Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Näytöt as hell.

Lähettäjä: !!! 
Päivämäärä:   12.4.24 01:31:05

Ihan oikeasti, alkaa @!#$ nää amiksen näytöt! En todellakaan tiedä, millaista tekstiä haetaan, mitään mallia ei ole ja päästä pitäisi keksiä, että "näin teen näytön". Olen tehnyt amistutkinnon ennnenkin ja silloin oli semvästi kerrottu, mitä pitäisi osata ja tultiin työpaikalle katsomaan.

Nyt pitäisi keksiä ympäripyöreää tekstiä ilman ohjeita. Ensimmäiset näytöt meni täydennettäviksi, kun ei riittänyt teksti - miten voi riittää, kun ei kerrota, mitä on tehtävä edes?

"Opiskelija osaa monikanavaisesti hoitaa eri asiakkuuksia." Niin että mitä oli, jos ei riitä, kun kertoo jokusen rivin normaalista työpäivästään?

  Re: Näytöt as hell.

Lähettäjä: El Chefe 
Päivämäärä:   12.4.24 06:35:41

Näyttösuunnitelmaan kirjoitetaan auki työpäivän kulku. Arviointikriteerit kannattaa olla kirjoittaessa saatavilla jos haluat oikein panostaa.
Asiakaspalvelu monikanavaisesti tarkoittaa esimerkiksi sitä, että palvelet asiakkaita kasvokkain, vastaat puhelimeen ja kirjoitat sähköpostin. Useissa työpaikoissa ei opiskelijan ole mahdollista välttämättä tätä tehdä, mutta voithan senkin kirjoittaa auki näyttösuunnitelmaan.

Ei se ole kovinkaan vaikeaa, tsemppiä vaan ja kyllä se onnistui! Muista että opiskelet itseäsi varten ja siksi siihen kannattaa panostaa!

  Re: Näytöt as hell.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.4.24 06:46:50

>as hell

Saako saman suomeksi.

  Re: Näytöt as hell.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   12.4.24 06:52:40

Kai teillä edelleen on opinto-opas, jossa jokaisen kurssisuorituksen vaatimukset on kirjallisesti määritelty? Lue se. Valitettavasti osa opettajista ei ole hyviä työssään. Kyllähän opetushenkilökunnan pitäisi osata tarvittaessa vääntää rautalangasta mitä halutaan. Toki sitten lopputyön kohdalla pitäisi osata jo itse soveltaa oppimaansa.

  Re: Näytöt as hell.

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   12.4.24 07:14:49

Täytyyhän sinulla olla tiedossa näytön kriteerit. Ne löytyy viimeistään opsista.

  Re: Näytöt as hell.

Lähettäjä: Mari 
Päivämäärä:   12.4.24 08:41:09

Niin ettei ollu puhelimen näyttö.

  Re: Näytöt as hell.

Lähettäjä: !!! 
Päivämäärä:   12.4.24 14:26:38

R, ne kriteerit ovat juuri noita esimerkin kaltaisia, eli "opiskelija hoitaa monikanavaisestii eri asiakasryhmiä". Vaikeaksi tämän tekee se, että osa kriteereistä eivät edes liity työnkuvaani mitenkään. En esim tee budjetointia tms, olen sitten hatusta säveltänyt jotakin. Mitään opinto-opasta ei ole ja opettajalta olen monesti kysynyt, että mitä nämä asiat voisivat konkreettisesti olla, ei vastausta. Opastus näyttöihin on ollut täysin olematon ja haluaisin vaikka nähdä ihan mallivastauksen, josta saisi osviittaa, mutta tällaista ei ole. Yhden ainoan kurssin kohdalla on ollut selkeä ohjeistus siitä, miten näyttö tehdään.

  Re: Näytöt as hell.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   12.4.24 15:47:08

Tuollaisiako näytöt on nykyään? Ohhoh. Aikoinaan tosiaan kerrottiin tarkkaan, mitä tulee osata ja opettaja tuli arvioimaan ne työpaikalle.

  Re: Näytöt as hell.

Lähettäjä: Myyrtti 
Päivämäärä:   12.4.24 17:36:56

Eihän näyttöä voi mennä tekemään ennen kuin tietää, miten kyseinen näyttö suoritetaan. Sovit opettajan kanssa tapaamisajan ja kysyt silloin häneltä niin kauan, että saat vastaukset.

  Re: Näytöt as hell.

Lähettäjä: !!! 
Päivämäärä:   12.4.24 18:15:18

Kuten sanottu, olen jo kysynyt muutamaankin kertaan neuvoja, kun kaikkia juttuja ei työnkuvassani suoraan ole edes. Näiden näyttötekstien teko on nyt kasvanut möröksi ja jokaista olen väkertänyt usempia tunteja. Ahdistaa.

Kurssin tehtävien kanssa ei ollut ongelmia, niistä oli selkeät ohjeistukset.

  Re: Näytöt as hell.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.4.24 18:20:54

Näytöt FROM hell. Eli "Näytöt helvetistä". "Näytöt as hell" tarkoittaa "Näytöt helvettinä"

  Re: Näytöt as hell.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.4.24 20:22:21

Joo nuo näyttökriteerit on ihan eri planeetalta ja niin vaikeaselkoista tekstiä, että ei kukaan enää jaksa edes ottaa näyttöjä vastaan kun ei vastaanottajatkaan ymmärrä mitä siinä haetaan.

Oli jo omana kouluaikana tuollaista ja muistan itsekin kuinka tuskailin noiden kanssa. Ja totesin, että kukaan muukaan ei niitä tuntunut ymmärtävän. Et saa opettajalta vastausta koska hänkään ei ymmärrä.

Saisitteko luokan kanssa jonkun lisäopetustunnin jossa kriteereitä avattaisiin?

Lohdutukseksi, kukaan ei noita tämän jälkeen kysele/ketään ei kiinnosta. Eli kirjoita tarinaa ja jatka työelämään.

  Re: Näytöt as hell.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.4.24 20:28:45

Yritin googlettaa mitä tarkoittaa monikanavainen. En löytänyt vastausta. Onko tuo edes suomenkielinen sana? Jos on niin näyttää liittyvän tietotekniikkaan

  Re: Näytöt as hell.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.4.24 20:32:14

Oho googletin väärän sanan, mutta tämä löytyi

Monikanavainen asiakaspalvelu tarkoittaa, että asiakas voi lähestyä yritystä ja saada palvelua useissa eri kanavissa. Nykyään tyypilliset asiakaspalvelukanavat ovat sähköposti, sosiaalinen media, puhelinpalvelu ja verkkosivujen chatit.

  Re: Näytöt as hell.

Lähettäjä: ---- 
Päivämäärä:   13.4.24 06:24:19

As= kuin. Näytöt kuin @!#$.

  Re: Näytöt as hell.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.4.24 07:58:33

Ammatillisen koulutuksen taso on romahtanut.
Ja vaikka luultiin ettei se ole mahdollista, samoin on ammattiloululaisille käynyt.

Kiva kun vaikka nuorta kiinnostaisi vaikka sähkärin ammatti, niin ei amikseen oikein voi lukutaitoinen ihminen mennä.

  Re: Näytöt as hell.

Lähettäjä: N35 
Päivämäärä:   13.4.24 08:19:10

”Vaikeaksi tämän tekee se, että osa kriteereistä eivät edes liity työnkuvaani mitenkään. En esim tee budjetointia tms, olen sitten hatusta säveltänyt jotakin.”

