"Nogelin superrauta oli mulla se, millä ferrit lähti vihdoin ylös. Kokeiltu sitä ennen suunnilleen kaikki valmisteet markkinoilla ja lopputulos lähinnä mahanpuruja."

Ja näin suosittelimme myös muuta kuin rautaa sisältävää rautalisää ihmiselle, jonka muista sairauksista tai lääkityksistä meillä ei ole aavistustakaan. Onnittelut, parhaimmassa tapauksessa voit aiheuttaa suosittelullasi toisen ihmisen kuoleman.

  Re: Raudanpuute - mitään ei jaksa

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   14.4.24 22:06:50

Siinä Nogel superraudassa oli seuraavat ainesosat:

Acerola-kirsikkajauhe (Malpighia emarginata) , rauta (rautabisglysinaatti), klorellajauhe (Chlorella vulgaris), nokkosjauhe (Viro, Urtica dioica) , karnaubavaha (3%).

En ole allerginen millekään ruoka-aineelle. Ja tuskinpa tuota saisi myydä ihan vapaasti nettiapteekissa jos se olisi kovin vaarallinen. :D

  Re: Raudanpuute - mitään ei jaksa

Lähettäjä: Hb 
Päivämäärä:   14.4.24 22:13:44

Mulla oli ferritiini 1 ja hemoglobiini putos jo alle 90. Siinä kohdassa alkoi tuntumaan aivosumua ja väsymystä. Muita oireita toki on ollu jo useamman vuoden, loputon palelu ja viimeiset puoli vuotta suu on ollut ikävän tuntoinen ja välillä ollut vaikeuksia niellä.

Rautainfuusioiden jälkeen olo on ollut vielä huonompi kuin raudanpuutteisena, sillä nyt olen oikeasti KIPEÄ! Joka lihasta särkee ja se raudanpuutteen väsähtely, joka meni ohi lepäämällä, on vaihtunut ihan totaaliseen uupumukseen, jonka takia vois nukkua vaan vuorokaudet läpensä. Toivottavasti olo tästä jossain kohdassa taas kirkastuu.

  Re: Raudanpuute - mitään ei jaksa

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   14.4.24 22:16:45

Piti lisätä vielä, että en syö mitään lääkkeitä - paitsi e-pillereitä. :) ja vitamiineja myös purkista.

Aika paha tuo jos infuusion jälkeen menee pahemmaksi. Outoa? Mulle ei ole infuusiota koskaan edes ehdotettu / en ole sitä pyytänyt myöskään.

Olisi niin hienoa olla taas ola energinen ja jaksavainen itsensä!

  Re: Raudanpuute - mitään ei jaksa

Lähettäjä: Aidan 
Päivämäärä:   14.4.24 23:44:32

"Aidan: Ai kamala, onneksi pääsit tuohon kasvainleikkaukseen. Onko sulta nyt seurattu arvoja myöhemmin?"
Ei mitään kontrollia. Outoa sinällään, että ennen leikkausta kävin puolen vuoden välein munasarjasyöpäkontrollissa pari vuotta.
Olen työterveydestä saanut kerran kontrollin, kun pyysin. Valituksesta johtuen vissiin sain. Hb 124 ja ferrit 56. 2 vuoden jälkeen hb 140 töihintulotarkastuksessa.

Infuusiota ei haluta antaa koska se on vaarallista ja oireet kuten edellä mainitti. Toki moni saa avun.

  Re: Raudanpuute - mitään ei jaksa

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.4.24 00:43:05

Jos syöt rautaa jatkuvasti, hetkihän tuossa nostossa vain menee siten että olossa tuntuu.

Mulla oli joulukuun lopussa ferritiini 2. ja en tiedä mitä se on nyt mutta 200mg rautaa päivittäin tammi-tämä hetki on jo vienyt kaikki oireet. Hemppa oli joulukuussa 120.

Lähtötilanne oli paha. En muistanutkaan esimerkiksi että miten kiva on nousta seisomaan ilman että päähän iskee salamanomainen kipu ja silmissä pimenee noin 30 sekunniksi. Työt on sujunut nyt niin liukkaasti että sain jo pomolta kehuja.

