Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Yläkoululaisille ideoita munajahtiin

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.3.24 18:41:41

Yläkoululaiset lapseni haluavat pääsiäisenä munajahdin, tekisi mieli keksiä jotain arvoituksia joita joutuisivat hieman pohtimaan. Olisiko ideoita, olen itse huono keksimään?

  Re: Yläkoululaisille ideoita munajahtiin

Lähettäjä: G 
Päivämäärä:   29.3.24 18:51:55

Siis ylihuomiseksi? Pääsiäinenhän on kohta ohi jo.

  Re: Yläkoululaisille ideoita munajahtiin

Lähettäjä: Lisätietoja? 
Päivämäärä:   29.3.24 19:04:52

Olisi helpompi auttaa, jos tietäisi enemmän:

Missä jahti on? Sisällä asunnossa (kuinka iso asunto, montako huonetta, onko useampi kerros) vai ulkona?

Pitääkö arvoituksen ratkaisun olla vihje seuraavasta paikasta, eli arvoituksen ratkaisun tulee olla ”olohuone” tai ”pyörävaja” vai voiko arvoitus olla ”mikä vaan” ja kun he (luulevat) keksineensä ratkaisun, he tulevat kertomaan sen sinulle ja jos ratkaisu on oikein, annat seuraavan vihjeen?

Pääsiäismunajahdista ei ole kokemusta, mutta juhannuksena mökillä on järvirosvon aarre. Alakouluikäisille on ollut vain aarrekartta. Saavat kartan ensimmäisen osan, sen perusteella etsivät kartan toisen osan, joka johdattaa kartan kolmannelle osalle jne. Helppo toteuttaa isossa mökkipihassa, jossa järvi ja metsää ympärillä.

Yläkouluikäisillä sitten on ollut numerolukoilla lukittu aarrearkku ja he ovat joutuneet selvittämään oikeat numerot, että saavat lukot auki. Tähän ollaan käytetty arvoituksia sekä tehtäviä. Osassa arvoitusten vastaus antaa suoraan oikean numeron, esim. ”Talon toisella puolella on viisi koivua ja toisella puolella kuusi, montako puuta on yhteensä”. Tai ”huoneessa on neljä koiraa ja kolme kissaa, seinällä kiipeilee kaksi hämähäkkiä, lisäksi sängyllä on viisi kanaa. Montako jalkaa on huoneessa?” Joissain arvoituksissa vastaus on sana, jonka kirjainten lukumäärä kertoo, mikä numero lukkoon pitää laittaa.

  Re: Yläkoululaisille ideoita munajahtiin

Lähettäjä: e 
Päivämäärä:   29.3.24 21:48:03

Isäni teki minulle ja veljelleni aina kartan, johon kätköjen paikat oli merkitty.

Tämä munien etsiminen tapahtui nimenomaan 1. pääsiäispäivänä, joka on vasta tulossa (sunnuntai, pääsiäinen jatkuu maanantaina), joten en tajua, miten joku voi sanoa pitkänäperjantaina, että ”pääsiäinen on kohta ohi”.

  Re: Yläkoululaisille ideoita munajahtiin

Lähettäjä: Polttaa polttaa 
Päivämäärä:   30.3.24 07:39:08

Kylläpä jotkut näkevät vaivaa karttoineen, hieno homma
Parikymmentä vuotta sitten järjestin lapsille aina kylmää- kuumaa etsintäleikin sisällä. Tykkäsivät kyllä kovasti.

  Re: Yläkoululaisille ideoita munajahtiin

Lähettäjä: Tinni 
Päivämäärä:   30.3.24 08:16:09

Mä teen ratkottavia arvotuksia, riimejä piilopaikoista jne.
Myös jouluna. :) Vähän pakopeli-tyyppisesti.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.