Silloin kun itse opiskelin ja nykyään työelämässä otan näyttöjä vastaan, niin muistutan opiskelijalle siitä ettei kaikkea välttämättä pysty näyttämään tekemällä. Silti ne asiat tulee yhtälailla hallita ja näyttää näytössä, joskin kertoa suullisesti.

Ymmärrän sua kyllä. Meille ei koskaan opetettu miten se näyttösuunnitelma oikeasti tehdään. Onneksi ensimmäisen harkan ohjaajani oli niin ihana, että istuttiin alas yhdessä ja hän neuvoi suunnitelman tekemisessä alkuun. Samalla tavalla tein kaikkiin näyttöihin suunnitelman ja jokainen meni läpi.

”En todellakaan tiedä, millaista tekstiä haetaan, mitään mallia ei ole ja päästä pitäisi keksiä, että "näin teen näytön". Olen tehnyt amistutkinnon ennnenkin ja silloin oli semvästi kerrottu, mitä pitäisi osata ja tultiin työpaikalle katsomaan.

Nyt pitäisi keksiä ympäripyöreää tekstiä ilman ohjeita. Ensimmäiset näytöt meni täydennettäviksi, kun ei riittänyt teksti - miten voi riittää, kun ei kerrota, mitä on tehtävä edes?”

Itse tein näyttösuunnitelmat aina niin, että ajattelin kriteeristön kysymyksinä ja vastasin suunnitelmassa niihin. Selitin mitä se tarkoittaa ja miten näkyy arjessa eli miten aiot sen asian näyttää konkreettisesti tekemällä. Katso kriteeristöstä sen arvosanan kohdalta, jonka haluat saada ja tee sen mukaan (esim. 1 vaaditaan paljon vähemmän kuin 5). Minä en kirjoittanut mitään romaania näyttösuunnitelmasta, vaan ennemminkin kasan tukisanoja, joista kävi ilmi konkretia. Muista perustella oma toimintasi!! Perustelut nostavat numeroasi (3 jo tarvitaan pääsääntöisesti perusteluja toiminnalleen).

  Re: Näytöt as hell.

Lähettäjä: N35 
Päivämäärä:   13.4.24 08:30:03

””Opiskelija osaa monikanavaisesti hoitaa eri asiakkuuksia." Niin että mitä oli, jos ei riitä, kun kertoo jokusen rivin normaalista työpäivästään?”

”Monikanavainen asiakaspalvelu tarkoittaa, että asiakas voi lähestyä yritystä ja saada palvelua useissa eri kanavissa. Nykyään tyypilliset asiakaspalvelukanavat ovat sähköposti, sosiaalinen media, puhelinpalvelu ja verkkosivujen chatit.”

Tietämättä kriteeristöä yhtään, selittäisin mitä se monikanavainen yhteistyö tarkoittaa eli kuten yllä on, että asiakas saa palvelua useissa eri kanavissa ja on lueteltu sähköposti, sosiaalinen media, puhelin palvelut ja verkkosivujen chat. Sen jälkeen kirjoittaisin, mitä näistä tuossa yrityksessä käytetään ja miten.

Jos jotain kriteeristön kohtaa et ymmärrä, Googleta. Niin saa tehdä! Voit myös kysellä opiskelukavereilta tai siltä opettajalta. Toki voisi olettaa, että tuollainenkin termi olisi jossain kohtaa opiskeluja vilahtanut ja käyty läpi…

  Re: Näytöt as hell.

Lähettäjä: Kk 
Päivämäärä:   13.4.24 09:21:27

Lähettäjä----

Päivämäärä13.4.24 06:24:19

As= kuin. Näytöt kuin @!#$.

Noup, ei kannata sanakirjalla yrittää kirjoittaa vierasta kieltä. Pitäisi olla "like", näytöt like hell, mutta parempi olisi se from.

  Re: Näytöt as hell.

Lähettäjä: N35 
Päivämäärä:   13.4.24 12:28:42

Up

  Re: Näytöt as hell.

Lähettäjä: N35 
Päivämäärä:   13.4.24 17:44:47

Up

  Re: Näytöt as hell.

Lähettäjä: MM 
Päivämäärä:   13.4.24 18:05:07

eperusteet ja sieltä ammatillinen koulutus, oma tutkinto hakukenttään ja sieltä tutkinnon osa mistä näyttöä olet tekemässä
Toki sielläkin lähinnä listattu ammattitaitovaatimukset ja alla arvioinnin kriteerit, mutta josko jotain apua

  Re: Näytöt as hell.

Lähettäjä: µ 
Päivämäärä:   13.4.24 19:07:37

Olin myös tulossa tuota eperusteita ehdottamaan, kun meillekin sitä hoetaan koko ajan. "Katsotaa sieltä eperusteista. Sieltä löytyy." :P

  Re: Näytöt as hell.

Lähettäjä: N35 
Päivämäärä:   13.4.24 21:26:31

Saiko aloittaja tehtyä sen näyttösuunnitelman?

  Re: Näytöt as hell.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   13.4.24 21:57:56

Mulla jäi ammattitutkinto suorittamatta tuon näyttösuunnitelman takia, vaikka pari gradua oli alla. :'D Ihan järkkyä oikeesti, että sellainen määrä epämääräistä selitystä pitäisi tuottaa jotain hiton näyttöä varten. Totesin, että pitäköön tunkkinsa.

  Re: Näytöt as hell.

Lähettäjä: N35 
Päivämäärä:   14.4.24 10:29:04

Up

  Re: Näytöt as hell.

Lähettäjä: qwerty 
Päivämäärä:   14.4.24 12:23:10

Siis meillä laitettiin listaan ammattitutkinnon ammattitaitovaatimukset ja sitten jokaiseen kohtaan se miten sen näyttää näytössä. Ja jos oli joku kohta mitä ei välttämättä pysty konkreettisesti näyttämään työtehtävällä niin riitti, että osasi kertoa miten asia menee. Esim. "noudattaa alan lainsäädäntöä, ohjeita ja määräyksiä" kohtaan riitti: Tiedän päällisin puolin alan lainsäädäntöä ja osaan kertoa niistä. Tarvittaessa tiedän hakea lisätietoa esim. xxx sivulta.

  Re: Näytöt as hell.

Lähettäjä: Kinostelee 
Päivämäärä:   14.4.24 12:31:23

Eikö noissa saa kirjoittaa kaikkea mitä aiheesta tietää jos on kirjallinen tehtävä? Onko siis jotkut raamit "kirjoita mitä teit yhtenä työpäivänä" eikä edes "mitä teit yhtenä päivänä ja mitä tilanteita olisi myös voinut tulla vastaan"?

Mietin vaan kun aloittaja kirjoitti että sai muutaman rivin aikaan. Itse kun saisin monikanavuudesta ja asiakkuuksista kirjoitettua tältä istumalta pitkän esseen enkä edes työskentele asiakaspalvelussa.

  Re: Näytöt as hell.