Nyt vain joudun pitämään tauon kun rautahan ärsyttää (kaikki rauta) suolistoa vaikka olisi missä muodossa ja sivuoireet raudasta kävi myös liian rankoiksi. Kestän kyllä sen että maha on aina sekaisin mutta kun on olo että suolistoon tulee raudasta reikä niin aika tauottaa...raja minunkin kivunsietokyvyllä.

Liikuntahan sun aloittaja on järkevä lopettaa, se lisää raudankulutusta niin on kyllä hölmön hommaa sun tilanteessa.

  Re: Raudanpuute - mitään ei jaksa

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.4.24 03:15:39

Mulla oli hb 106 ja ferritiini 6 niin pääsin rautainfuusioon. Hb pyörii edelleen infuusiosta ja jatkuvasta rautakuurista huolimatta noin 110 lukemissa, mutta ferritiini parempi. Olo on myös paljon parempi kun ferritiini noussut.

  Re: Raudanpuute - mitään ei jaksa

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   15.4.24 06:49:44

Up

  Re: Raudanpuute - mitään ei jaksa

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   15.4.24 06:59:01

Onko teiltä koskaan tutkittu raudanpuutteen syytä? Minut määrättiin tähystyksiin ja syy löytyi: vuotavaa ruokatorven tulehdus. Nyt hoidetaan sitä ja toivotaan, että rauta-arvotkin kohenevat.

Tähänkin tottuu niin, että ei oikeastaan huomaa kunnon huononemista, kun anemia pahenee vähitellen. Minulle oli yllätys se, että hb oli jotain 110 ja ferritiini 5.

  Re: Raudanpuute - mitään ei jaksa

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   15.4.24 07:08:36

Mulla oli ainakin siis jäätävän runsaat menkat syynä, vuosikausia kun vuotaa niin väkisinkin se vaikuttaa.

Nyt pillereillä pidetään menkat ja endometrioosi poissa.

  Re: Raudanpuute - mitään ei jaksa

Lähettäjä: Henna 
Päivämäärä:   15.4.24 08:08:23

Mulla pari vuotta sitten ferritiini 13 ja hemoglobiini aina ollut yli 140. Urheilin paljon ja kärsin väsymyksestä. Iltaisin tuli rytmihäiriöitä. Hiukset tippui päästä tukoittain ja kynnet heikot. Syynä menkat ja imeytymishäiriö.

Nyt olen syönyt niin, ettei vatsa ole koko ajan sekaisin. Aluksi söin rautaa, mutta saan siitä aina jonkun tulehduksen. Aion mennä ottamaan uudestaan ferritiinin niin tiedän yritänkö syödä taas rautaa. En tee enää hikiliikuntaa vaan harrastan kevyempiä lajeja. Raskas liikunta laskee ferritiiniä.

  Re: Raudanpuute - mitään ei jaksa

Lähettäjä: Hmmm 
Päivämäärä:   15.4.24 09:32:44

Hb koko elämän alle 120, nyt 101.. feritiini mitattiin 4kk sitten ensimmäistä kertaa ikinä, 29. Viimeiset 10v aivosumua ja jaksamattomuutta, kuiva iho ja hiukset, ja hengästyn helposti. Teen fyysistä työtä ja liikun vapaalla painoindeksi on 21. Eli en ole myöskään ylipainoinen.
Pyrin syömään monipuolisesti.
Nyt keväällä aloitin raudan tupla-annoksella. Maha kestää Ferrodania hyvin. Vähän parempi olo. Mitään ei ferritiinille tulla tekemään.
Olen punaisen lihan syöjä, maksalaatikkoa menee jne. Menkat eivät ole runsaat, vaan jopa niukat. Joten aika mysteeri miksi hb ja ferr. Surkeat.

  Re: Raudanpuute - mitään ei jaksa

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   15.4.24 12:18:41

Löysin hyvän, josta ei mene maha sekaisin, mutta se on kallis. Aina ei oo varaa ostaa sitä, joten taukoja raudansyöntiin on tullut. :/

Mikä tuote?

