Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kimppäkämpät

Lähettäjä: <33 
Päivämäärä:   29.3.24 10:55:14

Onko kukaan perustanut kommuunia nyt kun tukia kiristetään? Oletko ajatellut jakavasi kaksion tai yksiön?

  Re: Kimppäkämpät

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.3.24 10:59:49

Rakastan tuollaista ideaa teoreettisella tasolla. Koen että se tekisi hyvää yhteiskunnallemme, palauttaisi jotain meiltä vietyä yhteisöllisyyttä.

Valitettavasti olen itse liian sekaisin sellaiseen :( Jos joku perustaa kommuunin joka on maatila tms ja sen tontin reunalla on joku mökki niin voin muuttaa sinne omaan rauhaan kommuunin kylkeen.

  Re: Kimppäkämpät

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.3.24 11:18:36

piste. Haaveilemasi vaihtoehto ei taida asumiskuluja ajaa alas, oma mökki versus huone kerrostaloasunnosta.

  Re: Kimppäkämpät

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.3.24 11:27:16

Tässä unelmassa voin tehdä epämääräisen hippikommuunin kanssa maatilan töitä ja silti elää vähän syrjässä enkä ihmisten kanssa samassa asunnossa :D

  Re: Kimppäkämpät

Lähettäjä: <33 
Päivämäärä:   29.3.24 11:30:27

Euroopassa ja oceniassa ainakin hyvin yleistä "talkootyöt". En ole vielä itse ollut, mutta kuulostaa hyvältä. Max 5h x5 pvä työtä asuntoa ja ruokaa vastaan. Joitain tähän jo osallistuu Suomessakin.

  Re: Kimppäkämpät

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.3.24 11:56:19

Suomessa marjatilat tarjoavat tätä hippi (orja) kommuuni vaihtoehtoa. Sinne vaan. Työtä vastaan asunto ja puuroateria.

Mutta oikeat kimppakämpät voisi kyllä kokea uuden nousemisen. Asumisen laatu voisi olla hyvää, jos asunto olisi rakennettu ajatuksella kimppa asumiseen sopivaksi. Mm suuret yhteiset tilat, tarpeeksi wc/kylppäritiloja tai jopa joka makuuhuoneessa oma, makkarit hyvin äänieristettyjä ja mahdollisimman kaukana yhteisistä tiloista. Keittiössä tarpeeksi jääkaappitilaa jne.

  Re: Kimppäkämpät

Lähettäjä: Rgh 
Päivämäärä:   29.3.24 12:03:44

Ei Suomessa, mutta Irlannissa ja Briteissä asuessani tällainen oli normaalia. Yksiöitä ei pahemmin ollut markkinoilla ja kaksiot liian kalliita, joten porukka vuokrasi omakotitaloja (tai siis sellainen omakotitalon kokoisia rivitaloasuntoja, joita siellä on) yhdessä. Olihan se kiva että oli kunnon olohuone ja keittiö, toki jokaisella oli oma makuuhuone. 4 hengen kimppakämpät olivat mulle vähän liikaa, mutta jos oli vain minä ja joku toinen niin toimi oikein hyvin.

Ei meillä mitään Friendien tyyppistä touhua kyllä ollut. Porukka tuli ja meni miten huvittaa tietenkin ja yleensä teki ruokaa vain itselleen. Joskus harvoin syötiin yhdessä tai katsottiin leffaa. Riitoja tuli noissa isommissa kommuuneissa siivoamisesta, kahden hengen kesken ei riidelty mistään, koska molemmat olivat siistejä aikuisia.

  Re: Kimppäkämpät

Lähettäjä: Mona 
Päivämäärä:   29.3.24 12:08:14

Nuorempana olen asunut yhteensä n. 5.vuotta eri kommuuneissa, asukkaita ollut 5-9. Asumiskulut oli luokka 300-500 euroa kuussa (vuokra, vesi, sähkö, netti). Vuokralla oli isoja omakotitaloja, joita ainakin silloin oli ihan hyvin tarjolla, kun eivät meinää mennä kaupaksi ja vuokralaisiakaan ei jonoksi asti isoimpiin taloihin ole tarjolla.

Vaatii joustoa, sosiaalisuutta ja hyviä hermoja, jokainen yhdenkään ihmisen kanssa yhdessä asunut kyllä tietää, että asumisen tavat ja näkemykset poikkeaa toisistaan. Me pidettiin säännöllisiä kommuunipalavereita, joissa näistä keskusteltiin. Paljon jäi noista vuosista myös hyviä ystäviä ja lämpimiä muistoja, joten suosittlwn kyllä kokeilemaan, jos kiinnostusta löytyy.

  Re: Kimppäkämpät

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   29.3.24 13:02:56

Se toimisi just niin et ois tosi iso keittiö, paljon kaappi- ja säilytystilaa ja isot omat äänieristetyt huoneet, ainakin itse haluaisin pitää omaa jääkaappia ja mikroa omassa huoneessa. Lisäksi haluan yksin katsoa leffani omassa huoneessa, en ole mitenkään sosiaalinen.

  Re: Kimppäkämpät

Lähettäjä: ywwy 
Päivämäärä:   29.3.24 14:05:01

Olen kyllä miettinyt, että kavereiden kanssa muuttaisimme kommuuniin. Mutta me kaikki olemme niin tottuneita asumaan itseksemme ja omassa rauhassa, ettei meitä taida enää saada kimppakämppään...

  Re: Kimppäkämpät

Lähettäjä: ä 
Päivämäärä:   29.3.24 14:07:23

Minä haluaisin ekologisuuden vuoksi asua kaupunkikommuunissa, mutta sellaisen löytäminen vaikuttaa ihan toivottomalta (varsinkin kun en ole Facebookissa).

  Re: Kimppäkämpät

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   29.3.24 14:11:26

Opiskeluaikaisten kämmpiskokemusten perusteella kimppakämpät johtaa lähinnä murhanhimoiseen raivoon. Ei enää koskaan.

"Asumiskulut oli luokka 300-500 euroa kuussa (vuokra, vesi, sähkö, netti)."

-500? Miksi kärsiä kimppakämpästä, jos kuukausikustannukset on silti noin isot... omat kimppakämpät irtosi 250e/kk hintatasolla, jolloin opintotuesta jäi vähän makaroonirahaakin. Yksiöt olisi ollut reilu 300-400e ja 450e/kk sai jo pienen kaksion yksinään siinä kohtaa, kun sai osa-aikatöitä opintotuen jatkeeksi.

  Re: Kimppäkämpät

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   29.3.24 14:12:27

Voisin ihan hyvin asua kaupungissa kumppakämpässä, jos ois kuten jo sanottu isot omat huoneet eikä pakkososiaalisuutta. Keittiön ja kylppärin voin jakaa muiden kanssa, mutta muuten haluan omaa rauhaa.

Mistä tälläsiä isoja asuntoja vuokralle kaupungista löytää?

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.