Lähettäjä: !!! 
Päivämäärä:   14.4.24 13:31:18

Ongelma on päällekkäisyyksissä. Saattaa lukea vaikka, että opiskelija tuottaa markkinointimateriaalia ja sitten seuraavassa kohdassa opiskelija julkaisee markkinointimteriaalia. Minusta nuo ovat käytännössä täysin sama asia ja nämä ovat se, mikä aiheuttaa päänvaivaa. Olen käytännössä joka tehtävään kirjoittanut samaa asiaa ja hieman eri sanavalinnoin ja koen nämä äärimmäisen turhaksi, huonosti avatuiksi ja en ymmärrä, mitä näillä haetaan. Käytännössä kaikki on tätä samaa skeidaa ja en vaan oikeasti enää jaksa niitä koettaa pyöritellä. Ja olen siis useampaan näyttöön kirjoittanut näitä asioita, kaikki kysymykset ovat samaa tasoa. Kun pitäisi jokaiseen osuuteen saada uusi näkökulma, niin ideani ovat oikeasti jo täysin loppu. Olen siis muutamia näistä suunnitelmista saanut jo hyväksytysti läpi, mutta vielä on jokunen jäljellä ja kun olen jo kaiken mahdollisen keksimäni jo kirjoittanut, niin alan pikkuhiljaa olla valmis syömään pääni. En voi kirjoittaa kymmeniin kohtiin, että "kuten jo kohdassa x mainitsin", kun samaa asiaa pitäisi pyöritellä miljoonalta kantilta ja mielestäni olen tähän kaikkeen jo kymmenesti vastannut.

  Re: Näytöt as hell.

Lähettäjä: N35 
Päivämäärä:   14.4.24 13:38:52

” Saattaa lukea vaikka, että opiskelija tuottaa markkinointimateriaalia ja sitten seuraavassa kohdassa opiskelija julkaisee markkinointimteriaalia. Minusta nuo ovat käytännössä täysin sama asia ja nämä ovat se, mikä aiheuttaa päänvaivaa.”

Tuottaminen tarkoittaa tekemistä eli opiskelija tekee sitä materiaalia. Julkaiseminen sitten eri alustojen (some yms.) käyttämistä.

Näin ainakin itse asian ymmärtäisin. Päivääkään en ole markkinointia opiskellut..

  Re: Näytöt as hell.

Lähettäjä: !!! 
Päivämäärä:   14.4.24 13:42:50

Jos olen jo kolmessa tai neljässö aiemmassa kohdassa ilmoittanut kanavat, joille materiaalia tehdään ja sen teon prosesseista, niin mitä uutta voin kertoa kohtaan materiaalin julkaisu? Ne asiat on kaikki jo mainittu, moneen kertaan! Olen kertonut suunnitelmista julkaista miten julkaista, ajoituksista, tuottamisprosessista, niin en oikeasti enää ymmärrä, mitä voin kirjoittaa ns lisää. Kaikki ovat yhtä ja samaa huttua ja kun ne on käyty jo joka tehtävässä, niin on oikeasti ideat loppu. Nämä ovat pelkkää toiston toistoa vivahde-eroilla. Tuntuu todella typerältä kirjoittaa samaa asiaa uudelleen, uudelleen ja uudelleen.

  Re: Näytöt as hell.

Lähettäjä: Kinostelee 
Päivämäärä:   14.4.24 13:59:43

Eikö julkaisukohtaan voi kirjoittaa julkaisusuunnitelman? Mitä julkaistaan missäkin kanavassa, milloin jne. Pidemmän aikavälin suunnitelma esim tietyin aikavälein tehtävistä julkaisuista. Yms, yms. Jos näitä ei ole jo muualla, ja vaikka olisikin.

  Re: Näytöt as hell.

Lähettäjä: !!! 
Päivämäärä:   14.4.24 14:06:07

Kinostelee, kun nuo on jo käsitelty johdassa markkinointisuunnitelma.

  Re: Näytöt as hell.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   14.4.24 14:09:40

Mulla oli sama! Ei mitään ohjeistusta, kerrottiin vain että opettaja tulee työpaikalle näyttökeskusteluun. Sitten keskustelussa ilmeni, että minun olisi pitänyt osata koko työpaikan rakenne ja tietää kaikista eri työtehtävistä. Joo ei oo ollut työpaikalla luentoja kolmoskerroksen Pirkon työtehtävistä, kun oon tehny 8h päivässä niitä omia töitä.

  Re: Näytöt as hell.

Lähettäjä: N35 
Päivämäärä:   14.4.24 14:26:27

” Tuntuu todella typerältä kirjoittaa samaa asiaa uudelleen, uudelleen ja uudelleen.”

Anna tuntua vaan, kirjoita silti, jos kerran sellainen kohta siellä on.

  Re: Näytöt as hell.

Lähettäjä: Kinostelee 
Päivämäärä:   14.4.24 14:26:51

Mites sitten että kuka julkaisun tekee missäkin kanavassa, vastuuhlöt. Mistä julkaistaan (mihin julkaistava matsku on tallennettu)? Onko nämä jo suunnitelmassa? Eikä kelpaa viittaus sinne?

  Re: Näytöt as hell.

Lähettäjä: Kinostelee 
Päivämäärä:   14.4.24 14:32:42

Vielä tulee mieleen niin heittelen täältä blondina ja asiasta mitään tietämättä. Julkaisuun valmistautuminen, onko jotain tsekattavia asioita? Teknisesti kaikki kunnossa, alustat pystyssä? Mitä tehdään jos joku julkaisu ei onnistu ok?

  Re: Näytöt as hell.

Lähettäjä: !!! 
Päivämäärä:   14.4.24 14:33:00

Kiitos myötäeläjille. Ongelmia aiheuttaa osaltaan tosiaan myös se, että tämä tutkinto on suunniteltu jo ennestään ammatissa x tai y toimivalle henkilölle, joten työpaikkakin on sitten erilainen, kuin mitä opiskeltavalta alalta olisi. Tämä on oikeastaan koko opintojen ajan tarkoittanut tehtävien soveltamista useissa kohdin omalle työpaikalle sopivaksi, sillä tehtävänannot ovat välillä olleet suunnattu sellaisiksi, ettei niitä suoraan voi toteuttaa. Nyt näyttösuunnitelmia tehdessä on todella vaikeaa kirjoittaa oikein muuta kuin ympäripyöreää,
kun omalla työpaikalla ei ole vastaavaa asiaa. Ja sitten toinen ongelma on tämä järkyttävä päällekkäisyys, kun yrität kysellä, että mitä eroa käytännössä on kohdilla a, b, c tai d, niin mitään käytännön neuvoa ei saa, todetaan, että "kirjoitat vaan niitä juttuja". No jos jo kohtaan a olen kirjoittanut, niin mitähän sitten laitetaan kohtiin b, c ja d, kun asiat on jo avattu? Ja seuraavassa näytössä sama juttu, paitsi että olet kirjoittanut asioita auki jo edelliseen näyttöön ja nyt uudelleen...

Yhden näytön kohdalla oli selkeä video, jossa oli tosi hyvin avattu kaikki tehtävät ja kerrottu, mitä pitää osata. Sitten yksi taas kertoo selvästi omasta asiastaan, senkin pystyin tekemään. Mutta nämä loput ovat käytännössä toistontoistoa ja päällekkäisyyttä kokonaan, ja juuri näiden kanssa kanssa tuskailen, kun olen saman asian kirjoittanut moneen otteeseen vähän eri sanoilla ja nyt alkaa tuntua, ettei vaan saa viimeisiä tehtyä, kun olen oikeasti jo ns kaiken kirjoittanut.