  Re: Raudanpuute - mitään ei jaksa

Lähettäjä: Aino 
Päivämäärä:   15.4.24 15:25:17

Mulle ei enää ikinä rautainfuusiota. Sain niin hirveät oireet siitä etten ikinä ole ollut niin kipeä. 6 vrk 39 kuume, joka ei laskenut maksimi kuumelääkkeillä, joita kyllä sain (äiti on lääkäri), järkyttävät lihaskivut ja säryt ja olo kuin olisin tippunut kerrostalon katolta. Kuukauden joka paikkaa kolotti. Syön jatkossa mieluummin rautalisää. Mulla perussairaus vie rautaa ja siksi lähes aina aneeminen.

  Re: Raudanpuute - mitään ei jaksa

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   15.4.24 15:31:59

''Löysin hyvän, josta ei mene maha sekaisin, mutta se on kallis. Aina ei oo varaa ostaa sitä, joten taukoja raudansyöntiin on tullut. :/

Mikä tuote?''

Aloittaja vastaa, että Sideral Folic. Nyt joku vinkkasi eilen tuosta Nogelin superraudasta, niin tilasin sitä. On halvempi, ja luultavasti tehokkaampi kuin sideral. Molemmissa rauta on biglysinaattimuodossa, eli hyvä.

  Re: Raudanpuute - mitään ei jaksa

Lähettäjä: Z 
Päivämäärä:   15.4.24 16:22:37

Onko teillä joilla ei ferritiini nouse eikä sille tehdä mitään, tutkittu keliakian mahdollisuutta? Itsellä se jokin aika sitten diagnosoitiin juurikin vain matalan ferritiinin takia.

  Re: Raudanpuute - mitään ei jaksa

Lähettäjä: Hmmm 
Päivämäärä:   15.4.24 19:55:18

Ei ole otettu koepalaa, vain verikokeet,kuulemma ei ole keliakiaa. Mulla alkanut tosin suoliston reistailu vasta n. Viimeisen 10v aikana. Aina olen syönyt viljoja jne.

  Re: Raudanpuute - mitään ei jaksa

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   16.4.24 08:01:55

Up

  Re: Raudanpuute - mitään ei jaksa

Lähettäjä: Rautarouva 
Päivämäärä:   16.4.24 23:35:55

Oletteko kokeilleet Nordic Healthin rautasuusuihkeita? Siitähän ei mene maha sekaisin ja pitäisi imeytyä paremmin suun limakalvolta?

  Re: Raudanpuute - mitään ei jaksa

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   26.4.24 17:52:57

Nostellaas tätä ketjua välillä.

  Re: Raudanpuute - mitään ei jaksa

Lähettäjä: Pierun törähdys 
Päivämäärä:   26.4.24 17:57:52

Onpa voimakkaat oireet kuitenkin melko hyvillä arvoilla! Mulla oli ferritiini viimeksi mitattuna 11 ja hb huiteli vuosia sadan tuntumassa. Nyt on noussut 130:n tuntumaan, kun oon syönyt rautavalmisteita. Ferritiini on noussut hyvin hitaasti. Yhden rautainfuusion sain, mutten herkästi mene uutta pyytämään, koska sen jälkeen oli viikkotolkulla niin hirveä olo. Jaksan ihan suht hyvin erittäin fyysisessä työssä.

Suosittelen aloittajalle, että panostaa ruokavalioon. Miettii, mitä syö, mutta myös sitä, minkä kanssa syö. Selvitä, mikä estää rautaa imeytymästä.

  Re: Raudanpuute - mitään ei jaksa

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   26.4.24 18:26:48

Pierun törähdys (vitsi mikä nimimerkki :D)

Ruokavalio on kunnossa ja tulee syötyä lihaa joka päivä. Ja siis muutenkin monipuolisesti ja paljon kasviksia. Tiedän mitkä haittaa imeytymistä jne...

Tuo 55 lukema oli samaan aikaan kun leukosyytit oli koholla, eli tulehdustila on nostanut arvoa. Luultavasti oli silloinkin lähellä syyskuun lukemaa eli todellisuudessa oli jotain 42 ellei jopa alempi vielä siitä.

Toukokuussa uudet verikokeet tulossa.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.