Tuntuu siltä, ettei opettajillakaan ole täysin konkreettista selvyyttä siitä, mitä näissä pitäisi olla ja mitä kertoa. En ymmärrä, ketä tällainen hyödyttää. Aiemmin kun opiskelin, oli näytöt sellaisia, että oli rajattu tiettyjä työtehtäviä, esim jos oliskn vaikka kampaaja, niin opettaja sanoi, että tänään teet permanenttinäytön. Sitten teet asiakkaalle sen permanenti. Ja opettaja tarkkailer työn sujumista ja lopuksi keskustellaan aiheesta. Se olisi konkreettista ja selkeää, nämä eivät ole.

  Re: Näytöt as hell.

Lähettäjä: !!! 
Päivämäärä:   14.4.24 14:35:43

Kinostelee, olen siis ainoa vastuuhenkilö, vastaan täysin markkinoinnista ja saan toteuttaa sitä vapaasti. Olen kartoittanut vastaavien kilpailijoiden markkinointia, kysellyt asiakkailta, millainen materiaali heitä kiinnostaa, seurannut somejulkaisuiden reaktiomääriä ja näyttöjä ymsymsyns. Kaikki tämä on jo suunnitelmassa.

  Re: Näytöt as hell.

Lähettäjä: Kinostelee 
Päivämäärä:   14.4.24 14:38:50

Mitä sit tapahtuu jos olet pois ja on joku deadline?

  Re: Näytöt as hell.

Lähettäjä: !!! 
Päivämäärä:   14.4.24 14:41:17

Varsinaisesti ei ole mitään deadlineja, julkaisen n kerran viikkoon/kahteen ja aina, jos on jotakin mainittavaa, kuten poikkeusaikatauluja tms. Kukaan ei kuole, vaikka olisi kuukaudenkin julkaisematta, mutta pyrin toki tiheämpään tahtiin. Ennen näitä ei hoidettu juuri lainkaan, eli muutos on aika huomattava.

  Re: Näytöt as hell.

Lähettäjä: N35 
Päivämäärä:   14.4.24 14:41:44

”No jos jo kohtaan a olen kirjoittanut, niin mitähän sitten laitetaan kohtiin b, c ja d, kun asiat on jo avattu? Ja seuraavassa näytössä sama juttu, paitsi että olet kirjoittanut asioita auki jo edelliseen näyttöön ja nyt uudelleen...”

Mitä sitten tapahtuu, jos vaan kylmän viileästi kopioit samat asiat kohtiin B, C ja D? Jos siitä ei tule sanomista, niin tee niin. Helpotat omaa elämääsi sillä.

  Re: Näytöt as hell.

Lähettäjä: !!! 
Päivämäärä:   14.4.24 14:43:18

Kyseessä pienyritys, jonka somemarkkinointi ei ole kovinkaan määrittävä tekijä, toimii lähinnä informaatiokanavana jo olemassa oleville asiakkaklle.

  Re: Näytöt as hell.

Lähettäjä: Kinostelee 
Päivämäärä:   14.4.24 14:43:26

Ja toi on kirjattuna? Eiks toi oo just hyvä tilanne, että hoidat kaiken itse niin voit kirjoittaa mitä soopaa tahansa ja pitää paikkansa. Kuha kirjoittaa.

  Re: Näytöt as hell.

Lähettäjä: !!! 
Päivämäärä:   14.4.24 14:48:58

Kinostelee, kyllä, mutta tämä ei nyt ollut se ainoa ongelma, näitä näyttöjä on monta.

  Re: Näytöt as hell.

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   14.4.24 15:49:32

Aloittaja, rohkenetko antaa joitain esimerkkejä aiheista, joista näytöt pitäisi antaa? Onko ne siis jotain aivan ohi menevää, tyyliin kirjanpitoa, vai liippaako edes läheltä markkinointia? Täältä löytyy useita markkinoinnin ammattilaisia. Ehkä voidaan antaa vinkkejä, miten työtehtäväsi saisi jollain aasinsillalla yhdistettyä näytön aiheeseen.

  Re: Näytöt as hell.

Lähettäjä: !!! 
Päivämäärä:   14.4.24 15:59:00

Tavis, olen tässä jo paljolti avannut asiaa, täällä kertomani ovat suoraan näyttösuunnitelmista.

  Re: Näytöt as hell.

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   15.4.24 08:14:25

Luin uudestaan tarkemmin, kiitos huomautuksesta. Mitään epäselviä ei ole vielä tullut vastaan, vaan ihan loogisilta tehtäviltä nuo vaikuttivat.

Ajattele niitä vastauksia prosessikuvauksena tietystä työtehtävästä tai tehtävän osasta. Selitä asia kuten olisit opettamassa jotain ummikkoa tekemään saman. Kerro mitä tehdään ja miksi, miten onnistuminen ilmenee, miten virhetilanteet ilmenevät, onko talousvaikutuksia/kuluja/budjettia. Lue kysymystä kuin piru raamattua ja vastaa vain tarkalleen rajattuun osaan.

  Re: Näytöt as hell.

Lähettäjä: !!! 
Päivämäärä:   24.4.24 03:51:47

Neljä näyttösuunnitelmaa viidestä tehty, kaksi hyväksyttiin, kahta ei, yksi aloittamatta. Nyt vasta sai vähän selvyyttä siihen, mitä ylipäätään odotetaan, vaikka olen kuukausia kysynyt, mitä pitäisi tehdä. En ole ikinä törmännyt näin huonoon ohjeistukseen. Ohjeistus on siis ollut "näytät, mitä osaat", konkreettista tietoa en ole saanut aiemmin siitä, miten nämä tulisi jäsennellä. Olen valehtelematta tehnyt näitä kauemmin kuin kurssiin sisältyviä tehtäviä ja tekstiä on PALJON, mutta ilmeisesti liian yleisluonteisesti. Ja ongelma on yhä, ettei
näytön vaateet kohtaa yksi yhteen työnkuvaani. On tosi vaikeaa keksiä tikusta asiaa. Alan olla aika loppu näiden kanssa. Tehtävistä pidin ja sain vitosia, nämä näyttösuunnitelmat ovat ahdistavia, huonosti jäsenneltyjä ja ei kerrota tarkasti, mitä odotetaan.

  Re: Näytöt as hell.

Lähettäjä: !!! 
Päivämäärä:   24.4.24 03:57:44

Esimerkiksi nyt pyydettiin markkinointikampanjaa, sen näkökulmaa ja suunnitelmaa sekä tulosten mittausta. En tiedä, riittääkö summittainen "tuote x myytiin päivässä loppuun kampanjan aloittamisen jälkeen" vai pitääkö olla jokin konkreettinen todiste asiasta. Olen myös toisessa aloitetussa aiheessa pitänyt päiväkirjaa kyseisen asiakasryhmän käyntikertojen lisääntymisestä julkaisun jälkeen, mutta riittääkö sekään? Pitääkö olla ns mustaa valkoisella? Esim tuo ensimmäinen kampanja on ollut vuosi takaperin ja myyntiluvut eivät ole suoraan saatavilla.

  Re: Näytöt as hell.

Lähettäjä: !!! 
Päivämäärä:   24.4.24 03:59:53

Lisäksi piti laatia budjettia, joka voi olla kuvitteellinenkin, mikä tuntui myös oudolta, että mikä hyöty tällaisesta lopulta on kellekään...

  Re: Näytöt as hell.

Lähettäjä: N35 
Päivämäärä:   24.4.24 05:13:38

”Nyt vasta sai vähän selvyyttä siihen, mitä ylipäätään odotetaan, vaikka olen kuukausia kysynyt, mitä pitäisi tehdä.”

Minua kiinnostaa tietää, että miten se suunnitelma pitäisi tehdä eli voitko avata enemmän tätä?

”Olen valehtelematta tehnyt näitä kauemmin kuin kurssiin sisältyviä tehtäviä ja tekstiä on PALJON, mutta ilmeisesti liian yleisluonteisesti. Ja ongelma on yhä, ettei
näytön vaateet kohtaa yksi yhteen työnkuvaani.”

Ei se tekstin määrä, vaan laatu. Sanoisin minä. Eli edelleen ajattele kriteeristö kysymyksinä ja vastaa vain siihen mitä kysytään. Jos jossain on joku termi, niin ensin avaa mitä sillä termillä tarkoitetaan ja sitten kerrot konkreettisesti miten se asia tapahtuu/toimii teille töissä sekä mitä tiedät aiheesta eli näytä se teoriatietämys. Äläkä pohdi mitään muuta. Jos seuraavassa kohdassa kysytään samaa asiaa, niin siihen sitten täysin samat tekstit.

Itse kun noita suunnitelmia aikanaan tein, niin riitti ihan ranskalaisin viivoin pääkohdat asiasta eli ei tarvinnut mitään romaania kirjoittaa…

  Re: Näytöt as hell.

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   24.4.24 08:06:55

"markkinointikampanjaa, sen näkökulmaa ja suunnitelmaa sekä tulosten mittausta"

Kai sinä nyt somessa jotain mainontaakin teet, etkä pelkkää orgaanista? Valitse sieltä joku kampanja ja kerro,
- mitä mainostetaan,
- miksi (mikä on mainostamisen tavoite),
- missä medioissa,
- paljonko on rahaa käytettävissä, miten jaat sen medioiden välillä ja
- mistä katsotaan tulokset.

Tai jos tehdään vain orgaanista, niin kerrot sen ja mainitset budjetin osuudessa vaikka tarvittavasta työajasta, materiaalin tuottamisen kustannuksista, tms.

  Re: Näytöt as hell.

Lähettäjä: N35 
Päivämäärä:   24.4.24 19:50:39

Up

  Re: Näytöt as hell.

Lähettäjä: !!! 
Päivämäärä:   27.4.24 04:56:35

N35, nyt on enää yksi näyttösuunnitelma tekemättä kokonaan ja omalla kohdalla vaikein palautettu bumerangina.

Edelleen ongelma on se, ettei näyttöä voi täysin sovittaa omaan työhöni. On vaikeaa tehdä laajamittaista budjettia markkinointikampanjasta, kun sellaista ei työnpuitteissa voi toteuttaa mittakaavassa, jota odotetaan. Ja todellakaan mikään ranskalaiset viivat ei olisi riittäneet tähän näyttösuunnitelmaan! Olen kirjoittanut tätä viimeistä tunteja ja hionut ja koettanut edes jotenkin saada sopimaan omaan työnkuvaan, mutta vaikeaa on. Tätä kyseistä kurssia koskien sain kuitenkin tehtävistä täyden vitosen kaikista, mutta kun vaatimukset eivät vain sovellu täysin tekemääni!

Ja nuo kaikki Taviksen mainitsemat on kerrottu jo ensimmäisessä palautuksessa, ei kelvannut.

  Re: Näytöt as hell.

Lähettäjä: !!! 
Päivämäärä:   27.4.24 05:04:19

Kuvitteellinen esimerkki: työskentelet kukkakaupassa ja sinua pyydetään tekemään suunnitelma, jossa luot rahoitusta vaativaa kampanjaa, jonka tuloksia pitäisi todentaa. Tosin työpaikkasi on kampaamo, joka on jatkuvasti täyteen varattu ja et pystyisi halutessasikaan palvelemaan uusia asiakkaita -miten teet näytön? Minulla on siis tämä tilanne olemassa, eli tehtävä ja työ eivät vastaa toisiaan suoraan ja en voi toteuttaa näytön vaatimaa kampanjaa noin. Olen siis koettanut kertoa aiheista yleisluonteisesti, ei kelpaa.

  Re: Näytöt as hell.

Lähettäjä: !!! 
Päivämäärä:   27.4.24 05:12:21

Kirjoitin huonosti: eli oletetaan sinun olevan töissä kukkakaupassa, mutta työpaikkasi on kampaamo ja pitöisi silti tehdä tietty näyttö samoin kriteerein.

  Re: Näytöt as hell.

Lähettäjä: Lastenohjaaja 
Päivämäärä:   27.4.24 07:19:09

Meillä näyttö tehdään ihan samalla tavalla kuin qwertyllä tehtiin eli ammattikriteerin otsikot kopioidaan ja sitten kirjoitetaan auki konkreettisilla esimerkeillä kuinka näytän ammattikriteerit. Meillä ei ole miljoonaa kertaa tarvinnut samoja asioita kirjoittaa vaan riittää että yhdessä kohtaa avaa esim. Liikunnanohjaustuokion ja myöhemmin tähän ohjaukseen sitten linkittyy monia asioita kuten kaveri taidot, monipuolinen liikunta, lapsen rohkaisu ja tukeminen, perinneleikit jne.

Aloittajalla ihan varmasti löytyy juuri tuolta e perusteista ammattitaitokriteerit mitä pitää näytössä näyttää ja lähden niiden pohjalta näyttöä suunnittelemaan. Suunnitelmahan pitää myös hyväksyä omalla työpaikka ohjaajalla joten kysy siltä omalta työpaikan ohjaajalta apua. Mitenkä voit siellä omalla työpaikalla esim. Budjetoinnin näyttää. Mielestäni on kyllä aika outoa että jos opiskelet esim. Kampaajaksi niin ettekö ole yhtään koulussa käynneet läpi budjetointia yms.

Meilläkin on ammattitaitovaatimuksena tapahtuman järjestäminen. Jonkinnäköinen vuoden ajasta riippuen tapahtuma sitten järjestetään vanhemmille ja tämä on tehty harkkapaikkaan selväksi eli näyttöön kuuluu tapahtuman järjestäminen ja selainen sitten siellä harkassa järjestetään eli on myös sen harkkapaikkaan vastuulla antaa mahdollisuus tehdä näyttöön liittyvät asiat, kun koulutussopimuksen ovat hyväksyneet.

Joten jos teillä on yhtenä kriteerinä jonkun kampanjan järjestäminen niin sitten teidän pitää kehittää siellä kampaamossa joku kampanja jolla voit osoittaa näytön kriteerin.

  Re: Näytöt as hell.

Lähettäjä: N35 
Päivämäärä:   27.4.24 09:28:56

” Edelleen ongelma on se, ettei näyttöä voi täysin sovittaa omaan työhöni. On vaikeaa tehdä laajamittaista budjettia markkinointikampanjasta, kun sellaista ei työnpuitteissa voi toteuttaa mittakaavassa, jota odotetaan.”

Edelleen älä sijoita sitä omaan työhösi, vaan kerro siihen näyttösuunnitelmaan miten tuo laajamittainen tehdään. Kai sinulla on teoriatieto aiheesta? Kirjoita se ja näytä näin, että osaat aiheen! Miksi yrität tunkea aihetta omaan työhösi, kun riittää (ainakin meillä riitti) että kirjoitat siihen näyttösuunnitelmaan sen tiedon mitä aiheesta tiedät. Lisämaininta, että tätä en voi konkreettisesti näyttää vaan kerron työpaikkaohjaajalle tästä suullisesti.

  Re: Näytöt as hell.

Lähettäjä: !!! 
Päivämäärä:   27.4.24 12:18:02

N35, qinakin opettajan lisäkusymykset ovat nimenomaan omaa työtä koskevia, eli "Miten toteutat työpaikallasi kampanjan, miten budjetoit sen, miten seurasit kampanjan toteutuneita lukuja jne". Olen jo alkuun avannut nämä yleisluonteisesti ja ei kelvannut, näyttö tuli bumerangina takaisin, kun pitää olla jokin tietty kampanja esitellä, mutta kun sellaista ei vain yksinkertaisesti ole mahdollista toteuttaa! Pienempiä myyntikampanjoita on ollut, mutta näiden toteutuneet myynnit eivät ole konkreettisesti esitettävissä, niin tehtävä on käynyt mahdottomaksi. :( En esim voi antaa lukuja siitä, kuinka kampanja on lisännyt tietyn asiakassegmentin käymistä töissäni, vaikka tietäisin heidän käyvän kampanjan vuoksi enemmän, kun konkreettisia lukuja ei voi esittää. Kaikki myynnit on toki tiedossa, mutta en voi konkreettisesti todistaa, että vaikka kaikki marsun omistajat alkoivat asioida aktiivisemmin heille suunnatun kampanjan jälkeen, kun näitä lukuja ei ole eritelty mitenkään muusta myynnistä.

  Re: Näytöt as hell.

Lähettäjä: N35 
Päivämäärä:   27.4.24 12:26:46

” näyttö tuli bumerangina takaisin, kun pitää olla jokin tietty kampanja esitellä, mutta kun sellaista ei vain yksinkertaisesti ole mahdollista toteuttaa!”

Oletko kertonut tämän opettajalle ja lisäksi kysynyt, että miten sinä tämän tuot esiin näyttösuunnitelmassa?

  Re: Näytöt as hell.

Lähettäjä: !!! 
Päivämäärä:   27.4.24 12:49:09

Kuten sanottu, olen antanut kursseista suoraa palautetta ja sanonut useaan otteeseen, että tehtävät ovat osin mahdottomia omassa työssäni ja että näyttöjen toteutus on haasteellista ellei mahdotonta. Vastaus on ollut joko ei mitään tai sitten "kerrot vaan ne asiat".

  Re: Näytöt as hell.

Lähettäjä: nalle 
Päivämäärä:   27.4.24 13:02:47

Mitä jos kehittäisit kuvitteellisen kampanjan, kerrot miten sen toteuttaisit ja tuot esiin ehdotuksia siihen, millä tavoin kampanjan vaikuttavuutta voisi mitata?

  Re: Näytöt as hell.

Lähettäjä: !!! 
Päivämäärä:   27.4.24 13:13:12

Nalle, kun nämä kaikki asiat on jo kerrottu, ei kelvannut. :( Olen kertonut, että kampanjan onnistumista voi mitata esim sosiaalisen median reaktioilla ja lukukerroilla, lisääntyneillä seuraajilla, myyntilukujen tarkkailuilla, asiakaskäyntien ja ostojen lisääntymisellä, saadulla asiakaspalautteella jnejne, niin ei ole kelvannut. En oikeasti enää keksi mitään, mitä voisin tehdä tässä enää paremmin! Olen kirjoittanut ihan kaiken, mitä keksin ja ideat on nyt loppuun kulutettu. Näyttösuunnitelmat ja niihin liittyvät tehtävät tehtävät ovat minulle selkeä kompastuskivi, kun ei ole kerrottu konkreettisesti, mitä niiden pitäisi sisältää. Olen lukenut kriteerit läpi sata kertaa, ne eivät avaa tarkkaan, mitä oikein odotetaan. Tuntuu tosi turhauttavalta tehdä näitä, kun ohjeita ei ole.

  Re: Näytöt as hell.

Lähettäjä: Lastenohjaaja 
Päivämäärä:   27.4.24 15:14:53

Mitenkä ne sinun kurssi kaverisi pystyvät näytöt tekemään? Oletko kysynyt heiltä apua? Jos kurssi kavereille näytöt onnistuu niin miksi ei sinulla onnistu? Onko sinun harkkapaikkasi sopiva tuohon näyttöön?

Toisekseen mitenkä se opettaja voi lähettää pelkän näyttösuunnitelman bumerangina takaisin, jos sinä konkreettisesti kerrot mitenkä omassa työpaikassa kampanjat toteutetaan ja käviämäärän kasvua seurataan yms. Eihän se näyttösuunnitelma ole se näyttö vaan pelkkä suunnitelma ja siellä näytössä sinä sitten näytät ne asiat joten en nyt oikein ymmärrä mitenkä pikkutarkkaa tekstiä teillä muka siellä pitää sepostaa, kun se suunnitelma on vaan suunnitelma.

Toisekseen sinulla on edelleen harkassa myös se oma ohjaaja joten miksi et kysy häneltä apua. Mitenkä teillä kampanja budjetoidaan ja seurataan lukuja. Kysy ohjaajaltasi apua, jos et osaa ja ymmärrä. Sitä varten se harjoittelu on. Jos sinua ei osata neuvoa ja auttaa niin sitten harjoittelupaikkasi ei ole sopiva kyseiseen näyttöön.

Vähän nyt kuulostaa koko tuo sinun keissisi oudolta. Mitenkä näytön suorittaminen voi omassa työssäsi olla mahdotonta, kun ne näytöt on kuitenkin suunniteltu ihan siihen sinun allallesi eli joku tuossa nyt mättää ja vähän kuulostaa siltä ettei sinun harkkapaikka ole mikään paras harjoittelu paikka koulutusta ja näyttöjä varten.

  Re: Näytöt as hell.

Lähettäjä: Lastenohjaaja 
Päivämäärä:   27.4.24 15:21:08

N35//Kyllä meillä pitää ihan näytössäkin näyttää osaamista eikä pelkkä puhuminen riitä. Et voi mennä suorittamaan tukea tarvitsevien ohjaamiskurssia ryhmään jossa ei ole tuen tarvitsijoita tai perhetapahtumaa vaan keksiä päästä ja sepostaa mitä kuvitteellisesti tekisit vaan ne asiat on ihan oikesti tehtävä ja tapahtuma järjestettävä eli nyt kuulostaa siltä että aloittajan näyttöön kuuluu olennaisesti isomman kampanjan toteuttaminen ja harjoittelupaikka ei nyt vaan ole sopiva siihen joten harkkapaikka on valittu huonosti.

  Re: Näytöt as hell.

Lähettäjä: !!! 
Päivämäärä:   27.4.24 15:31:19

Tämä on verkkopohjainen opiskelu, en siis tiedä/muista yhdenkään nimeä edes, joskus luennoilla olen toki nimet nähnyt, mutta nyt ei ole ollut aikoihin luentojakaan,
niin vaikea kysyä.

Ja teen siis oppisopimuksella. Tämä kurssi on suunnattu alan x ihmisille, joilla on alan x työpaikka, mutta opiskeltava ala on ihan toinen. Valitettavasti alalla on vähän erityyppisiä työpaikkoja ja kaikki asiat eivät vaan suoraan sovi työhöni, joten olen tehtävissä käsitellyt usein alaa yleisluonteisesti. Olen asian nostanut useampaan kertaan esille ja opettajilta on tullut kommenttia, että "Tosiaan, ei oltu ajateltukaan, että alalla on tuollaisiakin paikkoja, joissa ei ole mahdollista tehdä asiaa y tai z, pitääkin kehittää materiaaleja jatkossa!".

Harjoitteluja minulla ei ole ollenkaan, teen töitä normaalisti ja "ohjaaja" on paikan omistaja, jonka osaaminen on myös omalta alaltani, ei opiskeltavalta alalta. Ja tämä on siis ollut ihan alusta asti opettajien tiedossa, sama tilanne on myös muilla opiskelijoilla, koska opinnot olivat suunnattu oman alani työntekijöille. Mitään ohjausta näyttöjen tekoon en ole saanut, pelkkä "täytät vaan niitä kohtia, että mitä näytössä aiot näyttää."'

  Re: Näytöt as hell.

Lähettäjä: !!! 
Päivämäärä:   27.4.24 15:44:58

Opiskeltava ala on liiketalous ja omat tehtäväni ovat aivan toisella alalla. Voitte vaikka miettiä, että olisin kampaaja, leipuri tai autonasentaja. Ja koulutus on suunnattu juuri minun alani ihmisiä ajatellen. Harmi vaan, että jos olisin vaikka autonasentaja, niin osa näyttöasioista koskisi sähköautoja, mutta meillä töissä ei niitä huolleta. Työpaikkani on kuitenkin hyväksytty näyttöpaikaksi ja ei vaan olla ajateltu materiaaleja tehdessä, että kaikkialla ei ole niiden sähköautojen huoltoa.

Tämä on siis se ongelma pähkinänkuoressa.

  Re: Näytöt as hell.

Lähettäjä: Lastenohjaaja 
Päivämäärä:   27.4.24 15:51:19

Jotenkin arvasin, että kyseessä oppisopimus.

On aika vaikea auttaa, kun et suostu kertomaan mistä alasta kyse. Puhut vaan alasta x ja sinä olet allalla y ja teet alan x kurssia yms. Auttaisi nyt aikapaljon jos pystyisit puhumaan ihan oikeilla nimillä.

Toisekseen onko tuo kurssi nyt sitten pakollinen juuri sinun alallasi vai valinnainen. Jos on pakollinen eikä kuitenkaan vastaa milläänlailla työnkuvaasi, koska kurssi on oikeasti toiselle alalle enemmän tarkoitettu niin sitten sinä pyydät vaikka teamsin sen sinun kurssiohjaajan kanssa ja siinä ihan kasvokkain keskustelette asiasta. Ei mitään sähköposti yms. Viestittelyä vaan kasvokkain. Jos ei auta niin sinullakin on oma vastuu opettaja vaikka olisitkin opparilla yms. Joten sitten otat omaan vastuuopettajaan yhteyttä ja selvitätte asian. Vastuuopettajasi osaa ihan varmasti kertoa näyttökriteereistä yms. Nyt vaadit muutakin kuin vain jotai viestittelyä verkossa yms. Epämääräisiä vastauksia vaan ihan niitä suullisia ohjeita mitenkä edetä asian suhteen.

  Re: Näytöt as hell.

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   27.4.24 15:56:59

Kuulostaa vähän siltä, että on aika laittaa ylemmälle taholle viestiä asiasta. Kysyä toimintaohjeet siihen tilanteeseen, että oppilaitoksen hyväksymässä harjoittelupaikassa ei voi tehdä opinto-ohjelman mukaisia näyttöjä. Pyytää kirjallinen kannanotto siihen, miten tutkinnon suorittaminen tässä tilanteessa varmistetaan.

  Re: Näytöt as hell.

Lähettäjä: Lastenohjaaja 
Päivämäärä:   27.4.24 16:01:45

!!! //No tuossa on menty kyllä pieleen ihan tuon oppisopimuspaikan valitsemisen suhteen, jos et siellä voi tehdä näyttöjä jotka koskevat opiskelemaasi alaa. Jotenkin vaikea uskoa että koulu olisi tuon virheen takana vaan useimmin ne on juuri nuo opparipaikat jotka väittää, että juu juu kaikki onnistuu ja sitten selviääkin että onkin kaunisteltu vähän liikaa puheita.

Tuo autokorjaamo esimerkki jossa näyttöön kuuluu myös sähköautojen huolto niin sitten opiskelijan pitää työpaikan kanssa järjestää asiat niin, että pystyy myös niitä sähköautoja huoltaa. Jos ei pysty niin silloin oppisopimuspaikka ei ole sopiva näyttöjä ja koulutusta ajatellen. Jonain lyhyenä harkkapaikkana varmasti menisi, mutta ei koko ammattitutkinnon näyttöjä ajatellen sopiva.

  Re: Näytöt as hell.

Lähettäjä: !!! 
Päivämäärä:   27.4.24 16:49:13

Lastenohjaaja, ei, kyllä tämä on ihan ohjeistuksen mukainen työpaikka. Näyttömateriaaliksi ei vaan riitä mikään, mitä olen kirjoittanut.

  Re: Näytöt as hell.

Lähettäjä: Lastenohjaaja 
Päivämäärä:   27.4.24 17:03:24

Sitten olet kurssin vetäjään yhteydessä ja vaadit selkeää ohjeistusta, mitä tehdä ja jos ei auta niin sitten vastuuopettajaasi.

Edelleen myös sinun työpaikallasi on vastuu sinua kouluttaa ja ohjata, koska ovat ottaneet sinut opparilla joten voit pyytää apua putiikin omistajalta kerta on sinun ohjaajasi ja sinut ottanut opparilla.

Mutta kyllä tuo koko kuvio kuulostaa omituiselta. Olet jossain pikku putiikissa opparilla ja teet työtä mikä ei liity liiketalouteen ja siellä suoritat jotain liiketalouden ammattitutkintoa. Aiot yrittäjäksi? Jos et aio yrittäjäksi niin miettisin kyllä kaksi kertaa mitä sinä hyödyt ihan oikesti tuosta koulutuksesta, kun et edes käytännössä pääse tekemään opiskelemaasi alaa. Kuulostaa taas sellaiselta että otettu opiskelija halvemmalla töihin ja opiskelija sitten saa itse pärjätä ja hoitaa oman koulutuksensa.

  Re: Näytöt as hell.

Lähettäjä: Liliana 
Päivämäärä:   27.4.24 17:17:12

Minä sain aina valituksia, että tein kuulemma liian tarkat ja pitkät näyttösuunnitelmat (valmistuin viime vuonna) :D Koska ohjeistukset meilläkin oli vähän mitä sattuu, niin kirjoitin varalta auki ihan kaiken mitä ja miksi teen sekä syvemmät pohdinnan työskentelystäni päälle, halusin ottaa varman päälle.

  Re: Näytöt as hell.

Lähettäjä: N35 
Päivämäärä:   27.4.24 18:10:43

” Kyllä meillä pitää ihan näytössäkin näyttää osaamista eikä pelkkä puhuminen riitä. Et voi mennä suorittamaan tukea tarvitsevien ohjaamiskurssia ryhmään jossa ei ole tuen tarvitsijoita tai perhetapahtumaa vaan keksiä päästä ja sepostaa mitä kuvitteellisesti tekisit vaan ne asiat on ihan oikesti tehtävä ja tapahtuma järjestettävä eli nyt kuulostaa siltä että aloittajan näyttöön kuuluu olennaisesti isomman kampanjan toteuttaminen ja harjoittelupaikka ei nyt vaan ole sopiva siihen joten harkkapaikka on valittu huonosti.”

Tietenkin näytössä tehdään eikä pelkkä näyttösuunnitelma riitä. Esimerkiksi lähihoitajan tai vaikka lastenohjaajankin (käsittääkseni) pitää tietää erilaisista laeista, jotka koskevat vaikkapa varhaiskasvatusta. Tätähän sinä et voi konkreettisesti näyttöpäivinä näyttää, vaan kerrot suullisesti sen mitä tiedät niistä, mistä löydät ne yms. Tätä siis tarkoitin aiemmin.

  Re: Näytöt as hell.

Lähettäjä: Lastenohjaaja 
Päivämäärä:   27.4.24 18:33:26

N35//Mutta on nyt hieman eri asia verrata sitä, että kertoo suullisesti laeista kuin sen, että kertoo suullisesti kampanjan tekemisestä, budjetoinnista ja kuinka käviämäärien lisääntymistä voidaan seurata, kun noita asioita voi myös ihan konkreettisesti tehdä ja näyttää. Eihän koko näytössä olisi mitään järkeä, kun kaiken voi myös kertoa suullisesti. Kuitenkin joku kampanjan järjestäminen, seuranta yms. On hieman eri asia ihan konkreettisesti järjestää kuin vain heittää hatusta, että meillä tälläinen kampanja, budjetti se ja se jne. Jopa minä voisin tästä hatusta heittää tuollaisen. Aloittaja kuitenkin opiskelee liikealaa niin on aika oleellista myös ihan oikesti tehdä niitä asioita kuin vain kertoa kaiken suullisesti.

Siksi vähän kyseenalaistankin aloittajan oppisopimuspaikkaa, kun siellä ei voi näyttöön kuuluvia oleellisia asioita edes näyttää. Mitenkä se opettaa käytännössä tekemään asioita, kun moni asia jonka toisessa paikassa voisi näyttää niin aloittaja vaan kertoo suullisesti.

  Re: Näytöt as hell.

Lähettäjä: !!! 
Päivämäärä:   27.4.24 22:19:08

Ei minua ole halvalla otettu töihin, olin tuossa työssä jo ennen opintoja ja täyttä palkkaa saan.

Olen siis tehnyt useita pieniä kampanjoita, mutta valitettavasti niiden tulosten mittaaminen on haastavaa, sillä toista ei voi sinällään mitata muutoin kuin tietyn asiakassegmentin lisääntymisenä ja toisesta en saa täsmällisiä myyntitietoja. :( Tiedän kuitenkin, että kampanjan jälkeen tuote myytiin pois hetkessä, mikä oli tarkoituskin, jotta hävikki vältetään.

  Re: Näytöt as hell.

Lähettäjä: !!! 
Päivämäärä:   27.4.24 22:20:27

Tuosta toisesta voin toki kertoa, että kampanjaa koskeva julkaisu sai prosentuaalisesti x määrää enemmän tykkäyksiä kuin julkaisut yleensä.

  Re: Näytöt as hell.

Lähettäjä: Lastenohjaaja 
Päivämäärä:   28.4.24 07:39:14

Aloittaja näyttösuunnitelma on suunnitelma tulevasta näytöstä eli et voi kertoa siinä jostain edes menneestä kampanjasta vaan sinun täytyy näyttösuunnitelmaa suunnitella tuleva kampanjan jonka teet. Sinuna siis suunnittelisin tuollaisen vastaavan kampanjan mitä teillä on ollut. Sitten avaat mitenkä aiot tätä tulee kampanjaa seurata ja myynti määriä yms. Kai teillä nyt jossain saa selville paljonko esim. Shampoota x on aikaisemmin myyty ja paljonko sitä on mennyt sitten kampanjan jälkeen eli luulisi että järjestelmästä pystyy katsomaan jonkin shampoon myynti määrän. Jos ei pysty niin sitten voihan sinä tehdä kirjapidon paljonko tuotetta x on liikkeessä ja paljonko tilataan tietyn ajan sisällä ja sitten pidät kirjanpitoa paljonko tuotetta x on kampanjan jälkeen myymälässä ja paljonko sitä pitää tilata ja näitä määriä vertaamalla voidaan havaita tuotteen myynnin nousu eli kehität jonkin tavan mitenkä voit luvuilla konkreettisesti näyttää myynnin lisääntymisen, jos et pysty kassajärjestelmää yms. Käyttämään hyödyksi.

Jos olet aikaisempiin näyttösuunnitelman kertonut jostain aikaisemmasta kampanjasta niin en ihmettele yhtään että tulevat bumerangina takaisin, koska idea on tosiaan suunnitella kampanja ja toteuttaa se kampanja eikä kertoa mistään vanhasta kampanjasta.

Muutenkin miettisin tuota suunnitelmaa tehdessä, että kannattaako sinne nyt kovin yksityiskohtaisesti kaikkea alkaa selittämään ja avaamaan vaan vastaat vaan niihin kysymyksiin mitä kriteereissä vaaditaan.

Jos ei mene edelleen kurssinvetäjältä läpi niin sitten vaadit kertomaan mikä siinä suunnitelmassa on pielessä.

Edelleen muistutan myös sen sinun oppisopimuspaikan ohjaajan tulee myös hyväksyä sinun näyttösuunnitelma joten kysy häneltä apua ja mielipiteitä suunnitelmasta. Kurssinvetäjälle voit sen jälkee sanoa että oppisopimuspaikan ohjaaja on hyväksynyt suunnitelman joten hämmentää miksi suunnitelma ei mene koulun päässä läpi, kun oppisopimuspaikassa menee.

  Re: Näytöt as hell.

Lähettäjä: !!! 
Päivämäärä:   28.4.24 11:34:53

Lastenohjaaja, saa olla tuleva tai mennyt kampanja. Ohjeissa luki, että toteuttamasi kampanja tai kampanja, jonka aiot toteuttaa. Ja ohjaajani mielestä nämä on siis ollut ihan ok.

  Re: Näytöt as hell.

Lähettäjä: Lastenohjaaja 
Päivämäärä:   28.4.24 12:54:10

Enpä ole tuollaisesta kuullut, että näyttöön voi lisätä ennen näyttöä tekemiä asioita. Kuulostaa todella oudolta enkä ymmärrä mikä järki koko suunnitelmassa sitten on jos sinne lisäilee jo aikaisemmin ennen suunnitelmaa tehtyjä asioita.

Joka tapauksessa, jos aikaisemmissa kampanjoista et saa tarvittavia materiaaleja irti niin eikö silloin ole järkevämpää suunnitella kampanja (niin kuin yleensä tehdään) jonka toteuttaa ja samalla kerätä ne tarvittavat tiedot joita arvioinnissa tarvitaan. Jos aikaisemmista kampanjoista et pysty mitään konkreettisia lukuja osoittamaan niin miksi ihmeessä sellaisia käyttäisit näytössä, kun ne ei täytä kriteerejä.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.